1 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

1 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

AFGAN EMIRİ ve MEKTEB Afgan emiri Habibullah Han hazretlerinin Kabil şehrinde evvelki sene küşad edilmiş olan mekteb hakkında söylemiş olduğu atideki sözleri Örenboğ'da münteşir yine "Vakit" refik-ı muhteremimizde okuduk. Afgan emiri Habibullah Han diyor ki: "Bu mekteb terakki etmeyüb günden güne tedennide olduğu görülüyor. Bundan dolayı mu'allimleri değil, memurları ta'yib etmeli. Her hükümet memurunun okuyub yazmış, ilim görmüş kimselerden olması bütün dünyaca takdir ve kabul edilmiş en mühim bir ihtiyacdır. Eğer bizde de ilim görmüş memur intihab etmek lazımgelse idi on memurdan acaba iki danesi kabule ve hizmete şayan görülür mü idi? Dünyada insanların birbirinden farkı, yani büyüklük küçüklük ilim ve terbiye iledir. Nice büyük adam evladları görülmüştür ki ilimsizlik, terbiyesizlikleri sebebiyle en edna payede kaldılar ve fukara evladları görülmüştür ki ilim ve fazilet sayesinde büyük adam oldular. Mu'allim efendiler! Bu mektebin terakkisi ihtiyacı ne ise ne iktiza ise bana bildiriniz. Ben elimden gelen gayret ve muaveneti deriğ etmem. Bu suretle Cenab-ı Allah muininiz olsun. Çalışub milletimizin ilim ve irfanını tevsi' ediniz. Mektebimizi terakki ediniz." "BALKAN" Ey din kardeşleri! Bakınız şu Emir-i Afganın ulu cenabına, şu ulu himmetine; hele şah-ı İran'ın milletine kanun-u esasi vermek gibi me'aliperverliğine. Bu islam hükümdarlarının en ali bir payesinde bulunan padişahımızın da böyle bir büyüklük göstermesini insan yürek hasretiyle ah fasıl dilemez. Nasıl istemez ki?!.. --------oOo-------- YİNE BOMBA "Tercüman" yazıyor: Varşova general Gobranatori Sakalun üzerine bir bomba atılmış ise de bir zararı olmamıştır. Yalnız yanında bulunan bazı yaverler ve maiyyet mecruh olmuştur. --------oOo-------- KANUN-U ESASI İran'da kanun-u esasi ilan olundu. Meclis-i meb'usan binasının resm-i küşadı icra olundu. Hürriyet istedikleri içün Nefye gönderilmiş ne kadar ulema ve fuzala varsa kaffesi afv olub geldi ve resm-i küşadda hazır bulundu. I'LAN Matba'amızda her nev'i risaleler tüccar faturaları, kartvizitler, ilanlar ehven fiatla ve kemal-i nefasetle basılır. ******* Mu'allim veyahut Katib Arayanların Dikkatine! Mekatib-i rüşdiyelerde okunan bilcümle ulum ve fünunu tedrise muktedir Bulgarca Fransızca yazar ve konuşur müdür, mu'allim, muhakeme-i şer'iyede mütercim ve ticarethanelerinde bir katib ihtiyacı olan zevatın idarehanemize lütfen müraca'atları ilan olunur. ******* Kitabcı Şerafeddin Şehididdin Rusya'da Ornoburu'da bulunan bu kütübhanede memalik-i islamiyede intişar eden bilcümle ceraid-i islamiye ve kütüb-ü mütenevvia ve tekavim-i meşhura bulunmakdadır.