6 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

6 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURÎYE1 6 Afustos 1936 Ispanyol asileri yeni hücuma geçiyorlar General Franko, üç vapur asker ve kuvvetli bir hava filosile Cebelitarık Boğazını zorluyacak IBaştaraft 1 ind sakifede] Iluelva, Kadiks ve Algesirastır. Diğer bütün biiyük limanlar hükumetin elinde dir. Donanmanın ekseriyeti de hükume tin elinde bulunduğundan asılerin Fas taki kuvvetlerinin İspanyaya nakli im kânsızdır. Asiler bugün ilk plânlarını da değiş tinniş bulunuyorlar. Şimdiki halde bütün ugraşmalan şimal ve cenub ordulannı birleşn'nnektir. Bu temas tahakkuk ettiriği takdirde Costille üç cihetten muhasara edilmiş olacaktır. Şimal ordulan kumandanı General Mdo cenub ordusunun hazırlanmasını beklemekte, ve iyi mevzileri tutmağa çalış maktadır. Somosierra geçidi civarındaki şiddetli harb de bu yüzden olmuştur. bir kararname çıkarmıştır. £ |V| /^ L İ Z Yazan: TEKİN ALP Fransız Parlamentosu Reisi M. Herriot bu eser için bir mukaddeme yazmıştır. Profesör Dr. M. Fuad Köprülü gene bu esere yazdığı mukaddemede diyor ki: «Bugünkü Türkiyenin maddî ve manevî bünyesini, psikolojisini anlamak ve öğren mek istiyenler için, bu eserin kıymetli bir rehber olacağtnı umumiyetle söyliyebilirim. Yalnız yeni Türkiyeyi öğrenmek istiyenler değil, umumiyetle milletlerin uyanış ve yükseliş tarihile uğraşan sosyologlar ve tarihçi' ler de bu eseri büyük istifade ile okuyacaklardır, kanaatindeyim.» KEMALİZM, Türk inkılâbını anlamak için okunacak biricik ve en mükemmel eserdir. Fiatı 150 kuruş. Cahid Cevad Emre Doktor Nörölog Muayenehanesi: Lâlelide Galip B. apartıman Cumartesi günleri « 4 • ten « 8 > e kadar herkes için muayene » meccanendir. Ayrıca « Salı » ve « Perşembe » günleri yalnız fakir olduğunu bildirerek müracaat edenlere suhulet gosterilir. | Emniyet Direktörlüğünden Dirsktörlük için 12,000 litre benzinin alınması açık eksiltmiye konulmuştur. Beher litrenin muhammen fiatı 25 kuruştur. İsteklilerin şartna meyi görmek üzere Direktörlük Hesab Memurluğuna ve eksiltmiye iştirak için de 225 Iira muvakkat teminat makbuzile 12/8/936 çarşamba günü saat 15 te Vilâyet Muhasebecilik dairesindeki Komis • yona müracaatleri. (42S7) tsveçte tspanyol işçileri için iane Stokholm 5 (A.A.) Sosyalist partisi ve Isveç sendıkaları teşkilâtı, Ispanyol işçilerine yardım için 35 bin kuronluk bir iane verilmesini kabul etmiştir. Yahudilerden ceza Tetouan 5 (A.A.) Kıyamcılar Tetouanın Yahudi cemaatini 120,000 İngiliz lirası nakid cezasına çarpmışlar dır. Fransaya verilen cevab Madrid asilerin fena vaziyette olduklarım söylüyor Madrid 5 (A.A.) Asilere aid olarak elde edilen haberlere göre asilerin Cordou Saragosse ve Bursogsta vaziyetIeri ümidsizdir ve oralarda mühimmat yoksuzluğu vardır. Katalonya tayyareleri Saragossem şarkında asilerin bir tayyaresini yere düşürmüşlerdir. Madrid 5 (A.A.) Resmen bildi rildiğine göre hükumet kuvvetleri asiler • den Guadarrama mıntakasında kâin bulunan ve Segocie ve Vallalolid yolla nna hâkim bir sevkulceyş noktası olan Son Rafaeli istirdad etmişlerdir. Paris 5 (A.A.A) İspanya işlerine karışılmaması hakkındaki Fransız teklifine Ingilizlerin verdikleri cevab burada memnuniyet uyandırmıştır. Yalnız Ital yanların ayni teklif etrafında müşkülât çıkaracakları ve bilmukabele bazı şartlar ileri sürecekleri tahmin ediliyor. Oeuvre gazetesi bu hususta İtalyanın aşağıdaki üç şartı ileri süreceklerini yazmaktadır: 1 Üç tarafh müzakereler yapılmaması, 2 Almanya ve Sovyet Rusyanın da bu işe iştirak etmeleri, 3 Fransa hükumetinin ispanya vakayiinden bilistifade faşizm aleyhine müteveccih bir Ehlisalib vücude getir mek tavnnı takınmaması. Borsa ve Osmanlı Bankası Komiserliğinden: İstanbul Menkul Kıymetler ve Kambiyo Borsasına aid işlerin devair nezdinde takibile meşgul olmak üzere «elli beş» lira ücretle bir memur alınacaktır. Lise mezunlarından istekli bulunanlar kısaca yazılmı; tercümei halleri ve ikişer fotoğraf ve tahsil vesikalarile birlikte bir hafta içinde Komiserlik Kambiyo ve Nukut Şubesine müracaatle isimlerini yazdırmaları lâzım gelir. Yüksek mekteb mezunlan diğerlerine tercih edilecektir. (4432) CUMHURİYET GAZETE VE Yeni çıktı MATBAASI TASFİYE HALİNDE BULUNAN İspanya sularında ecnebi gemiler Londra 4 (A.A.) Bahriye dairesı Ispanyol sulannda bulunan İngiliz harb gemilerinin, Ispanyada sakin İngiliz tebealarının başka yerlere nakli işini bi tirmiş olduklannı bildirmektedir. İngiliz tebaalanndan îspanyada kalmak isti yenlere her türlü netayicin kendilerine aid olacağı tebliğ edilmiştir. Ispanyol limanlarında bulunan İngi liz harb gemilerinin verdikleri malumata göre vaziyet şu merkezdedir: Barselonda sükun hükümferma olmakla beraber en fena ihtimallerden daimî surette korkulmaktadır. Mayorka adasm daki Parma şehrinde de sükun vardır. Fakat bu şehir, muntazam surette hergün iki defa, bir kere sabah saat 9 da ikinci defa, öğleden sonra saat 17 de bombardımana maruz bulunmaktadır. Asturyada Gijon şehrinin asi bir kruvazör tarafından bombardımanı devam ermektedir. Valans dün çok sakindi. Mağazaar açık ve tramvaylar işlemekte bulunuyordu. Valans halkının mühim bir kısmı silâhlı bir haldedir. Vigo, Perrol ve Corognede sükun hükümfermadır. Bir hava muharebesi Tanca 5 (A.A.) Henüz teeyyüd etmemiş olan bazı haberlere göre îspanyol hükumet tayyarelerile asilerin ellerinde bulunan tayyareler arasında Cebeli tanka pek o kadar uzak olmıyan bir mevkide bir hava muharebesi olmuştur. Muharebenin sonunda iki deniz tay yaresi deniz inmek mecburiyetinde kal mış, diger ikisi de Ceutaya doğru gitmiştir. Cebelitarık 5 (A.A.) İspanya hükumeti bahriyesine mensub Lepanto dis troyeri bu sabah buraya gelip dalgakıranın yanmda demirlemiştir. Ariler Fastan imdad istiyorlar Londra 5 (Hususî) İspanyadan gelen son haberlere göre, hükumet kuv vetleri bugün de birçok yerlerde mühim muvaffakiyetler temin etmişlerdir. Hükumet kuvvetleri Oviedoyu muhasara et mişlerdir. Şimal cephesine gelince: Saragos mıntakasındaki asilerin mühim bir kısmı hükumet kuvvetlerine iltihak etmiştir. Asiler her tarafta çok fena bir vaziyete düçar olduklanndan Fastan imdad istemişlerdir. Bir Ispanyol muhribi yüzlerce yaralıyı hâmilen bugün Cebelitanka muvasalat etmiştir. 21 temmuz 1936 tarihinde fevkalâde surette toplanmış olan Otomotör Ticaret Türk Anonim Şirketi hissedarlar heyeti umumiyesi tarafından verilen ve Sicilli Ticaret gazetesinin 3 ağustos 1936 tarihli 2896 numarah nüshasında Dahiliye mutehassısı ilân edilen karara tevfikan. mezkur şirPazardan baska günlerde öğledet ket o tarihten itibaren münfesih olmuş sonra saat (2% tan 6 ya) kadar îstan ve tasfiye haline girmiştir. bulda Divanyolunda (104) numarab Sabri Çandır, Nail Sert ve Mahir Kehususî kabinesinde hastalannı kabul eder. Salı, cumartesi günleri sabab feli müçtemian hareket etmek salâhi <9 % 12> saatîeri hakikî fıkaraya mah yetile şirketin tasfiye memurları tayin sustur. Herkesin haline göre muamele edilmişlerdir. olunur. Muayenehane ve ev telefon Ticaret kanununun 445 inci madde 22398. (Yazlık Tel: Kandüli 38 Bey sine tevfikan, şirketin alacakhları alalerbeyi 48) caklannı tesbit ettirmek üzere Taksimde Cumhuriyet caddesinde 10 nıımarada Zayi İstanbul yüksek ticaret mek şirketin merkezine nihayet bir senc tebinden aldığım şehadctnamemi zayi zarfında müracaat etmeğc davet olu ettim. Yenisini çıkartacağımdan hükmü nurlar. yoktur. Hitabetile bütün eski Roma tarihini parlatan Çiçeronun bu tercümei hali o zamanlarm en yük sek tarihçisi Plütark tarafmdan yazılmıştı. Haydar Rijatın kalemile dilimize çevrilmiştir. 40 kuruş. ÇIÇERON Otomotör tîcaret l İstanbul Beledivesi Ilânları TUrk Anonim Şirketinden: Birinci ilân / Dr. Hafız Cemal Senelik muhammen Muvakkaf kirası teminatı Fatihte Kirmasti mahallesinde Tabhane medresesinde dış avlusunda bir salon ve bir oda ve 60 4,50 müfrez bahçe. Kapalıçarş?da Yorgancılar sokağında Alipaşa 24 1,80 hanının 10 numarah odası. Eyübde Nişanca mahallesinin Sarısamur soka3,15 42 ğında 36 numarah Rami Mehmed Paşa mektebi. Yukarıda semti, senelik muhammen kiraları ve muvakkat teminatları*yazılı olan mahaller 937 veya 938 939 seneleri mayısı so nuna kadar ayrı ayrı kiraya verilmek üzere açık arttırmıya konulmuştur. Şartnameleri Levazım Müdürlüğünde görülür. İstekli olanlar hizalarında gösterilen muvakkat teminat makbuz veya mektu • bile beraber 7 ağustos 936 cuma günü saat 15 te Da^mî Encümende bulupmalıcîırlar. «t.» (4191) ı Gayrımübadiller Cemiyetinden: Nisabı ekseriyet olmadığından toplanamıyan kongremiz ağustosun yirminci perşembe günü saat 15 te İstanbul Halkevinde toplanacağından mukayyed azanın teşrifleri mercudur. Ruzname: 1 Senelik çalışma raporu. 2 İdare heyeti seçimi. Alman gemilerinin ziyareti Asilere göret Madrid arttk hükumet kontrolunda değilmis Sevil 5 Asilerin neşrettikleri bir tebliğe göre Madrid hükumeti payitahtı artık kontrol altında bulundurmamak tadır. Ve şehir marksistlerin eline düş müştür. Şimalde de hükumete mensub iki isbhkâm taburu isyan ederek Mola or dusuna iltihak etmiştir. Madrid hükumerinin neşrettiği Havadislerin de asıl ve esasları yoktur. Gene iddia edildiğine göre asi kuvvetIer Madrid istikametinde ilerlemekte devam ermektedirler. Gastellan de la Plano ve Valanstaki askerler de isyan etmişlerdir. Londra 5 İsponyal sulannda bu lunan harb gemileri şunlardır: Kolen Albatros ve SeeAder gemileri Bilbaoda, Admiral Scheer ve Leopard gemileri Almeriada, Deutschland ve Luchs gemileri Cadixte. Havas ajansı muhabirinin öğrendiğine göre asiler Deutschlond zırhhsının gelmesini çoktanberi bekliyorlardı. Zırhlı kumandanmın Cestada General Frankoyu ziyaret etmesi de çok manidardır. Bütün iddialara rağmen bu ziyaretin ve bir saat kadar görüşmenin alelâde bir nezaket ziyareti olduğuna inanılmamaktadır. l İşbıı ilân azamî birer hafta fasıla ile Yüksek ticaret mektebi mczunlarından Muazzez Hakkı üç defa neşredilecek ve yukarıda bahsi geçen bir senelik müddet üçüncü ilân İstanbul Harici Askerî| tarihinden itibaren başlıyacaktır. İstanbul Altıncı İcra Memurluğundan: Ayşenin Emniyet Sandığına birinci derecede ipotekli bulunup ta mamına 6920 lira kıymet takdir edilen Beyoğlunda Kuloğlu mahal ~ lesinin Ağahamamı Terazi sokağında eski 62 yeni 86 numarah taj 63 numarah bir tarafı Osman arsası ve bir tarafı Hasan Paşa ve bir tarafı Mehmed apartımanı ve tarafı rabii yol ile mahdud bulunan fırımnn zemin katında: Önü camekân ve demfr kepenkli zemini çi mento taşlık altı boş ahşab döşeme ve tezgâhh satış yeri ve 200 kadar ekmek çıkaracak fırın ve demir izkara merdivenle fırının üstüne ve hamurhane kısmına ve oradan diğer bir merdivenle birinci kata çıkılmaktadır. Birinci katında bir sofa üç oda iki un deposu ve bir halâ ve elektrik ve terkos tesisatı mevcud olup bina kârgiçdir. Umum mesahası 71,20 metre murabbaıdır ve gene taman;<na 4500 lira kıymet takdir edilen Beyoğlunda Kuloğlu mahallesinde Külhan sokağında eski ve yeni 7 numarah bir tarafı Bahiryadi apartımanı ve bir tarafı Kalyololos hanesi ve bir tarafı Ahmed arsası ve tarafı rabii yol ile mahdud bulunan beden duvarları kârgir diğer aksamı ahşab ve çatı katile beraber dört kath ve bodrum katında bir taşlık malta bir mıftfak iki oda üç kömürlük bir halâ bir merdiven altı ve bahçeye bîr kapı, zemin katında: mermer dö'şeli antre altı sarnıçtır ve bu katta ayrıca bir sbfa üzerine üç oda bir halâ, birinci katında: bir sofa üç oda bir halâ (sofanın tavanı tezyinathdır.) Çatı katında: Bir oda ve taras vardır. Elektrik terkos tesisatı mevcuddur. Umum mesahası 129 metre murabbaı olup 53,50 metre murabbaı bina ze mini kalanı bahçe olan bir kârgir ev: Yukarıda evsafı yazılan bir fırın ile bahçeli bir evin tamamı ayrı ayrı şartnamelerle açık arttır mıya vazedilmiştir. Arttırma peşindir, arttırmıya iştirak edecek müşterilerin kıymeti muhammenenin ^o 7,5 nisbetinde pey akçesi veya millî bir banka nın teminat mektubunu hâmil olmaları icab eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenviriye ve vakıf borcları borcluya aiddir. Arttırma şart namesi 1/9/936 tarihine musadif salı günü dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci arttırması 22/9/936 tarihine musadif salı günü dairemizde saat \4 ten 16 ya kadar icra edilecek, birinci arttırmada bedel kıymeti muhammenenin ^c 75 ini bulduğu takdirde üstte bırakıhr. Aksi takdirde son arttıranın taahhüdü baki kal mak üzere arttırma on beş gün daha temdid edilerek 7/10/936 tarihine musadif çarşamba güı>i saat 14 ten 16 ya kadar dairede yapılacak ikinci arttırma neticesinde en çok arttıranın üstünde bırakılacaktır. 2004 numarah icra ve iflâs kanununun 126 ncı madde sine tevfikan hakları tapu sicillerile sabit olmıyan ipotekli alacakhlarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiblerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasıncfen haric kalırar. Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan Belediye rüsumu ve Vakıf icaresi bedeli müzayededen tenzil olunur. 20 senelik Vakıf icaresi taviz bedeli müşteriye aiddir. Daha fazla malumat almak istiyenlerin 35/2786 numarah dosyada mevcud evrak ve mahallen haciz ve takdiri kıymet raporunu görüp anhyacakları ilân olunur. (4446) KITAATI İLÂNLARI Düşen tayyareler Paris 5 (Hususî) İspanyol Fasına gitmek üzere iken Cezairde yere düşen iki tayyare hakkında yapılan tahkikat bitmiştir. Tahkikat neticesinde tayyarelerin İtalyadan geldikleri ve İtalyan zabitleri ta rafından kullanıldığı anlaşılmıştır. Her birine biçilen ederi 19 Iira olan 900 : 1340 tane nöbetçi musambası lcapah zarfla yaptı rılacaktır. Şartnamesini 130 ku ruşa almak ve örneğini görmek istiyenlerin hergün öğleden son ra Komisyona gelmeleri ilk te minatı 1909 Iira 50 kuruştur. 1 halesi 23/9/936 çarşamba gü nü saat on birdedir. Eksiltmesine gireceklerin kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı belgeleri teminatlarile teklif mektublarını ihale saatinden en az bir saat evvel Ankarada M. M. V. Satınalma Komisyonuna vermeleri. «158» sfc Hs % Zayi Mercan sultanisinden 337 senesinde almış olduğum şehadetnamemi zayi ettim. Yenisini alacağımdan q4kisinin hükmü olmadığını ilân ederim. 322 doğumlu, Ömer oğlu Hasan Fehmi Gürönev İstanbul Levazım Amirliği Satınalma Komisyonu ilânlan İdareleri İstanbul Levazım Âmirliğine bağh müesseseler i çin doksan üç ton sade yağı ka palı zarfına istekli çıkmadığın dan 11 ağustos 936 salı günü saat 14,30 da Tophanede Satınal ma Komisyonunda pazarlıkla eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli 72540 liradır. İlk teminatı 4877 liradır. Şartnamesi 363 kuruşa Ko.dan alınır. İsteklile * rin kanunî yesikalarile teminat ve teklif mektublarını ihale ..a atinden bir saat evvel Ko.na vermeleri. «68» (4443) General Frankonun muavini ne diyor? Tanca 5 (A.A.) Havas Ajansı muhabiri, General Frankonun muavini kumandan Armada ile görüşmüş ve ku mandan kendisine şu beyanatta bulun muştur: « iki Alman harb gemisi Ceuta öniine birer dost sıfatile gelmiştir. Limanı hükumet filosunun bombardımanına karşı himaye etmek için değil. Bunun en büyük delili bu gemilerin dün avdet etmiş olmalandır.» Sosyalistler bitaraflığa muhalif (4436) Paris 5 (A.A.) Saylavlar Kurulu Dış Işleri Bakanlığı encümeninde bütün hatibler İspanya hâdiselerine karışılmaması lehinde söz söylemişlerdir. Yalnız bir sosyalist ve bir komünist meb'us Delbosun Saylavlar Kurulundaki beyanatındanberi vaziyetin değişmiş olduğunu ve yabancı devletlerin bitaraflığı tamamen muhafaza eylemediklerinin artık bugün aşikâr bulunduğunu ileri sürerek ademi miidahale aleyhinde vaziyet almışlardır. General Franko Cebelitarık Boğazını zorlamağa hazırlanıyor Ceuta 5 (A.A.) Havas muhabi rinin haber aldığına göre General Franko Cebelitank Boğazını zorlamağa ha zırlanmaktadır. Silâh ve asker dolu üç vapur harekete hazır bir haldedirler. Alhsı Italyan, üçü de Alman olmak üzere 15 tayyare sevkiyatı korumak için Tetuan hava meydanmdan uçmağa hazır bulunuyorlar. Alman harb gemileri Kadikse gitmek üzere dün Ceutadan harjsket etmişlerdir. Belçika tspanyaya silâh satıyor Brüksel 5 (A.A.) Her iki Ispanyol cephesinden mühim miktarda silâh siparişi yapıîmakta olduğundan, hükumet ihracat için hususî izin alınması hakkında Denizli kıtaatı hayvanatmın ihtiyacı olan 313 bin kilo yulaf 21/8/936 cuma günü saat 15,45 te İspartada Askerî Satınalma Komisyonunda kapalı zarf usulile ihalesi yapılacaktır. Muvak kat teminatı 1292 Iira ve tahmin bedeli beş buçuk kuruştan iba ret olup şartnamesi Komisyonuîngiliz elçisi İspanyayı terketti «159» (4435) Hendaye 5 (A.A.) ingiliz Büyük muzdadır. *** Elçisi İspanyayı terkederek buraya gel miştir. İsparta Garnizonunun 240 bin Sovyet Rusyada tspanya ve Antalya Garnizonunun 276 lehine tezahürat bin kilo unları kapalı zarf usu ~ Moskova 5 (A.A.) Tas ajansı bildilile eksiltmiye konulmuştur. Her riyor: Soviyetler birliğinin her tarafında, İs ikisinin ihalesi İsparta Askerî Sapanyol halkı ile tesanüdü gösteren büyük tınalma Komisyonunda yapıla mitingler yapılmaktadır. Bu mitingler es caktır. tsparta Garnizonunun i nasında İspanyol milletine selâm gönde rilmesi ve istiklâl ve serbestisi için müca halesi 20/8/936 saat 16 da ve tedele eden bu millete yardım için iane top minatı 2269 Iira ve tahmin be lanması kararlaştırıamıştır. deli 28920 liradır. Antalya GarKievdeki mitinge 30 bin, Minskdeki nizonunun ihalesi 24/8/936 sa mitinge 30 bin, Rostovdaki mitinge 35 bin at 15 tedir. Teminatı 2277 Iira Gorkideki mitinge 60 bin ve Leningraddaki mitinge 100 binden fazla kişi iştirak ve tahmin bedeli 30360 liradır. etmiştir. «157» (4437) M. Turhan Tanın eserleri 1 Cem Sultan. Tarihî roman. Çok sevilmiş ve çok beğenilmiş nefis bir eserdir. Fiatı j'etmiş beş kuruş. 2 Kadın avcısı. İçtimaî ve edebî roman. Güldürürken, düşündü • rür, heyecandan heyecana düşürür. Fiatı: Yüz kuruş. 3 Timurlenk. Muhteşem bir devri zarif bir uslubla oanlandı rır. Fiatı: Bir lira. 4 Tarihte Türkler için söylenen sözler. Büyük emekle derlen miş hükümleri ihtiva ediyor. Hem zevk, hem bilgi verir. Fiatı yirmi beş kuruş. Bu nefis eserleri Cumhuriyet müesseselerinden tedarik edebilirsiniz. Posta ücreti alınmaz.