20 Aralık 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

20 Aralık 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

CUMHURÎYET 20 Birincikânun 103.' Beyoğlu Halkevinde spor faaliyeti Kömür yerine tazyik edümiş mısır yaprağı, otomo12,784 azası olan şubede Oyuncularım taşlandı ha bil yerine atlı araba Roma 16 ilkönce, 19^000 kişi spor yapmıştır kem haksızlık etti diyor recrî tedbirlerden Roma halkı, olmamış hic müteessir Beyoğlu Haîkevi spor şubesi 1935 1936 faaliyet programmı gösterir büyük bir cetve] hazırlamışbr. Eski ve yenı senenin spor bilânçosunu gösteren bu ra por BeyoğJu Halkevi spor şubesinin her sene daha yüksek bir muvaffakiyet göstennekte olduğunu kolayca anlatmakta dır. 1935 yılı içinde hernevi spor yapan azanın tutan 12,784 kişidir. Bunlardan 8309 kişi salon dahilinde yapılan oyunlara iştirak etmiştir. 4475 sporcu da açık hava oyunlarına dahil olmuştur. Salon oyunlarında, jimnastik, boks, güreş, Japon güreşi, şahsî müdafaa, $opa vuruşması, aletlı jimnastik, eskrim, voleybol, basketbol, hindbol ve grup o yunlan vardır. Açık hava oyunlarında, atletizm, yürüyüş, ragbi, yüzme, kürek, yelken ve bisiklet sporlan yapılmaktadır. Bunlann haricinde, bütün kulüblerin iştirakile yapılan basketbol, voleybol turnuvaları, serbest abş, kır koşulan, yürüyüş, deniz yanşlan, sutopu turnuvası, spor geceleri ve askerî liseler arasında voleybol tur nuvalan vardır. Umuma açık olan bu oyunlara da 4332 sporcu iştirak etmiştir. Şu hesaba göre 1935 yılı zarfında Beyoğlu Halkevinin yaptığı oyunlara giren faal sporculann mevcudu 18,998 kişiyi bulmaktadır. Bunlardan 18,643 kişi Beyoğlu Halkevi salonunda duş yaproışhr. Halkevinin tertib ettiği müsabakalara bir sene zarfında gelen seyirci miktarı ise 21,834 kişidir. Beyoğlu Halkevi spor şubesinin yaptığı bütün faaliyetlere iştirak eden ve seyirci olarak bulunan lann tutan ise 40,834 kişiyi bulmakta dır. Bir hafta sonra 1935 yılı faaliye tini kapıyacak olan Beyoğlu Halkevi spor şubesi 936 mevsimi için tatbik edeceği yeni programı da hazırlamışbr. Yeni sene başında, kayak sporlan için Uludağda kurulacak bir kampla işe başlanacak, bunu büyük basketbol tunuva lan takib edecektir. 1936 yılı içinde yapılacak dikkate şayan hareketlerden biri de Şişli Kil yos arasındaki 58 kilometroluk yürüyüştür. 6 bisikletli sporcunun yapacağı bü yük Anadolu turu da bu meyanda bulunmaktadır. Beyoğlu Halkevinin spor şubesinde büyük bir gayretle çalışan Halkevi Spor Işleri direktörü Naili önümüzdeki mevsim yapılacak müsabakalarda daha iyi sonudar alınacağını söylemektedir. Geçen pazar günü oynanan Beşik taş Hilâl birinci takımlan arasındaki lik maçında, oyunun sonlanna doğru dışarı çıkan topun bir takım seyirciîer tarafından çakı ile kesildiğini yazmışbk. O zaman çakı ile topu kesen polise teslim edilmiş, Beykozlulann verdikleri topla oyuna devam edilmişti. Haber aldığımıza göre Hilâl spor kulübü, o günkü maç hakkında, îstanbul Futbol heyeti nezdinde itirazda bulunmuş ezcümle, bir takım seyircilerin Hilâl oyunculannı taşladıklarını, maç esnasında topun kesildiğini, hakemin oyunu dört dakika uzattığını, oyuncula nndan birinin kasden sakatlanıp sahay: terkeltiği halde hakemin buna sebebiyet veren Beşiktaşlı oyuncuyu dışan çıkarmadığını ve nihayet maçın nizamî şartlar içinde yapılmadığını bildirmişhr. Hilâl kulübü aynca Beşiktaş kulübüne de bir mektub yazarak oyuncularınm halk tarafmdan taşlanmalan üzerine bundan sonra Şeref sahasında resmî ve hususî hiçbir müsabaka yapmamağa karar verdiğini de bildirmiştir. gibi lâkayd görünüvordu. Fakat bugün vaziyet değişmiştir. Kömür fıkdanı he nüz yok. Fakat en bayası cinsinin tonu 300 lirettir. Antrasit 410 lirete kadar çıktı. Bu vaziyet karsısında, kömürün yerine geçebilecek şeyler aranmağa başlandı. Meselâ neft, tazyik edilmiş mısır yapraklan, sarab küsbesi kömür vazi fesini görebilir mi göremez mi diye tet kik ediliyor. Benzinin litresi, Romada, 4 franktir ve havaî işlerde kullanılması hoş gö rülmez. Otobüslerde artık benzin yerine odun, ve bazı otomobillerde, hususî tertibat ilâvesile alkol kullamlıyor. Bizzat Düçe, geçenlerde, kendi otomobilinm alkolle çalıştığını söyledi. Beygirler tekrar ortaya çıktı. Saray erkânı, sokağa araba ile çıkmak suretile halka örnek oluyorlar. Gıda maddelerine gelince, halkm bol bol bulabildiği şey balıktır. Fakat ek meğin azalacağı, hatta ekmek hamuruna pirinç karışhnlacağı söyleniyor. Patatesin kilosu bir lirete çıktı. Çünkü bu sene, bütün hububat gibi patates mahsulü de az olmuştur. Halka, haftada bir defa Bu haftaki futbol maçlan hamur işi yemeleri tavsiye ediliyor. Et Cumartesi günü yapılacak maçlar haftada ancak dört gün yenebıliyor. Diğer günler et sahşı yasaktır. Bu kış faFener stadı: kir halkın çok sıkıntı çekeceği ve kıs soAlan gözcüsü: Adnan Akm Anadolu Hilâl B takımlan saat: 15 nunun pek müthiş olacağı söylenmektehakem: Adnan Akın dır Balık, sebze, yemiş, tereyağı, zey Fenerbahçe Güneş B takunları saat 13,30 hakem: Feridun Kılıc Şeref stadı: Alan gözcüsü: Saim Turgut Istanbulspor Süleymaniye B takım . ları saat 13,30 hakem: Saim Turgut Beşiktaş . Vefa B takımlan saat 15 ha kem: Şazi Tezcan Taksim stadı: Alan gözcüsü: Ekrem Ersoy Topkapı Eyub B taknnları saat 13,30 hakem: Rıfkı Galatasaray . Beykoz B takunlan saat 15 hakem: Ekrem Ersoy Hilâl kulübü şikâyet ediyor Zecrî tedbîrlerin İtalyadaki tesiri ALMANYADA MUAZZAM BİR TEŞKİLÂT Köyü ve köylüyü «Kan ve toprak» umdesine göre kalkındırma, büyük muvaffakiyetle ileriliyor Goslarda Alman toprağı ile Alman ulusunu beslemenin temelleri atılmıstır Goslarda 3 üncü kurultaydan bir görünüt Almanı/ada muazzam bir ziraat ve icşe teşkilâh meydana getirilmiştir ki hâlâ bütün dünvanın alâkasını celbe dip durmakladir. Dresdende bulunan akadaşımız M. Nermi buna dair makclesile beraber yolladığı mektubda bunu şöı/le anlatıuor: «Almanyanm uaratlığı muazzam iaşe teşkilâtı beni ötedenberi ilgilendiriyordu. Fakat mevzuun genişliği, beni ürkütü uordu. Nihayet, bu mevzuu, bütün geTiışliğinde araşlırmak cesaretini kendimdc gördüm. Oı/le sanıuorum ki bu eiüt, bütün Türklüğü şiddetle ilgilendirecek bir bnemdedir. Size ufak bir fikir vermek maksadile ualmz şunu söulemek isterim kl Alman iase teşkilâtınm matbuat kıs mı bile, kendisine göre bir dünyadır.» Arkadaşımız M. Nermi karilerimize izah etmek üzere bu büyük teşkilâtla yakından ilgilenmis ve Alman şeflerin yardımile derin telklkal qapmı$tır. llk yazıstnı bugün neşrediuoruz: * * * Çağdaş insanlık; Dünya Savaşmda eşsiz bir imtihan geçirmi^tir. Teorinin sosyal varlık için çizmiş olduğu düz ve pürüzsüz yol; gerçeklik hartasında aşıl maz bir kaya, atlanılmaz bir ucurum haIinde kendisini göstermiştir. Bu, yalnız ordu güdümü bakımmdan temel değiş tiren bir hâdise değildir. Her savaş gibi, Dünya Savaşı da insan cemiyetinin bütün görünen ve görünmiyen kudret kaynaklannı seferber ettiği için acı gerçekliğin yarattığı büyük sarsılışı varlığımızın her safhasında duymak zarureti karşı sında kalmışızdır. Büyük Savaşın düşünce ve analiz (tahlil) önünde sürükledıği hâdise yığınmı gerçekliğin süzgecinden ^eçirmek, sanıldığı gibi, kolay bir iş değildir. Bu problem yığını içinde insanlığı henüz düşündürmemiş pekçok sosyal kımıldanışlar, özlemler gizlidir. Dünya Savaşmda büyük eksiklikler gösteren sosyal düzeni, yeni bir temel, gerçekliğin bize edindirdiği sağlam görüşlere göre kur mak, yeni baştan işlemek devce bir iştir. siyasamızm temeli olarak ileri sünnüştür. Musolini, Italyada buğday savaşı dev rini açmıştır. Fakat Büyük Savaşın kıtlık günlerini ve onun acı sonuclannı unuhnıyan Almanhk, ulusal sosyalistlik devrinde toprak sevgisini, büyük ölçüde uyandırmıştır. Bu sevginin temeli, genc ve değerli köylü önderi Darrenin büyük bir gerçeklik ve tarih duygusu ile yazıl mış kitabında öz mantığım bulmuştur: Kan ve Toprak... Goslar, bu her bucağında Alman kültürü seslenen güzellikte eşi çok az bulunur Alman şehri, ulusal sosyalistlik devrinde, kan ve toprağın yüreği olmuştur. Almanyanm bütün köy önderleri, her yıl, Goslarda toplanırlar ve burada Kan ve Toprak işleri görüşülür. Gelecek yıl Alman köy ve ziraat teşkilâtının bü yük bir kısmı Berlinden Goslara göçe cektir. Burada köy evi biçiminde büyük yapılar kurulacaktır. Goslar, öyle üslupta bir şehirdir ki ufak bir penceresi değiştirilirse, bütün şehrin eşsiz güzelliğindeki birlik temelinden sarsılmış olur. Kan ve Toprak için de Goslardan güzel bir dekor bulmak mümkün değildir. Berlin Almanlığm siyasa merkezidir. Goslar ise Alman köyünün yüreğidir. Alman împaratoru Heinrich (Hanri) ; Goslar topraklarını aşarak yıkılmış bir yürekle Kanossayaya gitmiştir. Harzburg sırtlannda Bismark için dikilen bir anıtta şunlar yazılıdır: Biz, artık, Kanossaya gitmeyiz. bi, Dünya Savaşı, Kan ve Toprak problemini bütün sosyal problemlerin ön plâ nına getirmiştir. Almanhğın sosyal yapısını tarih ve gerçeklik bakımından araştıran Darre, Blut und Boden (Kan ve Toprak) adı altında dıri bir güreş bayrağı yarabnasını bilmiş ve Hıtlerin yardımını kazandık • tan sonra işe başlamıştır. Darrenin kan ve toprak üzerine çizdiği prcgram çok geniştir. Bunu iyıce kavıamak için, Darrenin yorulmaz bir emeklc kurduğu örgüde göz gezdirmek gerektır. Yeni Almanyanm her faaliyet evresinde ol * duğu gibi kan ve toprak örgüdünde de başlangıç noktası ulusal <c?yalistlıktir. Fakat, biz, burada açık ve objektif konuşursak, diyebiliriz ki kan ve tcprak gü reşi; ulusal sosyalıstliğin gıriştıği en önemli ve en büyük bir gürcftir. İsmet İnönü, işbaşma geçer geçmez yıllarea önce Türk ulusunu toprak güreşine çağırdığı içın, dünya uluslanr.ın, heîe bu uluslar arasında büyük bir yer tutan Alman ulusunun derin bir sezgi ile giriştiği toprak güreşini yakından araştırma « mız gerektir. Toprak hürriyetbi kazanmak, açık bir sözle yurd toprağıle beslenmenin yolunu bulmak, siyasal hürriyetin temelıni kurmak demektir. Yağ mur ve hava durumu bakımmdan 1935 ürünü Almanya için bolluk sayılamaz. Darrenin çok sezgili toprak siyasası, köylüyü vakit geçirmeden aydınlatan ikinci derecede önderleri olmasaydı, Almanyadaki beslenme işleri düşündürücü bir durum yarabnış olacaktı. Darre, başardığı işle, doğrusu, öğünebilir. Yeni Almanyanm toprak siyasası; arsıulusal ahşveriş için bir engel sayılmamalıdır. Darre, bu noktayı, her söylevinde ileri sürmek gerekliğini duyuyor. Bu siyasa ile elde edilmek istenilen şey, ilkönce, bir beslenme temeli yaratmaktır. Datte, son Goslar kurultayında, Yeni Ürün Savaşının Hangi Alanlarda Olabıleceğini gösteriyor. Alman topra •> ğınm coğrafyası, birçok ürünleri istenil • « diği ölçüde veya büsbütün yetiştireme • » diği için, arsıulusal alışvenş imkânlan her vakit çok olacaktır. Alman toprak siyasasını yakından tanımak, banndır diği nüfusa göre çok küçük bir ülkede yaratılmak istenen şeyleri öğrenmek, bizim ziraat siyasamız için de faydah olabilir. Bunu düşünerek gerek Üçüncü Goslar Kurultayı Üzerine ve Grekse Darrenin Yrattığı Büyük Teşkilât Üzerine edindığimiz bılgileri değerli okur « larımıza bildirmeğe çalışacağız. Bu e m tüdümüzü başarabilmek için bizden yardımlarını esirgemiyeceklerini söyliyen Darrenin çalışma arkadaşlarından Dr, Brummenbauma, teşkilâtın bütün ar şivlerini emrimize bırakan Dr. Neumanna, çok değerli yardımlarda bulunan Bayan von Golere yürekten teşekkürle « rimizi sunmayı borc biliriz . Gelecek yazılarımızda bu geniş 6'rgüdü, ana çizgilerinde kavramıya çalışa M. NERMİ cagız. I Pazar günü yapılacak maçlar Fener stadı: Alan gözcüsü: Şazi Tezcan Kasımpasa A. Hisar A takımlan saat 11 hakem: Şazi Tezcan Anadolu . Hilâl A takımlan saat 12,45 hakem: A. A. Goğdun. Yan hakemlerl: Halid Özbaykal, Tahsin Şeref stadı: Alan gözcüsü: îzzet Muhittin Apak Fenerbahçe Güneş A takımlan saat 14,30 hakem: Sadi Karsan. Yan hakemle. ri: Bahaeddin Uluoz, Mahmed Ali Istanbulspor Süleymaniye A takımlan saat: 12,45 hakem: Izzet Muhittin. Yan hakemleri: Namık, Rıfkı Beşiktaş . Vefa A takımlan saat: 14,30 hakem: Kemal Halim. Yan hakemleri: Talât Özışık, Samim Talu Taksim stadı: Alan gözcüsü: Adnan Akın Altınordu Beylerbeyl A takunları saat 11 hakem: Sabih Topkapı Eyüb A takımlan saat 12,45 haiem Suphi Batur. Yan hakemleri: Sedad, Talât Delidağ Galatasaray . Beykoz A takımlan saat 14,30 hakem: Adnan Akın. Yan hakemleri: Ekrem Ersoy, Feridun Kıhc Romada zecrî tedbirlere karşı alınan tedbirlerden: Hurda demir biriktirme mahallerinden biri tinyağı ve şarab gibi şeyler mebzul olmakla beraber daha şimdiden para sıkıntısı baş göstermiştir. Hulâsa, zecrî tedbirler başlıyalı bir ay olduğu halde, Italya sıkıntıya düş müştür; maamafih gerçekten mahrumı yet henüz yoktur. Buna mukabil öfke ile kanşık bir kahramanhk ilhamından doğan hareketler görülmektedir. Bütün sokak isimleri değişmiştir. Gelecek çarşamba günü, Ro ma kadınlan, yapılacak bir âyin esna sında, nişan halkalannı getirip üç büvük kazana atacaklar, mukabilinde, o günün tarihini taşıyan çelikten şeref halkasını alacaklardır. Askerî harekât, parlak zaferler kazanılacağı ümidini verseydi, Musolini, Fransız Ingiliz tekliflerini «hayır» cevabile karşılardı. Fakat, bu harekât, yollan sele boğan ve karargâhlan harab eden dehşetli yağmur mevsimlerile fası laya uğrıyarak, ancak üç dört mevsim sonra bir neticeye erişebilir. Iklimin bu engellerine, arazinin sarphğı, iaşe zorluğu ve düşman tabiyesi de ilâve edilmelidir. Görülüyor ki diktatör, Habeşistanda büyük muvaffakiyetler kazanamıyacak ve esasen sürekli b'r muharebe için icab eden parayı tedarik edemiyecektir. Binaenaleyh, en mantıkî hareket, pa zarlığa yanaşmaktır. Fakat bunu da, ancak Italyanın şeref ve haysiyetini göze tecek şekillerde yapabilir. (Paris Soir) Yeni güreş antrenorü Türk millî güreş takımı için Finlan diyadan getirilecek olan güreş antrenö rü Pellinen pek yakında şehrimize ge lecektir. Antrenörün Umumî Merkezde tasdik olunan küntrab dün Finlandiya Fede rasyonuna gönderilmiştir. Yeni antrenör 30 Ingiliz lirası aylıkla memleketimizde çalışacaktır. Vitrin müsabakasınm neticesi Altıncı Artırma ve yerli mab yedi günü münasebeüv Ulusal Ekonomi ve Artırma kurumu tarafmdan tertib edilen yerli mallarile vitrin süsleme yarışına iştirak edenlerden kazananları tesbit için toplanan jüri hpyeti haftanın son günü olan evvelki akşam saat 4 ten itibaren İstanbul, Beyoğlu, Kadıköy cihetlerindeki mağazaları gezmişti. Jürinin bu tetkik ve tasnif neticesinde ts Beyoğlunda birinciliği kazanan Sümer Bankın Yerli Mallar Pazarı vitrini tanbul cihetinde birinciliği Yerli Mal lar, ikincıliği İpekişin 14 numaralı vitrini, üçüncülüğü Oruzdibak, dördüncülüğü İpekişin 13 numaralı vitrini, be şinciliği Hasan Pertev, altıncılığı Ne cib Itriyatı, yedinciliği Makaslı mağaza, sekizinciliği Ahmed Faruki, doku zunculuğu Şişman Yanko, Beyoğlu ci hetinde birinciliği Yerli Mallar Pazarmın 20 numaralı vitrini, ikinciliği Yer li Mallar Pazarının 19 numaralı vitrini, üçüncülüğü Nobar Baharyan, dördün cülüğü Bursa Pazan, beşinciliği Rovayal; Kadıköy cihetinde birinciliği Asador, ikinciliği Zümrüd Düğme, üçün cülüğü Şark Merkez ecza deposu, dör düncülüğü Yerli Mallar, beşinciliği Türk Kardeş bakkalıyesi, altıncılığı Ekonomik kollektif şirketi kazanmıştır. Kurum, bunlardan birincilere altm, ikincilere gümüş madalya, diğerlerine de takdirname verecektir. Şimdi, bu anıda, geceleyin en uzak ovalardan, şaşırtıcı bir gök hâdisesi gibi görünen elektrikli iri bir çengel haç asılmışbr. Almanhk, Dünya Savaşmdan sonra, çok daha acıklı, çok daha korkunç bir Kanossa yolu yapmıştır: Versailles... Geceleri yıldızlarla çevrilmiş görünen çengel haç, Bismark tepesinden genç bir ısıkla seslenir gibidir: Artık, biz, hiçbir Kanossaya gitmeyiz. Ulusal sosyaIist Almanyası iki merkezinde iki büyük zafer kazanmıştır. Berlinde Versailles andlaşmasmın son bağlan koparılmış, Goslarda ise Alman toprağı ile Alman ulusunu beslemenin temelleri ahlmıştır. Insan cemiyetinin değişmez bir talihi Almanhk, artık, bileğini açlığa kapbrtmıvardır: Büyük bir güreş teşkilâtı olmak... yacakhr (Goslar söylevlerı). Bizim bütün görüşlerimiz, bütün sosyal Sıyasal hürriyet, her şeyden once, bir değerlerimiz böyle bir ölçüye göre işlenmiştir. Güreşen sosyal insanın en kutsal ulusun kendisini beslemek hürriyetidir. (mukaddes) bayrağı kan ve toprakbr. Onun için toprak teşkilşh kuvvetlendikTürk insanlığı, tarihinin en karanhk ça çe ulusal varlık ta kuvvetlenmiş demek ğmdan bugüne değin kan a büyük bir ö tir. Toprak; ulusal kanm kaynaşhğı en nem vermiştir. Bugün bile Yugoslavya gerçek tarihsel bir hacımdır. Kanm topMakedonyasmdaki Türk köylerinde bu rakla olan bağlan gevşedikçe uluslann nun diri izlerine rasgeliriz. Kan ve tarih dmamik hızlan da zayıflamıştır. Tarihbirliği, üstünde yaşanılan toprağa va te bunun zengin örnekleri vardır. Eski tan damgasını vurur. Toprak; tarih ve Romayı olduğu gibi. Doğu Romasını kan sesi ile dile gelir. Taşı, ırmağı, or da ilkönce sarsan ve yıkılış uçurumuna manı, dağı, yamacı, v. k., geniş yalnız yaklaştıran en kudretli etki (amil); buhhğında, tarih ve kanın coşturucu ruhu ile ran geçiren toprak ve tanm olmuştur. Topraktan gelen bu büyük kudreti çok en büyük düşlerine dalmış gibidir. iyi kavradığı için Napolyon bile, AvruEski Turlann, Sumerlerin en tannsal (ilâhî) bayramlan sürülmüş tarlaya to pada barınabilmek için, toprak ve buğhum serpme bayramlan idi. Toprak, day siyasasma dayanmak gerekliğini duytarih yaratan kanm en büyük desteğidir. muştur. Tarih bize işkil bırakmıyacak Dünya Savaşı, her şeyden önce, topra bir şekilde gösteriyor ki, dünyanm en ğın önemini, en sert renkleri ile belirt büyük akın ordularmı yaratan Cengiz miştir. Toprağı ile iyi kaynaşmamış u bile toprağın eşsiz önemini anlamıştır. luslar, büyük bir kahramanlıkla kullan Osmanh Imparatorluğunun çöküşü; kan dıklan kılıçlannın iğrildiğini, büküldü ve toprak bağlannın gevşemesi, timar ve günü görmüşlerdir. Besleyici yurd top ziamet sistemlerinin işlememesi, işe ya • rağı, Dünya Savaşmda, sırasma göre, ramaması üzerine gerçeklik olmuştur. çocuklarından öç almıştır. Onun için, Her ulus; güreşinin büyük günlerinde top sesleri dinince, bütün uluslann gözü kan ve toprak arasındaki derin kaynaş yurd toprağına çevrilmıştir. Ismet Inö mayı kavramak için pekçok fırsatlar bulnü yerinde bir görüşle çifte ürünü ziraat muştur. Fakat, yukarıda söylediğimiz gi 7 Leoporella