15 Haziran 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Cumhuriyet İJ l ATTILA Muharriri: Marcel Brion Mütercimi: Mustafa Namık Sehir ve memleket haberleri Paket muamelâtı intizama girdi Muayene heyetleri nasıl çalışıyorlar lttanbul Posta ve Telgraf Baş müdiriyetinde yapılan bazı tertibat »ayesinde paket işlerindeki intizamsızlığa nihayet verîlmiş ve azamî sür'atle yapılan tasnifler neticesinde evvelce terakiim etmiş olan binlerce paketin muameleleride biti rilmistir. Paket idaresinin intizama girmesine çok ehemmiyet verilmekte olup tacirlerin ve erbabı mesa lihin en ufak bir şikâyeti derhal nazari itibara alınmaktadır. Şimdiki halde günde 225300 paket gelmektedir. Bunlar evvel emirde listelerle gürarük muayene heyetlerine sevkedilmekte ve muayene heyetlerince paketlerin hepsi açı • larak gümrük reıimleri tahakkuk ettirildikten sonra derhal Posta ida resîne gönderilmektedir. Posta idaresi paketlerin tahakkuk eden gümrük rüsumunu ayrıca birer yeşil kâğıda yazmak suretile eshabına ih bar etmektedir. Eshabı mesalih Posta idarelerine müracaat ve hüviyetle rini isbat etmek ve tahakkuk eden rüsumu tesviye etmek suretile pa • ketlerini sühuletle almaktadırlar. Sîyasf icmal Almanya'da yeni buhran Kubilây abidesi Teberrüat listesi Gazetemizin teşebbüsile yapılacak Kubilây abidesi için vatandaşların gönderdiği te berruatı liste halinde neşre devam ediyoruz. Eski >ekun 1713 Birinci umumi mufettişlik memurininin taahhut et tığri teberru yekunundan ikinci taksit 67 Ereğli icra merauru Sacit B. 0 Ereğli maltnuduru vekili Ilyas Bey 0 Ereğli muhasebe kâtibi Abdullah Bey 0 Ereğü varidat kâtibi Hamdi Bey . 0 Ereğli varidat kâtibi Suleyman Bey 0 Ereğli nüfus kâtibi Ismail B. 0 Ereğli zabıt kâtibi Şerif B. 0 Ereğli zabıt kâtibi Hasan B 0 Ereğli mabkemesi baş kâtibi Nori Bey 0 Yekun 1784 5? İstanbul müsakkafat tahriri başlıyor Tahrir heyetleri nümerotaj yanlıştır, diyorlar 4t Büyük fethi kolaylaştırmak için Tuna'nın sağ sahili behemehal ele geçmeli Byz ans'a bir daha sefaret heyetı Attilâ Tuna'nın sağ aahiline yerleşecek Byzans maliyesi son derece müşevveş olmakla beraber Attilâ alacağını nihayet aldı. Hün Krah, (büyük fethin) yaklaştığmı nazari dikkate alırken, Tuna'nın Hün memleketi ile Roma arazisi arasmda hudut çizgisi olarak kalmasmdaki tehlikeyi daha iyi farkediyordu. Burası, kolaylıkla müdafaa edilen bir sevkulceyş noktası idi. Eğer (Aetius), bu hudut hattını tahkim etmek emeline düşürse bu mes'ele Byzans'lıların hdtırına büe gelemezdi. Bütün Hün ordusunun Tuna'dan geçmesi pek müşkül olurdu. Attilâ, Roma'ya mı, yoksa Kostantaniye'ye hücutn edeceğini henüz kararlaştırmamıstı. Fakat, kışın, cereya nın şiddeti yüzünden geçilmesi <mümkün olmıyan Tuna nehri ni büyük harekâta basladığı zaman geçmek mecburiyetinde kalmak istemiyordu. Ordusunun mukadderatım güliinç bir enge le bağlamak onun işine gelmi yordu. Bunun için nehrin sağ sahiline ayak basmak ve burasını, büyük taarruzun hareket noktası naline gelecek şekilde tahkim etmek lâzımdı. Mademki Hüa süvarileri Trakya ve Meriç'te Tuna'dan bes günlük mesafeye kadar ilerlemişlerdi Attilâ, bu yerlerin artık zaptedilmiş olduğuna ve Hün memleketleri havzasına girdiğine hükmediyor, bunun res men böylece kabul edilmesini istiycrdu. Hün Kralı kendi kendi" sine diyordu ki: «Aptal Theodos, benim gizli maksadımı keşfedemiyerek, bu talebimin yeni bir küstahlıktan ileri geldiğine hükmedecektir. Byzans bükümdarı, Tuna'nın kendisi için müdafaası kolay biricik tabiî hudut olduğunu anlı yacak iktidarda değildir. Her halde talebimi kabul edecekiir. Eğer Roma sarayından akıl al mak tesebbüsünde bulunursa (Aetius) ona ret cevabı vermesi ni tavsiye edecektir. Bu takdirde de iş gene kolaydır. Bir kaç yüz süvari gönderip evvelce işgal ettiğim bu yerleri zahmetsizce tek rar ele geçiririm. Her halde Tuna'nın sağ sahiline yerleşeceğim Ve oradan da » Hün sefirleri titanbul'da Attilâ, kurnazlık, korkutma ve yahut kandırma suretile elde edebileceği şeyi harp ve şiddet kullanarak almamak yolunu kabul ettiğinden, tstanbul'a bir sefaret heyeti gönderdi. İstediklerini, Byzans hükumetine izah edecek sefirlerin, itibarlı ve gayet em • niyetli kimselerden olması Uzimdı, çünkü, müzakereler, hic şüphesiz, nazik ve ehemmiyetli olacaktı. tki sefir seçti: Birisi Edekon idi. Bu zat Hün kibarlarından Attilâ'nın hassa kuman danı idi. Hün'ler arasmda mümtaz bir sınıf teşkil eden halis Mogol şeceresine mensuptu. Maa • haza, Attilâ, teveccühünü yalnız kendi ırkına hasretmiyordu. O tarihte, sarayında ve hizmetînde, belki Hün'lerden fazla yabancı vardı. Hün Kralı, hizmet etmek istiyenleri, ırk ayırmaksızın kabul eder, onları yapabilecekleri hizmetlere ve gösterecekleri sa* dakate göre takdir ederdi Hatta, onlarda ehliyet ve kifayet göi'ürse, mühim vazifeler vermekten çekinmezdi. Attilâ, insanları seçmek ve anlamakta harikulâde durbin idi. O, Krallarda sesrek göriilen bir meziyete malikti: Maiyeti adamlarını îyi seçmek.. Attilâ'ntn maiyetindekı yabancılar Bu noktai nazardan, Attilâ'nın sarayı, dünyamn her tarafından gelmiş kimselerden mürekkep bir halita manzarası arzederdi. Bunlar arasmda (Gol) reisleri, (Selt) asileri, Cermen'ler, Afrlka'lılar, Rum'lar, İran'lılar ve İspanyollar vardı. Theodos ve Valantiniyen gibi herkesin nefretini kazanmış İmparatorların esareti altında yaşamağı kat'iyyen kabul etmek istemiyen Gol'lü, Bertanya'lı, Panonya'h milliyetperver reisler Attilâ'ya müracaat ve iltica ediyor, zulum ve istibdada karşı istimdat ederek Hün Kralını, kendilerini bu ağır boyunduruktan kurtaracak münci sıfatile selâmhyorlardı. Hün'ler bir takım yabancıların kendi karargâhlarına gelip kalmalarına kızıyorlarsa da Attilâ'nın kullandığı yabancı adamlan seçmekte, kendi keyfine değil, milletin menfaatine tâbi olduğunu ve adam seçmekte yanılmaz bir nüfuzü nazara malik bulunduğunu anhyarak ses çıkar> mıyorlardı. Attilâ'nın başarmak iıtediği if beynelmilel bir şeydi. O, buna muvaffak olmak için her türlü vasıtalara müracaate ve ezcümle, ecnebi kavimlerin millî emellerini tahrik etmeğe mecburdu. Mül • künden mahrum edilmîf bir Frenk reisi, yahut Roma sara yından menküp düşmüf bir a • silzade Attilâ'ya iltica edince, onlara, derhal, san ve şereflerine uyğun bir vazife verilirdi. Attilâ, bunda iki menfaat gördü: Etrafında, her seyi ona borçlu bir halk bulundurmak ve her zaman istiklâl hevesinde bulunan Hün reslerile kendisi arasında, hayatı ve istikbalı ona bağlı bir takım devlet adamlarından mürekkep hususî bir sınıf vücude getirmek, Attilâ'ya refakat eden bu pek kalabalık Roma'lı ve Byzans'h memurlar arasında, yalnız inkisarı hayale uğramış, yahut haksız olarak saraylardan uzaklaş tınlmış yabancı devlet adamları değil, bir takım kâtipler ve ter cümanlar da vardı. Hatta bunlar arasında, sakin ve alelâde bir hayatın yeknasaklığma, tehlikeli ve mütebeddil bir yasayışın tesa düflerini tercih eden sergüzeşt çu insanlar da vardı. Bunlar Hün cemaatine mensup kadınlarla evlenmişler, Hün'lerin maişet ve muaşeret tarzına tamamile tetabuk etmislerdi. Roma İmparatprunun emirnamelerinde bu Ro • ma'h ve Beyzans'h şahıslar ve • tan haini diye tavsif olunuyordu. Kellelerini getireceklere naktî mük&fat vadediyordu. Hakikati halde, bunlar vatan haini değUlerdi. Roma impara • torluğunun istikrah vorecek d«> raceye varan sui istimalinden, yaramazhklarından usanmış, Hün'lerin tade yaşayışına gıpta etroiş nev'i şahıslarına munhaıır adamlardı. Bu yabancılar aratında, Roma imparatorunun bazı casusları da olduğu şüphesizdi, At» tUft'nm maiyetinde, Roma tarafından bir hediye olarak gönderilmiş kâtipler, maskaralar da vardı. Fakat, Hün Kralı (Ro ma) nın hiyanet ve fesattan başka bir şey olmıyan bu gibi hediyelerini ihtiyat kaydi ile kabul eder, her zaman uyanık durur • du. (Mabadı var) 97 50 25 35 25 25 25 25 25 25 06 Darülfünunda Ortamektep muallimliği imtihanı yapılıyor Bugün öğleden evvel Darülfünun konferans salonunda orta mektep muallimliği imtihanlarına başlana • caktır. Şimdiye kadar Maarif Emanetine bir çok müracaat vuku bulmuştur. lmtihanlar, tarih, coğrafya, riyaziye, fizikî ilimler, tabiiye zümresi, felsefe, edebiyat olmak üzere altı zümreden icra edilecektir. tmtihana girecek olanlar bu zümreden birini intihap edecektir. Im • tihanı kazanan o dersin muallimi olmak hakkını iktisap edecektir. tmtihanda şehrimizde bulunan orta tedrisat müdürü umumisi Fuat, ilk tedrisat müdürü umumisi Nurettin Ragıp, Maarif Emini Muzaffer Beyler hazır bulunacaklardır. Burgaz itfaiyesi Belediye riyasetinden aldığımız bir tezkerede deniyor ki: Burgaz yangınında çalışan motopomp Burgaz itfaiyesi motopompu değildi. İstanbul grubundan gönderilmiştir. Burgaz motopompu ise yangının vukuunda tamir edilmek üsere atelyede bulunmakta idi. Itfaiye makine • leri paslı ve tflenmez bir halde ve hortumlar yangına su vermiyecek derecede delik değildi. tstanbul Belediyesi tarafından taksi otomobillerinin tevhidi hakkmda verilen karardan sonra tstanbul piyasasına y«ni olarak pek az otomobil çıkmıştır. Bel«dîye binek otomobillerinin miktarlarını tahdit etmis olduğundan mevcut plâka adedi henüz tamamlanmamiftır. Bazı otomobîl ticarethaneleri şoförlere açmış oldukları kredileri tahsil edeme • dikleri cihetle taksitle otomobil satmaktan hemen hemen vaz geçmişlerdir. Şehirdeki taksiler Otobüsler hakkmda tedbirler Son zamanlarda şehirde işliyen otobüsler ziyadeleştiği için Bele diyenin bazı tedbirler ittihaz ede ceğini yazmıştık. Daimî encümen bugün topianarak otobüs talimatna mesini tetkik ve intaç edecektir. Encümen azasından Avni Bey dün gazetecilere otobüsler hakkmda alı nacak tedbirleri şu suretle anlat mıştır: * Belediyenin kanunun 15 inci maddesinin 9 ve 10 uncu fıkraları mucibince nakil vasıtalarının bilhas•ırauma ait olan yerleri işgal ve halkı rahatsız etmelerine mâni ol mak ve kaza çıkaracak vazîyetleri bertaraf etmek mecburiyetindeyiz. Bu maksatla tetkikat icra ettirdik. Bu tetkikat neticesinde bir tali • matname müsveddesi hazırlanarak Daimî encümene verîldi. Alacağı mız tedbirler Üsküdar, Kadıköy, Yemiş ve Eyüp hatlarında işliyen otobüsler hakkında tatbik edilecektir. Yeni ihdas edilen Büyükdere Taksim hattı için de bir tarife yapıla • caktır. Bundan başka soförler hakkmda bazı tedbirler alınmaktadır. Yeni harflerle okuyup yazma bilmiyen şoförlere ehliyetname verilmiyecektir.» Hevlet Şurasının yol mükellefiyeti hakkında verdiği karara göre vilâyat umumi meclislerince takyit edilen mesai zamanlarının bitmesine kadar ceza alınmıyacak, bunu ve renlerden yol mükellefiyeti sabıkı veçhile yüzde beş fazlasile istifa edilecektir. Yöl mökellefiyeti Otomatik basküller Himayeietfal Cemiyeti şimendi fer istasyonlarile şehrin muhtelif mahallerinde bulunan insan tart mağa mahsus baskülleri işletmek hususundaki hakkı inhisarını istî male başlamıştır. Sark şimendifer kumpanyası Vilâyete müracaat e derek bundan şikâyet etmiş isede Vilâyet bu hakkın bir kanunla Himayeietfale verilmis olduğunu bil dirmiştir. Doğru olmıyan bir sui istimal iddiası Mukaddema Tarlabaşı maliye tahsil şubesinde kırk, elli bin liralık bir sui istimal vukuu iddia edil mişti. Mezkur subeye ait tahkikat ikmal edilmiş ve bu iddianın aslı esası olmadığı anlaşılmıştır. Harikzedelerin aldığı emlâk Yangınlar ve harekitı askeriye dolayısile emlâki harap olanlardan İstanbul'da metruk emlâk alanlar varsa bunlara dokunulmaması Dahiliye Vekâletinden İstanbul Vilâyetine tebliğ edilmiştir. Darülbedayi müdürlüjü Iki aydanberi tumada bulunan OarUlbedayi artistleri şehrimize av> det etmişlerdir. Darülbedayi müdiirü Suphi Bey ayni zamanda Şehir MeclUi azaıı olduğundan Darülbedayi müdürlü ğünden istifa etmiş ve yerine eski Fatih Belediye müdürü Memduh Bey tayin olunmuştur. Ankara ilkbahar at yarısları bitti Cenup hududunda yeni şekavetler Türkiye'de şekavete çalışan Su riye'nin Erden havalisinden 20 ki şilik AIi Hoca çetesi Ayintap civarında haydutluk yaptıktan sonra Pazarcık kazasjnın Nasırlı köyiinü basmış, muhtarın kaza merkezine ihbarı üzerine gelen müfreze ile çarpıştıktan sonra kaçmıştır. Ayni çete ertesi günii Malatya Fevzipaşa hatti iizerinde Eloğlu istasyonundan Meraş'a yolcu götüren posta otomobilini durdurarak yolculardan Golbaşı bina inşaat grupu sürveyanı M. Valter Zimmerman'ı tehdit ederek 1500 lira parasını ve yanında bulunan refikasının ger danlığım ve sairesini almıştır. Ta ı kibe devam ediliyor. Debagathaneler talimatnames! Belediye debagataneler hakkında bir talimatname yapmaktadır. Daimî encümen talimatnameyi yakında tetkik edecektir. Talimatnameye debaganelerde çalışan amelenin tarzı telebbüs ve sıhhatlerinin muha fazası için bazı kayıtlar konulmuşCuma günü Ankara'da yapılan ilkbahar at yarıslarımn sonuncusuna tur. ait tafsilâtı yazmıştık. Bu yarısları seyreden Basvekil İsmet Pş. Hz. le Daimî encümen bugün sinema filîmleri hakkındaki talimatnameyi Gazi koşusunu kazanan «Jung Türk» yani «Genç Türk» isimli hayvanın tetkik edecektir. , birinci gelirken alman resmini nesrediyoruz» Ahnanya'da gayet tehlikeli yeni bir buhran başlıyor. Hariciye Nazırı M. (Curtius) un mensup bulunduğu Alman halk fırkası Rayihştağ'ın derhal içtimaını talep etti. Bu talep Reisicumhur Mareşal (Hindenburg) tarafından yeni neşrolunan bir buçuk milyar marklık yeni bütçe açığını İstanbul'un her tarafında müsak doldurmak için Alman milletine son kafat tahririnin yeniden iorası taderecede ağır ve tahammülfersa yekarrür ettiğini yazmıştık. Bu işle ni tekâlif ve fedakârlık yükleten emeşgul olmak üzere 20 tahriri mümirnamenin tasdiki yahut reddi için sakkafat heyeti bugünlerde şehri devlet parlâmentosunun derhal mü zakereye geçmesi demektir. mize gelecektir. Bu heyel'er \raBundan evvelki emirnameler andolu'nun muhtelif mahallerinde hacak tatbik ve icra edildikten sonra len tahrir işlerile meşgul bulunmakRayihştağ toplandığından meclis i tadırlar. Bu heyetler şimdiiik bu • çin bir emri vakii tasdikan başka lundukları yerleri tekederek İstanbir iş kalmamış idi. Fakat bu defa bul'da faaliyete başhyacaklardır. daha tatbikatı ilerlemezden evvel Tahriri müsakkafat heyetleri Be emirnamenin feshi için çalışılıyor. lediyenin ısrarına rağmen numeroAlman Halk fırkası Brüning hütaj işlerinin yanlış yapıldığında mukumetini iltizam eden fırkaların en sırdır. Bunlar dolaştıkları mahal • mühimlerinden biridir. Zaten sağ lerde ev numaralarını eldc mevcut ve sol raüfrit fırkalar Rayhştağ'ın kavanine göre tadil etmektedirler. derhal toplanmasını istiyorlar idi. Maliye Vekâleti tahriri müsakkafat Sağ fırkalardan Alman milliyetperverleri ile Faşist diye maruf millî heyetlerinin derdesti izam bulundusosyalistler Başvekil ile Haricîye ğunu Defterdarlığa bildirmiştir. Nazırını tngiltere'den avdetlerinde karaya ayak atar atmaz hasmane bir surette karşılamışlardı. Sol müfrit fırka olan komünutler başka bir noktai nazardan Rayhş • Tıp Fakültesinden ihracına karar tağın derhal toplanmasmı istiyorlar. verilen Rasim Ali B. kararın hak • Şimdi bu müfrit sağ ve sol fırkalara sız ve garezkârane olduğunu îddia hükumetin istînatgâhı olan mühim ederek Şurayi Devlete bir istida ver bir fırkanın iltihak etmiş olması Al man devlet kabinesini çok müşkül miş ve Fakülte reisi Tevfik Recep, mevkide bırakmıştır. müderris Akil Muhtar Beylerden 30 Sabık Alman Hariciye Nazırı M. bm lira tazminat îstemiş, Şurayi Ştrezman başta Fransa olarak sa • Devlet te müddeaaleyh mevkiinde bık müttefikler ile muvaffakiyetli bulunan Tevfik Recep ve Akıl Muhbir surette itilifcuyane bir politika tar B. lerle bu mes'ele hakkında bazı tesis etmiş ve bu siyaset sayesinde sualler sormuştu. Tıp Fakültesi ri(Ren) eyaletlerini ecnebi askerleriyaseti bu suallere hazırladığı cevabı nin işgalinden tahlis etmeğe muvafdün Şurayi Devlet riyasetine gönfak olmuştu. Bu siyasetin ilerleme • sine mumaileyhin mensup bulun dermiştir. duğu Alman Halk fırkası mâni ol • Şurayi Devlet bir haftaya kadar muştu. Hatta bu muktedir siyasinin bu mes'ele hakkında kat'î kararını nagihanî vefatına dahî kendi fır • verecektir. kası manevî bir sebep olmuştu. Şimdi ayni fırka gene kendisine mensup bulunan şimdîki Hariciye Nazırımn Başvekil ile birlikte başta Haricî ticaret ofisi bundan böyle Ingiltere olmak üzere sabık müt ihracat mallarımız hakkmda her tefikler ile Cheguers mülâkatında hafta muntazaman radyo ile neşritemelini atmış oldukları yenî itilâfyatta bulunacaktır. Ofis radyo ile cuyane siyaseti suya düşürmek is * şimdiye kadar yaptlğl .tecrübeler tiyor. ,. . <**., den iyi neticeler almış ve Anado Almany& devletinin .üzerine. Verlu'daki tüccann vaziyetten sür'atle say muahedesinin vazettiği haksız haberdar edilmesini temin etmiştir. kuyudatı tedricî ve muslihane bir surette ref ve izaleye çalışan şim diki kabinenin hâlâsı Sosyal de mukrat fırkasının alacağı vaziyete Millî lktisat ve Tasarruf cemiyeti bağhdır. Hükumet fırkaları zaten bazı fabrika ve imalâthanelere gönakalliyette idi. Sosyal demokrat • derdiği bir tamimde bu müessese • ların hükumete karşı ciddî muhalelerin mamulât ve müstahselâtı hakfet göstermiyerek hayırhahane bitakında bazı tavsiyelerde bulunmuş, raflık siyasetini takip etmekte o! Avrupa rekabeti karşısında fiatlamaları sayesinde hükumet yaşı • rın bir miktar kırılmasının muvafık yordu. olacağını, mamulâtın nefasetini teBu fırka siyasetinin saiki şimdiki min için tedabir ittihaz edilmesi lâhükumet devrildiği takdirde cezrî zım geldiğini bildrmiştir. ve inkılâpçı fırkaların meydanı boş bularak demokrasiyi tehlikeye dü şürmeleri endişesidir. Sosyaldemokratlar bu defa dahi hükumeti kur taramadıkları takdirde Almanya' Türk İktisatcılar Cemiyeti üçünnın bir anarşiye düşmesi ve bundan cü içtimalanm dün Ticaret Odası bütün cihan siyasetinin ve sulhunun salonunda aktetmislerdir. İçtimaa şiddetli sarsıntılara uğraması mu cemiyet azalarının kısmı azamî iş hakkaktır. tirak ve verilen seri konferansları MUHARREM FEYZt takip etmişlerdir. Evvelâ müderris Münir Bey «nazarî îktisada göre rasyonalizm» mevzulu bir konferans vermiş, müteakiben müderris muavini doktor Muhlis Etem B. iktisadî ilim şube • lerinde işletme iktisadî, isimli üç seri konferansına devam etmiştir. Yakmda tstanbul Belediyesînde Muhlis Etem Beyden sonra Or • han Sadettin B. kooperasyon ve ko erkân arasında mühim tebeddülftt operatifin ehemmiyeti hakkında bir yapılacağı haber verilmektedir. Ankara'ya giden Vali ve Belediye reîsî konferans verdikten sonra içtimaa Muhittin Beyin Dahiliye Vekâletinnihayet verilmiştir. den feelefonla vaki olan davet üze rine gittiği anlaşılmaktadır. Muhittin Beyin Ankara'ya çağırılmasının Belediyede yapılması mutasavver tebeddülât ile alâkadar olduğu söylenmektedir. Yapılacak tebeddülât meyanında Belediye reisi muavîn lerinden Hâmit Beyin Ankara'da başka bir vazifeye nakli ile yerine açıkta bulunan Muhasebei hususiye müdürü Cemal Beyin ve diğer muavin Şerif Beyin tekaüde sevkedilerek yerine mezarlıklar idaresi müdürü Suleyman Beyin tayin oluna cakları rivayet olunmaktadır. Rasim Ali B.in tazminat talebi Radyo neşriyatı Millî mamulât hakkında bir tamim Tflrk iktisatcılar cemiyetinin dünkü içtimaı Belediyede Reis muavinlerinin tebdili rivayetleri Ankara'dan bugün veya yarın avdeti beklenen Muhittin Beyin muvasalatından sonra vaziyet anlaşılacaktır. Seyrisefain ve Naim vapuriarı Seyrisefain îdaresi Mersin hattına sefer yapan Naim vapuriarı acentasile yeni bir anlaşma tesisi için mü • zafcerata girişmiştir.