28 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

218, 24319, 24310 > YIL — No. 1105 BAŞMUHARRIRI: AHM ET EMİN YALMAN İDEAL BURO Bu kitap büroların iş çıkarma kudretini ar tırmak Bu kitap fena zi kurtarmak sında Fivati çin ameli b rafla çok iş nasıl ç kitaptır. O size az mas karılabileceğini gösterir. ve yanlış büro usullerinden si- için yazılmıştır. TAN Matbaa 50 Kr İngiltere İle ingiliz Tezgâhlarında Mali Anlaşma İr İmzalandı | 10.30 da hususi trenlerile şehrimize şeref ver- ile Pendikten iti- | baren büyük bir halk kütlesi istasyonlara birikmişti. Büyük Şef, Haydarpaşada trenden beşuş bir çehre ile inmişler ve kendilerini karşılıyan İstanbul Valisi, İstanbul Merkez Komutanları Reisicümhurumüz Atatürk, dün sabah saat !| ile sair mülki ve askeri erkân, Şehir Meclisi azaları, Cümhuriyet Halk Partisi mümessilleri- nin ellerini sıkmışlar ve halkın heyecanlı teza- büratına selâmlarile mukabele etmişlerdir. Ulu Önderimiz, Acar motörile Dolmabahçe Sarayına geçerek istirahat etmişler ve dün ak- şama kadar bir yere çıkmamışlardır. Resimler, Büyük Şefin İstanbulu teşrif intı- balarını tesbit etmektedir. Zırhlılar Yaptıracağız Kredi Ile Ingiltereden Mühimmat ve Makineler Satın Alacağız Bay Fethi Okyarın "“TAN,.a Beyanatı Chamberlain Avam Kamarasında Mali Anlaşmayı İzah Etti | Londra, 27 (TAN Muhabirinden) — Tür. kiye ile İngiltere arasındaki mali anlaşma bugün saat 10,30 da imzalanmıştır. Muka- veleyi Türkiye namına Büyük Elçimiz Fethi Okyar ve Muammer Eriş nzalamışlardır İmza mera çok sade ve samimi olmuştur. Büyük Elçimizin Gazetemize Beyanatı İmza merasimini müteakıp telefonla Lon- dra Büyük Elçi: Bay Fethi Okyarı bula. rak tahassüslerini sorduk. Londra Büyük Elçimiz tahassüslerini şu cümlelerle ifade etti: — İngiltere ile yapıdan bu mali anlaşma çok hayırlı bir iştir. Ve memleketimizin ikti- sadi uyanmasına muhakkak ki çok hâdim olacaktır. İngiliz Başvekilinin Sözleri Londra, 27 (Hususi) — Bugün Türkiyeye açılan krediye ait üç mukavele sabahleyin imzalanmış ve Mister Chamberlain bu hödiseyi Avam Kamarasına ra a: sayfa 9, sütun 5 te) Büdce Müzakereleri Nihayete Erdi Büdcenin ittifakla kabulü üzeri” ne Başvekil meclise teşekkür etti Yarılan Abluka Çemberi Ahmet Emin YALMAN D* Londrada mühim bir anlaşma imza edildi. Esa- & şu: İngiltere, limanlarımızın yapılması ve inkişafımıza ve mil. İi müdafaamıza alâkası olan di- ğer işler için bize on altı milyon İngiliz liralık (yüz küsur milyon Türk lirası bir kredi açıyor. Biz | de bunu senelik taksitlerle ve| Türk mallarile ödüyoruz. Dünkü sayımızda da anlattığımız gibi, bu işin içinde mühim olan nok- ta, anlaşmanın mevzuu olan paranın miktarı meselesi değildir. Asıl mese- le, emperyalist sermayenin etrafı- mıza kurmak istediği abloka çembe- rinin kati bir surette yarılmasında ve mali ve iktisadi istiklâlimizin ye- ni bir kök salmasındadır. Bleysdel adında bir Amerikan ik. tisatçısı birkaç sene evvel “Avrupa mın Osmanlı o İmparatorluğundaki| mali kontrolü,, adlı bir eser yazmış: | tır, Vardığı neticeler şunlardır; Em- peryalist sermaye, Osmanlı İmpara- torluğuna kendine ait bir çiftlik gö- züyle bakmıştır. Düyunuumumiye idaresi, emperyalizmin bir ileri ka- rakolundan başka birşey değildir... Mister Chamberlair ikaplı bir sömürge ve bir çifi- | lik gözile bakılan sahalara ge len bu gibi emperyalist sermayeler, Meşru ve makul kârlara razı olmaz- lar. Bahşişlerle muhiti susturmağa | Şalışırlar. Haber sızacak delikleri ti- | karlar. Türlütürlü adlar altında Yağmacılığa girişirler. Bu vasıflarda bir iktisadi teşebbü- #ün son misalini İstanbul Elektrik Şirketinde gördük. Nafia Vekâletinin büyük bir azim ve himmet göstere- Pek yıktığı bu kale, Türkiyeye ni- Kaplı bir sömürge göziyle bakmaya Süret edenlerin son iltica yeriydi. Hariciye büdcesi görüşülürken birçok hatipler Hatay meselesi etrafında şiddetli sözler söylediler Ankara, 27 (TAN) — Büyük Mil.) miyesi üzerindeki ider de let Meclisi bugün Abdülhalik Renda | vam edilmiş ve İktısat Vekili Şakir mın başkanlığında toplanarak bütçe | Kesebir bu izahata karşı şu beyanat- müzakerelerine devam etmiştir. Cel- | ta bulunmuştur: hş AŞ Flektrik Sirketinin ? / Satın Alınma Mukavelesi Ankafa, 27 (TAN Muhabirin- den) — Dün Büyük Millet Mee lisinde beyanatı esnasında Nafa Vekilimizin İstanbul © Elektrik Şirketinin mübayaası işinin bit miş bulunduğu hususundaki ifa- desinin Meclis umumi heyetince nasıl büyük bir memnuniyetle andığını bildirmiştim. , Yakında yüksek Meclisin tas- vibine arzedilecek olan bu mu- kavelenin akdine takaddüm eden müzakerelerin cereyanı, muka- / 4 # #! 4 1! 4! /| #| / 4 * / / dl / 0| # / (Arkası: sayfa 9, sütün 4 te) İN Fransız Hariciye Nazırı Eylülde Ankaraya Geliyor Paris, 27 (A.A.) — Fransız diploma tik mahafilinde söylendiğine Hariciye Nazırı B. Börhet, zarfında Ankarayı ziyaret edecektir. Elçimiz, Boneyi tekrar ziyaret etti Paris, 27 (Â.A.) — Havas bildiri - yor: Hariciye Nazırı B: Bonne Türkiye büyük elçisi B. Davazı kabul etmiş ve bu görüşmede İskenderun San - cağı meselesi mevzuu bahsolmustur BER ER Re Bir Genç Şöhret Kazanmak İçin Hırsızlık Yaptı göre, Bu şayanı dikkat hâdisenin taf- silâtını 4 üncü sayfamızda mah. kemeler sütununda bulacaksınız. senin açılışını müteakıp dünkü top-| “— Gerek bütçenin umumi müna- lantıda müzakeresine geçilmiş olan | kaşası sırasında, gerek Iktısat vekâ- Vekâleti bütçesi heyeti umu- (Arkas: sayfa 6, sütun 1 de) Bunun yıkılmasındaki eheragniyeti Mitanbul şehrinin birkaç mil (Arkam: sayfa 9, sü Vay)” İber alıyor. Bandırmalı lâkabile t VALİ MUHAKEME EDİLECEK BU KARARI, DEVLET ŞÜRASI UMUMİ HEYETİ VERDİ 7 Sebep Asri Mezarlığa Taallük Eden Bir Yolsuzluktur Ankaradan gelen haberlere göre İstanbul Vali ve Belediye Rei- si Muhittin Üstündağın muhakemesine lüzum görülmüştür. Mu- hakemeye lüzum kararını veren makam, Devlet Şürasının umumi heyetidir. Kararın sebebi de İstanbulda Asri mezarlığın istimlâ. kinde yapılan ve vazifeyi suiistimal derecesinde görülen bir yol- suzluktur. Yolsuzluğun mahiyetine dair arkadaşımız Kurun şu malümatı elde etmiştir : Kararın verilmesine âmil olan , asri mezarlık yerinin alış fiya İtmin tayininde görülen yolsuzluk ve bedelin yüksek tutulmasında hir va- tandaşın vesi ile yüksek kazan- emi temin için dostane münasebetin İbm işte rol oynamış olmasıdır. Arazi Eşref isimli birinden dönümü sek- şen liradan alınmıştır. Eşrefin bu ye- İri kısa bir müddet evvel otuz liradan âldığı tesbit edilmiştir, Istihbaratımıza Devletçe kârar verilenler ar dâlmi encümen Bunlar da Adalı A diet Kerim, Ihsân Namık v kişidir. Geçen İlkkânunda İstanbul Beledi nda şriyatta bulun- at” arasında asri inden de paiz Ver daha dört yesindeki bazı yolsu İsazetemizde bazı İmuştuk. Bu mezarlık, mese dı. Aldığımız malümata göre Belediye bir asri mezarlık kurmay: rar ve- riyor: Belediyelerin böyle kararları" nı çok gizli tutmaları ve assıt ların spekülâsyonuna meydan birak- ları icap ederken, Muhatrin Us tündağ Belediye müfettişi iken ayni sıfatle Belediye hizmetinde bulunan Eşref Pikoğlu bunu aylarca evvel ha anı nan bir Rumla beraber dört yüz elli dönüme yakın arazi kapatıyor. Bu| lan kısmına otuzar lira vererek teda rik ediyor. Sonra hepsini birden Is 5, 80 liradan satarak açıktan 22 bin lira derecesin de bir-kâr temin ediyor. Demek ki arazinin 28 dönümüne elli, geri ka- | B. Muhittin Üstündağ İkarar gizli tutulduğu takdirde Jünü- mü 30 liraya alınabilecek bir yere, bir dostun menfaat görmesi gibi şah si bir endişe yüzünden 175 - B0 lira öd Muhit arka selâ Tramvay Şirketine, uzun ler kaldırımcısı Mustafayı işten e. (Arkası sayfa 9, sütun 3 tey