6 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

6 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

6 Haziran 1936 CUMHURİYET ERİK ALASKA HAYDUDLARI Yazın büyür, boy atar Bir çocuk gibi erik!.. Dalda yeşil yapraklar Eriğe olur beşik!.. 2 Eriğin canı olur, Ona «Canerik» derler!.. Çok kocamanı olur, Onu iştahla yerler!.. 3 Türlü türlü adı var, Erik diyip te geçme!.. Hepsinin de tadı var, Hiç ayırd edip seçme!.. 4 Mor renkli olanların Denir adına: Mürdüm!.. Çıkstn, alırım yarın, Onu rüyada gb'rdüm!.. 5 Görüp te kabil değil ) Koparmamak eriği!.. I BiSyüğünü tam, bil: Derler: Bardak eriği!.. Tam bu sırada yere yıkılan adam güç 6 halle yerinden kalkmış. Uzaktan Tur Bunlardan birine de guda parmağını sallıyarak: «Türbe eriği» derler!.. Pekâlâ, ben de eğer bunun hıncıCumhuriyet devrinde nı sende bırakırsam bana Big Killer deBöyle eriği kim yer?.. mesinler! 7 Diye haykınyordu. Turgud, bu tehöyle bir adı var ki, dide fazla ehemmiyet vermiyerek kırmızı Satan yanımdan gittin!.. derili ile konuşmasına devam etti: Türbe neye yarar ki, Peki, ben senden bu işi rica etsem Eriği para etsin?!.. yapar mısın! Elbette.. Memnuniyetlc. Sen benim hayatımı kurtardın! Bu bir çift söz aralarında bir mukavele hükmünü aldı. Ertesi gün yola çıkmak için hemen tedarikâta giriştiler. * * * FAYDAH BU.GÎLER fnsanlar küçülüyorlarmış! Beşer ilmini tetkik eden âlimlerden mürekkeb bir heyet Avustralya kıt'asın daki Borneo adasına gitmiş. Orada Saravvak sultanhğı arazisi dahilinde bir is kelet ele geçirmiş. Bu iskelet insanlann ecdadı olan maymunlardan birine aidmiş ve bugünkü cüssemizin iki misli imiş. Âlimler bu iskelet üzerindeki tetkik lerini şöyle bir kararla neticelendirmiş ler: Eğer insanlar bu suretle küçülmekte devam ederlerse bilmem kaç yüz bin sene sonra cücelere döneceklermiş. Bir taraftan medeniyet ilerleyip beşeriyetin, sade dünyaya değil, diğer yıldızlara da hâkim olmak hevesine düşmüş iken böyle bir akıbete uğramasının mukadder olması hazin bir akıbet değil midir? Öyledir amma, bir kaç yüz bin sene sonrası için de Allah kerim!. O akıbete mazhar olacaklar herhalde bizler değiliz! HİKA ı Kasa hırsızları Avrupa ve Amerikanın birçok yerlerinde deniz banyoları başladı. Koca denizin ve nihayetsız ufukun karşısındaki şu küçük kahramana bakın, ne pervanzca suya atılıyor! Fizikte infrasouge şuaı denilen bir kuvvet vardır. Bu öyle bir ziyadır ki göz onu görmez, fakat fotoğraf plâklan bu ziya sayesinde insanların ve eşyanın resmini tesbit eder. Amerikada Şikago şehri emniyet müdürlüğü bu ziyayı kullanarak kasa hırsızlığınm önüne geçmenin çaresini bulmuştur. Kasalann bulunduğu yerlere bu göze görünmiyen ziyanın, infrasougeun lâmbaları konmakta, bir de fotoğraf makinesi yerleştirilmektedir. Bir hırsız gelip kasanm herhangi bir nok '. Amerikadaki birçok maceralannı sırasile yazdığunız Türk genci Turgud, bir vakitler orada işsiz kaldı. Altın arayıcılığı yapmak için ta Alaska yanm adasma kadar gitti. Alaska yan madası biliyorsunuz ki kar ve buzla örtülü gayet soğuk ve oldukça tehlikeli bir yerdir. Çünkü altın hırsı, sade namuslu ve çalışkan insanları değil, macera peşinde koşan bir çok adamları da oraya çeker. Turgud, Nulato kasabasına yerleşmişti. Fakat altın damarlarını bulmak için ne yapacağını günlerce elini şakağına dayayıp düşündüğü halde bir şeye karar verememişti. Oraya ya yirmi otuz kişi gelerek her biri bir tarafa gidip keşiflerde bulunmak, sonra ele geçen altını paylaşmak, yahud da civan iyi tanıyan yerlilerden birini rehber olarak alıp yola çıkmak lâzımdı .Turgud öyle bir kumpanya ternin edip gelmemişti. Yerliler ise artık yabancılara rehberlik etmek is temiyorlardı. Çünkü o zamana kadar çok aldatılmışlardı. Çıkanlan altınlann ya rısının kendilerine verileceği vadedildiği halde iş olup bitince eîlerine beş on para sıkıştırılıp savulmak isteniliyorlardı. Hediye kazananlar Geçen defaki bilmecemizin halli «balına, fare, kurbağa, ]âma, baykuş, karga, maymun, sınek» ti. Bunları bu lup doğru olarak cumlede kullananlar arasında birınci mukâfat 5 lırayı Ankara orta okulu son sınıf talebesmden 869 Necdet Aydemir, ikınci mukâfat 2 lirayı Nışantaşı kız orta okulu 422 Melek, üçüncü mukâfat el çantasını da Kur tuluş Mandıra meydanı 5 numarada Kemal Özsoy kazandılar. İlhami, Eskişehir Mıllî Zafer okulu 146 Zehra Sarper, Dinar eczacı Ali Yakub kızı Şukran, Çerkesköy ilk okulu Şev ki Başaran, Elâziz beşinci okul 41 Sella Taşo, Yeşilköy Umran sokağı 42 H. Özyalçın, Kadıköy Halidağa sokağı 16 Nezıhe, Kumkapı orta okulu 5 Aguş. *** Birer diş fırçast kazananlar Beyoğlu Abud hanı 5 Selma, Hopanm Ortahopa mahallesinde Aksoy kızı Ci han, Suriye apartımanında Gencay, Balıkesir Giresun Komünü yatı okulu 106 Esma, Gazi Anteb Adliye dairesi ya nında Remzi Yeşilovanın oğlu Ahmed, 15 inci ilk okul 628 Melâhat Sertyalçın, Osmaniye Askerlık şubesi reisi Şevket Sanal kızı Seniha, Çorum Tanyeri ilk okulu 395 Farabi, Gelenbevi orta okulu 51 Ali Rıza, Üsküdar muhtelit orta okulu 881 Vamık, Adapazarı Büyük Gazi okulu 5 Melâhat Arif, Zile Necmi Ömer ılk okulu 84 Cemil, Gazi Anteb doktor Mecid hastanesi karşısında 202 Kemal, Kayseri Devlet Demriyolları muhasebesinde daktilo Meleğin kızı Türkân, Beyoğlu 3 üncü okul Şermin, Bolu Karman orta okulu 200 Hulusi, Kasımpaşa 3 üncü okul Günay Mazhar, Malatya Hacı Abdi mahallesinde Nezihe, Orhangazi Yeni Sölöy köyünde İsmail çocuğu Hakkı, Kabataş erkek lisesi Mahmud, Or hangazi ilk okulu Sabahat Eroğlu. ( Resimli fıkra " Can kurtaran radyo Birer şişe kolonya kazananlar Vefa erkek lisesi 445 Cemil, Iğrikapı Mumhane caddesi 26 Saime, Koska Reşidbey caddesi 24 Tuncer, Yenibahçe Keçeciler 39 Fatma, Üskudar Evliyatıoca mahallesi 42 Kadri, Yenlmahalle Kalfa sokağı 6 îsfendıyar, Beyoğlu Tozkoparan Cami sokağı 19 Ali, Üsküdar kız erkek orta okulu 788 Merzuk Top rak, Beşıktaş 19 uncu okul 348 Kâmran Tümer, Merdivenköyü çeşme sokağı 45 Zeki Nuri, 40 ıncı ilk okul 305 Ahmed Şükrü, Şişli 44 üncü ılk okul 154 Füsun Üstel, Yenimahalle Pazarbaşı caddesi 57 Lutfiye, Topkapı 31 inci ıİk okul 61 îsmail Ömer, Kadıköy 8 inci okul 183 Gültekin Bengü, Hayriye lisesi 107 Neclâ Gündüz, Çengelköyü General Zekâi köşkünde Simın Günman, Beşiktaş 18 inci ilk okul 448 Neclâ, Beyoğlu 9 uncu ilk okul 259 Süha Akçe, Nişantaşı Kuyumcu İrfan sokağı 17 Seta. Nulatonun son evleri de gözden kaybolduktan sonra artık ortada nihayetsız bir beyazlıktan başka bir şey göriinmü yor, yalnız arasıra küçük kara çam fi danlanna tesadüf olunuyordu. Geceleri çadır kurup, ateş yakıp konaklıyarak, gündüzleri de kızakla hiç durmadan yol alarak tam bir hafta ilerlediler. GittikCenubî Amerikada Arjantin hükumeçe soğuk ve fırtına artıyordu. Nihayet dağlık ve çamlık daha sık bir yere geldi ti dahilinde Mendoza kasabasında Al fonso Bogalez isminde bir çocuk yüksek Turgud, bir gün bu müşkül vaziyetı ler. Hayka: bir binanın en üst katmdan aşağı düş bir daha ciddiyetle düşünmek ve biraz İşte, dedi, burada çalışacağız! da ısınmak için meyhanelerden birine Yerli aldanmamıştı. Bir aylık bir fagirip bir kaç kadeh konyak içmek istedi. aliyet Turgudun ümidinden kat kat fazJVIeyhanenin kapısmdan içeri girip du la altın meydana çıkartmıştı. Hayka: manh ve gürültülü muhitine göz gezdi Bir ay daha çalışırsak, dedi, bu rince masalann başında her ırktan, her damar bitecektir, o zaman döneriz. cinsten adamların konuşup bağınşmakta Yiyecek ve içecekleri kâfi derecede olduklannı gördü: Alman, İspanyol, idi. Onun için çalışmalarmı bir ay daha Çinli, Holandalı, Amerikalı.. En niha uzatmaktan çekinmediler. İki ay tamam yetteki masada bir yerli oturuyor, karşı olunca altın kanşık külçeleri büyük bir smda sert bakışlı, haşin tavırlı üç kişi ile torbaya doldurdular. Onu da kızağa yüksek sesle bir şeyler konuşuyordu. muhkemce bağladıktan sonra dönüş yoTurgud kulak verdi. Bu, konuşmadan lunu tuttular. ziyade münakaşaya, münakaşadan ziyaFakat Hayka böyle mühim bir servet de kavgaya, hatta adamakıllı bir kavgaya ele geçirmiş olmalanna rağmen gayet dübenziyordu. Üç beyazdan biri yerlinin şünceli görünüyordu. Turgud tabiatile müş. Sokakta bulunanlar çocuğun bir ağzından çubuğunu kaparak: bunun sebebini sormakta gecikmedi. saniye içinde parça parça olacağını tah Bu pis kokulu tütününle havayı Hayka dalgm düşünceli: min ederek bir taraftan çığlıklar kopar berbad ediyorsun, haydi buradan defol! Big Killerin, dedi, bize bir tuzak mışlar, bir taraftan da bu feci manzaraDiye haykınyordu. Yerli soğukkanlı kuracağından korkuyorum. Çünkü he yı görmemek için gözlerini kapamışlar. lığını son derece muhafaza ederek: rif bu suretle bir taşla iki kuş vurmuş ola Lâkin gözlerini açtıkları zaman garib bir * Peki, diyordu, artık tütün içmem, cak, hem bizden intikam alacak, hem de manzaraya şahid olmuşlar. Çocuk o cialtınlanmızı çalacak! Çünkü bu Big vardaki iki, üç radyonun antenini fakat buradan neye kalkıp gideyim. O zaman üç kişi birden bellerindeki Killer meşhur bir çetenin reisidir. Sika teşkil eden ve boydan boya uzanmış olan silâhlara el atarak yerlinin üzerine saldır go gangsterlerinden beter bir çetenin rei tellere takılıp kalmış. Hayır sahibleri amışlardı. Turgud bu manzara karşısında si.. şağıya bir yorgan gerdikten sonra telleri daha fazla dayanamadı. Hemen üç kişi Turgud yerlinin sözlerinin tam, kat'î kesmişler ve yavruyu sağ ve salim kurîle yerlinin arasma sokuldu ve beyazlara olarak çıkacağını tahmin etmemekle be tarmışlar. hitaben: raber, onları pek te yabana atmak isteTevekkeli eskiler, çıkmadık canda ü Ayıb değil mi, dedi, bire karşı miyordu. Onun için her ikisi de eller tetik mid var, dememişler! Üç! te ve kulaklar kirişte yürüyorlardı. Canım. Sana ne oluyor, sen ne kaYola çıktıklarının üçüncü günü idi. zağı durdurdu. Tahta bir sandığın dirışıyorsun? Öğleye doğru köpeklere garib bir sinir binden hızla bir paket çıkardı. Aklına Münakaşa ilerleyince bu sefer üçü lilik geldi. Turgud Haykaya: müthiş bir kurtuluş yolu gelmişti. Çetebirden Turgudun üstüne çullanmak iste Acaba ne var? cilerin kızağı tam nehrin üzerine girerdiler. Fakat Turgud en ileride olanın bir Dedi. Hayka meyus ve düşünceli: ken Turgud paketi ortaya fırlatmış ve tane çenesine, bir tane de midesinin üs Takib ediliyoruz! elinde kalan ucunu tutuşturmuştu. Haytüne adamakıllı bir yumruk savurunca Cevabını verdi. Sonra da ilâve etti: ka: herif boksta nakaut olmuş gibi yere seril Zannederim ki Big Killer çetesi.. Bu ne? diye telâşla sordu. Tur di. Arkadaşları bu hali görünce birer Hem de tam kadro ile.. Bir düzine kagud bir taraftan alnının terini silerek: kenara sindıler. Bütün meyhane hal dar haydud peşimizde.. Bir çeyrek, yir Dinamit! kı da «hurra!..» seslerile Turgudu takdir mi dakikaya kadar bize yetişecekleri muCevabını verdi. Bir saniye sonra mütve tebrik ettiler. hakkak.. Çünkü onlarm kızakları boş.. hiş bir patlayış buz tabakasını yarmış, O vakit Turgud kırmızı derilinin ya Her an bizden fazla yol alıyorlar. nma oturdu; evvelâ ismini sordu. HayKöpekleri var kuvvetlerile sürmeğe Big Killer çetesini takımile havaya sa ka olduğunu öğrendikten sonra: başladılar. Belki bu suretle onlarm eline vurduktan sonra tekrar parça parça nehgeçmeyi geciktirebileceklerdi; lâkin rin sularına kanştırmıştı. Bu adamlar senden ne istiyorlar? ** * kurtulmayı asla!. Tam o sırada önlerinDedi. Yerli sükunetle cevab verdi: Altın damarlannın yerini göster de kırk elli metro genişliğinde yeşil renkÜç gün sonra Nulatoya vâsıl olan memi... Eğer namuslu ve kendilerine i te bir saha göründü. Yolun üzerinde bir iki arkadaş külçeleri bizim paramızla nanılacak insanlar olsa pekâlâ göstere kordelâ gibi sağa sola kıvranarak uzanıbeş bin liraya satarak paralan aralannda yim.. Fakat işlerini gördürdükten sonra yordu. Hayka: taksim ettiler. Bundan maada Big Kilbana zırnık bile vermiyeceklerini biliyo Donmuş bir nehir! Dedi. Köpekler hızla bu sahayı da ler çetesini imha ettiklerinden dolayı da geçtiler. Turgud bir ağacın dibinde kı • Amerika hükumetinden mükâfat aldılar. Radyonun vapurlarda kullanılmaya başlandığı gündenberi kazalan vaktinde her tarafa haber vererek binlerc*. yüz binlerce canlar kurtardığını hepimiz biliyoruz. Fakat radyonun son defa yaptığı can kurtaranlık böyle faaliyete geçmesi neticesi değildir. Hiç işlemeden, olduğu yerde bu vazifeyi ifa etmiştir. tasına dokununca ziyalar faaliyete geç mekte, fotoğraf makinesi de içindeki sinema şeridine oradaki hâdiseyi tesbit etmektedir. Tabiî ertesi gün polis bu ;erid«i den hırsızı bulmaktadır. iyi amma, hırj sızların bundan sonra soyacaklan bir ka»| sanın bulunduğu odadaki görünmez zi1 ya lâmbalarını ve fotoğraf makinesini yok etmeğe teşebbüs etmek suretile işe başlamıyacaklarını kim temin edecek? Birer ceb defteri kazananlar Yarımşar düzüne mendil kazananlar Elâziz Emniyet müdürlüğü kısmı siyasî âmiri Hasanm oğlu Süleyman, Hayriye lisesi 91 Fahri Tunçay, Bursa Tuz Hanı bira acentası Cevdet Aslan oğlu Kemal, Ankara Muhasebat Divanı murakıblarından Tevfık Yaşar oğlu İlhan, Kayseri Siremenli mahallesi Al boyacı oğlunun evinde Settar, Ankara Hacı Doğan İbadullah caddesi 49 51 Salâhaddin, Bafra Kızüırmak okulu 56 K. Dönüm, Konya Muhacirpazarı Ab dülâziz sokağı 15 Rezzan, Bursa Hoş kadem mahallesi Sağlık sokağı 6 Ergün, Samsun tetkiki itiraz komisyonu reisi kızı Suna, Görele sabık icra reisi kızı İffet Kızıltuğ, İzmir merkez ilk okulu 74 Tekin Yaman, Tarsus orta okulu 119 Bursa Akbıyık caddesi İpekçioğlu çıkmazı 14 Ahmed Uysal, Nişantaşı kız orta okulu 989 Melâhat, Maçka Ihlamur sokağı 36 Fikret, Pertevniyal llsesi 305 Raşid Güner, îstanbul kız lisesi 805 Neclâ Günkut, Elâziz orta okulu 523 Esad Erdem, Köyiçi Küçükremzi sokağı 1 Saliha, Vefa erkek lisesi 465 Sabahad din, Lâleli Mesihpaşa sokağı 70 Neriman Teksur, Çatalca orta okulu 168 Kadri Üstel, İzmir Karataş tramvay caddesi 316 Lâçin Bilgen, Zonguldak Çaycuma ilk okulu 166 Mehmed Zeren, Alman mektebi birinci ihzarî sınıfı Resan Kut, Fatih Sofular 83 Hanife, Uzunköprü Gazi caddesi 2 Mehmed Balcı, İstanbul erkek lisesi 405 Hilmi Kaskal, Beyoğlu 9 uncu ilkmekteb 4 üncü smıf Güzin Uzunoğlu, Elâziz orta mektebi 259 F. Şendil, Yıldız Hâkimiyeti Milliyeti yatı okulu Pakize Başar, Kadıköy Güneş sokağı 3 Emine Aysel. Haziran Bulmacası Birer kitab kazananlar Konya Nafıa dairesinde Falih kızı Ferihan, Ayaspaşa Ulusal apartıman Ha san Cavid kızı Meliha, Güzel San'atlar Akademısinden Emel, Nişantaşı Saadet apartımanı Vecıhi Sezen, Feneryolu 41 Enver, Kabataş lisesi 826 Fikret Arıkan, Gemlik Atatürk okulunda Kerim Ta ran, Çarşamba merkez okulunda 62 Yaşar, Kayseri Gazipaşa okulunda smıf 4 Duran, Aksaray Sorgucu sokağı 25 Şermin, Gerede mahkeme başsekreteri oğlu Ziya, İstanbul 16 ncı ilk okul 362 Ahmed, Beşiktaş Yenimahalle 63 Fatma, Isparta orta okulu 63 Orhan Altınkurt, Karacabey Belediye veznedarı kızı Ni gâr, Beşiktaş Şenlikdede mahallesi Müşerref, Orta Ticaret okulu 1184 Kadri Sayraç, Kasaba Turgudlu Subaşı Baltacı Mahmud sokağı 78 Kenan, Malatya hükumet karşısında terzi Örfi kalfası Nuri, Konya Sıhhat eczanesinde çırak M. Bulum. Hediyeler perşembe gününden itibaren dağıtılmıya başlanacaktır. İstanbulda bulunanların gelip matbaamızdan almalarmı rica ederiz. Başka yerdekile rinkılere tarafımızdan gönderilecektir. Şu gördüğünüz çizgiler ortadaki yaba« nî öküzün boynuna atılmış bir kemend* dir. Kemendin bir ucu adamın elindsdix« Öteki ucu ise top gibi bir yuvarlak ta kılmış olan noktadır. Oradan ötesi ise ilmik yeridir. Bu kemendin bazı yerleri mahsus koparılmıştır. Evvelâ elle tutu « lan ucdan topa doğru giderek ve sonra topa bağlı her iki ucu ayn ayn takib ederek kopuk yerleri renkli bir kalemle yekdiğerine birleştiriniz, fakat o suretle ki hiç biri çaprazlama şekilde biribirinin üstünden geçmesin ve açık hiç bir yer kalmasın. Doğru halledenlerden birinciye beş lira, ikinciye iki lira, üçüncüye münasib bir hediye, diğer yüz kişiye muhtelif mükâfatlar verilecektir. Cevablar haziranın sonuncu gününe kadar «Cumhuriyet Çocuk Sahifesi» adresine gönderilmeli dir. Geç kalanlar ve yukanda yazdığımız şartlara riayet etmiyenler hediye kaza namazlar. Çocuk portreleri Ankarada yarbay Cemal oğlu Ünal Kanbay