6 Eylül 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

6 Eylül 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

| HAKİKAT | TİCARET - KAZANÇ YOLLARI İşçileri Aslında ne saf ve temiz mesleğiniz var: 176 — Kazançların en güzeli, insanın el emeğinden gelenidir; ve her alışveriş güzeldir. Bütün şekilleriyle Kâinatın Fahri tarafından himaye edilen ticaret: ç 177 — Rızkın onda dokuzu ticarette, biri de hayvancılıktadır. Hayvancılıkta en ileri ilim, fen, ahlâk ve fayda esası; ve bunun tam aksi olan halimiz: 178 — At, deve, manda, inek, öküz, koyun gibi hayvanların yedirilmesi, içirilmesi, yatırıl- ması, kaldırılması, tımarı, bakımı gibi ihtiyaç- larına, Allahtan korkarak riayet gösteriniz! Bu hayvanları lüzumsuz meşakkatlere sokma- yın ki, Ml kullanılmaya, yenilmeye elverişli olsunlar ! Hayvancılıkta, size midenizden elbisenize kadar faydalı unsur: 179 — Koyun besleyiniz, koyunculuk ediniz; bu iş pek faydalı ve bereketlidir. Dünyada kaç türlü ve kaç tane şirket “varsa, vecd içinde kapısına asacağı levhayı takdim edelim: 0 — Allah diyor ki: “Biribirine hiyanet etmedikleri müddetçe ben iki ortağın üçüncü- süyüm; biri öbürüne hiyanet edince de ben aradan çıkarım.,, İktisatta deveran sürati kanununa âit sır: 181 — Yetim malı ile ticaret edinizki, her sene o malların zekâtı sermayeyi yiyip bitir- mesin... : Yalan yere yemin şöyle dursun, alım satımda doğru yemine ait bu yasak, hem bizim tam zıddı olduğumuz, hem de ticaretin ana temeli olan hakikat: 182 — Aman bir şeyi satarken çok yemin etmekten sakınınız; zira bu sizi evvelâ besler amma sonra kurutur. O tacir; o mefkürevi iklimin tezgâhçısı: 18 t ve doğruluğa bağlı tacir; nebilerle, sıddiklerle, şehitlerle beraberdir. Ticaret ve iktisatta (risk) denilen basiretli cüret ve cüretli basiretin âmiri olan bu ölçü, size, Peygamberimi- zin her ilim ve her sırra nail kılındığını göstermiyor mu: 184 — Korkak tacir, mahrum we ce- sur tacir de rızıklandırılmıştır. Buyurunuz; Müslümanlığın, dünkü, Bügünkü ve ya- rınki dünyanın tek kurtarıcısı olduğunu apaçık görün: 185 — Halkın zaruri havâicini satmak üzere getirip çarşı ve pazara dökenler, Allah için savaşanlar gibidir; ve bu havaiç üzerinde ihtikâra kalkanlar, âlemin rızkını tutup hap- sedenler de, Allahın . Kitabına karşı küfre düşenler gibi... NUR HARMANI — Tertipleyen : Hikmet Sahibinin — Abdinin — Kölesi emaye Çe 0 ya. gl şk, ça Fİ. O KİBİR - AZAMET - VESİLELER Ahlâkımızda en korkulacak şey kibir ve gururdur: 181 — Allahtan kork! Ufacık bir iyiliği kü- çümseme! Kuyudan su çekerken elindeki kova, suya gelen bir başkasının kabına dökülse, bu bile iki taraf hesabına bir iyiliktir. Bir din kardeşini güler yüz ve tatlı dille karşıladınsa bu kadarını da değersiz sanma! Aman, sırtınız- daki örtülerin yerleri süpürmesinden sakının! Kibirden doğan bu halleri Allah sevmez. Sen- de olmayan bir ayıpla sana söğenlere, onlarda - gerçekten viicudunu bildiğin ayıplarla karşılık verme! Bırak, vebâl onun, ecr senin olsun! Sen kimseye ie Müthiş: 182 — Kendisi için ayağa kalkılmasını iste- yen, kendisine ateşte oturacak yer hazırlasın! Müthiş: i 183 — Nefsiyle kibir ve azamet satan, edası ve yürüyüşiyle kibir ve azemet saçan, ilâhi gazaba karşıdır. İşte ahlâktan her tarafa çıkan yol: 184 — Sade ve ziynetsiz giyinmek, iman- dandır. Giyimimiz, ruhumuza ait bir lisandır: 185 — Şöhret ve göze batmak için elbise giyinen Allaha yüz çevirir; ve herkes onu kü- çümser ve hiç bir değeri kalmaz. Fakat İslâmdaki namütenahi incelik, derhal bu işte de, aksidâvayı öne köyuyor, kibirle nimet ifadesini bir- birinden ayırıyor ve her şeyin bir niyet ve derece mese- lesi olduğunu gösteriyor : 186 — Mal ve servetle nimetlendirildinse o nimetler zâhirinde ve üzerinde olsun. Zira ni- metin sahibi, eserini kulunun üstünde görmek ister ve nimetlendirdiği halde şuna buna malı- rumluk taslayan ve sızlananlardan hoşlanmaz. Gurura hiç bir vesile yoktur: 187 — Hepiniz Âdem oğlusunuz; Âdem de topraktan yaratılmıştır. Babanızla böbürlen- meğe nihayet veriniz; yoksa büyük bir derde uğrarsınız. Yeri Ve bütün ahlâkı, ferde, yükseldikçe küçülmeyi öğ- retmek olan bu dinde, kimsenin kimseye üstünlüğü mevcut değil: 188 — İslâmlıkta kimsenin kimseye fazl ve üstünlüğü yoktur. Fazl ve üstünlük yalnız dinde ve güzel işdedir. Bir insanın geveze, ha- sis ve korkak olması kendisine yeter! Köpekten aşağı düşmenin şeklini görmek ister MİSİNİZ: 189 — Köleleri ve adamlariyle büyüklük taslayanı, Allah küçültür. Pi 4 9G /