23 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

23 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—ö— VAKIT 23 Teşrinisani 1930 | Çok şayan havretür Ikinci Rusya seferi mi? Boks federasyonu azasından Muhsin B. Türkiye Milli boks takımını Rusyaya götürüyormuş da haberimiz yok Son günlerde sporcular ara- sında Türkiye milli boks takımı- nın maç yapmak üzere Rusyaya gideceğine dair bir rivayet çal- | kanıyordu. Kimlerin ne şekilde kimin namına, ne suretle gideceği bilinmemekle beraber böyle bir seyahatin yapılması için pasaport müamelâtı gibi en sona bırakı- lan işlerin bile intaç edilmek ü- zere olduğu da söyleniyor. Hal- buki boks için alelâsul gazete- lerle yapılmış bir tebliğ, yabancı bir memlekette yapılacak maâç- lar için bir hazırlık, velhasıl bir spor seyahatinin icap ettirdiği lüzumlu istihzarattan hiç biri ya- pılmış değildi. Bu vaziyete gö- re bütün bu şayialara rağmen böyle bir seyahatin icrasına inan- mak güç olurdu. Fakat bundan iki sene evel gene böyle kimsenin haberi yok- ken paf diye emri vaki şeklinde yapıhvermiş bir Rusya sehayatı mevcut olduğunu hatırlayınca, lüzumlu tertibatın alınmamış ol- masına rağmen yeni bir Rusya seferinin: gümrükten mal kaçırı- lir gibi yapılmasının pekâlâ ka- bil olacağını düşündük. O ilk seyahatin kahramanı boks fede- rosyonun yegâne azası ve mühür sahibi Muhsin Obeydi. Geçen dafaki menfi neticeden sonra bu zatin böyle yeni bir maceraya girmiyeceğini . zannederken bu — ikinci seferin de mumaileyh ta- rafından tertip edildiğini duyun- © em büsbütün hayretlere düştük. İşin dahası var: Böyle federa- , syonlar teşkilâtının, mıntakanın, gazetelerin, - balta klüplerin ha- - EEE LİR, ii Polist » Yedi kanlı vak'a Son 24 saat içinde 7 cerh va- — k'ası olmuştur. Şehzadebaşında terzi Kemal ile Şaban kavga et- © mişler, Şaban Kemali bicakla li h | İ © Zehra yaralamıştır. Süleymaniyede hamal Kürt Mehmet ile diğer Mehmet iş için , kavga etmişler, Mehmet Kürt b Mehmeti bıcakla yaralamıştır. Köprüaltında hamal Hamza ile hamal Mahmut yük mesele- sinden kavga etmişler Mahmut — Hamzayı bıçakla ağır surette ya- mıştır. Mecruh İtalyan hasta- ine kaldırılmıştır. © wada kabveci Koço ve uncu Hasan dört sabıkalı larafından yaralanmış, mecruh- ar hastaneye kaldırılmış, müte- izler yakalanmıştır, oğlunda Sazlderede oturan ve Saniye H. lar kıpti Se- “lime isminde birile kavga etmiş- le her ikisi Selimeyi başından © kesi rle yaralamışlardır. Kadıköyünde İstiratinin mey- hanesinde garson Papo hamal Niyazi tarafından sustalı çakı ile fi omuzundan yaralamıştır. Beşiktaşta garson Cemal ile kahveci Hüseyin kavga etmişler Hüseyin sustalı cakı ile Cemali “yaralamıştır, Tiyatro mektebi Dün derslere beşlandı © Dün Darülbedayi tiyatro mek- V$ “tebinde derslere başlanmıştır. Mektebe “fuaye,, üzerindeki salon tahsis edilmiştir berdar olmadığı bu seyahate Kemal gibi, Melih gibi, bahriye- li Hüsamettin gibi kiymetli bok- sörlerin iştirak Oetmediği için Rusyaya Türk boksörü namı al- tında Frangi, Marten, Moladoviç, gibi profesyonellerle, (Yunanlı Borgos ef. ve diğer bir iki müp- tedi genç gibi üçüncü, beşinci sınıf adamlar götürülüyormuş. Bu ne demektir? Rusyaya sirk- te marifet göstermek ve parsa toplamak için bir canbaz heyeti mi gidiyor.. Yoksa Türkiye milli boks takımı mı? Bu nasıl seya- hat, bu Muhsin bey denilen zat bu ikinci maceraya bir spor te- ması yapmak için gidiyorsa yu- karıdaki bu isimlerle yapılacak seyahatin sporla, Türklükle alâ- kası nedir? Muhsin beyden bizi tenvir etmesini istiyoruz. Yalnız şu da unutulmamalıdır ki cevap gelinciye kadar geçen seferki gibi bu canbazlık kumpanyasının Rusya yolunu tutması ve yeni bir emri vakile karşılaşmamız mubtemeldir. Onun için bü sa- tırlarla alâkadar makamatın €- hemmiyetle nazarı dikkatini cel- bederiz. Anlaşıldığına göre va- ziyet mafevk spor heyetlerini ol- | duğu kadar polisi de alâkadar edecek bir hadise manzarasını arzediyor. Polis bu maksatla gi- deceklerin pasaportlarma ortada böyle hir #email selâhiyetini haiz. olmadıklarını kaydetmeli ve bu- radaki Rus sefareti de gidecek olanların Türkiyeyi temsil sıfat- lar olmadığını âleme bildirme- lidir. Muhtelt mübadeled Beyoğluna göç Tevfik kâmil Bey hastadır Muhtelit mübadele 6 ncı Asli komisyonu dünden itibaren Is- tanbuldan Beyoğlundaki yeni bi- nas olan eski kaymakamlık dairesine taşınmıya başlamıştır. Komisyonun merkez binasının ir kısmını işgal eden ve müra- caatçılarla (temasta bulunan şubelerde nakledilmektedir. » Tevfik Kâmil B£. iki günden beri rahatsız bulunmaktadır. Dün Türk beyeti murahhasası erkânı kendisini evinde ziyaret etmiş- lerdir. Içki düşmenları kongresi Yeşil Hilal cemiyetinden: Yeşil Hi- lâl cemiyeti senelik kongresini 27 ikinci teşrin perşembe günü saat 16 buçukta Türkocağı dahilinde toplanacaktır. Aza- nın ve içki düşmanlarının teşrifleri rica olunur. Reiş Mazhar Osman, umumi kâtip Fahrettin Kerim beylerle Safiye Hüse- yin H. Dava vekili Celâl Feyyazi De. Ibrabim Zati, Haşan Kadri, Cevat Zekâi baylerin hitabeleri vardır. Bu seneki kon” geye birçok yeni ve genç sza İştirak edecektir. Doktor Hafız Cealm Cumadan maada hergün öğ- leden sonra saat (14-16) de İs- tanbulda Divan yolunda 118 nu- maralı hususi kabinesinde has- talanırı kabul eder. Istanbul: Tel, 2398 REY YE PA YP İzmirde Yeni hir lider aranıyormuş! Son haberler yeni bir fırka teşebbüsünün akim kal- dığını bildir.yor İzmirden gelen bazı haberle- rin mefsuh fırka mensuplarından bazılarının yeni bir fırka teşkili etrafındaki teşebbüs ve tasavvur- larından bahsettiğini o yazmıştık. Son gelen telgraf ve haberler bu teşebbüsün akim kaldığını bildirmektedir. Halktan hiç kim- i senin bunların peşinden gitmiye- cekleri kanâatı buna amil olmuş- tur. Gelen haberler şunlardır: İzmir, 21 — Serbest Fırkanın yerine kaim olmak için boşta Yeni Asır başmuharriri olduğu balde müfrit bazı Serbestçiler tarafından bir fırka teşkili busu- sunda yapılan teşebbüsler tahmin ve intizar edildiği veçhile, akim kalmıştır. Bir aralık buradaki Serbest fır- ka ocağımn müstakilen idamei mevcudiyet etmesi düşünülmüş, fakat bunun kanunen mümkün olmadığı anlaşılınca bu tasavvur- dan vazgeçmiştir. ilk tasavvur akim kalınca, mefsuh fırkanın mensuplarından istifade suretile yepyeni bir fırka teşkili düşünülmüş, fakat bu te- şebbüse ön ayak olanların hal- kın emnü itimadını haiz olmadık- ları ve lâfzen bir fırka teşkil stseler bile, kendilerinden başka iltifak edecek taraftar bulamı- yacaklarını idrak ettikleri cihetle, bu teşebbüsten'de feragate muz- tar kalmamışlardır. ... i Izmir Serbest fırka. ocağının İ bazı borçları vardır. Bu borçlar ödenecek ve bunun içinde elde mvecut para yetmezse ocaktaki eşyada satılacaktır. Geri para kalırsa defter ve evrakla beraber müddeiumumiliğe teslim edile- cektir. Dün vilâyet makamınaa Poliş müdürlüğüne verilen bir emirde mefsuh fırkada içtima aktetmek kanuna muhalif olduğundan böyle bir içtimaa meydan bırakılma- ması bildirilmiştir. Izmir gezeteleri ne diyorlar? Dünkü posta ile gelen Izmir gazeteleri de (fırka teşkili fikirleri etrafında meşgul olmak- ta ve bunu doğru bulmamakta- dırlar, “Hizmet,, halkı galeyana ge- tirmek ve yeni bir fırka kurma- ğa çalışmak mes'uliyetli bir iştir.,, Dedikten sonra yeni bir fırka .teşkili etrafında serdedilen fikir- leri hülâsa etmekte ve şunları yazmaktadır: “Yukarıda hatta biraz tadil ederek hülâsa ettiğimiz fikirler ve arzular arasında vaziyetten ürken ve ne yapıyorsunuz? De- lirdiniz mi? Deyenler de vardı. Nihayet dün netice anlaşıldı. Çünkü malüm olduğu üzere matbuatımızdan bazılarının Fethi Beyin ziyaretindenberi yaptığı neşriyat, İzmirdeki müessif gale- l yanlara bu ziyaretten çok daha fazla saik teşkil eylemiş ve memlekette normal bir vaziyet mevcut olduğunu cihana rae için kurulan yeni fırkanın, mem- leketi yeni bir herç ve merce sürüklediği kanaatine meydan vermiştir... Hizmet ne diyor? “Hizme,, bazı kimselerin izhar ettikleri arzuya bakılırsa şu bir Münakaşa hararetleniy: Tenkit ve hücumlara Darülfünü namına cevap verilecek Fen fakültesi reisi ne divor ? Darülfünunun tekâmülü, mü- | sahip bir hukukçumuz varmı detrisliğin evsafı etrafında emin intibabatından evvel çıkan mü- nakaşaların Dr. Mazhar Osman B.in, şiddetli bir makalesile tekrar hararetlendiği malümdur. Iki gün evvel mua'lim Kâzım Nami B. in yenibir makalesi bu münakaşaları büsbütün hararet- lendirmiştir. Kâzım Nami B bu makalesinde hülâsatan şunları söylemektedir: “Darülfünun bir ilim müessesesidir , orada para kazanmak, zengin olmak gibi hırsları olmayan sırf ilim için hasbi çalışan adamlar olmalıdır. Tıp fakültesi mütehassıs yetiş- tirmiyor bugünkü üstatlar öldük- ten sonra fakülte ilmi kıymetleri daha dun muallimlerin elinde kalacaktır. Hukuk fakültesine gelince eski bukuk mektebinin değişmiş bir şeklinden başka birşey değildir. Fıkhi hükümleri hakkın mahzı sayan bir dımağın garpten alı- nan içtimai kanıımları hazmede- bilmesi fıkıhtan medeni karuna intikal edebilmesi mümkün mü- dür? Orijinal bir fikre ve metoda kaç ay içinde bir fırka teşekkül edecektir, Bu hususta yalınız (o bir lider ibtiyacı vardır dedikten sonra ; kendi » mütelâasını * yazmakta “İzmir havalisinde fırka İlderi ve balta © bir fırka merkezinin erkânı olacak evsafta. vatandaş yoktur. O.sa olsa ya İstanbul ya Ankaradan bir lider çıkabilir, Fakat acaba liberal bir partiye liderlik yapacak kimse çikar mı 7 çıkmaz mı... İşte meselenin bir düğüm noktası bu,, demektedir. Hizmet bundan sonra tahlillerine devam etmekte “iki ay sonra,, cümlesinin manası vaziyeti anla- maya intizar etmek İşimize el- verirse ortaya çıkmaktır. Bu ise halkı iğfal etmenin ta kendisidir. Korkaklık gösterenler yarın de- ğil milleti bir memleketi terke- dip kaçarlar, Fırka teşkili mat- lüp ise biz esas itibarile terviç ediyoruz derhal edilmeli, aksi takdirde halkım hissiyatile oyna- nılmamalıdır., demektedir. ». v Taymis muhabiri Serbes fırkanın inf.sahına ne diyor? . Taymisin İstanbul muhabiri S. F. nın infisahından bahseder- ken bunun sebebini şu şekilde izah ediyor: “Infisahın sebebini bulmak müşküldür. Serbestçilerin ekse- risi, doğru veya yanlış olarak, Gazi Pş. nm kendi taraftarların- da olduğuna inanıyorlardı. Fır- kanın geçen agustosta Yalovada teşekkülü ve Gazi Hz. lerinin muhalif bir fırkanın vücut bul masını hararetle karşılaması si- yasi mücadelelerde bitaraf kal- Imağı vadelmesi, (herkese bu zihabı vermişti. Halbuki Gazi Hz. leri Halk fırkasının başında kalmış, bu yüzden Fethi beyin dediği gibi serbestçilerin Gazi Hz. ile mücadeleye girmelerine imkân kalmamıştır. Fen fakültesi her sene mütefennin yetiştiriyor. Talek öğr.tilen bilgiler basma k şeylerdir ve bir lise talebes bildiğinden pek fazla değild Bu makale Darülfanun m tinde büyük akisler uyandırı tır, Kâzım Nami B.in Darü nunun bir şubesi sayılabile olan yüksek muallim mektel de hoca olması itibarile te datının Darülfünun içinden gi bir manası görülebileceği menfi telâkkilere yol açabile söylenilmektedir. Dün bu makalede fen fai tesi hakkında yapılan tenki etrafında mütelâasını soran muharririmize fakülte reisi M tafa Hakkı B. şunları söylet tir: — Makale yalnız fen fakü sinden değil ayni zamanda di şubelerden de bahsettiği için bususta cevap vermek Darü nun eminine düşer. Yalnız şi söylemek isterim. — Darülfü inkılâbın ve onun büyük reisi çizdiği yol dahilinde sinet kabul ettiği gençleri inkıli lâyık bir surette yetiştirm daima çalışıyor. Bu faaliyeti etrafta birl| bedbin düşünceli zatın fikirle fazla meşgul olmasına mâni “Sonra her hangi bir maarif tesibinin fikirlerini tabii olan maarif vekâletine bild en kısa yolken hariçte yi telâkkilere yol açabilecek şekil izhar etmesi bilmem dereceye kadar doğrudur?, Haber aldığımıza göre zamanlarda şiddetli tenkit! maruz kalan fakültelere me müderrisler bu bücumlara « fünun namına bir cevap mesi için emin Muammer # Beye müracast edileceklerdi! Refik Ahmet B. eyle mi fik zi yolladı Istanbul şehir meclisi dan Vakıt yazı işleri Refik Ahmet beyin yiceri yatmakta olduğunu yazmı$'| şebir meclisi Refik Ahmet © bir müddet mezuniyet N meclis namma hatırının s0 sını ve kendisine sıhhat t: edilmesini kararlaştırmıştır. işe memur edilen şehir m azasından esbak şehremini avini Tevfik Âmir B. dün Ahmet beyi Şişlide Osman * de oturduğu apartımanda çet etmiş, gebir meclisinin Arkadaşımız, “ Istanbul * mümessillerinin göst sek nüvaziş ve iltifattan ” minnet ve şükran hislerini lise bildirilmesini ,, Tevfik beyden rica etmiştir. imi Doğum vukuatı Çil Sıhhat vekâleti bütün löklere bir tamim K resmi ve hususi her ebenin. kayt ğum vukuatını edilecek (o defterlere müdürlükleri de haberdi” lerini bildirmiştir. şo