28 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 - 5 - 938 BUGÜN Uğurlu Bir İzdivaç San: Ömer Rıza DOĞRUL k ardeş ve komşu İranın Veliah- ti Prens Mehmet Rıza ile Mı 4, Talinin hemşiresi Prenses Fev- İ dö Mişanlandıkları resmen ha- ahi mektedir. Birkaç ay sonra il, e İle Tahran büyük gi bu izdivacı tesit edeceklerdir. Misir ile İran ötedenberi çok iyi Dış Memleketi de kardeş tanıdığı için İt Je İran arasındaki bağları sağ ep iYan bu uğurlu izdiyacı ancak İnç ile karşılar. Ademi Müdahalenin İM e? demi Müdahale komitesinin tâ- bye li heyeti dünkü toplantısında | kenyadaki yabancıları çekmek ve mtrol sistemini iade etmek için ha- “elinan İngiliz plânını kabul etti. Mina kabçl etmiyen biricik devlet Set Rusyadır. Kabul olunan pro- | ve göre, komisyon İspanyada dü n iki tarafın mezdine gidecek, ME AY içinde yabanci gönüllüleri s9- ayni zamanda kara ve deniz kontrat iade olunacak, daha sonra Yabancı gönüllülerin memleketten Üracna başlanacak. Bütün bu işler ir a5 içinde başarılmazıa Fransa unu on gün daha kapalı tuta- buna rağmen yabancı gönüllüle- Şikarılmadığını görürse Pirene Mdudunu açmak salâhiyetini hai o- dar, Rusyanm, kontrol sistemine itiraz “mesinin sebebi, hududun kapanma Nile yalnız Cümhuriyet İspanyası- Min hariçten silâh tedarik edememe- “> buna mukabil diğer tarafın eskisi #ibi silâh tedarikine devam edebil- ir, Pakat Ademi Müdahalede bu ka- Nirm verilmesi kâfi değildir. Bu ka- en ve kardeşlik şeraiti içinde); "Yan iki memlekettir. Türkiye bu ç yi #onra 17 yaşıma girecektir. Ken HARİCİ HABERLER Fransa, Pirene Hava Müdafaasını gre ae 2 Bir Nişanlanma di) Prenses Fevziye İle » Prens M. Rıza Nişanlandı PRENSES İran Şehinşahının Veliahdi EEE Prens Mehmet Rıza İle Mısır Kralı Birinci Farukun hemşire- si Prenses Fevziyenin nişanlan- dıkları bugün resmen ilân olun - muştur, Prenses Fevziye, birkaç ay disi çok güzel ve çok sevimli bir kızdır. Londra gazeteleri tara - , fından verilen malümata göre , Prensesin düğün elbisesi altın , ipliklerden yapılacak, ve yakut- lar, elmaslar ve incilerle süsle - |, necektir. Prenses Fevziye de çok iyi ye- tişmiştir ve Avrupai bir tahsil Ş görmüştür. Tenis oynar, yüzer, yatını idare eder ve İsviçredeki bütün kış sporlarına iştirâk et- Ç 4 mekten zevk alır, Ömründe hiç & 4 peçe kullahmamıştır. Kendisi Mı 4 sırda birçok hayır müesseseleri- j ne yardım ettiği ve fakirlerin ha 4 yatile yakından alâkadar olduğu İd için Misir halkı tarafından çok SER e Mirları tatbik için lâzım olan mas- iyete İsilecektir. Yani Ademi Müdahale Yine adım adim yürüyecektir. Ademi Müdahalenin kaplumbağa Miratiyle hareket ettiği sırada İspan- İn muharebe devam ediyor ve imhuriyetçiler, Pirenedeki elek- istasyonlarını istirdada — çalışı: ?orlar, Frankistler haftalardan beri Mühim Bir harekette bulunamıyor. » Bazılarına göre Frankistlerin bu durgunluğu, Cümhuriyet mukaveme nin sertleşmesi, ve hariçten yardım klemeleridir. Acaba bu yardım gelecek mi? Yoksa yeni kontrollar buna müâni 6- ak m1? Önümüzdeki #ünler bunu vüstere- tek, Bir münakaşa ekoslovakya meselesi yüzün. Ç den İngiltere ile Almanya Matbuatı arasında bir münakaşa baş Küstermiştir. Alman gazetelerine gö- * İngiltere gazetelerinin Çekoslo- Yakya meselesi yüzünden vahim bir İuhbrandan bahsetmeleri vehme ka- Pılmaktan başka birşey değildir. Çün Almanya böyle bir buhran yara- ak hiçbir şey yapmamış ve Çekos- “vakyadaki Südet Almanlar da gös- tdikleri disiplin ile hiç bir buhrna Mbebiyet vermemişlerdir. Anlaşılan İman gazetelerinin maksadı, İngil- nin sulhü korumak yolunda vu- bulan ve tesiri hissolunan teşeb- ün, hiç te lüzumu olmiyan füzu- bir faaliyet olduğunu göstermek- * Diplomatişe Correspondens gaze- i İse bugünkü yazısında daha baş- ka bir cepheden İngiltereyi tenkit iyor. Bu gazete, İngilterenin Orta Yrupaya müdahaleye hakkı olma- ni, burası Almanyanın menafii susası olan bir saha bulunduğu- MA İngiltere bu sahaya müdahale et- ine göre onun menafii mahsusası bulunan £ sahalara başkalarının da Müdahalesini kabul etmesi gerekleş- ini anlatıyor. Münakaşanın mevzuu çok sarihtir. rilerenin Orta Avrupada statliko- YE muhafaza için diplomatik nüfu- Yünü kullanması, Almanyada yersiz müdahale sayılıyor! İ İran Velinhdı da henüz 18 ya- # şındadır ve İsviçrede tahsil gör * bir gençtir. Bu mesut izdivaç Mısır ile İ- ran dostluğunu takviye edeceği gibi, bu iki kardeş memlekete mişlerdir. Fransa hükümeti Pirene hududu üzerinde hava müdafaasını takviye - ye karar vermiştir. Sebebi Frankist lerin Fransız şehri olan, fa- kat hududa çok yakın bulunan Ser beri bombardıman etmeleri ve bu yüzden üç evin yıkılması ve 2 kişinin ölmesidir. Fransa hükümeti *.âdiseyi Franko hükümeti nezdinde protesto- ya karar vermiştir. Son İtalyan zayiatı İtalyanın İspanyadaki son zaytatı- na dair bir liste neşredilmiştir. Lis- teye göre 700 zabit ve asker ölmüş- tür. 2500 kişi de yaralı ve kay:ptır. Ademi Müdahalenin kararları Müstenkif kalan Sovyetler Birliği müstesna, ittifakla kabul olunan ka- rar suretinin anahatları şudur: 1 — Iki taraftan asgari onar bin ecnebi muharibin geri çekilmesini müteakıp muhariplik hakları tanına- caktır. edecek komisyonun hareketinden 15 gün sonra Fransız ve Portekiz hudut larında kara kontrolü yeniden tesis olunacaktır, Geri alma işleri 30 gün içinde başlamazsa Fransa hareketle- $ sevilir i span 213 / karşı kardeşlik hislerile bağlı olan bütün memleketlerde de $6- / vinç ile karşılanacaktır. y 4 1,77 Çinliler Bir Şehri Işgal Ettiler Nevyork, 27 (Hususi) — Uzak Şark harbine dair gelen en son ha- berlere göre Çinliler Suçav şehrinin garbinden 40 mil mesafede olan bir şehri daha istirdat etmişlerdir. Bu $e hir Linfendir. Dün bütün gün devam eden bir muharebeden sonra Çinliler bu şehri bu sabah işgal etmişlerdir. Bu sürelte Çinliler Tayerçuyang'da kazandıkları muvaffakıyetten sonra bir muvaffakıyet daha kazanmışlar. dır. Hankav Çin ordusunun da Yifen ve Peyşai mevkilerini istirdat ettiği- ni haber veriyor. Çin kaynaklarına göre Japonlar Longhay demiryolu şebekesini kesmeğe muvaffak olama- mışlardır. Bu mıntakada Şerk istika- metinde Tanşan'a kadar düşmandan tamamile temizlenmiş bulunuyor 250 bin Çin askerinin çember altına &- lınmış olduğuna dsir Japon kaynak- larından çıkan haberler tamamile esassız ve gülünçtür. Diğer taraftan düşmanın her ta- rafta gerilerine mütemadi hücum- larda bulunan Çin akıncıları birçok yerlerde müessir olmağı başlamış ve bü cümleden olarak Pekin'in 80 kilometre cenubü O garbisinde bulu- nan seki Hope'nin merkezi Paotingi zapteylemiştir. Diğer bir Çin kolu da Bangşov is tikametinde ilerliyerek o Tiyençin'in 50 mil cenubuna varmıştır. Paoting ile Çangşov'un kati” işgalinden son- ra Çin akıncıları Hopei'yi ikiye böl müş bulunacaktır. Japonyada yapılan hükümet tadi inden sonra bugün Harbiye Nazırı Sugyama istifa etmiş ve anlaşılan yerine General Nagaki tayin olun- muştur. Diğer taraftan Şimali Çinde dövüşen Japon kuvvetlerinin erkânı harbiye reisi de değiştirilmiştir. , rinde serbest kalacaktır. 3 — Kara kontrolile beraber, de- niz kontrolü tesis edilecektir. 4 — 'Tâli komite haftaya salı ve perşembe günleri tekrar toplanarak masraf meselelerini konuşacaktır. kuvvetlendiriyor İspanyadaki Son İtalyan Zayiatı 700 Ölü, 2500 Yaralı ve Kayıptır Londra, 27 (Hususi) — İspanyada cümhuriyet kuvvetlerile Frankistler arasında en mühim muharebe şark cephesinde pire- nelerde cereyan etmektedir. Barselonadan verilen haberlere gö- re, cümhuriyetçiler burada Barselonaya ışık veren elektrik istas- yonlarını elde etmek için tuğraşmaktadırlar. Frankiestler mukabil taarruzlarla bu teşebbüsü akim bırakmak istemişlerse de bu mu- kabil taarruz esnasında cümhuriyetçiler Tremp önündeki hatları- nı yavaş yavaş, fakat emin bir surette ileri götürmüşlerdir. Muha- rebe devam ediyor, fakat Frankistler hiçbir hedefi ele geçireme- l 4 — Geri :alınma-ışinı “murakabe “iin beyanatta bulunarak Çekoslo- Südetler İşi Bir Türlü Halledilemiyor | Prag, 27 (Hususi) — Südet İider- leri ile başlıyan konuşmalar hafta sonundan evvel tekrar yapılacaktır. Şimdiye kadar yapılan konuşmalar gizli tutulmuş ise de Henlaynın Çek- «slovakya devleti dahilinde muhtari yet ve muhtariyet dolayısile idare re devrini istediği anlaşılmaktadır. Fakat Südetlerin teşrii kuvvetleri ol mıyacak ve harici siyaseti idare Pra- ğa sit olacaktır. Başvekil Hodza, e- kalliyetler meselesini konuşmak üze- re davet olunan parlimento toplantı- sımi İ5 Hazirana geciktirmiştir. Prag, 27 (Hususi) — Çekoslovak-| ya Başvekil muavin Beshan bus vakyanın $on askeri itedbirleri geri almıyacağını, bugünkü vaziyetin de- vamı müddetince buna imkân bulun madığını, Çekoslovakyanın bütünlü- günü yalnız iki milletin temin ettiği- ni, bu yüzden emniyet tedbirleri al- mak lâzımgeldiğini söylemiştir. Al manya, bugün Çek tayyarelerinin Al manya toprakları üzerinde uçuşu do- Jayısile iki defa protestoda bulun- İ muştur. İ i ve zabıta işlerinin kâmilen Südetle, Filistin Vaziyeti Kargaşalıklar Hâlâ Devam Ediyor getelerine m: maktul düşmüş hükümet rinden bir İngiliz ölmüştü. EMİR ABDULLAMIN NOTASI Daliy Telegraph gazetesinin Ku - düs muhabiri bildiriyor Haber al. dığınkıza göre, Manevrayi Erden E- miri Abdullah bugün Filistini taksim komisyonuna bir nota vermiştir. A- rap Emiri Filistinin taksimine . tar olduğuna, yahut Filistin v verayi Erdenin Misira hükimiyeti! attı teşkilini detedi 1. Emire göre yeni Arap devleti, sahalarda sahalara İngiliz, Arâp ve Ya- erden müteşekkil bir “e ın tayin edecek, bun. ler sayıları nisbetinde par- temeli edilecek, ve kabine edeceklerdir. Yahudi ir şekilde mühaceretlerine de müsande olunmesktır. Emir Abdulleh, mandanın on sene daha idame edilebileceğini ve İngi- liz kuvvetlerinin yani devlet ararisin de bulunmasına mâni bulunmadığını ilâve etmektedir. RUMANYA Kodreano Mahküm Bükreş, 27 (A.A.) — Ikinci Kolor- dunun askeri mahkemesi, 210 datika süren bir müzakereden sonra saat 3,30 da Kodreano davası hakkındaki karârını vermiş ve dört gündenberi devam eden muhakeme, bu suretiz sona ermiştir. Kodreano, 10 sene kalebendliğe, 6 sene medeni hekla- rından mahrum kalmağa ve 200 ley mahkeme masrafı ödemeğe mahküm olmuştur. Muhakme safahatı baştnden beri Rumanyada Rumen milletince büyük bir alâka ve heveranin muştur, tnkin nlin- İSVİÇRE DE M Almanya Hudutları partisinin bazı şubelerinde Alman Yaz etmektedir. Bir Alman Gazetesi, İsviçreyi Büyük Cenevre, 27 (A.A) — Da Gazet dö Lozan, başmakalesinde Alman - yanın İsviçreye aid emellerini ineydana çıkarmakta ve Almanlar tara- ; #mdan yapılan bazı neşriyata, bilhassa Almanyada ve İsviçredeki Nazi ne devam eden muallim ve talebeler için neşredilen aylık bültene iti- Bu gazetede bildirildiğine göre bültenin nisan ayına mahsus nüsha- sında neşredilen bir haritada büyük Almanya İsviçreyi hemen tama- mile hudutlarının içine almış olarak gösterilmektedir. Essen'de çı - kan nasyonal Zeytung'un da 10 nisan tarihli nüshasında böyle bir ha- ritanm mevcut olduğu bu gazete tarafından ilâve edilmektedir. Bir Bakışta Dünya Haberleri YUGOSLAYYA Tayyare Sergisi Belgrad, 27 (Hususi) — Beynelmi- Iel tayyare sergisi münnsebetile, 40| tayyareden mürekkep bir Alman fi- losu, ayın 29 unda öğleden evvel sa- at 10 da Belgrada gelecektair. Tay- yareler,Haynkel 111-17 tipinde ve eni son modellerdir. Filo, 8 Temmuza ka- dar Yugoslavyada kalacaktir. Bu ara da Alman tayyarecileri, Meçaul âs- ker ve mütevefta Kral Aleksandrın âbidelerine çelenk koyacaklardır. İlki memleket arasındaki mevcut Anst Tuk dolayısile parlak bir surette kar- şılanacak olan Alman tayyarecilerine İziyafet te verilecektir. İ TEHLİKEDE ? Ri İçinde Gösteriyor kolonisine verilen akşam dersleri- MEKSİKA Sedilist İsyanı Nevyork, 27 (A.A) — Cediilo ta- rajtarları San Justo devleti toprakla rına girerek Meksiko şehrini Birleşik devletlere bağlıyan şimendifer hattı- mı kesmişlerdir. Meksikoya giden Tek sas treni San Lui de Potosi'nin 30 mil cenubünda yoldan çıkmıştır. Birkaç yaralı vardır. Teksas'dan alınan haberlers göre, Cedillo, çete harbi usulünü kabul e- derek Federal kuvvetleri? mücadele- de devema karar ermiştir. Diğer bir habere göre son 36 saat zarfında Sedilistlerden 1 şef ile 13009 nefer teslim olmuştur. IRAK Yeni Mukaveleler Bağdad, 27 (Hususi) — Bugün K rak ile Suudi Arabistan arasında üç mukavele imzalanmıştır. Bu mukavelelerden biri hudut üze rindeki kabilelerin tâbilyeti mesele- sine alttir. Diğer iki mukavele ise, ik! memle- ket arasındaki bitaraf mıntaka ile kabilelerin muhaceretlerine dairdir. TRABLUS İalyan Kralı Trablus, 27 (A.A.) — Hükümdar refakatinde Mareşal Balbo olduğu hal de dün akşam saat 20,30 dan biraz sonra Trablus'tan hareket ederek ta- | Mevlüt kaptanın idaresinde bulundu. mir edilen Roma tiyatrosunda Ifijeni | ğu ve yükünün, demir, dinamit ve An Torid piyesini seyretmek üzers | maden kömüründen ibaret olduğu ne aasrrerearememeareeremereerrremesessseressereree Sirelhnya Gitmişir. Ve Dahi Küfür... Yazan: B. FELEK Küfür ayıp şeydir. Terbiyeye mu- gayirdir. Gayrimedeni bir şeydir ve nihayet kanun nazarında bir suçtur. Suçtur amma en kâmilinden, en hır- çınına kadar insanların mutlaka ika etmek zaruretini duydukları bir cü. rümdür. En terbiyeli, en kibar ve nazik a- damların bile sıkışınca velevki için- den velevki hafifçe olsa sövmüş ol- duğu muhakkaktır. Hayatında küfür etmemiş bir tek adam gösterilemez, Onun için küfürü ayıplarken, onu “huzur harlel,, sayarken küfreden. leri de daima haksız saymamalıyız. Çünkü huy haline girmemiş küfür bir nevi (ifrazatı asabiye) yani sinir if tadır ve kirli ifrazattandır. Şu sırada matbuntta küfürün, ar- *İge yoluyla yazı diline girmesi hak- kında münakaşalar gördüm. Bu söz çekişmesinde kimin haklı olduğunu araştırmadım bile. Bir mü nakaşadır olup gidiyor. Nasıl olsa maksat kaybolacak ve iş iskele mad- desine dönecek. Bundan ötürü benim de el için sara yanmıya vaktim yok. Yalnız küfür lâfı oldu da o vadide yazı yazmıya vesile buldum. Küfürde mazeret aranmaz amma bazan bir ihtiyaç olur. Küfür etmemesini nasihat ettiği müridine şeyhin günün birinde: — Çıkar baklayı ağzından! deme- si hayatın muayyen bir anında kü. fürün bir zarmret olduğunu göster. mek için uydurulmuş bir fıkradır. Arkadaşlarımdan birisinin sözünü tekrarlar dururum. Umumi toplantıları olan bir mü- essesede birlikte çalıştığım bu ar- kadaşım bir gün müessese müdürü- ne: — Efendim! Lâtfettiniz, bize bir yemek salonu hazırlattınız! istifade ediyoruz, Fakat bendeniz arasıra küfretmek ihtiyacını da duyuyorum. Lâkin arkadaşlar huzurunda teed- düp ediyorum, mümkünse bize bir ide “küfür odası,, verseniz de gidip orada içimizi boşalisak! demişti, bir müshil verip içini boşaltmak ilk sıhhat tedibiri ise küfür de bu nevi manevi bir dimağ ve yürek ishalidir ki; bilhassa beyni yorgun kimsele- rin zihni ahşasının boşalmasına ve rahatlanmasına yarar. Yalnız; bunun bir nevi diyare ha- line gelmemesine dikkat etmek te gerektir. Bütün bu sözlere rağmen ben kü- fürü sevmem. Hiç kimse sevmez. Yalnız dikkat edin küfürün nesini sevmez?. İşitmesini, Hiç kendi küfrettiğinden şikâyet edeni duydunuz mu? mmm Kraliyet Muhafız Kıtaatının Yüzüncü Yılı Belgrad, 27 (A. A.) — “Yugoslavya nım temeli,, başlığı altında Samupra- va gözetesi, Kraliyet muhafız kuvvet leri süvarisi livasının yüzüncü yıldö nümü münasebetile evvelki gün naip Prens Fel tarafından söylenen nut- kun ehemmiyetini tebarüz ettirmek te ve şöyle demektedir. “Çarşamba günü mısiine nadir te- sadüf olunur bir tören tertip edilmiş tir. Kisiiyet muhafız kuvvetleri süya n yüzüncü yudönümü mix nasedetile zaferle dolu bir asırlık ta sik» elen bu cüzütem için merasim yapılmıştır. Bu mümtaz kıtaya men sup olan nalp Prens Pol bu müna- sevet.e manidar bir nutuk .uylemis- tir. Karadenizde Büyük Bir Motör Yanarak Battı Bartın, 27 (TAN muhabirinden).— Dün Amasra ile Bartın arasındaki Çatalağzı önlerinde feci bir deniz kazası olmuştur. Istanbuldan Trah- zona giden büyük bir motör, makine dairesinde çıktığı anlaşılon bir yan- gın yüzünden müthiş bir infilâkten sonra tamamen yanmış ve hatmıştır, Yapılan son tahkikat motörün Sadık zadelere ait olduğu ve Sürmeneli ticesini vermiştir. Nasıl hemen hemen her hastaya