20 Haziran 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Haziran 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

20 Haziran 1936 CUMHURİYET IfA TAYYARE DÜELLOSU B;LG;LER Gürültünün öniine işte böyle geçilir! Avrupa ve Amerikada olduğu gibi bizde de gürültü ile mücadele başladı ve epeyce faydası görüldü. Fakat Amerika hükumeti bu hususta çok şiddetli davrandığı için şehirlerde her taraf suspus ol muş, patırtıdan zırıltıdan kafaları kazana dönmüş olan bir çok insanlar da rahata kavuşmuşlardır. Amerika hükumeti gürültü ederken suç üzerinde yakalananlardan hemen oracıkta o dakikada para cezası almaları için polislerine emir vermiştir. Gürültü cezasının tarıfesi şu şekıldedir: Bir şoförün sebebsız korne çalması bir dolar. Bir şoförün sebebsiz klâkson çalması bir buçuk dolar. Motörünü lüzumsuz gürültülü yapan kamyon şoförlerinden iki dolar. Arkada açık bırakılmış hava borusundan beş dolar, gürültü ile hareket eden deniz motörlerinden beş dolar, güğümlerini takırtadarak taşıyan süt MCMLCkETLEMC * ÇOCUKLAR. I I M^^ ^^^ ^ ^ ^ ^ ^L B ^^w J^^^^^Ti. Tibetlilerin canlı mabudları Tibetlilerin dini bir çok Uzakşark kavimlerininki gibi «Buda» mezhebidir. Bu dinde ruhun ebedî olduğu ve ölen bir vücudden çıkmca yeni doğan bir vücude girdiğine inanıhr. E tabii, bu mezhebin müessisi olan Budanın ruhu da asırlardanberi birçok insanların vücudüne girip çıkmakta, cesedden cesede dolaş maktadır. İşte «Buda» mezhebi salikleri bu adamlara «Yaşayan Buda» «Canlı mabud» ismini verirler. Tibetliler bunu kendilerinin baş papazı ve hükümdarı «Dalaylama» nın şahsında tecelli ettirirler. Yalnız ne varki bu zavalhlar ekseriya çocukken Dalaylama intihab olunup çok defa da genc yaşla rında ölürler. Çünkü bunları seçen lamalar, yani Tıbet papazlarıdır. O çocuğun büyüyüp te kendilerine hükme'meğe kalkıstığını görünce gizlice zehirleyip öldürürler. Bunu üzerine de yeni Dalaylamayı Bundan iki sene evveldi. Bütün dün ya gazeteleri o meseleden bahsedıyorlar, Büyük Harbde tayyarecilık etmiş iki Ingiliz zengininin, J. Javvis ile H. Butlerin aralarmda geçen bir münakaşa yüzün den havada, tayyareler içinde birbirlerile düello etmeğe karar verdıkleri hakkında uzun uzadıya neşriyatta bulunuyorlardı. Dıiello pek müthiş ve ağır şartlar içinde cereyan edecekti. Tayyarelcr Fastaki Melila şehrinin 45 kilometro açığında deniz iizerinde karşılaşacaklar, iki taraf yekdiğerine mitralyözle ateş edecek ve tayyarelerin içinde tahlisiye aletlerinden hiçbiri bulunmıyacak, yaralanıp, maki nesi sakatlanıp, tayyaresi delinip düşen mutlaka boğulmağa mahkum olacaktı. Bu iki îngiliz Fasta ticaretle meşguldüler. Aralarındaki münakaşa Merakeşte «Millî Kulüb» de poker oyunu yü zünden olmuştu. 1934 mayısının 9 uncu günü sabahı iki rakib tayyarelerine binerek denize a Cildılar. Bu mücadeleyi seyretmek için birçok zenginler hususî vapurlar tutmuş lardı. Bu vapurlar mücadele sahasından iki bin metro uzakta durdu. Herkes dürbününü gözüne tutarak başlıyacak olan vuruşmayı dikkatle takıbe hazırlanıyor du. cülerden on dolar, penceresi açık olduyaparken giydikleri kor ğu halde radyosu faaliyette bulunanlarkunc maskelerden biri dan 15 dolar ceza alınmaktadır. seçme işi başlar, bazan bu ameliye seneHele sonuncu pek mükemmel.. Çünkü lerce devam eder. Budanın ruhunu taşıyaz gelince radyo gürültüsünden bizim yan ruhanî reisin öldüğü günden itibaren Istanbul mahallelerinin çoğu oturulamaz hale geliyor. Herkesin rahatsız olup oldoğan çocukların hemen hepsi Tibetin madığını düşünmeden pencerelerini ver merkezi Lahassaya getirilerek muayene yansın fora edip makinelerirü üst perdeedilirler. Vücudünde Buda olması ihtiBazı gazeteler gerek geçen sene, ğe den işleten nezaketsizlerin bini bir paramaline aid haricî bazı işaretler görülen rekse bu sene mayısın 9 unda tayyare dü yal çocuk Dalaylama seçilir. Bazan da Buellosunun yıldönümü münasebetile onu danın ruhunu taşıdığı için Dalaylama hatırlatacak neşriyatta bulunmuşlardı. Bu kendisinden sonra gelecek Dalaylamayı mayısın onuncu günü o neşriyatın aka bizzat intihab eder. binde îngiliz gazetelerinden biri Avus Göz yaşlarının kıymeti Dalaylamanın vazifesi dinî meselelerle tralyanın merkezi Sidney şehrinden müsAmerikanm bazı yerlerinde evlenip uğraşmak, ilâhiyat tahsil etmek ve civar tear bir imza ile uzun bir telgraf aldı. boşanmak çok kolay amma, bazı yerleTelleyip pullıyarak gazetenin sütunla rinde de izdivaç vadile erkeğin kadını vemilletlerin dillerini öğrenmektir. Bu iş nna geçirdiği bu telgrafta Butlerin sağ ya kadının erkeği aldatması işlerinde kolay olsa da papazlarla geçinememek olduğu ve Avustralyanın ücra bir kasa mahkemeler çok ağır kararlar veriyorlar. yüzünden genc yaşında zehirlenip ölmek basında Tomson ismi altında yaşamakta işte onlardan meraklı bir misal: temenni edilir bir akıbet olmasa gerek. Nihayet iki taraflı hücumlar başladı. bulunduğu bildiriliyordu. Gene o telgraNevyorkun zengin fabrikatorlanndan Seyircüer sinema filimlerindeki tayyare fın hikâye ettiğine göre Butler herkesin Biri evlenmek istiyor. Ağır ailelerden biçarpışmalarından daha hakikî sahnelere önünde rakibile birlıkte tayyaresine bi rinin kızile nişanlanıyor. Gencler bir müd11 Büyükçekmece Mimar Sinan Bilmeceyi doğru çözenlerden bize fojahid olarak heyecandan heyecana dü nip havalandıktan ve bir müddet müca det birlikte gezip tozuyorlar. Iş nikâha toğraf gönderenlerin resimlerini bu köyünde Raif. jüyorlardı. Tayyareler birbirlerinin al deleye iştirak ettikten sonra yukanda hi karar vermeğe gelince iki tarafın arasm hafta da basmıya devam ediyoruz. Yal12 Ankara Mimar Kemal ilk okulu tmdan geçip, üstünden aşarak, mitralyöz leli bir ricat gibi gösterdiğimiz deniz yü da bir anlaşamamazlık hasıl oluyor. Fab nız burada resmi çıkmak mutlaka he 136 Faruk. 13 Gerede Ziya Gökalp okulu Ferid lerin durmak dinlenmek bilmiyen faali züne iniş esnasmda suya atlamış ve tay rikator evlenmekten vazgeçiyor. Fakat diye kazanmış olmaklığa delâlet etmez. 14 Tavşanh İstiklâl okulu 483 Ali. yetlerine bir dakika bile fasıla vermiye yaresini evvelce hazırlamış olduğu terti kız derhal mahkemeve müracaat ederek Mükâfat alanların isimleri her ay ba15 Ankara baytar merkez lâbora rek yekdığerlerini mahvetmeğe çalıjıyor bat sayesinde tekrar havalandırmıştı. zarar ziyan istiyor. Genc kızın istidasına şmda neşrolunan büyük listeye yazılır. Soldan sağa sıra ile: tuarı muhasıbi kızı Adviye. Kendisi, elbisesinin içine giydiği mantarlardı. bağlı olarak mahkemeye verdiği zarar ziIı çamaş» sayesinde mücadele sahasın 1 Kadıköy Feridbey sokak No. 36 yan listesinde şu rakamlar var: Bir an geldi, tayyarelerden biri muhadan uzakta bir müddet denizde kalmış, Selim. Fazla kalan sütü ne rebe sahasından uzaklaşır gibi oldu. O Nişanlısma hoş görünmek için yaptırsonra bir balıkçı kayığı tarafmdan kur 2 Galatasaray lisesi 1608 Hamid. yaparsmız? teki peşini bırakmıyordu. Derken denize dığı elbiselerin bedeli: 10,000 dolar. 3 17 nci ilk okul 50 Muallâ Baysoy tanlmıştı. doğru inmeğe başladı. Denize batmasına Onunla gezip tozmak için kaybettiği Muallim Çiftçilerin sütten muhte4 Beşıktaş Yenihamam sokağı 17 Bazıları bu haberi vaktile cereyan et vaktin kıymeti: 20,000 dolar. ramak kalmışken tekrar doğrularak mülif şekilde ne suretle istifade ettiklerini Nazmi. uzun uzadıya anlattım. Hulâsaten gecadele meydanına atıldı. Anlaşıhyordu miş faciamn acıkhlığını nazan dikkate Aynlma neticesi meyus olarak dök 5 29 uncu ilk okul 154 Aytekin. ne tekrar ediyorum. Çiftçi, sütü ailesiki bu, karşı tarafa muzaffer olmuş hissini almadan küstahça yapılmış bir lâtife te tüğü göz yaşının kıymeti 100,000 dolar. 6 îstanbul Erkek lisesi 325 Celâl. nkı ihtiyacı için sarfeder. Ondan terevererek onu gevşetmek, sonra da zâfın lâkki ettiler. Fakat birçoklan ise AvusBu listeye bakılınca brzim sık sık dök7 Petıdik ilk okul 258 İhsan Arayıcı. yağ, peynir ve saire vücude getirir. Budan istifade ederek ansızın vurmak ga tralyanın ücra kasabalarından birinde mekten çekinmediğimiz göz yaşlarının 8 Razgrad Rakaviski Mehmed. na rağmen bazan geride süt kalırsa buyesine matuftu. hakikaten Butlere benzer Tomson ismin Amerikadaki kıymetinin, adeta eski şa9 Ankara Ulus ilk okulu 835 Nevin. nu ne yapar? Heyhat, manevrasını iyi yapamadı ga de bir şahsm yaşamış bulunduğunu öğ irlerin benzetişleri gibi inci fiatine yükKüçük Saim Tekrar ineğin. ağzına 10 Bakırköy Kartaltepe Gencler liba.. Çünkü karşı taraf hâlâ tetikte ol rendiler. Lâkin bir aydan fazla bir müd seldiği anlaşılıyor. döker muallim bey! sokağı 46 Nermin Aygen. duğunu pek çabuk ispat etti. Düşmanı sa dettenberi yapılan tahkikat ve takibat Şu gördüğünüz çizgiler ortadaki yabayısız kurşun yağmuruna boğdu ve de Tomsonun bulunup şahsan meydana çıÇocuk portreleri min kasden denize doğru inen tayyare kanlmasını temin edemediğine göre in nî öküzün boynuna atılmış bir kemendbu sefer kanadları kınk, her tarah dehk dir. Kemendin bir ucu adamın elindîdü. san bu işi neye hamletmek icab edeceğini deşik bir şekilde yıldırım süratile aşağıya Öteki ucu ise top gibi bir yuvarlak ta bilemiyor. Ya Butler bir başka isim ve düşüyordu. kılmış olan noktadır. Oradan ötesi ise şahsiyet altında başka bir diyara göçetti, Bir iki saniye sonra mavi deryanm orada yaşıyor, yahud da düellodan böyle ilmik yeridir. Bu kemendin bazı yeıleri iîalgalı sathına hızla çarpan tayyare yir bir hile ile kaçıp ta hilesinin meydana çıkmahsus koparılmıştır. Evvelâ elle tutu mi yirmi beş metro yüksekliğinde büyük ması şerefsizliğini uzun müddet üzerinde lan ucdan topa doğru giderek ve sonra bir su tabakasını havaya kaldırmıştı. Gasürükliyemiyeceği için bu sefer kendi artopa bağlı her iki ucu ayn ayrı takib elib gelen tayyare ise, yenerek öbür dünyaya yolladığı rakibine son hürmeti ifa zusile hakikî ve kat'î olarak yer yüzün derek kopuk yerleri renkli bir kalemle eder gibi bu mıntakanm etrafmda birte den kaybolmayı tercih etti. Orası henüz yekdiğerine birleştiriniz, fakat o suretle viye dönüyordu. malum değil! ki hiç biri çaprazlama şekilde biribirinin O vakit seyirci vapurlannın arasında üstünden geçmesin ve açık hiç bir yer Melâhat ütü ütülüyor! bulunan hususî bir yatın kaptanı makiniskalmasın. Annesi yarı nemli beyaz yazlık en | tine: Doğru halledenlerden birindye beş tarısını Melâhate uzatarak: Son süratle haza mahalline! lira, ikinciye iki lira, üçüncüye münasib Kızım, dedi, yavaş yavaş ev işlerine Emrini verdi. Yat iki dakika sonra obir hediye, diğer yüz kişiye muhtelif mü: alışmalısm. Al şunu bakayım, güzelce rada idi amma, denizin üzerinde hiçbir ütüle! kâfatlar verilecektir. Cevablar haziragey görünmüyordu. Sandalla adamlar innm sonuncu gününe kadar «Cumhuriyet Melâhat annesi mutfakta meşgulken dirilerek uzun müddet aranılıp taranıl bir müddet entariyi ütülemekle uğraş Çocuk Sahifesi» adresine gönderilmeli masına rağmen de meydana birşey çık tı. Sonra annesine seslendi: dir. Geç kalanlar ve yukanda yazdığımız Anneciğim, entarinin bir tarsfı amadı. Çarpışanlarm mağlub olduklan şartlara riayet etmiyenler hediye kaza Salâhaddin Rifatın oğlu Sinanın takdirde bütün dostlanndan ve yaban damakılh kızardı. Öte tarafını çevire Zürafa amca arkadaşı Maymuna yeni bir kuyruk tedarik ediyor | namazlar. güzel bir pozu pılarından kendilerini kurtannağa teşeblyim mi? büs etmemelerini vaktile rica eylemiş olmalarına rağmen insanî vazifesini ifadan geri kalmak istemiyen yat sahibi de diğer seyirci vapurlar kafilesine katılarak sa hile döndü. O günkü bütün dünya akşam gazetelerinin ilk sahifelerinde tayyare düellosu neticesinde mağlub olarak ölenin za vallı H. Butler olduğu büyük harflerle yazılı idi. Butlerin îngilteredeki dostla rile, Fastaki ahbablan gürlerce onun kaybolup gitmesine teessüf ettiler. J. Jawisin muhibleri ise kazandığı muvaffa kiyetten dolayı arkadaşlannı nihayetsiz tebriklere boğdular. Birçok meraklı hâ diseler gibi aradan aylar geçince bu mühim vak'a da unutulup gitti. *** Amerikadaki Japon sefirinin küçiik kızile Japon sahne artistle tînden Şaşiko Şiba geçenlerde Holivuda gitmişler ve bu miinasebetle küçiik Shirley Temple'i ziyaret ederek ona Japonyadan getirdikleri birçok hediyeleri vermişlerdir. Solda Shirley, ortada Saşiko ve solda Japon sefirinin küçiik kızu Bilmeceyi çözenler Tibetlilerin dinî danslar [meraklı şeyler c Haziran Bulmacası AZ YAZILI HİKAYE