28 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

TURK'ÇASU' Repingtonun Teşkilâtı Yazan : M. SIFIR Emrimize Çalışıyordu Esat Bey, vaziyeti anlattıktan sonra kendi kanaatini şöyle hu - lâsa etti: — Benim kanaatim, İngilizle - rin bugünlerde istihbarat işlerin- de umumi bir değişiklik yapacak- ları yolundadır. Bu tahakkuk ©- derse bizim de çalışma tarzımızı, hattâ adamlarımızdan bir kısmını değiştirmekliğimiz lâzım. Sen şim- dilik yeni adamlar todarik et, OL maz mı, iki gözüm. — Kont Kapriniden başka bir kimseden bu işler hakkında bir şey işittiniz mi? — Hayır. İşitmedim amma gör- düm. Dün bizim Ekrem Beyin (pa- şa) arkasındaki casus her vakitki adam değildi. — Evet, değildir. Bu değişiklik- ten haberim var. Şimdi onu da söyliyecektim. Ekrem Beyi takip eden Ş. evvelki akşam Beyoğlunda hastanesinde yatıyor. Yerine Asador adında birini ver- mişler. Fakat bu Asador, zararlı bir adam değil. Bu sabah V, bu baberi verirken Asadorun kulağım Büktüğünü de söyledi. Bununla be- raber, adamlarımıza daha gözü a- çık ve kulağı delik bulunmalarını tenbih edeceğimi merak etmeyi » niz, efendim. — Teşekkür ederim. Bir de u- nutmadan söyliyeyim. Ali Osma - nın İstanbulda bulunmadığını ve Ankarada olduğunu dün Kont Kap rini söyledi. Bunun aksini müna- sip şekillerde İngilizlere duyur « mak ve kendilerini buna inandır mak lâzımdır. Bunu M. A. temin et sin. Tarafımdan ona rica ediniz. Pantikyanın da bu işte yardımını temin etmek her halde faydalı o- Jur. Şimdi gelelim Repi İşi x-- ne. Bu yeni teşekküle karşı nö”yap mayt düşünüyorsun, söyle baka- lum, — Bugün Yusuf ile geç vakte kadar bu işi görüştük. Bazı karar- lar da verdik. Vaktiniz varsa söy liyeyim. — Dinlyiorum sizi, — Sosyalist H. ye bu işte ehem- miyetli bir rol verildiği anlaşılıyor. Bu adamı elde etmek ve arzumuza göre çalıştırmak imkânı yoktur. Biz başka bir şey düşündük, Bizim Yusufun Hilmi ile tanışıklığı var. Yarından başlıyarak mütekait ve muhalif bir zabit maskesile ve Av- ni Bey ile beraber H. ye sokula - eak, içlerine girmese bile H. yi ha- riçte aldatır ve bü suretle bir müd det teşkilâtı öyalarız. Bizim Sadık Efendiyi de Çavuşyanın delâleti i- le Repingtonun yanına tercüman vermiye uğraşacağım. — Yapar mı acaba? Bu çok iyi bir şey... — Yaptırırız. Aldığımız taahhüt mektubunun henüz mürekkebi ku- rumadı, Sonra efendim. Bu sabah Top Ömeri gördüm. Rizeli M. | ta- nıyanlardan 5S. isminde Rizeli bir genci yanıma verdi. Her haline ke- fillik ediyor, Açık göz delikanlı ol- duğunu söylüyor. Ben de öyle gör- düm. Bu çocuğu da Rizeli M. e mu- sallat edeceğim. Şimdilik yapaca- ğımız bunlardan ibaret... — Hepsi iyi. Bütün teşebbüsleri- nizde muvaffakıyet dilerim. Bir şey daha rica edeceğim, Bir hafta evvel A. adında biri bana geldi. Topçu ihtiyat birinci mülâzimi ol- duğunu söyledi. Gayet iyi.fransızca ve arapça biliyor. Fransız İstihba- ratındaki Cezairli yüzbaşı Meh. met Beyin adam aradığını bir yer- den işitmiş, bizim hesabımıza ça- lışmak üzere Fransız istihbaratına girmek için benden izin istiyor, Ta- nıdığım bir adam değil Böyle iş- lerle meşgul olmadığımı söyliye- rek başımdan savdım. Bunun İn- giliz veya fırkacılar tarafından gönderilmesi ihtimali de vaf. Ad- resin! yazınız. Biraz bununla da meşgul olunuz. elmasım, raporunu- zu bekliyeceğim. Bir hafta sonra Repingtonun giz- li teşkilâtının içinde idik. Çavuş - yan, müracaatimi kabul etmiş ve Sadık Efendiyi gizli grupa tercü- man tayin ettirmişti. Rizeli S, hem- şerisi casus M. i avucu içine almıştı. Kiymelti arkadaşım Yusuf ta s0s- yelist H. nin akıl hocası olmuştu. HH. Yusuf Beyi Repingtona tanıttır- miş ve müspet bir iş verdiği tek- dirde hizmete alınacağını bile vâ- dettirmişti. Yusuf ve Avni Beyler, güzel bir plân ile Abanalı M. yi teşkilâttan attırmışlardı. Tercüman Sadık E- fendiyi de Repingtonun adam bu- lunması hususunda gösterdiği ar- zu üzerine H. $. 'T. ismindeki Ri- zelilerle, bizim Pavrili İ. 4 otuz lira maaşla grupa yerleştirmek bece - rikliliğini göstermişti. Her günü bir türlü muvaffakı - yetle geçen ayın sonunda Reping- tonun gizli teşkilâtı olduğu gibi €- limizde ve âdeta idi, Grupun- yirmiye varan memurla - emeimizde MÜTEFERRİK : Prens Bubesko Geldi Ve Dün Ankaraya Gitti Beynelmilel* Hava Kurumu Reisi Prens Bubesko dün sabah saat dokuz da Bükreşten gelerek Yeşilköy hava istasyonuna inmiştir, Prensi istasyon da Türk Hava Kurumu Istanbul şu- besi relsi Ismail Hakkı ile birçok hava mensupları karşılamışlar ve Is- tasyonda kaldığı bir saat zarfında kendisile hasbühalde bulunmuşlar. dır. Prens Bubesko evvelki gün ge- lecek iken reis bulunduğu beynelmi- lel hava kurumu kâtibi umumisinin bir kaza neticesinde düşerek Karbo- nize olması üzerine hareketini tehir ettiğini söylemiş ve bu hâdiserlen do layı fevkalâde müteessir görünmüş” tür, Prens seyahati hakkında bir mü- harririmize demiştir kiz — Beynelmilel Hava Kurumu ile | memleketiniz * havacılığı arasında | Ermeni Mezarlığı İşinin Vakıflar Umum İşe Ait Mühim Bir Tezkeresi Vakıflar Umum Müdürlüğünün Ermeni Üçhoran vakfı mütevellileri- ni sorguya çektiğine dair Jamanak gazetesi, geçenlerde bir havadis ver- mişti. Biz de bunu tercüme ve neşre miştik. Dünkü Akşam arkadaşımızda da Vakıflar Umum Müdürlüğünün Er- meni mezarlığı meselesi hakkında yazdığı bir tezkerenin metni vardır. Tezkere, bu işin çok dikkate değer safhalarını aydınlatıyor. Aynen Şu- dur: *“Icarei vahideli evkaftan olup me- zarlık ittihaz edilmek üzere kendile- rine tahsis, icare veya mukataa gibi bir tasarruf sebebi tesis edilmediği | rının vazife cetvellerini Sadık E- | doğrudan doğruya münasebetler te- | halde bazı Ermeniler tarafından izin fendi yazıyor ve taksimatı istedi ği gibi yapıyordu. Kumandan va- ziyetten çok memnundu. Kaçak- çılık vakalarının yok denilecek ka- dar azaldığı kanaatini edinmişti Kerameti Repingtonun beceriklili- ğinde buluyordu. Fakat işin doğru- su böyle değildi. Repingtonun bu vazifeye gizlice tayininden kırılan ve küsen Gor - don ve Bland, işe biraz yan çizi- yorlardı. Pantikyan Efendi de bu kargaşalığı uzatmamak için elinden | madığım zevkle takip ediyorum. Ye geldiğinden çok fazla uğraşıyor, kumandanı körükliyerek şişiriyot- du. Bu sırada bir gün Esat Bey ani olarak beni istedi. Emri getiren ar- kadaş çok mühim bir İş çıktığını söylüyordu. Mersk ve telâşla ku- mandanlığa koştum. Esat Bey gü- eğen #ka dü şürdüm Bu gece Karamürsel yo - luyla Ali Osman Ankaradan geldi. Şimdi içerde oturuyor. Evlerinin ba sıldığını, kendisinin sıkı bir suret- te aranıldığını tâ Ankaradan haber almış Hâlâ kendisini atıyorlar mı? Şunu bir öğrenseydin. — Aranıldığından haberim var, Evleri basıldığı zaman size bildir- miştim, Gizli hizmetler grupundan müttefekin zabita komisyonu reisi Miralay Ballar'a bir tezkere yazıl. mış ve Ali Osmunın resmi polisler tarafından nerede görülürse tutul- ması istenilmişti.: Komisyonda bu iş konuşulmuş ve müttefikin polis teşekküllerine umumi bir emir vo- rilmişti. Bununla beraber bir defa daha yokletalım. — AN Osmanın telâş etmekte hakkı varmış demek.. Peki, bu teh likeli vaziyeti düzeltmek için ne yapacağız? Bu adam bize lâzım. Gizli adamlarımızdan biri meselâ, Ballar karargâhındaki N. Bey, Ali Osmana bir serbestlik temin ede - mez mi acaba? Esat Beye müspet cevap vere - medim. Çünkü komisyon tarafın - dan verilen emri geri aldırmak ko- Jay bir iş değildi. (Devami var) GÜMRÜKLERDE: Yeni Zırhlı Otomobiller Alındı Gümrük o muhafaza teşkilâtmin motörleştirilmesi için geçen sene alı- nan kamyonet ve motosikletlerden iyi netice alınmış ve bunların arttı. rılması kararlaştırılmıştı. Bu sene de birçok arazi otomobili mini maksadile hükümet merkezini 26 gidiyorum. Türkiye benim için| İ yabanci bir memleekt değildir. Ba- bam Türklerin samimi dostu idi. Ben muhtelif vesilelerle Türkiyeyi ziya- ret ettim ve daima samimi, ince bir | nezaketle karşılandım. Yarınki medeniyetin başlıca temel lerinden birini teşkil edecek olan tay yareciliğe her millet lâyik olduğu e- hemmiyeti veriyor. Türkiyenin her işte olduğu gibi bu işte de geri kal- şilköy hava meydanmız da gittikçe tekâmül ediyor. Prens, şerefine hazırlanan büfede izaz ve ikram edilmiştir. Saat onda tayyaresile Ankaraya hareket etmiş- tir. Yanında bir telsiz memuru ve pi- lot vardır. Prens yarın sabah Anks- Tüdan şehrimize dönecektir. Hava ku larak burada bir maa Üç Aylıklar Başlıyor Defterdarlık üç aylık maaşların zamanında verilebilmesi için hazır- lıklarım bitirmiştir. Maaşların tevzi- ine 2 Haziranda başlanacaktır. Maaş larını Eminönü o malmüdürlüğünden İ alanların maaşları defterdarlığın nındaki eski Emniyet Direktörlüğü binasında verilecektir. Burada, geniş bir salonda müteaddit tediye gişeleri hazırlanmış ve maaş sahiplerinin otu rabilmeleri için banklar konulmuş” tur. Misafir Japon Elçisi Ankaraya GiHi Evvelki gün şehrimize gelen Ja- ponyanın Moskova elçisi Mamuru Şigemigo, Japonyanın Türkiye elçisi Takatuan! ile birlikte dün akşam An karaya gitmiştir. Ziyaret maksadile memleketimize gelen misafir Japon elçisi birkaç gün Ankarada kaldıktan sonra, Sovyet Rusyaya dönecektir, MAARİFTE: İda nizan mevzu siz ölü gömülen ve yetrhiş küsur sene evvel ölü gömülmesi menedilerek va kıf namına ibka edilen “Beyoğlun - da Harbiye civarında Şehid Muhtar caddesinde kâin yerler Sultan Beya- zit vakfı müştemilâtındandır. 1850 numaralı Belediye Kanunu-/ nun neşrinden sonra Belediyece, met rük ve kimsesiz mezarlıklardan oldu ğu zehabile müdahale edilmiş ve Ermeniler bu hususta Istanbul dör- düncü hukuk mahkemesine müraca- atle Belediye uleyhine bir men'i mü- dahale davası açmış ve sonunda bu yerin Sultan Beyazıt vakfı müştemi- İlâtından olduğu tesbit edilmekle be- raber Ermenilerin davaları reddolun muştur. Vakfın sahip bulunduğu ve Beledi ye ile Ermenilerin hukuki bir slâke- ları olmadığı halde, iki taraf arasın- dek niza ev ll Sep; bu er her. iki taraf. aleyhine dava, açılacağı sırada İstanbul Belediyesi ile Vakıf- lar Umum Müdürlüğü arasında mev cut bazı ihtilâfların halli de arzu edil miş ve hükümler karara bağlanmak üzere iken hitam bulan son tahkim müddetlerinin temdiği sirasmla Va- kıflar idaresinin rizası haricinde Be- lediyece bu yer hakkındaki ihtilaf tahkimden istisna edilmiş ve messle Evkaf idaresile Belediye arasında #htilâflı olarak kalmıştı. Vakıflar idaresi, ihtilâflı kalan bu hâdise hakkında icabına tevessiYl ede ceği esnada Belediyece, mese'exin, Ermenilerle sülhen halline kıyam e- dildiği ve Belediyenin Ermenilerden matlübu bulunan yüz küsur bin İirs- dan Ermeniler lehine feragatle bera- ber Beyazit vakfına ait mevzuu ba- his yerin 51981 buçuk metre mufab- bal olarak Beyoğlu Tapu idaresince mülk olmak üzere Belediye namına tesçilinden sonra ikiye parçalaran bu sahadan bir kısmı Belediye uhde- sinde bırakılmıştır. Geri kalan 1287 buçuk metre! murabbaı kısmı da Beyoğlu Üç- boran Ermeni kilisesine temlik Şişhanede Yeni Bir Mektep Açılıyor Müsevi Eskinazi Cemiyetine ait olup geçen sene tedrisatını tatil eden Şişhanedeki Gold Şmit mektebinin binasında bir resmi okul tesis edil mesi için bina bu cemaat tarafından Maarife bırakılmıştır. Mekteplerin Kızılaya Yardımı Şehrimizdeki mekteplerde mual- lim ve talebenin Kırşehir felâketze- delerine yaptıkları yardım devam ot- ve büyük ışıldaklar satın alınmıştır. | mektedir. Her mektepte yardım İis- Kaçakçılığın en çok görüldüğü cenu; hudutlarımız için zırhlı otomobiller de alınmıştır. Bunların bü hafta içe risinde- gümrük muhafaza komutanı General Seyfinin ve muhafaza başmi dürü Hasanın huzurile tecrübeleri ya pılmış ve iyi neticeler alınmıştır. Mu hafaza komutanı General Seyfi Anka raya gitmiştir. p | teleri açılmıştır. Bu arada Alman li- sesi ve Ticaret mektebi muallim ve talebesi de aralarında topladıkları 355.5 lirayı Kırşehir felâketzedeleri- he gönderilmek üzere Istanbul Kizıl- İ ay kurumuna teslim etmişlerdir. Kı- ü kür etmiştir. edilmiş ve kilise tarafından da bu yerin bir kısmı İtalyan tebaa- sından birine ve bir kısmının da İçyüzü Müdürl e mi | em ala tk Km ni Te seylavi Bay Ibrahim Süreyyf Yiğit'i gümüş madalya ile taltife ks“ Bilin ib çel ei ş Ilarak Beyoğlu Tapu Sicil Muha- imelesi yapılmış olduğu ve Erme- nilerin kilise namına aldıkları! parayı Ermeni vakfına ithal et-' miyerek bu paranın bazı kimse- iler arasında paylaşıldığı tesbit edilmiştir. Yerin, Sultan Beyazıt vakfından bulunması itibarile bu yer hakkında Belediye ile Ermeniler arasında ya- pılan sulh mukavelesinin iptali için Evkaf idaresince kanuni tedbirler a- lenmaşsa da kendi telâkkilerince Er- meni Uçhoran kilisesi mevkufatın- dan sayılan bu yerden kendilerine ayrılan kısım için aldıkları paranın vakfa irad kaydeditmemeri sehebile kantin ve nizamname hükümleri hilâ fında idare meclisinin mezuniyet ka- rarı istihsal edilmeksizin sulh akdine ve ferağa ve ferağ bedelinin bazı 26- vata dağıtılmasına cüret etmek gibi muamele ve sutistimaller dolayısile de Uçhoran kilisesi mütevelli heyeti hakkında da takibata başlanmıştır.” BELEDİYEDE : Taksimde Bir Yeraltı Garajı Yaptırılacak Belediye, Taksimde, yer altında o- saha va atamak aneallası emsan miye karar vermiştir. Yeni projeye göre Taksifide Tak- sim kışlası ile kışladan meydana doğ ru uzanan kısımdaki garaj ve kah- vehanelerden ibaret bütün ada istim lâk edilecektir. Karşı cephede Kal mis apartımanının bulunduğu ada da kaldırılacaktır. Bu adanın kalk- masiyle açılacak meydana Karaköy, Azapkapı, Şişhane, Tophane ve Ci- hangirden gelecek yollar açılacak- tır. Yeraltı garajı da şimdiki gazino ve gerajların bulunduğu arazinin al- tında yapılacak ve garajm antresi de Kalmis apartımanının bulunduğu adada olacaktır. Belediye imar bürosu dünden iti- İbaren yeraltı garajinın projelerini hazırlamıya başlamıştır. Çocuk Kurumunun Madalya Verdiği Mebuslarımız Ankara, 27 (TAN) — Çocuk Esi” geme Kurumu Benel Merkez ve idör re heyetlerinde on beş senedenbef devamlı bir surette kuruma fabfi hizmetlerile değerli yardımlarını 98 zarı dikkate alan Çocuk Esirgeme KU rumu umumi merkez heyeti, ne saylavi Bay Faik Kaltakkıran, Kütal | ya saylavı Bay Receb Peker, Tekir” | rar vermiş, madalyalar genel merke3 başkanlığından kendilerine verilmiş” tir, MEMLEKETTE: Karısının Âşıkı Öldürdü Zonguldak, (TAN) — Burada feci bir cinayet işlenmiştir. Hâdise şudur: Ereğli kömür işletmesinin Çaydâ- marı ocağında çalışan Vakfikebirli Ahmet, Mehmedin 15 senelik nikâb- lı karısı Havva ile gayri meşru mü“ nasebete başlamıştır. . Geçen akşam, Mehmet uyurken evine gitmiş “ve Havvayı götürmek istemiştir. Kadın razı olmayınca cebir kullanmış, gü- rültüye Mehmet yetişmiştir. Mehmet, Ahmedin tabanca tutan elini bükmüş, çıkan kurşun Ahmedi göğsünden vurmuştur. Mehmet, düşen tabancayı yerden almış, iki el daha ateş etmiş, Ahme- din kullanmak istediği saldırmayı da kapıp hasmına 15 defa saplamı$ ve öldürmüştür, Buhdan #onra, katil cesedin karşı sında bir sigara içmiş ve karakola gi- dip teslim olmuştur. Belediye 20 Ölü Gömdü Ölülerin “Kaldirilikası “işini Üzerine“ ancak 20 çölü. kaldırmıştır. halk belediyenin bu işle uğraştığını © öğrendikçe yapılan müracaatlar ço- © Balmaktadır. İşle; ıylık temini için Fatih ve Kadıköyünde kurulan istasyonlar kâfi gelmediğinden belediye bunla” rın sayısını altıya çıkarmıya (karar vermiştir. Yeni istasyonlardan birisi Adalar, diğeri Bukırköyünde olacak- tir. * Taksi otomobillerinin bir örnek boyatılması hakkındaki mecbüriye tin kaldırılacağı haberleri doğru & ğildir. Haziran başından itibaren esna fin yıllık sihhi muayenelerine başla- nacak ve kendilerine yeni sıhhat cüz danları verilecektir. Kartalın da Plânı Olacak Kartal kazasının imar plânının da Prosta yaptırılması kararlaştırılmış- tır. Bu suretle şehrin güzelleştiril. mesinde ahenk temin edilmiş ola- caktır. Kartal kazasında Kartal, Maltepe ve Pendikten ibaret Üç ayrı belediye İbulunmaktadır. İmar işinde bu üç İbelediye şehrimiz belediyesiyle iş birliği yapacaklardır. Belediye bu kazanın imar plâm için Prostla ayrıca bir mukavele ya- pacaktır, PRENS BUBESKO DUN GELDİ: Selâmi Çeşmeden Maltepeye ka dar uzanan asfalt yolun esaslı suret- te tamir edilmesine lüzum görülmüş tür. ——— Mektep Gemisi Geliyor Hamidiye mektep gemimiz Rumen ve Bulgar limanlarına yaptığı ziyaret lerden bugün dönecektir. Gemimiz gittiği lmanlarda dostane tezahürat- la karşılanmıştır. Hamidiye, buradan Akdeniz limanlarına hareket edecek tir. TAKVİM ve HAVA 28 Mayıs 1938 CUMARTESİ $ indiay Gün: 3i Bari 3 ! Arabi: 1857 Buml 1854 | | Rebiülevvel: 27 Mayıs: 18 Güneşi 435 — Öğle 2 j İkindi: 16,10 — Akçam: 1939 | Yatsı: 21.27 — İmsa, 2n| YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşiikkiy meteorolo'i istasyonundan aW- zılay Istanbul Kurumu başkanlığı| Beynelmilel Hava Kurumu Reisi Prens Bubesko dün tayyaresiyle bu yardımdan dolayı mektebe teşek- İşilköye geldi ve Ankaraya gitti, Prens, Yeşilköyde, Hava İstanbul Reisi İsmail Hakkı ile görüşüyor. nan malümata göre huva'yurdun doğu Ana dolu ve Karadeniz kıyılarnıda kapalı ve yer yer yağışlı, Trakya, Kocaeli ve orta Anadoluda çok bulutlu, diğer yerlerde az bulutlu geçmiş, rüzgürler doğu, cenup do- ğusu ve Karadenizin şürk kıyılarında ce- Bubi, diğer yerlere şimali istikametten or ta kuvvette esmiştir. İstanbulda heva bulutlu geçis, garpten saniyede İ ilâ 3 metre hızla iştir. Sant 14 te böremetre 750,7 mili- | ette Yİ, Hararet en çok 204 ve enaz