11 Temmuz 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

11 Temmuz 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

I I Temnıtü ÎMT CUMHURIYET' Bulgaristan mektubları Sofyada niçin kapatıldığı belli olmıyan gazete Türk dostu olan sahibi «Ben Balkan andlaşmasına taraftarım. Bulgaristan bu andlaşmaya girmelidir» diyor Sofya, 8 (Özel aytarımızdan) Sofyada çıkan (Kampana) gazetesinin ansızın kabine kararile kapatılması Sofyanın siyasî mehafilinde birçok dedi kodular uyandırdı, bazıları (Kampa na) gazetesi Yugoslavya hükumetin den para alıyordu da onun için kapa tıldı dediler. Bazıları da cKampana gazetesi Yevtiçin Bulgarıstandaki naşiri efkân idi ve şimdi Yevtiç mevkii ik tidardan düşünce Bulgar hükumeti de gazeteyi kapadı» sözlerini söylediler. Buna benzer daha birçok dedikodular yapıldı. Bu gazetenin böyle ansızın kapatılması Bulgaristan dışında da alâka uyandırdığı için gazetenin sahibi ve müdürü Lazar Popovskiyi bulup ken disinden bu hususta izahat almağı münasib gördüm. Çünkü Popovski beni bu hususta en iyi tenvir edecek bir mes lektaştı. Gospodin Popovski siyasî mülteci sıfatile vaktile İstanbulda da bulunmuş ve İstanbulda Bulgarca bir gazete neşretmiş, oldukça iyi turkçe konuşur ve Türk dostu bir gazetecıdır. Kendisile meslektaşça yaptığım bir konuşmada bana şunları söyledi: Gazetemin niçin kapatıldığını doğrusu ben de bilmiyorum. Bütün müracaatlerime rağmen bu dakikaya kadar bunun sebebini bana hiç kimse söylemedi. Daha doğrusu söyliyemedi. Resmen sansürden geçen son nüshayı polis vasıtasile bayilerden toplattırdıiar. İşte o kadar. Kabinenin bu husustaki kararını bana tahriren bildirmeği bile münasib görmediler. Peki gazeteniz kapanınca hiçbir etşebbüs yapmadmız mı? İzahat iste mediniz mi? Başbakan Andre Toşefi görmek ve kabineye tahriren müracaat etmek istedim. Fakat Başbakan beni kabul etmeyip bir memura gönderdi. Ben ise bunu bir küçüklük addederek o memurun yanına gitmedım. Çunkü elde et tiğım kat'î malumata nazaran bu me mur yukarıdan verilen emır uzerıne (Kampana) gazetesi aleyhine delıMer düzüp gazetemin kapanması için kabineye rapor veren amammış. Kral hazretlerine kadar da ayrıca bir istida üe müracaat ettim. Kabineye ve Krala verdiğım bu istidalarda gazetenin bugüne kadar güttüğü millî siya seti, malî vaziyetini en ufak tefer ruatına kadar izah ettim ve hakıkatin bir an evvel meydana çıkabilmesi için bir anket istedim. Ben bir ihtıyat zabitiyim. Şımdi de gazetecıyım. Bulgaristanın atisine biraz bedbinane bakanlardanım. Bulgarıstandaki fırkacılık Ada senlikleri Bu hafta kır balosu ve pijama müsabakası var Şair Danunçiyo gazetelerle bir be. yanname neşretti (Baştarafı 1 inci tahifede) işîlik bir kuvvete ihtiyac olduğunu Ro maya bildirmişlerdir. M. Musolini bu isteği kabul ederek, ona göre hazırlıklara başlanmasını em •etmiştir. Afrikadaki Fransız sümürgeleri hu dudlannda bulunan İtalyan kuvvetleri Habeşistan hududuna gönderilmiyecek erdir. «Deyli Telegraf» gazetesinin diplo matik yazıcısma göre, M. Musolini, Habeşistan üzerinde Fastaki Fransız konroluna benzer bir kontrol istemektedir. Roma 10 (Telsizle) İtalyanın bugünlerde Habeşistana karşı süel harekâta başlıyacağına dair yabancı gazetelerde çıkan haberler resmî mehafil tarafından tekzib edilmiştir. [stanbulda bir Basın, Kulübü kuruluyor Gazeteciler burada, kendileri ve yabancı konuklarî için böyle bir ev açılmasını onayladılar İtalya gazetelerinin tngiltereye hücumu Gazetecilerin dünkü toplanttnnda bulunanlar Dün Istanbul Basın Kurumunda bir oplantı yapılmış ve Basın Kurumunun genel başkanı Falıh Rıfkı Atay ile İstanbul gazetecileri ve yabancı gazetelerin buradaki aytarları (muhabirleri) almanca, ransızca çıkan gazetelerin sahibleri bulun muştur. Içtımada, şehrimızde bir de basın culübü kurulması görüşülmüş ve karar aşmıştır. Basın kulübü Beyoğlunda olacak, gazeteciler burada toplanacak, mi jafırlerini burada ağırhyacaklardır. Basın kulübünün şimdihk evvelce açılmış kulüblerden birinde kurulması düşüülmektedir. Kulüb masraflarına avans larak îstanbul Basın Kurumundan 8000 lira almacaktır. Dünkü toplantıda kulübün yönetim heyeti seçilmiştir. Buna öre kulübün onur başkanı: îç İşleri Bakanı Şükrü Kaya, şeref komitesi: Yunus Nadi, Asım Us, Falih Atay, Mahmud Soydan, Tarık Us, Velid Ebüzziya, Pıyer Lögof. îdare heyeti: Başkan Necmettin Sadık, başkan vekili: Abidin Daver, M. Valeri. Genel sekreter: Neşet Halil. Uyeler: Ercümend Ekrem Talu, Ahmed Şükrü Esmer, AIi Naci Kara an, Brell, Refık Ahmed, Kanoti, Rasim Us, Peyami Safa, Sedad Simavi, Selim Ragıb, Valter Kolins, Primi, Muvaffak Galıb Sunaldır. Bunlar cumartesi günü toplanarak kulübün yasasıjıı yapacaklar ve yer arıya caklardır. Kambana gazetesinin niçin kapatıldtğını sahibine bile bir türlii söylemek istemiyen Bulgar Başbakam Andre Toşef beni çok müeteessir ediyordu. Gaze temde bunu her zaman kamçıladım ve sosyal teşekküllerin birleşmesini mü dafaa ettim. Bulgaristanın dış siyasası meselesinde her zaman bir Balkan anlaşmasına taraftardım ve bugün de gene taraftarım. Balkanlar ancak Balkan devletlerinin olmalıdır. Ve bu topraklara onlardan başka kimse karışmamalıdır. Bulgaristan dış siyasası istinad noktalarmı Balkanların haricinde de ğil gene Balkanların içerisinde aramalıdır. Ve Balkanlara dışarıdaki entri kaların girmesine mâni olmalıdır. 19 mayısta başlanılan işleri candan alkışladım ve gazetemde bütün kuvvetimle onları müdafaa ettim. Bugün de ben gene ayni cephedeyim. Hükumet te 22 nisanda neşrettiği beyannamede ayni cephede olduğunu ilân etmişti. Şımdi eğer hükumet bu husustıki kararını değiştirmişse orasını bilmiyo rum. Ben her zaman gazetemde Bul gar ulusunun menfaatlerini ve Bulgar devletinin haysiyetini müdafaa ettim. Eğer bu bir kabahatse o zaman mesele değışir. (Kampana) gazetesinin sahib ve müdürü Gospodin Lazar Popovski ye verdiği izahattan dolayı teşekkür ederek yanmdan ayrıldım. Bende şu kanaat hasıl oldu ki, Bulgaristanda fırkacılık kaldırıldığı halde memleket içindeki savaşlar hâlâ butün kuvvetıle devam etmektedir. MEMDUH TEZEL Roma 10 (Telsizle) italyan ga :eteleri îtalya Habeş ihtilâfı karşısında Ingilterenin durumunu tenkide devam etmektedir. «Curnala Ditalya» gazetesi bugünkü başyazısında diyor ki: «Ingiltere dünyanın yansını elinde buundurmaktadır. îtalya kendi medeni etini yaymak için güneşin altında bir parça toprak istiyor.» Basın Genel Kurumunun tasarlamalart Genel merkezi Ankarada olan Basın Kurumu basın odalan hakkındaki yasayi hazırlamaktadır. Bundan başka Basın Kurumu gazeteciler için faydalı işlere gi« rismek üzeredir. Bu arada gazetecıliğin; \e gazetecilerin yükselmesi ve gazeteciliğin bir meslek haline konulması işleri vardır. Basın Kurumu genel merkezi Anka« rada bir basın evi yaptırmağı düşün # mektedir. Memleketin her tarafından ge* i lecek gazeteciler Ankaraya gittikleri zatj man bu evde misafir olacaklan gibi An: karadaki gazete aytarları (muhabirleri)], da bundan istifade edeceklerdir. Burada yapılacak bazı kurumlarlâ' kamutay ve kurultay konuşmalannı daha ucuz ve birlikte gazetelere göndermek kaİ bil olacaktır. Gazetecilerin paso işleri bın • radan idare edilecektir. Basın Kurumunun şimdilik îstanbul,* İzmir, Adanada bölümleri bulunacakbk \ Genel santral daha birçok işler tasar*1 lamaktadır. Ingiliz Kabinesinin bugünkü önemli toplantısı "iuıaraanDeri herkesin ağzından acı bir şikâyet dujuıluyor: İstanbulda eğ lenecek yer yok ki.. Eski tarihî eserleri Romadan bile daha çok olan İstanbulun hele tabiî güzellikleri, tabiî şe kilde eğlenecek yerleri yeryüzünde bir eşi daha bulunmıyacak kadar zengin, binbir gece masallarına dekor olacak kadar tılısımlıdır. Bunu bütün dünya bildiği halde bizler nedense bilmemezlığe, görmemezliğe geldiğimiz için yıllardanberi adeta kendimize de her kese de unutturmuş gibiyiz. Bu eşi bulunmıyan hazinenin zenginliğini, par laklığını ortaya çıkarmak için son günlerde büyük bir kımıldanma var. Aadaları, Boğaziçini, Çamlıcayı gu zelleştirmek için kurumlar yapılıyor; bunlar İstanbulun bu güzel köşelerin deki eğlence yerlerıni canlandırmak, yeni, yeni eğlenceler bulmak için çalışıyorlar. Birkaç haftadanberi Adada çiçek sergisi, çiçek bayramı, eşek yarışı yapan, bundan sonra da denız eğlenceleri, yarışlar hazırlıyan Adaları Güzelleştirme kurumu bu hafta bir kır balosu tertib etmiştir. Balo 13 temmuz cumartesi akşamı saat 22 de Büyükadada (Lüna Parkta) yapılacaktır. Kır balosunun eğlencesini, tadmı artırmak için bir de pijama müsabakası açılmıştır. Bu müsabakaya İstanbulun, Beyoğlunun en tanınmış terzileri girecek, en çok be ğenilen pijamalara mükâfatlar verile cektir. Gece kır balosundan İstanbula dönüş için ayrıca bir vapur teminine de teşebbüs edilmiştir. Londra 10 (Telsizle) Kabine yann toplanarak îtalya Habeş ihtilâfını tetkik eden komisyonun dağılması üze rine îngilterenin takib edeceği siyasayı kararlaştıracaktır. Londra 10 (Telsizle) İtalyan Habeş meselesi Londra mehafilinde ciddî endiseler uyandırmakta devam et mektedir. Durumu düzeltmek kabil olmadığı takdirde hem Uluslar Kurumunun nü fuzunun mahvolacağı, hem de Avrupa banşmın tehlikeye düşeceği söyleniyor. Gazeteler kabinenin yarın vereceği kararlan büyük bir sabırsızhkla beklemekedırler. İtalyan • Habeş komisyonunun tebliği «İtalya hükumeti, hava kuvvetlerine güvenirse aldanır!» (Baştarafı 1 inct tahifedej ordusu kamyon ve zırhh otomobil cihetinden çok zengin ise de gayet sarp ve yolsuz olan Habeş topraklarında bun lardan Avrupa harblerindeki kadar istifade olunamıyacağı mütaleasmda müttehiddirler. Mütehassıslar bunlan anlatmakla berabeı şimdiye kadar Italyanlann Habeşistanda hava kuvvetlerinden ne derece istifade edecekleri hakkında birşey söylememişlerdi. Bu hususta ilk izahatı Habeş imparatorunun askerlik ve havacılık başmüşaviri General Virgin vermiştir. General Habeşistana gelmeden önce Isveçin umum hava kuvvetleri başku mandanı olduğundan ve uzun müddet Habeşistanda yaşadığından bu bahıste fikir yürütmeğe en ziyade salâhiyet sahibi olan bir mütehassıstır. General Avrupalı gazetecilere demiştir ki: « Habeş hava kuvvetleri Avrupa idevletlerininki derecesinde değildir. Maahaza îtalya için Habeş harbinin hava kısmı kolay olmıyacaktır. Harb başlar başlamaz İtalyanın mükemmel tayyare lerile yapacaklan baskın sonuncu harbin bitivereceği yolunda söylenenler yanlıştır. Habeşistanda endüstri merkezleri, demiryolu iltisak merkezleri, mühimmat fabrikaları ve emsali hava taarruzuna açık önemli müesseseler yoktur. Arşidük Otto, İtalya Kralının kızile evleniyor mu? Londra 10 (Telsizle) îtalyan Habeş ihtilâfını tetkik eden komisyon vasıtalarmm) sağlanması (temini) aylara Ekonomi haberleri bugün neşrettiği bir tebliğde çalışmala muhtacdır. rını niçin durdurduğunu anlatarak, ihtiTürkofis memur alıyor Tsna gölü ve Ingilizler lâfı Uluslar Kurumuna havale ettiğinı Türkofis yeni işyarlar (memurlar) )ildirmektedir. Londra 10 (A.A.) Tsana gölünttalyada silâh altına çağırılan de yapılacak bende aıd olup, Habeş hü almağa karar vermiştir. Bu işyarlann (memurların) sınaclan (imtihanlan) 15 kumetinin de karşı durmamağa karar veryeni mütehassıslar temmuzda Ankara, İstanbul ve İzmirde Rornjı 10 (A.A.) Bir emirname diği mesele hakkında sorulan soruya ceyapılacaktır. Bu 40 isyarlık için şimdiye ile 1905,1910 sınıflanna mensub bir vab olarak M. Eden şunları söylemiştir: kadar 70 kişi müracaat etmşitir. « Habeş hükumeti 15 mayısta, İnmiktar uzman (mütehassıs) sılâh altına giltere, Mısır ve Sudan hükumetlerini, bu Meyva ihracatı araştırmalan çağmlmıştır. Şehrimizde yaş yemiş ve sebze çıkısı | mesele üzerinde bir anlaşmaya varmak Yeni sevkiyat için Adisababada toplanacak konferansa (ihracı) için incelemeler (tetkikler) yaRoma 10 (A.A.) Uçüncü Grö pan ofıs danışmanlarından (müşavirlerin : nadye alayı Afrikaya bir tabur göndere delegeler göndermeğe davet etmişti. Maamafih İngiliz hükumeti, bilhassa den) Hayrettin Şükrü bugün Ankaraya i cektir. Gidecek olan tabur kura ile bellidönecektir. tilmiş (tayin edilmiş) ve bu kura bir ge barışçı bir kotarma yolu bulmak üzere elinden geldıği kadar çahştığı bir sırada, Çay stoku azalıyor neral tarafından çekilmiştir. Askerler bu karan «Yaşa Duçe» ni İtalya ile Habeşistan arasındaki anlaş Son günlerde şehrimizde ve bütîiri] mazlığı şiddetlendirecek hiçbir tedbir al' memlekette çay stoku azalmıştır. Bunun, dasile karşılamışlardır. Grö>adyeler Savoya kral ailesinin mak istememiştir. başlıca sebebi yeni İngiliz tecim anlaş i seçme kuvvetleridir. Elimize geçtikten sonra... (Baştarafı 1 inci aahifede) bu hatta gezi (seyahat) yapmak insana ıstırab veriyor. Çünkü hat baştan başa toprak altında kalmıştır. Biz bu hatta geziyi zevkli bir şekle sokacağız, esaslı değişiklikler yapacağız. Aziziye tünelinden ana hattm vagonları geçmiyor. Araştınyoruz. Tünel dibinden başka bir yol uzatmak düşüncesindeyiz. Bunu kısa zamanda başaracağız. Bir yıl içinde bu hattm tarıfeleri, ana hattın tanfelerıne uydurulacaktır. Fakat bu zaman içinde ihtiyaclan göze alarak zarurî bazı değişiklikleri yapmaktan çekinmiyeceğiz. Tarife indirimi, yirmi güne kadar tatbika başlanacaktır. Hattm tesellümü ile uğraşırken göreceğimiz noksanları derhal düzelteceğiz. Yavaş yavaş her şeyi düzene koyacağız. Bunun zaman ve para işi olduğunu da unutmamalıdır. Şimdihk, gidip gelme ve taşıma üzerinde kolaylıklar yapacağız. Bakanımız, on gün sonra gelerek hattı gözden gecirecektir.» Afrikaya gitmek istiyen gene Fasistler Roma 10 (A.A.) Littorionun gene faşistleri parti genel sekreteri Aşil Stresa yolladıklan bir mektubda, Doğu Afnkasına hareket etmek dileğinde bulunduk tan sonra şunlan yazmışlardır. «Odevimiz, süel olduğu kadar tinel dir. Agropontine kolonları oğullannın damarlarında harbi kazanan babalarının kanı dolaştığmı acuna göstermek istiyo ruz. Habeşistanda şehirler kurmak isti yoruz.» Bundan dolayı İngiltere hükumeti, ilgili hükumetlere konferansın sonraya bı rakılması lâzım geldığini söylemekle beraber, Mısır ve Sudan, yukan Nil çev resindeki asığlarını da (menfaatlerini de) gözden uzak tutmamalarını tavsiye et mistır. Aslında bu asığlar (menfaatler) yalnız Kahire ve Adisababa hükumetleri tarafından değıl, ayni zamanda Fransa ve îtalya tarafından da tanınmıştı. Bundan dolayı îngiliz hükumeti, bu projeyi meydana getirmek için daha müsaid bir zamanı beklemeğe karar vermiştir. Arşidük Otto ve Marie de Savoil İtalya, Ingilterenin tavrınt değiştireceğini umuyor Roma 10 (A.A.) İyi malumat alan çevenlerde söylendiğine göre Ingiltere hükumetinin Habeş meselesindeki durumunu değiştirmesi beklenebilir. Yanresmî Giomale d'îtalia gazetes îngiltere hükumetine, Uluslar Sosyetesinin prestijini pek ciddî telâkki etmemesini ve İtalyanın ihtiyaclarını daha iyi anlamağa çalışmasını tavsiye etmektedir. Bu gazeteye göre Habeşistanın îtaly tarafından işgali, bugün Habeş hüku metinin tehdid ettiğinden fazla Ingiliz asığlannı (menfaatlerini) tehdid etmiyeceğıni yazmakta ve Ingilterenin Avrupa dayanışmasmı (taahhüdünü) kırmaması nı istemektedir. Roma 7 (Özel) Avusturya payitahtına namzed Arşidük Otto ile îtalya Kralının kızı Marie de Savoienin evleneceklerine dair burada yeniden bazı yayıntılar (şayialar) dolaşıyor. Otto ile Marie birkaç senedenberi tanışıyorlar. Aralarmda bir macera başlangıcı olduğu da söylenmektedir. Bundan iki sene evvel, îtalya Kralı, kızile Arşidük Otto arasında yapılacak bir izdivacın İtalyayı bir takım arsıulusal gÜ£lüklere sürükliyebileceğini düşünerek bu evlenmeğe muvafakat etmemişti. Şimdı, Ottonun, Avusturya tahtına çıkması ihtimali karşısında, Kralın bu birleşmeğe rıza göstermesi mümkün olmakla beraber henüz kat'î hiçbir şey yoktur. İşitilen haBöyle hedeflerin yokluğundan doîayı vadisler rivayerten ibarettir. Italyan bombardıman tayyareleri büyük işler göremiyeceklerdir. İtalyan hava kuv bilir. Bundan başka tayyare kuvvetleri yetleri tabiye cihetinden dahi iş göremi çok masraflıdır. Habeşistanda buiılann yeceklerdir. Çünkü Habeşlilerin askerî elde edeceği muvaffakiyetler yapılan tecemmu mahalleri ve topçu mevzileri masrafâ değmiyec(|ktir. yoktur. Hava hücumlan ancak böyle Hulâsa İtalyan bomba ve hücum tayyerlere karşı yapılabilir. Ancak o zaman yarelerinin Habeşistanda yapacaklan hamemleiftin müdafaa kabiliyeti sarsıla reketlerden büyük sonuçlar beklenemez.» Aydın (Özel) Devlet Demiryolları Genel Direktörü buradaki tetkiklerinden sonra dedi ki: « Ürün elde edilince tatbika başlanmak üzere incir tarifesinden % 4050 yolcu tarifesinden °c40 indirilecektir. Yolcu vagonlan yoluna konacaktır. Aziziye tünelini bırakarak demiryolunu tü Bir Fransız gazetesinin fikri nelin arkasından geçirmek, yolu düzeltParis 10 (A.A.) Eko dö Pari mek, sürati artırmak istiyoruz. gazetesinin Londra aytarının fikrine göYük taşımada iki tarife tatbik edece re: ğiz. İtalya hükumeti maddî sebeblerden Biri dökme, diğeri de kap içinde taşı dolayı bir müddet için Habeşistanda sü ma için.. Bu tarifenin sonuçunu, yıl so el hareketlere başlamıyacaktır. Sebeble nunda gözden geçirerek genel durumu de şunlardır: Gabriyel Danunçiyonun tesbit edeceğiz. Şair bu beyannamesinde diyor ki: Birçok kuyular açıldığı halde içilecek beyannamesi «Siz zafere doğru gidiyorsunuz. Af Bu hatta da halk biletleri çıkanlacak su azdır. Büyük miktarda asker ve harb Roma 10 (Telsizle, sabaha karşı) rikada ölenler İtalyada ebediyyen yaşave îzmir Aydın arasında otokarlar i§li gereçinin Habeşistan sınırına taşınmak için gereken taşınma araçlarının (nakil Tanınmış İtalyan §aixi Gabriyel Da yacaklardır!.» yecektir.% masındaki sümürgelen (müstemlekeler)] durumudur (vaziyetidir). Yeni anlaşmanm hükümleri yalnız In«j giltere ve îrlânda için olduğundan sümürgeler (müstemlekeler) bundan dışa* ııda kalmakta idi. Yeni kararlarla sü<| mürgelerden bir bölümü anlaşma çerçe'| vesi içine alınmıştır. Fakat bunlar arasın] da Seylân yoktur. Halbuki çay Seylât dan gelmekte idi. Cavadan çay gelmesinej Holanda anlaşması manidir. Hindktanı dan esasen çay gelmemektedir. Çin dej ayni durumdadır. Bu yüzden çay fiatj leri toptan 2025 kuruş kadar yüksel Habeş davası ve Japon İmparatoru miştir. Tokyo 10 (A.A.) Japon İmpa Bununla beraber şehrimizdeki stokj ratoru/un, bir İtalyan Habeş harbinin şimdilik ihtiyaca yetecek kadardır. önüne geçmek üzere gayriresmî teşeb Tecim Odasının dünkü büslerde bulunacağı hakkındaki haberler toplantısı yalanlanmaktadır. împaratorun arsıulusal Tecim Odası meclisi dün topIanmıŞj siyasa meselelerine hiçbir zaman karış ve ilk olarak, Parti Kurultayı dolayısilej madığı hatırlatılmaktadır. Oda tarafından Atatürke çekilen telgraj İngilizlerin süel hazırlıklart fa gelen cevab okunmuştur. Bu telyazıs»; Mısırda çıkan (Elmusavver) gazetesi uzun alkışlarla karşılanmıştır. îtalya ile Habeşistan arasında bir harb Bundan sonra Odanın birincikânun ] çıkması ihtimaline karşı İngilizlerin son mizan ve bılânçosu okunarak kabul eyaptıkları süel hazırlıklara dair şu taf dılmistir. Tecim Odasına geçen yıldani silâtı veriyor: gene birçok kurumlar aidatlarmı verme • «Kızıldenizdeki İngiliz filosu birçok mişlerdi. Bunlar hakkında cezalı tahsil yeni gemilerle kuvvetlendirilmiştir. Şimdi kararı verilmesi icab etmekte idi. Fakat îngiliz Kızıldeniz filosunda otuz parça ıdare heyetinin dıleğı gıbi cezasız tahsil harb gemisi bulunuyor. müddetinin üç ay daha uzatılması karar ] Sudandaki îngiliz garnizonları dahi laştırılmıştır. Odadan aldığı tanzilâth satış: takviye edilmiş ve bunlara birçok tayya müddetini kendiliğinden uzatan Beyoğreler verilmiştir. lundaki bir mağaza hakkında ceza karan Habeş hududunda îngiliz askerlerin verilmiştir. den baska Sudanlılardan alınan askerler dahi tahsid edilmiştir. Bu îngiliz ve Sununçiyo bugün îtalyanın başlıca gazetedan askerlerile Habeşliler arasında ahi lerinde doğu Afrikasına giden askerlere ren bazı hâdiseler de olmustur.» hitaben bir beyanname neşretmiştir.