26 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

26 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Bu mesele müddea-yı milliyemizin ufak bir numunesidir. Evladiyet vakfından olan bir mebna, bakınız nasıl mahv oluyor. Kari'lerimizin yarınki nüshamızda bu vakayı can gözüyle okumalarını, İslamiyet ve insaniyet namına rica ideriz. Bundan böyle de, şeref ve hayat-ı milliyemize düşman ad eyledigimiz vakıfhorlarımız olsun, avane-i havenesi olsun, eger alınları açık, şerm ve haya itmezlerse mahkeme kapuları açıktır. Her denaiyi, her irtikabı, evrak-ı resmiye ile notaryoslara(*), yazılmış evrak ile bile isbata hazırız. --------oOo-------- İRAN'DA HUKUK-U İNTİHAB Şah, İran Meclis-i Meb'usanı küşad eyledigi gibi, Meclis-i Meb'usan Nizamnamesi'ni de tasdik ve ısdar eylemiştir. İran'da, otuz yaşından yetmiş yaşına kadar, okumak yazmak bilen her erkek, hakk-ı intihaba dahil olmuş, ancak hükumet memurlarıyla, memurin-i adliye bu hakdan beridir. Acemistan'da devair-i intihabiye on ikiye taksim edilmiş ki, bu on iki devair-i intihabiye, altıdan dokuza kadar meb'us çıkarabilecek. Bundan başka nefs-i Tahran'da da bir on üçüncü daire-i intihabiye altmış meb'us çıkaracak. Bu hesabca meb'usların kaffesi 156 ya baliğ oluyor. İntihablar, zarflar içünde mahfuz intihab pusulalarıyla yapılacak. Her meb'usun müddet-i memuriyeti iki sene olacak ve bu müddet taarruzdan masundur. Ya'ni meb'usların gerek tahriren, gerek şifahen vuku bulucak ifadatı hiçbir sansüre tabi' degildir, tamamıyla serbestdir. Meb'usların dini, ahlakı, asayiş-i umumiyeyi muhill ifadatı, Meclis-i Meb'usan tarafından ru'yeti mucib olacak ve her meb'usun şahsını mes'ul bırakacakdır. Meb'usların taltif ve mükafatı Meclis-i Meb'usan tarafından tasvib ve tayin idilecek. Meclis-i Meb'usan'da bir reis ile, iki reis vekili, dört katib birer sene müddetle intihab idilecek ve vilayetlerde intihabat henüz bitmemiş bile olsa, Tahran daire-yi intihabiyesininki hitam bulur bulmaz Meclis-i Meb'usan küşad idilecek ve ilk ictima'da, bizzat Şah riyaset idecekdir. "Balkan" İrani dindaşlarımızın şu sa'adet halini ve sa'adet halin bais ve müsebbibi ve zamanımızda bütün İslam hükümdarlarına numune-i ibret ve imtisal olmağa şayan olan Acem Şahı'nı vicdanın en derin hisleriyle şimdi tebrik ve tahsin itmemek elde degildir. İstibdad nedir? İstibdad bir beladır ki, ahir yine müstebidleri kahr ve zelil ider. Hürriyet ve adalet ise hadimlerini insaniyet paydar oldukça ser tac ider. Bizim Yıldız-nişinlerin şimdi kulakları çınlasın!... --------oOo-------- TÜRKİYA VE BULGARİSTAN Devlet-i Aliye ile Bulgaristan Emareti beyninde akd olunacak İ'tilafname-i Ticari hakkında teşekkül edip, ahiren ikmal-i müzakere eylemiş olan komisyon, dün Rüsumat Emanet-i Celilesi Dairesi'nde in'ikad iderek, mezkur İ'tilafname-i Ticariye'nin metni hakkında müzakerat cereyan eylemiştir. Müzakerat-ı vakı'ada, komisyona memur olub, giçenlede İ'tilafname-i Ticari Layihası ile merbutatını, müstashaben Sofya'ya azimet ve ahiren Dersa'adet'e avdet etmiş olan Ustayanof Efendi dahi hazır bulunmuştur. Mumaileyh Ustayanof Efendi bir iki güne kadar zikr olunan İ'tilafname-i Ticari Layihasıyla merbutatını müstashaben yine Sofya'ya gidecekdir. İkdam --------oOo-------- SOFYA'DA PEHLİVANLAR Sofya muhabirimizden: Mah-ı carinin ikinci günü Sofya'da toplanan (*) Adı çıkmış, bednam.