July 21, 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 10

July 21, 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 10

11) CUMHURIYET 21 Temmuz 1936 Yunanistan da iki adayı tahkim edecek [Baştarafı 1 inci sahifede] ontröde yapılan îmza merasimi Muahededen sonra Italyanın vaziyeti Roma hâlâ anlaşmıya muarız Başvekilimiz, mukavele haricinde hiçbir hususî teminat veremiyeceğimîzi bildirdi Roma 20 (Hususî) Cemiyeti Akvam nezdindeki İtalyan müşahidi M. Bovs Skoppa bugün Montröye giderek Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arası ziyaret etmiş ve Montrö konferansma iştirak edemediği için Italyanın yeni Boğazlar mukavelenamesini imza etmiyeceğini ve bu münasebetle Italyanın itirazlarını bildirmiştir. Diğer taraftan İstanbuldan bildirildiğine göre, Türkiye Basvekili General îsmet İnönü italyan Elçisi M. Karlo Galliyi kabul ederek yeni Boğazlar mukavelesi haricinde Türkiyenin herhangi hususî bir teminat veremiyeceğini bildirmiştir. italyan gazeteleri Roma hükumetinin müzakeratına istirak etmediği komanyası muhtelif alât ve her nevi ye dek edevatı ile bölme ve kompartımanlan hariç itmam edilmiş su üstü gemisinin deplasmanıdır. 3 Ton kelimesi, ton metrik tonne metrique ıstılahatı hariç olmak üzere 1016 kilogramhk 2,240 librelik bir tonu gösterir. B • Sınıflar 1 Saffı harb gemileri aşağıdaki iki sınıftan birisine mensub su üstü muharebe gerriileridir. A Tayyare gemilerinden maada su üstü muharebe gemileri deplacement tipi 10,000 tonu fevkinde 10160 tonnes metriques veya 203 milimetre 8 pusa faık çapta bir topu hâmıl (B) tâlı sınıfından muavin gemiler veya saffı harb gemileri. B Deplacement tipi 800 tondan 8.128 tonnes metriques yüksek olmıyan ve 203 milimetre 8 pus a faik çapta bir topu taşıyan, tayyare gemilerinden maada su üstü harb gemileri. 2 Tayyare gemileri, mai mahreci ne olursa olsun denizde tayyareleri ta şımak ve uçurmak üzere betahsis inşa ve ihsa edilmiş olan su üstü harb gemileridir. Eğer harb gemisi denizde tayyareleri taşımak ve uçurmak için betahsis inşa ve ihzar edilmemişse bu gemi üzerinde bir iniş ve uçuş güverte tahsisatı yapılması bu gemiyi tayyare gemisi sınıfına ithale sebeb teşkil etmiyecektir. Tayyare gemileri sınıfı iki tâli sınıfa inkisam eder. 5öyle ki: A Tayyarelerin uçup inebilmesi için bir güyerteyi haiz gemiler. B Üstteki ( A ) paragrafında tavsif olunan güverteyi haiz olmıyan gemiler. 3 Hafif su üstü gemileri 10,000 ton 10,160 tonnes metriques yi geçmemek üzere 100 ton 102 tonnes metriquese faik deplacement tipte ve 203 milimetre 8 pus a faik çapta top taşımıyan tayyare gemileri, küçük muharebe gemileri Navire de Combat veya yardımcı gemilerden maada su üstü harb gemileridir. Hafif su üstü gemileri sınıfı üç tâli sınıfa inkisam eder. , . ». AŞöylcki: *«*"*' A 155 milimetreye 6.1 pus a faik çapta bir top taşıyan gemiler. B 155 milimetreye 6.1 pusa faik çapta top taşımıyan ve normal mai mah reci deplacement type 3000 ton 3048 tonnes metrique aşan gemiler. C 155 milimetre 6.1 pus a faik çapta top taşımıyan normal mai mahreci 3000 ton 3048 tonnes metriques ği aşmıyan gemiler. 4 Denizaltı gemileri, deniz sathı nın altmda seyretmek üzere inşa edilmiş bütün gemilerdir. 5 Küçük harb gemileri navire de combat 2000 tonu aşmıyan 2032 tonnes metriques ve 100 ton 102 tonnes met riques e faik olan deplacement tpye de normal mai mahrecde olan ve aşağıdaki evsaftan hiç birisini haiz olmıyan yardımcı gemilerden maada su üstü harb gemileridir. A 155 milimetre 6.1 pus a faik bir çapta topla tesviye edilmiş olmak. B Torpil atmak için inşa veya teçhiz edilmiş olmak C 20 milin fevkinde bir sürat yapmak üzere inşa edilmiş olmak. 6 Muavin gemiler, harb filosuna dahil olup normal mai mahreci 100 ton 102 tonnes metriques ğe faik olan, normal olarak filo emrinde kullanılan yahud kıt'a naklinde ve yahud muharebe yapan Memlekette büyük bayram Dün, bütün Türkiye muazzam tezahüratla yeni zaferi kutluladı {Baştaraiı 1 tnct sahifede] j Atina 20 (Hususî) Ycni Boğazlar mukavelenamesi mucibince Lozan muahedesile gayriaskerî hale getirilen mmtakalar takkim edileceğinden, Yunan hükumeti de derhal Semendirek ve Limnî adalannı tahkim edecektir. Cumhuriyet Lozan muahedenamesine merbut Boğazalr mukavelenamesinin ' 4 üncü maddesi mucibince Yunanistana ı aid Semendirek ve Limni adalarile bize | aid Imroz, Bozcaada ve Tavşanada adaları gayriaskerî hale getirilmişlerdi. Montröde dün gece imzalanan yeni mukavele ahkâmı mucibince yukarıda isimleri geçen ve ikisi Yunanistana aid olan beş adayı da tahkim edilecektir.) Bir İtalyan gazetesinin herhangi bir mukaveleyi tanımıyacağını açıkça yazmaktadırlar. neşriyatı Mukaveleye bağlı lâhika Ankara 20 (A.A.) Yeni Boğazlar rejimine aid mukaveleye bağlı lâhika aşağıdadır. Lâhika: 1 İşbu mukavelenamenin ikinci madde sine tevfikan tahsil olunabilecek resim ve mükellefiyetler aşağıdaki cetvelde gösterılenlerdir Türk hükumetinin bu resim ve mükel lefiyetler üzerinden kabul edebileceği muhtemel tenzilât ancak, ifa edilen hizmelin mahiyeti, her safi tonilâto üzerinden istifa edilecek resim ve mükellefiyetin tutan tefrik edilmeksizin tatbik olu nacaktıtr. "Safi rejister tonilâto miktarı üzerinden altın frank A Sıhhî muayene 0,0 75 B Fenerler, ışıkh şaman dıralar, geçid şaman dıraları ve saire için 800 tonilâtoya kadar 0, 42 800 den yukansı için 0,21 C Tahlisiye sandalları, roket mevkileri, sis düdükleri, radyofarlar ve kezalik B fıkrasında zikredilenlerden gayri ışıklı şamandıralar da dahil olduğu hal de tahlisiye hizmeti veya ayni neviden sair tesisat için 0, 11 Not: 100 kuruş takriben altın 2 frank 50 santime muadildir. 2 Işbu lâhikanın birinci bendinde müzeyyel cetvelde zikrolunan resim ve mükellefiyetler Boğazlardan iki kere mürur yani Ege denizinden Karadenize bir mürur ve Ege denizine a\det ve yahud Karadenizden Ege denizine doğru Boğazlardan bir mürur ve müteakıben Kradenize avdet için tatbik olunacak tır. Bununla beraber eğer bir ticaret gemisi Boğazlara dühul tarihinden 1 aydan fazla bir zamandan sonra icabı hale göre Ege denizine veya Karadenize dönmek üzere tekrar Boğazlardan geçerse azi met seyahati için gemi bayrak farkı gö zetilmeksizin bu resim ve mükellefiyetleri ikinci defa olarak tediyeye tâbi tu tulabilir. 3 Şayet azimet geçişinde bir ticaret gemisi avdet etmiyeceğini beyan eder se işbu lâhikanın birinci paragrafının b ye c fıkralarında derpiş edilen resim ve mükellefiyetlerin ancak nısfını tediye edrcektir. 4 İşbu lâhikanın birinci bendine müzeyyel cetvelde zikrolunan ve mevzuu bahis hizmetlerden mütevellid masrafları korumak ve bir ihtiyat akçesi veya makul bir müdevver sermaye bulundurmak için elzem olan mıktardan üstün olmıyacak olan resjm ve mükellefiyetler ancak işbu mukayelenamenin 29 uncu maddesi hü kümlerine göre tezyid veya ikmal edile bileceklerdir. Mezkur resim ve mükelle fiyetler altın frank olarak veya tediye Urihindeki kambiyo fiatı üzerinden Türk parasî olarak tesviye edilecektir. 5 Ticaret gemileri klavuzluk ve römorkaj gibi ihtiyarî hizmetler için, böyle bir hizmet mevzuu bahis geminin acentası veya kaptanının talebi üzerine Türk makamatı tarafından lâyıkile ifa edildikte resim ve mükellefiyet tediyesine tâbi tutulabileceklerdir. Türkiye hükumeti bu ihtiyarî hizmetler için istifa olunacak resim ve mükellefiyetlerin tarifesini ara sıra neşredecektir. 6 Bu tarifeler 5 inci maddenin tatbiki neticesi olarak bu hizmetler mecburî kılındığı hallerde tezyid edilmiyecekler dir. Paris 20 (A.A.) Anadolu Ajansının hususî muhabiri bildiriyor: Romadan Tan gazetesine bildirildiğine göre, Montrö konferansının vardığı muvaffakiyetli netice hakkında İtalyan matbuatı hiçbir tefsirde bulunmuyor. Yalnız Avora gazetesinde ihtiraz kaydile bildirildiğine göre, konferansın huhukça hükümsüzlüğüne dair bir Montrö haberi var. Fakat derin hosnudsuzluk bilhassa îngiltereye karşı gösterilmekte ve İngilterenin filosunu artırmasından dolayı kızılmaktadır. gemilerin içinden gayri herhangi bir maksadla istimal edilen ve muharebe ya< pan gemi olmak için betahsis inşa edilmemış bulunan ve aşağıdaki vasıflardan hiç birini haiz olmıyan su üstü gemileridir. A 155 milimetre 6.1 pus a fik bir çapta bir topla teslih edilmiş olmak. B 79 milimetre 3 pus a faik bir çapta 8 den fazla topla teslih edilmiş olmak. C Torpil atmak için inşa veya tesis dilmiş olmak. D Zırh levhalarla muhafaza edilmek üzere inşa edilmiş olmak. E 28 milden yukarı bir sürat yapmak için inşa edilmiş olmak. F Denizde tayyareleri uçurmak için betahsis inşa ve ihzar edilmiş olmak. G İkiden fazla katapultle müceh hez olmak. «Müzakerelerin muvaffakiyetle neti celenmiş olması keyfiyeti, başlıbaşına şayanı memnuniyet bir hâdisedir. Zıra, Versay muahedesinden sonra akdedilmiş n mühim muahedelerden birinin anlaş ma yoluyla' tadili hakkmdaki beynelmilel ilk konferansın muvaffakiyetsizliği, büyük bir felâket olacaktı. Türk hükumeti, Türkiyenin beynelmiel dürüst hareket tarzı hakkında dün aya iyi bir imtisal nümunesi vermiş oldu?una dair başkan Bruce ve diğer zevat tarafından cumartesi günü yapılan tak dirleri tamamen hakketmiş bulunmakta dır. Türkiyenin başındaki Büyük Ku mandan, dürbin bir devlet adammın yüksek meziyetlerini haiz bulunduğunu bir kere daha göstermiştir. Kendisi, muahedelerin konferanslarla tadili siyasetine muzaheret etmiş ve bu suretle Avrupanın minnet ve şükranını kazanmıştır. Montröde çok ehemmiyetli bir iş yapılmıştır. Fakat bu, daha geniş ve daha güç bir usulün ancak başlangıcıdır. Bu usulü, sulhu müzakereler yoluyla aramak ve o yolla temin etmektir. Eğer Avrupanın yeniden eski rakib ittifaklar siste mine dönmesi istenmiyorsa bu müzakereerin yapılması lâzımdır.» Paris 20 (A.A.) Anadolu Ajansının hususî muhabiri bildiriyor: Ernuvel gazetesi, konferansın vardığı mes'ud neticeyi tahlil eden yazısında: «Konferansın başında olduğu gibi sonunda da Türkiye lehinde tezahür eden dostane vaziyete Türkiyenin hakkı olduğunu anlatıyor ve yeni rejimin Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında esasen mevcud olan sıkı dostluk bağlarını bir kat daha kuvvetlendireceği şüphesizdir.» diyor. Paris 20 (A.A.) Anadolu Ajansınm hususî muhabiri bildiriyor: Berlinden Tan gazetesine haber veriliyor. Doyçe Algemanya Çaytung Mon trö konferansı hakkında diyor ki: «Türkiye, konferanstan vaziyeti fevkalâde kuvvetlenerek çıkıyor. Bundan sonra Türkiyenin yardımı, büyük devletler arasında daha ziyade aranacaktır.» fakat bütün ruhile dinlediği zafer müjdesi çmlamağa başlamıştı: Limandaki vesaiti nakliye düdüklerini öttürüyor, hava tehlikesi için etrafa konan düdükerle, sis düdüğü durmadan ötüyor, ö tüyordu. Meydanlardaki oparlörler ve megafonlarla Montrö zaferi halka müjdeleniyordu. Bazı mahalle aralarmda davullar çalıyor, şehir engin bir neş'e denizi gibi inliyordu. Haber duyulur duyulmaz muhtelif yerlerdeki mızıkalar İstiklâl marşım çalmağa başlamış, bilenler de buna iş tirak etmişlerdir. Bu mes'ud hâdise münasebetile gece dükkânlann sabaha kadar açık kalmasma müsamaha edilmiştir. Resmî de vair, vapurlar, bayrak ve ışıklarla donatılmıştır. Geceyarısma kadar devam edecek olan program şudur: Bugün, saat beşte Beyazıd Cumhuriyet meydanında bir miting yapılacak tır. Mitingi, Belediye namına müntehab bir zat, Parti, Halkevleri, esnaf teşek külleri namına ikişer zattan müteşek kil bir heyet idare edecektir. Bundan başka saat 2.5 ta Üniversite konferans salonunda yapılacak toplantıda Devletler hukuku profesörü sıfatile Rektör Cemil Bilsel, profesör Etem Menemen cioğlu, înkılâb kürsüsü doçentlerinden Hıfzı Veldet ile Enver Ziya, ve biri kız, diğeri "erkek iki talebe söz söyliyecek lerdir. Konferanstan sonra Beyazıdda tam saat beşte bir miting tertib edilecektir. Mitingde Belediye namına Refik Ahmed, halk namına Hasene ve Meliha Avni Sözen birer nutuk söyliyecektir. Diğer taraftan tam saat 2 buçukta Çanakkalede ölen ve Edirnekapıdaki Şehidlikte yatan muazzez şehidlerimize bu tarihî gün şerefine rasimei tazimde bulunulacak, orada da merasim yapılacaktır. Gerek bu heyet, gerekse Beyazıdda toplanan halk birlikte Teksim Cumhu riyet meydanına gidecek, oradaki în kılâb abidesine çelenkler koyacaktır. Gece tam dokuz buçukta şehrimizdeki bütün Halkevlerinde toplantılar yapılacak, bu büyük günün tarihî kıymet ve ehemmiyeti etrafında konferanslar verilecektir. Gene dokuz buçukta şehrin her tarafmda muazzam fener alayları,tertib e dilecek, rneydanlarda toplanan bando mızıkaların refakatile millî marşlar söylenecek, sabaha kadar eğlenilecek tir. Diğer taraftan, dünden itibaren li manımızda donatılmış bulunan vesaiti nakliye de düdükler öttürmek suretile bu şenlik gecesine iştirak etmiş olacaktır. Bugün ,vesait bulunursa Çanakkaleye de İstanbuldan bir heyetin gitmesi muhtemeldir. Bugün devair tatil değildir. Yalnız memurların mitinge iştiraklerini temin edebilmek için saat üçten sonra kendilerine izin verilecektir. Müjde verilir verilmez her taraftan alkış tufanı yükseldi. Reisicumhur Atatürke, ve diğer bazı büyüklere şükran telgraflan çekilmesine alkışlar arasında karar verdiler. Mızıka Onyıl marşını çaldı. Halk sabaha kadar şarkılar söyliyerek, fener alayları yaparak bu büyük günü kutluladılar. Belgrad radyosunun bir haberi Bugünkü program Ankara 20 (Telefonla) Ankarada halk heyecan içinde Montrö zaferine dair haber beklerken dost Yugoslavyadan gelen bir ses müttefikimizin hassasiyetini gösterdi. Blegrad radyosu saat 22 de türkçe neşriyat yaparak Montrö konferansmdan bahsetti. Belgrad radyosu, Romanya Hariciye Nazırı M. Titüleskonun, Türkiyenin zaferinin Balkan Antantınm da bir zaferi telâkki ettiği ve bunda büyük bir sevinc duyduğu hakkmdaki beyanatmı kaydettikten sonra bugün bütün Tür kiyeyi saran sevincin ayni zamanda Türkiyenin dostu Yugoslav milletinin de sevinci olduğunu tebarüz ettirdi ve Türkiyenin, beynelmilel siyaset âleminde emsalsiz bir muvaffakiyet kazandı ğını söyledi. lzmirde bayram Düzeltilen bir yanhşlık İzmir 20 (Hususî) Bütün şehir baştanbaşa donatılmıştır. Geceyarısında toplar atılarak Boğazlar zaferinin de imza edildiği halka bildirildi. Muhtelif halk kümeleri Cumhuriyet meydanında ve şehrin diğer büyük meydanlarında toplanarak heyecanlı tezahürlerde bulun dular. Binlerce İzmirli radyoların başında heyecanlı dakikalar yaşadılar. Yarın Atatürk heykeli dibinde muaz zam bir miting yapılacak ve heykele çelenkler konulacakhr. Miting esnasında tayyarelerimiz de şehir üzerinde muhtelif uçuşlar yapacaklardır. Gazeteler bu büyük gün şerefine Atatürke ve îsmet Inönüne minnet telgrafları çekmişler ve hararetli nesnyatta bulunmuşlardır. C Yaşını doldurmuş gemiler .îkmalinderuitibaren aşağıda, gösterilen miktarda seneler geçince aşağıdaki sınıflaxa ve tâli sınıflara^mensub gemiler yaşını doldurmuş addedileceklerdir. A Bir hattı harb gemisi için 26 sen. , B Bir tayyare gemisi için 20 sene. C A, B, tâli sımflanndan bir hafif su ü"=tü gemisi için: Eğer 1 kânunusani 1920 tarihinden evvel denize indirilmiş ise cale 16 sene, eğer 31 kânunuevvel 1919 dan sonra denize indirilmiş ise cale 20 sene. D C tâli sınıfından bir hafif su üstü gemisi için 16 sene. E bir denizaltı gemisi için 13 sene. Lâhika: 3 Aşağıda gösterilen Japon bahriyesine mensub yaşını doldurmuş üç mekteb gemisinden ikisinin Boğazlar limanarını beraberce ziyaret etmelerine müsaade edileceği mukarrerdir. Bu takdirde bu iki geminin mecmu tonajı 15,000 tona muadil ad ve itibar olunacaktır.: Tergâha koma Hiztnete glrtarihi me tarihi Ankara 20 (A.A.) Dün neşrettiğimiz yeni Boğazlar rejimine aid mukavele metninde konferansın toplanma maksadını izah eden mukaddeme kısmında bir eksiklik olmuştur. Eksik, mukaddemenin, 24 temmuz 1923 tarihinde Lozanda imza olunan sulh muahedenamesinin 23 üncü maddesinde vazolunan prensip mucibince Bo ğozlar umumî tabirine dahil Çanakkale Boğazında, Marmaradenizinde ve Boğaziçinde mürur ve seyrisefaini... kelimesinden sonradır. Bu eksikten dolayı özür dileyerek tarihî vesikanın mukaddemesini aynen tekrar neşrediyoruz: «24 temmuz 1923 tarihinde Lozanda imza olunan sulh muahedenamesinin 23 üncü maddesinde vazolunan prensip mucibince, Boğazlar umumî tabirine dahil Çanakkale Boğazında, Marmara deni zinde ve Boğaziçinde mürur ve seyrisefaini Türkiyenin emniyeti ve Karadenizde sahildar devletlerin emniyeti kadrosu dahilinde korumak suretile, tanzim etmek arzusile mütehassis olarak işbu mukavelenameyi, Lozanda 24 temmuz 1923 te imza olunan mukavele yerine ikame etme ğe karar vermişler ve murahhas olarak atideki zevatı tayin eylemişlerdir:» Universitedeki merasim Üniversite Rektörlüğünden: Boğazlar rejiminin Türkiyenin emniyet ve selâmetini temin edecek bir şekil almış olmasından duyulan haklı heyecanla bugün saat 15.5 ta Üniversite konferans salonunda toplanılacaktır. Profesör ve talebe, bütün Üniversi telileri ve a3'dınlan bu toplanmıya çağırırız. Asama Yakumo Ivvata Asama Yakumo Ivvata 2O.X. 1896 18.3.1899 1.9.1898 1.2.1898 Normal mai mahreç 20.6.1900 18.3.1901 Testihatı Boğazlar davasının bilânçosu IBasmakaleden devami Q.24O 4x200 ^0,10 , 12X150 1 18X150 9180 4x200 mm mm mm mm Lâhika: 4 1 İşbu mukavelenamenin 18 inc maddesinde mezkur Karadenize sahildar devletler filolarının mecmu tonajmın hesabına dahil olması icab eden gemi sınıf ve tâli sınıfları aşağıdakilerdir: Tâli sınıf hattı harb gemileri, tayyare gemileri: A Tâli sınıfı, B Tâli sınıfı. Hafif su üstü gemileri: A Tâli sınıfı, B Tâli sınıfı C Tâli sınıfı. Denizaltı gemileri: İşbu mukavelenamenin 2 numaralı lâ hıkasındaki tarifelere göre. İki numaralı lâhikada tarif edildiği veçhile normal mai mahrecin mecmu tonajı hesabında ancak mezkur lâhikada tarif edilen, yaşını doldurmuş olmıyan gemiler nazarı itibara alınacaktır. 2 18 inci maddenin B fıkrasında dermeyan edilen tebligat, ayni zamanda gemilerin mecmu tonajını ve işbu lâhi kanın birinci paragrafında mezkur sını ve tâli sınıfları ihtiva edecektir. Lâhika: 2 A Deplasman tip 1" Su üstü gemisinin deplasman tipi mecmuu ton makine ve kazanlarm beslenmesi için mahrukat ve itiyat suyu hariç olmak üzere, denize açılmıya mü heyya makineleri ve ocaklan ve bütün esleha ve bütün cepanesi, tesisatı, teçhi zatı, komanyası, mürettebatı için tatlı suyu, etzakı, harb halinde taşımaya mecbur olduğu muhtelif alet ve her nevi yedek edevatile itmam edilmiş geminin deplasmanıdır. 2 Bir denizaltı gemisinin deplas man tipi mecmuu ton mahrukat yağlama yağı, tatlı suyu, ve her nevi muva zene sarnıçları balast suyu hariç ol mak üzere harb zamanında motör cihazı ana makinesi bütün silâhı ve bütün cepanesi, tesisatı, teçhizatı, mürettebatı, Fransız ve tngiliz gazetelerinin sitayişkâr neşriyatı Londra 20 (A.A.) Times gazetesi Montrö konferansma tahsıs ettıği uzun bı başyazısında ezcümle diyor ki: tilâline tahakkuk imkâm veren ve oradan bize koskocaman dost bir memleket çıkaran en müessir amil Çanakkale müdafaasıdır. Çanakkale müdafaası Umumî Harbin bizim saftaki cephelerinin Yakacıkta tezahürat yıkılmasına mâni olamadt ve olamazdı. Fakat bu müdafaa Türki • Dün Montrö Konferansının tam bir hitamı münasebetile yeye Imparatorluğun ankazından muvaffakiyetle Yakacıkta kampta bulunan, Yüce Ülkü yepyeni bir devlet çıkarmak imkâ Lisesi talebesi tarafından büyük tezahünını vermiştir. Bunu anlamak için rat yapılmış, köy meydanındaki bu topÇanakkalenin muvaffak ve galib lantıva halk ta iştirak etmiştir. Genc müdafaasım temin eden Mustaia lerimizin içten gelen sevincile hakıkî Kemalin bugün Türkiye Cumhuri bir bayram yaşanırken Lise Müdürü ve yeti Başkanı Atatürk olduğunu Trabzon saylavı Nebizade Hamdi tarafından, Atatürke bir tazim telgrafı çeKemancı Lili d'Alpini düşünmek kâfidir. kilmiştir. Çanakkalenin muvaffak ve ga Roma Konservatuan profesörlerinden Ankarada bayram lib müdafaasında Türk milletinin meşhur kemancı Lili L'Alpini Kızılay taAnkara 20 (Telefonla) Müjde Anrafından hazırlanan Kermese iştirak edeyüksek kabiliyetinin en yüksek karalılara tam saat 23 ü 3 geçe verildi. delilini göstermiş olan Mastafa Bütün Ankaralılar şehrin meydanında ceğini Cemiyete bildirmiştir. Lili L'Alpini san'atkâr Kalo Kapu • • Kemal, bu geçid üzerinde kazan toplanmış bulunuyorlardı. Halk imza çellinin refakatinde konser verecektir. dığt zaferle Türk milletinin istik haberi gelinciye kadar büyük bir heyebalini haztrlamıstu Onun kılavuz can içindeydi. Şarkılar söyleniyor, o Bir İtalyan san'atkârının teberriiü Şehrimizde bulunan İtalyan musiki Ittğile Anadolunun göbeğınden yunlar o^anıyordu. Fakat gözler ve kulaklar Montröden gelecek seste idi. san'atkârı Koradina Molanm kardeşi ftşktran milli hareket Milli Türk Saat 23 te şehrin muhtelif yerlerinde devletini kurdu ve işte dönüp do toplanmış olanlar da Ulus meydanına Natali Mola da İstanbula gelmiştir. Natali Mola îtalyanın en büyük ressamlan laşıp nihayet Çanakkale üzerin doğru akın etmeğe başladı. Bu arada meyanmdandır. Natali Mola İstanbula Halkevi meydanındaki 10 bin kişi Sadeki hâkimiyetini de istirdad et aid 60 parça tablo yapmağa karar vermis bulundu. 1914 te baslıyan Ça manpazarı yolile Ulus meydanına gel miştir. Natali Mola bu 60 tabloyu Kızv nakkale müdafaası hakikatte bu di. «Cumhuriyet» in Ankara muhabiri lay Cemiyetine hediye edecektir. Ccmigün nihayet bulmuş oluyor. arkadaşımız da gazetesinden aldığı tele yet te bu tabloları Kızılay Kermesinde Diyebiliriz ki Çanakkaleyi Ça fon haberi üzerine Montröden sevincli satılığa çıkaracaktır. nakkale kurtarmtştır! Koradina ve Natali kardeşlerin babasî haberin geldiğini ve Enver Behnamm YUNUS NADt buna dair tafsilât vereceğini bildirdi. 'îtalya Kralının yaveri Kont Moladu. Millî Türk Talebe Birliği başkanlı ğmdan: Birlikçi arkadaşlara: Programı ayrıca gazetelerle ilân edi len son Çanakkale zaferinin kutlulan ması töreninde bulunmak üzere bütün yüksek tahsil gencliğinin bugün saat 14.30 da Edirnekapı Şehidliğinde, saat 16 da Üniversite konferans salonunda ve saat 17 de Beyazıd meydanında ya pılacak mitingde hazır bulunmalan ve Taksime kadar yapılacak yürüyüşe iştirak etmeleri rica olunur. Bugün saat 19 da Bandırma vapurile Atatürke tazimler ve tebrikler Birlik üyelerinden 100 kişilik bir kafile Fatihte, Beyazıdda, Şehremininde, Çanakkaleye hareket edecektir. Üye arÜsküdarda, Doğancılarda, Kadıköyde kadaşlarm hüviyetlerile birlikte saat Belediye dairesi önünde, Sarıyerde, E 12 ye kadar Birliğe müraceatleri. yübde, Taksimde toplanan kalabahk halk kütlesi tam saat 12 de Montröde Boğazlar mukavelesinin imzalandığını radyolar vasıtasile duyunca büyük te5 zahüratta bulunmuş ve Türk milletine büyük bir bayram daha kazandıran Atatürke, Cumhuriyet Halk Partisine ve memleketin büyüklerine tebrik tel grafları çekilmiştir. Son dakikada aldığımız haberlere nazaran memleketin her tarafmda Cum huriyet meydanlarında toplanan halk imza haberini alınca büyük şenlikler yaparak bu tarihî günü tes'id etmişler ve Atatürke, memleketin, büyüklerine tebrik telgrafları çekmişlerdir. Talebe Birliğinin daveti Kermese gelecek İtalyan • * san'atkârı