21 Nisan 1944 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 12

21 Nisan 1944 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 12

MEŞRUTİYEFYEN. BERİ .. İnkılâp Hayatımısdan Sayfalar 2 1907 nci yıl böyle geçti. 1908 yılı- nın ilkbaharında; Makedonyanın orta- sına bir Türk siyaset yıldırımı. düştü. Bu, Resneli yüzbaşı Miyazinin yanın- daki silâh arkadaşları ve erlerile, Os- manlı Terakki ve İttihat Cemiyetinin ilk ibtilâl çetesi olarak dağa çıkma- sıydı. Mabeyin telâşa düştü; «Hain Niyazinin bir'an evvel tenkil ve isti- sali» ni emretti. Niyaziye karşı nereden kuvvet sevk- edilecekti? Aradan çok geçmedi, yüz- başı Ohrili Eyüp Sabrinin (bugün Tür- kiye Büyük Millet Meclisinde Çorum mebusu) erlerile dağa çıktığı haberi geldi. Biraz sonra Grebeneli Bekir çetesini işittik. Derken Enver de Se- lânikten kaçıp çete ile dağa çıkmaz- mı; mümtaz yüzbaşı Halil (emekli ge- neral Halil)de onu takip etmesin mi? Şimdi Makedonya dağlarında Bulgar, Sırp, Rum çetelerinden başka, en de- gerli hizmetler gören bu zâbitlerin çeteleri de dolaşmağa başlamasın mı? Mabeyin büsbütün şaşırdı. Birinci fe- rik Esat paşanın yerine, üçüncü ordu kumandanlığına, Serezdeki dokuzuncu fırka kumandanı müşür İbrahim paşayı tâyin etmek zorunda kaldı. 'Tiranda arkadaşım olan yüzbaşı Küşat, Serezdeki Fransız jandarma is- lâh heyetinin yanında bulunuyordu. Çok eskiden Osmanlı İttihat ve Te- rakki Cemiyeti âzası olan, Tiranda iken benide bu cemiyetin 8 numaralı İşkodra şubesine 31 numara ile kay- dettiren - ki bunu daha evvel yazmış- tım - yüzbaşı Küşat da, Serezdeki ar- kadaşlarla birleşerek müşür İbrahim paşa üzerinde yavaş yavaş tesir yap- mağa başlamış olsa gerekti. Siyah pale adam arafı 6 ncı sayfada) her kabın dede hiçlik var, hiçlik, kemiyet, köpük, sayı, cilâ, hudut... en sonsuzu istiyoruml.. Ben doy- muyoruml.. Açıml.. Onun için mah- rumum... Mahrum olduğum için mâlikim... Ben ölmemek istiyoruml.. Devletim, tek şarkının, ahengin, mısraın içinde... Sen bana istedi- ğimi veremezsinl.. Sen kuvvetin de- ğil, aczin, eline bütün kemiyet tesellileri verilmiş aczin sultanısın... Sen Allahın oyuncağısınl.. Bana, 12 İbrahim paşanın geleteği gece, bü- tün yaver arkadaşlarım, tâ bilmem ne istasyonuna kadar, istikbale çıktılar, Ben, kaldım; müşürlük kupasını (1) alıp, atıma binerek, iltisak hattınm Edip Servet Bey şehir istasyonunda Müşürü bekledim. Geldi, arabaya bindi; hep birden mü- şürlük dairesine gittik. Salona çıkınca, arkadaşlarımdan birine yolda verdiği bir emrin icra edilmemiş olmasına kızarak: «Nerede o eşek herif?» diye bağırdı. Ben, fena halde bozuldum. (1) Bir nevi kapalı araba. zamanın şeridini kusan motor lâ- zım, oyuncak değil... ŞEYTANIN SESİ (Gayet yaralı ve gittikçe uzaklaşan bir ahenkle) Bı- rak elindekini de istersen konuşa- lım; bak ne söyliyeceğim?.. ŞAİRİN SESİ — Bırakmaml.. ŞEYTANIN SESİ — (Bitkin ve çok uzaktan) Onunla kırdın elleri- mil, Ölen ninesinin yastığı altın- daki müflis servetin mirasyedisil.. O kâğıt parçalarına güvenmekten utanmıyor musun (Bir an sessizlik « Şairin çaktığı Mu Kâzım Nami DURU Gözü bana ilişti. «Senin adın ne?» diye sordu. «Kâzım» dedim. «Şimdi Mabeyne şu mâalde bir telgraf yaz, bana getir emrini verdi. Dediğini hemen yaptım. Süratim hoşuna gitmiş olacak ki, ondan sonra hep beni ça- gırmağa başladı. Oysaki, ;beni bir tabura çıkaracağını sanıyor, böyle huşunetli bir adamın maiyetinde bu- lunmaktan kurtulacağıma seviniyor- dum. Meğerse Küşat, benim hakkımda ona sitayişte bulunmuş; o da bunu unutmamış... İşimi görünce hoşlandı, bana çok iyi muamele etmekten geri durmadı. İbrahim paşanın gelmesiyle beraber Mabeyin, Makedonyaya, Anadoludan bir redif livası göndermeği de karar- laştırmış... Denizli redif livasının sekiz taburu silâh altına çağırıldı, bu liva zaten üçüncü orduya bağlıydı. Bun- ları İzmirden alıp Selâniğe getirmek üzere (İdarei Mahsusa) vapurları tah- sis edildi. İşte rahmetli üstadım bin- başı Bursalı Mehmet Tahir beyle, tü- tüncü Yakup efendi müstearını taşı- leri bu sırada görüldü. Bunlar, İzmir- deki arkadaşlarla beraber, sekiz ta- burun zâbitleri ve erleri arasında öy- le çalıştılarki, bu taburların Make- donyaya geldikten sonra Niyazi, En- ver, Eyüp Sabri... çetelerini takip etmeğe gidecekleri çok şüpheliydi. Bununla beraber, Mabeyin, Metro- vitsada on sekizinci nizamiye fırkası kumandanı birinci ferik Şemsi paşayı da, isyan bayrağını çeken çetelerin takibine memur etmiş... Yâverliğim 'dolayısiyle," bu hadise- leri saati saatine öğreniyordum. kibrit - Ant bir ışık şimşeği - Sağa ve sola doğru bükülmüş iki kol değ- neğinden sarkan iki kırık eliyle, ta kapının önünde, arkasından görünen Siyah Pelerinli Adam - Siyah Pele- rinli Adam kapıdan çıkar.) ŞAİR — (Sağ elinde, mendil “içine tığı altında bulduğum mirasll! Tü- kenmiyeceksinlİ! (Kibrit biter - Karanlık - Derin hıç- kırıklar) SON