22 Haziran 1932 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

22 Haziran 1932 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

Recep Beyle Sırrı Bey Almanya henüz Sözünü söylemedi arasındaki münakaşa.. Recep Bey «Herkesin vazifesi bedbin havayı ortadan kaldırmaktır» dedi ( Birinci sahifeden mabaıl ) aldu Recep Bey hayli uzun süren beyanatında Sırrı Beyin diinkü tenkitlerine mukabele etti, vazih, müdellel, mukanna cevaplar verdi. Halk Fırkası Kâtibi umumisi evvelâ cihantn îktisadî vaziyetinî teşrih ederek bir çok miihim mes'eleler muallâkta durdukça iktisadî sahada da normal düşünüslere imkân kalmadığını söyledi ve memleketin iktisadî vaziyetini izaha geçti. Mahsulâtımızı asağıdaki şe kilde üç kısma ayırdı: 1 İyi fiatlarla tamamen satılan mahsuller, 2 Ucuz fiatlarla tamamen satılan mahsuller, 3 Bir miktarı satılan ve bir mik tarı kalan mahsuller. Recep Bey, üçüncii kısrrun afyon, tiftik ve tütünden terekküp ettiğini, fakat mahreçsizlik yüzünden memlekette birikmiş kalmış külliyetli miktarda stok bulunmadığını, bundan bir kaç sene evvelki gib ; tütünün okkasının 400500 kuruşa satılmasını beklemenin hayal olduğunu anlath. Bunu müteakıp Sır rı Beyin bedbinane beyanatım ele aldı. Kendisini vaziyeti kara görmek ve göstermekle itham etti. Sırrı Beyin tenkit lerini haksız, manasız ve bilgisiz ola rak kabul ettiğini söyledi. yerine Vılâyab Şarkiyede demiş olsaydı ortada daha o zaman mes'ele kalmamış bulunacağını söyledi. 6 « Cumhariyet Borsa Dün akşam kapanan Borsada bir Türk lirası mukabili: Fransız Frangı Dolar Liret Belçıka Drahmi M. Herriyot Almanya ile pazarlığa girişti! (Birinci sahifeden mabait) da İngiliz murahhasları tamirat borçlarının tamamile iptaline hangi se beplerden dolayı kat'î surette ta raftar olduklarını uzun uzadıya izah etmişlerdir. Fakat Fransız murah hasları İngiliz'lerin bu noktai nazarını reddetmeğe çalışmışlar ve ta mirat borçlarının bugün bir çare bulmak lâzım gelen kargaşahkların âmillerinden ancak birini teşkil et tiğini ve bugün büyük müşkülât karşısında bulunan Almanya'mn kuvvetli ümitler karşısında bulundu • ğunu söylemişler ve binaenaleyh Almanya'nın mükellefiyetlerinden kat'î surette kurtarılmasının haksız bir muamele olacağını beyan etmişlerdir. Fransız murahhasları Alman demiryollar idaresinin Fransız ve İn giliz demiryollarına nazaran fevkalâde daha imtiyazh bir mevkide bulunduğunu ehemmiyetle kaydetmişlerdir. Fransız murahhaslarının ileri sürdükleri bu deliller, İngiliz murahhaslarının kanaatini sarsmaktan hâli kalmamış ve iki murahhas heyete mensup mütehassıslar Fransız ve İngiliz murahhaslarının birbirine muarız noktai nazarlarının tevlit et mesi muhtemel neticeleri tayine memur edilmişlerdir. Bu esnada M. Mac Donald ile M. Herriot, Alman hükumetinin her hangi bir tesviye suretini ne dere ceye kadar kabul edebileceğini M. Von Papen'den öğrenmeğe çahşmışlardır. Haksız tenkitler Recep Beyi müteakıp söz alan Zül fü Bey (Diyarbekir) Sırrı Beyin birinci müfettislik teskilâtma karşı yaptığı hücumlardan bahsetti. Birinci müfet tisliğin memleketin refahı ve haîkın menfaati hesabına çok faydalı isler gördüğünü, bu tenkitlerin haksız olduğunu anlattı. Bütçelere geciliyor Isvıçre Leva Bulear Florın Kuron Çek Şilin A\ustuya Pezeta Alman markı Zlotı l J enio Macar Lev Romanja Dınar Yen Çernoviç 12 0 9 3 Tl 2 66 1 15 4 5 1 4 4 80 28 I 1079 03 47,27.5 28 :9.75 142,5 67 17,11 İ96,5 41,18 73,25 99,25 21,5 05.25 72 10,5 54,46 Niçin Sizin de Güzel Bir Eviniz Olmasın?. Bu sdzlerden sonra müzakere kâfi görüldü. Bütçe kanununun birinci maddesi okundu ve Meclis, Riyaseticum hur, Basvekâlet, Istatistik Müdiriyeti umumiyesi bütçeleri bilâmüzakere kabul olundu. Şurayı Devlet bütçesi Surayi Devlet bütçesine geçilince Refik Sevket Bey söz aldı. Şurayi Devletin bazı hatalı kararlar verebileceği ni, Surayi Devlet kararlarının ikinci bir merci larahndan tetkikinin muvafık o lacağını söyledi ve Şurayi Devlet usulü muhakemesi hakkındaki nizamnamenin de bir an evvel tesbit edilmesini teklif etti. Hasan Fehmi Bey (Gümüşane) Refik Sevket Bevin sözlerinden vatandasların Şurayi Devletten sonra Büyük Millet Meclisine müracaat etmeleri için açık bulunması lâzımgelen kapının kapalı olduğu manasını çıkardım. Onun için söz aldım. Bu mes'ele teşkilâtı esasiyeye ait mühim bir mes'eledir. Hiç bir vatandaşm Meclise müracaat kapısı kapanamai.. Şurayi Devletten karar alınsa bile he> vatandaş meclise müracaat edebilir. Vatandaslar arasında suite fehhüm husule sebep olmaması için bu sözler» söylemek mecburiyetinde k aldım. Bundan sonra sorulan bir suale ce vaben: Şurayi Devlet Reisi Reşat B. geçen sene 7800 idarî dava varken bu sene 4785 davanın daha iltihakı ile da va adedinin 12,585 rakamına yüksel diği, bunlardan 8202 davanın neti celenerek ilâma bağlandığını, 4383 iş kaldığtnı söyledi. Neticede «Heyeti bekliyen is yoktur. Heyetin beklediği is vardır» dedi. Müteakıben Karesi meb'usu Süreyya Bey söz aldı. Süreyya Bey Şurayi Dev letin verdiği bir kararda Şurayi Devletçe verilen kararların Meclise gidemiyeceğini ve meclisin bunlan nakzedemi yeceğini söylediğini, bunun teşkilâtı esasiyeye muhalif olduğunu anlattı. Bu sırada Meclis Reisi bütçenin he yeti umumiyesi hakkındaki müzakere nin kifayetini reye koymak istedi. Refik Sevket Bey Bütçe heyeti umumiyesi hakkındaki müzakerenin kifayetini reye koyarsanız Surayi Devletçe verilen kararların da tasdik edildiği intibaı hasıl olur. Meclis noktai nazarını muhafaza etmektedir. Hasan Fehmi Bey (Gümüşane) Evet bunur. tamamen bilinmesi lâzımdır. Meclis serbestisini tamamen muhafaza etmektedir. Bundan sonra bütçenin heyeti umumiyesi reyr kondu ve kabul olundu. Saat beş buçukta, yarım saat 2 de toplanılmak üzere içtimaa nihayet ve rildi. istanbul Hayvan Borsası 19/6/932 Diri hayvan satışlarl Kilo fiatı Cins Karaman Dağhç Kıvırcık Kuzu „ araba KeçıKara Okuz Inek Manda Vdet 878 474 998 679 Asgari Ku. Sa. 15 19 15 21 50 Azamı Ku. Sa. 19 21 17 30 50 50 Kooperatifler faydalı mı, zararlı mı? ,. Sırrı Beyin «Türkiye'de kooperatif yapılamaz» söziinü ancak bir düşmanın söyliyebileceğini, kendisinin nasıl olup ta böyle bir söz sarfettiğini bilmediğini anîattı. Bundan sonra koopera tifler hakkmda kısa, faydalı malumat verdi. 29 II 4 8 10 8 11 12 10 Egrarlı bir mülâkat Geçen gece vuku bulduğu iddia edilen esrarlı mülâkata gelince bu mükâleme M. Herriot ile Cenevre'deki Amerikan murahhas heyeti arasında cereyan etmiştir. Bu mülâ kat esnasında M. Gibson askerî kuvvetler ve masraf ların azaltılması hakkındaki teklifin nazarı itibare alınması hususunda israr göstermek mecburiyetinde kalmıştır. M. Herriot'nun bu tedbirlerden doğacak müşkülâtı izaha çalışmıs olması aşikârdır. Çünkü Cenevre'deki Fransız murahhas heyetinin vaziyeti menfi bir mahiyette değildir. Çünkü Fransız murahhas heyeti Fran sız bütçesinde az çok bir tenzilât yapılmasını derpiş etmeğe, ağır bombardıman tayyarelerinîn ortadan kaldırılmasını, gayriaskerî tayyarelerin bazı nizamat ve tahdidata tabi tutulmasını, harp silâhlan imalâtı nin murakabesini ve bunlar hakkmda hususî ticaret yapılmasının men'ini kabule hazır bulunmaktadır. Fırka prensiplerine bir tecavüz Recep Bey sözlerinin sonuna doğru Sırrı Beyin Halk Fırkasının umdelerini kabul etmek suretile müstakil meb'us olduğunu, umdelerin başında devletçiliğin geldiğini, bu şerait altında meb'us olan Sırn Beyin Fırka umdelerinin ana prensiplerine tecavüz ettiğini söyledi. istanbul 4 üncü icra memurluğundan: Kostantin veledi Sotiri Grizagoridiz Efendinin Leonida Zarifi Efendiden 20 mayıs 338 tarrhinde istikraz eylediği elli bin liraya mukabil merhun bulunan Mahmutpaşa'da Süruridayehatun ma hallesinin Süruriçıkmazı sokağında atik 4 mükerrer 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4 cedit 18, 20, 24, 26, 28, 30, 32, 34 numaralı dört bap bodrum ve dört bap mağa zayı miistemil Handan hanı demekle maruf bir bap hanın tamamı 30 gün müddetle ihalei evveliye ilâna kon muştur. Müştemilâtı: Han altında bodrumlarm sokağa methalt olup dördü mağaza olarak ve hanın methali altında bodrum vardır. 26 numarada Ohannes Hacı Nazar Efendi müstecirdir. 28 numaralı dükkânda, ahçı Boğoz Efendi sakindir. Zemin katları tahta dösemelidir. Han derunüne 3 ayak merdivenle çıkılır. Kapı demir olup burada zemmi karaştman döşeli antre üzerinde mer diven altında camekânlı kahve ocağı odabasının tahtı isgalindedir. Birinci ve ikinci, üçüncii katlarm zemini karosiman döşeli birer koridor üzerinde sekizer oda ve birer küçiik oda ve yalnız üçüncii katta küçük oda yerine karosiman döşeli bir aralık üzerinde alaturka üç halâ vardir. Dördüncü kat karosiman döşeli bir merdivenbaşı üzerinde taş lıktan tahta bölmeli depoyu havi br'r halâ ve zemini karosiman döşeli üstü ahşap çatı örtülü teras halen şaoka fabrikasına kalbedilmistir. Bina tam kâr Kİr ve merdivenler mozaik taşları karosiman dösemeli OIUD odaların ayrıca demirkapı ve pencerelerin ayrıca de mir kepenkleri vardır. Elektrik ve terkos tertibatını havi olup hududu bir tarafı Dayehatun camii şerifi ve hane arsası ve bir tarafı müezzin meşrutası hane arsası ve bir tarafı müteveffa Şükrü Efendi zevcesi hanesi ve tarafı rabii tariki âm ile mahduttur. Sokak cihetinde ikinci kattan itibaren bir şahnişi vardır. Kiracı Osman Naci, Aram Par • çelo Luçato, Hacı Polihron Efendiler müstecirdir. Mesahası alettahmin 204 metre murabbaıdır. Kıymeti muham menesi tamamı 26520 lira kıymetin dedir. Talip olanlar kıymeti muham menesinden °fc 10 u nisbetinde pek akçelerini alarak 929/2220 dosya numarasile 25 temmuz 932 tarihinde saat 14 ten 17 ye kadar İstanbul 4 üncü icra merpurluğuna müracaat eyleme leri ve fazia malumatın dosyasından ita edıleceği lüzumu ilân olunur. İstanbul birinci iflâs memurluğundan: Müflis Yahya Kemal Beyin ikinci aIacaklılar toplanması günü teklif eylediği konkurdato 27 haziran 932 pazartesi günü saat 13 te müzakere olunacağından alacaklıların yevm ve vakti mezkurda da>'rede hazır bulunmaları ilân olunur. istanbul üçüncü icra memurluğundan: Paraya çevrilmesine karar verilen iki sandık top kumas 256932 tarihinde saat 11 den 12 ye kadar Tahtakale'de Balkapan hanında 56 numarada birin ci açık arttırma suretile satılacağından talip olanların vakti muayyende hazır bulunmaları ilân olunur. Bir çok kirnseler üç dört senedenberi kumba ralarında azar azar biriktirdikleri para saye • sinde bugün güzel birer ev sahibi clmuşlardır Türkiye İş Bankası Muhalefete tahrik eden mektuplar Recep Bey Sırrı Beyin kendisini muhalefete tahrik eden bir çok mektup iar aldığı hakkındaki sözünden de bahsetti. Fırkamn bir çok mes'elelerle, vatandasların bir çok işleri ve dertleri île meşgul olmakta bulunduğunu, bunlar için hükumetle daimî temas halinde olduğunu bildirdi. Vatandaşların kendi kanaatlerine göre Millet vekillerine mektup yazmalarının, müracaat etmeleri • nin haklari olduğunu, bunda Sırrı Beyin gördiiğü gibi gayriahlâkî bir cihet bulunmadığını izah etti. Eskişehir Vilâyetinden: Sivrihisar Hamidiye yolunun 6 L 600 14 + 100 üncü kilometreleri arasında ihzar olunacak 6375 metre mik'ap ham taş, 9562.50 lira bedeli keşifle 156932 tarihinden 5 temmuz salı günü saat 15 e kadar kapalı zarf usulile münakaşa ya vazedilmiştir. Münakasaya iştirak edeceklerin bedeli keşfin % 7,5 gu nisbetinde teminat akçesi vermeleri lâzımdır. İhzarata ait keşifname, şartnarne ve sair evrakı görmek istiyenlerin Nafia Başmühendisliğine müra< caat etmeleri lüzumu ilân olunur. DOKTOR En biiyiik vazife nedir? Recep Bey en son söz olarak «herkesin vazifesi bedbinane düşünenleri ikaz etmek, bedbin havayı ortadan kaldırmaktır. Asıl vazife budur» dedi. Herriot pazarlığa girişti Paris 21 (A.A.) Havas ajan sından: Le Matin gazetesine nazaran M. Herriot olgun bir tarzda tetkik edilmiş ve tamamen Bale mutahassıslarının raporuna istinat etmiş olan bir tasfiye plânını Lausanne'a tevdi etmiştir. Bu plâna göre Fransa, tamirat bedeli üzerinde Cemahiri Müttehide ve Avrupa'h alacaklıların umumu için götürü bir miktar talep edecektir. Bu miktar, Hoover moratoriumunun ilânından mukaddem kabul edilmiş bulunan tam bir nisbet dahilinde tevziatı icra edecek olan beynel milel tediyat bankasına tevdi olunacaktır. Mezkur meblâğın üçte ikisi Av rupa'daki alacağının tasfiyesi için Cemahiri Müttehideye ve bakiye kalan yalnız biri de Fransa, Ingiltere, Italya, Belçika ve Yugoslavya arasında Spa'da kabul edilen esas da hilinde taksim edilecektir. Yeni çıktı Osman Şerafettin Cağaloğlu Nurosmaniye caddesi No. 19 Telefon: 893 Muayene zamanı cumadan maada öğleden sonra (Yenibahçe hastanesi) dahilî, sari hastahklar mütehassısı Sovyetizm Fransa maarif nazırı de Monzi'den ve muhtelif profesörlerin bugünkü Bolşevikliği bir çok in • celiklerile gösteren tetkiklerd'en mürekkeptir. Tercüme maruf hukukçumuz Haydar Rifat Beyindir. Fiatı 60 kuruştur. Sırrı Bey cevap veriyor Recep Beyden sonra kürsiiye Sırrı Bey fîzmit) geldi. Sırrı Bey evvelâ Reşit Ağa (Malatya) ya cevap verdi. Daima muhalefetkâran? hareket etti • ği hakkındaki sözlerin doğru o'îna • ; dığını, sekh sene zarfuıda b ç hır ver ; de hükumeîc karşı kat'iyveTi muhaîefet etmediğini söyledi ve hc 8 senelik im • tihanı acaba F c i t Ağa bu kaJer mu vaffakiyelle çocirebilir mi idi''« sua • lini sordu. Bunu müteakıp her türlü tenkide tahammiil ettiğini, fakat haksız, mana • sız, bilgisiz karagörücüliiğünii, kabul edemiyeceğini, hayatının buna müsait olmadığmı, bildirdi ve «Recep Beyefendînin buna müsaade buyurmalannı rica ederim» dedi. Sırrı Bey bundan sonra Fırkamn ana umdelerine muhaîefet etmediğini, kendisinin de devletçiliği kabul ettiğini, ancak bunun hududunun ne olabileceği hakkmda pekâlâ konuşulabileceğini söyledi. Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassisı Cumadan (2,30 Divanyolu'nda ve tedavi eder. maada her gün saat dan 5 e) kadar ( 118 ) İstanbul'da numaralı kabul :Cumhuriye( Şayanı takdir bir hareket Alemdar caddesmde 71 numarada mukim garson Zeki Efendınm zevcesi Hatice Hanım zevcinın asker olması üzerine kendıne ve çocuklarına bakacak hıç kimsesi olmadığmdan garsonlar cemıyetinin kendine muavenette bulunduğunu ve her gun evıne üç okka ekmek gonderildığini makamı tesekkürde bıldiriyor Yaz için kiralık ev Büyükada'da, Nizam caddesinde, Muratlı sokağında 9 numaraiı hane bu yaz için kiralıktır. Elektriği, suyu, büyük ağaçlık bahçesi ve güzel manzarası vardır. Fiatı gayet ehvendir. içindekilere müracaat ediniz. (55 hususî kabinesinde hastalarmı TeJefon ts. 22398 Almanya bütçesine tamirat taksiti koydu Berlin 21 (A.A.) Dawes istik razı servisini müteessir eden ve daha az bir miktarda bulunan tamirat tediyatının tatili ile Alman markları hakkındaki itilâf mucibince Belçi ka'ya yapıla gelemkte olan tedivata nihayet verilmesi 1932 biitçesini 477 mark miktarında bir yükten kur tarmıstır. Bilmukabele Young plânı servisi için bütceye 48 milyon konulmustur. Cenevre 21 (A.A.) Fransız, İngiliz ve Amerikan mümessilleri arasındaki mükâlemeler devam etmektedir. Dün akşam M. Herriot, M. Boncour ile Amerikan murahhasları a rasında cereyan eden mükâleme esnasında mevcut askerî kuvvetlerde yüzde 25 nisbetinde tahdidat yapılması hakkındaki Amerikan plânının mevzuu bahsolduğu söylenmekte, fakat bu hususta Fransız ve Ame rikan mümessilleri arasında bir itî lâf hasıl olmadığı temin edilmek • tedir. Bugün de diyorlar ki.. Edebiyat anektleri Hikmet Feridun Çıktı Remzi kitaphanesi İstanbul 3 üncü icrasmdan: Nisantaş'ında Firuze apartımanında mukim iken elyevm ikametgâhı meç hul bulunan Ali Ekber Hana. Hacı İbrahim Ef, vekili tarafmdan iki kıt'a senede miisteniden bin yüz liranın maafaiz 200 lira ücreti vekâlet ve masarifi icraiye tahsili hakkmda ita eylediği 2812931 tarihli takip talebi üzerine adresinize gönderilen ödeme emrine mübaşiri tarafmdan ve zabıtaya yazılan tezkereye memuru tarafmdan verilen meşruhatlara nazaran ikametgâhınızın rceçhul bulunduğu anlaşılarak ilânen tebligat ifasına karar verilmiş tir. Tarihi ilândan itibaren bir ay zarfında müracaatle bir itiraz dermeyan etmez ve onu takip eden 8 gün zarfında borca kâfi mal ve saire irae etmediğiniz takdirde gıyaben muamelâtı icraiyeye devam olunacağı mezkur ödeme eminin tebliği makamına kaim olmak ü • zere ilân olunur. Samsurt itfaiyesi hakkmda Mektuplar mes'elesinde dedi ki: Samsun'da dış tabibi doktor Ferıt göz Recep Beyefendinin mektuplar mutehassısı doktor Kemal, kulak mute mes'elesindeki bayanatını büyük bir kihassısı doktor Mazhar ve bevliye mute yaset eseri telâkki ederim. Ben de olhassısı doktor Akif Beyler tarafmdan gönsam böyle yapardım. tşte efendiler dün derilen bir mektupta muayenehanelerı de ikı mektup aldım. (Bize selâm var nin altmdaki dukkânlarda zuhur eden yanmı sesleri) Evet var ellerinizden öoii gını çok kısa bir zamanda sondurmeğe yorlar.» muvaffak olan Samsun itfaiyesinin ve Sırrı Bey son söz olarak «beni ten kunıandanı Adıl Beyin sayanı takdir ve kit etsinler, fakat bedbinlikle itham tebrik olduklan bıldiniiyor etmesinler. Fırkamn ana hatlarına merbutum. Ve hatta miisaadenizle diye Afyon'da E. C. Beye bilirim ki sizden daha fazla merbuhım.» Bu nevı eserleri tefrikaya gazetemizin dedi. vus'ati müsait değildir, mazur gorünüz efendim. Recep Bey mukabele ediyor Sırn Beyden sonra Recep Bey tek rar kürsüye geldi. Evvelki beyanatım teyit ederek fırka prensiplerine hakikaten inanmıyan Sırrı Beyin Fırkamızca namzet gösterilmemesinde isabet edildiğinin anlaşıldığmı bildirdi. Mütea kiben kooperatifler mes'elesine geçerek Sırıı Beyin bugün Vilâyatı Şarkiyede kooperatif yapmanın doğru olma dığını söylediğini, bunda kendisi ile hemfikir olduğunu, dün de «memlekette kooperatif yapmak doğra d«ğildir» Yeni eserler: üraf zeplin • • • Yenns M\ Bey SUko • . . . Sükrü Kaya , . Scyyafiaî intibalan (elâ! Esat „ Fransada ârı dilieri Rusen Eıret „ Ljsanıınızda . . . mı Ekrem „ tanki(Zdit) ) 5Bkru Haya ^ lurkine'ile tuttja • . Salib Zeki n İktisadî mezhepler | .... Karadeniz Ereğli'sinde Hasbeyler köyünde Nuri Efendiye Varakanız ehemmiyeti hasebile Dahiliye Vekâletlne gönderilmiştir Satılık Su Boruları Üç parmak genişliğinde, pek az kullanılmış ve ehven fiatla 175 metre su boruları satıhyor. Talip olanların Bakırköy İstanbul caddesinde 482 No. kasap lstefo Banusi Efendiye müracaat. Basan: Matbaacılık ve Neşrijat TOrk Anonim Şirketi (Cumhunyet muesseseleri) Her kitapçıda bulunur.