12 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

HİCAZ ŞİMENDİFER HATTI 27 Eylül, İstanbul: Hicaz şimendifer hattının bir an evvel reside-i hadd-ı hitam olmasını, Sultan irade etmiştir. Mezkur şimendifer hattına muktezi olan alat ve edevatın tedarik ve ihzarını der'uhde eden Avrupa müte'ahhidlerinin şerait-i vakı'a üzerine, edevat-ı mezkureyi vakt ü zamanında irsal eylemelerini İzzet Paşa kendilerine tebliğ ve iş'ar eylemiştir. - - - o O o - - - RUM PATRİKİ'NİN MUHTIRASI 27 Eylül, Viyana: İstanbul'dan "Politişe Korespondans"a (Politische Correspondenz) bildirildigine göre, Patrik'in ma'iyetini teşkil eden muhtelit meclis erkanı, suret-i mahsusada ictima' edip, Bulgaristan'da Rumlar aleyhinde vuku' bulan tahrikata karşı tedabir-i lazime düşünülüb, bir muhtıra tertib edilmek içün bir komisyon-u mahsus teşkil eylemişlerdir. Düvel-i Muazzama'ya takdim edilmek üzere tertib ve tanzimi mutasavver işbu muhtırada edyan ve mezahibin hürriyetini kafil olan Rumeli-yi Şarki nizamnamesinden de bahs olunacakmış. Bu def'aki teşebbüsat da muvaffak olunamayacak olur ise, Rum Patriki İstanbul'u terk idecek imiş. Mamafih Rum Patriki ma'iyetinde bulan Sen Sinod Meclisi erkanından bazılarının akılları başlarından uçmuşcasına, bu gibi hareketleri delilikden başka bir şey ile te'vil ve tefsir olunamaz. - - - o O o - - - BARON KALİC ve MAKEDONYA'DA RUMLAR Avusturya'nın sabık İstanbul sefiri Baron Kalic'in, Makedonya'da Rumların ve Rum papaslarının neşriyatını hoş görmesini takdir eden Rum Patriki ile ma'iyetini teşkil eyleyen Sen Sinod Meclisi Baron Kalic'e, teşekkürü havi bir telgrafname keşide etmişlerdir. Rum Patriki ile Sen Sinod Meclisi'nin işbu hareketi Romanya efkar-ı umumiyesini son derecede galeyan ve heyecana getirdigi gibi, bu hususda Romanya matbuatının uzun, derin takyid ve muahezatına da badi olmuştur. - - - o O o - - - RUSYA BUHRANI 26 Eylül, Petersburg: Adliye Nazırı Şeglovitof'un (Ivan Şeçoglovitof) emlaki yandığı rivayet olunuyor. Geçende Sveaborg'da çıkan iğtişaş hakkında komisyon-u mahsus tarafından istintakı havi tanzim idilen rapor bu günlerde Harbiye Nazırı'na takdim olunacakdır. Mezkur rapor mucibince ihtilale sebeb, orada nizam ve inzibat-ı askeriyenin mevcud olmaması imiş. Bunun içün orduda pek çok ihtilalperver kimseler bulunduğundan, askerlerin tebdil-i fikir eylemelerine kolaylıkla muvaffak olunuyormuş. Bunun neticesi olarak da zabitler ile askerler meyanında daima ihtilaf-ı efkar hasıl oluyormuş. Son günlerde divan-ı harb, Kronştad ile Sveaborg iğtişaşatına sebeb olanlardan ma'ada 124 kişinin idamına hüküm ve karar vermiştir. * * * Lağv idilen Duma Meclis-i millisinde ekseriyeti teşkil eden Demokrat Fırka-yı siyasiyesinin müntesibini Rusya'dan infikak eden Finlandiya kıt'asının makarrı olan Helsingors şehrinde Prens Pavel Dolgorukof'un taht-ı riyasetinde olarak bir kongre küşad etmişlerdir. Prens, kongrenin hin-i küşadında irad ettiği nutukda, Duma a'zasının serbest olarak ancak Rusya memalikinin haricinde ictima' idebildiklerine teessüf iderek, kendilerinin kongre akdine müsa'ade ettiklerinden ve ibraz idilan misafirperverliklerinden dolayı Finlandiyalılara beyan-ı teşekkür itmesi üzerine, bütün kongre a'zası hep birden yekdil ve avaz olarak, yaşasun Finlandiyalılar, sadasını