16 Eylül 1930 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1930 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Gazetecilerin davası { Sehir ve memleket haberleri ) Siyasîicmal Bari sergisi Yeni teşkilât Af ganistan'ın Istanbul'da mı, Vali muavinîne gö Propagandanın eksik Italya'ya giden politikası tarafı İzmir'de mi görülecek re fayda var! hey'et geldi ( Birinci »ahifeden mabait ) jtalebi Agırceza mahkemesi riyaseti taranin tahtı karara alınması için duruşma »*dan reddolunmuştur. Memuriyetimiz mevzuu bahis kanuna lcrasını talep etmiştir. Bu duruşmada maznun vekili ve müâdeiumumî bazır mugayir ve bitaraflığı muhil bir cihet karşı bulunacak, tarafeynin iddia ve müda bulmadığını efkârı umumiyeye tavziha lüzum hissettiğini maalihtiram faası dinlendikten sonra tahliye hakbeyan ve bu izahnamenin gazetenizde kında bir karar ittihaz olunacaktır. Şayet alenî duruşma neticesinde de neşrini rica ederim efendim. istanbul C. Müddeiumumisi ademi tahliye kararı verilirse bu karar Kenan hakkında da Ağırceza riyasetin» itiraz Hizmet edilecektir. İzmir gazeteleri, İzmir'de tevkif edilen Diğer taraftan altmcı istintak dairetevkifleri • Son Posta aleyhine ikame edilen da gazetecilerin isticvaplan ve i va bakkmdaki tahkikata devam etmek hakkında şu tafsilâtı veriyorlar: Zeynel Besim ve Bedri Beyler, Hizmet tedir. Tahkikatın pek uzun sürmiyeceği imıasile ve evrakın bir kaç güne kadar mahke gazetesinde (Zeynel Besim) meye sevkedileceği ümit olunmaktadır. ueşrettiği yazıların halkı hükumet aleyhine tahrik ve efkârı ammeyi tehyiç eMuhakeme burada mı decek, hükumetin manevî şahsiyetini Izmir'de mi olacak? tahkir eyliyecek şekildeki yazılardan doIzmir'de de ayni suçtan dolayı mev layı müstentik Ali Rıza Bey tarafından kuf bulunan gazetecilerin davalarile Se sorulan suallere lâzım gelen cevapları lim Ragıp Beyin davasının tevhit edile vermişler ve bu yaasılarda cürüm bulunrek rüyet edilmesi ihtimal dahilinde gö madığını, hükumeti tahkir etmeği dtirülmektedir. Buna nazaran ya Selim Ra şünerek yazı yazmadıklarını, söylemişgıp Beyin İzmir'e sevkedilmesi, yabut, lerdir. Hizmet gazetesi aleyhindeki kaİzmir'deki suçluların buraya getirilme nunî takibat; ayni zamanda. (Müddehıleri zannedilmektedir. Maamafih İzmir mumilik makamında vatandaşlar isticdeki gazetecilerin buraya getirilerek vap ediliyor, istenildiği şekilde ifade Ağırceza mahkemesinde tevhiden mu vermeylnce Jandarmalara dayak attırıhakeme olunmalan kuvvetli olarak söy Iıyonnuş ve saire...) diye yazılan başlenmektedir. makaleden dolayıdır. Gene Hizmet gazetesinde vatandaşlarİzmir'deki mevkuflar da dan bir kısmının polis tarafından tevkitahliye edilmediler finden sonra müstahkem mevki emrinDiğer taraftan İzmir'de tevkif edilen deki yeni kale mahzen ve zindanlarına gazeteciler de, istida ile tahliye talebin fönderildiğl de yazümıştı. de bulunmuşlardır. Müstantiklik, talebi Bütun bu yazılar hakkında gerek Zeyvakü kabul etmişse de mahkeme riyaseti nel Besim Bey ve gerek mes'ul müdür reddetmiştir. Bunun üzerine müşterek avukat Bedri Beye sualler sorulmuş ve bir vekil anyan mevkuf gazetecilerin maznunlar bu luftllere müsbet cevaplar müdafaasını İzmir Barosunad mukay vermemişlerdir. yet avukatlardan (125) i fahriyen der*Zeynel Besim Bey ile avukat Bedri Benhte etmiye talip olmuşlardır. yin isticvaplan bittikten sonra tahkikat Bn avukatlar, Baroda toplanarak evrakı müddeiumumiliğe verilmiş ve neşriyatı tetkik etmişler, çıkarlarken iç esas mütalea istenmiştir. Müddeiumumî lerlnden bazıları şunları söylemişlerdir: Hidayet Bey evrakı baştan başa okuduk« Filhakika ortada vatan menfaati tan sonra maznunların suçlarına temas aleyhine yapılmış bir cürüm vardır. Bu eden kanun maddelerini blldirerek meveflrflm de, gazetecilerin gördükleri ha kufen muhakemelerinl talep etmiş ve kikati daha evvel söylemiş olmamaları evrakı tekrar müstentikliğe gönderilmişdır.» tlr. Cumhariyet 16 Eyiul Fazlı Bey tstanbul zabıtasının yeni vaziyetini daha iyi büluyor Vali Muavini Fazlı Bey yeni idare teşkilâtmm semereleri hakkındaki suallere |U cevapları vermiştir: « Yeni teşkilâtın tatbikatta görülen iyilikelri evvelce tahmin ettiğimiz faydalara nisbetle yüzde yüz fazla olmuştur. Nahiye müdürleri tamamen vazifeleri başma geldikten sonra bu faydalar kendinl bir kat daha gösterecektir. Teşkilât tekemmül ettikçe halk hükumeti ve hükumetin bütün salâhiyetlerini şahıslarında cemetmiş olan mülklye memurlarını kendilerine daha yakın bulacaklar, onların her dertlerini alftka ile dinliyecek kapılan açılmış bulacaklardır. Vilâyet eskiden her şeyi yalnız polis kanalile görmekte iken şimdi daha tecrübekâr vasıtalarla görecektir. Bir işi ne kadar tecrübesi olursa olsun iyi tahsll görmüş bir nahiye. müdürünün görmesi ile tahsili ancak kendi vazifesini ifaya kâfl olan bir polis memurunun görmesi arasında elbette fark vardır. Biz evvelce emrimizdeki maiyet memurlarını istihdam etmek suretile aldığımız neticelerin daha salim, daha iyi olduğuna kanaat etmiştik. Merkez memurlarının polis mesleğinden yetişmiş ve uzun tecrübe yıllarını kendilerinde hasıl ettiği meslekl malu mat ile mücehhez kıymetli unsurlar olduklan şüphesizdlr. Fakat bunlann İstanbul'dan gitmesi hig şüphesiz İstanbul zabıtasını kıymetten düşüremez. Nahiye müdürlerl daha şümullü bir vazife sahibi oldukları için merkez memurlarının Nahiye müdürlüklerine taylnlerl halinde kendilerlnin faalieyt sahalan değiştirilmiş olur. Halbuki memleketin diğer mahallerlnde onlarm ihtisaslarından lstlfade edilecek sahalar vardır. Çünkü nahiye müdürlerinin vazlfesi daha şumullü olmakla beraber zamanlannı münhasıran zabıta işlerine hasretmezler. istanbul zabıtasının bir elden idareslne gelince: Bu, yıllardanberl tecrübe edilmiş matlup faydayı temin etmediğından işmdiki teşkilâta lüzum hissedllmiştîr. Esasen polis müdiriyeti teşkilâtt aynen mevcuttur. Bunların fevkinde Vilâyet makamında bütün salâhiyetler cemedilmişken bu teşkilâtta ayrılık kabul etmek doğru değildir. Bu teşkilât Vilftyeti takviye gayesini istihdaf etmektedir. Bu gayeye doğru şimdiden semereler hasıl olmağa başlamıştır. Yeni teşkilât vilâyeti de teferrüata ait işlerden kurtaracağından valilere mürakabe sahasında daha faydalı olmak lmkanını verecektir. Vali mürakabe vazifesini görebilmek için ne kadar zaman ve imkân bulursa işlerln muntazam gitmesi de o nlsbette temin edilmiş olacaktır.ı Son zamanlarda iktisadî bahisler, iktisadî munakaşalar, hemen hemen günün mes'elesi oldu. Her yerde, her mahfilde, her içtimalarda hiç olmazsa bir nebze bundan bahsedilmekte, aklı eren, ermiyen herkes bu mevzua dair söylemekte kendisini salâhiyettar, hatta vazifedar addetmektedir Ankara, İstanbul gibi vilâyetlerde teşekkül eden tasarruf cemiyetleri vatandaşları iktisadî mücadeleye davet etti. Gazetelerde iri iri puntulu harflerle cvatandaş yerli malı kullan. vatandaş yerli malı kullanmak millî bir borçtur, vatandaş yerli malı... ilâ, ilâ» tavsiyeleri okuyoruz. Bir kaç ay oldu. Bursa'da malum ve meşhur davalarımız vardı. Bu davaları takpi ve mahkemenin karannı dinlemek üzere Bursa'ya giden bir arkadaşımız Bursa'ya gitmişken bir kaç havlu ve bir hamam takımı almak ister. Qradaki muhabirimiz Musa Beyle birlikte çarşıları dolaşırlar, bir kaç havlu ile bir de hamam takımı alırlar. Hatta arkadaşımızın gazeteci olduğunu öğrenen müessese sahibi gazetecilerin züğürtlüğüne hürmeten ve insafen olacak, bu malIarı çok ucuz, sermayesine verdiğini söyliyerek bir de minnet tahmil etmek ister. Fakat bu havluların bir defa yıkandıktan, hem de çok itina ile yıkandıktan sonra delik deşik olduğunu söylersek, ne demek istediğimlz derhal anlaşılır. Binaenaleyh tasarruf cemiyetleri vatandaşları yerli malı kullanmağa davet ederken, diğer taraftan da yerli malı yapanlara: • Vatandaş müşterini aldatma! çürük mal yapma!» Demell ve propagandanın bu cepbesine de çok ehemmiyet vermelidir. diyoruz; Dogrru değil mi? Dahiliye Vekâletinin eevabı Vilâyetin, mes'ul miidürü tevkif edilmesi üzerine yeni bir mes'ul müdür tayin edilmesi ltizumuna dair yaptığı lhtar üzerine Son Posta gazetesi tarafından Dahiliye Vekâletine çekilen şlkâyeti mntatammm telgrafa kalemi mahsns M. imzaslle şu oevap gelmiştir: Ankara 14 Telgrafnamenlı leap eden mütalea ile tebliğ edilmiştir. Gazetenlz hakkında kanun hükmünün tatbik edileceği tabiidir efendim.» Müstentik Ali Rua Bey evrakı tetkik etmiş, maznunlar hakkında tevkif kararı vererek mevkufen muhakemelerini istemiş ve karar usulen asliye ceza mahkemesi reisi tarafından da tasdik olunmuştur. Konsorsiyom yeniden kambiyo satın alacak! Osmanlı Bankasındaki ihtiyat evrakı naküyeden İS milyon liramn bu işe tahsisi teklif ediliyor Osmanlı Bankasındaki ihtiyat evrakı naktiyemizin mütedavll evrakı naktiyemize ilâve suretile piyasaya çıkanlacağı söylenmektedir. Bu mes'elenin ma hiyeti hakkında bir muharririmiz tahkikat yapmış ve kendisine konsorsiyom mehafilinden şu malumat verilmiştir: < Borsada kambiyo mubayaatı kanun ve kararnamelerle tanzim edilmiş olduğundan mürakabe heyetinin vizesile mahdut olan gündelik ticart ihtiyaçlan tecavüz eden fazla kambiyonun alıcısı yoktur. Bu itibarla kambiyo fiatlan mühim sukutlara maruz kalmak tehlikesindedir. Halbuki hükumet ve onun namına borsada arze ve talebi tevzin eden konsorsiyom 1030 asgarl rayici muhafaza ve idame etmek karannda olduğu için borsada bu fiatı kırmak istidadmda olan kambiyo arzlarını satın almaktadır. İhracatın memleket lehlne inkişaf etmekte olması binnetice kambiyo arzlarının tevalisi karşısmda bugünkü istikrarı gene ihracatımızın lehine olarak muhafaza etmek için mübayaata devam edilmesi zaruri görülmektedir. Bunun için Maliye Vekâleti tarafından mütedavil evrakı naktiyenin, fersudelerile mübadele edilmek maksadile Osmanlı Bankasına tevdi ediünlş olan İhtiyat evrakı naktiyeden on beş milyon Türk lirasının münhasıran kambiyo mübayaasına tahsis edilmek üzere konsorsiyomca görülecek lüzum üzerine, icabmda istimal edilebilmek için, B. M. Meclisinden kanunl salâhiyet talep" edilecektir. Bu suretle konsorsiyomca satın almacak kam Yeniamr Birinci müstentiklikte Yeni Asır gazetest muharrirlerinden Behzat Arif Beyle mes'ul müdür Abidin Beyin de ifadelerine müracaat edilmiştir. Behıat Arif Beyin yazdığı yazılardan başka diyeceği ohnadığını, bunları yazmakla cürüm işIediğinl zannetmediğini söylemiştir. Ayni gazetede çıkan (Cezmi, Yolcu) müstear namlan altında intişar eden yazılardan dolayı da kanun! takibat yapılmaktadır. Cezmi ve bu gibi müstear namlarının kime ait oldukları gazete sahibinden sorulacak ve tesbit edildikten sonra kendileri de müstentikliğe celbolunarak ifadeleri ahnacaktır. Müddeiumumî Kenen B. in Fethi B. e eevabı İstanbul Cumhuriyet Müddeiumumisi Kenan Bey, yeni fırka reisi Fethi Beyin, bası gazetecilerin tevkifleri hakkında dünkü gazetelerde intlşar eden protesto beyannamesine atideki eevabı göndermiştir: « Bu sabah intişar eden gazetelerdeki «tebliğ» ve bazılarında da «Protesto» namı altında vaki yazının İstanbul müddeiumumüiğinin muhatap ad ve Halkın sesi telâkkisi zaruri olan aksamının cereya(Halkın Sesi) gazetesi sahibi Mehmet nı hale mutabık olmaması hasebile ber Sırn Beyin isticvabı iki saat kadar sürveçhi zir tavzihine lüzum görülmüştür: müştür. SUTI Bey yazdığı yazılarda bir Bir defa memuriyetimizce B. M. Mec cürüm olmadığını söylemiştir. Muhtelif lisinin şahsiyeti maneviyesini tahkirden cümleler hakkında izahat vermiştir. Ondolayı ikame edilmiş hiç bir dava yok dan sonra gazetenin mes'ul müdürü iken tur. Yalnız burada çıkan Son Posta ga üç dört gün evvel istifa etmiş olan avuzetesinin 8 eyiul 930 ve 44 numaralı nüskat Ömer Fuat Bey isticvap edilmiştir. hasmda, İzmir'deki Hizmet gazetesinden ömer Fuat Bey kendisinin acar bir anaklen «Hükumet nasıl men'e çalıştı» dam olduğunu, tevkif edilemiyeceğini başlığı altında ve «iyi bir fikir edinmeğe (Kantar karakolu) hakkında ağır ceza yardım eder» işaretile neşrolunan makaledeki «gördünüz mu, efendiler gördü mahkemesinde vaktile söylediği sözlernüz mü ve anladınız mı ki halkın mu den, yaptığı münakaşalardan sonra dahabbeti neymiş? Cebirle, kahırla, zulüm ima mücadeleye başladığını ve bir suçu Je ceberotla halkın muhabbetini nasıl olmadığını söylemiş, lcap ederse iki, üç mütemadiyen bastırabileceksiniz ilâ» fıkralar hükume çün isticvap edilmesini, cevap vereceğini, kısa keserse belki mütin icraatını tenkitmahiyetinde olmayıp bilâkis anın manevi şahsiyetini tahkiri dafaa noktalarınm bir kısmının kalacamutazammın bulunması sebebile mez ğını ifade etmiştir. kur gazete aleyhine takibatı kanuniye Ömer Fuat Beyin isticvabı da iki saicrasına lüzum görülmüş ve mes'ul mü atten fazla sttrmüştür. dürün Türk ceza kanununun 158 ve 159 Ömer Fuat Bey müdafaasmın zeylini ve 162 inci maddelerine mutabık ağır yazarak vereceğini ve suçlu olmadığına hapis cezasını müstelzim bulunan işbu dair lâzım gelen delilleri toplıyarak müshareketinden dolayı takibatı kanuniye tentikliğe vereceğini söylemiştir. yapabilmek için kanunu mez'kurun 160 mcı maddesine tevfikan B. M. M. Müstentik Bekir Bey isticvap evrakını maznunların gayrı Riyaseti celilesinden mezuniyet talep e okuduktan sonra mevkuf olarak lüzumu muhakemelerine dilmiştir. karar vermiş ve bu karar asliye ceza Bununla beraber şu cihete de işaret mahkemesi reisi Ramazan Bev tarafınetmek isterhn ki: B. M. M. Riyaseti ce dan tasdik olunmuştur. lilesinden mezuniyet talep edilmesi teAnadolu lâkki edildiği veçhile yalnız B. M. MecliMüddeiumumilik tarafından Anadolu sinin manevi şahsiyetini tahkir ef'aline aleyhinde de kanunî takibat maksur ve munhasır olmayıp hükume gazetesi icra edilmektedir Gazetenin sahip ve baş tin manevi şahsiyetini tahkirden dolayı da takibatı kanuniye için ayni şekilde muharriri Haydar Rüştü Bey ile mes'ul Riyaseti Müşarünileyhadan mezuniyet müdürü İbrahim Bey hakkında tanzim istihsali icap edeceği maddei kanuniye edilmiş olan tahkikatın açılması için nin sarahati iktizasmdandu*. evrak üçüncü müstentikliğe verilmiştir. Tahkikatın inevknfen icrası hususatı Gazetenin sahibi ve başmuharriri Deniz'li meb'usu Haydar Rüştü Beyin teşrii na gelince: Devlet ve hükumetin nüfuzunu kıra masuniyetinin ref'i için İzmir müddeiueak şekilde ağır hapsi müstelzim suçlara mumiliği tarafından Büyük Millet Mechakkında ait tahkikatın mevkufen icra edilebile lisinden müsaade istihsali eeği ceza muhakemeleri usulü kanunu Adliye Vekâletine tahrirat yazılmıştn. Bu gazete hakkında yapılmakta olan nun 104 üncü maddesinde muserrah bunutkunun tahrif lunmasına mebni bu esbabı mucibe ile takibat Fethi Beyin tahkikatın mevkufen icrası müstentik edilerek neşredilmesi hakkındaki zandır. likçe tensip ve mahkeme Reisi tarafm .. .Anadolu gazetesi bunu hükumetin zapdan da tevkif kararı tasdik ile tekem tından aldığını iddia ediyor. mül etmiş ve nitekim, bugün müstenTevkif at tiğin tevkif kararına karşı vaki tahliye Müstentiklikte ifadeleri alındıktan Yeni belediye kanunu belediye vergi ve resimlerinl vaktinde venniyenleri iki misli tediyeye mahkum etmektedir. Belediye bu cihetl lâzım gelen yerlere tebliğ etmiştir. Belediye reıimlerini vermiyenler Yeni hal ve tiyatro binaları projeleri Belediye ile Alman grupu arasında yeni inşa edilecek tiyatro ve hal binalan projesi hakkında itilâf hasıl olmuştur. Belediye itilâfnameyi tasdik edllmek üzere Dahiliye Vekâletine göndermiştir. Orup projeleri hazırlamağa başlıyacaktır. Belediye intihabı hazırlıklan Şehir meclisi intihabı hazırlıkları son safhaya gelmiştir. İsim listeleri üç dört güne kadar mahallâta asılacaktır. C. H. Fırkasmda dün de mutemetlerin iştirakile bir içtima aktedilmiş ve intihap hazırlıkları etrafında müzakerat cereyan etmiştir. Ankara belediye azalığma namzet gösterilen hammlar Ankara belediye intihabatında Naci Pş. nın refikası Makbule H. dan başka Biga meb'usu Ziya Gevher B. in refikası Melâhat H. da namzet gösterilmiştir. Hindistan'da İngiliz hâklmiyetlne kar§ı senei haliyenin iptidasındanberl devam eden itaatsizlik ve isyan hareketi Bu sergiye resmen iştirak et Amerika dahil olduğu hlade bütün cihamemekle beraber bir miktar nın nazari dikkatini buraya celbetmiştir. trikotaj ve ıtriyat eşyası Çünkü İngiliz imparatorluğunun mevcudiyeti bu mücadelede mevzuu bahsoteşhir edildi luyor. Yakın zamana kadar isyan ve İtaatsizlik Hindistan'ın dahiline münhasır «Bari» şehrinde açılan Şark Sanayi ser olduğundan haricl ihtilâtat ve müşkülâgisini ziyaret etmek üzere Italya'ya giden on yedi zattan ibaret heyetimiz dün tı bais olmuş idi. Fakat sonralan vaziyet şehrimize avdet etmiştir. Roma'da bir müd büsbütün değişti. İsyan Hindistan'ın en det kalan heyetimizle Italyan Ticaret Odası mühim müdafaa hattı olan şimali garbl cemiyeti erkânma sefirimiz Suat B. tara hudut eyaletlerine sirayet etti. Burada fından bir çay ziyafeti keşide edilmiştir. Heyete riyaset eden Ticaret Odası kâtibl muhtariyeti haiz kabail silâha sanlarak umumisı Vehbi B kendisile görüşen bir mu İngiliz arazisine yürüöüler. harririmize intiba ve müşahedelerini şu suBu andan itibaren Hint isyanmın varetle izah etmiştir: ziyetl değişmiş ve beynelmilel bir mes'ele « Bari sergisini ziyaretten evvel prog şeklini almak istidadmı göstermiştir. ramımız mucibince İtalya'nın bilhassa Şimal kısmında temerküz eden sanayi faali Bundan sonra bütün nazarlar Afganisyetinl müşahede ve müessesatı sınaiyeyi zi tan'a dikilmiş ve Hindistan'ın kapısı öyaret ettik. Bilhassa Milâno ve civaruıda nünde duran bu devletin ne politika tamühim Italyan fabrikalarmı ziyarete davet kip edeceğine merakla intizar olunmuşedildık. Bu meyanda otomobil, elektrik, mensucat, çorap ve şapka gibi sanayie ait tur. Hindistan hududunda isyan eden cenubundaki muteaddıt fabrikaları gezdik. Bu ziyaretler kabail ile Afganistan'm esnasında bize tafsilâth ve teferrüatlı ma kabail ayni kandan ve ayni ırktandır. lumat verildi. Eger bunlar İnglliziere karşı isyan eden «Bari» de kaldığunız müddet zarfında Şark sanayi sergisi de ziyaret ve tetkik edil kardeşlerine lltihak edecek olur ise İnvaziyetl pek fenalaşacaktır. 4i. Bu sergi, İtalya'nın, Adriyatik sahille' giliz'lerin rinde inkişafa mazhar etmek istediği ve bi Çünkü bu müdahale bir de haricl harbe rinci derecede ehemmiytli bir llman haline müncer olabilir. Böyle bir harp ise İngetirmek arzu ettiği «Bari» şehrine ticarl bir mevki ve ehemmiyet verdirmek için atıl giltere ile Afganistan'a münhasır kalmış olan ilk adım mahiyetindedir. Italyan mıyarak tevessü edebilir. İhtimal Rushükumeti sergiye mühim miktarda tahsisat ya'yı dahi sürükliyebilir. Bu suretle vavermiş ve şehrin yarım saat haricindeki ziyet gayet nezaket kesbetti. boş ve muazzam bir sahada âdeta bir sergi Afganistan kralı Nadir Şah gayet müşehri vücude getirilmiştir. Sureti mahsusada caddeler açılmış, getirilen otomobil ve tram him karar vermek mecburiyetlnde kalvayla şehre raptedilmiştir. «Bariu şehrinin mış ve Afganistan'm ve cihan siyasetişimal kısmında hemen yepyeni mebani ve nin siyasl ve askerî vaziyetini nazan tesisat için mühim fedakârlıklar ihtiyar edlkkate alarak Hindistan hududundakl dilmiştir. Bu sergiye İtalyan'm demlr ve maden, harpte bitaraflığın muhafaza şıkknı tergıda, konserve, meyva ve bagcüık sanayil cih etmiştir. Bunun İçin kral Hindistan bilhassa iştirak etmişlerdir. Sergiye iştirak hududu civarındaki kabailln rüesasını eden ecnebi memleketler arasında Macarishududun öteki tan, Romanya, Avusturya, Yunanistan, Ar nezdine davet ederek navutluk paviyonları görülmekte idi. Mem tarafındaki kardeşlerinin işlerine karışleketimiz sergiye resmen iştirak etmemekle mamalarını emretmiştir. Ayni zamanda beraber sanayi birliğinin teşebbüsü ve ta hudutta bitaraflığın temini için vâsi tevassutile sergiye bir miktar trikotaj, ıtriyat emtiası gönderilmişti. Fakat, her halde dabiri askeriye almıştır. Nadir Şahm bu kararında iki mühim bu iştirak zayıf kalmıştı. Bu münasebetle sergi ve panayırcılığın icap ettirdiği tarzda amil vardır. Biri son Afgan isyanında teşkilâth olarak iştirak imkânı olmadıkça memleketin sinesinde açılan yaralan beynelmilel sergi ve panayırlara bu suretle iştirak etmenin doğru olmadığmı söylemek tedavi ve memleketi yeniden imar ve lhya etmeği akdemi vezaif addetmiştir. isterim. «Bari» de heyetlmize hükumeti mahalliye Dlğer taraftan Nadir Şah Afganistan'm ve İktisat meclisi erkânı ve Bari Şark Tica şimal hududundaki Asya'lı eski komşuret Odası reisi ve azası tarafından çok sasu hükumet ve halkların son yıllarda mimî bir hüsnü kabul gösterilmiştir.» uğramış olduğu akibetten ibret almıştır. Çarlık Rusyası zamanında bile lstiklâlinl kısmen muhafazaya muvaffak olan Buhara devletinin ortadan kalkması ve Bir kadına taarruz etmek istiyenler Türkistan'daki mililyet ve harslarırun Dün İstanbul tevkifanesine, Eyüp sulh mah uğradığı akibet Kral Nadir'i gayet mütekemesi hâkiminin kararile tevkif edilmiş yekkizane bir siyaset takip etmeğe sevüç şahıs getirilmiştir. Ethem, Nuri, Cevdet ketmiştlr. Afganistan kuvvei askerlyeismindeki bu adamlar Fatma isminde bir sinin merkezi sikletini şimaldeki genlş kadına tecavuz ettikleri için zabıta tarafından derdest edilmiş ve tevkiflerine lüzum hudutlann müdafaası için Hindu Kuşun şlmaline nakletmiştir. Eski Buhara hugörülmüştür. Maznunlar, Patma Hanımı sandala ala duduna yakın Feyzabat ve Mezarışerif rakHaliç'te gezmeğe çıkmışlardır. Sandal ile Rusya Türkmen'istanı karşısmda Eyup civarındaki ufak adacıkların yanına geldiği zaman mütecavizler kadmı bu ada Herat bugün birer ordugâh halini almışya çıkannışlar ve zorla tecavüz etmeğe te tır. şebbüs etmişlerdir. Kaduun feryadı üzerine hâdise zabıtaya haber verilmiş, memurlar Rus'lann Afganistan hududunun yanıderhal yetişerek bunları yakalamış, kadını başında Termez ve Köşk'ü tahkim edeellerinden kurtarmıştır. rek buralarda birinci sınıf askert ve havaî üssülharekeler vticude getlrmiş olFilipin'li Mm. Coy Tahran'a gitti malan Kâbil hükumetini Afgan TürkisBir kaç gün evvel otomobille şehrimize tan'm müdafaasına çok dikkat etmeğe gelen Filipin zenginlerinden Madam Coy sevketmiştir. Nadir Şah'ın bugün en zidün Tahran'a gitmiştir. yade ehemmiyet verdiği cihet ordunun biyo; tedavüle çıkarılacak evrakı nakti tensikldir. İkincl dereeede ehemmiyet yenin yüzde yüz altın karşılığını teşkil verdiği maariftir. Garp âlemile kılıç ve etmek üzere bankaya tevdi edilecektir. diploması sahasında pek çok mücadele Hükumet almak üzere olduğu bu ted yapan bu asker hükümdar Afganistan'm bir, lhracat mevsimlerimizin belli başü bugünkü ihtiyacını sükun içinde ordu ve bir sıkıntısı olan Türk lirası fıkadanına maarifi ıslah ve tensikte görüyor. Bu esaslı bir çare olacak ve piyasanın muhvaziyet Hindistan gailesini harlcî bir taç olduğu alâstikiyeti ve kambiyo isharp şeklini almaktan menetmiştir. tikrarmı sureti kat'iyede muhafaza ve . MUHARREM FEYZt temin edecektir. Bu kambîyonun, konsorsiyomca görülecek lüzum üzerine tekr rar borsaya arzında elde edilecek ayni miktarda Türk lirası gene ihtiyat ktitlesine iade edilmek suretile tedavülden refolunacaktır.» Dikkat: Tekrar faaliyete geçtiler Talebe kaydına başlandı Çekoslovak sefiri geldi Mezunen memleketinde bulunan Çekoslo vak sefiri M. Miloskoviç dün şehrünize avdet etmiştir. Büyük salname neşri bahanesile 6t«ye beriye ba? vurarak para toplamakla meşhnr Mahmut B. mahkemeye verilmişti. Bu zatuı huyunu terketmiyerek yeniden ayni snrette faaliyete başladıfmı haber aldık. Eıcümle, dün Müskirat inhisan U. M. lüğüne müracaat etmi? ve mevtaum salname için 16 lira abone ücreti istemişth. Kendisine para yerine lâzım gelen cevap verilmiştir. Zabitanın nazan dikkatuıi celbederi». Fransız sefiri Ankara'dan geldi Fransa'nuı Ankara sefiri Kont dö Şambrön dün Ankara'dan şehrimize gelmlştir. sonra haklarında tevkif kararı çıkmasını müteakıp keyfiyet Zeynel ve Bedri Beylere tebliğ edilmiş ve bunun üzerine tevkifaneye getirilmiştir. Yeni Asır muharriri Behzat Arif ve mes'ul müdürü Abidin Beyler tevkifane müdürüne müracaat etmişlerdir. t Dün lokantacüar cemiyeti senelik kongrelerinl aktedeceklerdi. Pakat ekseriyet hasıl olamadığmdan kongre 24 eylule kalmıştır Lokantacılar cemiyeti kongresi Biçki ihtisas mektebi sergisi Biçki ihtisas mektebi talebesi tarafmdan vücude getirilen serginin küşat resml perşembe günü Fatih Çarşamba'da Murat Molla sokağuıdaki binada icra edilecektir. Hizmc! miidiri mes'ullüğa Hizmet gazetesi mes'ul müdürlüğüne avukat Nuri Sıtkı Beyin tayini istenilmiş ise de Nuri Sıtkı Bey mes'ul müdürlüğü kabul etmemiş ve sonra başka bir istida ile müracaat edilmiş, mes'ul müdürlüğe diş doktoru Recep Hulusi Bey intihap olunmuştur. Ankara hayvan sergisi İlk mekteplerden Dünden itibaren ilk mekteplere talebe kaydı kabulüne baslanmıştır. Daha ilk günkaydu kabulüne başlanmıştır. Daha ilk günsuıda kalmışlardır. Bunun için bu sene bilhassa ilk mekteplere fazla talebe kaydedileceği anlaşılmaktadır. Maarif idaresi hiç birin de talebe bir talebenin mektepsiz kalmaması için lâ Ticaret müdürü umumisi Ankaraya gitti ınu gelen tertibatı almıştır. İcap ederse ayn şubeler de açılacaktır. Bir aydu şehrimizde bulunan ve bir araBu sene ecnebi mekteplerine de fazla te lık Karadeniz havaüsinde seyahate çıkan hacıim vardır. Şimdiden bir çok ecnebi Ticaret M. U. Nakl B. dün Ankara'ya avdet mektepleri dolmuş ve kayıtlar kapanmıştır. etmiştir. kaydedilirken... Ankara'da ayın 26 smda bir hayvan sergisi açılacaktır.