5 Eylül 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

S Eylul 1931 'Cumhttriyet Dünkü yüzme yarışları « • • • l«ll I llgCumhıınyefj Çarşamba günü saat dort buçuk raddelerinde Sadıkzade'lerin Dumlupınar vapuru Karadeniz postasüından avdetle Topane nhtımına yanaştı. Tçinde koyun dolu idi. Hamalı, kayıkçısı vapura nucum ettiler. Kalabahk pek ziyade idi. Ben guç hal ile vapurdan çıkarak rıhtımda bir otomobil tedarik ettim. Ailem efradı da vapurda bekllyorlardı. Bu esnada vapur açılnuş, müruru ubur münkati olmuştu. On dakika kadar bekledik, vapur güç hal ile yanaştı. Bu sefer aşağıdan yukarıdan bir hücum daha vaki oldu. Bin müşkülât ile merdivenden yukarı çıkabildim. Müşteriler akın edıyorlardı. Oövertede vapurun her tarafı koyun dolu olduğu cihetle bir koşede sıkıştım kaldım. O esnada vapurun uçuncu kaptanı Esat Ef. de merdivenl kaldıracağım, çabuk çıkınız diye bağırıyordu. Kamaradan eşyamı hamallara vererek merdivene geldiğimde merdiveni kaldınlmış buldum. Bir takım müşteriler de çıkmağa vakit bulamıyarak vapurda kalmışlardı. Merdiveni indirmesini rica ettiğimiz halde hiç aldırmıyordu. Çoluk çocuğu ahalinin yardımıle merdivenin yüksek olan nihayetinden atlatmak suretile rıhtıma in dirdik. Atlarken refikamm ayağı incindi. Şımdı yatıyor. Mumaileyh kaptan hakkında ikamei dava edeceğim tabiidir. Gazeteniz karilerinden Beşiktaş: Cihannütna mahallesi Çırağan caddesi (65) numaralı hanede sakin miralay ., . Huseyin Gazi'nin vecizeleri Cem ve telfik eden M. Agâh Büyük Gazi'nin mazbut sözlerinden iktibas olunan vecizeler, kitap şeklinde ve mazrufa lâyık bir zarf dahilinde pek nefia ve memleketimizde tabı san'atının bedil bir eseri olarak tabolunmuş ve kitapçılara tevzi edilmiştir. Beylerbey'li Salim Bey «1» saat ((31» dakikada Beykoz'dan Bebeğ'e geçti (Bîrtnct sahtfeien mabatt) mahiyette şimdiye kadar bu şekilde bir mukavemet yarışı yapıltnadığindan retmt bir rekor mevcut değildi. Bu itibarla dünkü müsabaka, su soprlarında yeni bir rekor tesbit etmek imkânmı vermiştir. MUsabakaya saat dördü bes geçe, Beykoz parkı iskelesinden denize gi> rilmek suretile başlanmıştır. Yarışa, üçü hanım olmak üzere on dört müsabık iştirak etmiştir. Müsabıkları, hakem heyetini ve yarışı takip eden kalabahk bir seyirciyi Şirketihayriye'nin 52 nutnarah vapuru köprüden Beykoz'a götürmUstür. Fahri B. kaptanın idaresinde bulunan bu vapur yarış başladıktan tonra müsa bıkları adım adım takip etmif, indelhace kullanılmak üzere kayıklarını manya etmiş, bu suretle hem vapurdakî seyirciler yarıvın bütün «afahatını takip etmişler, hem de mUsabıklar emniyet altında müsabakaya devam edebilmişlerdir. Fahri kap tanı, »pora gösterdiği bu alâkasın dan dolayı takdir ederiz. Müsabıklar denize girdikten bir dakika sonra birbirlerinden ayrıl mışlar, her birisi muhtelif istika metlere dağılarak yüzmeğe baflamiflardır. Beylerbey'li Salim, Galatasaray'h Şeref, Kuleli'den Sedat Beyler iin safta, Galatasaray'lı üç hanım da bir arada yüzmeğe baslamışlardır. Bir müddet sonra Salim, bütün yüzücüleri arkada bırakarak Anadolu sahilinden ilerlemeğe başlamıştır. Hava çok sakin ve durgun olduğundan müsabıklar sühuletle yüzmelerine devam edebilmişlerdir. Yüzücülerin mensup oldukları kulüplerin fıtaları, hakem motörü, hususî sandallar da müsabıkları takip etmişlerdir. Salim, en önde gitmek imkânını kimseye vermeden müsa bakayı bitirmis ve bir saat 31 dakika 23 saniyede müsabaka hattının müntehasıJWan Bebek'teki Galatasaray tftllübünün rıhtımına çıkmâw suretile Jbirinci olmuf ve bir rekor yapmıştır. Salim karaya ayak basar baffnaz şiddetli surette alkışlanmıştır. Kuleli'den Sedat B. 1 saat 38 dakika 25 saniye ikinci gelmis, Ga latasaray'h Şeref B. de 1 saat 39dakika 48 saniyede üçüncü olmuştur. Umum yarısta dördüncülüğü ve kadınlar arasında da birinciliği Matmazel Eva kazanmıştır. Matmazel Eva 1 saat 57 dakika 38 saniyede bu mesafeyi katetmiştir. Bundan sonra sıra ile Kuleli'den Hakkı beşinci, Fenerbahçe'den Melih altıncı, Galatasaray'dan Mat mazel Kirista Brohman yedinci, Galatasaray'dan Vangel sekizinci, Matmazel İnke Brohman dokuzuncu, Beylerbeyi'nden Salâhattin onuncu, Galatasaray'dan Lutfullah on birinci, Beykoz'dan Mehmet on ikinci gelmişlerdir. Müsabıklardan yalnız birisi yarışı yolda terketmiştir. Müsabakalar heyeti umumiyesi itibarile güzel olmuştur. Yalnız burada bir noktaya nazari dikkati celbetmek istiyoruz. Müsabıklar iki saat deniz üzerinde kaldıktan ve bütün kudretlerini sarfettikten sonra karaya çıktıkları vakit kendilerile alâkadar olacak, masaj yapacak, elbiselerini getirecek ve en iptidaî hususatı temin edecek kimse bulamamışlardır. Beylebey'liler yalnız Sa lim tekayyüt göstermişler, diğer yüzücüler kendi başlarının çaresine bakmışlardır. Bu hareket gayet acıdır. Bir sporcu kulübüne şeref ver • mek için büyük müşkülâtla uğraşarak derece almağa çalışırken kulüp idaresi de bunlarla biraz yakından meşgul olmalıdır. Müsabıklar karaya çıktıkları vakit içecek sıcak bir çay, masaj için biraz kolonya gibi en basit şeyleri bulmalıdırlar. Müsabık • lardan derece, rekor ve muvaffakiyet beklemek nasıl hakkımızsa on ların sıhhatleri ve istirahatlerile de idareciler o kadar alâkadar olma • lıdırlar. çok uğraştnışlarsa da bir şey yapamamışlar ve maçı 02 kaybetmiş • lerdir. İkinci maç Galatasaray birinci takımile Pera takımı arasında oynanmıştır. Galatasaray şu takımla oy namıştırı Avni, Vahi, Bürhatı, Mithat, Nihat, Suphi, Lâtif, antrenör Pagnem, Nacdet, K«mal Faruki, Celil Şefik. Galatasaray oyüna başlandıktan sonra derhal hâkimiyeti almıştır. Takımda muhacim oynıyan millî takım antrenörünün de mevcudiyeti iyi bir tesir yapıyordu. Pera'lılar daha ziyade bir müdafaa sistemi takip ediyorlardı. Bu sebepten Galatasaray ilk devrede ancak bir gol atmağa muvaffak olmuştur. İkinci devrede oyun daha ziyade Galatasaray'ın hâkimiyeti altına girmişti. Necdet ikinci golü atmış, biraz sonra da Lâtif üçüncü golü kaydetmiftir. Pera'lılar gol yapmağa muvaffak olamadan 03 maçı kaybetmişlerdir. Bir vapur kaptant neler yapmış? 2500 Lira 931 ikinci kurası 1 Tesrinievvelde Çekitiyor Gazi'nin vecizeleri Türk vatanının halâs ve ihyasmı istlhdaf, Gazi'nin büyük dehasile idare olunarak tahakkuk eden büyük inkılâbın bütün safahatını göz önünde pek manidar levhalarla tecessüm ettiren çok kıymetli bir eserdir. Gazi'nin vecizeleri Yüksek bir deha ve irfanın birer şeraresidir. Eser her meslek erbabı için başları daraldığı, sıkıldığı zaman müracaat edilecek bellibaşh rehberdir. Denilebilir ki eser asker, sivil, kumandan, zabit, âmir, memur, tüccar ve çiftçi, san'atkâr ve işçi velhasıl her kes için elmaslardan işlenmiş kurtarıcı, sihirli bir muskadır. V Kumkapı güreşçüeri Bursa'ya gidiyorlar Bursa sporculaıı Kumkapı kulübü güreşçilerini davet etmifIerdir.Bu davet kabul edilmişti. Kumkapı ku lübü Bursa'ya gidecek güreşçüeri dün seçmiştir. Bunlar perşembe günü buradan hareket edecekler cumar tesi günü orada maç yaparak ayni gün avdet edeceklerdir. Kuzguncuk'ta mukim hukuk mezunu Niğde'li Müsllm oğlu Mustafa Efendi gazetemize gönderdiği bir varakada diyor ki: «Şurayı Devlet deavi dairesinde evrakın vardır. Evrak numarası 928/7018 ve duavi numarası 928/1302 dir. Bu evrak dört senedenberi intaç edilmemlştir. Bir aralık dava dosyamın bulunduğunu haber al dım. Artık bu davanın bekletilmiyerek neticelendırilmesinl rlca ederim. Şurayi Devlet deavi dairesl riyasetinln nazari dikkatini celbediyorum. Ben Yunan işgali zamanında anasını ve babasını kaybetmiş bir kimsesizim. Bundan sekiz sene evvel beni evlâdı manevî olarak alan bir doktorun yanmdan da çıkarıldım. Sokaklarda. şurada burada 3Ürünmekte iken Uşak'm Sabah mahalle sinden Helvacı oğlu İsmall Efendinin yanma hizmetçi olarak girdim. Usak ilk mektebine girdim ve ikmal ettim. Istikbalimln temini İçin baska bir istinatgâhım olmadığından askerî liselerinden birine girmek için makamı aidine bir arzuhal verdim. Muayene olundum. Bütün evrakım ikmal edildi. Konya veya Bursa askerî mektep lerlnden birine kabulüm mukarrer iken kadro doldu dediler. Halbukl benimle beraber evrakı muamele gormüş peder ve validesi mevcut 5 arkadaşımın mekteplere g!rfflkîWittl'habör alflftn.'Bu pekâlâ. fafcat behim gibi kimsesîz olanlar dertlerint kime anlatsınlar? ,,^, , / S 6 Uşak'ın Sabah mahallesinden Hel vacı oğlu İsmail Efendi nezdinde Murat oğlu Recai Dört senedir bitmiyen muamele Gazi'nin vecizeleri Eser BUyük Gazi'nin ayakta 3 renkli bir tasvirleri, muhtelif zamanlarda, muhtelif vazife baçlannda, at üstünde istlrahat hallnde, Başkumandan kıyafetile, Büyük Millet Meclisi Reisl ve Reisicumhur halinde alman diğer altı kıt'a resimlerile de tecyin edilmiştir. Karilerimize ve okuma yazma bilen herkese bu eseri bu hakikî inkılâp tarihini ehemmiyetle tavsiye ederiz. Eser kitapçılardan ve <Cumhuriyet> matbaasından tedarik ve talep olunabilir. Fiatı her yerde (1) bir llradır. Çocuk hastalıklan mütehassısı u !.&>••: Kimsesiz bir çocuğun derdi Birincı mükâf at îkin cı mükâf at 750 lira 250 » At yarışlarının sonuncusu Yarış ve Islah Encümeni tarafından tertip edilen at kofularının al • tıncı ve sonuncusu dün büyük bir kalabahk huzurunda Veliefendi çayırında icra edilmiştir. Birincî koşu Handikap koşusu idi. Üç yaşındaki yerli ve arap erkek ve dişi taylara mahsus ve mesafesi 1400 metre olan bu yarışta Hilmi Beyin Güleri birinci, İhsan Beyin Yegânesi ikinci, Süleyman Efendi nia Tayyar II ai üçüpcü gelmis •tir. ,. . . ,. , İkinci koşu, üç ve daha yukan yaştaki halis kan İngiliz at ve kısraklara mahsus olup mesafesi 1800 metre idi. Celâl Beyin Kezbanı birinci, Suphi Paşanın Rosbellei ikinci, Akif Beyin Ketje de Bruxelles'i üçüncü gelmiştir. Üçüncü koşu, İkinci Inönü koşusu idi. İkî yaşındaki halis kan Türk erkek ve dişi taylar arasında yapılmıştır. Mesafesi 1000 metre olan bu koşuda, Haydar Beyin Gözdemi birinci, M. Yantes'in Kaplanı ikinci, Mithat Beyin Toramanı üçüncü gelmiştir. DÖrdüncü koşu handikap koşusu olup dört ve daha yukarı yaştaki yerlî ve arap at ve kısraklara mah sus idi. Mesafesi 3000 metre olan bu koşuda Nail Efendinin Aldervişi birinci, Prens Halim Beyin Rüçhanı ikinci, Mustafa Efendinin Nasibi üçüncü gelmiştir. Beşinci koşu, oniformalı zabitan koşusu idî. Dört ve daha yukarı yaşta ve her ırka mensup at, kısrak ve idiçler arasında yapılan bu manialı koşuyo üç zabit iştirak etmistir. Bidayette birinci gitmekte olan yüz başı Hulusi Beyin Strombolisi aksilik ettiği için koşuya devam edememiş ve binicilik mektebinin Profisi brinci, yüzbaşı Mustafa Beyin Leylası ikinci gelmiştir. I lOkişiye (ellişer liradan) 1000 » (ellis er liradan) 500 » Dr. Semiramis Ekrem H. Beyoğlu Mektep sokak Telefon B. O. 2496 Çocuk hastanesi kulak, boğaz, burun mütehassısı Dr. Ekrem Behçet ... B. oğlu Mektep sokak 1 Telefon B. O. 2496 BÜYÜK TAYYAREPMOSU U. Ci TERTİP 2 . c i 11 KEŞÎBE tYLÖLBEtt^ Kazamızda Adliye teşkilâtı olmadığın dan cüz'î bir alacağımın tahsill için kaymakamlığa müracaat ettim. Arzuhalim karakol kumandanı Süleymançavuşa havale edildi. Yirmi gün lşiml gücümü terkederek bu işln arkasına düştüm Nihayet şöyle bir cevaba maruz kadım. «Ben senln tahslldarın değilim. Ne yaparsan yap.» Bu cevabı aldıktan sonra ne yap maklığım lâzım gelir? Bu bapta alâka dar makamlarm nazari dikkatlerinl celbederim. Mardin'in Kızıltepe kazası ahalisinden A. Mecit Adliye Vekâletinin nazari dikkatine Haydar RifatBeyin eserierinden Aynî haklar tki lira Mirat mes'eleleri Bir lira Şerhli borçlar kananu Bir lira 'kbal kitavhanesinde BÜYÜK IKRAMIYE (35,000) lîrad.r Ayrıca : (15,000 12,000 10,000 8,000) liral.k İKRAMİYE VE: (25,000) Lirahk bir mükâfat. Gerede Belediye Riyasetinden: Gerede'de Kaynarlar mevkiinde her sene küşadı mütat olan panayır bu sene de 2 teşrinievvel 931tarihine müsadif cuma gününden başlıyarak cumartesi günü akşamı hitam bulmak üzere iki gün devam eder. Keza son panayir 16 teşrinievvel 931 tarihine müsadif cuma ve cumartesi günleri olmak üzere iki gün devam eder, bu panayırda cins at, kısrak, ester, ve elli bini mütecaviz etlik ve damızhk koyun, keçi, kara sığır hayvanatı ile bilumum levazımı beytiye ve saire mebzulen bulunur. Panayıra teşrif edecek zevatın kazamızda her suretle esbabı istirahatlerinin temin edileceği alâkadaranın malumu olmak üzere ilân olunur. Doktor İ Osman Şerafettin Emrazı imtaniye mütehassısı Cigaloğlu Nuriosmaniye caddesi İ Y Telefon: 893 Muayene zamanı cuma'dan maada 1,307 ( Gureba hastahanesi) dahilt,san Hasta'ıklar mütehassisr Kopeğinizi tedavi ettirmek için İstanbul'da Hayadrapaşa'da Tatbikatı Bay tariye mektebine müracaat ediniz. O radft göreceğiniz ihtimam ve dlkkat ve bilhassa hazakat sizi cok müteşekkir bırakacaktır. Bu mekteple memleketimiz cidden iftihar edebilir. Şu kadar ki vakit geçirmeyiniz. etti. Altınordu Türkspar'u birinci partide Altay'a karşı on beşle ve ikinci partide on bire karşı on beşle mağlup etti. Saat 17,30ta kalabahk bir seyirci huzurunda Altınordu Altay arasında yapılan final müsab • kasını Altınordu birinci partiyi ikiye karşiı on beşle ve ikinci partiy de sekze karşı on beşle kazanarak 1931 • 1932 senesi İzmir şampiyonluğunu kazandı. Gernlik Tuz inhisarı kantarctsı Ahmet Naci Ef. ye Şişlinin en güzel yerinde Cabi caddesin.de 55 numaralı 9 odalı, bahçeli kârgir bir ev Satılık ve kiralık Evin iki sokağa nezareti, mükemmel bir hamamı elektrik ve auyu vardır. Görmek istiyenlerin içindekilere müracaatları. Tütün İnhisarı Umumî Müdürlüğünden: (8) kalem kâgıt ve karton kapalı zarf usulile satın alınacaktır. Taliplerin nümune ve şartnameleri almak üzere her gün ve yevmi münakasa olarak tayin edilen 26/9/931 cumartesi günü saat (13) buçukta teminat akçelerile birlikte Galata'da mubayaat komisyonuna müra caatleri. Izmir voleybo! şampiyonluğunu İzmir ikinci taiumlar lik maçları Altınordu kazandı İzmir 4 (A.A.) Bugün Voleybol ı şampiyonluk maçları Tilkilik'te Altınordu spor kulubü sahasında ya pılmıştır. Sabahleyin saat sekiz buçukta Altınordu ile Karşıyaka spor klubü takımları karşılaştılar. Altınordu birinci devreyi bire karşı on beşle, ikinci devreyi ikiye karşı on beşle kazandı. İkinci oyun saat dokuz buçukta Altay ile İzmirspor takımları ara sında yapıldı. Altay birincî devreyi dokuza karşı on beşle ve ikinci devreyi de on bire karşı on beşle kazandı. Üçüncü oyun TUrkspor ve Buca takımları arasında yapıldı. Türk spor birinci partiyi on bire karşı on beşle ve ikinci partiyi de gene on bire karşı on beşle kazandı. Dömi • finale kalan Altınordu, Altay ve Türkspor arasında kur'a çekildi. Kur'a neticesinde Altınordu'nun Türksporla karşılaşması takarrUr Futbol maçları Dün Taksim stadyomunda ikî mühim futbol maçı yapılmıştır. llk müsabaka Fenerbahçe ikinci takımı ile Kurtuluş birinci takımı arasında olmuştur. Fener'liler bazı oyunculari eksik olarak sahaya çıkmışlardı. O yuncu eksîklîğine inzimamen mevcut oyuncular da fena oynıyorlardı. Kurtuluş takımı ilk devrede iki sayı yapmıştır. tkinci devrede Fener'liler b'u sayılara mukabele edebilmek için İzmir 4 (A.A.) Evvelce tehir edilen ikinci takımlar lik maçlarına Alsancak spor sahasinde devam edilmiştir. İlk maç sabahleyin saat do kuzda İzmir spor ve Göztepe ikinci takımları arasında yapılacaktı. İz • mirspor sahaya gelmediğinden Göztepe'liler seremoni yaparak hükmen galip ilân edilmişlerdir. İkinci maç saat 16 da Karşıyaka ve Türkspor ikinci takımları arasında yapılacaktı. Karşıyaka'lılar da gelmemişlerdi. Bu suretle bu maçta yapılamamıştır. üçüncü maç Altay ve Buca ikinci takımları arasında yapılmıştır. İyi bir oyundan sonra sıfıra karşı üçle Al tay takımı galip gelmiştir. Istanbul Erkek Moaîlim Mektebindsn: ile 1 Fizikî ilimler mezuniyet ikmal imtihanları (10 eylul) persembe günü tam saat dokuzda icra edilecektir. 2 Diğer ders ve sınıf ların ikmal imtihanları ayrıca ilân edüecektî'. 3 Vaktinden evvel talebenin mektebe gelmesi caiz değildir. (2241) Türk Spor bugün zengin mtinderecatla ve dünku maclarm tafsilât ve resimle rile 24 sahife olarak intişar etmistir. Harkof maçınuı tafsilâtı ve temaslar hakkında duyulmamış malumat Balkanlar hakkmda hususî haberler, spor yıldızların dan Nihal Hanımın hayatı, duşünceleri. Spor sineması ve saire. Türkspor çıktı yavruiannızı besliyiniz. Gürbüz, kuvvetli olur. Çabuk yürür. Neş'eli büyür. Deposu: Bahçekapı Istanbul Belediyesi Karaağaç Müessesatmdan: Sütlüce'de Karaağaç Müessesatında yapılan et satış salonu demir bölmelerile hattıhavaisi kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur Keşif bedeli 22823 liradır. Vuku bulan teklifler haddi kifayede j?Brüldüğü takdirde 20 eylul 931 pazar günü saat on beşte Meclisi idarede ihalesine karar verilecektir. Münakasaya iştirak etmek arzusurîda bulunanlar münakasa şartnamesile plânlan beş lira mukabilinde mü esseseden alabilirler. SALİH NECATi