4 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

4 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

4 Haziran 1936 CUMHURİYET Mecliste iş kanununun müzakeresine başlandı Bu münasebetle hararetli münakaşalar oldu, kanunun bazı maddeleri tadil edildi, müzakereye cuıtıa günü de devam edilecek Halebde üç canavar «Kral henüz idam edildi komünist değil!» Bir komünist meb'usumın Bunlardan birisi üç çocuBelçika Kralile meraklı ğunu ve karısmı öldürmüş Halebde çıkan «Vahdet» gazetesi yamülâkatı zıyor: Akdeniz muvazenesi Avrupa sulhu için şarttır [Başmakaleden devam] yarattıkları vakit vakıaları da doğurur lar. Afrikada, bir İtalyan împaratorluğu nun doğuşu muazzam bir hâdisedir ki Avrupa siyasetinde gayet vahim akıbetler husuİe getirecektir; hatta şimdiden getirmiştir, bile. Faşist Büyük Meclisi nın Habeşistanda italyan İmparatorlu ğunu tesis eden kararnamesi, Meb'usan Meclisi ismıni taşıyan meclisle Senato (Ayan Meclisi) tarafından, tabiî heyecanla tasdik edildi. Kral, Üçüncü Viktor Emanuel yakında Romada Habe şistan İmparatoru tacını giyecektir. Mareşal Badoglio, Habeşistan Hıdivi tayin edilmiş, nüfuz ve salâhiyeti Eritre ve Somaliye kadar teşmil olunmuştur. Habe şistanın muhtelif eyaletlere taksimile idaresine daha şimdiden başlanmıştır. müzahereti göremiyorsa, bundan dolayı kendisini ve Dominyonları kabahatli bulrnalıdır. Böyle bir teşekkülün, îngiliz me 1 nafii tehlikede olduğu zaman korkunç Son birkaç günbir nüfuza sahib bulunması ve Büyük «Geçen çarşamba sabahı şehrimizde denberi Belçika Britanyanın, doğrudan doğruya kendi Saat kulesi meydanında üç idam mah [Baştarafı 1 inci sahifedel kimseler iş veren vekilidir. İş veren veki Kralınm siyasî rimenfaatlerini alâkadar etmiyen ahvalde kumu asılmıştır. Asılanlar hakkında alden biridir. Meclisi iki, üç defa işgal e linin bu sıfatla diğer işçilere karşı mu calle yaptığı gö müdahaleye daveti mevzuu bahsolunca, dığımız tafsilât şu merkezdedir: den ve her gidişinde tekrar bir terakki amele ve taahhüdlerinden dolayı doğru rüşmeler esnasın Cemiyetin bu nüfuzdan mahrum kalması Birinci mahkum Harm ahalisinden safhası göstererek Meclise gelen ve has dan doğruya iş veren mes'ul tutulur. İş da, komünist meb 45 yaşlarında Mehmed Abdurrahim Tiimkânsız bir şeydir. İngiliz efkârının is saten Cumhuriyet Halk Partisinin adeta çiler doğrudan doğruya iş veren veya us M. Jacquemotte şudur. Bu adam, bir kavga yüzünden üç teksizliği ne derece olursa olsun, netice referandom mahiyetinde üzerinde etüd vekili tarafından olmayıp ta üçüncü bir ta Kral tarafından çocuğile beraber hanesini terkedip ka itibarile şunu akla koymalıdır ki, her türkabul edilmiştir. ler yaparak hazırladığı bu kanun, Tür şahsın aracılığile işe girmiş ve bu üçüncü çan karısmı takib ederek yolda yakalalü sarih taahhüdden çekinmekle kendi " Komünist meb'us, kiye Cumhuriyetinin meydana getirdiği şahısla mukavele akdetmiş olsalar bile dillere destan olan mış ve biçare kadmın ellerini ve ayak sine teklifi muhtemel elbirliğine müra larmı bağlıyarak bir tarafa koymuştur. yepyeni bir eserdir. Bundan sonra bir mukavele şartlarından asıl iş veren mes kasketile değil, kacaatten kendini mahrum kılmaktadır. Bundan sonra çocukları yakalıyarak bipatron parmağı kesildiğinden ve ayağı uldür. îşçinin birinci fıkranın tarifi veç notye ile ve çok dü Belçika Kralı 1914 te, İngiltere, Fransa ile sarih rer birer yere yatırmış ve ayağile bo yara'andığından dolayı bir ameleyk sen hile işini görmekte olduğu yere iş yeri rüst bir kıyafetle Leopold ve malum taahhüdlere girseydi sulh kuryunlarma basarak annelerinin gözü öişe yaramazsın» diye kolundan tutup ata denir. İş sabit ve muayyen bir yerde ya :araya gelmiştir. nünde, yükselen feryad ve figanlara tulmuş olurdu ve gelecek harb de, ancak mıyacdğı gibi işçi de sermayedara karşı pılıyorsa o işin mahiyeti dolayısile bu ye M. Jacquemotte, Krala nasıl hitab e karşı zerre kadar teessür duymadan zaîngilterenin böyle bir taahhüde girmeğe zarar verici bir vaziyette bulunamıya deceğini soranlara, «herkes gibi ben de vallı ve masum yavrucakları birer kore bağh bulunan diğer yerlerde avlu, israzı olmasile bertaraf edilebilir iddiası sir diye hitab edeceğim, bundan tabiî caktır. Yalnız bu kanunun ufshtefek tirahat, çocuk emzirme, yemek, uyku, daha ne olabilir.» cevabını vermiş, kar yun gibi kesmiştir. Taşlarm bile daya Doğrusunu söylemek lâzım gelirse Ne nekadar tekrar edilse azdır. bazı noksanları vardır. Meselâ sigorta banyo, muayene ve bakım, bedenî veya ıısında hürmetle yerlere kadar iğilerek namıyacağı bu vahşeti irtikâb eden ka güsün kaçışı, teşkilâtlı hertürlü mukave Bu basit hakikatleri anlıyan ve neşrekısmı nok?andır. Bu noksanların biran til baba, sanki bir şey yapmamış gibi meslekî terbiye yerleri gibi sair müştemi kapıları açan sırmalı esvablı hademe metin bıtişi, daha ziyade bir tarihî ha den Sir Austen Chamberlain ve Wıns bu defa da karısına saldırmış ve onu evvel ikmalini temenni ederim. Sonra bu Iât dahi iş yerinden sayılır.» lere gülümsiyerek: kesmekte acele etmiyerek evvelâ kar tıradan ibaret olan ve hükümdarları ta ton Churchill gibi İngilizlerin sayısı gitkanur.ıı en çok elinde dolaştıracak olan İkinci madde müzakere edilirken Keyfler nasıl bakalım, arkadaşlar? nını yarmış ve hâmile bulunan kadının rafından zamanında modern bir hale so gide artmaktadır. Fakat, M. Musolininin işçi kiîimdır. Gönlüm çok arzu ederdi kı Ikıncı madde müzakere edilirken bir diye iltifat etmiştir. ceninini çıkartarak ayaklarile tepele kulamamış bulunan bir imparatorluğun muvaffakiyeti, İngilterede, pek çabuk tesyazdısı bizim sade dilimizin en güzel bir M. Jacquemotte, Kralla birkaç kelime miş, ondan sonra da kadının işini bitir çöküşü, başka türlü bir hal sureti mevcud kin edilemiyecek bir teessür yaratmıştır. ifadesi olan köy kanunu gibi olsun ve iti çok hatibler söz aldılar. Bu kanunun mamiştir. olmıyan bir emrivaki yaratmıştı. Nil va Bu teessür, nazarları, Rhin nehrinden raf ederim ki bu kanunun ifadesinde mü hiyeti itibarile yolunda işliyebilmesi için konuşup çıkacağını zannettiği halde, günde en az 10 işçi çalıştırmayı icab et mülâkat tam kırk beş dakika sürmüş ve İkinci mahkum Raka kazasının Abis disine ve Kızıldenize hâkim olan, o kuv başka tarafa çevirmektedir. Halbuki M. nevverleri bile zorluklara uğratacak tutiren iş yerlerine tatbikı hakkındaki hü komünist meb'us Kralın huzurundan köyünden Hâmid bin Ahmeddir. Bu he vetli dağlardan mütesekkil kalede, bun Baldvinin vaktile söylediği gibi, Bri'.anya tukluklar vardır. küm etrafındaki muhtelif noktai nazarlar beşuş bir sima ile çıkmıştır. Kralla vaki rif te sabıkalı güruhundan olup son dan sonra büyük bir Avrupa devleti ver emniyetinin hududu Rhindedir. Merkezi İktısad Vekilinin verdiği izahat ileri sürüldü ve münakaşalar yapıldı. Bu olan temas hakkındaki intibalarını soran vak'aları, müteaddid yerlerde yol kesip leşmiştir. Bu devlet, şimdi artık, Nili teş Capitole (Kapitol) de bulunan ve tay gazetecilere, M. Jacquemotte şu söz paralarına tamahan üç adamı öldürmek kil eden, Mısıra hayat ve bereket veren Celâl Bayar (İktısad Vekili) Sa arada Rıza Turel (Konya), Refik İnce, leri söylemiştir: yarelerile denizaltı gemilerinin, Akde tir. muazzam nehirlerin çıktığı o büyük su nizdeki ingiliz üstünlüğünü kendi eline ym arkadaşımız tarafından kanunun esa Hikmet (Manisa), Hakkı Tarık (GireÜçüncü mahkum, İzaz kazasının Tenb haznesine hâkimdir. Bu, avakıbı İngiliz < Kral pek mükemmel hareket etti. sı hakkmda bir mütalea dermeyan edil sun), Emin (Eskişehir), Raif (Karadealması muhtemel olan yeni bir împaratorYanma girdiğim zaman, bana «bonjur köyünden Ahmed bin Elhaç Hasanül devlet adamlarının gözünden kaçmıyan mediğ'ae göre söz alışıma istiğrab edersi niz) mütalealarını söylediler. Refet (Kaluğun doğuşu, İngilterede, sükunet bul bay meb'us» dedi. Ben de «komünist ceynidir. ' bir vakıadır. iiz. Refık Ince, kanunun ıfadesinm ame radeniz), maddenin iş yerlerine ve işçile saylav Jacquemotte, sir» diye cevab maktan çok uzak bir endişe uyandırmakBu da öteye beriye ücretle hizmetçi r ^ enin anlıyabileceği şekilde tadili hu'usun re tatbik edileceğine dair olan fıkrasında verdim. Bana elini uzattı, memnuni olarak verdiği genç kızınm kaçıp evine İlk güçlük Cenevrede idi. Milletler tadır. Roma Imparatorluğunun varisi olda ısrar ettiler. Bence buna lüzum yok iş verenlerden bahsedilmediğini, bunun da yetle sıktı. Sonra oturmamı rica etti. gelmesine muğber olmuş ve onu öldü Cemiyeti mayısın 11 inde toplandı. Ba duğunu iddia eden bir Imparatorluk, tur. Çünkü bu işle uğraşan büromuz ame ilâvesini istedi. Bu müzakereler esnasın Noktai nazarlarımı sordu ve sözlerimi rüp gizli bir yere gömmüştür. Bundan ron Aloisi de hazırdı. Reislik, alfabe sı dünya hâkimiyetine ve her şeyden evvel büyük bir dikkatle dinledi. Memnunum, :onra kendisinden ayrılan karısını takib rasile İngiltere Hariciye Nazırı M. Akdeniz hâkimiyetine namzeddir. HariIe için açık lisanla yazılmış broşürler ha da Hikmet (Manisa) da: zırlıyarak kanunu izah edecek, icab eder« Birçok suiistimallerin önünü al fakat yanlış anlamayın. Kralcı olma edip babasınm evinde hançerle öldür Edene teveccüh etmişti. M. Eden Habeş taya bakıhrsa görülür ki, bu Imparatordım ve Kral da henüz komünist değil müştür. se konferanslar tertib edecektir. mümessillerıni, Konsey masasına otur luk, arazisini büyütmek iddiasına kalkışmak üzere şöyle bir teklifte bulunuyo dir. Kral, Reksçi hareketi hakkındaki Mahkumlar geceyarısından sonra saİktısad Vekili, bundan sonra Iş Ka rum: «Bu kanunun hükmü bir işçi dahi fikrimi sordu. Ben de Reksçilerin faşist at 3 te bir polis ve jandarma müfreze mağa davet etti. Bunun üzerine îtalyan tığı takdirde, îngilterenin Hindistan yo* lu üzerindeki, Mısırdaki, doğu Afrika nun lâyihasının bir tarihçesini yaptı ve kullanan müesseselere şamildir.» olduklarını, faşistlerin ise millet düş sinin muhafazası altmda hapisane oto mümessili, bütün murahhas heyetile beraMaamafih bu takrir reye konarak ka manı olduklarını söyledim. Notlar aldı. mobilile polis karakoluna getirilmişler ber, salonu terkedip çıktı. Ertesi gün de, daki hayatî menfaatlerini, ayni zamanda Muhteüt Encümene lâyihaya verdiği bu mutekâmil kıymetten dolayı teşekkür et bul edilmedi. Refik İncenin bu kanunun Kendisine, hazırlamış olduğum muhtı dir. Orada vasiyetleri dinlendikten ve Cenevreyi terketmek emrini aldı. Doğ Fransanın şimalî Afrikadaki, Cibutideki ve Suriyedeki menfaatlerini tehdid ede . ^ ti. Kanunun bugünkü şeklinden bahseder günde en az (10) işçi çalıştırmayı icab rayı verdim. «Alâka ile» okuyacağmı kendilerine bir hoca vasıtasile dinî tel rusu, bu senaryo, başka türlü tevsi edilevadetti.» mezdi. Müzakereye başlamadan evvel, cektir. Akdeniz muvazenesi Avrupa sulkinat yapıldıktan sonra, Saat kulesi şarken bugünkü ihtiyaca yüzde yüz cevab eden iş yerleri şiçiler ve iş verenler hakkındaki sahaya getirilmişlerdir. Habeş murahhası M. Wolde Mariama, hu için şarttır. Bu müvazene, tehdide kında tatbik olunacağına dair takriri verir iddiasında olmadığını da kaydetti Orada bir mahkeme kâtibi tarafından artık Cenevrede yapacak iş kalmadığını maruz kaldığı takdirde, bir ingiliz Franve bunların ancak tatbikat sahasına geç kabul olundu. Ve ikinci maddenin bu şe ceği hakkındaki 24 üncü madde hakkınidam hükümleri okunmuş ve birer birer söyliyerek îtalyanın tecavüz fiilini res sız anlaşması yaparak tehdidden kurtatikten sonra kendisini göstereceğini söy kilde hazırlanması için de madde encü da Hüsnü Kitabcı, bu müddetin manev sehpaya çekilerek asılmışlardır. men tasdik etmek çok zalimane olurdu; rılması lâzımdır. Akdeniz, bütün milletmene verildi. ledi. ra müddetlerine nazaran tanzim edilerek Şamda da bir kişi asıldı diğer taraftan Baron Aloisi de, kendi lerin istifade etmesi lâzım gelen bir yol 1ğ Üçüncü madde Celal Bayar bu kanunun gecikmesinin vatandaşlarm işlerini kaybetmelerine Şamdan bildirildiğine göre, karısını nazannda meşru bir mevcudiyeti olmı dur. daha evvelki meclislere aid bir hata veya Bu kanuna göre sanayiden sayılacak meydan verilmemesini teklif etti. Encü öldürmekten suçlu Kirkor Halâçyah na yan bir hiâkumetin mümessilile ayni ma îngilterede, en salâhiyetli siyasî mu ıhmai eserı değil, bilâkis daha mutekâmil şleri tetkik etmekte olan 3 üncü madde men de bu mütaleaya iştirakle 45 gün mında bir Ermeni de orada asılmıştır. sada oturmağa razı olamazdı. harrirler, telâşla feryad ediyorlar; BaldBu adam sehpaya çıkarken cürmünü ihazırlanması arzusundan ileri geldiğini nin müzakeresinde Emin (Eskişehir) müddet iki ay olarak kabul olundu. îş Hukuk meselesi olduğu gibi durmak vin kabinesinin siyaseti, salâbetsiz ve ot>] kaydederek dedi ki: kanunun şimendifer, millî müdafaa ve bir yerlerinde açılacak ekonomalardan bah tiraf etmiş ve kendisile beraber zan altma alınıp hapisanede bulunan enişte tadır. Meselenin 16 hazirana talikı, o ritesiz görünüyor. 17 mayıs tarihli Sunday^ Bunu çıkarmak yüksek heyetinize de zıraate tatbik edılmemesi lâzım geldi seden 27 nci maddede Refik İnce bazı sinin bigünah olduğunu söylemiştir. bulunmaz hal suretini keşif için biraz va Times gazetesi, Habeş harbinin, Ingil nasib oîduğu cihetle müsaadenizle sizleri ğini söyledi. fıkraların tertibine dair söz söyledi ve kit kazandıran ihtiyatkâr bir tedbir ol tere için bir takım meseleler çıkardığını tebrik elmek isterim. Zira memleketin Ziya Gevher de Emin (Eskişehir) in düzeltilmesini istedi. General Kâzım muştur. Bir Milletler Cemiyeti mevcud ve bu meselelerin «şarkî Akdenizin ve bu hakikî evlâdlarına ve ihtiyaclarına muh sözlerinin madde ile alâkası olmadığını (Dıyarbekir) de ekonoma yerine daha oldukça, bu müesseseden intihar etmesi sulardaki İngiliz bahrî satvetinin heyeti tac oldukları kıymetli eseri siz hediye anlattı. Bir müddet müzakereden sonra ahşılmış olan Kantın kelımesının konmani istemek gücdür. Milletler Cemiyeti ıımumiyesıle alâkadar» olduğunu söyle~ j edıyorsunuz. Bu, dışanda çalışkan bir üçüncü madde de kabul edildi. sını teklif ettivse de tabir ipka edildi. hiç olmazsa, iyice tahakkuk etmiş filî dikten sonra diyor ki: Garb meselesi Zeyrekte Çini zümrenin sabırsızlıkla beklediği bir eserPara cezaları Dördüncü madde de bütün «müessebir vaziyet karşısında, yegâne makul he (yani Alman meselesi) halledilmiştır; lihamam sokağın dir. Temenni ederim ki bedenî ve fikrî seler» kelimeleri «işler» kelimesile değişİş veren tarafından işçilere tatbik oludefi harbi durdurmak, yahud neticesini tehlike Akdenizdedir. Orta Avrupa Inda oturan muallim sây ile çalışan vatandaşlarımıza elimiz tirilerek kabul olundu. nacak para cezalarile bunlann ne şekilde Safinazm evini, sıtacil etmek olan zecrî tedbirlerden vaz giltereyi hiç alâkadar etmez, fakat İtalyadeki bu kanun bir refah vesilesi olsun. geçebilirdi. Halbuki, harb bilfiil bitmiş nın Habeşistanda Altıncı ve yedinci maddeler de mükonulacağını gösteren 30 uncu maddede nıfta kalan bir takazandığı zafer, (Alkıshır) tir. Bunu görmeğe ve îtalyayı hiddetlen şarktaki vaziyetimize tevcih edilmiş bir zakere ve kabul olunduktan sonra iş ak General Kâzım (Diyarbekir) askerî lebesinin taşladığıAhmed Ulusun alkışlanan sözleri di faslına geçildi. fabrikalardaki cezalar hakkında ayn bir nı dün yazmıştık. dirmek, tatbik eden milletlerin ticaretine tehdidi bilfiil taşımaktadır.... italyanın hissedilecek derecede büyük zararlar emperyalist emellerinin büyüklüğünü ve Ahmed Ulus (Ankara) ArkadaşAhmed Ulus, işçi ile iş veren arasın kanun olduğu ve bu maddenin o kanunda Muallim Safinaz vermek gibi çifte mahzur taşıyan ve ar kuvvetini inkâr etmek hiçbir fayda ver lar! Memlekette iş ve işçi hukukunu ku da akdedilen mukavelenin noterce tasdi nazarı itibara alınarak tekrar tetkikini is hâdiseyi bir muhar tedi. Madde tekrar gözden geçirilmek ü ririmize şöyle an tık hikmeti vücudü kalmıyan zecrî ted mez.» ran bu kanun dolayısile söylenecek ilk kında noter harcının kimden alınacağını zere encümene verildi. Mesai saatlerin latmıştır: birleri kaldırmağa hiçbir mâni yoktu. Ne söz ancak inkılâb hükumetine teşekkür sordu. < Bu talebe 14 Binaenaleyh mücerred, hukukî veya İngilizler, ne de M. Leon Blum, M. Muden ib?ret olabilir. Bilhassa işçinin be Mazbata muharriri teamül mucibince, den fazla çalışmak hakkında hükümleri yaşındadır. Üç sene Muallim Safinaz ahlâkî her türlü mülâhazayı bir tarafa denini veya fikrini başkasına kiralıyan de dedi. Ahmed Ulus bu cihetin tasrihini is havi olan 37 nci madde de gene bir tak birinci sınıfta okuduktan sonra ikinci solininin tövbe ve istiğfar edeceği ümidile bırakıp pratik bir hal çaresi aramalıdır. ğıl debir iş akdi dolayısile başka bir şah tedi. Takım mukaveleleri hakkındaki rirle encümene verildi. smıfa geçmişti. Mektebe devam etmez, avunamazlar. Kendisini, Milletler Cemi İtalyan tehdidi Almanyanın tehdidinden 16 yaşını doldurmıyan çocuklar gelse de küçük çocuklarla kavga eder yetinin zavahirini kurtaracak bir tarzı sın iş yerinde çalışan bir kimse olarak ta 11 inci maddede General Kâzım, askerî halle yanastırmak için mevcud yegâne ciaha tehlikelidir. Fakat, Almanya ile rif edÜmesi milliyetperver ve yurdsever teşkilâtta bazı iltibaslara mahal kalma 16 yaşını doldurmamış çocukların dururdu. İtalyanın anlaşmaları, Almanyanın, TriTürk işçisinin içtimaî ve ahlâkî değerini mak üzere takımbaşı tabirinin değiştiril günde sekiz saatten fazla çalıştınlmala Evvelki gün karneler verilirken sı çarenin elden kaçınlmış olması ihtimali yesteden muvakkaten geçerek, 1914 ten de tesbit etmiş oluyor. Hakikaten Türk iş mesini istedi. rını yasak eden 48 inci madde konuşu nıfta kaldığını görünce arkadaşlarına vardır. evvel olduğu gibi, emellerini Balkanlara, çisi bedenini veya fikrini hiçbir menfaat Ziya Türel (Konya) buradaki takım lurken Türken Baştuğ söz aldı ve hiç ol «muallimi vuracağım» demiş ve eline 16 haziranda, konsey masası etrafında İstanbula ve Bağdada tevcih etmesi ihmukabıli olarak kiralıyan kimse değildir. başının teşebbüs haricinden teşebbüse mazsa 14 yaşmda küçük çocuklann sı aldığı bir çakı ile yolda beni takibe baş buluşulduğu zaman, fazla adım atılmış timalden uzak değildir. Yalnız işçilerin değil, bütün milletin gücü işçi getiren adam olduğunu, takımbaşı ye naî işlerde çalıştırılmamalarını istedi. Bu lamış. Benim işten haberim olmadığı olacak mı? Bunda ancak iki çıkar yo' İngiliz muharriri, böyle bir vaziyet herşeyden önce ve sadece inkılâbm malı rine kılavuz denilmesini teklif etti. Bu na dair bir de takrir verdi. İktısad Veki için sokakta arkadaşlarımla yürüyor dum. Eve girince bir takırtıdır başladı. görünüyor. Bunlar da ya Habeşistanın, karşısında, ancak Büyük Britanya ile dır. İnkılâbm malı kimseye kiralanamaz. teklif te kabul edilerek maddedeki takım li Celâl Bayar da bu mütaleaya iştirakle İbrahim, evimi 10 dakika süren bir taş bundan böyle İtalya Kralınm hâkimi Fransanın ittifakı şart olduğunu niçin 1 21 .* Türk işçi de iş vereni gibi inkılâbm icab başı tabirleri kılavuz kelimesile değiştiril dedi ki: bombardımanına tuttu.» yeti altmda bulunan bir devlet olduğunu ve etmiyor? İtalyanın emperyalist hamettirdiği hızla gücünün yettiği sahada ça di. İşçi ücretlerinin ayda otuz liraya ka« Arkadaşımız bayanın bu meseleHaylaz talebe hakkında polis tahki kabul ve yeni imparatoru, Necaşinin lesi, İngiltere ve Fransa için, Almanyanın dar olan kısmının haczedilemiyeceği hak de büyük haklan vardır. Beynelmilel kata devam etmektedir. lışan bir vatandaştır. O ister makinesinin nasbettiği mümessil yerine yeni bir mü cenubu şarkiye doğru yapacağı hamle kındaki 23 üncü maddede Hüsnü Ki mevzuatta da 14 yaşından küçük çocuk başında, ster maden kuyusunda, ister tezmessil tayin etmeğe davet eylemek, ya ile ayni zamanda vuku bulduğu takdirde gâhlarınm önünde olsun herşeyden evvel tabcı (Muğla) söz alarak: Delinin zoruna bakm lann sınaî işlerde çalıştırılmaması esası memleket umran ve refahının bir işçisi « Ben bu madde hükmünü Türkün tesbit edilmiştir. Bu madde hıfzıssıhha Şişlide Bulgar çarşısında İzzetpaşa hud, İtalyanın Milletler Cemiyetinden hakikaten Büyük bir tehlike olacaktır. memleket iktısadiyatının bir unsurudur., • karakterine ve ruhuna uygun bulmuyo kanunile taaruz etmemesi için bu şekil sokağında Hasan Ali apartımanmda o çekilmesini beklemeden, bu Cemiyetin 1 7 mayıs tarihli Observer gazetesinde, Ahmed Ulus, bu kanun dolayısile ve rum. Sonra korkarım ki işçinin menfaatine de hazırîanmıştı. Fakat teklif edilen şe turan 35 yaşlarında Vedad, evvelki ak mülga olduğunu söyliyerek yenisini kurşam saat 17 raddelerinde İstanbul MaaM. Garvin, ayni güçlüklerden bahsede bir işçi saylav olmak itibarile milliyetper olarak konan bu hüküm işçinin aleyhine kilde tadiline ben de iştirak ederim.» mak üzere müzakerata girişmektir. Esa rek Alman meselesile italyan meselesinin ver Türk işçinin şükranlarını tebarüz et netice vermesin. Zira bu kadar az para iZiya Gevher « Bayan arkadaşımın rif müdürlüğü binasma gelmiş ve : « Ben, ortamektebler müdürlüğüne sen bu müzakeratın bir neticeye ulaşacatirmekle iftihar duyduğunu kaydederek le geçinmeğe mecbur olan vatandaşlar fikri cazib olmakla beraber çocuklann, yeni tayin olunan Avniyi görmek isti ğmı ümid etmek te zordur. Başta M. ayni zamanda gözönüne getirilmesi lüznihtiyac karşısmda hiçbir kredi bulamıya müstefid olacakları ufaktefek san'atlarda sözünü bitirdi ve pek çok alkışlandı. yorum, bu adamı şimdi bulunuz.» diye Baldvin olmak üzere, Milletler Cemiye mundan şikâyet ediyor ve diyor ki: «Bu Bundan sonra General Kâzımın (Di caklardır. Zira kredi açabilecek kimse çalıştırılması lâzımdır. Çocuğu himaye bağırmıya başlamıştır. tinin ıslahından bahsolunuyor; fakat, ki meselelerin biribirine bağlanıp ayrılmaz yarbekir) millî müdafaa bütçesile idare lerin bu hükümle hakları temin edilme edelim derken büsbütün aç bırakmıya Koridorlarda bulunanlardan biri, Avbir hale gelebileceklerini, Avrupa işlerhi edilen askerî müesseselerdeki işçilerin hu mektedir.» dedi. lım.» dedi. niyi niçin aradığını Vedada sormuş, bu misi, daha şiddetli, daha otomatik zecrî tedbirler ittihazı için ıslahat yapılması id ciddî gözle gören her müşahid bilir. En Ziya Türel bu kaydin mümasil Av susî ahkâma tâbi tutulması hakkındaki İktısad Vekili tekrar söz alarak: « adam da: < Ne mi yapacağım, öldüreceğim» diasmdadır. Bir takımları da bilâkis Mil âcil mesele, italyanın, Habeş meseles'n takriri okundu. Fakat encümen mazbata rupa kanunlarında da olduğunu, bir in Beynelmilel iş bürosuna dahil olduk. Onmuharririnin verdiği izahattan sonra Ge san için asgarî bir yaşama haddinin tesbi lar da 14 yaşı kabul etmişlerdir. Onla diye haykırmıştır. letler Cemiyetinin, kendine mahsus bir den sonra, uzun müddet bize düşman oMaarif müdürü hâdiseyi polise haber neral takririni geri aldı. Müzakerelerden ti lâzım geldiğini, yoksa liberal sistemin rın kararlarile bizim kararlarımız arasınnüfuza gayrisahib, nasıl olsa muslihane lup olmıyacağını bilmektir. Bir Milletler vermiş ve Vedad yakalanmıştır. tahribine bırakılırsa asgarî yaşama şart da tehalüf olmamalıdır.» dedi. sonra birinci madde encümenin teklifin bir tarzı halle bağlanması mukadder, Cemiyeti mevcud olsun veya olmasın, ları altındaki işçinin hırpalanacağını kaydeki gibi şu şekilde kabul olundu: Bu husustaki takrir reye kondu. Fa Denizcilere ilân güçlük denilebilecek müşkülâtın halline Büyük Britanya, etrafını kuşatan haki dettikten sonra: «Ben bu miktan yani kat kabul edilmediğinden sınaî işlerde çaBirinci madde Gemlik Sahili Sıhhiye idaresi memur kadir, sırf istişarî mahiyette bir unsurdan katlerin ortasında, bütün devletlerden da«Bir iş akdi dolayısile başka bir şahsın haczedilemiyecek 30 lira miktarını dahi lışacak küçük çocuklara yaş haddi tayin luğu Sağlık Bakanlığının 25 mart 936 ibaret olmasmı istiyor. Hakikati hal şu ha büyük olmalıdır. Yoksa İmparator iş yerinde bedenî veya fikrî, yahud hem az bulanlardanım.» dedi. Madde aynen etmiyen 48 inci madde reye kondu ve tarih ve hıfzıssıhha 5104/153 sayılı bu dur ki, İngiltere, 1919 daki Crillon oteli luk mahkumdur.» bedenî hem fikrî surette çalışan kimseye kabul edildi. aynen kabul olundu. yurultusu üzerine 1/6/936 tarihinden itiBu sözler, nihayet tenevvür edei înişçi denir. Bir iş akdi dolayısile kendi iş Askerlik hizmetine çağırılan işçiler Meclis işçilerin ve iş yerlerinin sağlık baren ilga edilmiş bulunduğundan bu müzakerelerinde Milletler Cemiyetinin eMecburî askerlik hizmetinden başka şartlanna dahil olan 54 üncü maddeye limana uğrıyacak ve bu limandan kalka lıne silâh ve maddeten müessir zecrî ted gilterenin, günden güne işitmek kabiliyeyerinden başka bir kimseyi bedenî veya fikrî, yahud hem bedenî hem fikrî su manevra veya herhangi bir sebeble silâh kadar müzakerede bulunduktan sonra cak gemilerin sıhhî muamelesinin bu ta birler verilmesine matuf olan Fransız tek tini daha fazla olarak bulduğu kuvvetli rette çalıştıran şahsa iş veren derler. Mü altına alınan işçinin iş verenle akdettiği vakit geciktiğinden cuma günü toplan rihten sonra mahallî liman reisliği tara liflerini akim bıraktırmıştır. Londra siya sözlerdir. dürler, idare memurlan ve umumiyet iti iş mukavelesinin işinden ayrıldığı günden mak ve lâyihayı müzakere etmek üzere fından ifa edileceği bilinmek üzere ilân seti, Milletler Cemiyetinden, umduğu RENE P1NON olunur. barile i§çi sevk ve idaresi vazifesini gören itibaren 45 gün sonra münfesih sayılabile dağıldı. Evi taşlanan muallim hâdiseyi anlatıyor