9 Nisan 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

KERE RA 6 Gün kaldı mek için istical edi Hisse senetlerini en “Buğday konferansından ne anlaşıldı? Son zamanlarda Romada bey- | nelmilel ziraat, enistitösünde bir buğday konferansı toplandı. Bu konferansa Cemiyeti Akvam ta- rafmdan da murahhaslar iştirak etti, Konferansın maksadı cihan buğday istibsalâtı ile istihlâkâtı arasında müvazane temin etmeğe bir çare bulmaktı. Bu müvazene temin edilince cihan iktısadi buh- ranına karşıda enmüessir bir | çare bulunmuş olacaktı. Filhakika şimdiye kadar yapr- lan tetkikler şu neticeyi veriyor: Bugün cihan iki büyük müşkü- İt içindedir. Bunlardan biri sr- haıdır ki mütemadiyen miktarı artan amele işsizliği şeklinde göze çarpmaktadır. Bunun asıl sebebi ise sanayi mamulâtına müşteri olan memleketlerin mal satın alamamalarıdır ki buda zi rai memleketlerin mahsullerini satamadıkları için iştira kabil yetlerini kaybetmelerinden ileri- ye geliyor. Binaenaleyh sanayi memleketlerinde görünen müş- külât doğrudan doğruya zirai Mmemleketlerdeki müşkülâttan ne- Şet ediyor ve bu suretle cihan İktisadi. buhranının esası ziraj bulirana dayatıyor. Diğer cihet- ten zirai memleketlerin müşkü- lâtı bilhassa Buğday istihsalâtına mahreç Bülamamaktan çıktığına | göre cihan iktısadi bubranına çare bulmak içinde buğday is- , tihsalâtı ite sarfiyatı arasında bir Möyazene temin etmek âzım Bemaği anlaşılıyor. Bundan dolâyıdırki Roma buğ- day konferansı toplandığı vak t iktisadi buhrandan metecssir olan ün memleketler kulakların rada cereyan eden müzake- telere verdiler. Nibayet konfe- tans toplandığı gibi dağıldı. Nadi herkes acaba ne oldu? * olacak? Diye merak ediyor. takat buğday konferansının Peticesi bu ümitleri tatmin ede- Memiştir. Bunun sebebi de Avus- alya, Arjantin, Kanada gibi Vupa haricinde buğday istih- İ &len memleketlerin murah- asları konferansta o bulunduğu 2lde cihan buğday istihsalâlının mühim buğday ihracatçısı olan e tehidei Amarika memleket- tinin Romaya gelmemiş olma- ları ir, d, Vaziyet şudur: Cihanm buğ- ni di ihtiyacı senede (230) milyon | tadır Buna mukabil (350) Yon kental buğday istihsal taş maktadır. Demek ki ihtiyaç- 'azla olarak her sene (120) Yon kental buğday istihsal yor. Şayanı dikkattir ki bu j istibsalât ta hemen tama- bul, Müttehidei Amerikaya ait ka, Vor. Hariçten gelecek mu- ayeti menetmek suretile mem- bip gı rinde buğday sarfiyatını kahya aftan tahdit eden Ameri- Mirai zirante makina tatbiki İsti, diğer taraftan buğday tını bu derecede arttır bir ha biraz gariptir, fakat bu tadı ikattir, Yani cihan ikte- buğg Tünına sebep olan fazla tik, RA İstihsalâtı tamamile Ame- eri gelmektedir. Maya SAY buhranıa karşı tedbir li yen alâkadar Avrupa Yin, area Amerika» Mbalâtına karşı ağır ae tarafı 2 inei Ya) i Mehmet Asım hari imnağpmm Merkez bankasına Kaydedlii- bankalarda bulabilirsiniz 14 üncü Yıl « Sayı:4759 İdare yeri: Jatanbul, Ankara ca, Vakıt Yurdu Perşembe 9 Nisam'(4 ün yakın Şehrimizde müntehibi sani intihabatına başlandı | Dün bazı mıntakalarda hemen bütün müntehipler reylerini vermişlerdir Istanbul ve mülbakatında müntehibi sani (o intihabatına dün sabahtan itiba- ren başlanmış- tır. Sabah saat yedide müay- yen yerlere kon muş olan san- dıklar müfettiş- ler ve halk hu- zurunda açılmış boş olduğu gös- terildikten son- ra kilitlenerek mühürlenmiş | anahtarın birini müfettişler, di- erini nahiye müdürleri almış- ları Bundan sonra herkes re- yini atmıya başlamışlır. Sandık yerleri dün her taraft aasılan bayraklar ve çalınan mızıkalarla beli o'uyordu. Hemen bütün | sandıkların bulundukları yerler Gazi Hz. nin büyük fotoğrafi- leri ve bayraklarımız'a süslen- mişti. Bazı, yerler yerlere, duvarlara halılar sermişlerdi. Sultanahmet sandığına başın- da mehter takımı, Beşiktaşta şehir bandosu, Feyoğunda da is nizıkala çihyoruüna önü hamalları ellerinde bayraklar ve önlerinde davul! ve zurna ç İdr tarak sandık yerlerine ge'mişler Istanbul - Ankara ve Yalova telefonu Ankara, 8 (Telefon) — Yalo İstanbul — Ankara telefoni için hat çekilmiş zirandan itibaren baslanaca Bir tren yolümü çıktı Ankara, S (Telefon) — İstanbul tre İni lokomotifi dün Geyve ile Doğançay! ında raydan çıkmış, nüfus zaj Imamıştır. Bu yüz ya S5 saat geç gelmiştir. | ——— Yumurta ihracatı Kastamonu, 8 (A.A) — Marsilyaya İyumurta ihracına başlanmıştır. Piyn- İsa yüz itibarile 200 — arasındadır. 11 N.İ.S.A.N. Harding nasıl öldü? Yeni Tefrikamız başlıyor Bu Eser: Bütün dünyayı hayrette bırakmıştır Yüksek Amerika sosyate- lerinin en mahrem köşe- lerini bütün çıplaklığile ifşa etmiştir. Her sayfası bir heyecandır jboneularla Ermeni taşnakları ve bazı mesi lâzım gelmektedir. sında İran hükümetinin nazarı dikkati #iriciye nazırı M, Bürof haziran zarfın. lindei ziyaret edecektir. ve kraliçesi Hz. nin büraya seyahati bu Sü If Sultanahmette Rey Atılırken sıra ile reylerini atmışlardır. Rey atma (faaliyeti öğle tatilinde Vatandaşlar ! HE Reylerinizi veriniz Müddet yarın akşam bitiyor İstanbulun her tarafında dün sabahtan itibaren mün- tehibi sani intihabafına baş Tanmıştır, Bütün vatandaşlar yarın akşama kadar reylerini atmış olucaktır. İntihabata iştirak ederek rey vermek “her va- tandaş icin biz yalem vazife sidir, İlk işiniz bu vazifeyi yap- mak olsun. cü ay) 1931 Telefon: (İdare) 24370 — (Yazı işleri) 24971 Sayısı 5 Kuruş hararetlenmiş , yemek payde- sundan bilisti- fade bir çok kimseler reyle- rini atmışlardır. Bakırköy, Bo- ğaziçi ve Ada- larda (o hemen bütün münte- hipler rey ver- mişlerdir. Istan- bulda ve diğer yerlede ise esas * defterlerde isim- ” leri bulunanlar rin üçte ikisi reylerini atmış- lardır. Beyoğ- lunda gayri müslim vatandaş- ların da rey atmağa hararetle iştirak ettikleri görülmüştür. Sandıklar dün akşam saat altı | buçukta mühürlenmiş ve polis merkezlerinde muhafaza altına alınmıştır. Sandıklar bugünde akşam altı buçuğa kadar açık duracaktır. dolayısile hemen bütün birinci müntehiplerin reylerini atacak- ları muhakkak addedilmektedir. Evvelki akşam Ankaradan gelen H.F. vilâyet reisi Cevdet Ke- rim B. dün intihabat yerlerini dolaşmıştır. Bundanbaşka kaymakam ve .Alt tarafı 2 inci sayıfada Yarın cuma olması | BUGUN 12 Sayıfa Halit Ziya Beyin hatıraları — Hikâye,Sinema, Spor sayıfaları - Muhiddin Beyin programı Muhtelit tetkik encümeni tes şekkül etti, işe başlıyor Vali ve belediye reisi Muhiddin beyin hazırlıyarak şehir meclisine verdiği mesai programının ilk münakaşasından sonra teşkil edilecek bir muhtelit encümende tetkikine karar verildiğini yaz- mıştık. Şehir meclisinin muhtelif ibtisas Oencümenleri ayrı ayrı toplanarak mesai programını tetkik edecek muhtelit encüme- ne gönderecekleri azayı seçmiş- lerdir. Muhtelit encümen şu su- retle teşekkül etmiştir: iktisat encumeninden Galip Bahtiyar ve Nemli zade Mitat, Sıhhiye encümeninden. Safiye Hüseyin Hanım ve Tevfik Salim Pş. maarif encümeninden Mustafa ve Refik Ahmet, Nafia encüme- ninden Nazmi ve Mehmet Ali (Ana- dolu hisarı), Kavanin encümenin- den ismail Şevket ve Nazmi Nuri, Bütçe encümeninden Mehmet Ali (Beyoğlu) ve Tevfik Âmir, Tet- ! kiki hesap encümeninden ismail Sıtkı B.ler ve Hüsamettin Paşa, Mesai raporunu tetkik edecek mühtelit encümen önümüzdeki cumartesi günü toplanarak Ça- uşmıya başlıyacaktır. Estern şirketi Hükümete yeni bir teklifte bulundu Ankara, 5 (Telefon) — Estern kab» lo şirketi memleketimizde kablo yeri» ne telsiz telgraf tesisi için posta mil düriyetine müracaat etmiştir. Posts idaresi de mukabil tekliflerini bildir miştir. Şirket şimdi Londradaki merkezin- İden talimat beklemektedir, amaa Hudutta Hadise tamamile kapanmış ad- dediliyor Ankara, 8 (Telefon) — Firari Hoy- görülmemektedir. o Hudutlarımıza il tica etmek istiyen âsiler tamamen İ- ran askerlerine teslim edilmiştir. Türkiye ile İran arasındaki emniyet mukavelesi mucibince her iki tarafın, diğerlerinin. asayişini ihlâl eden eş- kiyayı ait olduğu memlekete teslim et:! Murada nlükadar makamlar, hadi- senin nihayet bulduğu kanantindedir. ler. Hükümetimiz hudut asayişinin en ciddi bir şekilde fhlâline müsaade et. miyecek tedbirleri almıştır. Diğer ta- raftan hükümetimiz bu vaziyet karşı. ni celbetmiştir, Bulgar hükümdarla- rının. seyahatleri Ankara, 8 (Telefon) — Bulgar ha- da buraya gelerek Tevfik Rüştü Beye Bulgar kralı nu müteakip olacak ve kuvvetli bir ihti male göre eylülde vuku bulacaktır. Namzetlik için Halk fırkasına kim- ler müracaat etti? Bugün de birçok isimler neşretmekleyiz. 2 nci sayı» famızda okuyunuz. (frengiden korunma tetbirleri) Bu hare.;Zulu bir konferans vermiştir. ! Tıp fakültesi müderris» leri, doktorlarımız ve tıp talebesi ta-)malümatımı çoğaltmak, zührevi MAS rafından büyük bir alâka ile takip e-|talıklar hakkında onları ikaz ve tenvir ediy bü konferansında ezcümle demiş-Jetmek icap eder. tir ki: — Beşeriyetin en büyük afetlerinden biri olan bu müthiş hastalığı ortadan kaldırmak için müessirler gittikçe ço- Fransada 1916 da bü yük hastanelerden maada 40 dispanser) eti Bu dispanserlere senedelgöstermek, frangiden korunmak Ça- ancak 200 bin frank sarfediyordu. Hal buki 1990 da dilmiş bu dispanserler için bütçeye 15) n v milyon frank tahsisat konulmuştur. Bu tenvir ve il dispanserler iki şekildedir, yalnız zührevi hastalıkların tedavisi Diğerleri muhtelif hasta. lıklara bakarlar. Fakat âyni zamanda! zührevi hastalıkların tedavisile de uğ- Futbolcularımız izmirden geldiler Zaltılmaktadır. mevcuttu, meşguldür. Fransız Profesörü | Frengi ile mücadele usulleri dün Darülfünunda mühim bir konferans verdi Şarlatanlarla da mücadele etmeli, diyor Şehrimizde bulunan Fransız Cildi. ye profesörü M. Gujöro dün saat 17 İran aşiretleri ile İran askerleri ara-)de Darülfünun konferans salonunda sında hududumuzün tamamen haricin ide müsademeler olmuştur. İketin İran hükümeti tarafından misa-| İmaha veya teşvikle karşılandığı varit Profesör, 1500 dispanser mey tesis © Bir kısmı raşırlar. Bu ikinci sistem şayanı ter- eihtir, Firengi ile mücadelede (o ehemmiyet verilmesi lâzım gelen en mühim nokta halkın içtimat ve sıhhi terbiyesini yük seltmektir. Bilhassa talebenin Sıhhi terbiye, einsi terbiye ve züh- revi hastalıklarla mücadele terbiyesi» ne çok ehemmiyet vermek lâzımdır. Zührevi hastalıklar hakkında kon- feranslar vermek, sıhhi müzeler tesis etmek, bu maksada Ohadim filmler relerini gösteren kitaplar neşrederek bunları parasız dağıtmak, gazeteler sinemalar ve radyolar vasıtasile halkı kaza çalışmak frengiden iç- timaf korunmak çareleridir. Zührevi hastalıkların çoğalmasının ine geçmek için firengiyi beş on gün içinde tamamile tedavi edeceğini iddi- (üren sayfayı çeviriniz | İzmire giderek iki kıymetli galibiyet kazanan İstanbul futbol takımı dün İzmirden dönmüştür. Resmimiz sporcularımızın * Karşılanmalarını gösteriyor, B Hp age — una dair yazıyı (Spor) sayıfa-