23 Kasım 1930 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

23 Kasım 1930 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

23 Teşnnîsani 1930 Kışlık manto modelleri geldi Çocuk günde üç defa yiyeceğe muhtaçtır. Eğer çocuk yemeğini mektebe götürüp orada yiyorsa buna fazla itina et mek, evde ala cağı gıdanın aymnı almasına itina etmek lâ zımdır. Çocuk u zun gün oku yarak enerjisini ve kalorisini sarfedeceği için, o nisbette kalori ve enerji almağa mecburdur. Çocuklann mektep yemeği Bilhassa çocuk öğleden sonra faz la yorgun ve takatsiz düşer, eğer öğle yemeğini kâfi derecede almazsa bu yorgunluk o nisbette artar, sınıfında hocanm söylediklerini anlamaz, dikkatini kaybeder. Çocuğa verilecek öğle yemeği nin sıcak olması müraccahtır. Fa kat bunun dökülecek şekilde ol ması çocuğun götürmesini müşkül kılar. Çocuk geç kaldım endişesile muhakkak koşar, sabah gitmekte acele eder. Bu sebeple yemeğine , e h e ™ m i y e t vermez. Bazı anneler de öğle yemeğine fazla ehemmiyet vermezler. Fakat hafif gıda alan çocuk öğleden sonra artık hoca nın söylediğini anlamıyacak hal jdedir. Bu sebeple çocuk yemeğini ev den getfrse bile, mekteplerin ço cuğa öğlede sıcak bir çorba, süt içmesi imkânlarını vermesi lâzım dır. Mütebakisini çocuk evden ge"'" """" """ "''•»"•'"'"'•"•» 1 mmımııııımnıııı,, Bu sene Paris terzihaneleri kışlık manto modellerini geç hazırladılar. Filvaki şimdiye kadar bir çok modeller teşhir etmişlerse de, bu senenin esas modasını teşkil edecek olanlan ancak şimdi ortaya çıkartirebilir. Çocuğun evden getireceği dılar. Resimlerde gösterdiğimiz yemek mugaddi olduğu gibi leziz modellerin tarifi sudur: A Lide mavisinden manto. Pili ka de olmalıdır. şeler paltolyu ve vücüdü ince göstermekÇocuk yemeğini en rahat olan sepet içinde götürebilir. Bu sepetin ihtiva edeceği yiyecekler şöyle olmalıdır. Sanduviç, tath, meyva, süt (mektepten verilmeli). San • doviç için en mugaddi ekmeği kullanmah. Buğday, yulaf, çavdar, üzümlü, cevizli ekmekler. Bunların içerisine yumurta, kavrulmuş kıyma, peynir, soğuk et, kızarmıs et, domates (dilim halinde) patates, kereviz, ispanak, ve sair sebzeler, yağ ile reçeller doldurularak mü • tenevvi sanduviçler yapılmalıdır. Kalıp içerisinde dondurulmus krema, yemeği itmama kâfidir. Ya meyva yoksa, . kompostolar dahi meyva yerini tutar. Krema, çuloılata tathsı, mahallebi gibi sütlü ve nişastalı tathlar hem leziz, hem de «rıdalı olduğu için ağır balh tathlara müreccahtır. tedir. Zarif yakası İle kol kapakları (MoIeskin) derisinden yapılmıştır. B Koyu mavi kadifeden zengin bir palto. Yakası kuzu derisinden yapılmıştır. C Siyah Dradan manto. Yakası, kol kapakları siyah koyun derisi ile süslenmiştir. Arkasındaki küçük pelerin şeklindeki bolero bu elbisenin zarafetini arttırmaktadır. Kahve rengi İngiliz kumaşından yapılmış yumuşak, Sincabî tüyile yakası ve kol kapakları yapılmıştır. E Mavi kadifeden manto. Yakası ve kol kapakları sabelindendir. H Yeşil Dradan olan bu mantonnn güzeüiğini, (Moleskin) derisinden yapılmış olan yakası ve kol kapakları teşkil etmektedir. Arkasındaki döküntü gayet zarif ve orijinal düşmektedir. J Bu mantonun arkasındaki ve yanlarındaki ince pililer mantonun giyilişine favkalâde bir zarafet vermektedir. Ya kası koyun tüyündendir. M Düz siyah manto. Yakası ve kol kapakları siyah (Bibretle) süslenmiştir. Yün terlikler Vücüdünuzdeki yağları nasıl eritebilir siniz? Sebzeleri konserve etmenin fenni usulünü bilmeden yapılan konser • veler muhakkak bozulur. Konserve yapmanın en birinci şartı içinde sebze veya meyva saklanacak kavanozların, ve kaynatılacak tencere lerin uygun olması, ve iyice istirlize edilmesidir. Sebzeleri nasıl konserve etmeli? ,'„„„„„, „,,„„, ,„„,„„„ Misafir odalarına masa koymak adeti kalkıyor Çocuklara işletilecek kolay işlerden biri de resimde gösterdiğimiz yün terliklerdir. Kumaşı biçtikten sonra modeldeki şekli kumaşm üzerine çizmeli. Kumaşın rengine uygun diğer renklerden şekli işlemelidir. Yün kumaş üzerine bunun kutonperle veya yünle işlenmesi lâzımdır. IIIIIIIIIIIMIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIHIUIIIIIIIMIMII muştur. Resimde gösterilen plân eşyayi, odaya döşemek hakkında size bir fikir vermeğe kâf idir. Odanın plânmda en mühim iş piyanunun yerini tayindedir. Piyano muhakkak surette oda kapısından uzak olan kısımda olmalıdır. Koltukların pencere önüne konmasma dikkat etmelidir. Perdeler ekseri yetle duvarm renginde yapılmaktadır. Hele duvarları sarıya boyamak, perdeleri san kumaştan yaparak geceleri elektrik vanınca güneş ziyası vermek moda olmuştur. Da masko perdeler tekrar sahneye çıkmıştır. Perdelerin kornişleri bronzdan yapılmaktadır. Lâmbalar, buralara asılı yapıl • makta, ziyanın odaya yukarıdan gelmesine itina edilmektedir. Lâmbalann kenanna renkli parşümen den yapılan abajörlerin lâmbaların zarafetini bir kat daha artırmaktadır. fpekli kumaştan yapılan abajur lar demodedir. Duvarları levhalarla süslemek te eskiye nisbeten daha fazladır. Odanın bu levhalardan maada yegâne süsü çiçek ve saksı lardır. Koltuklar lâmbalara yakm konmakta okumak için ziyanın ar kadan gelmesine dikkat edilmeli dir. Koltuk, halı, perde renklerinin 'îvtîzacîna itina etmek şarttır. Yemek odasının eşyası şunlardan ibarettir: 1 I sandalye, 2 perdeler, kornişler, 3 1 divan, 4 2 lâmba, 5 2 Odaya, eşyayi yerleştirmek te bir vardır, fakat o kadar fena şekilde parşümen abajür, 6 2 koltuk, 7 Pizevk işidir. Bazı evler görürsünüz tanzim edilmiştir ki, eşyanm güzel yano, 8 masa, 9 2 sigara masası içinde gayet nefis, kıymetli eşya liği bu zevksizliğin içinde gaybol 1 0 . 2 hah. Odalara konan eşyanın cinsi, şekli değistiği gibi döşeme tarzı da değişmektedir. Eskiden ne var, ne yok odaya konan eşyanın miktarı gayet azdır. Eşyanm gü • zelliğinden ziyade rahat olması aranmaktadır. Odanın ortasına masa koymak, etrafa etajerler koyarak üzerini biblolar, cicili bicili şeylerle süslemek modası da geçmiştir. Odada bir iki tütün masasından başka bir şey yoktur. Şeminelerin üzerini doldurmak ta muvafık değildir. Eskiden vazolar, heykellerle odanın dört tarafı, şeminelerin üzeri süslenirdi. Şimdiki döşeme tarzmda süs namına hiç bir şey kalmamşıtır. Odalar gayet sade, ancak renk lerin güzelliği ile güzelleştirilmektedir. Resimde görülen odalar, bu son tarzda döşenmiş odalardan bir nümunedir. Bir oturma odası blânı 1 Kadınlar bilhassa bâcaklarmda ve kalçalarmdaki yağlan eritmeğe pek merakhdırlar. Kadınlar ekseriyetle bu kısımlarda yağlandıfcları için vücutleri ilk önce buralarda deform olur. Vücudün bu kısımlarının yağlanmasma sebep hareketin noksanı • dır. Bilhassa belkemiğinden aşağı kısmın âtıl kalması yağlanmamn şişmanlamanın en büyük âmilidir. Vücutteki gıda, vücudün diğer Resimde gösterilen teneke kutu aksamma kan ve yağ şeklinde dağılırken, kalça ve bacaklar oturan ile, suyun kaynatılacağı tencerele rin muvafık olanıdır. Kavanoz tenj biradamda hareket etmediği için buraya ancak yağ nüfuz eder, kan cereden az aşağıda olmalı, hiç olj cereyan için fırsat bulamaz. mazsa bir iki santimetro su üzerini] Vücüdünuzdeki yağları eritmek için resimde gösterilen hareketleri kapamalıdır. yaparken şu noktaları dikkat nazarından uzaklaştırmayımz. Belke Ateşten ekonomi etmek için tenj miğinden aşağı olan kısmı kıvrak ve eğrilip bükülür bir hale getir cerenin büyük olması, içerisine bir] mek lâzımdır. kaç kavanoz alması müraccahtır. Birinci idman, resmin ortasında gösterilen şekildir. Ellerinizi, ve Yeşil fasulya nasıl konserve edi] dizkapaklarınızı yere dayayınız. Bunu bir yatak üzerinde yapmak lir?..' ta mümkündür. Arkanızı düz tutunuz. Eğilip kalkarak bir kaç defa Fasulya taze ve yumuşak olmaî bu hareketi tekrar ediniz. Bu hareket adalelerinizin, bilhassa karın lıdır. Fasulyaları bol su içinde yıj daki adalelerin hareketine sebep olur. Bu hareketi 20 defadan başlı kadıktan sonra kenarlarındaki sap ] ları ayıklamah, uzunluğuna ikiye] yarak yüze kadar çıkarınız. kesmeli. Fasulyaları iç kavanozunj İkinci idman biraz dah güçtür. Soldan birinci resim. Bacaklarınıiçerisine seyrek seyrek istif etmeli. j zı bir sandalyenin üzerine koyun uz. Yahut bir yatağın üzerine yer Çünkü kaynarken şişeceğinden teleştiriniz. Ellerinizi arkanıza ve dirseğinizi yere koyunuz. Yavaşça vessü için yer bulabilmelidir. Uzej kalkarak sağdaki resimde gösterildiği üzere karnınızı ve midenizi rini iyice kapadıktan sonra sıcak havada bırakımz. Gene tedricen eski hareketinize avdet ediniz. Bu suyun içerisinde kaynatmalıdır. Domatesi nasıl konserve etmeli?.{ hareketi de 20 den başlıyarak elliye iblâğ ediniz. Domatesler olgun, fakat çürüksüz] olmalı. Şişeye gene istif ettikteı sonra bir dakika kadar suda kay ] natmalı. Soğuttuktan sonra tekrar] kaynatmah. Domatesin suyu çok olduğu için suyunun çıkmasına mânij olmak için tuzunu bol koymalı vej sık istif etmeli. Yeşil sebzeler: Eski ve yeni saç tuvaletleri • * I ' .• • * Yeşil sebzeler bahçeden koparıldığı gün konserve edilmelidir. İyic temizlendikten sonra sapları yap raklardan ayırmalı. Yaprakları ke vanoza yerleştirdikten sonra bir| çeyrek, yirmi dakika kadar kaynatmah. Sıcak sudan çıkardıktan ra tedricen soğuk suda soğutmalı. Eski saç tuvaletleri İçerisine tuz ilâve etmeği unutma 1 malı. Kavanozların üzerini iyice lc himlemek şarttır. Şuruplar: Şurup meyvalara su ve şeker ilâvesile olur. Meyva suyuna ilâve dilen şeker erinciye kadar kaynat lır. Sulu şurup için bir çay fincaı şeker, dört fincan su koymak kâfi Yeni saç tuvaletleri Ingiltere'de Kensington'da Olimpiyada bir saç tuvaletleri sergisi dir. Ortaca bir şurup icin bir fincaı şeker, iki fincan su. Koyu şuruf yapılmış, burada ta eski devirlerden bugünkü kesik saç modasına yapmak için bir fincan şeker bir fiı kadar saç tuvaletlerinin geçirdiği devirler teşhir edilmiştir. Bu eski can su koymak İâzım. Sulu şunif devre ait modeller o zaman ile bu zaman arasındaki farkı göster şeftali, armut, kiraz gibi meyvaU için, orta derece kalınlıkta şı meğe kâfidir. Modeldeki resimler soldan sağa doğru 1830, 1870, 1890, 1910 se ahudutu, ananas, çilek gibi meyvı nelerine ait saç tuvaletlerini göstermektedir. 1870 in modası en çok lar için, koyu şurup, erik gibi ek meyvalar için kullanılır. beğenilen tuvalettir.