30 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

ayrılmaktan başka, İtalya hükumetiyle ahiren tahaddüs eyleyen ihtilafata da bir nihayet vererek, hüsn-ü münasebeti te'min ve bütün Balkan'da da sulh ve müsalemetin istikrarına bedel makderet etmek, nuhbe-i amalimizdir. * * * Bulgaristan'daki Rum aleyhdarlığı hakkında meb'usandan Mösyö Silreste'nin, Avusturya hükumetinin efkar ve makasıdı ne olduğu suali üzerine, Başvekil şu ifadede bulundu: [Bulgaristan'da Rumlar aleyhinde vaki' olan nümayişlere karşı, Bulgar hükumetinin almış olduğu tedabir-i şedide ve ciddiyeden sonra, Düvel-i Muazzama bittabi' Berlin Muahedenamesi'ne istinad iderek, müdahaleye salahiyetdar olamaz. Binaenaleyh bu babda Bulgaristan'a idilen vesaya-yı halisaneye karşı Bulgar hükumet-i hazırası pek dostane cevablar vermiştir.] * * * Lisan-ı siyaset daima böyledir. Avusturya Başvekili'nin şu resmi ifadesinden, imalarından bir mana'-yı kat'i istihracı müşküldür. Hususuyla Kont Glohofski'nin isti'fasında, bir sebeb-i mecbur ve bunda Macar meb'usanının nüfuz ve dahli olmadığı iddi'ası garibdir. Osmanlıların müverrih-i meşhuru, üstad-ı edeb ve siyasetimiz Murad Begefendi'nin bir fikri vardı. Murad Beg, Avrupa diplomatlarının ifadatının daima aksi suretde telakki itmeli, hakikate makrun olan budur. Mesela Tayms'ın (The Times) bend-i mahsuslarını daima aksi ma'na ile telakki ediniz, dirdi. Şimdi Avusturya vekilinin ahval ve hakayık-ı hazıra-yı siyasiyeye, tamamıyla mugayir olan ifade-yi vakı'ası da üstad-ı muhteremin bu düşüncesini bize hatırlatdı. Gerek lisan-ı matbuata ve gerek ahval-i hazıraya bakarak, Avusturya vükelasının buhranında Macar politikasının dahl ve tesir-i kat'iyesini fehm ve takdir itmemek kabil degildir. Avusturya Başvekili'nin bir de Bulgaristan hakkındaki iması var ki, bu da şayan-ı dikkatdir. Bu nümayişlere karşı Bulgar hükumet-i hazırası, bir hükumet haysiyetine yakışacak suretde, galyan-ı ahvaliye mukabeleten şiddetli tedbir almasa imiş, demek ki Düvel-i Muazzama'nın Berlin Muahadenamesi'ne istinaden müdahale salahiyetleri dahilinde imiş. Bu salahiyet-i siyasiye bir suver, bir yaldızdır. Bu salahiyet-i siyasiyenin mazmununu, Avusturya diplomatı son sözünde zaten tasrih idiyor. Avusturya hükumetinin Bulgaristan'a karşı olan vesayasına karşı, Bulgaristan pek dostane davrandı sözü, pek sarihdir. Diplomat açıkdan açığa söylüyor ki, eger Bulgaristan Avusturya amaline, Avusturya menafi'ne meyyal görünecek olursa, Bulgaristan'da kıyamet bile kopsa umurumuz degildir. Lakin eger biraz mukavemet yoluna sapacak olursanız da, Rumları müdafa'aya hakkımız var! ----------------oOo---------------- DAHİLİ § Japonya'nın Viyana Sefareti Ateşemiliteri (Jaşans) Sofya'ya gelmiştir. § Trabzon'da mukaddema zuhur eden veba alaiminden dolayı, Bulgar hükumeti tedabir-i sıhhiye ittihaz etmişti. Bu kere mahall-i mezkurda vebadan eser kalmadığı, alınan malumatdan anlaşılmış olduğundan, tedabir-i sıhhiye-yi mezkurenin kaldırılması içün Emaret-i Sıhhiye Müdiriyeti, hudud memurlarına evamir-i lazıme vermiştir. SOBRANYA Evvelce haber verdigimiz gibi, dünki gün saat on bir buçukda, Sobranya'nın resm-i küşadı icra edilmiştir. Bu Sobranya, on üçüncü Emaret Meclis-i Meb'usanı'nın dördüncü ictima'ıdır.