9 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

9 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURIYE1 9 Ağustos 1936 Amerikan güreşçileri ortalığı altüst ettiler! Serbest güreşlerde beklenmiyen bir kudret göstererek birinciliği kazandılar // inci Olimpiyadların açılışından bir manzara vermek istemez gibi görünmüş, bir ıki defa altına almış, fakat Alman en müsaid bir anda fena kol kaparak, kendısınden çok ağır olan Çobanı yere vurmuştur. Çoban, şimdi bir ayağının ağrıdığını söylemektedir. Bugün Mustafanm hastalığı iyi olmuştur. Greko romen müsabakalara girecektir. Se/best güreşlerde acı mağlubiyetle aldığı ders, greko romen müsabakalarda inşallah kendisi için bir düstur olur. Burada sadece kuvvet, Allahın verdiği kuvvet para etmiyor. Bu kuvveti teknikle mezcetmedikçe iş görmeğe, zafer kazanmağa imkân yoktur. Bütün dünyanın en kuvvetli, en kudretli insanları karsımızdadır. Bunlar ayni zamanda güreşm bütün fennını, oyununu da bılıyorlar. * * * Yarın saat üçte büyük stadyomda serbest güreşlerin bayrak merasimi yapıla cak. Bu arada sevgili sancağımız da ilk defa olarak Olimpiyad direğine çekile • cek. Bayrağımız, üçüncülük direğine çekiliyor, birinci olamadığımız için marşı mız söylenmiyecek. Fakat zararı yok. 120 bin kişinin önünde sancağımızı Olimpiyad direğinde görmek te Türk milleti için bir saadet olacaktır. »* * Amerikalı yiizücü kızlar, bir idmanda suya dalmadan evvel bir arada Rırli" amısrn? Berlir. 5 ağus:os (Sureti mahsusada O0limpiyadlara giden arkadaşımızdan) Olimpiyadların serbest güreş müsabakası dün gece saai ıki buçuğa kadar devam ettikten sonra netıcelendi. 11 inci Olimpiyad serbest güreş şam piyonasına şu 21 millet iştirak etmiştir: Mısır, Avustralya, Belçika, Kanada, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Ingiltere, Hindıstan, İtalya, Japonya, Filipin, îsveç, îsvıçre, Çekoslovakya, Türkiye, Macaristan, Amerika, Cenubî Afrika, Almanya. Bu milletlerden Mısır ve Danimarka müsabakalara yalnız birer tek müsabık eokmuşlar, onlar da ilk ağızda tasfiye edilmişlerdir. Sıkletler itibarile müsabakaya iştirak eden güreşçilerin adedi şudu: 56 kiloya 12, 61 kiloya 14, 66 kiloya 16, 72 kiloya 18, 79 kiloya 14, 87 kiloya 12, ağır siklete de 15 güreşçi iştirak etmiştir. Bu hesaba göre, serbest güreş şampiyonasma tam 101 güreşçi girmiş tir. Yani her millet tam takımla müsabakalara girmemiş, yalnız bazı sıkletlere iştirak etmiş. Müsabakalann bilhassa son gecesi çok heyecanh ve o nisbette yorucu olmuştur. Almanlar, üçüncü gece müsabakalann bitmesini istediklerinden kat'î neticeyi alabilmek için saat iki buçuğa kadar güreşlere devam edılmiş, sonlara kalan gü reşçilerden bazıları dört, bazılan da beş defa müsabaka yapmak mecburiyetinde kalmışlardır. Altı yedi saat zarfında hem d« Olimpiyad şampiyonluğu mevzuu bahBolduğu vakit beş müsabaka yapmanın ne demek olduğunu elbet takdir edersiniz. Gece saat 12 den sonra mindere çıkan pevlivanlarda artık takat ve tahammül kalmamıştı. Fakat her biri kendi milletinin bayrağma sanlmış, milletinin şan ve gerefini omuzlarma yüklenmiş olan bu asil sporcular, derece almak için son gayretlerini ve kuvvetlerinı sarfediyorlardı. Vücudleri didişmekten yara bere içinde kalmıştı, bazılarının kollan ve bacaklan mosmordu, fakat vücudlerinde kalan son damla kuvveti de sarfederek muvaffak olmak istiyorlardı. Manzara, görülecek şeydi. Amatör sporculuğun kudreti, asaleti ve nezaheti ruhlara heyecan veriyordu. Bu asalet ve heyecanı, profesyonel müsabakalarda görmek imkânı mı vardır? Hangi insan, sadece para için, maddî menfaatler için bunu yapar? Fakat milliyet duygusunun, vatan aşkınm, bayrak sevgisinin ilham ettiği kudret amatör müsabıklan beşer kudretinin fevkine çıkanyordu. Dünyanm beş klt'asmdan buraya gelen binlerce genc sporcu, göğüslerinde taşıdıklan bayraklannın zaferi için birbirlerile merdce, yiğitçe çarpışıyorlar. Bilhassa güreşlerde her pehlivan ancak karşısındakinin ağırlığındadır. Ne eksik, ne fazla. Bu müsavi şerait içinde muvaffak olmak ise en büyük hüner... *** 11 inci Olimpiyad serbest güreşleri, şimdiye kadar milletlerce malum olan muvazeneyi altüst etti. Dünya güreşçilerinin karşısma yepyeni bir kuvvet çıktı. Bu ıkuvvet Müttehid Amerikadır. Amatör güreşin Amerikada bu kadar ilerilediğini kimse bilmiyordu. Amerikalılar, 11 inci Olimpiyadda bir çığ gibi dünya milletlerinin üzerlerine yığıldılar ve herkesi hayran bıraktılar. Amerikalılar, resmî müsaHakalar başlanmcıya kadar kuvvrtleri ı hiç kimseve hakkında hic kimseye birşey sezdirmemek için de Amerikanvari bir usul kullandılar. Müsabakalardan dört beş gün evvel, Olimpiyad köyünde, güreşlere girecek olan milletleri de çağırarak onlann huzurunda, kendi güreşçileri arasında bir seçme müsabakası yaptılar. Sözde Olimpiyada girecek takımlannı burada seçiyorlardı. Bu seçme müsabakalannı görenler, Amerikalıların böyle zayıf bir takımla ve ne cesaretle maçlara iştirak edeceklerine hayret ettiler, herkes gülümsedı ve Amerikalılara acıyanlar bile oldu. Çünkü bu seçmelerde Amerikalılar güreşin en iptidaî oyunlarını bile tatbik edemiyorlar, minderde sürtünüp duruyorlardı. Fakat müsabakalar başlayıp ta Amerikalı amatör pehlivanlann bırer cevher olduğu görülünce, bu sefer başta türlü bir hayret ve korku başladı. Herkes şimallilerden korkuyordu. Fakat Amerika, bütün Avrupayı bastırmış, çelık adaleli genclere güreş tekniğile su vererek her birıni orta' lığa dehşet saçan bir kudret haline getırmişti. Uruguay, 1924 te futbol takımile dünya futbolunu nasıl allakbullak ettiyse, Amerika da güreşçilerile 1936 Olimpiyadında ortalığı altüst etti. Amerika, serbest güreş şampiyonasında, takım itibarile dünya şampiyonu ol muştur. Milletler ve takım itıbarile neticeyi yazıyorum: Birinci: Amerika birincilik, 3 ikincilik. 9 puvan. İkinci: Macaristan 2 birincilik. 6 puvan. Üçüncü: İsveç 1 birincilik, 1 ikincilik, 1 üçüncülük. 6 puvan. Dördüncü: Estonya 1 birincilik, 1 ikincilik. 5 puvan. Beşinci: Finlandiya 1 birincilik, 2 üçüncülük. 5 puvan. Altıncı: Almanya 6 ikincilik, 2 üçüncülük. 4 puvan. Yedinci: Fransa 1 birincilik. 3 puvan. Sekizinci: Çekoslovakya 1 ikinci lik. 2 puvan. Dokuzuncu: Türkiye 1 üçüncülük. 1 puvan. Onuncu: Kanada 1 üçüncülük. 1 puvan. Milletlerin ferd itibarile kazandıkları dereceler de şudur: 56 kiloda: 1 inci Zombori (Macaristan), 2 nci Tlovd (Amerika), 3 üncü Herbert (Almanya). 61 kiloda: 1 inci A. Pihlajamaki (Finlandiya), 2 nci Millard (Amerika). 3 üncü Jönsson (İsveç). 66 kiloda: 1 inci Karpatei (Macar), 2 nci Wolfgaug (Almanya), 3 üncü B. Pihajamâki (Finlandiya). 72 kiloda 1 inci Lewis (Amerika), 2 nci Anderson (İsveç), 3 üncü Schleimet (Kanada). 79 kiloda 1 inci Toilue (Fransız), 2 nci Boliva (Amerika), 3 üncü Mersinli Ahmed (Türkiye). 87 kiloda: 1 inci Tridell (İsveç), 2 nci Neo (Estonya), 3 üncü Siehert (Almanya). Ağırda: 1 nci Palusalu (Estonya), 2 nci Klapuch (Çekoslovakya), 3 üncü Rystörm (Finlandiya). Resmî puvana dahil olmamakla beraber bizim takımdan 56 kiloda Ahmed altıncı, 61 kiloda Yaşar altıncı, 66 kiloda Sadık altıncı olmuslardır. Çobanın Almana, hem de tuşla yenilmesi daha ziyade kendi hatasından olmuştur. Bidayette rakibine ehemmiyet Solda cirid şampiyonu Alman Madam Tilly Fleischer, ortada g'ulle atma merasimi, sağda Amerikalt Conson 2,03 atlarken telinen dördüncü, kendisine çok ümidler bağlanılan Amerikalı Meing ise beşınci oldu. 100 metro yarışıyormuş gibi saniyenin salisesini hesab edercesine fodepar yapan Fransız koşucusu da sonuncu oldu. Finlandiyalı îzoholo bu yanşta 9.3 8'10 luk bir derece elde ederek Ritolayaya aid 9.21 8/10 luk dünya rökorunu kırdı. 1936 Berlin Olimpiyadları, şimalin iki atletizm yıldızına, Mürmi ile Ritolaya, bir yenisini, İzoholoyu ılâve etmiş oldu. ikinci Danimarka, üçüncü îsveç, dördüncü Almanya, beşinci İngiltere. altıncı Norveç. Çift iskif: Birinci Almanya, ikinci Avusturya, üçüncü İsveç, dördüncü Danimarka, beşinci Holanda, altıncı İsviçre. Canot tipi iki çifte sandal: Birinci Çekoslovakya, ikinci Kanada, üçüncü A vusturya, dördüncü Almanya, beşinci Amerika. Tek iskif: Birinci Almanya, ikinci Avusturya, ikinci Amerika, dördüncü Holanda, beşinci Finlandiya, altıncı Çekoslovakya. Olimpiyadlarda milletlerin vaziyeti Berlin 8 (A.A.) Olimpiyad oyunlarının altıncı günü akşamı yani 7 ağustos gecesi yapılmış olan milletler itibarile resmî tasnif. Artistik müsabakalara aid madalyalar bu listede yoktur: Amerika 13 altın, 9 gümüş, 4 bronz, Almanya 1 1 altın, 1 1 gümüş, 9 bornzı Finlandiya 3 altın, 4 gümüş, 4 bronz, İsveç 3 altın, 1 gümüş, 5 bronz İtalya 3 altın, 1 gümüs, 4 bronz, Macaristan 3 altın, Fransa 2altın, 3gümüş, 2 bronz, Mısır 2 altın, 1 gümüs, 2 bronz, Avusturya 1 altın, 3 gümüs, 2 bronz, İngiltere 1 al " tın, 3 gümüs, Japonya 1 altın, 2 gümüş, 2 bronz, Çekoslovakya 1 altın, 2 gümüş, Estonya 1 altın, 1 gümüş, 1 bronz, Arjantin 1 altın, Yeni Zelanda 1 altın, Kanada 2 gümüş, 2 bronz, Lehistan 2 gümüs, 1 bronz, Felemenk 1 gümü1 3 bronz madalya almışlardır. Burada havalar, geldığimiz gündenberi kapalı gidiyordu. Üç dört gündenberi fasıla ile yasmur yağmaktadır. Bugün gene çok yağmur yağdı ve hava teşrinisani, kânunuevvel aylanna döndü; o kadar soğudu. Olunpiyad köyünde kaloriferleri 4 X 400 bayrak yartşt yakmışlar. Herkes sokaklarda palto ve Finah yarın (bugün) yapılmak üzere pardesü ile geziyor. Ağustosun beşinde 4 X 4 0 0 bayrak yarışının seçmelerinde kış mevsmıni yaşıyoruz. basta Amerikalılar olmak üzere, îngilizAHMED İHSAN ler, İs^ eçlıler, Kanadalılar, Macarlarla Almanlar kazandılar. Finalde İngilizler Amerikalılar en mühim rakib olarak görülmektedirler. Amerikalılar 3.13, İngilizler 3.14 4/10 luk birer derece elde etmiş vaziyettedirler. 5u topu müsabakası Berlin 8 (A.A.) Belçika sıfıra karşı bırle Uruguvaya galıb gelmiştir. İsviçre bire karşı 7 sayı ile İrlanda takımına galıb gelmiştir. Amerika bayrak takımı 4 X 100 metreyi 40 saniyede koştu Bisiklet sürat finali Berlin 8 (A.A.) Birinci Mercen Almanya, ikinci Van Lie Holanda, ü çüncü Chaillot Fransa. 4 X 400 bayrak yarışı (kadınlar arasında) Kadınlar arasında 4 x ' 0 0 bayrak yarışının seçmelerinde başta Alman kızları olmak üzere Amerikan, Holanda, Ka nada, îtalya ve İngiltere takımlan yarın (bugün) yapılacak olan finale kaldılar. Alman takımı bugünkü seçmelerde 46 4 ' 10 luk bir derece ile yeni bir duuya rökoru tesisine muvaffak oldu. isviçre 1 gümüş madalya, Türkiye, Avustralya, Letonya ve Filipin birer Berlin 8 ( A . A . ) Macaristan ta kımı, Birleşık Amerika takımını 7 2 , bronz madalya. îsviçre takımı, Romanyayı 8 4 mağlub Hendbol müsabakaları Birer madalya alanlar Berlin 8 (Sureti mahsusada Olimpiyadlara gönderdığimiz arkadaşımızdan, telefonla) Atletizm karşılaşmalannın yedinci günü çok güzel bir havada ve hergün biraz daha artan müthiş bir kalabahğın önünde yapıldı. Öğleden sonra M. Hitler de geldi. Günün en mühim müsabakalarını 4 X 1 0 0 ve 4 X 4 0 0 bayrak yanşlan teşkil ediyordu. etmiştir. Su topu neticeleri Berlin 8 (A.A.) Belçika sıfıra karşı 1 le Uruguaja galıb, Avusturya, bire karşı 2 ile İsveç takımına galib, Macaristan bire karşı 4 ile Yugoslavya takımına galib, Felemenk, ikiye karşı 3 ile Amerikan takımına galıb, Almanya, bire karşı 8 ıle Fransa takımına galib. Üçüncü defa olarak Macarlarla Meksikalılar arasında yapılan polo macında Meksıkalılar Macarlan 2 ye karşı 16 sayı ile yenerek ezici bir galıbiyet kazan mışlardır. Çekoslovakya, üçe karşı 4 sayı ile Japonyaya galıb. Olimpiyadda yeni müsabakalar Berlin 7 (Arkadaşımızdan, telefon la) Dört senede bir tekrar edilen Olimpiyadlann her seferinde yeni bir o yun, yeni bir müsabaka programa ithal edilmektedir. Son defa toplanan Olimpiyad komitesi halıhazırda yapılanlardan başka yeniden teklif edilen sporlardan ikisini tetkik etmiştir. Bunlardan biri Almanlarm millî sporu olan kayma müsabakasıdır. İkinci spor, Amerikada salgın halinde tatbik edılen beyzbol oyunudur. Bu iki sporun sahada yapılıs sekli komite azalan tarafından takib edilmiş ve çok beğenilmiş tir. Bundan sonra yapılacak Olimpiyad larda kayma ve beyzbol oyunlarının da programa ithaline karar verilmiştir. Dekatlon müsabakası 4 X 100 bayrak Evvelâ 4 X 1 0 0 metro bayrak yarışına girenlerin tasfiyeleri yapıldı. Birinci seride Amerikanin (Ovens, Metkalf, Vaykof ve Valender) üçü Arab, biri beyaz koşucudan mürekkeb takımı birinci gelBugünkü müsabakalar di ve 40 saniyelık bir derece elde etti. Bugün atletizm müsabakalarının so Bu derece dünya rökoruna müsavidir. Kılıc müsabakaları nu münasebetile yapılacak kapanış meItalya ikinci oldu. Berlin 8 (A.A.) Takımlar ara rasimi gözönünde bulundurularak diğer 1932 Los Angelos Olimpiyadlannda müsabakalara azçok ara verilmiştir. sında yapılan epe maçlannm finalleri: Amerikan 4 x 1 0 0 takımı 41 saniye ile Geceleyın de grekoromen güreşlerin Fransa, 8 6 Almanyaya galib, İtalya yeni bir dünya rökoru tesis ettiği vakit neticesi alınacak, eskrim, hokey, yelken, 10, 5 İsveçe galib. koşu mütehassıslan bu derecenin daha yüzme ve basketbol müsabakalarına deBisiklet yarışları aşağı indirilemiyeceğini ittifakla söyle vam edilecektir. Berlin 8 (A.A.) Bisiklet yarışlamişlerdi. rı: 4 kilometroluk kovalama yarışı: Kiel deniz yarışları Geçen sene Amerikalılar tarafından Birinci, Fransız takımı. 4 dakika 45 Kiel 8 (A.A.) Yole: Birinci Nor40 saniyeye indırılen bu derece bugün saniye, ikinci, İtalyan takımı. 4 dakika tekrar edildi. Mütehassıslar bu dereceye veç, ikinci Uruguvay, üçüncü Kanada, dördüncü İtalya, beşinci Finlandiya, al 51 3/10, üçüncü İngiltere takımı. 4 dahayret etmekte ve bunun ötesi yoktur, kika 53 3/10, dördüncü, Alman takı tıncı Holanda. çünkü fevkalbeşerdir, demektedirler. Altı metroluk tipler: Birinci İsviçre, i mı. 4 dakika 55 saniye. 4 X 1 0 0 bayrak yarışının ikinci serisini 2 kilometroluk tandem yarışı: Birinci, Holandahlar, Osendarp sayesinde kinci Almanya, üçüncü Norveç, dördüncü İsveç, beşinci İngiltere, altıncı Ho Alman takımı: İhbe Lorenz, ikinci, Fe41 3 '10 ile kazandılar. Osendarp halilemenk takımı: Leene OOms, üçüncü, hazırın (beyaz) adamlar içinde en serî landa. Sekiz metroluk tipler: Birinci İtalya, Fransa takımı: Georget, Maton. koşucusu olarak kabul edilmektedir. Arjantin takımı ikinci oldu. Komşu Yunan atletlerinin de bulunduğu üçüncü seri 4 x 1 0 0 bayrak kosusunda Almanlar 41 1/10 ile birinci, Kanada ikinci oldu. Dün başlıyan dekatlon müsabakaları bugün neticelendi. Dünden baştarafa geçen üç Amerikalı Moris, Klark ve Parker sırasıle birinci, ikinci ve üçüncü ol dular. Holandalı Brayzer de dördüncü oldu. Futbolda Polonya îngıltereyi yendi Olimpiyad turnovası icin karşılaşan Polonya ve îngiltere Millî takımlannın maçı bilhassa ikinci devre çok heyecanlı oldu. Birinci devrede İngilizler 5 1 mağlub bitirmişken ikinci devrede bütün enerjılerile oynıyarak vaziyeti telâfiye çalış tılar ve bunda kısmen muvaffak olabi lerek üç gol daha atabildiler. Neticede Polonya 5 4 maçı kazandı. 3000 metro manialı mukavemet Bu yarışta mania olarak pistin muhtelif yerlerine beş çit yapmışlar ve çitlerin hemen dibine 4 metro uzunluğunda içi dolu çukur sıralamışlar. Yarışa başlanırken Fransız atletinin tabanca patlamadan fırlaması stadı dolduran yüz binden fazla halkı hayli güldürdü. Yanşm bitmesine iki tur kala İzoholo başa geçti ve süratini gittikçe artırarak ikinci gelen millettaşı Tıumeneni 100 metrodan fazla açarak birinci oldu. Alman Damper üçüncü, Finlandiyah Ma Olimpiyadlarda 10,000 metro koşusunu kazananlar sağda birinci Finlandiyalı Saliminen Dtakkk*'