November 23, 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

November 23, 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Kupon müsabakamızm son günü 12 sayıfa Hediye tevziatı devam ediyor Keşidenin bugün son günüdür. Saat on yediye kadar tevziata devam olunacaktır 14 üncü Yıl No. 4695 93 Teşrinisani Şiddetli bır makale Musolini harpten bahsediyor İtalya Başvekiline göre tahdidi tes- lihat boş lâflardan ibarettir sözlere inanıp teslihatı bırakanların vay haline | M. Musolini Italya başvekili Sinyor Muso- lini cenapları Deyli Ekspres ga- Tetesine yazdığı Avrupadaki sulh o cereyanların- dan bahsetmekte ve bunun için Yukubulan içtimaların laftan iba- Pet kaldığını, çünkü bütün me- iyet âleminin korkunç harp Makinesini kuvvetlendirdiğini söy- İtmektedir. Sinyor Musolini daha sonra yor ki » “Avrupabın bugünkü vaziye- | “iseler em Bk be ai İl ği Ağaoğlu eni bir fırka te- Avrupa milletlerinin *kkülüne ihtimal vermiyor. uğ kara, 22 (Telefon) — Ağa i; * Ahmet Bey bugün ekspres- #ehrimize . geldi. Kendisile Di Bana şunları söyledi: kü, Yeni bir fırkanın teşek- Hakk atimal vermiyorum. Te- Bi #verlerden haberim yok- dş 3 artık bususi hayata av- Taği adamlarız. Muhalif ka- ve kanaatimize muvafık Seğiz, kanunları kabul etmiye- F, iğ Beyin kendisi gazete çı- Nuri ki bir makalede | ikbinlik hakikali göremez. ! yalnız bütçesine bir nazar atar- sak milletlerin paralarını nereye harçettiklerini görürüz... Avru- pada öyle milletler vardırki hü- kümet varidatının hemen yarısını teslihata harcediyorlar... Bütün dünyadaki harp hazırlıkları pek vasi bir mikyastadır. Her milletin serhatleri Üzerinde kaleler yapı" lıyor ve askerlerin naklini kolay- laştırmak ve çabuklaştırmak için askeri demiyolları uzâtılıyor... Onun için sulh sözlerine, parle- mentolardaki demagojik nutuk- lara, Cenevredeki laflara inanan- lar, Avrupayı süpürecek ikinci ı felâket karşısında kendilerini ha- | zarlıksız bulacaklar ve sulhper- ver kuzular müthiş kurtlar tara- | fından yutulacaktır. » Sinyor Musolini daha şu sözleri söyliyor: « Atide ne olacak? Korkünç rekabeller, milletleri felâkete sü- rükliyecek mi? Bu katil adamları durduracak birşey yok mu? Bugün bu ümit çok zaiftir. Bugün bütün Avrupa bir çık- İ maza saprtıştır. Avrupayı idare eden Ve:say muahedesi onu iki- / ye Bonmuştür. Obuk Bir kisi muahedenin tebdi'ini, diğeri teb dil edilmemesini istiyor. Bu vaziyet devam ederse, kor- ku ve şüphe devam edecektir... 12 senedenberi harbi takip eden istıraplar ve sarsıntılar içinde yaşıyoruz, nihayet teslihat yarı- şıma girdik. Italya bu yarışa mani olmak İçin çok çalıştı. Başkaları dur- duğu zaman, bizde durmağa bazırız. Fakat bütün Avrup. sonra Jâhlanırken ber millet kendi mü- | dafaasına dikkat edecektir. » Sinyor Musolini makalesine şu sözlerle nihayet veriyer: “Bir sulh siyaseti, bize harp hazırlığı siyasetinden “daha çok | muvafıktır. Fakat bir çok kom- şularımız, kılıçlarını biliyor ve töfeklerini temizliyorken biz sa- kin duramayız. “Sulh istiyoruz. Fakat herşey- den evel milli birliğimizi ve ırki mirasimizi müdafaa mecburiye- tindeyiz. Veyl o memlekete ki milli haysiyetimize tecavüz eder ve bizi milli varlığımızı müdafaa için cidale sürükler, « Şayet bir cidal vuku bulacak- sa, biz o cidalden mağlüp çık- mamağa azmetmişizdir. » — emma Ankara susuz kaldı Awkara, 22 (telefon) — Anka- ra Üç gündenberi susuzdur. Pat- hyan bornnun tamiri henüz ik- i mal edilemedi. Bey Kütahyaya gitti. o- 3 üncü tertip hediye kuponu : No. 42 AM REK in eli İ V-A-K-LT Pazar Gazi Hz. ün akşam Amasyadan Sam- suna hareket buyurdular Amasya, 22 (A, A.) — Reisicümhur Hazretleri saat on buçukta Turhala gelmişler ve hususf trenle Amasyaya hareket buyurmuşlardır. Turhal hal- kı kadın erkek istasyonda bekliyor. du. Amasyadan gelen vali meb'uslar ve belediye reisi ve kolordu kuman- danı Turhalada Reisicümhur Hazret- lerini selâmlamışlardır. Tren saat 12,90 da Amasyaya muvasalat etmiş ve istaayonda biriken binlerce halk reisicümhur Hazretlerini alkışlamış- lardır, Gazi Hazretleri Amasya belediyesi- ni teşrif buyurmuşlar ve öğle yeme- ğini burada yemişlerdir. Bu akşam Samsuna hareket buyuracaklar ve 0- rada en az iki gün kalacaklardır. Samsunda kendi evlerinde ikamet bu- yuracaklardır. Samsun valisi Kâzım Paşa Gazi Hazretlerini Amasyada karşılamıştır, Tokastten Amesyaya Tokat, 22 (A. A.) — Reisicümhur Hazretleri bu sabah Amasyaya hare ket buyurmuşlardır. Arssya Orta mektebini ziyeret ve halkla hesbühel Amasya, 22 (A. A.) — Reisicümhur Hazretleri Amasya orta mektebini gezmiş dershanelerde talebeye sunl- ler sormuştur. Gazi Hazretlerinin birinci sınıfta talebeden kaldırdığı bir çocuğa irat ettiği suallerle talebe- nin cevaplarını tashihen verdikleri i- zahat bilahssa Türk tarihi ile Anado- luya Elcezire Ye Mısıra gelen, ilk Türklerin kadim medeniyetleri ve menşeleri hakkında çok canlı bir ders mahiyetinde idi. Reisicümhür Hazret- Teri mektebin müzesinde Amasya me- zarlıklarından getirilmiş eski ve ye- ni insan kafası ile alâkadar olarak banlar hakkında mektep müdürün. den izahat aldılar. Mektepten sonra Cümhuriyet Halk Fırkâsına teşrif bu- yurdular. Burada fırka azaları ve halk mümessillerini kabul buyurarak memleket işleri hakkında uzun müd- det hasbühalde ve irşadatta bulundu- lar, Reisicümhur Hazretleri saat 17 de hususi trenle Samsuna hareket buyurmuşlardır. Halk tarafından ha- raretle alkışlandılar. Tetkik heyetleri Tayin edildikleri mınta- kalara gidiyorlar fırkası teşkilâtile meşgul olmak üzere Nafi Atuf ve Refik Beyler Beyler Antalyaya hareket ettiler Millet meclisinde Ankara, 22 (Telefon) — Mec- lisin bu günkü içtimamda ka: i zanç ve içtimai Muavenet vergi- si teklifleri lâyihası hükümetçe geri alınıldı. Bütçede bazı münakilalar ya- pıldı. ve içtima perşembeye bı- rakıldı, Maliye V. iyileşiyor Ankara, 22 (Vakıt) — Maliye vekili Şükrü B. iyileşmektedir. Varidat müdürü Apkara, 22 (telefon) — Maliye vekâleti varidat umum müdürü Konyadan döndü. Fransız sefiri Ankara, 22 (telefon) — Fran- sız sefiri bugün buraya geldi. Ankara, 22 (telefon) — Halk Çankırıya, Rasih ve Şemsettin | sayıfaları Şehirde günün meselesi Su derdimiz nedir ? Istanbul Bizans zamanında, 120 se- ne evel ne kadar su sarfederdi, bugün ne kadar ? Bizans Zamanında ADAM RAŞINA (20 Sene Evyesi ADAM Başı Beyoğlun Istanbul Şehir meclisi evelki gün hararetli bir içtima aktede- rek şehirde su vaziyetinin iyi ol- madığıma ve bunun içinde Ter- kos şirketinin ya imtiyazına hi- tam vermeğe yahut ta tesisatı sa- tın almağa karar verdi. Şu içti- mam harareti ve şukarar gös- teriyor ki İstanbulda esaslı bir surette tetkike değer bir mes- ele vardır: Su meselesi, Bittabi bu meselenin ve bu vaziyetin bir tarihi, bir hali, bir de istikbali vardır. İşte biz şeh- rin bu büyük derdini bütün bu umumi hatlar üzerinde yürüye- rek tetkik ettik, Tetkikimize nazaran Istanbulda su mes'elesinin tarihinde şu nok- talar zikre değer: Istanbul su sartiyatının tarihi Bizanslılar zamanında $u, 80- kakların temizlenmesi, sulanması gibi umumi işlerde kullanılmaz, fakat evlerde, evlerin; havuz ve hamamlarında sarfolunurdu. Bi- zanğlılârın en ziyade müreffh bir hale geldikleri: zaman şehirde gönde (12000) metre mik'abı su sarfolunurdu. O zaman şehrin nüfusu * takriben ( 400,000 ) kişi olduğuna göre adam başına yev- miye. isabet eden su miktarı vasati olarak (30) litre idi. Bizanslılar el'an bakayası gö- rülen su mecraları ve kemerler va- sıtasile şehrin bu ihtiyacını temin etmekte idiler. Şehir Türk idaresine geçtik- | ten sonra etrafta mevcut sular tasile istifade edilecek bir hale getirilmiştir. Bittabi, bu meyanda Bizans menbalarile yeni bulun | muş menbalardan istifade edili- yordu, araman — Nasıl darıldı bir barışmıyor. | Bu Günkü ADAM BÂşmÂ İŞTANBULEM GÖ3ene evwvek İSTNBULOA EYOĞLUNDA Elde mevcut malümat bize ancaki$l7senesinin su vaziyetini kat'i rakamlarla gösterebiliyor. Bu malümata nazaran mezkür tarihte şehrin İstanbul ve Beyoğlu tarafında bulunan ahalisine adam bşına yevmiye 25 şer litre su düşe- biliyor. O seneden sonra Beyoğ- lu tarafında nüfus birdenbire artmaya başlamıştır. Bu tezayüt 1870 senesine kadar davam et- miş ve o tarihte İstanbul bülkına yine şahıs başma 25 litre su düş- töğü halde Beyoğlunda bu mik- tar 10 litreye düşüyor, hatta ya- zn 5S litre bile zor temin olunu- yordu. Umumiyet itbarile bir şehirde adam başına Jâakal |J5 litre su verilemezse orada su buhranı olduğuna hükmolunur. Şu itibar ile 1870 tarihinde İstanbul şeb» rinde büyük bir su buhranı hü- küm sürüyordu. Bu buhran o zâmanin hükümetini bu meseleyi tetkike sevkelmiş ve mubtelif teşekküller tarafından muhtelif projeler yapılarak şehir sularının tanzimi düşünülmüştür. Hükümet bu projeleri birer birer tetkik etmiş, kimisini kabili tatbik gör- memiş, kimisini pahalı bulmuştu. Nihayet 1874 tarihinde ( Ter- kos) şirketinin projesi muvafık görülmüş ve bu baptaki şartna- me ve imtiyazname Nafia neza- çeşmeler, bentler vesaire vas: | retince kabul edilerek şirket te- İ sisata başlamıştır. O zaman ya- pılan bu tesisatın azami siası şebre (yevmiye 27000 metre mik'abi su verebilecek bir halde idi; şartnamede ise azami veya remi asmayayım, bizimki ile kavga ettim, — Matbuat çepiyoti reisine müracaat et, O dargınları