10 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

10 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

Viyanalılar Ankarayı 4 0 mağlub ettiler istanbul Futbol Ajanı azledilmelidir Türk Spor Kurumu Başkanı General Ali Hikmet Ayerdem'e Muhttrtm General, Bilirsiniz ki İstanbul, Türk fut bolunun en eski ve en yüksek kau • nağıdır. Burada 12 tanesi birinci kümeye ve 9 tanesi ikinci kümeue mensub olmak üzere 21 futbol kulübü vardır. Böyle olduğu halde, Berlin Olimpiuadlarına iştirak edecek Türk futbol takımım seçmek için uapılan son iurnuvada, sabık istanbul Futbol Heueti, lâhik istanbul Futbol Ajanhğı 16 kisilik tstanbul takımım seçmekte üç büuük hataya düşmüştür ve bu hatasmda ısrar el • miştir. 1 Kulübcülüh, 2 Adam kauıncılık, 3 Beceriksizlik. Böyle mühim, millı bir spor işin de irtikâb edilen bu üç hata uüzün • den, istanbulun en iui futbocüleri, seçici heyete gösterilememiştir. Bu üç hata uüzünden, düşününüz ki Is tanbul gibi bir şehir, dün sahaua 10 kişi olarak çıkmıştır ve mütemadi • yen 10 kişi olarak ounamıştır. Dcfalarla milTı takıma girmiş olan en kıymetli futbolcülerimiz de bu elim beceriksizliği tribünlerden halk gibi leessürle ve gözleri uaşararak seu retmişleıdir. istanbulun üç dört kuvvetli takım çıkarabilecek kadar bol futbolcüsü arasından 16 kişiyi seçmekte mulhiş bir isabetsizlik gösleren ve bu 16 kişiyi bir araua toplauıp tam bir ta • kım uapamıuan ve nihauet iemsilî Bu esnada lzmir takımı yorulan bir oyuncusunu değiştirmek istedi. Hakem buna müsaade etmedi. izmirliler mutlaka oyuncu değiştirmek istiyorlardı. Hakem Federasyondan al dığı talimata göre buna müsaade etmi yordu. lzmir kafile reisi işe karıştı. Oyuncuyu değiştirmekte o da ısrar etti. Hakem bu vaziyette maça devam ederr.iyeceğini bildirerek müsabakayı tati! etti. Böylece, İstanbul îzmir maçı 1 1 e berabere iken çıkan ihtilâf yü zünden, daha 27 dakika varken, yarım kaldı. Maçın umumî heyeti itibarile bir sürü gol kaçıran İstanbul daha hâkim oynadı. Eğer, îstanbul takımı, dün, 10 kişi yerine tam olarak çıksaydı, hele, en kuvvetli şeklinde tertib edilmiş olsaydı, îzmiri yenerdi, hatta Vehab dahi oynamak şartile... Çünkü, son turnuva, ne zayıf kadrolarla çıkmış olmasına rağmen, îstanbulun futbol tekniği bakımından, hâlâ, Ankara ve îzmirden yüksek olduğunu göstermiştir. bir seçme maçma 10 ouuncu ile çı kan bu ajanlığa Futbol Ajanhğı değil; beceriksizlik acentaltğı demek daha doğru olur. Istanbulu temsil hakkı, dün, Islanbulun herhangi bir kulübüne Veriheudi, o kulüb sahaya muhakkck 16 oyuncu getirmeğe muvaffak olurdu. Elinde uüzlerce futbolcü olcn bu ajanhk, kulübcülük, adam ka • yırıahk, beceriksizlik gibi sebeblerle kendisine tevdi edilen vazifenin katiyuen ehli olmadığını ispat eimişür. Muhterem başkan, yeni spor ni • zamnamesinin size verdiği salâhiuet le, Türk sporuna zararlı zihniuetle hareket eden bu beceriksiz Futbol Ajanını azletmenizi bütün istanbul futbolcülüğü namma sizden rica e • diyoruz. Bu meselede bütün istanbul spor efkârı umumiuesinin bizimle beraber olduğuna zerre kadar şüphe etme uiniz ve bu iddiamızı tahkik etmck te elinizdedir. Spor efkârı umumiuesini bu kadar hiçe sayan, vazifesinin ehemmiuetine bu kadar lâkaud kalan, otorileden bu kadar mahrum bulunan bir Fulbol Ajanı, uarın Islavbul futbolcülerini ve kulüblerini birbirine düşü rebilir. Böule bir hâdiseye meudan kalmadan eski zihniuttle uürüuenıeri ortadan kaldırmak, Türk Spor Ku rumu Cenel Başkanlığmın en büuük vazifesidir; bu vazifenin ifasım dt • CHMHURÎYET 10 Hazîran 1936 Fikretin attığı, lzmir kalecisinin tuttuğu penaltı [Baştarafı l inci sahifede] hacimi noksan olarak sahaya çıkhğı zaman bütün halk İstanbul Futbol Heye tinin tam takım bile çıkaramadığını ve merkez muhacim mevkiini boş bıraktığını esef ve hatta hiddetle gördü. lzmir takımı: Mahmud Ali, Fethi Adil, Hakkı, Nurullah Hakkı, Said, Fuad, Basri, Şükrü şeklinde sahaya çıktı. Vehab, Ankara maçında sakatlandığını ileri sürerek takımında yer al mamıştı. Hakem Ankaralı Sedaddı. Oyun îzmirin akınile başladı. İzmir lilerin müessir olması muhtemel bir hücumu İstanbul kalesi önünde kırıldı. Üçüncü dakikada Haşime takılan bir çelme yüzünden (penaltı sahası içinde olduğu için) İzmir aleyhine bir penaltı verildi. Fikret, hafif ve yere süriinerek tıngır mıngır giden bir şütle topu İzmir kalecisinin eline teslim etti. Oyunun onuncu dakikasmdayız. îkı taraf müsavi fakat îstanbulun dört mu hacimle yaptığı akmlar daha tehlikeli. Fikretle Haşim iyi anlaşıyorlar. îstanbul takımında Esad bugün çok iyi oynuyor. Kale önünde iyi bir pas alan Haşim kuvvetli bir şüt çekti, fakat top direğin üzerinden geçti gitti. nnir kalesi oyunun on üçüncü daki k . nda gene bir tehlike atlattı. Hâkimiyet İstanbul muhacim hattındadır. Ha kem avantaj kaidesine hiç riayet etmiyor. İstanbulun üç güzel akınını î zmmn fa vullannı cezalandırmak içın beyhude yere kesti. Herkes İstanbul takımının tamamlan masını bekliyor. Fakat hernedense oır türlü tamamlanamıyan İstanbul takımı gene on oyuncu ile devam ediyor. Top on dakikadanberi ilk defa ola rak istanbul kalesi önünde dolaşmağa başladı. Bu, çok sürmedi, îstanbul tekrar hücumda. On sekizinci dakikada Haşi min çok güzel bir şütü direğe çaparak avuta gitti. Tribünün önünde spyunmuş duran on birinci oyuncuyu yani Melihi İstanbul Futbol Ajanı süs olarak soydurmuş; zavallı Melih, ya kendisini beyhude yere fena vaziyete düşüren ajanı dinlemiyor, yahud da ajan, onu maça sokamıyor. îzmir solaçığı İstanbul kalesi yakın lannda ayağına geçirdiği topu sıkı bir şütle Mehmed Alinin ellerine attı. 23 üncü dakikada İzmirliler iyi bir akın neticesinde sağiçleri vasıtasile güzel bir şüt attılar. Mehmed Ali bunu kolayhkla kurtardı. Tam bir hücum hattınm bütün yükünü dört kişi ile taşımağa mecbur olan îstanbul takımı eksikliğine rağmen mü kemmelen akıyor, fakat kale önünde sı kıntı çekiyor. Haşimden, Şerefe oradan dolaşarak Niyaziye giden top büyük bir talihsizlikle kalenin direğine vurarak dışarı gitti. îstanbul takımı bir dakika zarfında kale önünde evvelâ kaleci ile karşı kar şıya kalan Niyazi, sonra Haşim ve daha sonra da Şeref muhakkak goller kaçır dılar. Belli ki merkez muhacimin eksikliği çocuklan sinirlendirmiştir. Şimdi lzmir takımı da canlandı ve muhacimleri îstanbul kalesine tehlikeli bir kaç hücum yaptılar. Oyunun otuzuncu dakikasmdayız. Oyun aşağı yukan mü savi amma İstanbul daha tehlikeli akın lar yapıyor. îstanbul takımının bilhassa müdafaasında anlasamamazlık var. 33 üncü dakikada îstanbul takımı Şerefin ayagile yüzdeyüz gol olacak bir fırsat daha kaçırdı. Kalecinin elinden düşen top gene içeri atılamadı. 35 inci dakikada istanbul takımı adamakıllı hâkim oynamağa başladı. İzmir aleyhine bir korner gene boşa gitti. Herkes «ah bir merkez muhacim olsa, îstanbul mutlaka kazanacak» diyor. Fakat merkez muhacim gelmiyor; onun gene elinde sigarası futbol ajanı kenarlarda dolaşıp duruyordu. Bir aralık Mehmed Reşad da oyundan çıktı, îstanbul dokuz kişi kaldı. Tek ihtiyat Melih kenarda, seyircilerle beraber maç seyrediyor. Bu hal, îstanbullu seyircileri fena halde ve bihakkin sinirlendiriyor. Söylenenleri al'an işitmiyor; galiba kulaklarına pamuk tıkamış. Haftayma dört dakika var. Izmirin iyi bir akını İstanbul müdafaasında kırıldı. îlk devre istanbulun golsüz hâkimi yeti altında bitti. Bu devrede dört mu hacim, sık sık îzmir kalesine inmişler \z fstanbulun daha teknik oynadığını göstermişlerdi. lzmir kalesi önünde heyecanh bir an ise tehlikesiz geçiyor. 18 inci dakikada Üniversitesi atletleri arasında yapılan Viyana sol açığının bir şütünü Ankara büyük atletizm maçında Galatasaraylı Irfan gülle atmada büyük bir muvaffa kalecisi güzel bir plonjonla kurtardı. kiyet göstermiş, gülleyi 14.51 gibi bir Viyanalıların 2 nci, 3 üncü, mesafeye savurmak suretile yeni bir röve 4 üncü golleri kor yapmıştır. Top Ankara kalesinden uzaklaşmıyan îrfan bu mevsim yaptığı üç müsabakatehlikeli bir vaziyette iken Viyana sağ nın her birinde yeni bir rökor yapmak suiçi ikinci golü yaptı: Viyana 2, Ankara 0 retile muvaffakiyet göstermiş olmaktadır. Viyanalılar kendi kaleleri önünden At yarışları 26 temmuzda çıkardıkları topu mükemmel bir paslaşma başhyor ile Ankara kalesine kadar götürdüler. Büyük bir tehlike teşkil eden bu hücum, îstanbul at yarışlarına 26 temmuzda sağ açıklarının ıskası yüzünden muhak Veli Efendı koşu yerinde başlanacak kak bir gol fırsatını kaçırmalarile netice tır. Kosuların programı şu suretle tesbit lendi. edılmiştir. Viyana sol açığı geriden aldığı topu çok rahat bir şekilde Ankara kalesine kadar götürüp hafifçe ortaladı, Viyana sağ içi tabak gibi önüne konulan topu kuvvetli bir şütle 28 inci dakikada üçüncü defa Ankara kalesine soktu: Viya na 3 Ankara 0. Ankara yorulmuştu, Viyanalılar azamî sürat ve gayretle çalışıyorlardı. Gene güzel bir kombinezondan sonra sağ içleri vasıtasile 2 ncı dakikada dördüncü gollerini yaptılar: Viyana 4, Ankara 0 Ankara takımı çok canlı oynamağa başladı. Gene futbolcular, büyük gayret sarfederek bir seref sayısı atmak istiyorlar. Fakat teknik noksanları hücumlarını semeresiz bırakıyor. Viyana kalesine ceza çizgisi yakınından çekilen bir firikik boşa gitti. Oyun Viyana kalesi civarında oynanmağa başladı. Fakat Viyana galibiyeti garanti etmiş olduğu için azamî soğukkanlılıkla çalışıyor, enerjik fakat tekniksiz Ankara hücumlarını kolayca kesiyor. Oyunun son dakikalarına yaklasıyo ruz. Ankara takımı hâlâ çok canlı bir şekilde uğraşıyor. Fakat bu neticesiz mücadele karşısında Viyanalılar, dört golün verdiği büyük emniyetle rahat ve hâkim oynuyorlar ve müsabaka onların hakimiyeti altında 40 bitiyor. Ankara, çok enerjik bir takım olmasına rağmen teknik ve tabiye itibarile za yıftı. Viyanalılar, memleketlerine fena vaziyette dönmemek için hem çok gayretlı oynadılar, hem de seri bir oyun çösterdiler. Böylece lzmir ve îstanbul karşısında gösterdikleri fena oyunun fena !ntıbaını bir dereceye kadar silmeğe mu vaffak oldular. Böylece dört takımın iştirakile yapılan bu turnuvada: istanbul hiç yenilmemiş, bir defa ga lib gelmiş, iki defa berabere kalmıştır. Viyana, bir defa yenmiş, bir defa ysnilmiş, bir defa berabere kalmıştır. lzmir, bir defa yenmiş, bir defa yenilmiş, bir defa berabere kalmıştır. Birinci haftadaki koşulara iştirak eden atların her biri yüzer liraya satılıktır. Birinci koşu yerli yarım kan îngiliz tayları arasında yapılacaktır. İkinci kosu dört ve daha yukan yaşta ve 1936 yılı zarfında aldığı ikramiye miktarı 500 lirayı doldurmıyan halis kan Îngiliz atları arasında yapılacaktır. Üçüncü koşu dört ve daha yukarı yaştakı ve hiç koşu kazanmamış yerli yarım kan Arab atlarile halis kan Arab atlan arasında yapılacaktır. Dördüncü koşuya üç ve daha yukan yaştaki halis kan îngiliz kısrakları iştirak edecektir. 5 inci koşu da 4 ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan îngiliz at ve kısraklan arasında icra edılecektir. İkinci hafta yani 2 ağustosta da beş koşu yapılacaktır. Bu koşular da halis kan Arab ve îngiliz at ve kısraklarla yarım kan Arab ve îngiliz at ve kısraklan arasında vapılacaktır. tkinci devre Ikinci devre başlarken Futbol Ajanı bir sürü yalvarmak suretile Melihi sa ğaçık olarak sahaya soktu. Fakat, bu defa da Niyazi anlaşılan merkez muhacim oynaması teklıf edildiği ve bunu yapa mıyacağını bildiği için sahayı terketti. istanbul takımı gene on kişi ile oyuna başladı. Bu defa Niyazi gibi iyi bir sağ açığın yerine hem üçüncü derecede bir futbolcü, hem de sakat olan Melih oy nuyordu. îlk dakikalarda îstanbul aleyhine çekilen korner îzmirli bir oyuncu nun topu elile tutması yüzünden kaçırıldı. İstanbul takımı îzmiri sıkıştırmağa başladı. lzmir aleyhine çekilen korner boşa gitti. Sağdan çekilen serbest vuruş ta dışarı gitti. Ceza çizgisinin dışından atılan fırıkıki Fikret kalecinin eline attı. îzmirin mu kabil hücumu duruldu. Izmirin üstüste yaptığı iki hücum kesildi. Onuncu dakikada îzmir kalesi ŞerefHaşim Fikret kombinezonundan tam gol yerken gene kurtuldu. Fikretin uzaktan aldığı bir pası kale ye kadar götürüldüğü halde çekilen şüt kalecinin göğsüne çarptı. Şimdi İstanbul, yalnız muhacimle oynuyor. Çünkü, Melih hiçbir işe yaramıyor. Fena halde si nirlenen halk avaz avaz bağırıyor: «Melih dışarı çık!» istanbul Futbol Ajanının kayırayım derken feci bir vaziyete düşürdüğü za vallı Melihe acımamak kabil değil. On dördüncü dakikada Melih dışan çıka rak yerine Niyazi girdi. îstanbul gene on kişi. leriz. CUMHUR1YET Sekizinci dakikada Ankara kalesi bir kornerden kurtuldu. Viyanalılar hakimiyeti elde ettiler. On beşinci dakikada kaleci ceza çizgisınden dışarı çıktığı için çizgi üzerinde Viyana kalesine bir favul çekildi. Top kalecinin elinde kaldı. Ankara takımı sert ve favullu oynamağa başladı. Ankara sol açığı kale yakınlarında yakaladığı topu havaya atmak suretile iyi bir fırsat kaçırdı. Ankara çok canlı, fakat ayni zamanda favullu oynuyor, oyun bu yüzden sık sık durduruluyor. Viyanalılar sağ açıkları ve .cağ içleri vasıtasile iki büyük fırsat kaçırdılar. Bursada atletizm müsabakaları Bursa (Hususî) Atletizm teşvik müsabakalarının bırıncısi Atatürk stad yomunda 3,000 den fazla seyirci önünde yapılmıstır. Seyirciler arasında Valimiz Şefık Soyer de bulunmuş ve rökortmen atletleri bizzat tebrık etmiştir. Bu müsabakalara Acaridmanla Muradiye spor kulüblerinin atletleri girmişlerdir. 200, 400 metro koşularla yüksek atlama, uzun atlama ve 1 0 0 x 4 bayrak koşularının Bursa rökorları kırıldığından atletlerimizin çok çalıştıkları anlaşılmıştır. Acaridmandan Ramazan, yüksek ve uzun atlama rökorunu kırmıştır. Gene Acaridmandan Nazmi 200 ve 400 metro koşularının rökorunu kırmıştır. 1 0 0 x 4 bayrak koşusunu da Acaridman takımı kazanmış ve evvelki rökorları kırmıştır. Viyanalıların ilk golü 25 inci dakikadayız. Ankaralılar sıkışık bir halde müdafaaya geçtiler, Viyanalılar rahat ve yerden oynuyorlar. Şimdi teknikle enerji çarpışıyor. Tekniksiz e nerji yorulunca, tekniğin galib geleceği şüphesiz... Viyana sol içinin uzaktan ve kuvvetli çektiği bir şüt direğe çarparak geri geldi. Ayni anda Ankara aleyhine bir f»vul Fakat dünkü eksik ve zayıf İstanbul çekildi. Kaleden geri gelen top sol için takımı, ilk aniarda bir sürü gol kaçırdık kuvvetli bir şütile gol oldu. Viyana !. tan sonra, belki, îzmire yenilebilirdi; îz AnkaraO. mirliler, oyuncu değiştirmekte ısrar edeViyana müdafii uzaklarda topu elle rek maçı yanda bırakmak suretile bu fır kesti. Uzaktan çekilen firikiki kaleci yasatı kaçırmış ve böylece, îstanbul futbol kaladı. Ankara kalesine yapılan anî bir ajanhğının beceriksizliğini örtmüş oldu hücumda sol için şütü direği yalıyarak dılar. şarı gitti. Ankara 38 inci dakikada sağdan Viyana aleyhine bir korner çekti. KolayhkYarım kalan İstanbul İzmir maçın la kurtarıldı. dan sonra Ankara Först Viyenna maViyanalıların geriden başlıyan güzel çı başladı. bir hücumu Ankara kalesi önünde ViyaAnkara takımı İstanbula 31 mağlub na sol açığının dışan giden bir şütile neolmuş, îzmire 21 galib gelmiş, üçüncü ticelendi. maçı da mutlaka kazanmak gayretile saHâkim oynıyan Viyana takımı ilk haya çıkmıştı. Takım: devreyi 1 0 galib bitirdi. Bu devrede AnCihad Mehmed, Ali Rıza îbrahim, kara, yüksek gayretile hasmının oyununu Semih, Gazi Resai, Bekir, Yaşar, Mübozabilmiş fakat daha fazla birşey yapanir, Ömer şeklindeydi. mamış, kendisi de iyice yorulmuştu. ViViyana takımı da bu maça Geşvay yanalılar ise, devre arasında dinlenme delden mahrum olarak çıktı, fakat bu den maça devamı teklif edecek kadar meşhur oyuncu çok ağır oynadığından, zinde idi. onun eksikliği, Viyanalıların aleyhine tkinci deure değil, lehine oldu. Çünkü muhacim hattı dün çok seri oynadı. Viyanalılar düzgün ve hesablı bir oHakem Galatasaraylı Suphinin idare yunla hemen hücuma geçtiler. Oyunun sindeki oyuna Ankaralılann hücumile ikinci dakikasında Viyana sol içinin kuvbaslandı. vetli bir şütü kale direğinin yanından geİlk saniyelerde Viyanalılara bir favul çip gitti. ikinci bir Viyana hücumunun oldu. Akabinde Ankara aleyhine bir fa kaleve giden şütünü azkalsm Ankara vul çekildi. Viyana sağ açığının kuvvetli müdafilerinden birinin kafası Ankara abir şütü kalecinin ellerinde kaldı. Anka leyhine gole çeviriyordu. Viyana kalesinden gelen topu yaîcalıranın güzel bir hücumunu Viyanalı kaleci iyi bir meharetle kurtardı. Ankaranın yan sağ iç Ankara kalesinin en yakın soldan yaptığı kuvvetli bir hücum Viya noktasından topu dışarı attı. Gene sağ için güzel bir şütü direğin üzerinden gitti. na müdafaası önünde bozuldu. Viyana takımının kuvvetli ve düzgün Viyana iyice hâkim, Ankara fazla gayhücumları oyunda müessir olmağa başla ret sarfına başladı. Oyun müsavi bir vadı. Ankara takımı fazla gayret ve enerji ziyet aldı. îki taraf hemen hemen ayni sesarfetmek suretile oyuu bozmağa çalışı kilde hücum ediyor. Yalnız Viyana hücumlan çok tehlikeli, Ankaranın akınlan yor. Top gazetesi hususî bir nüsha çıkardı tki tarafın golleri Fikretin çektiği bir kornere Esad ye tişti bir kafa vurdu. îzmirli bir oyuncuya çarpan top on beşinci dakikada îzmir kalesine girdi. On sekizinci dakikada İstanbul kale sine yapılan bir hücumda lzmir solaçığı tarafından güzel bir şütle gol oldu. Först Viyenna 4, Ankara 0 Oyunu yarım bırakan hâdise Izmirin ikinci bir hücumu Mehmed Ali tarafından güçlükle kurtarıldı. istanbul kalesinden kurtulan top hemen îzmir kalesine kadar geldi. Haşimin güzel bir şütü kale direklerinin yanından dışarı gitti. Top gazetesi dünkü muhtelit takım ve Viyana maçlarını bütün tafsilâtile oku yucularına vermek için hususî bir nüsha Ankara, bir defa yenmiş, iki defa ye çıkarmıstır. içinde maclara aid ondan fazla renilmiştir . Yugoslav boks şampiyonu sim ve Viyana takımı kafile reisile o yuncularının millî takımımız hakkındaki geliyor mütaleaları bulunan bu nüshayı okuyu Yugoslavya 66 kilo boks şampiyonu cularımıza tevsiye ederiz. cuma günü şehrimize gelecek, Galata Feneryılmaz kulübünün saraylı boksör Melihle karşılaşacaktır. kongresi Melih, bu maçı kazandığı takdiıde Feneryılmaz kulubü başkanlığmdan: Olimpiyada gitmek hakkını kazanmış oKulübumüzün yıllık genel kongresi lacaktır. 14/6/936 pazar günü saat 13 te Fener Irfan, İngilterede yeni bir de kulüb merkezinde toplanacaktır. Derökor yaptı ğerli kulub üyelerimizin gelmelerini diIngiltere amatör atletlerile Kembriç lerim. Maçları hararetle takib eden seyircilerden bir grup Ankara Förtt Viyenna maçından bir görünüş