9 Temmuz 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

« = 9 Temmuz 1931 TEÜGRAFLAR Moratoryom Almanya'yı tehlikeden kurtardı M. Brünîng M. Musolini'ye Almanyanm büyük teşekkürlerini ıblâğ etti Berlin 7 (A.A.) Almanya'mn moratoryom yüzünden temin edeceği istifadeler şu suretle hulâsa edilebilirt 1 Moratoryom, Alman maliyesinin ve Alman iktisadiyatının pek yakında yıkılmasına mâni olacaktır. 2 Alman bütçesinin yükünü 9 milyar frank hafifletecektir. 3 Almanya'ya ecnebi sermayelerinin tehacümünü teshil ede • cektir. 4 tyi malumat alan Alman mehafiline nazaran Young plânı bey nelmüttefikin borçlara ait diğer itilâfların yeniden tetkikini mümkün ve hatta muhtemel kılacaktır. ARASIRA: Cumhurtyet Mühmel hazineler Süleymaniye'de şarkın cidden dilrüba san'at eserlerini teşhir için müesses bir müze var. Makine devrine takaddüm eden asırların bütün inceliklerini; şark zekâsınm, şark duygusunun, şarktaki icat ve ibda kabiliyetinin bazan bir yaprak kâ ğıtta, bazan bir minimini bardakta, bazan bir bez gömlekte, bazan bir hah parçasında canlandığım bu müzede hayretler ve heyecanlarla görmek mümkündür. öyle minyatürler var ki hurdebin kullanmıyan her hangi bir gözle onun kıldan ince hatlarını resmetmek kabil değildir. San'atkâr, nasıl bir fırça ile boya larını sürmüş, nasıl hurda mikyaslar bularak o nev'ine mahsus tena süpleri temin etmiştir, bugün takdir olunamaz. Sadri Etem B. de Kefken IHEM NALINA MIHINA macerasını teyit ediyor Nankörlük! Sadri B., Ali Saip B.in beyanatını teyit eden Hüseyin B.i tasdik ediyor 1 Roma'ya çağırılmış olup Başvekil M. Brüning'in bir mektubunu tevdi etmiştir. Alman Başvekili, bu mektubunda M. Hoover'in teşebbüsüne karşı minncttarlığını beyan ve izhar ettikten sonra Amerika'nın bu ha Daha beride, asrî makinelerle yareketinin M. Musolîni'nin delâlet ve pılan en ziba kumaşlardaki matburehberliği ile İtalya tarafından uzun iyet ve nefaseti haiz bir bez gömlek müddettenberi takip edilegelmekte görürsünüz. Bu! elle, bir Türk kaolan açık ve kat'î siyatete tamamen dınının elile nesçolunmuştur, fakat tevafuk etmekte olduğunu teyit ey üzerine gene bir Türk kalemile, helemektedir. men hemen yarı kur'an yazılmıştır. Orta boylu bir adamın tenine göre Mumaileyh bundan başka ttal biçilmiş ve dikilmis olan bu iç gömya'nın Hoover teklifine hemen muleğinin üstüne, bir kaç yüz sahife vafakat etmesinin bütün Almanya'da hasıl etmiş olduğu akisten ve bü yazıyı nakşeden el, ne kudretli ve ne yorulmaz bir eldir?.. tün Alman milletinde tevlit eylemiş olduğu memnuniyetten bahsetmekte Biraz ötede bir hah ile karşılaşıM. Braning'in M. Musolini'ye ve Alman milletinin ttalya'nın bu hr. Halı; Siraz'ın tsfahan'ın San bir mektubu muvafakatle ne gibi bir fedakirlık dalbedesteninde hergün bir çeşidini Roma 7 (A.A.) M. Musolini ihtiyar etmekte olduğunu bildiğini gördüğümüz halılardan değil! U Hariciye Nazın M. Grandi ile Italilâve eylemektedir. M. Musolinî, M. zaktan bakıldığı zaman bir Avru ya'nın Berlin sefiri M. Orsini Ba Orsini Barone'yi M. Brüning'e dos pa'lı ressamm fırçasından çıkma rengin bir tablo sanılır. Elle temas erone'yi kabul etmiştir. M. Orsini, tane bir cevabî mektup tevdiine medilince bu zan, şüphe yok ki, zail omur etmiftir. hükumet erkânı ile görüşmek üzere lur, fakat zairin yüreğinde gene bîr tereddüt, o hahnın bir resim oldu guna fikri meylettiren bir tereddüt kalır. Eşleri ancak bugünkü sınaî aletlerle vücude getirilebilecek bardak • lar, surahiler, kadehler, kalemtıraşlar, yazı takımları, müzehhep ve gayCenevre 5 «gecikmiştir» (A.A.) rimüzehhep yığın yığın nefiseler, Ottava 7 (A.A.) Canada'da hübir kısmını nümune olarak göster Köy hıfzıssıhhası kongresinde Türküm sürmekte olan şiddetli sıcak diğimiz bu aarif ve hayretengiz eşdalgası neticesinde bir çok kişi telef kiye murahhası Dr. tsmail Asım B. ya arasında pırıldıyıp duruyor. Müolmuştur. 60 kişi banyo ederken bosöz alarak ilk defa böyle bir kon ze, bu muhteviyat itibarile cidden ğulmus, 30 kişi güneş çarpma netiferansı içtimaa davet için vaki olan bir hazinedir, kıymeti rakamlarla icesinde ölmüş, 3 çocuk ta yıldırım iteşebbüsünden dolayı tspanya hü fade olunmak küçüklüğünden çok sabetile telef olmuştur. kumetile Cemiyeti Akvam meclisine ileri bir hazinedir. Ne yazık ki bu Roma 7 (A.A.) Gazeteler, Ber teşekkür ettikten sonra, Türkiye hazineyi ziyaret edenler, parmakla game'da misline nadir tesadüf edi son senelerde yapılan sıhhî işler ve sayılacak kadar azdır. Bilmem ne len şiddetli bir fırtına çıkmış oldu bilhassa köylerde yapılan tıbbî muplâjında çıplak baldır temaşasına, ğunu yazmaktadır. Bütün yollar sel avenet, sıtma ve sair içtimaî hastater ve para dökerek, fevç fevç şitap halini almıştır. Münakalât adeta fel lıkların mücadelesi teşkil&tı ve çoeden Istanbullulardan ayda elli tace uğramıştır. Bir çok binalar su al cuk vefiyatına karşı alınan tedbir nesi olsun bu rengin hazineyi seyre tında kalmıştır. Zarar ve hasar mikve diğer sıhhî teşekkülât ve icraat rağbet etmiyor ve o mühmel hazitan küllîyotlidir. hakkında beyanatta bulunmuş ve ne, bütün feyzini ka'rında sakhyan Avusturalya'da kasırga konferansa muvaffakiyetler temennam«»kşuf bir maden gibi gözlere Sidney 7 (A.A.) Dün gece Sidni ederek sözüne nihayet vermiştir. mestur kalıyor. Bari maarif idaresi, ney limanı açıklannda vuku bulan Türkiye murahhasının beyanatı talebe gezintileri programına bu kasırga bir çok hasarata sebep ol şiddetle alkışlanmıştır. meçhul güzellikler mahşerini ziyamuştur. Bu kasırga müte.addit ağaçret vecibesini ithal etse de çocuk Iarı köklerinden söküp çıkarmıştır. larımızın gözü olsun nurlansa! Jackson limanında ve Botany ko Ankara 8 (Telefonla) Yarınki M. T yunda bir çok küçük gemiler karaya Meclis ruznamesinde ceza muhakemeleri usulü kanununun tadilâtı Dioturmuştur. Gayet şiddetli ve sü vanı Muhasebat, Şurayi Devlet, Mahrekli bir yağmur yağmaktadır. kemei Temyiz otomobillerinin kalSidney 8 (A.A.) Iki gün evvel dırılarak jandarma umum kumanvuku bulan kasırga esnasında 4 kişi danhğına bir otomobil tahsisi hak ölmüştür. Zarar miktarı 200,000 İnkındaki lâyihalar vardır. giliz lirası tahmin olunmaktadır. tpoteklerin ne suretle kaldırıla • cağı, elçilik, ve konsolosluklarda ücGalata'da Agopyan hanında vuAnkara 8 (Telefonla) Temyiz retlerin lngiliz lirası olarak hesap eku bulan filim faciası hakkında Amahkemesi birinci reisi İhsan ve baş dilmesi hakkındaki lâyihalar Mec ğırceza mahkemesinde uzun müdlise gelerek alâkadar encümenlere ha müdeiumumî Nihat Beylerin dahil dettenberi devam eden muhakeme bulunduğu bir heyet Ankara'ya gel vale »»dilmiştir. nihayet mahkumiyet kararile neti di. Bazı kanun projeleri hakkında celenmiştir. Heyeti hâkime, filim heyetin mütaleası alınacaktır. Ankara 8 (Telefonla) Matbuat deposunun sahipleri olan Emil ve kanununun yeni şekli hakkında ga Yorgi kardeşler hakkında tedbirsizAnkara 8 (Telefonla) Çanak zetelerde çıkan ve bilhassa vali ve lik ve dikkatsizlikten dolayı ikişer kale Sıhhiye müdürü thsan Bey Be kaymakamlara gazete kapamak sasene hapis cezasile ikişer yüz lira lâhiyeti verileceğine dair olan haberyazıt Sıhhiye müdürlüğüne, Trabpara cezasma ve yangında vefat eler tavzih ve tasrihe muhtaç görül zon Sıhhiye müdürü Cevdet Şakir den Kadri B., Nadire, Ayşe ve Marmektedir. Yeni kanun henüz tetkik Bey Denizli Sıhhiye müdürlüğüne ta Hanımların vereselerine de biner devresindedir. Neşredilen malumattayin edilmişlerdir. Gireson Beleditan bir kısmının muğalâth, bir kıs lira tazminat itasına ekseriyetle kaye reisi Dizdarzade Eşref Beyîn merar vermiştir. mının yanlış olduğu anlaşılıyor. muriyeti tasdik edilmiştir. Sıcak dalgası Köy hıfzıssıhhası Kanada'da yeniden bir çok kimseler öldü Murahhasımız bizdeki tedbirleri izah etti Oruç, Ömer kaptan ve Kara Arslan gibi çete reialerile çok «ıkı münasebet tesis etmişti. Hüseyin Bey birinci kafilenin mutemedi idi. Ve firar edenler üzerinde de tabiidir ki para vardı. Ve bu para her hangi bir şaki için bir ve ya bir kaç adarn öldürecek her hangi bir sebep teşkil edebilirdi. Ayni zamanda Arif Oruc'un çete reislerile çok sıkı münase betini orada teessüs etmiş olan inzibatı ihlâl edecek mahiyette görenler bu vaziyetten rniüşteki idiler. Kafileden ayrılması fik rinde olanlar vardı. Binaenaleyh üç gruptan mürekkep olan kafile arasında bir hoşnutsuzluk, bir itimatsızlık vardı. Yani Arif O Büyük Harpte, Avrupa'y* Amerika orduları Başkumandanı Je> neral Perşing hatıratını neşretti. Jeneral, hatıratında, harbin zaferle neticelenmesindeki en büyük âmi • lin Amerika orduları olduğunu yaz(BİTİnd Sahifeden mabait) reden çıktı? Çeteleri aleyhimize mış, Fransız'larla tngiliz'Ier, buna rettir. tstanbul'dan Ankara'ya tahrik ediyor. Belki başımıza bir hiddetlenmişler, muharebeyi Ame geçişe ait notlarımı, hatıratımı felâket çıkarmak ihtimali de var rika değil, biz kazandık diye atıp bugünlerde yeniden tetkik ede dır.» Bunun üzerine ilk fırsatta tutuyorlar. Fakat; onlar da, biz karek neşredeceğim. Umit ediyo • Ereğli'de kafile Arif Oruc'u bizzandık, iddiasında müşterek de rum ki Kuvayi milliye ve çete zarure bırakmağa mecbur oldu. ğiller. Fransız'lar kendi hesapla harekâtı hakkında şayani dikkat rına biz kazandık, îngiliz'ler de, ömer Kaptanın o zamanki söbazı safhaların iç yüzü anlaşıl zünü kulağımla işitmedim. Çünkü kendi namlarına biz kazandık, di mif olacaktır. ben zabittim. Kafileleri icabında yorlar. Hakikat şudur ki harbi Ameri Kafilede hakikaten (30) müdafaa edecek olanlar yani bizka'lılar kazanmışlardır. Çünkü onbin altın var mıydı? lere panik verebilecek haberleri ların payansız maddî ve manevî yaro zaman söylememeleri tabiidir. Mes'ele şu olsa gerektir: Nidımları, harbi müttef ikleri kazandızamettin Nazif ile Arif Oruç, biz Fakat bilâhare işittiğimiz şeyler ran en büyük âmil olmuştur. Vil kulaktan kulağa sözlerdi.» on yedi nisan 920 tarihinde bir son'un mahut on dört maddesi ve geceyarısı İç Erenköyü'nden haAmerika'nın yeni kuvvetlerle düş reket ederken, bize iltihak etti man saflarına iltihakı Alman'larm Arif Oruç, (Yarın) da, lş Banler. Hep yayan gidiyorduk. Hümaneviyatını bozmuş, Amerika'nın kası Umum Müdürü Celâl Beyin seyin Beyin saydığı zevat ve bir hava, deniz ve bilhassa kara kuv de dahil bulunduğu, mücahede vetlerinin yıldırım sür'atile Avru kısım da esaretten gelen asker ler ve genç zabitler vardı. Ben de senelerinde çekilmiş bir grup neş pa'ya yetişmesi, tngiliz, Fransız bu zabitler arasında idim. Biz ve retmişti. Celâl Bey bu ciheti şöyle ordularının boşluklarını ziyadesile doldurmuş, onların müthiş Alman izah etmiştir: askerler kafilenin pişdarını teştaarruzlarile berbat olan manevî « Bu fotoğrafi ben Akhisar kil ediyorduk. Kandra'da Arif kuvvetlerini ihya etmiştir. Celâl Beyin izahati cephesinde bulunduğum zaman alınmıştır. Bahri (Manisa meb'usu Bahri B.) beraberdi. Fakat Muhittin ile Arif, geçici bir vazife ile uğramışlardı. Mütarekede tstanbul hükumeti, itilâf devletlerinin tazyiki ile, Yunan'lılara karşı müdafaatta bulunan Kuvayi milliyeye nasihat etmek üzere Muhittin ile beraber Mül kiye müfettişlerinden ve saire • den mürekkep bir heyet gönder • mişti. Arif, gazeteci sıfatile bu heyete katılarak Akhisar'a gelmiş, kendisi vazife itibarile bu heyetin eczasından olmamakla beraber geOriginal bir ilân! ne bu heyetle beraber Akhisar'Aka Gündüz, alâfranga tâbiril» dan ayrılarak Manisa cephesine original, yani nev'i şahsına münhagitmiştir. tngiltere ile Fransa'nın, o zaman, Amerika'dan azamî sür'atle imdat istiyen sürü sürü ricanamelerinin daha mürekkebi kurumadan, gördükleri büyük yardımları ve iyiliklerl unutmaları hakikaten nankörlüktUr. Amerika'nın harbin son sekiz ayı zarfında Fransa'ya iki milyon asker göndermiş olduğunu söylemek bu nankörlüğün derecesini ifadeye kâfidir. Para, yiyecek, cephane, kö mür, petrol, silâh ve mevadı iptidaiye gibi diğer yardımlar da caba! Amerika, harbe girmeseydi on • lar, zaferi rüyalarında bile göremezlerdi. Çok nankörlük etmesinler! * ruç onlarca şayani emniyet değilBilâhare bu heyetten ayrılarak dir. Çerkez Etem çetesine iltihak etDiyorlardı ki «bu adam da ne tiği anlaşıldı. Kanalizasyon İşletilmek üzere evlerde hazırlık yapılacak Belediye şimdiye kadar ya pılan kanalizasyonun işletilmesi için bir talimatname yapmıştır. 12 maddelik olan bu talimatnameye göre kanalizasyonun işle mesi için yakında evlerde hazırIıklara başlanacaktır. tdarei beytiyede kullanılan pis sular, yağmur ve kar suları, f abrika, çamaşırhane ve hamam ve aptesane suları umumî lâğımlara dökülebilecektir. Mutfak artık Iarı, süprüntüler, kum, kül, kemik, paçavra gibi cereyana mâni olacak şeylerle mevaddı müştailenin umumî mecralara akıtılması memnudur. Lokanta, f abrika, hastane, kışla ve garaj gibi fazla mevaddı şahmiye çıkartan müesse satın pis suları umumî mecraya akıtılmadan evvel hususî tesisattan geçirilecektir. Mevcut mesken ve binalardan zemin katile beraber üç kattan Ve ihtiyaten başka bir sokaktan evime geldim. O geceki vaziyeti bir daha gözümden geçir dim. Uykum kaçtı. Bir kaç saat yattım, kalktım, sigara içtim. Tesadüf beni de bir maceraya mı sürüklemişti? Hayır, hiç te öyle değil. Keşke tanımış olmasaydım. Bu kadın bir çığ gibi yuvarlanı • yordu. Acıdım bu kadına... İK1NCİ FASIL Hunharlık! İzmit'te bir çobanı işkence ile öldürdüler sir bir muharrirdir. Onun makale • leri, fıkralan, hilcâyeleri, romanlart hiç kimseninkine benzemez. Aşağıda göreceğiniz satılık bağ ilftnı da gösteriyor ki Aka'nın ilânları da kimseninkine benzemiyor. Bedavadan satılık bağ Borçlanmı tez elden ödemek mecburiyetinde kaldığım için Dikmen'deJd bağıtnı acele ve bedavadan ucuza sattyorum. Yüz dSnümden fazladtr. İçinde daitni ve iere gtbi akan üç tane suyu vardtr. Ağaçlart, çeymcleri, binast itibarile bağlarm da niskası, ahubabasıdır. Ama felek yar olmadı bahti siyaha. ».*.. Oörmek istiyenler Dikmen'de kahveei Hamdi çavuşa, pazarlık için de İdare Müdürümuz Talât Beye müracaat etsinler. Bugünkü Meclis Filim faciası Temyiz fıeyeti Ankara'da Emil ve Yorgi ikişer seneye mahkum oldular Yeni matbuat kanunu Tayinler Izmit 8 (Hu. Mu.) Cedit mahallesi çobanlarından Fettah oğlu 24 yaşlarmda Safer*in dün akşam evine gelmemesi üzerine ana ve babası polise müracat etmekle beraber oğul larını aramağa başlamışlar ise de bulamamışlardır. Bu sabah Kilâz deresinin KaraaAka Gündüz ğaç geçidinden geçenler Safer'i donTemenni ederim ki Aka'ya bu desuz ve pantolonsuz bir halde, iki fa felek yar olsun da bedavadan sakulağı kesilmiş, gözleri oyulmuş, tılık bağına yağlı bir müşteri çık husyeleri bıçakla lime, lime parçalanmış, vücudünün her yeri sopa yasin: rası içinde ve boğazından bir iple boğularak ipin ucile kenardaki sazlığa bağlanmış ve ölü olarak bul muşlardır. Henüz faili anlaşılmıyan cinayetin bir kadın mes'elesi yüzünden yapıldığı söyleniyor. Müddeiumumilik işe vaziyet ederek tahkikata başlamış tır. Vapur rekabetî fazla yüksek olan kârgir bina ların sahipleri mecralannı umumî kanalizasyona reptetmek için şimdiden hazırlıklar yapacaklardır. misafiri biz olalım. Haspayı li kör gibi bir yudumda içip bitirecek değiliz ya! Yeni seninki ne kadar karışık ismi failbe! Fena mı? Frenginden ihtiyarmdan gençlerine, gençlerin den buna kadar, hepsini küçücük parmağının ucunda idare ediyor. Yani, dedim. Ne demek istiyorsunuz? Bir kadın çalısoıasın, bir kadın yaşamasın, gülmesin, hayatını kazanmasın, gazinoya gitmesin, kimse ile konuşmasın.. Bunu mu söylemek istiyorsunuz? Hayır! O halde.. önce bu kadar fazilet satma demek istiyoruz. Biz kadın bun ları yapmasın demiyoruz. Fakat maksadımız dostçasına bir şakadır. Şakanın böylesi olur mu? W*badi var) Güverte ve yük 2, kamara azamî 20 liradır Seyrisefain ile vapurcular arasında aktedilen itilâfname dün den itibaren hükümden iskat edilmiştir. İtilâfnamenin feshi üzerine eski rekabet daha geniş bir mikyasta devama başla mıştır. Seyrisefain idaresi güverte ve yük ücretlerini iki liraya indir • diği gibi en uzak mesafe için kamara ücretini azamî yirmi lira olarak tesbit etmiştir. Acentalar Seyrisefain'in bu asgarî tarif esi önünde dün bir müddet şasırmışlar, aralarında ufak ufak içtimalar yaparak ücretleri bu miktara müvazi olarak kabule karar vermişlerdir. İtilâfnamenin feshinden sonra ilk defa olarak dün Yelkenciza delerin Vatan vapuru Karade niz'e hareket etmiştir. Vatan vapurunun hareketi Sirkeci'de re kabeti gürültülü şekle sokmuş, bilet satışı yüzünden acenta memurları arasında bazı hâdiseler zuhur etmiştir. Seyrisefain'in ilk postası bugün hareket edecektir. EDEBÎ TEFR1KA : 23 KOKAİN Yazan: AKA GÜNDÜZ Geceyansından çok sonra iki kafile, her halde hal hatır sor mak için bu zahmete katlanmaz. Bahusus takip edilenlerden birisi de kadın olunca. İdil'in heye canını teskin etmekle beraber kendimce her türlü müessir ihtiyat tedbirlerini almıştım. Maddî, manevî hiç bir âlakam olmadığı halde girdiğim bu vaziyetten doğru dürüst, yüzümün akı ile çıkmak vazifemdi. Onun için kafilenin beş veya elli olmasının hiç ehemmiyeti yoktu. Bu sefer otelin sokağına sap tık. Gene geliyorlardı. Zili çaldık. Sokuluyorlardı. Kapı açıldı. tdil girdi. Kapı kapandı. Ben geri döner dönmez öndekj üç kişi ile karşılastım. Durdular. Durdum. Içlerinden biri adımı bilmemiş olacak ki: O! Beyefendi, dedi. Sine madan mı teşrif ? Ne sineması arkadaş?! Canlı sinemadan mı teşrif ediyorsunuz? lşi derhal anladım. Herifler hafif tertip bir keşif taarruzu yapmışlardı. Ben de hafif tertip mukabele ettim. Evet, sinemadan.. Bize de bilet yok mu? Ben biletimi beybabandan aldım! Sen de oraya müracaat et, sana da bilet versin! Üç akadar birdenbire bi rer, ikişer adım ayrıldılar, beni ihata etmek istiyor • lardı. Sırtımı duvara ver dim. Tam o sırada arkadan gelen iki kişi, öndeki üç kişinin aralarına girdiler ve: Arkadaşlar! Soldan geri! Münasebetsizliğin lüzumu yok! Dediler. Üç kişi birdenbire afal ladı. Ben de şaştım. Bunlar, iki genç zabit idi. Üç mütecaviz süklüm püklüm, geri sin geriye gittiler. İki zabit yanıma sokuldu. Adımı söyliyerek selâm verdiler ve: Affedersiniz, dediler. Bizi de bunlardan zannetmiş olmanız muhtemeldir. Gerçi biz de takip ediyorduk, fakat sizi değil, bu üç kişiyi. Bunlar kim? Biz de bilmiyoruz. Barda oturuyorduk. Aranızda bir şey mi geçmiş, ne olmuş. Galiba bir dans mes'elesi. Kendi kendilerine, şunları takip edelim, yolda çevirelim ve bu sefer götürüp istediğimiz yerde dansedelim, diye konuş tuklarmı işittik, böyle bir münasebetsizliğe meydan vermemek için... Çok teşekkür ederim. insanlar... O! Mübarek olsun! Artık aldın yürüdün. Allah versin muamelei kimyeviye gibi birbirinizle halli hamur oldunuz. Nasıl, Madam lâ Vikontes tatlı mı bari? Yahu! Arkadaşça haber veriyorum, handise ya dile düşüyorsun, ya düşmek üzeresin.. Bizi de hatırlamak yok mu birader! Bir gece de masamzm