27 Şubat 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

27 Şubat 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 4

| ALLAHIN VE PEYGAMBERİNİN KİTABINDAN SONRA DİNİN EN BÜYÜK ESERİ: Gilt 1 - Mektup 74'den yy Allahın buğz hedefidir. Allah indin- de dünyanın kadr ve itibarı yoktur. Bunun içindir ki, kula düşen, dünyanın yok- luğunu varlığına tercihtir. Dünyanın o vefasızlığındaki dehşet evalindeki sürat, her akıllı ve hassas insanın gördüğü bedahettir. Gilt !- Mektup 77'den ae yalnız Allah için ibadet ne zaman Allaha, yalnız Allah için ibadet, (Masiva — Mah. lâklar âlemi ve dış pilâ- niyle kâinat)tan tam bir kurtuluş nasib olduğu ve Allahtan gayrısma tevec. cüb kıblesi kalmadığı za- man müyesser olur. Bu, öyle bir mertebe ve haldir ki, onda, Allahın ihsan ve nimetlerinden mahrum bi- rakış ve ezaları, birbirine PERA SN LANAN ŞOR ön SD Hadis-i Kutsi'lerden: | Nice kandilleri rüzgâr söndürdü. Nice âbidleri kendi kendilerini beğen- d etti. Nice zen- ginleri zenginlik, nice fa- kirleri, fakirlik çürüttü. Nice sıhhatlileri afiyet, ni- ce âlimleri ilim mahvetti. İzzet ve celâlim hakkı için bilin ki: Bana rükü eden ihtiyarlar, benden haşyet duyan gençler. süt emen çocuklar, otlayan hayvanlar ydı, onların tepe- derindeki gökleri demirle kaplamış hale getirir, ayak- larındaki toprağı küle çe: virirdim. Semadan bir dam: | “la bile yağmur vermez ve yerden tek tanelik gıda bitirmezdim ; ve size bol bol belâ indirirdim. müsavidir. Hattâ bu maka- mın başlangıcında, Allahın ezası nimetinden daha gü- zel görünür, Öyle ki, AL lahtan ne gelirse, güzel ve yakışık alan, o olur. Bir ibadet ki, içinde her han- gi bir menfaat ve emel bulunur, o, şahsın kendi kurtuluş ve saadetini hedef tuttuğu ibadettir; ve Alla- ba, yalnız Allah için iba. detten hudutsuz uzaktır. Her türlü emel ve kasitten geçip Allahtan başka mu- rat sahibi olmamanın dev. leti, her şeyde mutlak fa- niliği bulmak ve her şey- den fani olmakla mümkün- dür. Onun yoluda Pey- gamber Peygamberinin Şe- riatine tam ve derinden bir bağlılıkla açılabilir. Her Nebinin Şeriatine göre o Nebinin yolunda bir velâyet tarz ve mizacı bulunuğu malümdur. Pey- gamberler (o Peygamberine bağlı olan velâyetin ruhu da, topyekün Allaha bağlı İSLÂMDA İş Mekki ÜÇIŞİIK —ı1ı— Allah, Kitabında Mr medhediyor ve insan için faydanın ancak kendi sây ve ameli olduğunu bildiriyor. Bir büyük müfessirin sözü : — “Bedenimizin kıvamı olan maişet vasıtalarına talip olunuz! Zira ilâki fazl, alışveriş gibi meşru tica- ret vasıtalariyle Allahın kullarına ibaha ettiği rızkla FT.” Salât ve Selâm Sahibinin emirleri : — “Rızkı, yerin ker köşeşinden talep ediniz?!,, anmi Ragıp diyor ki : “Dünyadaki kazanç, bir veçhile mübah olduğu si, bir veçhile de vaciptir.,, aciplik veçhi şudur ki, ünlem ibadete ayr Si ancak zaruretlerinin def'inden sonra mümk olabileceğine göre, zaruretin izalesi, bu bakizdeli derhal vaciplik mertebesine çıkıyor. Zira vacibi yeri- ne getirmeğe yarayan her şey, o vacibin hükmü içine girer. Bu yüzdendir ki, meşru kazanç ve helâl mal isteği, bu ölçüyle vaciptir. Eğer, bir kimsenin zaruri ihtiyaçlarını defedecek kadar kisb ve kârı olmaz da, o, başkalarının kesesin- den ve kazancından geçinmek gibi bir vaziyette kala- cak olursa, gördüğü nimete mutlaka bir karşılıkla mukabele etmek mevkiinde kalır. Eğer buna rağmen kendisini mukabeleden mustağni görecek olursa, zulme düşer. Onun içindir ki, kendilerine Sofi tavrı veren bazı kimselerin, herkese en büyük faydayi te- min edecek olan ilim ve iyi amelden mahrum olarak, bir köşede tembel tembel oturmaları ve şunun bunun yardımıyla geçinmek İ eniyaeğı din ölçüsüyle muaz- zam bir hata ve gün Cüneyd diyor ki — “Güzel ses dinlemek isteyen bir fakiri gördü: ğün zaman, bil ki, o, tembellik ve atalet Aiindediş, Allah böylelerini sevmez.,, olmak ve Allahtan başka her şeyden geçmekle hu- lâsa edilebilir. «Allahtan başka her şey, den geçmek... ç kadar ince ve girift bir meseledir ki, bü- tün bir ömür boyunca iza- ba çalışılsa yine derinliği. ne nüfuz edilemez. Allahtan başka her şey- den geçmenin kadrosu için. de, nefse bir haz payı ve- ren, iyi ve kötü ne kadar iş varsa hepsi birden top- lanmıştır, Cennet ve ebedi saadet isteği, Allahın rıza- sına bağlı bir gaye olduğu halde, Allahtan başka mu- rad sahibi olmamanın kar- şısında bu istek de müflis- tir. Nefs namazdan ve w- ruçtan hazzetmeye ve bun- lardan bir pay almaya baş- Allahı yalnız Allah için istemek ve Allaha yalnız Allah için tapmak... Gaye budur!» Ha. A. Ka. iştiyakımdan,jhastalığı da günahlare kefaret olu- şundan severim. Sizin için gizli şehvet- makla olur. Kemal, açlık- tadır. Ölümü çok ananın gı- razı ve kıskançlığı az olur. Kendi cinslerinize, hususiyle yardımınızı İs- temekten bile âciz olan- lara fena muamele etme- yin ! İslediğiniz daima hayr olsun... ayi hg ti sene efs ve ha kötü ahlâk elli mab- volur. Mahşer gününde en şiddetli azaba musia- hak olanlar. ilimlerinden imamış olan âlim- lerdir. Musibetlerden şikâyet etmemek, zühd ve verğ” EBÜDDÜRDA