9 Nisan 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

Cumhurıyet Peşte seyahati Gürültülü bir kongre Tıp Talebe cemiyetinin dün Türk Ocağında aktettiği fevka lâde kongre çok münakaşalı ol muştur. Reis Necmi Bey kongreyi açarak demiştir ki: « Arkadaşlar, bugün burada iki şeyi müzakere edeceğiz. Bi risi eski idare heyeti sukut ettiği için yeni bir idare heyetinin in tihabı, diğeri de eski idare heyetinin tertip ettiği Mısır seyahati rnes'elesi hakkında eski reis ve kâtibi umumiden hesap sorul masıdır.» Heyeti umumiye Mısır seyahatinin birinci oîarak müzakeresine karer vermiş ve geçen içtimada olduğu gibi bu mes'ele için eski idare heyetine şiddetle hücum edilmiştir. Bütün tenkit ve hücumların merkezi sıkleti Mısır'da Türk talebelerinin iyi bir intiba bıraka mıyarak ayrılması ve vuku bulan bir çok sui istimallerdir. Herkes eski idareyi muatap tutarak muhtelif suretlerde cezalanmasını istemiş, bu tenkitlere eski reis İbrahim ve kâtibi umumî Hamdi Bey ler cevap vererek, bütün bu hücumların bazı şahsî darğınlık lardan ileri geldiğini iddia etmişlerdir. Bu cevap üzerine içtima gürültülü ve çok münakaşalı bir hal almıştır. Fakat heyeti umumiye geçen seferki gibi bir şey yapa madan dağılmak istemediği ci hetle bu mes'ele hakkında mü zakereyi kâfi görerek yeni idare heyeti intihabı yapılmasına ka • rar vermiştir. Yapılan intihap neticesinde, Necmi, Süavi, Kenan, Veysel, Lem'i, Feridun, Orhan, Refik, Fuat, Muzaffer, Sami Beyler idare heyetine seçilmisîerdir. • »* Tıp Talebe cemiyetinin dün aktet tişi fevkalâde kongrede şu tevzihin gazetelerle neşrine karar verilmiştir: Doktor Rasim Ali Beyin son gün lerde neşrettigi bir risalede muhte rem hocalanmız ve hocalan hakkındaki hakaretamiz ve tamamen hılâfı hakikat yazılardan Tıp gencliği fev kp.lâde mütessir ve müteneffirdir. Gene bu risalede Rasim Ali Beyin bir kaç ay evvel neşretmek istedijn Fi ziyoloji kitabmda talebenin teklifi üzerine kaleme almdığı beyan edil mektedir ki bu da izah edilmiyecek derecede asılsızdır. Pr. uurjero • ^»mı * Irand'an kaçan şakileri kabul etmedik Bize iltica eden Belikanlı çetesi ıran kuvvetlerine teslim edildi Ankara 7 Şark hududunda sükun devam ediyor. Hükumet firarî Kürt'lerin faaliyeti hakkında îran'ın nazari dikkatini celbetmiştir. Iran topraklarında ve hududumuza ya kın olan Maku civarında Celâli'lerden Belikanlı aşireti ve Ağrıdağı firarilerile tran kuvvetleri arasında müsademe olmuştur. Belikanlı asiretinin bir kısmı tran dahiline doğru firara muvaffak olmuş, diğer kısmı ise, yanlarinda aileleri olduğu halde hududumuza iltica etmek istcmişlerdir. Bize iltica etmek istiyen kafilenin iki yiiz kişi kadar olduğu anlaşılmıştır. Bunla rın yanlarinda yüz bin lira kıyme • tinde davar bulunduğu görülmüş tür. Hudut garnizonlarımız bu ka fileyi İran kuvvetlerine teslim et mistir. Karadeniz'den geîe ceklere de tenzilât yapıîacak Peşte'de açılacak büyük bey nelmilel serginin (150) lira gibi pek cüz'î bir para mukabi'înde ziyaret edilmesini temin eden teşebbüsîimüz yalnız fstanbul'da değil diğer vilâyetlerîmSzde de tahmin ettiğimiz alâkayı uyandırmıştır. Ankara'dan bazı zevat ta seyahate iştirak edeceklerini bildir • mişlerdir. Bunların arasında bazı meb'uslarımız da vardır. Ezcümle İzmir meb'usu Osmanzade Hamdi B. Cumhuriyet'in seyahat kafüesine kaydolunmuştur. Karadeniz sahilindeki vilâ yetlerimizden de müracaat edenler olmuştur. Bu zevat ta bizden İzmir'den gelecekler için olduğu gibi kendileri için de İstanbul'la bulundukları yerler arasında Sevrisefain vapurlarında yüzde elli tenzilâth bir tarife ile seyahat etmelerinin teminini istemişler dir. Dün bu arzuları da tarafı • mızdan yerine getirilmiştir. Ka radeniz limanlarından gelecek olanlar da azimet ve avdetlerinde birinci ve ikinci sınıf kamaralarda yüzde ellî tenzllâttan istifade edeceklerdir. Ancak vakit pek ziyade daralmış olduğu için icap eden vesikaların kendîlerine bir an evvel verilmesi için kayıt muamelelerini ikmal ettirmekte latlcal etmelerini rica ederis. Seyrisefain idaresi keyfiyeti acentalarına ve vapur süvarile rine tebliğ etmiştir. Her hangi bir tereddüde mahal kalmamak Uzere Seyrisefain vapurlarında yapılacak tenzilâtın 31 mayısa kadar muteber olacağını kaydedelittı. Budapeşte'ye 8 mayısta mu vasalat edileceğine ve orada bir çok gezinti ve ziyaretlerle geçi rilecek altı günden sonra tstan bul'a 15 mayısta avdet oluna • cağına göre arzu edenler için tenzilâth bir tarife ile avdet et • mek Uzere Istanbul'da da bir kar gün geçirmck mümkün olacaktır. Bilhassa iş adamları için, hazırladığımız vesilenin, temin et tiğimiz kolaylıkların ve ucuzluğun ele geçmez bir fırsat oldu ğunu tekrar eder, bize müracaat hususunda acele etmeleri lâzım geldîğini gene arzeylerlz. Tıp Talebe Cemiyeti fena idare edüen Frengi hakkında bir konferans verdi Mısır seyahatinin hesabını soruyor Pr. tahaffuz çarelerini izah etti Şehrimizde bulunan Paris Tıp Fakültesi emrazı zühreviye mütehassısı M. Gurjero dün saat 17 de Darülfünun konferans salonunda frenginin içtimaî tahribatı ve tahaffuz çareleri hakkında bir konferans vermiştir. M. Gurjero dünkü konferansında hulâsaten şunları söylemiştir: < Bu hastalığı «rtadan kaldır • mak için müessirler arttırılmakta dir. Fransa'da 1916 da büyük has tanelerden başka 40 dispanser mevcuttu ve senede iki yüz bin frank sarfediliyordu. 1930 da 1500 dispanser tesis edilmiş ve senevî 15 milyon frank bütçeye konmuştu. Bu dispanserler iki kısımdır. Bir kısmı yalnız emrazı zühreviye ile meşguldür. Diğeri emrazı zührevi yeyi de tedavi etmektedir. En mühim keyfiyet halkın terbiyei içtimaiye ve sıhhiyesini yükseltmekBu ikinci kısım şayani tercihtir. Bilhassa talebelerin malumatı sıhhiyesini tezyit, zührevî hastalıklar hakkında haikı ikaz etmek icap eder. Ben tıp talebesir.e iki ay müddetle ioimaî seviyelerini yükseîtmek üzere ders veriyorum. Emrazı zühreviye ile mücadele için şarlatanlarla cidale girismelidir. Hastahkları etrafa zarar verecek mihraklardan temizlemek ve bu hususta kontrol etmek lâzımdır. Aileler kendi aralarında sütni neler, hizmetciler gayet müteyak kız davranmalıdırlar. Evlenenleri dikkatle muayena etmek lâzımdır. Türkiye sıhhî ve ictimaî kanun Iarile hakikaten tebrike ve nümu nei imtisal olmağa lâyıktır. Sirayet vasıtası olan fuhş ile mücadeleye gelince: Fuhşun sebeple rini ortadan kaldırmağa uğraşmak mühim ve içtimaî bir mes'eledir. Fakat fahişeleri muntazaman haftada iki defa kontrol ve muayeneye tâbi tutmak daha kolaydır. Emrazı zühreviyeye karşı koymak için terbiyei ahlâkiye ve terbiyei cinsiyeyi takviye etmelidir. Bunun icîn de konferans vermeli sıhhî müzeler vü cude firetirmeli ve bu hususta halka muallimler ıtöstermeli ve kitaplar tevzi etmelidir. Hatta gazete ve telsizlcrde haikı ikaz etmelidir.» M. Gurjero cumartesi günü İs tanbul'dan hareket ederek Pariî'e gidecektir. Alman Ingiliz Başvekillerinin mülâ katına çok ehemmiyet veriliyor Paru 8 (A.A.) M. Hender son'un gelecek ayın tonuna doğru Alman Basvekili M. Bruning ve Hariciye Nazırı M. Fon Gurtius ile İn giliz devlet adamları arasında Chequers'te yapılacak içtima hakkında bundan bir kaç hafta evvel M. Briand'dan istimzaçta bulunduğu salâhiyettar mehafilde beyan edilmektedir. M. Briand, bugüne kadar şayi olan bazı haberler hilâfına olarak Ingiliz Hariciye Nazırının bu davetini redde tmiş, fakat yarıya rıya dahilî siyaset icabatma tebi bulunan cevabını başka bir vakte talik etmiştîr. Maten gazetesi M. Henderson'un geçenlerde Paris'e uğradığı sırada M. Briand'la müzakere esnatında bu daveli İtalya'nın mümessillerine de tesmil etmek niyetini göstermemiş olduğunu aldığı bir habere atfen beyan etmektedir. Halbuki, bu jazete İtalya Hariciye Nazırı M. Grandi'nin de İngiîtere Hariciye Nezareti tarafmdan Londra'ya davet edilmiş oidufunu doğru malumat aian bir menbadan öğrendiğinî kaydetmek tedir. M. Grandi, cevabını henüz bildirmemiştir. Bununla beraber Maten gazetesi, İtalya Hariciye Na zırı Londra'ya gidecek olursa M. Briand'm da Cheouers'te yapılacak içtimada hazır bulunmağa çalışacağını zannetmektedir. İIIIIMIIMIMII >f<". Londra .mülâkatı ^«»^. 5 senelik program Bîr batmda Muhtelit encümen azası Karacasu'da bir kadın 3 intihap edildi çocuk birden doğurdu Umumî Şehir Meclisi Belediyenin yaptığı 5 senelik programı tetkik ve icap ederse yeniden tanzimi için bir muhtelit encümen teşkiline ka rar vermisti. Bu encümene Şehir Mecîisinin bütün encümenlerinden ikişer aza intihap edümesi mukar rer olduğundan Meclis encümenleri toplanarak ikiser aza intihap etmişlerdir. Sehir Mecîisinin yedi encü meni mevcut olduğundan muhtelit encümene 14 aza intihap olunmuştur. Muhtelit encümene iktisat encümeninden Galip Bahtiyar ve Nemlizade Mithat Beyler, sıhhiye encü meninden doktor Tevfik Salim Pş., Safiye Hüseyin Hanım, maarif en cümeninden Refik Ahmet, ve Mus tafa Beyler, nafia encümeninden Nazmi ve Beykoz'dan Mehmet Ali Beyler, kavanin ve mülkiye encü meninden İsmail Sevket, avukat Nazmi Nuri Beyler, bi : tçe encüme ninden Bevoğîu'ndan Mehmet Ali, ve Tevfik Amir Beyler, tetkiki hesap encümeninden de Hüsamettin Pş. ile İsmail Sıtkı Beyler intihap olunmuşlardır. Muhtelit encümen cumartesi günü saat 16 da i!k içtimamı aktedecektir. Bu içtimadan itibaren Belediyenin yaptı*ı program macîde madde tetkik edilerek tadilen tesbit olunacaktır. Merhun tütünler Gandi'ye ne oldu? İnhlsar İdaresİ bunlan gatın alacak Ankara 7 Tütüncülere yardım hakkındaki Heyeti Vekile karar • naraesi âli tasdika iktiran etmiştir. Bu kararnameye nazaran bankala ra merhun olan tütünler, üç sene zarfında ödenmek şartlle înhisar Idaresi tarafmdan satın alınacak ve sahiplerine bono verilecektir. Bu bonolan da bankalar kabul edecektir. Bu hususta muvazaaya mâni olmak için kararname yalnız 1 marta kadar bankalara terhin edilen tütün ler için tatbik edilecektir. İnhisar idrasei bonoları itfa için bankalara her ay 125 bin lira tediye edecektir. Merhun tütünlerin kıymeti dört milyon lira kadar tahmin ediliyor. Bu hususta Iktisat Vekili Şeref Bey demiştir ki: « Tütün İnhisar idaresînin yardım maksadile tevessül edeceği bu muamele idarenin kendi ihtiyacı olan tütünü köylerden satın almak prensibini ihlâl etmiyecekti. Bu yardım bir defaya mahsustur. İnhisar idaresi bu tütünleri kendi harman larında kullanabileceği gibi daha ziyade harice sevketmeğe çalışa • caktır.» Ingiltere'nin hukuku baki kalmalıdır, diyoı*! Yeni Delhi 7 (A.A.) Gandi söylediği bir nutukta, bilhasaa de mistir ki: Svaraj, yani istiklâl adaletin hüküm sürmemesi demektir. Bu itibarla İngiltere'nin hukuku muhafaza edilmelidir. Şayet, İngiliz'lerle diğer ecnebiler Hint medeni yetine riayet gösterirler ve Hindis tan'ın hakik! hizmetkârları sıfatile hareket ederlerse memleketimiıde çok şerefli bir mevki tutmuş olur lar.» Tanassur mu ? İzmir'de iki kardeş hristiyan olmuşlar! İzmir'de çıkan (Hürriyet) gazetesinin verdiği malumata nazaran, merhum ressam Hasan Saim Beyin Mahmidet Hanım iîminde Şîenç k:zı ile Abdullah Zeki ismindeki oğlu i>apazlar tarafmdan hristiyan ya aılmış. Hürriyet diyor ki: «Mahmidet Hanım Bumova'daki «örlerin nezdine verildi. O burada lahsilini ikmal edecekti. A.bdullah Zeki de validesile birlikte ikinci kordonda 217 numarah evde otu ran Fransız tebaasından M. Derman Maks isminde bir zatın evine kapılandı. Validesi bu evde hizmet ediyordu. Fakat şimdi on yaşındaki Abdullah Zeki'nin her pazar günü katolik kilisesine devam ettiğini ve orada zahit bir hristiyan olarak ibadet ettiğ'ni sö"!er, Mahmideî Han:Ti da bir katolik sörü olarak yetiştirildi ğini ifşa edersek İzmir'de devam ettiğini iddia etmiş olduğumuz papaz faaliyetine yeni ve canlı bir misal göstermiş olmaz mıyız?» Sanayi Sergisi Bugün İsmet Pş. tarafından açılıyor Ankara 8 (Telefonla) Millî Tasarruf Cemiyetinin tertip ettiği ikinci yerli mallar sergisi yarın (bugün) saat 3 te Başvekil İsmet Pş. tarafmdan açılacaktır. Küşadı müteakıp Tas&rruf Cemiyeti kâtibi umumisi Rahml B. bir nutuk »öyliyerek sergilerle istihdaf edilen maksatları ve yerli mallarının memlekette kazandığı zaferleri izah edecektir. Sergi 15 gün devam edecektir. Gandi, İagiltere ile ittifak aktini istiyor Bombay 7 (A.A.) Gandi Londra konferansına ait program hakkında valii umumî ile uıun uzadıya görüsmüştür. Rivayete göre, Gandi Hindistan ile tngiltere arasında yarı yarıya mukaveleye müstenît bir ittifak şeklinde hukukî bir vaziyet ihdasını tercih etmektedir. 3 yavru, kabüelerinin kucağmda.. Yunan'lılar koyan alıyoriar Bursa 8 (Hu. Mu.) Yunanit tan'dan gelen müteahhitler Bursa ve Karacabey havalisinden 150,000 kuzu satın alarak sevkediyorlar. Bu yüzden burada et fiatları artıyor. öuğlâs kaplan peşisıde,. Bombay 8 (A.A.) Sinema yıldızlarmdan Amerîka'lı Douglas Fairbanks îngiltere'ye gitmek üzere Bombay'dan hareket etmeden evvel gazetecilerle görüsmüştür. Mumai • leyh bu mülâkat esnasında Hindis tan'daki gayet büyük ve ağaçlık yerlerde pars avına çıkarak bunlardan 6 tane öldürdüğünü ve bir kaplana da bir kaç el kurşun atmak fırsatını ele geçirmiş olduğunu anlat mıştır. İzmir'de Muğla'da intihabat bltti Muğla 8 (A. A.) Şehrimizde müntehibi sani intihabatına ait reylerin tasnifi bitmiş ve neticede halkımızın yüzde 90 95 nin reye iştirakleri anlaşılmıştır. Kastamonu 8 (A.A.) Marsilya'ya yumurta ihracına başlanmıştır. Yumurta piyasası yüz itibarile 200 220 arasmdadır. Bu sene Kastamonu havalisinde tavukçuluğa pek ziyade ehemmiyet verilmektedir. Geçen sene Inebolu'dan Marsilya'y* 18,802 sandıkta 22,0272,800 yumurta ihraç olunmuştur. Bu senenin ihracatı son 15 gün zarfmda 2,100 sandığı bulmuştur. Bu sene tavukçuluğa verilen ehemmiyet neticesinde ihracatın yüzde 50 nisbetinde artacağı muhakkak sayılıyor. Aydın'a tâbi Karacasu kaza merkezinde Büyükdağlı mahallesi hal kından duvarcı Mehmed'in zevcesi bir batında 3 çocuk dünyaya getirmiştir. Yavruların birisi erkek, ikisi kız ve hepsi de sıhhattedir. Belediye , kabilesi Vefa Hanım çocukları me : haretle almağa muvaffak olmuştur. Duvarcı Mehmet çok fakir olduğu için bu üç çocuk yü^ünden müthİş , sıkıntıya girmiştir. Alicenap bir ai . lenin himmetini beklemektedir. : Heyeti Vekilsde Ankara 8 (Telefonla) Heyeti Vekile bugün saat dörtte İsmst Paşanın riyasetinde toplanarak mu tat müzakerelerde bulunmuştur. 16 yaşında bir kız aşk yiizünden intihar etti Kastamoni'de yumurta ihracatı tzmir 8 (Hususî muhabirimîz • den) Cerrah Halil Beyin on altı yaşındaki kızı Leman H. bu sabah babasının tabancasını şakağina sı karak intihar etmiştir. Yapılan tahkikatta Leman H. erkek muallim mektebi ikinci «ınıf talebesinden Nevzat Efendile sevişiyormus bu aşk macerası zavallı kızcağızın intiha • rıne sebep olmuştur. Celâlettin Kurultay yarın toplanıyor Ankara 8 (Telefonla) Türk Ocakları kurultayı murahhasları peyderpey geliyorlar. Kurultay cuma günü saat 10 da toplanacak ve bir tek celsede mukarreratı ittihaz ederek dağılacaktır. Kahlettariht bir şehir meydana çıkarıldı Bengalor 8 (A.A.) Kabletta rihı zamanlarda inşa edilmiş olan Decean şehri. Chitaldrus? havalisinde kâin eski Mauryan İsilâ şehrinin bulunduğu yerin altından ortaya çıkarılmıştır.. Yapılacak hafriyatın Cenubî Hindistan'm medeniyst ta rihinin şimdiye kadar malum olan ilk r]^i!erinden binlerce »ene ev vele ait ahval ve vukuatı öğrenmek imkâmnı hasıl edeceği zan ve tah • min olunmaktadır. Mübadillere teffiz edilip te henüz tapuya raptedilmemiş emvalin mü tegayyip sahiplerinin mübadil veya firarî olup olmadıkları yeniden tetkik edilmeden evvel bu malların tapuya raptedilmemesi usul ittihaz e dilmiştir. Bu münasebetle tapu talebinde bulunan mübadüler altıncı tâli mübadele komisyonuna müracaat ederek alacakları mahn vaziyetini tesbit ettireceklerdir. Mübadillere verilecek emlâk trtişa maznunlartmn iratlart Tasfiye falimafnamesi Ankara 8 (Telefonla) Muha cir ve mübadil işlerinin tasfîyesine dair talimatname 2 güne kadar vilâyata tebliğ edilecektir. Talimat • name bonolarm tanzim sekli ve tapu muamelâtı hakkında mühim ahkâ • mı havidir. M, MasfiSf İzmir'de tzmir 8 (Hu. Mu.) tngiliz millî şairi M. Masfild bu sabah buraya geldi. Sarefine Türk Ocağmda bir ziyafet verildi. Bu ziyafete, Vali ve îzmir'li şairler hazır bulundular. în«i!iz şairi gene Ege vapurile Mı sır'a hareket etti. Ankara mıntakasında içtima Ankara 8 (Telefonla) Ankara idman mıntakası kongresi teşki lâtta görülen bazı noksanların ikmali için 15 gün sonra içtimaa davet edilecektir. 'Ankara 7 İrtişa maznunları hakkında tahkikata başlanmıştır. Kendilerinden vaziyetleri, mülkleri, iratları hakkında beyanname isten mistir. Bu meyanda Edip Beyden de ayni talepte bulunuldu. Açık muhabere: Anadolu Ajansı îlânat şubesi sabık memurlarından Nihat B. in matbaamıza müracaat etmesi rica olunur. « Kızıltoprak'ta Tahtaköprü cad desinde (27) numarada A. Feyziye Hanıma: ^Evvelce göndermiş olduğunuz mektup 4 nisan 931 tarihli gazetemizln dördüncü sahifesinin dördüncü sütununun sonunda neşredilmiştir efen dim. Irak'ta bir sey/ı hühumeti tammıyor Adana 7 Suriye'den gelen ha berlere nazaran Musul'un şimalinde bulunan Şeyh Mahmut son za manlarda Kral Faysal ile İngiliz kuvvetlerine birer mektup ^önde • rerek Irak hükumetinin tehditlerine işaretle Bağdat'tan üzerlerine gelecek kuvvetlerden ürkmediklerini ve Türk hükumetinin namuskâr idare sine avdet için hal ve zaman müsait olamadığı takdirde Iran'a tâbi ol mağı tercih edece&inl bildirmiştir. Ttirkiye Belçika Ankara 8 (A.A.) Belçika ile hükumetimiz arasmda aktolunan uzlaşraa hakemlik ve adlî tesviye • ye ait mukavelenarne bugün saat 16 da Hariciye Vekâletinde Hari ciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi Be Belçika sefiri M. Leclerc Cenapları arasında imza edilmiştir. Amerika'da diri diri yananlar GalHpoîin (Ohio) 8 (A.A.) Ohio r.chri kenarında yap'lmıs ahşap bir kulübede oturmakta olan bir baba ile bütün çocukları dirî dirl yanmışlardır. İzmir 8 ( Hu. Mu. ) Burada müntehibi sani intihabatı bafladı. İzmir'de intihabat başladı İstanbul 8 (A.A.) Ticaret ofisinden bildirilmiştir: Hamburg'ta maden cevherleri üzerine muamele yapan bîr müessese Türkiye'den Antimuvan cevheri satın almak istiyor. Miktar ve şeraltini öğrenmek istiyenlerin lhracat ofisin* müracaatlerL Alman'îar antimuvan madenlerimize talip Bergama'da Hasan \e Mehmet isminde iki delikanîı köyün güzel kızlarından Gülüzar'ı kaçırrr.ak teşeb bi'sünde buîundukları sırada kızın erkek kardeşi yetişmis ve onu kur tarmak istemis ise de Mehmet elin deki tatanca ile Gülüsar'ın kardeşi Mehmed'i öldürmüştür. Canüer bundan sonra kızı cebren daŞi göîür müşlerdir. Jandarma müfrezesi bu mel'unları yakalamıştır. Kızı kaçırıyor, kardeşini de öldürüyorlar