3 Kasım 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

3 Kasım 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Cumhuriyet 3 Teşrraisanî f I Sehir ve nrıemleket haberleri Tütünlerimiz [nhisar Idaresi Amerikan şirketile anlaşh Siyasîicmal Rusya Japonya Cenubî Mançuri'deki Japon ha* rekâb askeriyesinden dolayı Çin ile Japonya arasında zuhur eden ihtilâfın bu iki devlete münhasır kal mayüp bir gün Rusya'nın dahi bu ihitilâfa dahil olacağı hakkında ötedenr beri izhar edilen endiselerin nabi mahal olmadığı meydana çıkıyor. Japon'lar cenubî Mançuri'nin işgalin? tamamlamak üzere olduklan gibi harekâtı askeriyeyi Rus mıntakast olan şimalî Mançuri'de de tevsi et meğe hazırlamyorlar. Son gelen telgrafnameler Japon'lar şimalî Mançuri şöyle dursun Sibirya'daki asıl Rus arazisine de sarkmak üzere bw Iunduklarını gösteriyor. Bu haberlerin doğru olduğu Japonya hükumetinin Moskova sefiri vasıtasile Sovyet hükumeti nezdinde yapmış olduğu ciddî teşebbüsat ile teeyyüt etmektedir. Japonya hükumeti Mançuri hududunda Rus'larm yapmakta olduklan askerî tahşi • datın Japon ordusunda heyecan uyandıracağım beyan ederek bu tahşidata bir nihayet verilmesini talep etmiş ve aksi takdirde Japon ordu» sunun mukabil harekâtta buluna cağını bildirmiştir. Sovyet'Ierin Mançuri hududunda mühim miktarda asker topladıklan hakkında şimdiye kadar bir haber gelmemişti. Böyle bir şey olsaydı çoktan buna dair malumat teraşşuh ederdi. Mançuri'de ahvalin kanş masından dolayı bu halin Rus arazisine sirayetini men için bazı te • dabiri ihtiyatiye ittihaz edilmiş olmahdır. Japon'lann bu tedabiri, tahşidat ve tehdit şeklinde göstermîş olmalan Sovyet'ler ile ihtilâf çıkarmaga vesile aradıklanm isbat ediyor. Anlaşılan Japonya hükumeti ve bilhassa meraurinî askeriyesi cenubî Man • çuri'yi işgal etmekle iktifa etmiyerek şimalî Mançuri'yi de zaptederek Mançuri'nin heyeti umumiyesinde yerleşmek istiyor. Sibirya'nın içine girmiş olan gayet zengin ve askerî cihetten pek mühim olan Mançuri kıt'asına Japon'lann vazıyet etmek tesebbüsünde bulunma'arı cihan sulhunu tehdit edecektir. Buna Rus'lar razı olmadıklan gibi Amerika'Iılar dahi lâkayıt ve seyirci ka'amıyacaklardır, MUHARREM FEYZt Yalova ve Edirne Muharriri: FERNAND GRENAR Matercimi: YUSUF OSMAN J Çocuk Tasavvurun bu sene tatbikı bekleniyor Çocuk mahkemeîeri teşkili hakkır.daki tasavvurun bu sene kuv veden füe çıkanlması çok muhte meldir. Adliye Vekâîeti İtalya'da tetkikat icra eden hukuk doktorlarına çocuk mahkemeîeri ve çocuk ıslahhanesi hakkında bir kanun projesi yaptırmıştır. Mücrim çocuklann muhakemeleri tamamile başka usullere tâbi tutu • lacak, çocuklann akıl, ruhî, sıhhî, ailcvî vaziyetleri ayrı ayrı tetkik olunacaktır. Evvelki gün Adliye Müsteşarı Ferit Beyle Adliye erkânı Etliğ'e giderek Etlikpalas binasım gezmişler • dir. Şehir haricinde bulunan bu binanm mücrim çocuklar ıslahhanesi (hapisane) ittihazı münasip görülmektedir. On bir yaşından on sekiz yasına kadar kız, erkek çocuklar işledikleri cürümden dolayı çocuk mahkemelerinde muhakeme edile • cekler, mahkum olduklan takdirde bu ıslahhanelere gönderilecekler dir. Bu teşkHât bil?hare Îstanbul tzmir'e de teşmil edilecektir. ve JTelefonuaçîldı Ücret Yalova'ya 25, Edirne'ye 100 kuruşlur îstanbul ile Yalova arasındaki telefon hattı tesisatı ikmal olunmuş ve yapılan tecrübelerde muvaffakiyetle görüsülmüştür. Şirket üç dakika'ık mükâlemeler içm 25 kuruş fiat koymuştur. Gö rüsülemedigi takdirde yalnız 15 kurus almacaktır. Daimî abone ola caklar için kıtnturat seraiti hazırlanmaktadır. Şimdilik Telefon umumî merkezindski santralda görüsmek istiyenler icin bir servis açılmıstır. Ankara icin kunturat şeraiti mucibince (20) lira deoozito verilmek tedir. Yalova için bu meblâğ henüz taayyün etmemiştir. Edirne ile Ankara arasmda üç dakik'kalık telefon mükâlemesi için bir lira ücret aimmaktadır. Mükâlemelere dünden itibaren baslanmıştır. Amerika'ya gîdiyoriMahkemeleri En sadlk arkadaş: Mirza Kuü Kukuldaş Babür tek başına perişan Düşman askerleri Yoldaşlar önde Darı çorbası.. ~ 18 Babür gene harbe hanştı: Beş altı gün »onra Babür, müstahkem mevkii cebren ve harben zaptetmeğe karar verdi. Muhafız kuvvet lerin o aralık yaptığı bir huruç hareketini defetti Fakat bu mücadele esnasma gece olmuştu. Kendisine, gece karanlığmda kaleye girmemesi tavsiye olundu. Bunun uğurlu olamı yacağı söylendî. O da bu manasız ihtarı muvafık şrördü, sabahı bekledi. Fakat şafakta, bizzat Tanbal aske rinin başında olarak şiddetli bir baskın yaptı. Baskın o kadar kuvvetli ve şiddetli olmuştu ki, eğer Babür muharebe zamanı yataga giyinmiş olarak girmeği âdet edinmiş olma saydı kaçamaz ve Tanbal'ın eline behemehal esir düşerdi. Bu müsademede Babür çok parlak bir kahramanlık eseri gösterdi. Kendi*i zırhsız olarak, mükemmelen mücehhez iki yüz düsmap atlısı ile tekbaşma çarpıştı. Bir ok baldınm deldi. Ağır bir kılıç darbesi de, başım • miğfer altında olduğu halde çok zedeledi. Maamafih kahraman Babür bu hasımlara galebe çalarak kurtulmağa ve Oş'a varmağa mu vaffak oldu. « ÖIü veya diri, birbirimizden aynlmıyalım, olmaz mı?> Kukuldaş cevap verdi: Ahm, artık yol alamıyacak ü<t hale geldi. Siz bana bakmıyınız. Yoksa sizi yakalarlar. Babür yalnız başına yoluna devam etti. Güneş batarken dağlık araziye giriyordu. Burasının kendiaine emin bir melce olabileceğini düşündü. Fakat, atı yürüyemiyordu. Birden bire, Babür'ün karşısına iki düşman neferi çıktı. Bağırarak dediler ki: « Nereye gidiyorsun. Kaçmak tan hiç bir faide hasıl olmaz. îki kardeşin de esir edildi.» Bu haber Babür'ü endiseye dü şürmüş olmakla beraber, o, itidalini muhafaza ederek yoluna devam etti. Bu düşman neferleri Babür'e hür metle hitap ediyorlardı. Tanbal'ın, onu, Han ilân etmek niyetinde olduğunu temin ettiler ve dediler ki: « Gece pek karanlıktır, bu çölde yol yoktur, isterseniz, gideceğiniz yere kadar size refakat ve kılavuzluk etmeğe hazınz.> Babür tek başına: Fevkalâde yiğitlik: Bu sözleri söyledikten sonra, hüsMoçol hanları Şekh Baniye karşı: nü niyetle hareket ettiklerini temin Bu esnada Hanlar şahsen gelip An ettiler. Hatta bunu isbat için Kur'adijan'ı muhasara ettiler. Hanların en na el basarak yemin eylediler. Bukiiçüğü, bu hizmetine mukabil nun üzerine Babür dedi ki: «Fergahana» nır. en zengin kısmmı ce« Pek iyi, siz önde gitmek şar nup mmtakasım almak emelinde idı. tile kabul ederim, yürüyelim.sBabür'e diğer bir parçası bırakılı Bu yoldaşlar geceyarsmdan üç sayordu. Tanbal'ın kardeşinden Akhsi at sonraya kadar Babür'e refakat etkasabasını zaptetmek için Babür'ü nehrin öte tarafma gönderdiler. Kar tiler; dereleri ve vadileri aşarak yürüdüler. Nihayet büyük bir yolun, makarısık bir takım entrikalar ve hâdiseler neticesinde Babür şehre gir ihtimalki Kendir'den Taşkend'e giden yolun kenanna gelmişlerdi. Kıdi kücük kardeşi Cihangir ile ba • rıs»ı. CTanbal) ın kardeşi aldatilarak lavuzlardan biri bir keşif yaptı. Gelip geçenlerin kalabalık olduğunu, esir edtldi. Fakat Tanbal, kesretli kuvvetlerle bizzat yetişip kaleyi tek binaenaleyh meydana çıkmanın tehrar işgal etti. İşte orada, kalenin dilikeli olacağmı söyledi ve ilâve edebinde, Babür çok fena bir vaziyette rek dedi ki: bir sokak muharebesine tutusmağa « Ne biz, ne atlarımız gıdasız mecbur kaldı. Vaziyetin fenahğı ve duramayız. Siz bu tepenin arkasında hasmm adea'en fevkalâde tefavvuku görülmiyecek bir yere saklamnız. karsisında perişan oldu. Ben gider, yakındaki Kernan köyünden yiyecek tedarik ederim.» En fedakâr arkadaş: Bu kılavuzun gaybubeti çok sürBabür bir avuç arkadaşile kaçtı. dü. Geri geldiği zaman, güneş hayli Maiyeti kedisi de dahil olduğu halyüselmişti. Atlara yem bulamamış, de • sekiz kişiye inmişti. Geçilmesi raüşkül vadilerden tırmana tırmana, yalnız üç taze ekmek tedarikine muvaffak oînuştu. Üç arkadaş ekmeği Syr nehrinin sağ sahiline hâkim paylaşarak yediler. Atları da çayıra yaylaya çıktı. Arkasından gelen kasürdüler. Bulduklan melce pek emin labalık düşmatı askerlerinin kal • görünmüyordu. Arasıra şüpheli şadırdığı kalın toz tabakasını orada hıslar gelip geçiyordu. Kılavuz bir tepeden seyretti. Düşmanı, as Fergharm ile Taşkend arasındaki lından fazla kalabahk zanneden Badağlardan akan derenin yanındaki bür yürüyüşünü hızlandırdı. Fakat vahada gizli bahçeler mevcut oldu yorgun ve bitkin kalan atı yere seğunu ve hiç kimsenin kendilerini orildi, kımıldanacak hali kalma rada bulamıyacağını söyledi. Oraya mıstı. Arkadaşlanndan birinin atına gittiler. Hava soğuktu. Babür bahbiaerek yoluna devam etti. O "" ' çede, kuzu derisinden bir kocuk buhızlı gidiyordu ki yolda üç at patladı. lup sırtına geçirdi. Darı çorbasından Bir tnüddet sonra Babür'ün yanında bir çanak miktarı içti. Metruk bir arkadaşlanndan yalnız Mirza Kuli Kukuldaş kalmıştı. Yorgunluktan tı damm altına giderek ocakta ateş yaktı ve derin bir uykuya daldı. ns gitmek mecburiyetinde kaldılar. Babür arkadasma dedi ki: Mabadi var îyî bir netice vennemiştir. Çünkü ekseri seyirciler sinema salonuna girdikten sonra bîletlerini atmış olduklarmdası memurlara ibraz edeme • misler ve attıklannı söylemişlerdir. Bazı memurlar «attınızsa bulu nuzK diye seyircilere çıkışmak is • temişlerdir. Seyirciler de rahatsız edilmelerine razı oiamıyacaklarını, eğer hile olduğunda şüpheleniliyorsa kapıda daha iyi kontrol yapılmasını söylemişlerdir. Bu yüzden bazı süıemalarda se ansm durdurulmasma mecburiyet hasıl olmuştur. Neticede memurlar birer zabıt varakası tanzim ederek müsterilerin bir kısmı tarafından biletlerinin atıldığmı tesbit etmişler dir. Sinemacılar da bu halden şikâyet etmişler, müsteriler biletlerini at mıslarsa bundan kendilerinm mes'uüyeti olamıyacağını bildirmişlerdir. Filhakika seans esnasmda memurlann dar sıralar arasına girerek teftiş yapmalan doğru değildir. Eğer şüphe ediliyorsa bu kontrolun kapıda daha mükemmel bir tarzda yapıl ması kabildir. Bundan maada vergi tahsili işinm kanuna muvafık olup olmadığını tetkik için yapılmak istenen bu gibi teftişlerde, Defter darhk memurlarmın müşterilerle hiç bir münasebeti olmaması lâzım gelir. Memurlar bu gibi teftişler için vainız müessesenin müdür veya memurlarile temasta ulunabilirler. Memurların sinema gösterilirken halkı rahatsız etmeleri, yanlış bir Harekettir. Yoldaşlar önde: Fatih Harbiye arasmda otobös Bir şirket Belediyeye müracaat ederek Fatih • Harbiye arasmda otobüs işletmeğe talip olmuştur. Belediye bu müracaati tetkik etmektedir. Maamafih böyle bir servisin ancak Unkapanı ve Gazi köprüsü tarikile yapılabileceği ve köprü henüz yapılmamış olduğundan şimdilik buna imkân bulunmadığı anlaşılmaktadır. Karaköy köprüsü yolu tramvaylara bile kifayet etmediği için burada otobüs îsletilemiyeceği söylenmektedir. Bîr müddettenberi Tütün tnhisar fdaresile Amerikan (Künayted) şirketi arasında cereyan eden müzakereler nihayet bulmuş ve tarafeynce kabul edilen esasat dahilinde bir tnukavele akti kararlaştırılmıstır. Alman malumata göre Amerikan şirketi Türkiye tnhisar tdaresînin firmalarmı taşıyan bilumum siarara ve tütünleri Kanada ve Müttehidei A • merika'da satmak hakkını almakta ve İnhisar İdaresi de bu hakkı bu sirketten baskasma vermemeği kabul et mektedir. (Künayted) şirketi senevî assarî yüz bin kilo tütün almağı taahhüt etmiştir. Ve bu miktarı her sene art tırmak mecburiyetindedîr. Ameri ka'da satılacak tütünlerin harman ları İstanbul'da hazırlanacak ve icap ederse şirket tarafından Amerika'da açılacak müteaddit fabrikalara mütehassıslar gönderilecektir. Ve bunların masarif ve maaşatı şirket ta rafmdan tesviye olunacaktır. Bslediye İktisat işleri müdürlüğü Şirket ayni zamanda tnhisar tdadün bu haftanm ekmek fiatlarmı tetresine bir çok menfaatler temin etkik etmiş, neticede zahire borsası tikten başka Amerika'daki satışlar ücetvellerinde tenezzül gördüğünden zerinden de bir kumusyon verecek ekmek fiatlarmın da tenziline karar tîr. Şirket Türk tütünlerinin Ameri vermiştir. 6 kuruş 30 para olan ek • ka'daki sürümünü temin etmek ve mekten 10 para ve 11,5 kuruş olan propagandalar yapmak için bir çok francaladan da 20 para tenzil edil masraflar ihtiyarını da kabul etmişmiştir. tir. Bu suretle yarmdan îtibaren ekmek Bu mukavelenin tnhisar tdaresine 6 buçuk kuruşa ve francala da 11 ku çok miihim hasılat temin edeceği tahruşa satılacaktır. min edilmektedir. Ekmek 6,5 Kuruş Mehmet Ali paşa hanı davası Mehmet Ali Paşa hanının aidiyeti hakkında sakît hanedan veresesi tarafından Evkaf ile mütevelli Salâhattin Molla aleyhine ikame e dilen dava Evkaf ve mütevelli le • hine olarak neticelenmiştir. Tiearet Odasının ravora Seyyah'arın beiediyeye teşekkürü Belediye seyyahin şubesinin seyyahla ra gösterdiği koîayııklar münasebetile Belediyeye teşekkür mektuplan gelmektedir. Geçenlerde şehrimize gelen Balkan konferansı Romen heyeti murah hasasından Kantagüza Belediyeye gönderdiği bir mektupta gösterüen misa firperverlikten dolayı teşekkür etmiştir. Belediye mezarîıkları hâ!â alamadı tzmir ve Samsun mıntakalarında tütün piyasasmda hasıl olan gayritabiilik devam etmektedir. Tiearet Odası buhran hakkında hazırlamakta olduğu raporu ikmal etmek üzeredir. Aynî zamanda Tütün tnhisar t • daresi de bu mmtakadan iki milyon kiloya yakın tütün satın almaktadır. Amerikan tütün şirketîeri iyi c'ns tütünleri kaçırmamak ve İnhisar 1daresile rekabet etmek için senevî 14 milyon kiloya yakm tütün satın almaktadır. Halbuki bu sene Tütün tnhisar 1 • daresi bu mmtakadan tütün muba • yaasma başlamamış ayni zamanda bu seneki tütün rekoltesi de geçen senelere nisbetle daha fazla olmuştur. Bu cihetle yeni mahsul Izmir'de ilk piyasaya çıkttğı gün fiat 170 den baslamıştır. Fakat Amerika'lı tacirler karşılarmda rakip göremiyince bir günde piyasayı 60 kuruşa kadar düşürmüşlerdir. Yarın a'eyhine bir dava Yümni oğlu Mehmet ve Veli oğlu Mehmet Efendüer tarafından mesdut Yarm srazetesi müdiri mes'ulü Bürhanettin Âli B. aleyhine ikame olunan hakaret davasnm rüyetme dün birinci ceza mahkemesinde başlanmış ve dava arzuhalinin müruruzaman tarihinden evvel verflip verOmediği cihetinin tetkikine karar veri'miftir. Bir tatili uzuv davası Arnavut Murahhaslan Şerefîerine bir ziyafet verildi, bugün gidiyorlar İstanbul'daki Arnavut kolonisi namına Balkaaı Konferansı münasebetile Istanbul'a gelen Arnavut mu rahhaslan şerefine dün akşam Beyoğlu'nda tstanbulpalas otelinde saat 17 de bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyaf ette Arnavut murahhas heyeti reisi Mehmet, murahhaslardan Bedri, Suat Beyler ve buradaki bir çok Arnavut aîleleri hazır bulun muşlardır. Arnavutluk murahhasları bugün konvansiyonel trenile memleketlerine döneceklerdir. Evkafa ait mezarlıklar el'an Bele diyeye teslim edilmemiştir. Belediyenin bu hususta yazdığı tezkereye de cevap verümemîştir. Belediye lâzım gelen yerlere tekrar müracaatte bulunmaktadır. Bütün mezarlıkiann Belediyeye ait olacağı hakkında karar verileli aylar geçtiği haîde Be'ediye el'an bunlara sahip olamaraışhr. Bundan başka bir çok mezarlıklarm hususî kimseler tarafından işgal edil dün görülmüsUir. Belediye bunlan tesbit etmektedir. BM gibi kimselerden ya mezarl'klar geri a'ınacak ve ya bedelleri istene^ek+ir. Hayat pahalılığı Eylulde geçen aylara nazaran tereffu var İstanbul'un eylul ayına mahsus geçinme indeksi Tiearet Odası tarafından neşredilmiştir. tndekse nazaran 1914 senesinin birinci nısfmın ayîık vasatisi 100 ad dedilecek olursa şimdiki hayat pahalılığı 1176 dır. Yani harbi umumiden evvel, ana, baba ve üç çocuktan mürekkep beş nüfuslu bir aile 100 kuruşla geçin mişse bunlar 1931 senesi eylulünde 1176 kuruşla maişetlerini temin et mişlerdir. 1931 senesi bidayetinden ağustos ayı nihayetine kadar mütemadiyen ucuzlıyan hayat eylul ayında nisbî bir pahalıhk göstermistir. Pahahlık en ziyade mahrukat fiatlarmdadır. Buna mukabil yiyecek ve içecek fiatîarı çok ucuzdur. Bir alacak mes'elesinden dolayı aralarında çıkan kavga neticesinde Şükran isminde bir kadının kasatura ile tatili uzvuna sebsbiyet vermekle maznun jandarma ömer bundan evvel Ağırcezada muhakeme edilmiş ve mahkum olmuştu. Dün bu davanın nakzen rüyetine devam edümiş ve Şükran Hanımın Tıbbiadlice mu • ayenesine karar verilmi«tir. Atina Sefaretimizde Cumhuriyet bayramı günü verilen balo güzel oldu Atina 30 (Hususî) Cumhuriyet bayramı şerefine sefaretanemizde dün akşam muhteşem bir balo verildi. Atina'nın bütün hükumet erkânı, bütün büyük şahsiyetler hazır bulundular. Sefhrimiz Enis Bey ve refikalan hanımefendi maruf nezaketleri ile misafirlerini çok güzel ağırladılar. Büfe çok zengindi. M. Venizelos saat on bir buçuğa kadar oturdu. Bir köşede tngiliz sef irile uzun müddet görüştü. Bu mükâlemenin uzunluğu ve mahremiyeti mevzuun ehemmiyetine delâlet edi • yordu. Başvekil Hz. giderken beni gör • düler ve iltifatta bulundular. Balo sabahm dördüne kadar sürdü. Misafirler Türk Cumhuriyetinin şerefine mükerreren refi ikdah et tiler. Yediler, içtiler ve eğlendiler. Çolak Hayri Efendi davasi Bir cerh vak'asından maznun Çolak Hayri Efendinin muhakemesine dün Birinci Ceza mahkemesinde devam edilmiş ve maznunun bir katil hâdisesinden dolayı Ağırcezada başka bir davası daha mavcut olduğundan bu davanm da onunla tevhidine karar verilmiştir. Dahilî matbuat mödüriüp Dahiliye Vekâletinde dahilî matbuat işleri müdiriyeti namile bir müdürlük ihdası için merkez teşkilât kanununa bir madda ilâvesi karar Iaştırılmıştır. Buna dair olan lâyiha Meclise gönderilecektir. Belediyeye tavsiyeler Dün bir zat Belediyeye bir mektup göndererek Belediyenin bazı knsurla nnı saytnw ve bazı tavsiyelerde bulun muştın. Bu zat mektubunda teneke evîerin ka'dınlması, Beyazıt havuzu ci varmın temizlenmesi, Alay köskünün tamir ednmesi lüzTimindan bahsetmektedîr. DiŞer birî de Yunan'stan'da ve sair mem'eketlerde seyrüsefer isleri hakkında etüd yaptıjmı ve kendisinden istifade edilmesini beyan etmektedir. Eczacılar bugün toplanıyor Eczacılar Cemiyeti kongresi bugün öğ^eden sonra saat 2,30 da H. F. Beyoğlu kazası binasmda toplanacakbr. ihracat fazlalaştı Son bir hafta zarfmda Amerika'ya Salamura, Koyun derisi, Trieste ve Napoli'ye fazla miktarda yumurta, Yunanistan'a da balık ihraç edilmistir. tbracat yekunu geçen haftalara nazaran bir kaç misli fazladır. Yeni tahteibahirlerimiz ttalya'da insa edilen yeni tahtelbahirlerimizin yola çılrtıgını haber vermiştik. Gemiler bir kaç güne kadar Ça nakkale'ye muvasalet edecekler ve oradan alacakları emir üzerine îstanbul veya İzmit'e hareket edeceklerdir. Maksudyan hanı Sirkeci'de kâin Maksudyan hanma bazı kimseler iddiayi tasarruf etmekte idiler. Cereyan eden muhakemesi ne b'cesinde hanm emlâki metrukeden olduğu tesbit edilmiş ve Defterdarlık emrine terkedilmiştir. Mü'ett'ş Besim Bey Maanf Vekâleti Başmüfettişlerinden Besim B. liselerde yapılacak teftişat hakkında izahat almak üzere dün ak şamki trenle Ankara'ya hareket etmiştir. Tütüncülük ve meyvacilık mutahassısı getirtiliyor Bağcılık, tütüncülük ve meyvacıhk için Bulgaristan'dan memleketimiz^ mütehassıslar celb^dilecektir. Bu mütehassıslar muhtelif ziraat mer kezlerine gönderileceklerdir. Bun • dan başka İktisat Vekâletinden mütehassıs bir memur, yakında Bulgaristan'a giderek Bulgar meyvacılığı hakkında tetkikat yapacaktır. Muhtelif mıntakalarda hemen her gün kaçak olarak bir çok inhisara tâbi eşya elde edilmekte ol masına rağmen kaçakçılığın önüne geçilememektedir. Bu yüzden güm rük varidatı da azalmaktadır. Bu sebeple muhtelif inhisar idarelerinde kaçakçılıkla mücadele teşkilâtmın tevhidi ve bir elden idare edihnek suretile kaçakçılıkla ciddî surette mücadele edilmesi takarrür etmiştir. Tütün, Müskirat ve Tuz tnhisarlan takip ve muhafaza teşkilâtının tev hidi, teşekkül etmek üzere bulunan bîr komisyon tarafından tetkik edilecekttr. Muhafaza teşkilâtlarmın tevhidi Eonebi limanîara seîer Seyrisefain idaresinin ecnebi limanIarına yapılacak seferler için tetkikat yaptırmakta olduğunu yazmıştık. Bu tetkikat hitam bulduktan sonra vapurların hangi limanlar arasında işîetileceği ve şilep ve ya yolcu vapurlanndan hangis'nin tercih edüeceği anlasılacakbr. İdare bu tetkikattan sonra yeni sene bütçesine koyacağı tabsisat dairesmde vapur mıbayaasına baslıyacaktır. İdareye şimdiye kadar bazı müracaatler vaki olduğu haber verilmektedir. «Yavuz» ve «Midilli» dir Bergama'da asan atika taharri • yatına devam edilmektedir. Bu se Abidin Daver Bey arkadastmız neki hafriyatta bir tiyatro mahalli tarafından nakil ce karilerimiz tameydana çıkarılmaktadır. Tribün ve rafından pek çok takdir edilen «Amerdivenler kâmilen mermerden ya merika salarında Alman tahtelba' pılmıştır. Tribünlerde oturulacak yerhirlerh tefrikamtzın yerine yeni bir ler kanape ve sandalye şeklindedir. deniz tefrikasına başlıyacağız. Yeni Ayni mahalde yerde dört muhit daire tefrîkamız: şeklinde inşa edilmiş bir mabet ile diğer müdevver bir mabet ve 82 metroluk bir bodrum bulunmuştur. Mer«Yalnız kalan iki gemi» ismile Yavu^'un telsiz telgraf memuru ta merden yapılmış çıplak ve güzel rafından yazılmıs olan bu eser, bir insan heykeli keşfedilmiştir. fevkalâde meraklı ve guzeldir. Bunun tmparator Hadriyen'e ait olduğu zannediliyor. J Yeni Deniz Tefrikamız Bergama'da bir tiyatro harabesi bulundu Galatasaray lisesinde Gazetecilik sergisini Ziyaret ediniz Bugün saat 16 19 da açıktır, dahnliye yoktor*