21 Aralık 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

21 Birîncikânun 1935 CUMHTJRÎYET SON TELEFON MABERLEC TELCRAF VVTELSİZLE Kahire ve İskenderiyede aksi tesir yaptı Hükumet 300 saylav seçilmesine ve intihabın Kahire (Özel) 9 birincikânundan nisbî usulle yapılmasına karar verdi Yunanistanda seçim Mısır seferlerinin kaldırılması MATBUAT MUSAHABESİ Hoş bir seyahat Yazan: Halid Ziya Uşaklıgil Pek hoş, pek müfid ve pek kolay bir seyahat yaptım: Amerikaya kadar... Bu satırları okuyanlara, tavsiye ederim, hiç durmadan, kışm bu sıkıntılı aylarını ge çirmek için beni taklid etsinler. Bakınız nasıl: Lloyd Triestinonun Express yo lunu tutan vapurlanndan birini İstanbul rıhtımından alsınlar, Pireden başlıyarak uğranılacak iskeleleri, Adriyatik kıyıla rını takib ederek Triyesteye kadar gitsınler, ve orada evvelden peyledikleri yeri işgal etmek üzere bir büyük umman va puruna binsinler. Benim talihime İtalyanın en büyük iki umman vapurundan Saturnia tesadüf etti. O güne kadar denizlerde yüzen bir şehir mesabesinde, her türlü istirahat, eğlence, ziynet tertibatını havi bir büyük vapurla yolculuk etmek nimeti bana nasib olmamıştı. Bunlann ne demek olduğuna, hele son zamanlarda Fransızlann Normandie gemisinin tafsi lâtını okuya okuya, azçok vâkıftım; fa kat böyle içine, en küçük teferruatına kadar girerek o uzaktan edjnilmiş vukufu yakmdan bir görüş mahiyetine çıkarma mıştım. Bu defa bana nasib olan nimetlerin en büyüğü de gayet keskin zekâlı, derin bakışh, ve zekâsile bakışının kuv vetlerine en kuru şeyleri en cazib bir hale getiren tatlı dilli bir arkadaşh; sade bir arkadaş değil, yolculuğun bütün yorucu ve üzücü parçalannı üzerine alarak size ancak ihtiyar olunan zahmetlerin hulâsasını, neticesini getirip hediye eden bir rehber... Faik Sabri Duranm kızı!.. Faik Sabri Duranı yüzlerce eserlerile, genc yaşın danberi kırk senedir size biribiri üstüne verdiği muhtelif mevzulara dair kitablarile pek iyi tanırsımz. Kızını da tanıya caksınız, geçen sene sizi bir şileple Londraya kadar götüren yolculukta onu şöyle bir görmüştünüz. Eğer onun hakkında kâfi bir fikir edinmemişseniz, mademki babasını pek iyi tanıyorsunuz, haniya bizde: «Anasina bak kızını al!» derler, bunu «babasına bak kızını tanı!..» suretine çevirirseniz onun hakkında hemen bir hüküm verebilirsiniz; ve bu hüküm nekadar muvafık ve müsaid olmak mümkünse öyledir. güne kadar hep ilgilenmiştim, yüzlerce eser bana oraya dair malumat vermeğe çalıştı, burada kaydetmeliyim ki bunlann hiçbiri «Bir Türk Kızının Amerika Yolculuğu» kadar ilgi vermemişti. Bunun birçok sebeblerinin başında yolculuğun bir Türk kızı tarafından yapılmış olması vardır. Insanın kendi ırkından, kendi kanından bir gencin duygularile istinas etmesi öyle tabiî ki... Bu Türk kızı Türklere iftira makamında atfedilen uyuşukluktan nekadar mümkünse o kadar uzak. Hîç durmadan geziyor, hiç yorulmadan bakıyor, ve anlıyor, anladıktan sonra da anlatmasmı biliyor. Nevyorktan Şikago ya, Vilmetten Ohio kenarlanna, Den vere, Detroite, Erie gölüne, Bittsburga seğirtiyor, ve bu geniş çemberin içine ne girebilirse onları diderek hüküm veriyor, hatta kuru iddialardan sakınarak baba sının kızı sıfatile size rakamlar zikredi yor, Amerika zenginlerinden bahseder ken, bunların hassaten memleket menfaatine sarfettikleri paralan kaydederken yedişer adedli miktarlar zikretmesine mu kabil hayat hakkını tırnaklannı kanatan pençeleşmeler mukabilinde kazanır mil yonlarca fakirin kesesine damlıyabilen tek rakamlı kesirlere de iniyor; gözlerin önünde baş döndürücü servetlerin yanına yürek parçalayıcı zaruretleri dikiyor; velhasıl Amerikayı dipdiri bir varhkla ya şatıyor. **• Faik Sabri Duran bugüne kadar memlekete yüzlerce eser bahşetmiş bir muharrirdir, fakat onun en iyi eseri, hiç tereddüd etmeden söylemelidir, kızıdır. Bir insan böyle iyi gören, doğru anlıyan ve güzel yazan bir çocuk babası olunca dünyada en büyük itminanı duymuş olmakla iftihar edebilir. İHEM NALINA MIH1NA İç açan rakamlar rtırma ve Yerli Mallar hafta • sının son günü münasebetile îktısad Vekili Celâl Bayar, Ankara radyosunda bir söylev verdi. Ne yazık ki bu nutkun bir sureti önceden İstanbul gazetelerine gönderilmediği ve Ajans tarafından gece geç vakit verildiği için, İstanbul gazetelerinde tam olarak intişar edemedi. Sayın Celâl Bayann nutkuna göre, Sanayi programına dahil fabrikalardan 7 tanesi işlemeğe başlamıştır. Bunlann sabit sermayesi 9,500,000 lira, istihsal kıymeti 9,000,000 lira, kullandıklan ham madde kıymeti 3,500,000 liradır. Gene programa dahil fabrikalardan 5 tanesi yapılmaktadır. Bunlann sermayesi 15,500,000 lira, istihsal kıymeti 15,000,000 lira, ham madde kıymeti 6,000,000 liradır. Programa dahil olup ta önümüzdeki yıllarda kurulacak olan fabrikalar 10 tanedir. Bunların sermayesi 36,000,000 lira, istihsal kıymeti 37,000,000 lira, ham madde kıymeti 19,000,000 liradır. Büyük bir kısmını Sümer Bankın, diğer lerini de İş Bankasının yapnğı ve yapacağı bu fabrikalar bittiği zaman şu ra kamlarla karşılaşacağız: Sermayeleri 61,000,000 lira, isühsal kıymetleri 61,000,000, ham madde kıymetleri 28,500,000 lira olmak üzere 22 fabri ka... Celâl Bayann salâhiyettar ağzından çıkan bu rakamlann belâgati karşısında Cumhuriyet rejiminin, memlekette bir endüstri yaratmak için nasıl çalışnğmı göstermek için fazla söze lüzum yoktur. İktısad Vekilimizin dediği gibi Türk eko nomisi dinamik bir ekonomidir. Her sahasında yapıcı, yaptırıcı bir millî azim ve iradenin maddî tezahürleri görülür. Cene Ekonomi Bakanı, bankalardaki umumî mevduat hakkında şu rakamlan vermektedir: 1924 yılı sonunda millî bankalardaki mevduat, Emniyet Sandığı da dahil ol mak üzere, 19,217,847 lira idi. 30 ha ziran 1935 te bu mevduat 146,900,000 Türk Iirasına yükselmiştir. Bankalar daki umumî mevduat ise ayni tarihte 193,500,000 lirayı bulmuştur. Parti liderleri arasında fikir ayrılığı Âtina 20 (Özel) Dün yabancı gazeteler muharrirlerini kabul eden Başbakan Demircis Yunanistanm iç siyasasmm aldığı istikametten memnun oldu ğunu soyliyerek §u beyanatta bulun muştur: « Parlâmentonun feshi herhangi bir parti aleyhinde düşmanlık hareketi Bayılmaktan çok uzaktır. Bilâkis parlâ mentoyu feshetmekle halkın fikrine hizmet etmiş ve dileğini yerine getirmiş ol duk. Hükumetira bir iş kabinesi olduğu için Bessiz sadasız ve intizam içinde bir seçim yaptıracaktır. Affa uğnyanlann hepsi Beçime girmek haklanm kullanacaklar kılmasmı istemiştir. Milonasın zürra partisi de Başbakana seçimin biraz geri bırakılmasmı istemiştir. Hürriyetperver partisi lideri Sofulis partinin muayyen olan günün değiştiril mesine muvafakat etmiyeceğini söyle miştir. Dün bir toplantı yapan Teodokis taraftarlan yeni seçimde Kondilisin lideri bulunduğu millî radikal partisile birlikte hereket etmeğe karar vermişlerdir. Milonasın zürra partisi de yeni seçimde küçük cumhuriyetçi partilerin birlikte karaket etmelerine karar vermiştir. sonra Istanbul îskenderiye seferlerinin Denizyollan idaresi tarafından kaldırılması burada ve İskenderiyede aksi tesir yaptı. Yunanistanda ve Mısırda, Tür kiye Cumhuriyetinin belki en canlı pro pagandasını yapan İzmir ve Ege vapurları hem isimleri itibarile hem de bayra ğımızın Pire ve İskenderiye limanlannda muayyen gününde öbür memleketlerin bayrakları yanmda görülmesi ecnebiler ve bilhassa iş adamları üzerinde ne büyük tesir yaptığım ancak burada oturan vatandaşlar söyliyebilirler. Seferlerin yaz mevsimi başlangıcında tekrar ihdas edileceği ümid edılmekte dir. *** Bakanlar Kurulunun kararlart tfır.» Başbakan arsıulusal durumdan da bahsederek ufuktaki kara bulutlann dagılması ve sulhun istikrar bulması için Yunanistanın gücünün yettiği kadar uğraşacağını ve Yunanistanın Milletler Cemiyetine karşı taahhüdlerini ifa etmek mecburiyetinde bulunduğunu ilâve et miştir. Kıbns meselesi hakkındaki sorgulara karşı Başbakan cevab vennekten imtina çtmiştir. Parti liderlerinîn isteğt Atina 20 (özel) Cıımhuriyet partîsl lideri Papa Andreu Başbakandan bütün parti liderleri ittifak ettikleri tak Idirde seçim gününün pek az geri bıra Atina 20 (Özel) Dünkü Bakanlar kurulu yeni seçimin nisbî usulle yapılmasına ve seçilecek saylav miktannın da 300 den ibaret olmasına karar ver miştir. Başbakan saraya giderek Krala izahat vermiş ve tasvibini almıştır. Bakanlar kurulu esasen asker olduklan halde siyasa ile uğraşan ve mart isyanındaki mahkumiyetleri affa uğrıyan eski âyan başkanı Gonatas ile Venizelos kabinesi bakanlarından Zannas, Hervinis ve Grigoriadis gibilerin yeni seçimde namzedlik haklanm" kullanabileceklerine karar vermiştir. îsyancılann haciz ve musadere edilen mallannın iadesi hemen mümkün olamıyacağından hükumetçe iade müddetinin iki ay temdid edildiğine dair bir kararname hazırlanmaktadır. İhracatçılanmız müşkül mevkide Denizyollan İdaresinin İskenderiye postalannı kaldırmasınm ihracat tacirle rimizi şikâyete sevkettiğini ve Türkofisin vaziyeti tetkike başladığını yazmıştık. Aldığımız mütemmim malumata gö re, bu aylar Mısıra yaş meyva ihracatının mevsimi olması alâkadar müesseselerı müşkül durumda bırakmıştır. Tüccarlar Denizyollan İdaresinin şimdilik hiç olmazsa on beş günde bir Iskenderiyeye bir posta kaldırmasını istemektelerse de elindeki vesaitin kifayetsizli ğinden dolayı kabotaj hatlannı idarede çok sıkıntı çeken idare buna da imkân Dulamamaktadır. Tüccar, navlunlan ağır olduğu için, Köstence, İstanbul, Pire ve İskenderiye postalarını yapmakta olan ecnebi vapurarla mal gönderememektedir. Bu vaziyet karşısında Mısıra gönderilecek mallarımızın Türk şileplerile ya pilması işinin tetkikine başlanmıştır. Eğer muhtelif iskelelerden Mısıra yapılacak sevkiyatm böyle bir şilep servisini doyurabilecek miktan bulacağı anlaşılırsa şi lepçilerle ihracat tacirleri arasında bir anlaşma yapılmasına çalışılacaktır. »ıımtııınııııılHII!l|l!|!||imn|[|||||O||nillllllll!lll!lll[lll!lllllırıııumıı Çin talebelerinin . yaptığı nümayiş Mançuride kanlı bir hâdise Şimalî Çinin muhtariyeti Mogolistan hududunu ge protesto edildi çen askerlerin yaptıkları • Şanghay 20 (A.A.) Kız ve oğlan bn bin kadar talebe, vatanperverane cümleler haykırarak ve Japon emperyalizmi aleyhinde sözler sarfederek Şanghay hükumet dairesinin önüne gelmişler ve şehir şarbayına şimalî Çinin muhtariyeti aleyhinde büyük bir istida vennişlerdir. Japon elçiliği, Çin memurlarına bu nüînayişin Japonya aleyhine şiddetli bir mahiyet almamasına dikkat etmelerini ihtar etmiştir. Kankeou 20 (A.A.) Binlerce ta lebe, şehrin cadde ve sokaklannda dolaşarak şimalî Çinin muhtariyetini protesto etmişlerdir. Bütün mektebler kapanmış hr. Moskova 20 (A.A.) Tas aj'ansı nın şimalî Mogolistanın merkezi olan Ulanbatordan istihbanna göre Mataçuri Mogolistan hududunda kanlı hâdiseler olmuştur. İçindeki iki Japon zabiti ve beyaz bir Rus bulunan birkaç otomobille herbirinin içinde 28 silâhlı asker bulunan birkaç kamyon ve bir hastane arabası Mançuriden Mogolistan hududunu geç miştir. Beş mitralyözü bulunan bu müfreze Mogol hudud karakolunu çevirmiş ve karakol askerlerinin çekilmesine rağ men ateş açmıştır. Mogollardan birkaç ölü ve yaralı vardır. Bu tecavüz Ulanbatorda büyük bir nefret ve infial uyandırmıştır. Ereğli şirketi murahhaslan Anf karadan dönüyorlar Ankara 20 (Telefonla) Ereğli k5 mür şirketi tesisatının satın alınması yolundaki ihzarî temaslar bugün bitti. Şirket delegeleri tekliflerini yapmış lardır. Buna mukabil kendilerine ne şartlar dahilinde müzakereye girilece ği bildirilmiştir. Murahhaslar vaziyeti merkezlerine bildirmek üzere Ankara Öan Istanbula hareket ettiler. Polonyada 403 amelenin açlık grevi Varşova 20 (A.A.) Maden amele sinden 403 kişi, altı gündenberi Kat towice yakmmda bir maden kuyusuna kapanmışlar ve açlık grevi yapmağa başlamışlardır. Londra 20 (A A) Deniz konferansı, noel yortuları sonuna kadar talik edilmiştir. Konferans, İtalyan delegele Efgan Hariciye Veziri Ankara rinin teklifi üzerine 2 mayısta değil 6 kânunusanide toplanacaktır. ya geliyor Konferans, dün miktar üzerine tah didatı derpiş eden İngiliz projesini tetAnkara 20 (Telefonla) Dost Efkik etmiştir. Japonlar, inşaat programganistanm Hariciye Veziri Feyiz Mu lannm tatbikmdan birkaç sene evvel hammed Han bugünlerde Ankaraya ge tebliği teklifine şiddetle muhalefet etlecektir. mişlerdir. Deniz konferansı tatil edildi Vapurculuk şirketi mümessille Yunan gemilerinin manevrası Atina 20 (Özel) ri Ankaraya niçin çağırıldılar? körfezinde denizaltı Bugün Saranikos gemileri denize Ankara 20 (Telefonla) Şehrimizde bulunan Vapurculuk şirekti erkânı Iktısad Vekilile yarın görüşeceklerdir. Bazı alâkadarlar, Vapurculuk şirketi mümessillerinin deniz hatlarının taksimi için çağınldığını söylemektedirler. Bu sözlere göre bütçe münasebetile Denizyollan müdürü Sadeddin, Deniz Ticaret Müdürü Müfid de şehrimizde olduğundan mümessillerm burava ça ğınlması zarurî görülmüştür. Maama fih Sadeddinin rahatsızlığı dolayısile seferlerin taksimi hususundaki müza kereye de başlanamamıştır. Vekâletle temaslarını bitiren Müfid Necdet, İstanbula hareket etmiştir. Denizyollannda tetkikatta bulunmuş olan İktısad Vekâleti müşaviri de dün şehrimize dönmüş ve raporunu hazırlamağa başlamıştır. Vekâletin bugünlerde Denizyollan işlerinde mühim kararlar alacağı anlaşılmaktadır. batmak ve nişan almak talimleri ya pıyor. Veliahd bu talimlerde hazır bulunmuştur. Moskovada açılan Türk ressamlar sergisi Moskova 20 (A.A.) Burada a çılmakta olan Modern Türk Ressamlan sergisin: ziyaret etmek üzere gelen Salâh Cimcoz ve Çallı İbrahim, istasyonda Voks şirketi, Türkiye büyük elçiliği ve Dış Komiserliği mümessillerile Sovyet ressamlan tarafından karşılanmışlardır. Moskova 20 (A.A.) Moskovada bulunan Türk plâneristleri dün Türkiye büyük elçisi Zekâi Apaydınla bîrlikte, Hava Merkez kulübünü ziyaret ederek lâboratuarlan gezmişlerdir. Plâneristler ayni gün kulübdeki tetkiklerine başla mislardır. Bu kitabla beraber muharririn «Yer yüzü, Gökyüzü» adile coğrafya ve kozmografyanın ihtilatından doğmuş bir eseri daha çıkh. Bu saha onun ihtısas ze minidir. Bunda söylenecek sözü onun bütün faaliyet hayatı söylemiş birirmiştir. Yalnız ilâve olunmalıdir ki onun ihtısası olan şeylerden biri de en can sıkacak mevzulara en eğlendiren ve okuyanı yo İşte bu rehberin delâletile Istanbuldan rulmadan sürükleyip götüren bir yazıcı Artırma haftasmda öğrendiğimiz bu rakamlar, Türk milletinin millî müesse kalktım, Amerikaya kadar ummanı aştım, lıgı olmasıdır. selere olan itimadının arttığını gösterdiğî bir kere bu yeni dünyanın nhtımına ayak Elisee Reclus ve Camille Flammarion gibi, halkın millî arürmıya da büyük kıybasınca orada mınhlanıp kalmadım. în (Başmakaleden devam) terbiyesi içinde yetişip büyümüş bir san'at makla beraber bunlann ya faizinden, ya sanın önünde kıpırdak, cevval ve faal, için bu hassa tabiatile hasıl olmuş demek met verdiğini ispat etmektedir. Millî sanayi ecnebi sermayesile değil temettüünden, ya inip çıkmasından fazla görmek için yorulmaz ve üşenmez, neka tir. Muharririn diğer bir hassası arkası olarak beş on kuruş daha istifade edebi dar görürse görsün hiçbir zaman doymak kesilmiyen ve kesilmemesine dua etmek Türk parasile kurulduğuna göre, halkın lir, o zaman o tasarruflannı bu türlü iş bilmez, her gördüğünün, işittiğinin altm lâzım gelen kalem işlekliğidir. Daha dün bankalara yatırdığı milyonlardır ki Türk f erde daha meyvalı kılmağa çalışacaktır da neler gizlenebilirse onlan kurcalayıp memleketin kütübhanesine «Londraya endüstrisinin temelini teşkil e mrktedir. tabiî. Ve bu takdirde esham ve tahvilat eşer, bulduklannı biriktirir, ayıklar, ve Kadar Şileple Yolculuk» ve «Hayvan borsası derhal canlanır: Orada daima topladığı incileri gayet itina ile dizip bir lar Alemi» kabilinden iki mühim ve gü satıcı olanlara mukabil gene daima alı tesbih halinde önünüze kor. Ve sizi ora zel kitab hediye eden bu muharrîr bugün cılar bulunacaktır. Bu faaliyet, memle dan oraya, bu şehirden öbür şehre, şu de $u iki eserle bir yıl içinde dört büyük ketteki canlılığın hergün ortalığı apaydm fabrikadan o eglence yerine, sokak ha kitab vermiş oluyor. österen bir aynası olur. Bunun içindir ki yatnjikn elli altmış katlı iş idarelerine, Her taraftan gelen sesler bize zanneteğer memlekette borsa hayatı yoksa biz darüşŞinunlardan sefalet yataklanna, ortiriyor ki bugün memlekette bir kitab onun yaratılması elzem olduğu kanaatin manlardan ve bahçelerden sanayi mer buhranı ve okunacak eser fiktanı vardır. de bulunuyoruz. Bankalanmız, kullana kezlerine, milyonlarla sayılan dolarlar dan birkaç centle kann doyurulan fakir Bu sesler belki okunmağa değmiyecek madıkları paralardan taşar hale gelmeğe başladılar. Tasarrufun bu şekli durgun aşevlerine, sürükleyip götürürken size der şeyler bastıranlann şikâyetlerinden çıkı göl sulannı andınr. Umumî zenginliğe ki: «Siz hiç yerinizden kımıldamayımz, yor. Onlar şikâyette devam ededursun yaraşan bu değildir. Onda hızlı akan su bu kışta kıyamette nafile tedirgin olma lar, bir yandan da görüyoruz ki biribiri lann temizliği ve canlılıgı görülebilmeli yınız; bakınız sobanız ne güzel yanıyor, ardmca pek mühim eserler yazıhyor, ve dir. Bunu ise ancak borsalar yapabilirler. ateşten gözlerile size gülümseyip duru bunlar pek büyük masraflarla basılıyor. Halic vapurlan tarifesinden şikâyetler yor; pencerenizden görüyorsunuz ya. Şa Bunlan yazanlarla basanlar elbette zi Garb memleketlerinde bayıldığımız bir kır şakır yağmur yağıyor. Bu sene de yan etmiyorlardır, ciddî ve müfid şeyleri devam etmektedir. Işletme heyeti bu şi hal var ki onu son olarak İngilterede gör yağmur göklerin bir zulmü oldu, ardı a okumak için, meselâ Faik Sabri Duranm kâyetlere karşı tedbir aramak üzere bu dügümüz misalile anlatabiliriz: İngiliz rası kesilmiyor. Köşenizde, ev kıyafetile, kitablan gibi, 75150 kuruş arasında bir gün toplanacaktır. Heyet, masraflarda haznesi son günlerde dahilden, yani kendi otura otura yaylannı çökelttiğiniz kol oarayı esirgemiyenlerin mevçud olduğu ekonomiyi temin için altı vapur çalıştır İngiliz milletinden 400 milyon sterlinlik tuğun icine gömülerek gözlerinizi bana bir memlekette kitab buhranından mu manın umulduğu gibi doğru bir netice bir istikraz istedi. Bunun bir kısmı %1,5, veriniz; ben size bu uzun yolculuğu her balâğa ile bahsetmek pek doğru olmasa vermediğini görmüştür. Binaenaleyh ta diğer bir kısmı % 2 faizli idi. İstikraz üç kesten iyi, hatta sizin yorula yorula ya miri biter bitmez faal kadroya iki vapuı gerektir. gün • zarfında hem açıldı, hem kapandı. pabileceğinizden çok daha iyi yaptmve daha ilâve edilecektir. Yani o kadar parayı ingiliz milleti der reyim.» Bunun bir misalini de son hafta içinde Belediyenin idareyi ele ahr almaz iş hal vermiş bulundju. Bunun sebebi şudur: satışa çıkan «Cumhuriyet Almanağı» ve letmede altı vapur bırakması eski sosyete Bu yolculuk üç ay sürdü, fakat ben bu Haznenin itibarı ve halkm itimadı. Köşeriyor. Almanac Hachette derecesine çık mensublannı hayrete düsürmüştür. Bunrehberin delâletile tasavvuf erbabı gibi sinde beş on parası olan her ingiliz için tayyimekânüzaman yaparak üç saatte mak yolunu bu ilk yılında tutmuş olan, lar: en sağlam iş budur da onun için. bir küçük mütekâsif bilgî muhiti mesabe« Biz altı vapurla çalışmak isteseyve köşeciğimde yaptım. sinde müfid malumatla dolu bulunan bu dik kıyametler kopardı. Halbuki şimdi Cumhuriyet rejiminin tuttuğu yolla biBugüne kadar hiç görmek nesib olmı zim de varacağımız son konak budur. yan yeni dünyayı hep başkalarının göz eserin adeta kapışıldığma şahid olunca o Belediye on vapurdan ancak altısile müBuna intizaren vaziyeti hazırlamaklığı lerile göriip anlamağa çalışmıştım, genc bahsedilen buhran mevcudsa bile zail ol nakalâtı temine çalışıyor, diğer taraftan mız, ezcümle şu borsa işine lâyık olduğu yaşımdanberi merakımı tahrik eden bu mağa pek ziyade yüz tuttuğuna hükme da boyuna masrafı kısıyor. O halde bizim önemi vermekliğimiz lâzımdır. ne kabahatimiz vardı?» demektedirler. dünya ile ezcümle Paul Bour dilebilir. Eğer bir memlekette Borsa yoksa onu Yaratmak lâzımdır Halic işletmesinde 6 vapur bırakıldı Eski şirket, o halde bizim kabahatimiz neydi diyoı* YUNUS NAD1 «etnin Outre mer kitabile başlıyarak bu HALlD ZtYA UŞAKLIGİL muııre D GTÜ Ibll Bundan başka, eski sosyete hissedar larile idare medisi azalan arasında faaliyeti tatil etmek kararından dolayı ihtilâf çıkmıştır. Hissedarlardan bir kısmı şirketin devamma imkân bulmak varken işin bırakılmasını doğru görmemektedir ler. Eski sosyete ile Belediye arasındaki işleri tasfiye etmek üzere yakında muhtelit bir komisyon faaliyete geçecektir. BORS\SINDA Sabun fiatları da yükseldi Zeytinyağı fiatlannın yükselişi sa bunlarımız üzerine de tesir yapmış ve fiatlar 7 8 kuruş birden fırlamışhr. Piyasada kokusuz sabunlann toptan kilosu 28 kuruşa kokulular da 29 kuruşa satılmağa başlamıştır. Paris 20 (Özel) Paris borsasınm bugünkü kapanış fiatları şunlardır: Hindistanda gümüş düşüyor Londra 74,75, Nevyork 15,16, Berlin ' Bombay 20 (A.A.) Gümüş maden 610, Brüksel 255,10, Madrid 207,25, Am piyasasının düşmesi, iş mehafılini ve terdam 1027,25, Roma 121,65, Lizbon vaziyeti kontrol etmekte olan hüku 67,75, Cenevre 491,75. bakır 39 39 1/2, kalay 218,12,6, altın 141,1 1/2, gümüş meti endişeye düşürmektedir.