24 Mayıs 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

24 Mayıs 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

E Atletizm müsabakası Dün Kollej sahasında yapılan müsabakaları Kollejli talebeler büyük farkla kazandılar CUMHURtYET 24 Mayıs 1936 Duymadıklarımız ve bilmedfklerimiz Ceviz kırmak yasak! Şimal Buzdenizinde son facia... 100 metro koşu Galatasaray Atletizm şubesi tarafın dan tertib edilen ikinci kategori atletizm müsabakası dün Bebekte Amerikan mektebi sahasında büyük bir kalabalık ö nünde yapıldı. Galatasaray ikinci kategori kadrosunda hemen hemen bu mevsim yer almış atletlerin baştan sona kadar iyi bir mücadele ile yaptıklan müsabakalar atle tizm hesabına büyük bir kazanc olmuştur. Müsabakalann neticesi şudur: 100 metro Fikret Galatasaray 11.8, Haluk Galatasaray. 200 metro Münci Kolej 24.3, Fikret Galatasaray. 400 metro Tani Kolej 54.2, Ve fik Kolej. 800 metro Simonidis Kolej 2.14, Kıristis Kolej. 1500 metro Zinyadis Kolej 4.56.8, Çikuras Kolej. Uzun atlama Saris Kolej 6.18, Tedoraf Kolej. Üç adım Saris Kolej 12.73, Ga çef Kolej. Yüksek atlama Etem Galatasaray 1.65, Menkeşe Kolej. Disk atma Sabahaddin Kolej Amerikanın Çi arçinati şehrindeki tiyatrolarda şöyle bir ilân vardır: «Direktörün ve artistlerin işlerine mâni olmamak ü zere, seyircilerin, oyun esnasmda sahneye çıkmamaları rica olunur.» Ayni tiyatrolar ıki ilânlardan bir nümune daha: «Seırcilerin, oyun esnasında, mütemadi en ceviz kırmak âdetinden vazgeçme*ri rica olunur. Yukarı kattaki seyir lerin, aşağıdaki seyircilere ceviz at ıamaları, yüksek sesle konuşmamala ı, ve balkonun kenarlarma oturmamairı da ayrıca mercudur.> İlân çok veciz, bir noksanı var amma, onu da ihtimal ki kapıdan girerken seyircilere şifahen tenbih etmeği daha nihayetlenirken münasib görmüşlerdir. belede bulunarak iki mekteb arasındaki Boşanma Rökoru müsabakalardan dolayı Kolej hesabına büyük memnuniyet duyduğunu söylemiş Amerıkalıların en ve yalnız spor sahasında değil, kültür sa büyük rökoru, herhasında da iki liseye muvaffakiyet te halde, son zaman menni etmiştir. larda girştikleri bo Müsabakalann sonunda galib gelen şanma rökoru ol Kolej takımına güzel bir kupa hediye e sa gerektir. Hatta dilmiş, bütün Kolej talebesi Galatasaray bu rökorda o kadar ıleri gıtmeğe başladılar ki, şimdi de tboşanma se lisesi atletelri şerefine bağırmışlardır. bebleri rökoru> kırmağa karar ver Dünkü müsabakalarda Kolej 90, Gamişe benziyorlar. Meselâ Okland şeh latasaray 30 puvan kazanmıştır. rinde, Beatrice isminde bir kadın, koBugün de Kolej sahasında tstanbul casının kendisine işkence ettiği iddia atletizm bayramı yapılacaktır. sile mahkemeye başvurmuş, derdini 3 Rus tayyarecisi de keşif yaparken canverdiler Almanlar tankların geçebileceği yerlere gömülen ve tazyikle patlıyan tank kapanı adk yeraltı mayinleri yaptılar Tanklara karşı yeni ve korkunc bir silâh Şimal Buzdenizi civarında Rusların telsiz istasyonu Şimal buz denizlerinin sebeb olduğu facialar hadsiz hesabsızdır. Şimal kutublan civannı kaplıyan vahşi mıntakalar, keşfedilmemiş buz deryalan, nice gemileri oldugu gibi yutmuştur! Nordenskjöldün ve Nansenin zamanındaki deniz kazalarına, şimdi de hava facialan inzımam etmeğe başlamıştır. Nobileyi ve arkadaşlarını aramağa giden ve 1928 de kaybolan Amundsen, bu facialardan biri nin kurbanıdır. Şimdi, bu matemli silsileye üç Rus tayyarecisinin ismini de ilâve etmek lâ zımdır. Bu seyyahlar, Siberyanm şark mıntakası nihayetine, buz denizile Beh renk denizi ^asında daralan kısma gitmek üzere bir keşif seyahatine çıkmışlardı. Anadyr hava istasyonu şefinden Moskovaya gelen kısa bir telgraf, bu tayyarecilerin facialı akıbetini şu şekilde anlatıyor; «Mayısm üçüncü günü, Anguema nehri yakmmda, Volobuyevin 43 numarah tayyaresi bulunmuştur. Tayyare tamamen harab olmuş bir vaziyettedir. Tayyare enkazı yanında, tayyarecilerin kurdukları bir çadmn içinde makinist Bogdaşevskinin cesedi keşfedilmiştir. Çadırda, pilot Butorinle beraber yiyecek aramak üzere yola çıkan Volobuyevin ruznamesi de vardır.» Bu telgrafın haber verdiği ruznamede, tayyarenin uğradığı kaza hakkında taf silât mevcuddur. 43 numaralı tayyare, Van Karem burnu istasyonundan 19 kânunuevvelde ha reket etmişti. Tayyarede üç kişi vardı. Çukçi yarımadası hava grupu şefi Volobuyevı pilot Butorin ve makinist Bogda şevski. İlk 200 kilometroluk mesafeyi aştıktan sonra Anadyr körfezinde SainteCraix koyuna ineceklerdi. O gün ve onu takib eden günler zarfında tayyarenin gelmesine beyhude intizar edildi. O zamandanberi yapılan birçok araştırmalar neticesiz kalmış, hareket ve muvasalat noktaları arasında ortadan kaybolan tayyarecilerin akıbeti anlaşılamamıştı. Bu mayısm 3 üncü günü, jeoloji mütehassısı Kremçukov, fen akademisi namına iştirak ettiği bir heyeti seferiye ile beraber yanmadanın şimalinde, kazazede tayyareye tesadüf etmiştir. Kremçukov, kanadlan parçalanmış tayyarenin yakınındaki çadıra girdiği zat man ayağı, yerde yatan bir cesede takılmıştır. Bu Bogdoşevskinin cesediydi. Mumya haline gelmiş ve soğuğun tesirie kat'iyyen bozulmamış olan cesedin yanıbaşmda bir yaprak kâğıd duruyordu. Bu kâğıdda 43 numaralı tayyarenin u£radığı kaza hakkında kısaca malumat veriliyordu. Tayyare Vankaremden hareket ettikten hemen sonra kesif bir sis içine dalmış ve şiddetli bir kar fırtınasile karşılaşmıştır. İki saat, etrafı kat'iyyen görmeden uçan tayyarenin sol kanadı, bir aralık dağa çarpmış ve birkaç dakika içinde, tayyare yere düşerek parçalanmıştır. Tayyare yolculan, bu kazadan, hafif bereli olarak kurtulmuşlar ve kaza mahallinde derhal bir çadır kurmuşlardır. 15 kânunusanide Volobuyev ve Butorin, yanlarına yedi sekiz günlük erzak alarak, meskun bir yer aramağa gitmişler ve Bogdaşevski, çadırda yalnız kalmış tir. Bogdaşevski, günlerce beklediği halde arkadaşlannın geri dönmediğini gör müş ve etrafmdaki korkunc ıssızlığa, yakında açlığa ve ölüme mahkum olduğunu anlamasına rağmen, bir stemi süvarisi kadfer metin davranmış ve son dakikaya kadar hatıralannı yazmağa devam etmiştir. Jurnaldaki son kaydin tarihî 2 subattır: Bogdaşevski bu kayidde, yiyeceğinin ve yakacağının tamamen tükendiğini söylüyor. Erzak aramağa giden diğer iki sev yahtan eser bulunamamıştır. Bunların da açlıktan öldükleri ve kurtlara lokma oldukları anlaşılıyor. Tayyarenin kazaya uğradığı mahal Çukçilerin bile oturamadıkları, çorak, ıssız, o mıntakanın en fena noktasıdır. Yeni icadla tehlikesi azaldığı söylenen tanklardan 70 tonluk birisi... Büyük Harbin neticesi üzerinde en fazla müessir olan silâh tanktır. Tank lar, 1918 de, Alman mukavemetinin en kuvvetli noktasmı yarmak suretile İtilâf kuvvetlerinin zaferini temin etmiştir. Tayyarecilikte elde edilen sonsuz terakkilere rağmen, bundan sonraki harbde de vaziyet bunun ayni olacaktır. Çünkü, arazi işgali için, eskidenberi olduğu gibi, bugün ve yarm da, karada ilerliyen piyade kuvvetleri, motörlü cüzütamlar, hücum arabalan, tanklar lâzımdır. Bundan birkaç ay evvel, Berlindeki Alman ihtira beraeti dairesi «elektrikle tutuşan yeraltı mayini» isimli bir ihtiraın kaydini yapmıştır. Fakat, Alman askerî mehafili, bu yeni alete, o mütevazı ismi yakıştıramamış, daha şimdiden büyük bir alâka ile karşıladığı ihtiraa Tankfalle (tank kapanı) adını vermiştir. Hududların civarında bulunan sev kulceyş noktalarına, yollara, köprü ya kınlarına, istihkâmlar etrafına, velhasıl düşman istilâsına geçid vazifesi görebi lecek her noktaya bu yeni tertibat ya pılacaktır. Tankfalle, yere açılan çukurlann içine yerleştirilmekte ve bu çukurlar tekrar kapatılarak, arazi eski haline getirilmektedir. Tankfallein asıl iş gören kısmı bir cam tüp olup toprağın sathına yakın gömüldüğü için, üstünden geçen ağır nakil vasıtalannın sıkletile kırılmakta ve bu suretle patlayıcı maddeyi ateşlemek tedir. Bu patlayıcı maddenin infilâk kuvveti, en büyük tanklan bile paralayıp m^hvedecek kadar fazla olduktan başka, gömülü olduğu araziyi de tankla beraber karmakanşık ettiği için, düşman, bu noktadan tekrar nakil vasıtaları geçirebilmek için o araziyi uzun müddet tamir ve tesviye ile uğraşmağa mecbur kalmakta dır. Tankfallein heyeti umumiyesi 12 metro boyunda ve takriben 5 santimetro kutrunda bir cam tüp ve bu tüpün, ince tellerle merbut bulunduğu su sızmaz bir teneke veya çinko kutudan ibarettir. Bu alet, sırf tedafüî olmakla beraber, Alman ordusunun silâhlanma ve tahkim sistemini ve şümulünü göstermek itiba rile şayanı dikkattir. Bugünkü maçlar Bugün Taksim stadmda Galatasaray Güneş muhtelitile Beşiktaş Fenerbahçe muhteliti karşılaşacaklardır. Bu maçtan evvel de Galatasaray Beşiktaş tekaüdleri arasında bir maç yapılacaktır. Şeref ve Fenerbahçe sahalarında da Iik maçlarına devam edilecektir. Dün yapılan maçlar Dün Taksim stadında karşılaşmışlardır. Vefa B maniyeyi 100 yenmiştir. kımı nizamî oyuncularla B takımlan takımı SüleyGüneş B ta çıkmadığından Mânialı koşudan bir görünüş 35,75, Corciyadis Kolej. 110 metro mania Raşid Kolej 15.8, Madencidis Kolej. Gülle atma Etem Galatasaray 11.91, Sabahaddin Kolej. Smkla yüksek atlama Cihad Ko lej 2.60, Vecihi Galatasaray. 2 0 0 X 1 0 0 X 2 0 0 X 1 0 0 Kolej takımı birinci, Galatasaray ikinci. Müsabakalann sonunda Galatasaray lisesi müdür muavinlerinden Füruzan mektebin ilk defa yaptığı atletizm mü sabakasından çok memnun olduğunu, gelecek seneler daha iyi neticeler cak lannı, Kolejin gösterdiği misaı. perliğe teşekkür etmiştir. Kolej müdürü buna ufak bir muka Galatasaray hükmen galib ilân edilmiş tir. yanmış, hâkim, kadını dinledikten sonra, hain kocanın tatbik ettiği canavarca işkencenin fecaati karşısmda derhal boşanma karan vermekte tereddüd göstermemiş. Meğer zalim erkek, biçare kadını otomobile bindirdiği zaman sarsıntılar içinde bırakıyormuş! îkinci bofanma sebebi daha feci! Madam Ernest te kocasmın kabalığından müşteki. Lâkin iddiası bu kadarcık değil, onun derhal tahtı tevkife almmasını istiyor. Erkek mühim bir töhmet altında. Şaka değil, sofrada, karısının başma bir tavuk budu fırlatmış ve kır mış! Yanlış anlaşılmasın. Kırılan kafa değil, but. Üçüncü boşanma sebebi, rökorlarm rökoru. Erkek ilkönce, karısının ensesine yanık sigara bastırmak, sonra tekme faslına girişmek, yüzüne, içi viski dolu bir kadeh fırlatmak gibi şakalara bâşla mış. Fakat bunların o kadar ehemmi yeti yokmuş. Vaktaki, pijamasınm paçalarını dikip karısını, pijamamn içine giremiyecek bir vaziyete sokmuş, işte o zaman bayan öfkelenmeğe başlamış ve nihayet, yatağına tuz ekildiğini gö rünce köpürmüş. Boşanma kararı istiyor. İster mi is ter. Bak, bunda haklısm kadınım. Bir an evvel gitsin diye pabucuna tuz ekilen misafirden farkın kalmamış ki! Terziler Cemiyetinin moda sergisi Necaşinln Tacı: Bir müddet evvel, bazı Avrupa gazetelerinde, Ha beş Imparatorluğu tacınm Habeşis tandan İsviçreyc nakledildiğini ve İb isminde bir dok torda bulunduğu nu yazmışlardı. Bu haber bir hayli alâka uyandırmış, tahkikat yapılmış ve işin hakikati anlaşılmıştır. Filhakika, böyle bir tac hikâyesi vardır. Menelik zamamnda, Habeşistanda, doktor İly isminde bir İsviçreli bulu nuyordu. Bu zat İmparatorun itimadı nı kazanmış, ilk îtalyan Habeş harbi zamamnda, Menelikle birlikte harbe iştirak etmişti. Menelik, vaziyetin vahamet kesbettiğini görünce, tacmı bu doktora emanet ederek Avrupaya göndermiştir. Fakat, sulh yapıldıktan sonra doktor İly Afrikaya avdet edeceği yerde İsviçreye geçmiş ve o tarihtenberi de Habeş tacmın bahsi işitilmez ol muştur. Bu doktor iki sene evvel ölmüştür. Ailesi, böyle birşeyden haberi olmadığını söylüyor. Habeş tacı sır olmuş. Giydirecek baş kalmadıktan sonra tac bulunsa bile neye yarar! Voleybol maçları Istanbul voleybol birinciliklerine dün Galatasaray lokalinde devam edilmiştir. Birinci maç lstanbulspor Beykoz ara sında idi. lstanbulspor bu maçı hükmen kazandı. ikinci maç Eyüb Topkapı idi. Topkapı gelmediğinden Eyüb hükmen galib sayıldı. Üçüncü maç senenin en mühim karşılaşması Feneryılmaz Galatasaray arasında oynandı ve Feneryılmaz daha üstün bir oyun oynadı. Birinci devreyi Feneryılmaz 1 5 1 1 kazandı. İkinci devreyi Galatasaray 1 5 7 kazandı Üçüncü devreyi Feneryılmaz 1 5 1 0 kazanarak Galatasarayı mağlub etmiş oldu. Dün teşhir edilen kostümlerle bir cam şapka Terziler Cemiyeti bir müddettenberi hazırlığmı yapmakta olduğu moda ser gisini dün Taksim bahçesinde tertib et miştir. Sergiye şehrimizin birçok tanınmış kadın terzileri iştirak ettiğinden bahşenin alafranga kısrm iki bine yakın davetli lerle dolmuş oturacak yer kalmamışh. Sergi Cemiyet reisi Halid Alinin bir nutkile açılmıştır. Bundan sonra canlı mankenlerle son moda tuvaletlerin teşhirine başlanılmıştır. Bu tuvaletler davetliler tarafından büyük bir alâka ile seyredilmiştir. Sergi müte "evvi sürprizler, danslar ve eğlencelerle akşam geç vakte kadar devam etmiş ve davetliler için elbise fasonu, şapka, ke mer, eldiven ve saire gibi tuvalete müteallik muhtelif hediyeleri ihtiva eden bir piyango çekildıkten sonra merasime ni hayet verilmiştir. Ankarada yapılan eskrim müsabakaları Edirnede ilkbahar gezintileri başladı Yîrmi beş lira gündelik: Ankara 21 (Hususî) Halkevi spor kolu tarafmdan hazırlanmış olan es krim müsabakalarının sonuncusu da yapıldı ve mükâfatlar dağıtıldı. Salon çok kalabalıktı. İnhisarlar Vekili Rana Tarhan da seyirciler arasında idi. Finala kalmış olan 10 eskrimci tam saat 18 de hakemleri ve antrenörlerile birlikte salona girdiler. Aralarmda fi lore müsabakası yapacak olan Vedide ve Handan da vardı. Müsabakalar çok heyecanlı oldu. Genc ler derece almak için pek çetin çarpış tılar. Bu çarpışmalarda kılıcların kırıldığı bile görüldü. Neticede, derece alanlara Halkevi tpor kolu tarafından ko nan kupalar dağıtıldı. Kupalan bizzat Ankara Halkevi spor kolu eskrimcileri final müsabakasında Rana Tarhan dağıttı ve sporcuları teb rik etti. Müsabakalann umumî netice sini kaydediyorum: Filore müsabakaları: 1 Mustafa, 2 Zihni, 3 Nejad. Epe müsabakasında: 1 Zihni, 2 Mus tafa, 3 Reşad. Kılıc müsabakasında: 1 Halim, 2 Bedri, 3 Mustafa. Bayanlar arasındaki filore müsabakasında: 1 Vedide, 2 Handan. Eskrimcilerin sayısı evvelki yıllara nisbetle yarı yarıya artmış bulunuyor. Bunların bir kısmı Ankara kulüblerine mensub olduğu gıbi bir kısmı da doğrudan doğruya Halkevine mensub, spor kolunun üyeleridir. Tertib sehvi fılân zannedilmesin, yirmi beş kuruş değil tam yirmi beş «lira» gündelik! Londradan Yeni Zelandaya buzlu et götüren soğukhava deposu gemiler vardır. Bu gemilerden yük boşaltan rıhtım amelesine dört îngiliz lirası, yani bi zim paramızla yirmi beş liraya yakın yevmiye veriliyor. Sebebi de, pek tabiî olarak, işin zor luğudur. Geminin buz depolanndaki hararet, daha doğrusu bürudet derecesi 5 tir. Amele saat başmda nöbet değiştirir. Aşağıda bir saatlik nöbetini bitirip güverteye çıkan ameleye bir bardak kaynar süt verilir .Amelenin sır tında geyet kalın bir gocuk vardır, a yaklarında da çuvallar sarılıdır. Geminin boşalması üç gün sürdüğüne göre Yeni Zelanda rıhtım amelesi dünyanın en bol para kazanan amelesi olsa ge rek. Güzel bir Alman mecmuası Leipzigde çıkan İllustrıerte Zeıtung mecmuası modern bir şeküde intişara başlamıştır. Şimdıye kadar ılmî, sınaî ve içtimaî makalelerle büyük bir şöhret kazanmış olan bu mecmua, bir de aktualite kısmı ilâve etmiş ve hafta nın mühim hâdiselerine daır resimler neşrine başlamıştır. Edirne, tabıatm bütün güzelliklerile kucaklaşan en dılber şehirlerimizden dır. Sarayıçi, Karaağaç yolu, Söğüdlük parkı ve nehir kenarları gibi gezilecek o kadar çok yerleri vardır ki.. Bilhassa mayıs ayı içinde tabıatin ortalığa yaydığı nefis bahar kokusu ve bülbül seslerı arasında ınsanın kendmden geçmemesi mümkün değildir. Bunun ıçindir kı kır gezileri Edirnelılerin belli başlı eğlencelerini teşkil eder. Yukarıdakı resımde ortamektebler muallim ve müdurlerinden bir grupun Sarayiçinde eğlendiği görülmektedir.