3 Eylül 1939 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1939 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmı Dokuzuncu Yıl No; 7929 PAZAR 3) EYLÜL 1939 Her gün sabahları İzmirde çıkar Siyasi gazetedir. Telefon No, 2776 (Nüshası her yerde 5B kuürüştür) Ingiltere, ve Fransa hükümetleri bugün Almanyaya resmen harp İilân etti Vatikanda dini merasim esnasında, harp hazırlıkları bildiriliyor ve bu meyanda sulh için dualar yapılıyordu, fakat ne çare ki ayni saatler içinde harp bir hakikat oluyordu Şudakikada kuvvetler butun suratlerıyle cephelere doğru gıtmektedırler Umum; harp sahnelerinden. İngilizlerin ye ni tayyareleri Macaristan tedbırler aldı. Leh müdafa- ası, Almanların Varşovaya hücum- İarını uzaklaştırdı Polosyalılar, son vaziyetten memunudurlar. İn- giliz kavvetleri harekete geçtiler. Donanma denizlere açıldı Londra, 3 (Radyo) — İtalya hü- kümetinin ve bizzat Mussolininin sul'yı hun kurtarılması için vaki teşebbüsü üzerine İngiltere hükümeti bu sabah taât 9 da Almanyaya bir nota vere- rek daha evvel verilmiş olan notanın müfadını tekrarlamıştır. İkinci nota- da dahi, İngiltere, ihtilâfın hallini Po lonya ile Almanya arasında bir mü-| Zakereye vabeste görmekte ve di ğer devletlerin iştirakini iki dev! latin Müşterek arzusuna bağlı görmekte- idi, Dün, Von Ribentrop İngiliz ve Fransız elçilerinin vaki teşebbüsle- tine cevap olarak bunu Hitlere bildi- Teceğini söylemişti. Hitler, İngilterenin notasına men- cevap vermiştir. Bu itibarla İngil- tere Almanyaya rtesmen ilânı harp etmiştir. Bunun üzerine, pazar olma- Sına rağmen Çemberlayn Avam ka- Marasına giderek - İngilterenin, Al- Manyaya bir nota verdi fiın kana boyanmaması için Alman askerlerinin iki saat zarfında Polon- Ya topraklarından çekilmesini istedi- Bini, fakat, Hitlerin müzakereden an- lamadığını, aradaki ihtilâfları cebir ve giddetle halletmek istediğini ve ından dolayı İngilterenin kendisi akdetmiş olduğu mütekabil yar- paktına tevfikan tecavüze uğm- Yan Polonyaya yardım etmek mecbu Tiyetinden bulunduğu cihetle, saat 1210 da Almanyaya resmen ilânı ettiğini bildirmiştir. Çemberlayn, Avam kamarasında verdiği beyanatta ezcümle demiştir M — Bu acı haberi size bildirmekle Sok müteellim bulunuyorum.> Bütün İngilizler, 18 yaşından 40| yaşına kadar şu dakikada ordu em- rinde bulunmaktadır. Bütün efrad silâh altına alınacak değildir. İhtiya- €a göre sınıf sınıf celbedilecektir. Londra, 3 (Radyo) — İngiliz kra- li dün akşam Hasasa meclisini — içti- B. Çemberlayn gece yarısını (20) geçinceye kadar müzakerede bulunmuştur. Bu mev - zu Üzerinde hiç bir tebliğ neşredil- memiştir. Londra, 3 (Radyo) — Son daki- kada alınan haberlere göre, buğlin saat 6,15 den saat (18) e kadar Al- man hava filoları Varşovaya iki hü- cum yapmışlardır. Hava dafi batar- yaları şiddetle mukabele ederek Al- man tayyarelerini uzaklaştırmışlar-| dir, Fransa ve ingilterenin Polonyaya vermiş oldukları garantinin fili şe- kilde tahakkuk edeceğzi — haberleri, Polonyalılar nezdinde büyük bir se- vinçle karşılanmıştır. Rudapoşte, 3 (Radyo) — Macar başvekili bugün beyanatta — buluna- rak bir çok mami tlerde ve bilhâs- sxa btaraf olan devletlerde dahili yişin muhafazası ve sair husu « husuüsi tedbi demiştir. ki; — Bittabi tedbirler almakt de met kendince lüzum gördüğü bazı tedbirler almıştı 'Toplanmalar yasaktır. Mahalli a- sayişi ihlâl edecek harekâta teşebbüs edenler hakkında takibat — yapıla - eaktır. Bazı gıda maddeleri üzerinde de tedbirler ittihaz edilmiştir. Roma, 8 (Radyo) — Bu sabah Pa- zar olmak münasebetiyle Vat/kanda yapılan dini âyin, ayni zamanda #i yasi bir mahiyet arzetmiştir. Dualar arasında, bazan haberler neşredili yor, bazan da nutuklar veriliyordu. Bu meyanda Fransa hakkında ve! len haberlerde, bütün Fransız kuv- vetlerinin tam bir süratle hududa koştukları, Fransada tam bir harp hali - mevcud — bulunduğu,. halkın hâdiseleri mümkün mertebe sükü - netle karşıladığı, aaker; ve sivil me- murların tam şekilde vazife başın- da bulundukları bildiriliyordu. Gene ayni habere güre, Parizin tahliyesi devam etmektedir. Göne Aayni menba, rışmamak hususundaki — kararlarını tebliğ ed'yordu. Bunu, dua İle kar | ee şık bir kilise müziği takip ediyordu. Ankara, 3 (Radyo) — Şu daki- kadar gelen resmi bir habere göre, ingiltere ile Almanya hükümeti saat tam (12) den itibaren harp haline geçmiş bulunmaktadır. Par'&, 8 (Radyo) — İngilterenin harp kararı, bugünün kat'i bir zaru- reti olarak telükki edilmiş ve Fransa ümüumt ofkârının tasvibine uğramış- tır. Fransa da ayni şekilde harp ha: zırlıklarına başlamıştır. dolu — Şu halde, bu. satır- vetleri Vist lerleyişlerinde ılr-xnm ılmn'k' dır - l lar, Bu kuvvetlerle şarki Prusya ım-.! İngiltere kralının Parisi ziyaretinde rinden sarkan d'ğer kuvvetler hedef. leri üzerinde birleşmek — vaziyetine yaklaşmaktadırlar. Londra, 3 hükümeti Roma vu Berlindeki sefir- lerini bugün ge ağırmıştır. Berlin, 8 (Radyo) — Sovyet Riu (Radyo) xnııırnl sefir, Alnınıı ı—ıpbeaı üze- rindon yeni harp harekâtını takip et. Fransız ordusu geçid resmi halinde mek emrini'almıştır. Varşova, 8 (Radyo) — Sivil'hal « kın ve açık şehirlerin bombardıman edilmediği hakkında Alman hükü » meti tarafından vaki İddia asılsızdır. Hâd'se, bilâkistir. Alman hava-kür- vetleri, imkân dahilinde her'*l bombardıman etmektedir, Son dakika: . azetemiz makineye verilirken — Bugün xa igiltere ve Al- mış ir günün heye- eanmı uyandırmıştır. Çöomborlayn, acı bir lisanla, sulh için sarfettiği bu kadar gâyretleri te barüz ettirmiş, son notaya temas ede rek almanı askerlerini çekmedik leri takdirde harp vaziyetinin ha- aya ların intişarı dakikasından itbaren Avrupa harbı karşısında bulunduğu- müza hiç şüphe etmemeliyiz.) Londra, 8 (Radyo) — İngilterede ilâh altına toplanan kara, deniz, hâ- va kuvvetleri şimdi bütün süratleriy- le mürettop mahallerine gitmekte - dirler. İngiliz donanması - açılmağa başlamıştır. Londra, 3 (Radyo) Başvekil Çemberlayn son vaziyet üzerine &- vam kamarasında yaptığı beyanatın sonunda şunları söylemişti — Size şunu haber vereyim ki, bu dakikada Fransa başvekili M. Dala- diye de Fransız mebusan meclisinde aynen beni myaptığım şekilde beya- natta bulunmakta ve Almanya » ile harp halini Fransız milletine haber vermektedir. Paris, 8 (Radyo) — Fransa hü- kümeti, başvekil Daladiyenin bugün öğle vaktinde-Fransıg mebusan moec- lisinde irad ettiği nutuk Üzerine; Al- manya ile harp ilân etmiş bulunmak- tadır. sıl olacağını bildirdiğini anlatarak: — Siz tahmin edersiniz. Bu kadar ktan sonra sulhe erişememek, ük inkisarı hayaldir? Anla- dık ki, Hitler ne bahasma olursa ol- sun harp etmeğe karar vermiştir. Se. firimizin muhtelif teşebbüs ve temas. larma rağmen - Hitler, ordu kuvveti ile Polonyaya hücum etmiştir. Biz viedanen gayet müsterihiz, bu şe- rdite artık tahammülümüz kalma. mıştır. Şunâa eminim ki, bütün ingilizler, uhdelerine düşen vazifeyi yapacak- lardır, Biz artık konuşmayı bittrdik ve harekete geçiyoruz. Herkes, tam bir fedakârlıkla vazi- fe başına geçmeli, emre intizar et- melidir. Bundan da eminim. Allah hepinizi takdis otsin, Tazyike, cebre artık tahammülümüz yoktur. Mu- vaffak olacağımıza da eminim. (Anadolu — nutkun aslımı ve de- vamını, diğer haberleri yasınki Ana- doluda bulacaksınız.) Londra, 3 (Radyo) Alman so- bitaraf| Berlin, 8 (Radyo) — Neşredilen |firi memleketine dönmek Üzere pa - memleketlerin Avrupa harbine ka-İyesmi bir tebliğe göre, Alman kuv- |saportunu almıştır. Londra, 8 (Radyo) — Yarından itibaren bütün bankalar kapalıdir. Londrs, 3 (Radyo) — İngiltere ve Fransanın Berlin sefirleri bugün Al. man harlelyo nezaretine — giderek pasaportlarını istemiş ve almışlar- dir. Henderson, dün akşam hariciye nezaretine giderek ingilterenin bu- saat (11) e kadar mühletini bil- dirmiş ve bu süatten ilibaren - hali harhın tahakkuk edeceğini bildir - mişti. $'mdi karbe iştirak etmiş ve ede- cek olar. bütün devletler, açık şehir- leri ve sivilleri bombardıman etme- meği kararlaştırmışlardır. Londra, 3 (Radyo) — İngiliz-tay- yareleri bugün Fransaya mütevecti- hen ve harbe iştirak etmek üzere in- giltereden uçmuşlardır. Berlin, 8 (Radyo) — B, Hitler bugün Yeni Rusya sefiri ile Sovyet aakeri heyeti reisini beraberce kabul ederek konuşmuştur. Karilerimize Son dakikada günün en mübim hâdisesini verebilmek isterken bu.. sabah birinci sahifemizde çıkan ruz. Bunların devamlarını iç sa. ruz. Bunların devamlarını iki sa- hifelerimizde — (Birinci sahifeden devam) şeklinde görecek, fakat baş kısımları bittabi - bulamıya- caksınız, Elimizde olmıyan bu va- ziyetten dolayı özür dileriz.