3 Eylül 1939 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

3 Eylül 1939 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| DU Yabancı radyo dinliyenler idam edileceklerdir Majinonun top ateşine maruz şehir ve kasabalar tahliye ediliyor. Yedi sınıf daha silâh altına alındı Berlin, 2 (Radyo) — Hükümet|lerdir. neşrettiği resmi bir tebliğde, Alman-| — Bale, 2 (A.A.) — National Zei- yadaki radyoların Fransız ve İngiliz/ung gazetesinn Alsastan aldığı ha- istasyonlarını açmamaları için şid-| berlere nazaran Strasburg halkı dün . detli cezalar konduğunu bildirmiş-|şehri tahliyey davet olunmuştur. tir. Aksini yapanlar idam edilecek-| — Ren nehri kenarındaki Fransız ka- Fransada —- Baştarafı 1 inci sahifede — ahhütlerine sadık kalarak Polonya» ya yardım için hazırlanmıştır.» Lebrun, Fransız ordusunu selâm- Yadıktan sonra deklârasyonuna son Kabine takviye ediliyor: Paris, 2 (Radyo) — Son dakika- da alınan haberlere göre, Daladiye kabinesi milli kabine şeklinde teşek kül edecek ve yen! kabineye sabık başveki! Flanden ile Luj Maren ve Sosyalitsler partisi lideri Leon Blum da girecektir. Heryo, müteakıben kısa bir nutuk okuümüş ve ezcümle şunları söylemiş- tir: — Bizi burada topliyan sâik Po - Jonyaya karsı vukubulan — tecavüz- dür, Mütecavize cevap vermek için toplandık. Şu nazik dakikalarda fransız milleti bir vücud halindedir. Memleketimiz — emniyet — içindedir. Ordularımız hududlarımızda hazır - dir, Cermanizm, teeavüzü sulh ve mü- salemete torcih etmiştir. Heryo, nutkuna devamla: —a Sulhperverliği bir Ideal şek - tinde benimsemiş ve tecavüzü daima takbih etmiş olan bir devlet, son gün. lerdea tecavüzün Spaslolisti ile bir mi- sak akdetmiştir.» Demiştir. Mütcakıben kürsiye gelen Daladi.- yo kükümetin deklârssyonunu oku- Mmuş Ve italyanım barışı kurtarmak için sarfetmiş olduğu gayretleri tak- dirle yad ettikten sonra Polonyanın hür yaşamağa lâyık bir devlet oldu- Bunu tebarüz ettirerek, Mussolini tarafından vukübulan son tavassut- tan bahsetmiş ve bu vadide yapıla- cak teşebbüslerin çok seri olması lâ- zımgeldiğini ve çünkü zamanın dar olduğunu, Fransanın Polonyaya yar dim etmek için bütün kuvvetleriyle Şarekete geçmek üzere olduğunu 1- iâve eylemiştir. Daladiye nutkuna devam ile şun- ları söylemiştir: —— Mesele yalmız Polonyanın mu- kadderatından ibaret değildir. Al- manyanın tecavüzü bütün Avrupayı alâkadar etmektedir. Almanya, Av- rupada bir hezemonya kurmak isti- yor, Bütün güyretleri buna matuf - tur. “Avusturya nerede? Çekoslovakya nerede? “Almanyanın Alsas - Lören - için bize vermiş olduğu garanti, tecovü- ze boyun eğdiğimiz takdirde ne de- receye kadar haizi kıymet olabile- cektir? Daladiyenin bu sözlerini, komü- nistler de dabil olduğu halde bütün mebuslar şiddetle alkışlamışlardır. Başvekil, hududları bekliyen Fran sız ordusunu ve bütün bir vücud ha- linde hükümetin etrafında toplanan Fransız milletini selâmladıktan son- ra: — Yaşasın Fransa, Diyerek sözünü bitirmiş ve kürsü- den inmiştir, Bundan sopra alınacak askeri ted- birlere sarfedilmek Üzere hüküme- tin talep etliği 69 milyar #ranklık tahsisat büyük bir ittifakla kabul e-| dilmiştir. Akdenizdeki gemi- |: Berlin'de — Baştarafı 1 inci sahifede — bildirümektedir. Çetelerin faaliyeti Danzig, 2 (Radyo) — Vaziyet yavaş yavaş normal şekline gelmekte ve halk radyolarla hâdiseleri takip etmektedir, Bazı mahallerde Polon- yahlar tarafından gösterilen muka- vamet kırılmiştir. Polonyalı çeleler tarafından vaki tecavüzlerde bir çok Danzigli Alman ölmüş ve yaralanmış. tır. Hangisi doğru? Berlin, 2 (Radyo) — Alman as- keri makamatı, Lehistanın, Alman tayyareleri tarafından zekirli gür kullanıldığı şeklindeki protestesunü gâyri varid göstererek bunun bilâkir Berlin üzerinde Leh tayyareleri tara- fından yapıldığını iddia etmektedir. İbi'yat tedbirleri Pırlı, 2 (A.A.) — Hitler henüz Raşvekâlette ise de bugün hentiz ma- tüm olmıyan bir istikamete hareket edecektir. Ordu her gün askeri harekât hak- kında bir rapor neştedecektir. Dün Berlinde ışıkların söndürül- mesi emredilmiştir. Bu emir aaat 19 da verilmiştir. Bütün canavar düdük leri alarm işareti vermişlerdir. Bü- tün nakil vagıtaları durmuş, sokakta bulunanlar sığnaklara koşmuşlardır. Nizamnameye rlayet etmiyenler tev- kif edilmişlerdir. Top sesleri de işi- Ulmiştir. Tecrübe bir çeyrek aaat sür müş, fakat Berlin bütün geceyi ka- ranlıkta geçirmiştir. Koridoru işgal etmişler 1 Londra, 2 (Radyo) — Alman ret- mi tebliğine göre, Alman kuvvetleri verdikleri müharebelerde — kend!le- riİnee matlüp neticeyi istihsal etmiş ve Koridorun yarısına kadar girme- ğe muvaffak olmuşlardır. Almanya, esasen bundan daha fazla birşey bek- lemiyormuş. Letonya bitaraf Riga, 2 (Radyo) — Letonya hü- kümeti, tam bir bitarflık halinde kal- mağa ve komşuları ile yeni - ticaret münasebetleri tesiş etmeğe karar ver miştir. Suih için son tnşebbüs — Baştarafı 1 inci sahifede —| vukubulacak her lıınııHH—- S e ©. » ve çünkü lnıillc—ıı Po—[ lerimiz dönüyor - Hesvasa venmit olduğu sözü yerinc - irerek kati surette mukabeleye| Hüüm“u.i' Akdııı;d.ı ;ullıunın diğini ilâve Çİ iştir. ilerimizi istanbula dayeti üzeri- =jıbü“ln gilep ve yolcu vapurları .P'"" 2 (A'A') geri dönmüşler ve istanbula mtite - Jduğu gibi F veccihen yola çıkmışlardır. Denizyo!- larının Mersin hattında Konya, Tır- han ve Anafarta vapurları vardır. *Tırhanın dün İlimamımıza gelmesi icap ederken gelmemiştir. Doğruca istanbula geçtiği tahmin edilmekte- dir. Diğer vapurlar ve şilepler de'je- tanbula gizmaektedirler, j günü İtalyan bir teklifi tevdi edilmiştir. İtal-'| sutta bulunmağı teklif "'anwhbln! sabaları ve köyleri halkı da içeriye /doğru çekilmektedir. Berlin, 2 (Radyo) — Harbiye ne zareti yeniden yedi sınıf asker topla- mıştır. Varşova'da — Baştarafı 1 inci sahifede — müş, siyah alev sütunları çıkmıştır. Tayyarelerin hücumu o kadar âni olmuştur ki, halk kaçmağı bile unut- muş Ve manzarayı seyre koyulmuş- tor. Bombardımandan Varşova müte - essir olmamıştır. Bombardıman esnasında dört Al- man tayyarecisi mucize kabilinden kurtulmuştur. Bunlarm tayyareleri havada yanmağa başlamış, iklzi pa- rüşütle atlamış, ikisi de düşmüş, fa- kat ölmem Restmen bildirildiğine göre bir ey- lüldenberi Alman tayyareleri muhte lif yerlerde 94 hücum yapmışlardır. Buhlardan 22 si 10 binden fazla nü- Fuslu şehirlere, diğerleri kasabala- ra, köylere, hatta tek evleredir. Al- man tayyarelerinin tarlalarda çalı- san işçilere ve yollarda gidenlere de alçalarak mitralyöz ateşi görülmüştür, Akim kalan plân: Varşova, 2 (Radyo) — Polonya gazetelerinin ehemmiyetle kaydet- tiğine göre Hitlerin bir çok hava hü- cumlariyle Polonyada intizamı boz- masjı, panik tevlid etmesi, böylece Polonyayı anlaşmaya mecbur etmes' olânı akim kalmıştır. Hava hücum- ları, bilükis Polonyada nizamın art- masını temin eylemiştir. Smigli Rihçin beyannamesi: Varşova, 2 (Radyo) — Polonya ordusu başkumandanı , li - Rihç ııınıum.u! Avrupa ihtilâflarınn halli için bugün Polonya ordusuna hitaben bir bayanname neşretmiştir. Mareşal bu beyannamesinde: «Asırdide düşmanımız olan AL manlar, topraklarımıza tecavüz et- tiler. Siz kahramanların, bu tecsvü- zü defedeceğinizden emin'n” Harp istediği kadar uzun sürsün, nihai za- fer bizde ve müttefiklerimizdedir.» Demektedir. Muhasemat durmadı: Paris, 2 (Radyo) — Polonya se- fareti bugün bir tebliğ neşretmiş ve muhaşomstın durduğu hakkında çı- kan haberin asılsız olduğunu, Polon- ya Almanya ordularının hududlarda şiddetle çarpışmakta — bulunduğunu, Alman tayyarelerinin sivil şehir ve kasabaları bombardıman etmektle de vam eylediklerini ilân etmiştir. Varşovanın ikinci bombardımanı Varşova, 2 (Radyo) — On yedi- yi beş dakika geçe başlıyan ve 17 otuza kadar devam eden ikinci bom- bardıman esnasında Varşova şehrine ağır tahrip bombaları atılmıştır. Bombardımana 60 Alman tayya- resi iştirak etmiştir. 20 tayyare gu- rup halinde şehrin afakında dolüş- miş ve bomba atmıştır. Bu sırada havalanan Polonya tay yareleriyle düşman tâyyareleri ara- sında, 1800 metre irtifaımda bir ha- va müharebesi olmuştur. Netice ha. nüz tesbit edilememiştir. 64 Aaman tayyaresi düşürüldü Varşova, 2 (Radyo) — Alman | Lord Halifaks, hnıı kurtarmaki| ( yarelerinin öğleden sonraki bam- bardımanlarında atılan bombaların (|etiz'i tahribat yaptığı ve Polonyalıla- vın bu tayyarelerden otuz üçünü dü- şürdüklerin! Belga ajansı yazıyor: Polonyalılar tecavüzün başladığı dakikadan bu akşama kadar Alman- ların 64 tayyaresini düşürmüşlerdir. 100 Tank işlemez hale getirildi Brüksel, 2 (Radyo) — Belga ajansı, Polonyanın ilk resmi tebliğini bugün naşretmiştir. Bu tebliğde, en şiddetli muhare. belerin Silizyada cereyan etmekta olduğü ve Lehlilerin bir Alman oto. ınymı yakalamağa muvaffak olduk.- ları, Almanlar tarafından vuku bu« açtıkları| Sulhu anlaıyan tek adam Hitler Londra, 2 (Radyo) — Kanteryori kilsesi baş piskoposu, bugün boyanat ta bulunarak Hitlerin sulhün mana- sını anlamamış yegâne adam oldu - Bunu söyledikten sonra, ingiliz mil- letinin sulh latediğini ve Alman mil- letinin ayni zihniyeli - taşıdığından emin bulunduğunu, bununla beraber Hitlerin tecavürlerine tahammül e- dilemiyeceğinden ingilterenin sonü - na kadar mücadeleye karar verdiği- ni ilâye eylemiştir. Tan üç hücumun tamamen defedildiği ni, Alman tanklarından yüz gdedinin işlemez hale getirildiğini kaydeyle- mektedir. Yarşova yanmıyor Roma, 2 (Radyo) — BStafani A- Jansı, Varşovanın ateşler içinde bu- lunduğu hakkındaki haberleri tek- zib etmektedir. Düşürülen tayyareler Varşova, 2 (A.A.)— Alman tay- yarelerj dün Pultuski bombardıman etmişler ve Modlininin üstünden uç- muşlardır. Bir kaç tayyare düşürü). müştür. Muharebe devam ediyor Varşova, 2 (A.A.) — Mühasema- tın birinci gününün akşaminda vazi- yet göyle idi: Hududların küffesinde muhare- beler devam etmektedir. Maamafih Almanların fazla bir şey kazandık- Tarı görülmemiştir. Günün en büyük hâdisesi açık şehirlerin bombardı- man edilmesi ve bir çok kişinin tej olmasına sebebiyet verilmesi olmuş- tur. Yüksek erkânt harbiyenin ilk tebliği şudur; Bu sabah Alman kıtaaâtı tayyare- lerin beklenilm!yen bir taarruzunu müteakip harp ilân etmeksizin - Po- lonya arazisine girmişlerdir. Tehlike çanları çalıyor Vargova, 2 (A.A.)— Bakin ge- çen bir geceden sonra bu sabâh saat 5/BÖ İle 6/80 arasında yeniden teh- like işareti verilmiştir. Uzaktan ge- Ten Mfilâk sesleri işitilmiştir. Tayya- relerin Varşovaya yaklaşamadıkları zannedilmektedir. Vaziyet normal; Paris, 2 (Radyo) — Havas ajansı- nın Varşovadan aldığı bir habere gö- re şehirde bütün nakliyat munlazam bir surette işlemekte ve halkın yü- zünde azim ve metanet alâmetleri bariz bir şekilde görülmektedir. Kahvehanelerle lokantalarda ça- lışanlar tahdid edilmiştir. Zehirli gazla bombardıman: Varşova, 2 (Radyo) — Bugün saat 5,50 den itibaren (6,30) & ka- dar Alman tayyaresi Varşovayı bom bardıman etmişlerdir, 15 tayyare de Voyovon şehrine ve mülhakatına zehirli bombalar atmışlar, ayrıca 17 tayyare de Varşova — mülhakatını bombardımana başlamışlardır. Var- şova hükümeti zehirli gaz bombar- dımanını şiddetle protesto etmiştir. Taarruzlarda muvaffakıyet yok: Paris, 2 (Radyo) — Havas Varşo- vadan bildiriyor: Hudutlarda şiddetli muharebeler gereyan ediyor. Almanlar taarruzun başladığı saatten şimdiye kadar hiç bir yerde belli başlı muvaffakıyet gösterememişlerdir. Yalmız 11 kasaba —Alman topçü ateşi ile bombardıman edilmiş, ço- cuklarla dolu bir tren düşen mermi- lerden hasarata — uğramıştır. Telef olanlar çoktur. Varşova, 2 (Radyo) — Lehfatan cumhurrelsi 2 eylülden itibaran me- busan ve fiyan meelislerini fovkalâ- de toplantıya çağırmıştır. Hava muharebesi: Paris, 2 (Radyo) — Hayas ajan- sının Varşovadan aldığı bir habere göre bu sabah Polonya tayyareleri İlk defa olarak Alman tayyareleriyle karşılaşmışlar, müdhiş bir hava mu- harebesine tutuşmuşlardır. Polonyahlar bu muharehe esna- sında 17 Alman tayyaresi düşürmüş- lerdir. Lehliler mukavemet ediyor: Puris, 2 (Radyo) — Havas Lond. radan bildiriyor: Polonya mehafili, Alman ordula. rının hiç bir yerde Leh hududlarını geçmeğe muvaffak — olamadıklarını ve Leh ordularının büyük bir azimle| Alman savletlerine mukabelede bu- Uluslar sosyetesi mürah- hasına iki saat muhlet vermiş Konüa, 2 (Radyo) — Uluslar sos- yetesinin Danzig feykalâde komiseri Borhal şarkt Prusyadan buraya gel- miştir. Rothal matbuat mümessilleri- ge verdiği beyanatla, Coulater Förs- torin İlhaktan &onra Danzigi tnrkct- mek için kendisine yalmız ik mühlet Almanya nezdin- de demarş Londra, 2 (A.A.) —Hariciye ne- zareti tebliğ ediyor; B. Fon Ribbentrop, saat 21,40 da B. Hendersonu kabul etmiş ve Sefir B. Çemberlaynın nutkunu tevdi eyle miştir. B. Fon Ribbenritrop bu nutku Führere iblâğ etmesi lâzım olduğu cevabini vermiştir. Bulgaristanın bi- taraflığı Sofya, 2 (A.A.) — Gazete müdür- leri dün akgam matbuat müdüriyeti. ne davet edilmişlerdir. Güzete müdürlerine Bulgarista- mın bitaraf kalmak hususundaki ar- zusuna uüygün tam bir bitaraflık dai- inde hareket etmeleri hakkında imat verilmiştir. 3 bin İtalyan Fransa'ya geldi Brüksel, 2( A.A.) — Üç bin ital- yan Belçikadan Fransaya gelmiştir. Runlar Frsnsız makamatı tarafın - zaklaştırımışlardır. Venti Mil, 2 (Radyo) — Fransada buluman italyanlardan iki bin kişi, bugün italyaya dönmek üzere hu dudu geçmiştir. Mısırdaki Almanlar Kah're, 2 baası buradan tamamen çekilmişler. dir. unduklarını bildirmektedir. Varşova, 2 (Radyo) — Alman tayyareleri bugün saat 13 de Börs. man kasabasını bombardıman etmiş 'er, ağır bombalar atmışlardır. Ölü ve yartlı çoktur. Sloyakyadan gelen Alman tayya- releri müteâddid kaszabaları ve bu meyanda Lamaradyayı bombardı- man etmişler, 70 bomba alınışlardır. Lamaradyoda on ölü, d0 kadar ya- rali vardır. Berlin bombardıman edilmedi: Brükşel, 2 (Radyo) — Belga ajansının Berlinden berde, Polonya tayyarelerinji Berli- ni bombardıman ettikleri hakkında- ki haber tekzib olunmaktadır. Varşova boşaltılıyor: Varşova, 2 (A.A.) — Varşovada kadınların ve çocukların şehri tahli- yesl için tedbirler alınmıştır. Diğar cihetten sivillerde bulunan hütün si- lâhlar müsadere edilmiştir. Gazetemiz Roma, 2 (Radyo) — Stefani ajan. sınım Berlinden aldığı bir habere gö- re, Almanya hükümetinin gece yarı- sından sonra ingiliz ve Fransız sefri- lerini kabul etmesi ve ingiliz demar. şina cevap vermesi kavvetle mühte- dan Maginot hattı muntakasından u- (Radyo) — Alman te-/ aldığı bir ha-| Makineye verilirken Aimanya cevabını bugün verecek İval Müjde... Müjde... Müjde. Bir aydanberi yeni sezona hazırlanmakta olan ELHAMRA Idaresinde Millt Kütüphane Sinaması bugünden itibaren büyük bir programla sayın İzmirlilere kapılarını açmıştır. Kahraman Çelik Ordumuzun HĞ TRAKYA MANE VRALARİ 'Türkçe sözlü 1500 metre tekmili birden 2 —METROPOL BARİ Fransızca sözlü a Oynuyanlar: Tayron Powar - Lorette Young - Adolph Menju Saanelar: 2,30 4,30 7 akşam 9,30 da başlar enen hakıkat Varşova da bir tebliğ neşretti Mütecaviz Alman- yadır Varşova, 2 (A.A.) — Resmen teb- üt ediliyi «8S1 Ağustosta Polonyanın Berlin sefiri Lipski, Polonyanın ingilteree nin tavassut Tehindeki teşebbüsünü kabul ettiğini Bibentropa bildirmit. fakat Almman hükümeti radyo ile neş rettiği beyanatında Danzigin derhal Almanyaya ilhakmı, Pomeranyanın kayıtsız ve şartaız olarak Almanya- ya iadesini ve Leh mürahhaslarının Berline gönderilmesini bir ültima - tom şeklinde talep etmiştir. Muhase- mata başlamlak için bir vesile teşkil ettiğine güphe olmiyan bu gibi şarti hiç bir hükümet Kkabul edemezdi. Almanya bir kaç saat sonra — blifill muhasemata başlamıştır. Polonya Danzig meselesiyle Alman - Leh mü- nasebetleri meselesini tavassut yoli- le halletmeğe hazır bulunduğunu daima sgöylemiştir. Bu şeralt tahtın- da hâdiselerin mesuliyeti münhası - tan Almanyaya alttir.» Tebliğde, Polonyanm Almaa top- raklarına tecavüz attiği katiyetle tekzip edilmektedir. AZDUKDNLATKKONATALILAKLAKLAYAAKIYUKKALAALLNINN! usya — Baştarafı 1 inci sahifede — Sovyet sefiri: 2 (AA.) — Yüksek Sovyet divanı, Sovyetlerin Berlin bü- ük elçisi M tayin etmiş ve yerine Berlin büyük "elçiliğine Skvartşey getirilmiştir. Yunanistanın vaziyeti Atina, 2 (Radyo) — Başvekil Moetaksas, bütün nezaretlere men * sup yüksek memurların iştirakiyle tesekkül eden bir komisyona riyaset etmiştir. Bu komisyon memleketin - siyasi vaziyetini tetkik otmiştir. Çemberlayn istifa etti — Baştarafı 1 inci sahifede — riyasetinde toplanmışlardır.. İngilte rede bir kovalisyon kabinesinin teş” kilini kolaylaştırmak üzere birer bir rer istifalarını başvekile vermişler * ir, Başvekil yeni kabinenin teşkili * çin derhal Viston Çörçil, Eden ile Sir Grembril ve Arsbal Sinkleri nezdine davet ederek kabineye girmelerini teklif etmiştir, Başvekilin bu teklifi derhal kabul edilmiştir. : Bu münasebetle yeni kabineye i$- çi partisini temsil eden sir Gı Liberaller namına Sir Arsbal Sinkler sabık hariciye nazırı Eden ve de gireceklerdir. Başvekil, müteakıben diğer nazır larla da konuşmuş ve yeni kabiney! teşkil eylemiştir. meldir. | İngiltere ve FPransanın sefirleri henfiz Berlini terketmemişlerdir. C- bi beklemektedirler. Alman cevâ” bi bu gece verilemezao, yarın mutla- İkâ elçilere tevdi edilecektir.