13 Kasım 1930 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

13 Kasım 1930 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

12 Teşrin'sani 193C Yeni bilmece Bizim memlekette çocuklar İ Faydplı bilgiler ' . Elmas dünyanın en sert tasla rından biridir. Ancak kendi toz • ları üzerine sürülerek yontulabilir. Oksijen içinde yakılabilir ve hiç kül bırakmaz. Elmas çok defa şeffaf ve renksiz, bazan da yeşil, pembe ve mavi olarak bulunur. Sonra siyahları da vardır ki mücevhercilik san'atında kıymeti yoksa da sanayide kullanılır. Elmas tabiatte gayet nadir ve az miktarda bulunur. Kumlar ve kendine mahsus toprak arasında aranması lâzımdır. İlk elmas ocağı Hindistan'da açılmıştır. Fakat oranın uçurumlarındaki elmaslar aç kartallara et atılarak ve kartalların etlerle birlikte elmaslarıda çekip çıkarmalan gibi basit bir usulle toplanırdı. Hindistan'dan sonra Brezilya'da bir elmas ocağı kesfedildi ve en nihayet 1867 de Kap'taki menba meydana çıkarıldı. Elmas. ocaeın bulunduğu arazide muhtelif yollar ve damarlar açılarak aranır. Fakat öyle hemen elle tutulup gözle görülmez. O kum veya toprak elene elene yıkana yıkana meydana çıkar. Eskiden elması yontup pırlanta yapmasını bilmezler, onu olduğu gibi kullanırlardı. Yontma ameliyesi ancak 14 üncü asırda icat o • lundu. HiKAYE. Polis Hüseyin Ef. Silâhtarağa'da radan kovaladı. Nihayet balıkçı kol gezerken baktı ki bir balıkçı Kâzitane köprülerinin birbirinin alkayığında kaçak balık «ötürüyor. tından geçerken Hüseyin Ef. üs tündeydi. Oradan sırtında ağırca bir torba ile geçen köylüyü görünce aklına müthi$ bir kurnazlık eeldi. Yukarıki iki resmin yanyana gelince bir boğaz oluyor. Bu boğaz memleketimizin neresinde dir. Ve adı nedir? Bu bilmeceyi bize Bursa'da Hacı Cafer camii sokağında 15 numarda Şadi B. göndermistir. Doğru halledenler arasında çekilecek kur'ada birinciliği kazanana beş lira mükâfat takdim edilecek ve resmi gazetemize basılacaktır. İkinciden yüzüncüye kadar muhtelif şık hediyeler. Cevaplar ikinci tesrin sonuna kadar «Cumhuriyet çocuk sahifesi muharriri» adresine göndeilmelidir. Bu adrese gönderilmiyenler ve geç gelenler kur'aya sokula mazlar. Na8il çıkarılır? ' Hey bana bak, diye bağırdı, geri dön iskeleye I de zabıt yapalım. Yoksa halin yamandır Torbayı köyliinün sırtından kaptığı gibi ipinden tutup aşağı doğru fırlattı. Torba kavığın arka tarafına hızla düşünce baş tarafı yukarı hava Meraklı şeyler Yakmayan alev Şu yazı makinesi basında resmi ni bastığımız Güner Fazıl H. henüz altı yasındadır. Hiç mektebe gitmeden yeni harfleri kendi kendine öğrendi. Sonra yazı makinesinde talim yaptı. Bugün yazı makinesinde saatte yanhssız yetmis satır yazı yazıyor ki orta derecede bir daktiloğraf ta ancak bu kadar sür'at gösterebilir. Aferin afacana! Bu münasebetle, sade daktiloğraflık değil ya, her hangi bir mes'elede marifetlievlâtları olan anneler, babalar, bize marifetli çocuklan hakkında mektup yazsınlar, resim göndersinler derhal basarız. ' Bazı Hint fakirleri ve bir kı sım hokkabazlar ateşten korkmazlar. Hint fakirleri alev alev yanan bir atesin içine atılıp uzun müddet dururlar. Hokkabazlar da küçük bir mesaleyi boyuna ağızlarına sokup çı Bahkcı aldırmadı kayıgını sükarırlar. rüp gitmek isterken söyle cevap Halbuki bunları siz, Hen ve herverdi: landı ve kayıkcı haydi polis Hüse kes yapabilir. Meselâ bir kömür yin Efendinin kollarının arasına... koronu, kızgın bir demtr parçasıPo'î« Hüseyin Ef. o zaman: nı elinize alabilirsiniz. Nasıl dedı, zabıt mabıt nedir Kaynamıs bir kurşun mayii içesimdi anlarsın!. risîne parmağınızı sokabilirsiniz. | Salon oyunları 8 Na8il yontulur? Nasıl? Sabredin de söyliyeyim. Suda eritilmis bir şap mahlülü alımz. Bunu bir müddet açıkta bırakınız. Suyu uçar posası kahr. Şündi bu posayı alıp sürdüğünflz vücudünüzün her hangi bir kısmı atese karsı dayanmak hassasını kazanır. Ben zabıt mabıt bilmem... Kendine güveniyorsan gel yaka ma yapıs.. Hüseyin Ef. soyunup denize atlamaz ya.. Balıkçı kaçtı. Polis kaKoluna pirin kacakcıhk eden ba'•'«•ıvı karakola doğru götürürken neye uğradığım bilmiven köylü de tavaş yavaş torbasını kayıktan çekiyordu. Alelâde on iki tane zıpzıp alıniz. Uzunca bir masanın üstüne C, B, P zibiciltli kitaplardan B yi yarı açıp köprü gibi koyunuz. ötekileri de resimde gördüğünüz sekilde. Her oyuncu 12 zıpzıpı da B köprüsünden geçirmeğe mecburdur. Geçiremediği takdirde yana ka çan zıpzıp kadar sayı kaybeder. Bu veçhile on on iki partide en çok sayı alan birinci ve ötekiler de sırayla ikinci ve üçüncü ilk çıkarlar. Tecrübe edin bakın. Ne ho« ve eğlenceli bir oyundur. c 1 Elmas böyle çıkartltr, böyle takılır Elmas yontulmak için üç safhadan gecer. Evvelâ kendi tozlarile dönen müdevver bîr tabaka üstünde muamele görür. İkinci safhada iki elmas parçası birbirine sürtüle sürtüle yontulur. Üçüncü safha cilâlanma devre sidir. Burada hususî bir tozun tesiri altında panl parıl bir hale gelir. Bütün bu muameleler gayet u zun sürer. Adamakılh bir sabır ve metanet işidir. Sonra bu ameliyeler esnasında elmas yarıdan fazla hacmini de kaybeder. Elmasın fiatı kıratına göre değişir. Bir kırat iki gramdır. Kıratın ash Hint'çe bakla manasına olan kuarattan geliyor. 100 kıratı geçen elmasa kıymet biçmek biraz müşküldür. Meşhur elmas parçalarının ayrı ayrı adları vardır. Rejan, Fransa'dadır. Brut ilk bulunduğu zaman 410 kırattı. Yontulduktan sonra ancak 136 kırat kalmıştır. (Kuhnur) evvelâ Mogolistan Krahnın iken bilâhara Lâhor hükümdarınındı. Şimdi İngiltere Kralına aittir. Kıymeti bizim paramızla 5 milyon liradır. Yarım yumurta büyüklüğündeki Büyük Moşol 280 kırattır. Bugün kimde oldu«u bilinmiyor. Gözlükten mıknatıs olur mu? Evet gözlükten miknatisî, yani öteberi çeken kuvvet istihsal edilir mi? Gözlüğün camını bir yünlü bezle iyice uvalayınız. Küçük kâğıtlardan yapacağınız kırpıntıların üstüne tutunuz. Derhal onları kendine doğru çekmeğe başlar. Evvelce camı yün parçasıyla uğuşturduğunuzu kimse görmiyecek olursa buna bir türlü akıl erdiremezler. Meşhur parçalar .W tşte parmağmızı veya elinizi bununla oğuşturduktan sonra atese, kaynar kurşuna sokabilirsiniz. Hiç şüphesiz Hint fakirleri vücutlarına ve hokkabazlar ağızlanna bu sap posasından sürüp bu marifetleri yapıyorlar. Bu usul sade hokkabazhkta değil, sanayide de kullanılır. Istenilen madde yanmaz bir hale getirilir. Bakırköy'ünde bir devreli lise açdmastnt istiyen karilerîmize: Bu mes'ele için aldığımız yüzden fazla mektup üzerine ait olduğu makam nezdinde teşebbüsatta bulunmuştuk. Açıldı mı açılmadı mı bilmiyoruz. Bursa'da Şadi Beye: Dis fırçanız gönderilmiştir. BUmecenizi basacağız. Binbaşı Ali Bey oğlu tlhami Beye: Gönderdiğiniz bilmece gazeteye konmak için pratik değildir. müteessiriz. ıeCevaplar Sun'î elmas Sun'î elmas yapmak icin simdiye kadar bir çok âlimler uğrasmışlar, fakat tamamile hakikiye benzerini vücude getirmeçe muvaf fak olamamıslardır. Mes'ele kö mürden gayet yüksek meselâ 4000 derece hararette saf karbon istihsal ederek onu kristal haline getirvazo mektedir ki işte bu bir türlü mümkün olamıyor. Fakat bir gün insaniyet bu işi de yapmıya muvaffak olacaktır Anneciğim kumbaramda biriktirdiğim parayla sana bir hediye etmek istiyorum. Tesekkür ederim amma ne m ünasebet. Demin oynarken sofadakini kırdım da.s