23 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

23 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Hanedan Azası Türk Tebası mıdır , Değil midir ? | Beyoğlunda bir tecavüz | eee pe SA Takrrıma yeniyim İizcar kadin gazeteci Çirkin bir vak'a Macar gazetcicsi Madam Homanya dayek attılar Evvelki akşam saat 2 radde- lerinde Macar gazetecisi Madam Komany, Beyoğlunda ki Macar kulubünde verdiği konferanstan çıkmış ve yanında genç bir ka- dın arkadaşı olduğu halde El hamra pasajına doğru ilerlemişti. Madam Komanyın yanındaki ka» dın Elhamra pasajında duruyor- du. Onun için Elhamra pasajı kapısında bir müddet durmuşlar ve Madam Komany evine gitmek | Üzere bir otomobil beklemiştir. Bu aralık kendilerine doğru İyi geyinmiş dört genç ilerlemiş. İçlerinden birisi Madam Koman- yının yanına sokularak kendisine alelekser o cıvarlarda her kesin yolunu keser münasebetsis kadın- lara yapı'an bir teklifte bulunmş- tur. Madam Komany bu sözleri pek tabii olarak reddedinso-ya” sna sokulan gencin fi'li tecavü- Yüne maruz kalmıştır, Bu esnada, gazeteci kadının haleti ruhiyesi pek gariptir. Çün- kendisini, siyasi bir sui kaste Maruz zannetmiştir. Sebebi de raz evvel verdiği konferansta, acaristanı istilâ etmiş ve bir m arazisini zaptemiş olan mil- er aleyhine söz söylemiştir. vi buna yakın bir sebepten de ni m bir Macar teci Bul küste are İzel iii eci Sui Pütün bunları aklından geçiren il, dam Komanyı kendisine el de taarruza geçen kimseye Sani şiddetle müdafaaya ve a“ diye bağırmağa başla- Beri, pe genç kadının e, kendisini tutmıya çalışan a daşlarınn müdahalesine rağ- tak atılmış ve yumruk, tekme, ye onu dövmeğe başlamıştır. kaşgdam Komanyın feryatlarına tan çıkmış ve evine git- Make olan Macar konsoloshanesi bi yetişmiş ve polise de iştir. m Komanyın imdadına Noya kâtibi de bu gencin münasebetsiz söz- , dile ruz kalmıştır. ber Yet gelen polis mütecavizi idir. , May merkezine götür- gi Mile çocuğu ve bir Banka- olan bu genç, ka- komiser beye şiddetli benzi, ini iş, arkadaşları ken- arr Bu çer kle zaptetmişlerdir. let $ debaşında Emin rü: dir, nllesinde oturan Re- , Ali veCemil B.ler | a ERA eserleri sarahatle bildirilmiştir. C. H. Fırkasında akşama kadar meşgul oldular Halk fırkasının Istanbul teşki- lâtını takviyeye memur Ali ve Cemil beyler dün sabahtan ak- şama kadar firka merkezinde meşgul olmuşlardır. Öğleden sonra vilâyet idare heyetinin iştirakile bir içtima ya- pılmış, idare heyetinin geçen mesaisi ile müstakbel faaliyet tarzı hakkında görüşülmüştür. Bugün fırka merkezinde na- hiye ve kâza reisleri toplanacak- lar ve kendilerile ayrı ayr temas edilecektir. Vâsıf B. ve arkadaşları Izmirde Cümhuriyet Halk fırkasının İzmir teşkilât heyeti İzmir meb'- uslerı Vâsıf, Celâl Münir, Kars meb'usu Halit B.ler. İzmire git- mişlerdir. Vâsıf B. beyanatta bulunmuş ve teşkilâtın nasıl ya- pılacağını izah ederek ezcümle demiştir ki: Mutemetlik o mülgadır. Bun- dan sonra yalnız icabında mer- kez teşkilât heyetinin vereceği karara tevfikan muhtelif meb'- uslar muhtelif mıntakaları mu- vakkaten teftiş edecektir. Bir merkezde daimi surette oturan müfettiş olmıyacaktır. Merkez teşkilât heyetinin verdiği karara nazaran taşra fırka teşkilâtı doğ- rudan doğruya fırkamıza mensup azaya tevdi edilecektir. Fırka azası toplanacak içlerinden arzu ettiklerini heyete intihap edecek- tir. Bu hususta hiç bir yerden ve hiç birimiz tarafından namzet gösterilemiyecek ve azanın itimat ederek ımihap "ettiği vilâyet he- yeti fırkamızın doğrudan doğru- ya mümessili bulunacaktır. Merkezle irtibat ve muhabere- yi bu heyetinreisi ifa edecektir. Bu suretle, kuvvetle ümit ede- rita ki fırkamızın Muhterem azası kendi teşekküllerine bütün ruh- larile, kalglerile ve candan sahip olacaklardır. Muhtelif vazifelerin bir fırka azası üzerinde temer- küz ettirilmesi katiyyen bertaraf edilecektir. Milli vazifemize ve inkilâbımı- za timsal olan fırkamızın bu ye- ni faaliyetlerinde tamamen mu- vaffak olacağına ve zaten bize müteveçih olan halk ekseriyeti azimesinin arzu ve emelleri mu- ayyein ve salim hedeflere isabetle tevcüh edeceğine tamamen iti- madım vardır. Vâsıf B. bir suale cevaben: — Yapılacak teşkilâtta muh- telif çe tesiri gisi her- nasılsa yanlış bir yola girmi vatandaşlardan lin yanl den çalışmak istiyenleri samimi- yetle arkadaş olarak kabul ede- riz.,, Demiştir, Dün, gencin (o arkadaşları Madam Komanyıya müracaat edederk kendisinden af talep et- mişlerdir. Böyle bir hadiseden sonra en doğru yapılacak şeyin bu olmasına rağmen, baddizatin- de bu hareket kat'iyyen affedile. mez bir harekettir, Bütün bu hadiseye sebep olan sui tefehhüm, Istanbulun en ka- labalık caddesinin, muayyen bir | saatten sonra münasebetsiz ka- dınlar tarafından işgal edilme- sidir. Bilhassa şimdi ismine “Kallavi sokağı,, denilen sokaktan hiç bir namuslu kimse yüreği hoplama- dan geçmiyor. Her şeyden evvel | bu sokakların temizlenmesi lâ- | zımdır. İl İL Dösküdarda bir facin “| i | Yaralanan memur Şükrü er. Bir Polis Bıçakla ağır surette yaralandı Evvelki akşam Üsküdarda el bir cerh vaka'ası olmuştur, Ya- ralanan Üsküdar Çinili polis merkezi memurlarından Şükrü efendidir. Yaralayanların Kasap mer ile arkadaşları arap Arif ve Nevzat oldukları anlaşılmıştır. Bu adamlar bir köşe başına saklanarak Şükrü efendiyi bek- lemişler ve geçerken üzerine atılarak başından bıçakla tehli- keli surette yaralamışlardır. Bu taarruzun, o civarda halkın huzurunu ihlâl etmelerine mani olan, Şükrü efendiye karşı ba- sıl olan igbirarlarından ileri gel- diği anlaşılmaktadır. Tıp fakültesine kaldırılan Şük- rü efendinin yarası tehlikelidir. Carihlerden Ömerle Arif yaka- lanmışlardır. Defterdarlıkta. Komisyonlar geldi Yeni tahrire ay başıda başlanıyor Müsakkafat vergisi tayininde esas olmak Üzere yakında şeh- rimizde bir tahrir yapılrcağını yazmıştık, Bu işle meşgul olmak üzere teşkil edilen üç komisyona mensup aza Ankaradan şehri- mize gelmişlerdir. Komisyonlar , bir iki gün içinde Fatih mınta- kasında faaliyete (o başlayacak- lardır. Hazınenin zarar etmediği anlaşıldı Istanbul defterdarlığı (irafın- dan Anadolu ajansına verilen bazı ilânlar için alman bedelin yerinde olmadığı ve bu suretle hazinenin izrar edildiği hakkında bir gazetede yapılan neşriyat üzerine defterdarlık tahkikata başlamıştı. Bu tahkikat netice- lenmiş ve hazinenin mutazamrır olduğu iddiasının doğru olma- dığı anlaşılmıştır. Bilet bavileri Tayyare cemiyetindcen daha fezla kâr istemeğe karar verdiler Aldığımız malümata göre dün İstanbuldaki bütün tayyare pi- yanko ser bâyileri toplanarak umumi bir içtima aktetmişlerdir. Toplantıda piyanko biletlerinin günden güne rakabetten düşerek | salışın 50 binden 35 bine indiği | zikredilmiş ve her türlü rekabetin izmlesi için birleşip bazı tedabir ittihazı kararlaştırılmıştır . Birlik ilk iş olarak kendilerine satıştan verilen? komisyonunun İ $w 1 arttırılması için piyanko müdürlüğüne müracaat etmiş aksi halde biletlerin pek az sa- tılabileceğini bildirmiştir. .3— Türk » Ingiliz mehkemesinde dün altı davaya bakıldı Dün Türk - Ingiliz mahkeme- sinde altı davaya bakılmıştır. Birincisi (O Hıristo Dragonisin Ingiltere hükümeti aleyhine aç- tığı davadır, Hıristo Iskenderyede müsadere olunan 650 kilo ciyara kâğıdının bedeli olarak 3188 Mısır kuruşu istemektedir. Bu dava reddedilmiştir. İkincisi Kıristin Baltazar tara- fından hükümetimiz aleyhine açıl- mıştır. 1913 te ingiliz tabiiyye- tine geçen Kıristin zaptolunan emlâkinin iadesini ve beş sene- lik icar bedelini istemektedir. Dava kabul edilmemiştir. Diğer üç dava Ekserciyan ailesinden Kevork, Jerald, Arnin Mariye aittir. Bunlar da | gayri menkul mallarının iadesini istemektedir. Bu üç dava hak- kında da ademi kabul kararı verilmiştir. Son dava Aptüllâtif | efendinindir. İzmirde İngilizler | tarafından zabt olunan eşyasının i bedeli olarak 220 Ingiliz lirası | istemektedir. Bu da kabul edil memiştir za Adliyede; Aralarını açtığı için.... Bir kaç gece evvel Taksimde pansiyon sahibi Hatiçe Hanımı vurmakla maznun olarak Sırrı EK. isminde bir genç yakalan- mıştır. Maznunun Melâhat ismin- deki sevdiği bir kızla arasını açtığı o mülâhazasile ( pansiyon sahibini vurduğu neticesine va- rılmiş, kadının yolunu bekliyerek vurduğu noktasından evrakile birlikte adliyeye gönderilmiştir. Musolini Ahmet hakkındaki karar Komünistlik pröpagandası yap- mak (maddesinden muhakeme as aneen sea seo asa 0000000 00000 bean eman VAKIT 23 Teşrinisani 1930 | İl Seynelmilel yankesiciler Burada vakalandılar Beynelmilel yankesici kedın hudut harici edilecek Üç sene evel şehirimizde ya- | kalanarak hudut bharicine çıka rılmış olan beynelmilel yankesi- cilerden Evdoksiyanm bir müd-. det evvel istanbula girdiği po lisçe haber alınmış ve kadın yankesici aranmağa başlanmıştır. Bir kaç m evvel bu meşhur yankesici Dolapderede bir ahba- bının evinde yakalanmış, polis müdüriyetine getirilmiştir. Şeh İ rimize sahte bir isim ve pasa“ portla giren bu kadın yankesici bugün hudut haricine çıkarıla- caktır. Romanya vapurları Seyahet edecek gazetecilere tenzilât yapacak Romanyada alâkadar makamların te- şebbüşü üzerine “Service Maritime Row- main,, Seyrisefain İdaresinin, Românyaya İmeslek! bir gaye ile gidecek olan bilimum İ ecnebi gezetecilerine navlun ücretlerinde yüzde 50 tenzilât yapmağı kabul eylediği ve acentelerine bu yolda tebligat (o yapağı Romanyanın Ankara sefaretinden bildiril miştir. ME ML 100 LR edilen Musolini Ahmet hakkın- daki muhakemenin tahkikat saf- hası bitmiştir. Istanbul ikinci ceza mahkemesi, yakında kara-” rını bildirecektir. enem v1 0n0 ARAN SEY AARANAA TERA Türk — Ingiliz mahkemesi Aptülhamit veresesinin davası Sabık hanedan azası Türk tabiiye- tinde mi, değil mi? Dünkü muhakemeden bir intıba Dün sabah saat onda Türk- İngiliz muhtelit mahkemesinde Aptulhamit vereselerinin İngiliz hükümeti aleyhine açtıkları da- vaya bakılmıştır. Aptulhamidin varisleri Irakta bulunan emlâkin mandater olduğu için İngiltere hükümetinden iadesini istemek- tedir. Ingiltere hükümetinin vekili müddeiler vekilinin temsil salâ- vekili Nesim Mazliyah B. yeni vekâletnameler ibraz etmiş ve temsil Obakkını isbat etmiştir. logiliz vekil Türkiyede hanedan azasının hudut haricine çıkarı) mış ve kanunen vatandaşlık i hakkından omabrum ve Türk tabiiyetinden iskat edilmiş ol duklarımı ve binaenaleyh vere- senin Türk tabiiyetinde olamıya- l caklarını, buna binaen de Türk hiyetine itiraz etmiş, müddeilerin | Ingiliz mahkemesinde dava ikâ mesine hakları olamıyacakları» nı iddia etmiştir. Nesim Mazli- yah B. hanedan azasının yalnız vatandaşlıktan iska ve Türk ta- biiyetini muhafaza eylediklerini söylemiştir. Ingiliz vekili cevap vermiş, bu meselenin Lozan mu- ahedenamesinin 65 inci maddesi ahkâmına » giremiyecegini ve i mahkemenin salâbiyeti haricinde kaldığını beyan etmiştir. Nesim Mazliyah B. bu emlâkin İogiliz- lerin ittiği gibi Lozan muabe- denamesinin 60 ıncı (maddesi hükmüne ithal olunamıyacağı ve bu kabil emlâk için iki bökü- metçe (kabul Oölunmuş ve “Abantiko,, tesmiye edilen bir listeye dahil bulunduğunu iddia ve bunun tabkikini talep etmiş- tir. Muhakeme kararın verilmesi | işin talik edilmiştir. /