8 Ekim 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

8 Birincfteşrffi 1939 CUMHÜRtYET SON TELEFON HABERLEC TElCRAr vc TELSİZLE Bayındır bir Yunanistan istiyorsanız! Mısır sınırlarında müdafaa tertibatı İtalya, Trablus hududunuda mütemadiyen takviye ediyor Adua muharebeleri devam ederken Mısır ve Ingiliz resmî makamlan, Mısınn müdafaası esbabını acele ile tamamamağa devam ediyorlar. Hükumet, başlıca şehirlere, harb za Mtası sıfatile kuvvetli asker müfrezeleri ;öndermeği kararlaştırmıştır. Çok önemi bir sevkülceyş noktası olan Garbiye linin müdafaasına aid işlere faaliyelle devam edilmektedir. Filistin yolu üzerinde Fakusta bir tayyare üssülharekesi teis edilmiştir. Batı hududlarında istihâmlar kazılmış ve muhtelif noktalara ayyare toplan yerleştirilmiştir. Çölde, ;frada su vermek üzere, istiab haddi faza, yeni model sarnıçlı kamyonlar çalıştıılmaktadır. Italyanların, Sollum mıntakasmda, öemli istihkâmlar vücude getirdikleri ve >ütün hudud boyunca yapılan bu istıh âmların hücum tankları ve zırhlı oto mobillerle takviye edildiği bildiriliyor. îtalyanlar, her gece, manevralar yapmakadırlar. Matbuat, tayyare istasyonlannda ve karargâhlarda çalışan 300 îtalyan işçi sine Ingiliz makamları tarafmdan yol rcrildiğini yazmaktadır. Dün, hususî trenle, Süveyşe, önemli bir Ingiliz kıt'ası gelmiştir. Adventure vapuru Süveyş limanmda demirlidir. Portsaide 27 zabit ve 400 asker gelmiş ve Kahireye gitmiştir. Mısır hüku meti nezdindeki yüksek Ingiliz memurlarile müşavirleri acele geri çağırılmışlardır. Süveyş kanalı tarafmdan neşredilen istatistiklere göre, 1 eylulden 25 eylule kadar, kanaldan 170,000 Îtalyan askeri geçmiş ve 600,000 lira kanal resmi almmıştır. Yann, Mısırda oturan 800 Îtalyan, Conte Grande vapurile gönüllü olarak Eritreye hareket edecektir. Gece, Iskenderiyeye, 400 asker, bir miktar top, mühimmat ve birçok sessiz kamyon gelmiş «Kral Jorju çağırmız!» Dün Selânikte önemli bir söylev veren General Kondilis halka şiddetle Kralı tavsiye etti Atina 7 (A.A.) Atina ajansı bildi riyor: Başbakan muavini ve Sü Bakanı General Kondilis Selânikte büyük bir kalabalık önünde ve alkışlar arasında verdiği söylevde, 1924 te cumhuriyet ilân olunduğu vakit kendisinin gene Sü Bakanı bulunduğunu ehernmiyetle kay "dettikten sonra demiştir ki: < Imanlı bir cumhuriyetçi ve vaktile cumhuriyetin müdafii olan, hane danla hiçbir ilgisi bulunmadıktan başka onun en amansız bir düşmanhğını yapmış olan ben, niçin bugün kralcüı ğın yeniden kurulmasını istiyorum? Çünkü cumhuriyet başka yerlerde an laşıldığı gibi Yunanistanda hiçbir zaman kurulamamıştır. Diktatörlükse Yunan ulusu tabiatma uygun değildir. Ortada başka bir rejim yoktur ve taclı demokrasiye dönmek mecburiyetindeyiz. Çünkü bu rejimi tecrübe etmiş bulu nuyoruz. Eğer taclı demokrasi mevcud olmasaydı bunu Yunanistan için ıcad et. mek lâzım gelirdi! Krallığın yeniden kurulması her derde şifa olmaktan çok uzaktır. Ancak 2 nci Jorjun göstermiş oL duğu demokrat devlet başkanı vasıfları nomal siyasal hayatın geri gelmesine ve vatana hizmet etmekten başka bir arzusu olmıyan müsellâh kuvvetlerin münhasıran süel işlerle uğraşmalanna yardım edecek ve hükumetlerin nomal olarak devletin başına geçebilmesi için siyasal alanda bir uyuşulma temin ey liyecektir. Eğer bayındır bir Yunanis tan görmek istiyorsanız Kral Jorju tahta davet ediniz.» Adua önündeki muharebeîerin ehemmiyeti nerededîr? Süel muharririmizin miüaleaları (Bastaraft bîrincî ttahifede) meden gösterilen bu mukavemet, Habeşistan harbinin çok çetin olacağını anlatması itibarile çok mühimdir. Bu önemli noktayı kay dettikten sonra, dün saat ona kadar gelen haberlere nazaran süel vaziveti tetkik edelim: Cibuti Adisababa demiryolunu kesmeğe memur edilmişse, elin ( den geldiği kadar hızlı yürümesi lâzım gelir gibi görünürse de diğer cephelerdeki kuvvetlerden avn bir kol halinde Habeşistan içerilerine dalıp gitmesi, üç taraftan ihata ve imha edilmesi gibi bir netice verebilir. Onun için bu kol da, münferiden fazla ileri atılamaz. Dünkü vaziyette Musaali dağından 200 kilo metro cenubuşarkide bulunan Hadelegubo mevkiinin şimalindeki bu kolun, tam bulunduğu yeri de bilemiyoruz. IHEM n NALINA MIHINA Yeter artık Rumbada rurnba! Adua mıntakasmda Bir parti merkezinin basılması Atina 7 (Özel) Papanastasiu lideri bulunduğu işçi ve çiftçi partisi merkezinin uğradığı baskın üzerine Başbakan Çaldarise bir protesto mektubu göndererek bu hâdiselerden dolayı hükumete büyük mes'uliyetler düştüğünü söylemiştir. Diğer parti liderleri de mes'uliyetin hükumete aid olduğunu iddia ediyorlar. Başbakan Çaldaris bu baskın hâdisesinden büyük teessür duyduğunu ve memleketin intizamı bozulmamak için her türlü tedbirlere başvuracağım söylemiştir. Avukatlar Barosu rejim için olan duygularmdan dolayı takibata uğrıyanların müdafaasmı meccanen kabul etmeğe karar vermiştir. Krcd Jorj müzesine bomba Atına 7 (A.A.) Komünistler Birinci Jorj Müzesine üç bomba atmışlardır. Mühim zarar olmamıştır. Bu, genoy dolayışile komünistlerin bir tethiş hareketi telâkki edilmektedir. mımıtıınıınınııııııııııııınnfiıiHiııııııııınııııiNiımNH Kredi kooperatifi Akdenizde îngilizFransız birliği teşkîlât lâyihası Kamutayda dünkü müza. Fransa, Ingiltereye kaçakere münakaşalı oldu maklı bir cevab verdi Ankara 7 (Telefonla) Kamutay, bugün saat on beşte Nuri Conkerin başkanlığında toplanarak kürkçüler hak kmdaki kredi kooperatifleri teşkiline dair kanun lâyihasını görüşmeğe devam etti. Kamutay hayli gürültülü ve münakaşalı oldu. Ekonomi Bakanı Celâl Bayar sık sık izahat ve cevablar verdi. Itibarî, ziraî birlikler hakkındaki kanuna göre, vaktile çiftçiden alınmış ve bugün Ziraat Bankası kasasmda bulu nan paraların ilgili müstahsillerin bu lundukları ziraî kredi kooperatiflerin deki ortaklık paylarına karşılık tutulacağı hakkmda madde de uzun müza kerelere sebeb oldu. Bu arada Ziraat Bankası Umum Müdürü Kemal Zainıin izahatı da dinlendi. Neticede bu madde Ziraat encümenine gönderildi. Meclis önümuzdeki çarşamba günü toplanacaktır. Londra 7 (A.A.) Taymis gazetesi, Fransız büyük elçisi Corbin tarafm dan cumartesi günü Dış îşleri Bakanlı ğına verilmiş olan ve Akdenizde bir iş birliği yapılmasına aid olan Fransız cevabı hakkında bazı tafsilât vermektedir. Ingiltere hükumeti, Fransa filosunun hemen yardımda bulunmasını ve Ingiliz filosu Akdenizde tahrik eseri olmıyan bir taarruza uğradığı takdirde bu filonun Fransya aid üssübahrilerden istifade et mesi hakkını istemişti. Okuyucularımızm kolayca an lamaları için Adua mıntakası de diğimiz şimal cephesinde, İtalyanların Aduavı çetin savaşlardan sonra aldıkları teevyüd etmiştir. Bu cepheve aid diğeı mühim bir haber de, Ras Seyyumun Aduanın şimaligarbisinden Eritreye doğru yapmakta olduğu taarruz hareketidir. İki gün evvel, Ras Seyyunı ordusundan 12,000 kişinin Eritre hududunu geçerek Agordata doğru bir hareket yaptıklanm bildiren bir haber üzerine bunun münferid bir akın olması ihtimalini söyle mistik. Sonra bu hareketten bir daha bahsedilmedi. Şimdi, bir îngiliz gazetesi, ayni istikametten Eritreyi istilâ maksadile bir Habeş taarruzu yapıldığmı haber veriyor. Böyle bir hareket ya bir akın, yahud ciddî bir taarruz olabilir. Fikrimizce Ras Sevyumun bir kısım kuv vetlerile Eritreyi istilâya kalkış ması mümkün değildir. Şunun için, mümkün değildir ki bu şimal mıntakasmda, henüz hudud muhare beleri yapan ileri kuvvetler çar pışıyor. Habeş ordusu daha geri lerdedir. Onun için, Habeşliler böyle bir hareket yapıyorlarsa, bu, bir mukabil taarruz değil, ancak bir akın olabilir ve hedefi de, şimale doğru sarkarak, bu cephedeki îtalyan kuvvetlerinin yan ve gerilerine baskınlar yapmaktır. Aduanın zaptından sonra, îtal yanların hemen ileri yürüşe de vam edip edemiyecekleri ehemmi yetli bir meseledır. Eğer, Aduayı alan îtalyan kıt'aları durmadan taarruzlarına devam edebilirlerse bu çetin dağ harbine iyi hazırlanmış olduklarını göstereceklerdir. Yok, taarruza devam edemezlerse, du rup dinlenirlerse, daha ilk hamlelerle nefesleri kesilmiş demektir. Bu hal, ayni zamanda, harbin uzun ve çetin bir harb olacağını, bundan şüphe edenlere, kat'î surette an latmış olacaktır. Finans teşkilât lâyihası geri istendi Ankara 7 (Telefonla) Ruznameye göre Finans Bakanlığı teşkilât ve va zifeleri hakkındaki kanunun konuşul masına Kamutayın önümuzdeki top lantısmda sıra gelmekteydi. Finans encümeni yeniden bazı incelemeler yapmak lüzumundan dolayı bugün kanun lâyihasını geri istediğinden ruznameden çıkarıldı. Fmdık kongresi geri kaldı Ankara 7 (Telefonla) Murahhasların ellerinde olmıyan sebeblerle gelememesinden dolayı geciktirilen fındık kongresi önümuzdeki perşembe gününe kalmıştır. Bir yoku tayyaresi dama düştü Berlin 7 (A.A.) Altı yolcusu buIunan bir uçak dün akşama doğru burada bir dama düşmüştür. Pilotla bir yolcu ölmüştür. Öteki beş yolcu ağır yarahdır. zım geleceği anlaşılmak icab eder. Kazanm sebebi anlaşılamamıştır. Cheyenne «Nyoming» 7 (A.A.) Bu sabah Cheyennein batısında, bir taksi uçak yere düşmüş ve 12 kişi ölmüştür. :ır. Yunan elçiliğine ttalyanlar aleyhine boykotaja teşvik yollu, rumca yazılmış beyannameler gönderilmiştir. Bunu ha ber alan alâkadar makamlar tahkikata başlamışlar ve tedbir almışlardır. Fevkalâde komiser, Kral tarafmdan kabul edilmiştir. Komiserlik tarafmdan Krala yeni bir npta verildiği ve Kralın bu notaya hemen cevab vereceği arabca Fransa hükumeti, vermiş olduğu ce basın tarafmdan yazılmaktadır. vabda, istenilen yardımı vadetmekte ve bunun Uluslar Sosyetesinin statüleri zihniyetine tevafuk edeceğini bildirmektedir. Bununla beraber, tngiliz notasında farazî bir hâdiseden bahsedildiği halde Fransız cevabı meselenin şeklini değiştirmekte ve işi umumî bir hâdiseye aid hukukî bir mesele şekline sokmaktadır. Fransız hü kumeti, Ingiliz talebinden şöyle bir nence çıkarmak istemektedir: İngiltere hükumeti, tahrik eseri olmıyan gerek karada Rio de Janeiro 7 (A.A.) Habeve gerek denizde vuku bulacak her türlü taarruz karşısında Uluslar Sosyetesi çer istan için ilk gönüllü kafilesi, August çevesi içinde otomatik olarak karşıhklı vapurile hareket etmiştir. Sao Paulodayardımda bulunulması şeklindeki prensi ki Îtalyan konsolosluğu polis tarafmdan pi kabul etmektedir. Fransa, bundan şu muhafaza edilmektedir. Çünkü konso neticeyi çıkarıyor: İngiltere hükumeti, losluk birçok defa taarruza uğramış Fransanm bir taarruza uğraması ve Lo camlan kırılmış ve duvarları ziftle karakarno andlaşmasının tatbikı icab eyleme lanmıştır. si halinde onun yardımma koşacaktır. Meksiko 7 (A.A.) İşçi, talebe ve Fransız cevabı, yardım prensipinin kabul öğretmenlerden, 5,000 kişi, beraberlerinedilmesinin mantıkî neticesi her iki hü de kongre solyan üyelerinden de bir takumet ihtiyat tedbirleri alınmak icab e kımı olduğu halde, İtalyan Habeş harden ahvalde her iki hükumetin mütema bini protesto ederek, alay halinde geç diyen temas halinde bulunmaları mecbu mişlerdir. riyeti olacağını izah etmektedir. Polis, îtalya elçiliğile konsolosluk konağını ve İtalyan tecim evlerile kulüble Bu gibi tedbirlerin üçüncü bir devlete karşı bir taarruz hareketi sanılmaması lâ rini gözetmektedir. Danakll mıntakasmda Cenubî Amerikada îtalyan düşmanlığı Dün gelen haberler arasında bu mıntakaya dair hiç malumat yoktur. Halbuki buradaki İtalyan kuvvetlerinin 50,000 kişile 70 uçak ve 100 tayyareden mürekkeb olduğu bıldirılmişti. Bu kuvvet duruyor mu, yoksa yürüyor mu? Duruyor sa, ileri yürüyüşünü şimalde, A dua mıntakasmda üerlemeğe çalışan kuvvetlere göre, tanzim edi yor; demektir. Bu kuvvetin, eğer stanbulun Kurtuluş bayramında, Taksimde, Cumhuriyet meydanında biriken halka oparlör vasıtasile plâklar dinletildi. Pazar ve bayram günleri, hiç Taksim Cumhuriyet meydanından ge çerken bu bedava musikiyi, bilmem, duydunuz ve durup dinleduıiz mi? Cumhuriyetin 10 uncu yıldönümündenberi burada çalınan plâklann, ekserisi dans havalandır ve hemen hepsi bize yabancıdır. Arasıra Sonra beni ararsm Cayır cayır yanarsın diye türkçe sözlü bir yerli tango duyarsınız. Ogaden mıntakasmda Alaturka musikiyi bırakbk; yerine caz Bu mıntakaya dair iki haber havalannı oturttuk. Bunların bir çoğu, vardır. Biri, Habeşlilerin Sorrnli beğenmediğimiz alaturka musikiden her hududuna yakın meşhur Valval halde çok aşağı olan zenci müziğidir. Bu mevkiini işgal etmiş olmalandır. ki evvelki gece gelen bu haberi ta havalar, dans etmek için iyidir ama, mamlıyan başka hiçbir haber gel bizim memlekette ulusal bayram günlememiştir. Bu mıntakada, İtalyan rinde Fransada olduğu gibi, şeh lar Dolo ile Yet (galiba Yet değil rin myedanlannda, dans etmek âdet deVeb nehri olacak) arasında tayya , ğildir. Onun için, Taksimde, Cumhuriyet re faaliyeti göstermişlerdir. Ha , meydanındaki oparlörün de durmadan beşliler de Gamale nehri boyun fokstrot, rumba, karyoka, tango, vals çalca kuvvetli mevziler tutmuşlardır. ması lüzumsuzdur. Haydi arasıra, on Valvale girdiği söylenen Habeş ları da çalsın ama, millî bayram gün kuvvetleri, Gerlogubiye giren İtal ( lerinde olsun, bizim marşlarımızı, halk yanların yan ve gerilerine tesir ethavalanmızı da çalmak lâzım gelmez mi? mek istiyen akıncı müfrezeler olInsan, böyle günlerde, kendini, bir Avsa gerektir. ' rupa kasabasının panayır yerinde sanı Gamale ırmağı boyunca mevzi yor? alan Habeşlilerinse, iki gün evvel Doloya girmiş olan ve nehir bo ' Tatil ve bayram günlerinde Taksim yunca şimale doğru ilerlemek is ' Cumhuriyet meydanında toplanıp müzik tiyen İtalyan kolunu durdurmak ' dinliyenlerin çoğu, herhalde Bethoven vemaksadile hareket etmekte olduk ' ya Şopenden anlıyanlar değildir. Bu itiları aşikârdır. ' barla, orada, alafranganın, doğrusu biz I münevverlerin dahi pek anlıyamadığımız, Habeşistan harekâtında mesafe ( en yüksek şaheserlerini de, çalmanın malerin büyüklüğü, arazinin sarplığı, ( nası yoktur amma yalnız demiryollar mn ve şoselerin yok I Rumba da rumba! luğu, Avrupada olduğu gibi yıldıçalmak büsbütün manasızdır. rım süratile hareketler icrasına Çalınan plâklann çoğu, bizim millî müsaid olmadığını hiçbir zaman hatırdan çıkarmamak gerektir. Hahavalanmız olmahdır, halk musikisinden beşistanın düz yerleri de susuz ve almmif türküler olmahdır. Böylece Türk yolsuz çöllerdir. Oralarda da hızlı kültürünü aşılamağa, Türklüğe ısındır işler görülemez. mağa çalıştığımız bir kısım Beyoğlu halSonra Habeşistan dahilinde mukının da, kulaklan ister istemez, biraz habere vasıtalannın noksan olmaTürk havalan duymuş olur. sı, oradan gelen haberlerde garib Belediye, tatil ve bayram günlerinde tezadlara sebebiyet vermekte, birhalka dinleteceği havalan, Konservatuaçok birbirine zıd haberler, şayialar ra seçtirmelidir. Bize, musiki terbiyesi ve rivayetler insanı şaşırtmakta vermeği üstüne almış olan bu müessese, dır. Aduanın alınıp almmadığınjn hâlâ meşkuk olması bunun en büTürk ve garb muskilerinin hangi parça yük delilidir. lannı çalmak lâzım geldiğini tayin eder ve bu iş, bilmem kimin zevkine, daha doğSon vaziyeti hulâsa edersek A rusu zevksizliğine kalmaz. duayı çetin mücadelelerden sonra almış olmalan lâzım gelen Italyanlarm şimal cephesinde daha fazla ilerlemedikleri, şark cephesinde yani Musaali dağı mmtakasındaki İtalyan ordusundan bir haber ol madığı ve cenubda, Habeşlilerin İtalyanlara karşı faal bir durum aldıklarmdan ibarettir. D Tam Türk tütünü yetîştirmek için Amerikalılar büyük tecrübelere giriştiler Meksiko ve Rio de Janeiroda kanlı hâdiseler oldu Bir dolandırıcı Tuna yolu açılınca Bizim namımıza silâh Şark Şimendifer kumpanişi yapacakmış! yası da yola geliyor Ankara 7 (A.A.) Figarola isminde bir adamm Amerikada Millî Müdafaa Bakanhğının salâhiyetini haiz loduğunu iddia ederek askerî sipariş işle rine girmek istediği istihbar edilmijür. Bu adama Türkiye hükumeti namı na bir sipariş için hiçbir salâhiyet veril memiş olduğunu beyana Anadolu Ajansı mezundur. Memleketimizle Romanya arasında Türk ihrac mallannın Romanya üzerinden Orta Avrupa memleketlerine ihracı için Ankarada bir transit anlaşması imza edilince şimdiye kadar ihrac mallanmız için hiçbir fedakârlık yapamıyacağını mütemadiyen öne süren Şark Demiryollan da faaliyete geçmiştir. Şark Demiryollan îşletici kumpanyasından Türkofise gelen bir mektubda yaş ürünlerimizin Macar demiryollannda tenzilâtla nakli için bir anlaşma yapıldığı bildirilmekte ve 5, 10. 15 tonluk armud, elma, kavun, karpuz, üzüm, kırmızı biber için bir tarife gönderilmektedir. Türkofis bu tarife üzrinde incelemeler yapmakta dır. Polonya Yugoslavyadan ve bizden tütün alıyor Yugoslavya tütün idaresile Polonya tütün inhisar idaresi arasında yapılan bir anlaşmaya göre Polonya, Yugoslavya dan 1,236,000 kilo tütün alaçakhr. Polonya tütün inhisan birkaç senedenberi güney Yugoslavyadan, Hersek ve Dalmaçyadan muntazaman tütün alroaktadır. Polonya rejisi iki hükumet arasında yapılan yeni ticaret mukavelesine istina den önümuzdeki yıl içinde memleketi mizden de önemli miktarda tütün ala caktır. Hitlerin seyyar sefiri Belgradda mı? Zürih 7 (A.A.) lyi bir menbadan alınan habere göre, Von Ribentrop buKars 7 (A.A.) Doğu illeri üçüncü gün öğleden sonra Belgradda karaya inGenel Enspektörü Tahsin Özer bugün miştir. yanındaki danışmanlarla birlikte Iğdır, Belgrad 7 (A.A.) Salâhiyetter Tuzluca, Kağızman ilçelerini ınceledik çevenler, Von Ribentropun geldiğini ne ten sonra şehrimize gelmiştir. tekzib ne de teyid etmiyorlar. Doğu illeri enspektörü Dün gece, îtalyan Habeş harbi ü zerine çıkan bir münakaşa sonunda belli olmıyan biri, karşısındaki adamı öldür müstür. İtalyan elçiliğinden bildirildiğine göre, Münakalât Bakanı Mojikanın, bir söylev sırasında îtalya hükumetine karşı kullanmış olduğu saygısızca sözlerden ötürü Meksika Dış Bakanı elçiden özür dilemistir. Tütün vaziyetinin tetkik! Türkofis genel merkezi tütün şub. şefi Mümtaz Ankaradan şehrimize gel miştir. Mümtaz buradan Adapazarına \.. ve İzmit civanna giderek incelemeler yapacaktır. Fındık fiatleri yükseliyor Giresun 7 (A.A.) Fındık pıyasa81 önemli surette yükselmekte devam ediyor. Dün sabah 41 kuruş olan fındıkiçi fiati akşama kadar 44 ve bu sabah 45 kuruştan satılmıştır. Kabuklu tombul fındık 22, sivri 20 ve 21 kuruştan satılmıştır. Piyasanın genel durumu çok is teklidir. İspartada zelzele Isparta 7 (A.A.) Bu sabah 7,35 te şehrimizde oldukça kuvvetli bi yer deprenmesi olmuş ve iki saniye sür müştür. Deprenme kuzey batıdan gei miştir. Amerikada linc salgını Londra 7 (A.A.) Daily Ekpress gazetesi Amerikada zencilerin linc e dilmesi hâdisesinin artmakta olduğunu kaydederek 1882 denberi 5,000 kadar zencinin linc edilmiş olduğunu ve bu hareketi yapanlardan pek azının cezjaknçjmlmıs olduğunu yazmaktady» PARİS BORSASI Paris 7 (Özel) Paris Borsasının bu günkü kapanış fiatleri şunlardır: Londra 74,32, Nevyork 15,17 3/4, Ber lin 610, Brüksel 256,25, Madrid 207.25, Amsterdam 1025, Roma 123,75, Lizbon 67,80, Cenevre 494, bakır 40 1/2 41 1/4, kalay 227,3.4, altın 142, gümüş 29 1/2. Amerikadan ilgili resmî makamlara gelen malumata göre, Birleşik Ameri kanın Virjinya Cumhuriyetindeki Clathom eyaletinde Bittisylvania tecrübe istasyonunda Politeknik Enstitüsü tarafmdan Türk tütünü yetiştirilmek için tec rübeler yapılmaktadır. Bu tütün iki muhtelif cins toprakta yetiştirilmekte dir. iddia edildiğine göre, Amerikada yetiştirilen bu tütün, Amerikan kumpanyalan tarafmdan sigara harmanlanna ka tılmak üzere Türkiye ve Yunanistandan ^etirilen tütünlere çok benzemektedir. Bu tütüniin Amerikan tütünile kanşbnldığı zaman istenilen lezzeti verip vermiyeceği ancak ileride yapılacak tecrii be neticesinde anlaşılacaktır. Bu işi idare eden mütehassıs tecrübelerden iyi neticeler alınacağını ve tütünü kullanmak mümkün olacağını söylemiştir. Bu tecrübeleri yapan E. M. Matthews vaktile Cenubî Afrika Ingiliz müstemlekelerinde tütün işlerinde çahşmış tecrübeli bir ziraatçidir. Amerikadan gelen bu haber tütüncülüğümüz için çok önemlidir. Çünkü tü « tün ihracatımızın en büyük kısmı Ame rikaya yapılmaktadır. Amerikanm sigara harmanlannı ıslah için memleketimizle Yunanistandan aldığı Hitün ithalâh nm yılhk kıymeti 50,000,000 dolar tutmaktadır. Amerikada yapılan bu tecrübelerde muvaffak olunursa ve elde edilecek to humla ziraat tevsi edilirse Amerikan kumpanyalarmm memleketimizden yapacaklan mubayaat hayli azalmış olacak tır. Bununla beraber tütün uzmanları Amerikada değil, dünyanm hiçbir yerin de memleketimizde yetişen Türk tütünü tipini bütün evsafile elde etmek mümkün olamıyacağmı söylemektedirler. Profesör doktor Kemal Cenabın Bah&riyede Röntgen aj>artunaauıa dığı haber alınmıçtır.