22 Şubat 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

22 Şubat 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 7

Ev * Kadın KILIĞIMIZ Neslihan KISAKÜREK Geçen sayımızda bu hafta için bir (sürpriz) yapacağımızı bildirmiştik. İşte (sürpriz) imiz!.. (Büyük Doğu) nun son sayfasındaki küçücük (Ev ve Ka- dın) sütununa, bir defalık, bu çatık kaşlı ilim sayfasını işgal etmesi rica- sında bulunduk. Maksadımız, küçücük sütunumuzda her defa belli başlı bir fikir merkezinden hareketle bugüne kadar getirdiğimiz davanın müsbet iddia cephesini, bütün bir sayfa kad- rosunda ve gözle görülür, elle tutulur bir (lâboratuar) pilânında canlandır- maktır, Dâvamız şuydu: Her sahada muhtaç olduğumuz gibi kılıktada muhtaç olduğumuz şahsiyeti ve kök alâkasını, bunlardan zerre feda etmeksizin yeniğzaman ve mekâna uydurmak kabildi ve kabildir. Bu yapılamamış; bunun yerine, hanı. mının gardıropuna hayran bir besleme kız anlayışsızlığiyle Garb kılıkları, sadece (vitrin) ler yalanırcasına kopya edilmiştir. (Büyük Doğu) bu meseleyi, daima en ileri dâvalara tahsis ettiği kapa- ğında bir kere canlandırmış; feraceyi, çarşafı, çarşafın muhtelif şekillerini ve nihayet bugünkü misali, «değil, değil, hiç değil, değil, aslâl..> diye diye belirttikten sonra, resmin merke- zine oturttuğu son derece zarif bir örnek için «belki bul,» demişti. An- layan, o resimden çok şey anlayacaktı ve herhalde: anladı. Şimdi gördüğünüz resimler, en yeni Avrupa ve Amerikan (model) le- rinden seçilmiş, son derece zarif ka- dın giyinişlerini gösteriyor. Zerafette en üstün. dereceye, ayağa düşmüş tâbirle en (modern) seviyeye hitap eden. bu resimler üzerinde minicik (rötuş) larla, kendimize ait ölçüyü billârlaştırabildiğimize < kaniiz, Aslâ sanılmamalıdır ki, gayemiz, basit bir ” modacı gibi, bizzat her resmin kendi müşahhas ;ifadesidir! Hayır! Bütün resimlerin ihata ettiği müşterek ve mücerret hicap, vekar, giyinme, örtün- me, incelik ve yenilik ölçüsü üzerin- deyiz. Bu resimlerin ana mihveri et- rafındaki kılıkları murad ediyoruz; zaman ve mekâna, zevk ve mizaca göre değişik olarak... Görülüyor ki, Avrupalı, çok defa 7 bizim arayıp da bulamadığımız - arayıp da bulamamak ne demek! Hiç arama- dığımız - şeyleri, kendi sayısız ve başı boş arayışı içinde farkında olmaksızın bulup bize gösteriyorda biz oralı olmuyoruz. Fazla söze ne lüzum; lütfen her resim üzerinde * düşününüz, onların muhassala ruhu etrafında bütün bir kılık ölçüsü tasarlayınız! Acaba bu şahsiyete varmakla bir (dretnot) inşa edebilmek hüneri arasında fark bula- bilecek misiniz ?