2 Eylül 1939 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

2 Eylül 1939 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

- Terti eden hava subaylarımız Ankara, 1 (Hususi) — Terfi eden va subaylarımızız ikimleri şunlar- Albaylığa terfi eden hava yarbay- Tarı şunlardır: Muzaffer Göksenin, Feyzi Uçaner, — Yarbaylığa terfi edem Hiv. binha- pları: Azmi Türkay, Namık Ziyal, — Mazlum üsk. — Bmnbaşılığa terfi eden hava yüz- başıları: — Tevfik Ermen, Tahsin Sükas, Sey- O fullah Alok, Seyfeddin Gaipoğlu, — Zeki Belgin, Nureddin Tesar, İsmet Sunar, Zeki Gülsün, Ümran Kara - kuş, Salih Dirik. Yüzbaşılığa terfi edenler: Hakkı Göksever, Kemal Asna, Ce- — tal Gökberk, Sadedd'n Akat, Kema! Esiner, Kümil Yasa, Şevket Akı, Ah- — Mmed Yakar, Nureddin Ayca, irfan Tansel, Hakkı Uğan, Cevad Aytuğ- — Trüul, Suad Alev, Reşda Ersel, Salâ heddin Uçarkartal, Kâmil Aşkun, — Fusd Dörbudak, Abdürrezzak İnse- — lel, Ümid Süreyya Berksan, Üstteğmenliğe terfi edenler: Cenup hattından gelen semplon ekspresi vaktinde gelmiştir. fer yapılması bunu temin etmiştir. fettiş ve munllimlerinden mürekke) yirmi kişilik bir kafile son vazi: özerine ingilteredeki tetkiklerin; ta- Ferruh Tartal, Aziz Öğüten, Ziya Gökhan, Hayri Göker, Burhaneddin — Güsel, Selâmi Göktemen, Turgud “Uçar, İhsan Aras, Cahid Gökçin, Sa- bahaddin Pulat, Şükrü Köprülü, Ah med Tuna, Ahmed Akbaş, Kemal — Yada, Hikmet Uçkan, Adil Öçalan, — Rifat Damargüç, Süleyman Tulgan, — Burhaneddin Kazancıoğlu, — Halil etmişlerdir. Grup içinde altı arklı kadın muallim de vardır. Kıyafetleri tamamiyle modern ©- lan muallimler, giyiniş jitibariyle Av- rupalılarla aralarında memloketleri- mekten başka fark olmadığımı işaret etmişlerdir. Kafile — mengtplarının Tecer, Faruk Güğtepe. — İkinci sımıfa terfi eden Hv. MI. Me. Sıtkı Özbayre. — Dördüncü sınıfa terfi eden Hava — ML Me: Salim Köni, Veysel Baykoç, — Zihni Gökten. Dördüncü sınıfa terfi — eden hava hesap memurları: Hüsnü — Turnalı, Zeki Koru. y Beşinci sınıfa terfi eden Hava He, — Me: — Baaheddin Bilgin. Altıncı sınıfa terfi eden He. Me: Hasan Gökalp, — Noşet Cireli. Dördüncü aınıfa terfi e- — den tayyare makinisti: Bahri Özbir. - Dördüncü sınıfa terfi eden Hv. ma- — rangozü Mehmed Yalkın. — Üniversitede imti. — han hazırlıkları İstanbul, 1 (Telefonla) — Üniver. site işleri için temaslar yapmak Üze- re Ankaraya giden rektör vekili Pr. Ali Fuat şehr mize dönmüştür. Pro- — fosör temasları hakkında demiştir ki: «— Üniversitede kayıd ve kabule — 15 gylülde, tedrisata da ikinciteşrin. de başlanacaktır. Geçen sene adliye vekâleti bütçes'nden istanbul hukuk |. fakültesinde okuyan muhtaç talebe| , — (için ayrılan tahsisatı bu sene alarak - bu gibi talebeyi hlmayeye çalışacı- inz. Bu sgone için yeni doçent ve as'a- tanlar alınacaktır. Asistan maaşları istenilen şekli bulmuştur.> . Diğer taraftan imtihan hazırlıkla-, yına başlanmıştır, Tıb ve edebiyat fa — kültesinde imtihanlar 25 - eylülde başlıyacak, 16 birinciteşrinde bite - cektir. Edebiyat fakültesinde sertifika u- sulü: Ankarada bulunan edebiyat fakül. tesi dekanı profesör Hâmid de şehri- - Mize gelmiştir. Edebiyat fakültesi talimatnamesi-| h ni yeni şekle göre tanzim etmek üze. b re fakülte profesörleri bu hafta top- ğ lanacaklardır. Toplantıda iki nokta h göz önünde tutulacaktır: Biri sınıf imtihanının kaldırılarak yerine sertifika usulünün ikamesi, diğeri de talebeye çifte lisans veril- . Mesi. . Tedris lisansı almıyanlar muallim- b Hik yapmıyacaktır. Bunun için de ta- — lebe istediği dersten birisini seçmek ; hakkına malik olacaktır. Rüştü Aras Istanbula döndü İstanbul, 1 (Telefonla) — Londra büyük elçimiz Tevfik Rüştü Aras bu- gün Ankaradan şehrimize dönmüş- — tür. Rüştü Aras burada birkaç gün — kaldıktan sonru Londraya hareket V edecektir. —.. — hepsi Türkçeyi ana dilleri gibi çok güzel konuşmakta ve memleketlerin. de Türkçe bilmiyen bir Iraklı mev. sut olmadığını söylemektedir. Kafile reisi Salim Mamu gazete - cilere şu izahatı vermiştir — İngilterede iki ay kalacaktık, fakat bir ay geçmeden geri dönme- e mecçbur olduk. Gerek İngilterede, Almanyadaki tale. bemizden bir kafile “daha geldi İstanbul, 1 (Telefonla) — Bugün- kü Avrupa konvansiyonel treni de Peşteden dört saat teehhürle on bir buçuğa doğru gelebilmiştir. Bu trenle yolcular arasında bir kaç gündenberi Yugoslavya ve Selâ- nikte bulunmakta olan talebeleri- mizden 100 ü gelmiştir. Bu talebe yollarda çok güçlüklere uğramış ve bilhassa Yugoslavyada otellerde baş yer olmadığından Istasyonlarda ge- eeyi geçirmeğe mecbur olmuşlardır. Yunanistanda kendilerine çuk ko- er, trenlerde yer bulamıyanlar edeb'lmek için Almany: iz olarak trene binmişler, trenlerde yer bulamıyanlar — otobüs ve diğer vasıtalarla bir an evvel hu- dudu geçmeğe çalışmışlardır. Bugünkü konvansiyonelde yer bu lamıyarak Yuügoslavya ve Selânikte kalan 120 talebe yarınki trenle gele- ceklerdir. Fakat harbin başlaması dolayısiyle tronin geleceği şüpheli - dir. Talebelerimizin bir kısmı henüz Almanyadan ayrılamamışlardır. Bu sabah Sirkeci İstaayonunu dolduran talebe velileri arasında mukarrer yolcuları gelmiyenler'n — mütemadi- yen ağladıkları ve gelenlere soruştur- dukları görülüyordu. Bu sabah Köstenceden gelen Be- sarabya vapuru ile Dr. M, Toevfikin riyasetinde 17 kişilik bir taleba gru- pu gelmiştir. İstanbul, 1 (Telefonla) — Alman- yadakı bütün talebemiz bugün ay-| rılmıştır. Sonuna kadar harp! Londra, 1 (Radyo) — 850 bin ki- şiyi temsil eden işçi federasyonu, bü gün bir tebliğ neşretmiş, nazi hükü- metinin harbı tercih ettiğini ve ingil- terenin mukabeleye karar verdiğini ilân ettikten sonra İngiliz milletinin Alman milletine karşı hiç bir husu- met beslemediğini, ingilizlerin hü - kümete bağlı kalarak tek bir vücud | halinde sonuna kadar harbe devam edeceğini ilân eylemiştir. Araları açık ve gergin olan mem- leketlerdeki hatlar yerine cenub hat- yeti gördük. tından istifade edilmek suretiyle ae-| Türk - İrak dostluğu — Saadabad Londra maarif mücsseselerini gez. meğe davet edilen İrak maarif mü- ne dönünce başlarına bir örtü ört- biye veziri Taha Haşfı #eni Sabiha Haşimi de bu sözleri te- yid ederek demiştir ki: Londrada tetkikler yapan Iraklı mu- allimler de aldıkları emirle döndüler İstanbul, 1 (Telefon) — Son gün-|gerek Fransada fevkalâde hazırlık- lerde Lehistan, Almanya Fransa ve|lar italya hudutlarının kapanması yü- korkuyor, Geceleri Pariste ışıklar zünden intizammı kaybeden Avrü- söndürülüyor, trenler muhafaza al- pa semplon eksşpresi bu sabal tam tında bulunduruluyor ve hava hü- r. Herkes harp — olacağından ıtumlınnı karşı maskeleniyor. Bazı lalyan istasyonlarında da aynı vazi- paktının çerçevesini çok aşan bir sa- îmlmy!ct içindedir. İki kardeş millet tamamiyle müttehid ve anlaşmış va- iyettedir. Biz Türkiyeyi vatanı- ız gibi tanırız. Burada yabancılık issetmiyoruz. Türkiyenin dalma mu mamlamadan memleketlerine dön-'yaffak olmam, daha ziyede kuvvet- mek için emir aldıklarından bugün- Jenmes; ve yükselmesi için dua ed- Kü ekspresle gelmişlerdir. Traklı ma-İyoruz. Türkiyenin büyüklerini, bi arifçiler, buradan Transit geçerek hasa Atatürk ve İsmet İnönünü dai- Torot ekspresiyle Bağdada hareket ma hürmet ve tekdirlerle yad ve teb. cil eder'z ve kendilerine Trak büyük.- lerinden farksız bir bağla bağlı bu- İunuyoruz, Kafile arasında bulunan İrak har- 1 paşanın ye- «— Yolda gelirken Avrupa mem- leketlerinde çok güçlük gördük. Ec- nebilere hiçbir şey satmıyorlar, Tren- ler askeri işgal altında! Horkes ka- çıyor, Yolcu trenleri tıklım tıklım do- luf Harp olursa Irak ta Türkiye ile birlikte hareket edecektir. Iraklıla- Tın en ziyade sevdikleri millet Türk- lerdir.» Ortamektep tale- besinin vaziyeti “İstanbul, 1 (Telefonla) — Orta tahsil milesseselerinin ders yilı ba- şından itibaren öğleye kadar tedri- sat yapmaları esası kabul edilmişti. Yeni ders saatleri programını tespit etmek Üüzere Ankarada b'r heyet toplanmış, çalışmağa başlamıştır. Öğleden sonraları okulda mütalen yapmak veya gezilere iştirak etmek istiyen dışarıda hayatını kazanmak meeburiyetinde olan talebeye, mücs şeseden veya velilerinden getircek- leri vesika ile izin verilecektir. Yeni meb'ts nam- KOLura e zealeri iân edildi Ankara, 1 (A.A) — Trabzon me- busu Süleyman Sırrı Gediç, Edirne mebusu Şeref Aykut ve İsparta me- busu İbrahim Demiralayın ölümlerile boşalan Trabzon mebusluğuna Edir- He C. H, P, idare heyeti ve belediye reisi Şerif İlgen, Isparta mebusluğu- na İsparta C. H. P. ve Halkevi reisi Remzi Ulvi, — Edirne mebusluğuna Trabzon belediye reisi Kemal Gök- sol partı genel başkanlık divanınca parti namzeti olarak — kararlaştırı!- mızlardır. Sayın ikine; müntehiplere bildirir. vea jilân ederim. C. H. P. Genel başkan V. Başvekil Dr. Refik Saydam '— Müjde... Müjde... Müjde. ' — Baştarafı 1 inci sahifede — Dalma ve bütün vaziyetlerde hatı- rmızda tutunuz ki, büyük nasyonal sosyalist Almanyanın mümessilleri- BİniZ. Paris, 1 (Radyo) — Berlinden bildiriliyor: Alman tayyareleri Kay- manya, Kataviç ve ssir bazı şehirleri bombardıman etmişlerdir. Alman orduları bu sabah saat beş ten altıya kadar Vistül şehrini geç - mek üzere köprü kurmağa başlamış- lardır. Alman karargâhının bir teb- liğinde, Alman ordularınım muhtelif Polonya kasabalarını işgal - ettikleri bildirilmekte; Tesen, Kasen ve Rah- mele doğru yürüdükleri, şiddetli su- rette çarpışıldığı kaydedilmekte ve Alman donanmasının Danzig zahilin de mukavemet göstermekte olan Vo- nerialayı bombardıman ettiği ilâve olunmaktadır. «Anadolu, alman tebliği resmisin. de Varşavanım bombardıman edildi- ği hakkında hiç bir kayıd olmadığı- na göre, dün buna dair verilen rad- yo haberlerinin yalan olduğu anla - şılmaktadır.> Danzig, 1 (Radyo) Polonya gümrük memurları tecrid edilmiş- lerdir. Yüzlerce tevkifat yapılmış - tır. Berlin, 1 (Radyo) — Berlin polis müdürü, şehirde hava tahaffüzü tat bikini emretmiştir. Şehir geceler. karanlıktır. 4 Berlin, 1 (Radyo) — Resmi teb- iğ: Muhasamat Pomeranya, yukarı Silezya ve şarki Pruaya cepheleriz de şiddetle devam ediyor. Meriz, Estroyu kasabaları Alman orduları tarafındaın zaptedilmiştir. Kıtaat Ol- s4 nehrini geçmiş, Katoviç yolunu tutmuştur. Alman kıtaatı koridorda Nakel is- tikametine yürümeğe başlamıştır. Şarki Prusya orduları Polonya topraklarma kırk kilometre girmiş- tir. Tayyare filoları kıtaata külliyet- N yardımda bulunmaktadır. Polonya hlardan alıman esirler Berline sev- kedilmiştir. Bir Rus askeri hey eti Berline geldi Brüksel, 1 (Radyo) — Berlinden haber verildiğine göre bugün oray: ansızın bir Rus askeri heyoti gitmiş- tir. Heyet'n Berlini ziyareti manidar görülmektedir. Italyanın vaziyeti — Baştarafı 1 inci sahifede — giderek Kont Cianoyu ziyaret ştmiş- lerdir. Sefirler bu ziyaretlerinde, hükü- metlerinin, italyanın — vaziyetini ta- yin etmesi hakkındaki notlarını ver- mişlerdir. Söylendiğin. göre, harp takdirin- de italyanın bitaraflığına imkân gö rülmediğinden, iki cepheden birinc ihakı lüzümu ve keyfiyetin ilân: bildirilmiştir. Bu haber başka radyo istasyonla- rınca verilmemiştir. Mevsuk olup ol- madıği hakkında kat'i bir mulümat yoktur. Roma, 1 (A.A) — Stafina ajansı noşrettiği bir tabliğde Alman . Polon- ya ihtilâfının halli için Almanya ta- rafından yapılan tekliflerin italya. da derin bir intiba uyandırdığını ya- zıyor ve diyor ki: Buradaki intiba şadur ki, Danzig- koridor ve ekalliyetler — meselesine dair Alman tekliflerinin intişarından sonra harp dünyanın kabul edemi- yeceği bir cinayet olur. Vaziyetin bu suretle inkişafı karşısında Polonyalı. ( ların zihniyet; anlaşılamaz. A ! Bir aydanberi yeni sezona hazırlanmakta olan ELHAMRA İdaresinde Milli Kütüphane Sinaması bugünden itibaren büyük bir programla sayın İzmii TRAKYA kapılarını açmıştır. MANEVRALARI Türkçe sözlü 1500 metre tekmili birden 2 —METROPOL BARI Fransızca sözlü Oynıyanlar: Tayron Power » Lorette Young - Adolph Menju Seanslar: 2,30 4,30 7 akşam 9,30 da GLİ S ) Varşova — Baştarafı 1 inci sahifede — Polonya hudud muhafızlarına taar- ruz ederek makineli tüfek ateşi aç - mıştır. Muhafızların mukabele etme &i üzerine Almanlar geri çekilmişler- dir. Hududun diğer tarafında Polon- ya arazisine el bombaları ve fişekler atılmıştır. Danzigten bildirildiğine göre ka-, dmlar ve çocuklar şehri tahliye ede- rek şarki Prusyaya gitmektedirler. Varşova, 1 (A.A.) — Pomeranya daki Dialdovo ve Chojnice şehirle - riyle Polonya silezyasına ve Cestoc- hoya adlı Leh şehrine karşı Alman kıtaları muntazam taarruz hareke- tine başlamışlardır. Taarruz devam etmektedir. Kotovlepo ve Orakovi - nin tayyareler tarafından bombardı- man edildiği haber verilmektedir. Varşova, 1 (A.A.) — Gece ve sa- bahleyin yapılan Alman taarruzları ihbarda bulunmaksızın ve müdafa- asız şehirler siv.| halkı arasına deh- şet ve panik saçmak gibi bariz bir niyetle yapılmıştır. Ahali tam — bir disiplin ve soğukkanlılık ve mutear- rıza karşı müdafaa azmi gösterdiği için bu taktik muvaffak olumamış- tır. Varşova, 1 (A.A.) —1 Eylül 939 tarihiude şefakla beraber Alman hükümetinin müsallâh kuvvetleri Po lonyaya karşı muhasemata başlamış lardır. Polonya hududu gerek şarki Prus ya cihetinden ve gerek Almanya ci- hetinden bir çak yerlerde geçilmiş- tir. Alman kıtaatı, Danzig, Vesterp- Hatt defki Leh garnizonuna taarruz etmişlerse de bu taarruz püskürtül. müştür, Alman tayyareleri Cracovie ye ve yukarı Silezyadaki Tozen Pueh ve Pvodno şehirlerine karşı Müteaddid hava hücumları yapmış- ar va bu şehirleri bombardıman et- mişlerdir. Bu taarruz, Berlindeki Polonya büyük elçisi sulhun idamesi hususunda ingiliz hükümet'nin yap- tığı gayrotler karşısında Polonyanın aldığı hayrihahane tavrı alman hükü metine bildirdikten bir kaç saat son- ra başlamıştır. Şiddetce misli görül- memiş olan bu taarruz hürriyetini, hukukunu ve şerefini sonuna kadar nüdafanya azmetmiş olan bütün Paolonya milletinin müdafaa azmiyle karşılaşmıştır. Varşova, 1 (Radyo) — 12 sivil kasaba Alman tayiyareleri tarafın- lJan bombardıman — edilmiştir. Son ılman haberlara göre Danzig hudu- dundaki Polonya ordusu şiddetle mu- kavemet etmektedir. Par's, 1 (Radyo) — Polonya hü- kümeti resmi tebliğinde, Almanların Polönya ordusu tarafından taarruza naruz kaldıkları hakkında işaa edi. ven haberi tekzip ettikten sonra, bü- ün dünyanın taarruzun ne taraftan geldiğini bildiğini, hakikatin hiçbir raman saklanamıyacağını kaydey- emiştir. Varşova, 1 (Radyo) — Alman do- nanmasının Gidinyayı bombardıma- na deva metmektedir. Varşovada yaziyet normaldir, Varşova, 1 (Radyo) — Almanlar şarki rusya yukarı Silezya ve Polon- ya - Slovakya hudutlarında Polon- Almanyada i hareketleri baş — gösterdi Londra, 1 (Radyo) — Hanavrada ve Almanyanın diğor bazı büyük şe- | hirlerinde yiyecek kıtlığı yüzünden halk arasında heyec&n ve hatta a- |yaklanma hareketleri başgöstermiş- tir. Reranide işçiler ve bilhasaa maden işçileri, kendilerine verilen yiyecek miktarımın azlığından dolayı çalış- J mak istememektedirler. Lokantalar 'da yemekler ateş hahasmadır, Bil - hassa Avusturyada memmnuniyetsiz- lik çok fazladır. Hükümet açıktan açığa tenkid olunuyor. Ve Avustur- yahların Almanya uğrtnda fedakâr- bğa katlanmak istemedikleri söyle- niyor. y Bu vaziyette büyük bir harpte Al. manyanın muhtelif noktalarında is- — yan hareketleri olması uzak bir ihti- mal değildir. Viyanadan hareket eden asker , yüklü bir trenin hareketi sırasında trene kadınlar hücum ederek hare- ketine mani olmak istemişlerdir. Bu tren büyük güçlükle yoluna devam edebilmiştir. | Kanada I Pütün kuvvetlerini Ix gilterenin emrine verdi Ottova, L (Radyo) Kanada —— başvekili Makanzi! bugün kabi- İ neyi toplamış ve uzun müddet mü - zakerelerden sonra — parlâmentonun j fevkalâde içtimaa davet edilmesi lü- zumunu bildirmiştir. Makezikin, Ka İ nadanın — İngilterenin yamıbaşındı Mİ bulunduğunu, deniz kara ve havi — — kuvvetlerini ingilterenin emrine tahs sis kıldığını bildirmiştir. yava taarruz etmişlerdir. Ç Alman ordusunun en küvvetli cep hesini, garkt Prusyadan — Varşovayı istihdaf eden küvyetler toşkil etmak- tedir. Varşova, 1 (Radyo) — Bugün İn- tişar eden resmi tebliğde, Polonya- nın bütün kuvvetiyle mukabelede bu- lunarak haklarını, şerefini ve istik- lâlini tarih muvacehesinde müdafaâ edeceği bildirilmiştir. 'Tebliğ resmi aynen — Polonyanın — — Berlin sefiri tarafından Almanyaya — verilmiştir. v Varşova, 1 (Radyo) — Bugünkü — bir resmi tebliğde, Polanya relsicume |— buru tarafından örfi idare ilân edi- diği ve Sm'gli Rydz başkumandan tayin edildiği bildirilmektedir. Polonya cumhürresliği — makami harp esnasında inhilâl ederse, Smigfi — Rydz sulh zamanina kadar devlotrel — si olarak bu makamı da İşgal edeçeke — ..3 tir. ü Varşova,1 (Badyo) — Başkuman- dan Smigli Rydz cepheye gitmiştir. YVarşova, 1 (Radyo) — Leh ordu- —— ları şarkt Pruşyadan sarkmakta olan — Alman piyadesini şiddetli bir top & teşine tutmuştur. Almanların zaylatı mühimdir. Varşova, 1 (Radyo) — Polonyâr — nın Berlin sefiri Lipski, bütün sefar — ret erkâni jile birlikte — Varşovayâ dönmek üzere hükümetinden emif almıştır. ) p * HLAM K Ç