3 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

BAŞMAKALEMİZ Başmakalemizi beşinci sayfanm birinci sütununda (Günün Meseleleri) kısmında bulacaksınız. PAZARİ 3 EYLÜL 1-039 TELEFON: 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ YIL — No. 7470 5 KURUŞ > KARNI Hitlere Son Mühlet Verildi Almanya, Son Ültimatoma Bugün Öğleye Kadar da Bir Cevap Vermezse İngiltere ve Fransa Harp Ilânına Karar Vereceklerdir BUGÜNKÜ VAZİYET ingiltere Danzigin ilaakını Tanımıyor rr Almanya, Leh Arazisinden Çekilmezse, Konferans Teklifide Reddedilecek Daladier Dedi ki: Bu Harp Bi Tahakküm Harbidir his di 400 Milyor İsterlinlik Harp Kredisi Kabul Etti Londra, 2 (Hususi) — Bu- gün İngilterede ve Fransada Le histana yapılması taahhüt edi- len yardımın gecikmesi yüzün- den, geniş bir asabiyet hüküm Ju »uTruvanva lg PA Eğ . sürüyordu. Mister Chamberlain bu yüzden Parlâmentoda bir hayli sıkıştırılmış ve kendisin- den kati bir söz almak istiyen mebuslar, hükümete karşı sö- zünü tutmamak, hâlâ tatmin si- yaseti peşinde koşmak gibi ta- rizlerde bulunmuşlar, Mister Chamberlain bütün bu iddiaları reddederek yarın (bugün) öğle üzeri meclise kati ve son ceva- bını vereceğini söylemiş ve İn- giltere ile Fransanın ültimato- mu müddete bağlamak için gö- rüştüklerini de ilâve etmiştir. Anlaşılan İngiltere ile Fransa ara- sında bu yolda yapılan istişareler ta- mamlanmış ve yarın (bugün) öğleye kadar Almanya tarafından muhasa. mâtı tatil etmek ve askerlerini Leh topraklarından geri çekmek lehinde | biz cevap alınmadığı takdirde İngil- tere ile Fransa mühlet biter bitmez Almanyaya karsı harp ilân edecek- lerdir, Muhasamat Durmalı Chambezlain ile Lord Halfaks, bugün Avam ve Lordlar Kamarala. rında mümasil beyanatia bulunarak son vaziyeti izah etmişlerdir. Bu be. Yanata göre, Almanya hükümeti Le histana karşı açılan #vuhasamatı dur durmıya ve Lehistan topraklarını tahliyeye ait İngiliz — Fransiz de. Marşina henüz cevap vermemiştir. Bu teahhürun “ İtalya tarafından vuku bulan bir teşebbüsten İleri gel. miş olacağını söyliyen Lord Halifaks, İtalyanın derhal “muhasamatı dur. durmak ve Lehistan ile Almanların, ilerlediklerini ve harekât sahasını gösterir harita HARP SİDDETLENDİ Alman Tayyareleri i Varşovayı Birkaç Defa Bombaladılar Polonyalılar Muannidane Mukavemet Ediyor Varşova, 2 (A.A.) — Polon- yada örfi idareilin edilmiştir. Reisicümhur Moscicki Mareşal Smigiy - Rydz'i Polonya ordu- su Başkumandanlığına ve Rei- sicümhurlukta inhilâl vukuun- da kendisime halef tayin. etmiş- tir. : Harbin Ilk Safhası Varşovadan £ bildirildiğine göre, muhasamatın birinci günü akşamı vaziyet şu şekilde tesbit olunmuş” dari ba sanal kâffesinde muharebe. T devam etmektedir. Maamalih Hile blillkiiiyi a hn ill esl iddia ettikleri mıntakaları JAlmanların fazla bir şey kazandıkla. İri görülmemiştir. Günün en büyük | hâdisesi, açık şehirlerin bombardı. man edilmesi ve bir çok kişinin telef olmasına sebebiyet verilmesi olmuş. tur. Yüksek erkin harbiyenin ilk tebliği şudur: Bu sabah Alman krtaatı, tayyare. lerin beklenilmiyen bir taarrüzunu müteakıp, harp ilân etmeksizin Po. lonya arazisine girmişlerdir. Alman tayyareleri, Polonya arazi. sinde kâin bir çok noktalara taarruz etmişlerdir. Alman tayyareleri, Av- güstow, Nowy, Dawor, Ostrow, Me- rowiseki, Tezew, Kuck,* Zaubro, Radowski, Torun, Kutno mevkileri. (Sonu Sa; 6, Sü: 4) Vaziyetin Yurdumuzdaki Akisleri tttihaz edilen karar neticesi İNGİLTERE ile Fransanın Almanyaya karşı harp ilân edip etmiyecekleri, ancak bugün anlaşı- Tacaktır, Mister Chamberlain, dün akşam top. lanan İngiliz Parlâmentosuna, bugün son sözü- nü söyliyeceğini bildirmişör. İNGİLTERE ile Fransa, Almanyaya gönderdikleri ültimatoma, henüz cevap almamışlardır. Ce. vap verildiği ve bu cevabın red mahiyetinde olduğuna dair bazı gazeteler tarafından yapılan neşriyatın aslı yoktur. Lord Halifaks tarafın. dan Lorâlar Kamarasına verilen malmata gö- reteahhurun sebebi, İtalyanın yeni bir teşeb- büsü olabilir, Fakat, İngiltern ile Fransa isti şareleri tamamlamışlar ve bügün öğleye kadar cevap gelmediği takdirde Almanyaya karşı harp ilânma karar vermişlerdir. İtalyanın Konferans Teklifi İTALYA, Almanya ile Lehistan arasındaki muha. samatı tatil ederek Almanya, Lehistan, İtalya, Fransa ve İngilterenin iştirakiyle bir konferan. sın toplanması ve ihtilâfları halletmesi için ça. lışmaktadır. Lord Holifax bu teşebbüsü takdir etmekle be- raber, İngilterenin muhasamat durmadan hiç bir konferansa İştirak etmiyeceğini söylemiştir. Muhasamat odurur, Almanlar Lehistan top- raklarından çekilir ve Lehistan ile Almanya başkalarının da konuşmalara iştirak etmelerini isterse, o zaman İngiltere bu daveti kabul ede- bilir, İNGİLTERE ile Fransanın Almanyaya günderdikle- ri ülimatomun müddeti yoktu. Almanya bun. dan istifade ederek cevabını geciktirmektedir. Mister Chamberlain, bu teahhura nihayet ver. mek için, Fransa ile müddet meselesini görüş- tüğünü, bunun da bir kaç saat zarfında karar. lastırılacağını söylemiş ve buna güvenerek bu- günkü meclis toplantısında son sözünü söyliye. ceğini anlatmıştır. Danzigin İlhakı Tanınmıyor İNGİLTERE hükümeti, Danzizin ilhak kararını; Almanyanın ilhakı kabul etmesini, gayri meş- ru hareket saymakta ve bu hareketleri tanıma maktadır. RR Son vaziyet hasebile hükümetçe Akde- İNGİGLTERE kabinesi yeni dört âza ile takviye &- dilmiş, fakat bunların kim oldukları henüz ilân olunmapnıştır. Amele partisi hükümete üza, heret vaadetmekle beraber, kabineye girmeyi kabul etmemiştir, Fransanın Kati Kararı FRANSADA vaziyet, İngilteredekinin | tıpkısıdır. Fransiz meclisi toplanmış, M; Daladler, İtalya» mın sulhü kurtarmak yolundaki teşebbüslerini takdir ile anmış ve Fransanm Lehistana kar- şı taahhütlerini, mutlak ve muhakkak surette yerine getireceğini, aksi takdirde Fransanın yalnız, zelil, itibarsız ve şerefsiz bir devlet ola- cağını ve yarın tecavüzün bütün bamlesile tek başına karşılaşacağını söylemiştir. Fransız âyan meclisi de hükümete 400 milyon sterlinlik bir harp kredisi açmıştır. Harp Henüz Devam Ediyor ALMANYA ile Lehistan arasında harp devam et- mektedir. Almanlar Lehistan topraklarında iler- lediklerini, Lehliler bütün cephede muannida- he mukavemet gösterdiklerini bildiriyorlar. Al manlar, Leh şehirlerini bilhassa Varşov rardıman ediyorlar, Diğer taraftan Alman siya- si mahafili, bütün hedeflerinin şerk hudutla. rım tashihten ibaret olduğunu söylemektedir- ler. Lehistanda örfi idare ilân olunmuştur. Bütün memleket istilâ ile çarpışmak için ordu etrafın- da birleşmiştir. Her Tarafta Hazırlıklar Var BÜTÜN Avrupa memleketleri askeri tedbirler ah mağa ve her ihtimale karşı hazırlanmağa de- vam ediyorlar, Mısır hükümeti de mühim ns keri tedbirler almış ve telefon, telgraf muha- berelerini, bütün neşriyat vasıtalarını ve mat- buatı sansüre tâbi tutmuştur. VAZIYET, Ingiltere Başvekilinin meclise söyliyeceği sözlerle tenevvür edecek ve Avrupa ya yeniden sulhe doğru geriliyecek, yahut bütün süratile harbe sürüklenecektir. “e... BERR RAN ESRA AE EN SON DAKİKA Londra, 2: (Hususi) — Ingiliz kabinesi, gece yarısından sonra top- nizde bulunan vapurlarımız iskelele. re uğramadan ve süratle Jimanimi- za dönmektedirler. Almanya ile yeni ticaret mukave- | lesi yapılmıyacağından, Almanyanın sipariş ettiği mallar da dahili piya. samızda istihlâk olunacaktır. Esdsen'piyasa vaziyejimiz yeni mahsul senesine kadar: hiç Bir sar- sıntı göstetmiyecek şekildedir. Buğ- day stoku lüzumu kadar mevsuttur. Ancak benzin, pamuklu eşya gibi hariçten gelen bazı malların fiyatle- nndâ kismen tereffü görülmüştür. Buna ait tafsilât ikinci şayfamızda- dar. lanmış ve'bu toplantı kırk beş dakika devam etmiştir. Hükümet toplantıda yarın Başvekil tarafından Parlâmentoda ri kararlaştırdığı söylenmektedir. Bir rivayete göre, vap gelmiş ve bu cevap tetkik edilerek ona göre karsrlar ver Hükümet mahafili bu topl. müyel muhafaza etmektedir. bu sözle miştir, tıda ne yapıldığı hakkında sıkı bir ketu- Varşova, 2 (Hususi) — Parlâmentonun bugünkü toplantısında vekil, Lehistanın Harpte muhakkak” muzaffer olacağını, Le Mareşal Pilsudaky'den hürriyetlerini ve istiklâllerini nasıl' k leçeklerini öğrenmiş” olduklarını söylemiştir. Ukraynalı mebuslar Lehlilerle beraber ve birleşik olduklarını ilân etmişlerdir. Tan, #evkalâde günlerin devamı müddetince, makinesindeki husus! teriibat sayesinde bu sütunda her kün en son dakika gelen haberleri verecektir. Haber olmadığı gün, bu kısım boş kalacaktır.