26 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 26 Ağustos 1936 VIYANA OONUŞU Tariht tefrika: 135 M. TURHANTAN Şehir ve Memleket Haberleri Zafer bayramı Ayazağa cinayeti davası bitti İktısad Vekili Celâl Bayar dün seyahatten avdet etti On beş gün kadar evvel İpar kotrasüe bir seyahate çıkan İktısad Vekili Celâl Bayar, refakatindeki zevatla birlikte dün şehrimize dönmüştür. Celâl Bayar, Marmara adası, Tekir dağ, Mürefte, Gelibolu, Çanakkale ve Ayvalığa uğradıktan sonra Izmire git miş ve birkaç gün orada kalmıştır. O rada îzmir beynelmilel sergisini, üzüm ve incir işlerini, Ege havzası iktısadi yatını tetkik ettikten sonra şehrimize dönmüştür. Vekille beraber seyahate çıkmış olan îş Bankası Umum müdürü Muammer Eriş, Tahlisiye umum müdürü Necmeddin ve üç gün evvel îzmire gitmiş olan İç Ticaret Umum müdürü Mümtaz, tktısad Vekâleti fahrî sergiler müşaviri Salâhaddin Refik te gelmişlerdir. Vekil, Galata nhtımmda Denizyol ları, îş Bankası, Vekâlet ve Türkofis erkân ve memurları tarafından karşılanmıştır. Siyasî icmal Macaristan ve devletler S spanyadaki dahilî harb Avrupamfl II iki muhasım zümreye aynlmasım biîs» bütün ilerletti. Bu iki zümrenin sik • Iet merkezleri, Sovyet Rusya ile Almanyadır. Bunlarm arasındaki zıddiyet Te husumet arttıkça, zümreler büsbütün tekâsüf ediyor. Son zamanlarda, Almanya etrafında toplanmakta olan zümreye Macaristan iyice iltihak etmiş görünmektedir. Umumî Harbin sonunda Habsburg hanedanı sukut ederek Avusturya ile Macaristan pek küçülmüş bir halde birbirlerinden aynldıktan sonra, Macaristan Krallık rejimini muhafaza etmiç ve lâkin Macar tahtma bir Kralm oturtulmasma diplomasi ve siyasî birçok mahzurlar görülmüştü. Bunun için Amiral Horti Kral naibi sıfatile memleketin resmî şefi bulunuyordu. Amiral, partilerin fevkinde Mr mevki sahibi olduğundan memleketin idaresine kanşmayıp yalnız devlet şefi sıfatile kontrol ve tevzin vazifesini görüyordu. Son senelerde General Gömböş, Başvekil sıfatile diktatör denilecek derecede otorite sahibi olduğundan, memleketin mukad deratını, kendi bildiği g3)i, idare ediyor du. Lâkin ötedenberi hükumet taraftan olan partiler, ahiren kendisine karşı, muhalif bir vaziyet almışlardı. Haricî ve dahilî gergin vaziyet karşısında, hükumet partileri geçen hafta uzlaştıklanndan hükumetin mevkii sağlamlaşmıştır. Fakat General Gömböş rahatsız ve haricî politikada fevkalâde faaliyet gösterecek bir vaziyette olmadığından Kral naibi Amiral Horti, ilk defa olarak memleketin haricine çıkmıştır. 30 ağustos için büyük Simdi Sadırazam ve Serdarı ekrem olan Sarı bir program hazırîandı Abdullah 24, Yunus ta 10 Sülemyanm, Türklere karşı zafer şevkile hare 30 ağustos zafer bayramına aid pro seneye mshkum oldular gram alâkadarlar tarafından hazırlan kete geçen Avrupayı yenmesine imkân yoktu mıştır. Bayram, bu sene pazar gününe Aylardanberi Istanbulda oturup ya oılan hazırlıklann derecesini kontrol etmekle meşgul olan ve bir ayak önce sıoır boyuna gitmek için sabırsızlanan Küçük Kara Mehmed, bu umulmaz darbeden şaşırmıştı. Himmet oğlu ve Hacıevhad şeyhi gibi isyan elebaşılan da sersemleşmişlerdi. Ne atılan adımı geri altnak, ne adunlan sıklaştırmak ellerinden te gelmiyordu. Görünüşe bakılırsa isyancılar oyunu kaybetmek iizere bulunuyorlardı. İşte bu sırada Budin faciası yüz gösterdi. Kara Mustafa Paşanın kafasını kestirtmekte Kızlarağasına yardakçılık eden mahud San Süleyman şimdi Sadırazam ve Serdarı ekremdi. Zaten Melek İbrahim Paşa gibi bir değerli vezirin haksız yere yok edilmesi, Sadırazam Kara tbrahimin giderilmesi de devlet ve ordu işlerini tamamile onun eline bırakmak içindi. Fakat bu adam bir müddet Erdel boyunda serdarhk etmesine rağ men ata binmeği bile bilmezdi. Hatta Belgraddan Zemon ovasına geçerken attan tekerlenmiş, sanğile sorgucu tozlara bulanmış ve kendisi bütiin ordu tarafından yuhalarla alkışlanmıştı. Bu âyarda bir adamın zafer şevkile harekete geçen koca bir Avrupayı yen mesine imkân yoktu. Esasen herif, Sadırazamlığm ve serdarı ekremliğin icab ettirdiği önemli vazifeleri görmek niyetinde değildi. O sıfatlann önüne serdiği kaynaklardan istifade ederek hazineler diizmek azmindeydi. Bu sebeble Budin kalesile alâkalanmıyordu, alargada do 'aşıyordu. Halbuki Avrupa, bu büyük şehri ne pahasına olursa olsun elde etmeği ta sarlamış ve ona göre hazırlanmıştı. Çünkü Türklerin Budinden atılması bütün Avrupadan atılmalarının başlangıcı olacaktı. Budin düşünce Macaristan kurtultnuş oluyordu ve onun ardından Belgrad da düşürülürse Türklerin Rumelide sağlam bir istinad noktalan kalmıyacaktı. Dük de Lorren, Avrupanm bu dile gini şahsında canlandıran bir kumandandı. Almanlardan, Fransızlardan, Ingi lizlerden, Ispanyollardan ve Italyanlardan teskil ettiği yüz bin kişilik bir ordu ile Budin üzerine yürürken kaleyi mutlaka düşürmek için and içmiş bulunuyordu. Sayısı dolgun, topu ve cepanesi bol, nizamı ve neş'esi yerinde olan bu orduya karşı kalede altı bin cenkçi vardı. Serdar adını taşıyan nabekâr Boşnak, en önemli bir Türk kalesinin şu zayıf halini ^özönünde tutarak yardıma koşmak icab ederken herif hiç aldınş etmedi, düğüne gider gibi davrandı, ağır ağır yürüyerek Hamzabey ovasmda deraek kurdu, Budinin düşman tarafından bombardıman edilmesini belki de gülerek seyre daldı. nnı, bayraktarlannı yanma çağırmı; ve şöyle bir teklif yapmışb: Elimin altındaki ordu, düşmanı fırsat düşünce yok etmekte kullanılacaktır. Bu silâhı yersiz yıpratamam. Budine yardım da gereklidir. Yoldaşlannızdan kendine güvenenler serdengeçti yazılsın, kaleye gitsin. Ben onlara yirmişer akçe terakki veririm. Sipahilerin bu teklifi reddetmelerine imkân yoktu. Hepsi heyecan içindeydi. Lâkin yüz bin kişilik bir ordu tarafından sıkısıkıya sanlmış olan Budine üç beş bin nefer serdengeçtinin Sipahi de olsalar girebilmesi mümkün değildi. Yardım daha önce yapılmak icab ederdi. Bununla beraber Sipahiler yarış edercesine atıl mışlardı, serdengeçti bayrağı altına toplanıyorlardı. O yiğit unsurun bir kısmmı olsun ordudan uzaklaştırmak istiyen Boşnak vezir de sinsi sinsi gülerek hamiyet müsabakasını alkışlıyordu. Hamle merdce, lâkin pek feci oldu, bütün serdengeçtiler düşman metrisleri önünde şehid düştü. Artık Sarı Süleyman Paşa memnundu, zira hamiyeti cezalandırmıştı ve orduyu sindirmişti. Budin ise kan ağhyordu. Çünkü yardımsızdı ve altı bin kişi, yüz bin kişiye karşı koyacakb. Bu nisbetsiz mücadele, tasviri çok güç bir fecaat içinde cereyan etti. Vali Abdi Paşa, müdafaanın ruhunu teşkil ediyordu, küçük Kara Mehmed de evvelki muhasarada olduğu gibi gene harikalar yaratıyordu. Bu yiğit çocuk, Uyvar felâketini ve Melek İbrahim Paşanın öl dürüldüğünü duyar duymaz Istanbuldaki işleri Hacıevhad şeyhile Himmetoğ luna bırakıp sınır boyuna koşmuştu, Budin dilâverleri arasına karışmıştı. Zaten isyan hareketini bir neticeye erdirmek için onun ocaklılarla temasa girişmesi de artık zarurileşmiş bulunuyordu. Genc Sipahi işte bu zarurete ve savaş iştiyakına kapılıp Istanbuldan uzaklaşmıştı. Kuv vetle umduğu gibi kale, bu sefer de muhasaradan şerefile kurtulursa Yeniçeri leri, Sipahileri ayaklandınp İstanbuldaki kıvılcımı sınır boyundan ateşlemeğe ça lışacakn. Fakat harb zevki, düsmanla boğuş ma neş'esi ona, Avcı Mehmed işini da ima unutturuyordu. Sayı çokluğuna, top bolluğuna güvenerek sık sık hücuma kalkışan birleşik orduyu hırpalamak, yavaş yavaş eritmek o altı bin Türkün müşterek emeli idi. Küçük Kara Mehmedin ruhu bu emelle kamçılanırken hatırına ne dünyevî, ne uhrevî hiçbir düşünce gelmiyordu. Iki günde, üç günde bir savaştan zaman ve aman bulup ta başını bir taşa dayadığı, şöyle bir uyukladığı sırada babasını görür gibi olur ve işte o vakit, tstanbulda yürüyen fikri düşünür dü. rasladığı için kutlulanma törenine bütün mektebler ve hususî teşekküller iştirak edeceklerdir. Programa göre 30 ağustos günü Beyazıdda, Üniversite meydamnda bir resmigeçid yapılacaktır. Resmigeçide iştirak edecek askerî kıt'alar, mektebler, .sivil kurumlar, sabahleyin saat 9,30 da Üni versite meydamnda toplanacaklardır. Istanbul kumandanlığı karargâhında 9,15 ten 9,45 e kadar bir resmikabul yapılacak ve kumandan subaylarla hüku met erkânının tebriklerini kabul edecek tir. Bundan sonra geçid resmine iştirak edecek kıt'alar ve mektebler kumandan tarafından teftiş edilecektir. Teftişten sonra bir subay îstiklâl ve Başkumandanlık muharebesi hakkmda bir nutuk söyliyecek, buna kumandan tarafından cevab verilecektir. Bunu müteakıb Harbiye bandosu tarafından îstiklâl marşı çalınacak ve meçhul şehidlerimiz selâmlana caktır. Bu merasimden sonra geçid resmi başlıyacaktır. Evvelâ Harbiye bandosu hareket edecek, arkasından Harbiye alayı, Yedek subay mektebi, Kuleli lisesi ve diğer askerî liseler, Deniz liseleri, askerî kıt'alar, polis, itfaiye, Şehir bandosu, mektebler ve hususî teşekküller geçeceklerdir. Bu tertib üzerine hareket eden alay, Divanyolu, Sirkeci, Köprü, Şişhane yokuşu, îstiklâl caddesinden geçerek Taksim meydanına gidecektir. Burada Cumhuriyet abidesine merasimle çelenk konullduktan sonra gündüzkü programa nihayet verilecektir. Gece de fener alayları tertib edilecek, meydanlarda mızıka çahnacak ve şehir baştanbaşa donanacaktır. Mahkum olan katiller Yunus ve Abdullah Ayazağada Galata postanesi vezne dan Hüseyin Hüsnüyü öldürmekle suçlu Abdullah ile Yunusun ve bu hâdise de aleti katil olan tabancayı saklamakla suçlu Mükâfatın Ağırceza mahkemesinde devam etmekte olan muhakemeleri dün bitmiştir. Dünkü son celse açılınca riyaset makamı, taraflara bir diyecek leri olup olmadığını sormuş, maktul veznedarın vekilleri adaletin tecellisini beklediklerini, Abdullah ile Yunus ta bir diyecekleri olmadığını söylemişler, yalnız Mükâfat mahkemeye bir istida vermiştir. Mükâfatın istidası okunmuş, bu işle alâkası olmadığı için beraet kararı istedıği anlaşılmıştır. Bunun üze rine reis Suad, zabıt kâtibine mahkeme kararının okunmasını emir ve karar okunurken dinleyıcilerin sakin olmasını tavsiye etmiştir. Okunan kararda: Galata postanesi veznedarı Hüseyin Hüsnüyü öldürmekle suçlu Abdullah ile arkadaşı Yunus ve bu işte alâkası görülen Mükâfat haklarmda yapılan duruşma sonunda, bunlardan Abdullahın veznedar Hüseyin Hüsnü ile bundan bir sene evvel tesis ettiği ahbablığı ilerleterek nihayet Galata postanesi veznesindeki paralann nazari dikkati celbettiği ve kasa anah tarını elde etmeği düşünerek bu mak sadla veanedarı ahçı Mehmedın. evine. yemeğe davet ettiği ve gene o gece bir köpek şatmak bahan«sile Yumjsla Wr likte veznedarı ahp Ayazağa'ya götür düğü ve burada sağ taraf kulak memesi altından yaralıyarak öldürdüğü, cese di de Yunusla beraber çalılann altına sakladıkları, hâdiseden sonra da Ga lata postanesi kasasının anahtarmı veznedarın cebinden alarak geri döndük leri bildirilmektedir. Neticede, bu cinayetin postane kasasmdaki paraları almak maksadile ve tasavvur ve tasmimle yapıldığı anlaşıldığından Abdullahın ölüm cezasma çarptırılmasma, yalnız cinayet işlendiği zaman on sekiz yaşını bitirmiş olup yirmi birini bitirmemiş olduğundan bu cezanm yirmi dört sene hapse indiril mesine, Yunusun da vaziyeti muave net ve müzaheret şeklinde görüldüğünden ölüm cezasına bedel on sene ağır hapse konmasına, her ikinsinden dört bin lira tazminat almarak maktul ve resesine verilmesine, Mükâfatın da cürüm aleti olan tabancayı bilerek sakladığı anlaşılamadığından beraetine ka rar verilmiştir. ADÜYEDE Bir katil 15 seneye mahkum oldu Beylerbeyinde oturan kasab Musta fanın evlâdhğı on dokuz yaşmdaki Vesileyi öldürmekle suçlu Şehzadebaşmda ahçı Alinin Ağırceza mahkemesinde devam etmekte olan muhakemesi dün bit miştir. İddia edildiğine göre; ahçı Ali, vak'adan bir müddet evvel gördüğü VeBÎleyi severek beraber yaşamalarını teklif etmiş; fakat Vesile her zaman bu teklifleri reddeylemiş; nihayet bir gün Vesile Şehzadebaşmdan geçerken dükkânda bulunan Ali bunu görerek dışan çıkmış; tekrar ettiği teklifinin gene red olunması üzerine sustalı çakısını çıkanp Vesileyi on yedi yerinden yaralamak suretile öldürmüştür. Suç meydana çıktığı için Alinin on beş sene hapsine karar verilmiş tir. îş Bankasmın 13 üncü yıldonumu Memleketimizin en büyük malî müesseselerinden biri olan îş Bankasmın bugün on üçüncü yıldönümüdür. Bunun için Iş Bankası merkez ve şubeleri bugün ka palı bulunacak ve banka memurlan mü esseselerinin yıldönümünü kendi aralannda kutlulıyacaklardır. "MÜTEFERRİK Îzmir panayırı için dün bir toplantı yapıldı Bu durumun yakışıksız olduğunu ve kaleye imdad edilmek lâzım olduğunu söyliyenler yok değildi. Lâkin o, düşmana uzaktan merhaba demeği tasarlamıştı, bütün tavsiyelere, öğüdlere, rica Iara kulak asmıyordu. Nihayet Sipahiler homurdanmaya başladı ve Boşnak serdar, bir ayaklanma vukuundan korkaBu hal, o bir avuç Türkü sinirlendirirak alçakça bir düzene başvurdu. yordu. Eritmek, bitirmek istedikleri düşHilekârlıkta şeytana külâh giydiren manm imdad almak yüzünden sayı dolSan Süleyman Paşanın Sipahi homurda gunluğunu kaybetmemesi ve buna mukadolayısile nışına karşı kurduğu düzen, hamiyeti ce bil kendilerinin yardtmsızlık erimeğe başlaması canlanm sıkıyordu. zalandırmak gibi bir şeydi. Hain vezir, bir yandan Budine yardım gönderiyor Kumandan Abdi Paşa da ayni sinir buhranına tutulduğu için müdafaa va gibi davranıyor ve bir yandan Sipahileri ziyeti bir aralık terkolunmuş ve düşmana başmdan abyordu. Çünkü o zümrenin taarruz edilmek yolu tutulmuştu. homurdandıamı duyar duymaz kâhyala[Arkası var] Dün sabah Ticaret Odasında bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda Vali Muhiddin Üstündağ ve Sanayi Umum Müdürü Reşad da bulunmuştur. Toplantıda îzmir panayınndaki îstanbul paviyonu na gönderilecek eşya ve nümuneler üzerinde son defa görüşülmüştür. îzmir panayın dolayısile Denizyollan îdaresi îzmir sergisine perşembe günü saat 10 da, cumartesi saat üçte ve pazar tesi günü de fevkalâde olarak birer vaOnun ve bütün yoldaşlannın sarsılmaz pur kaldıracaktır. bir zafer imanile dövüşmelerine rağmen Londra elçiliği düşmanm tazyiki gün geçtikçe artıyordu. Ankaradan akşam gazetelerine verilen Namık Kemalin pek meşhur olan teşbi bir haberde Londra sefiri Fethinin başka hi sanki bu harb sahnesi için yapılmıştı. bir vazifeye tayin edilerek Londra elçiliDüşman, ömür günleri gibi boyuna artıp ğine Sinop meb'usu Yusuf Kemalin tayin eksilmiyordu, Budin gazilerinin sayısı ise edileceği bildiriliyordu. Keyfiyeti Yusuf geri kalan hayat yıllan gibi boyuna aza Kemalden sorduk. Böyle bir tayinden halıp çoğalmıyordu. beri olmadığını söyledi. Sigorta sahtekârlığı Dün yeniden üç kişi isticvab edildi Amiral Horti bu faaliyet ve ziyarete Almanyadan başladı. M. Hitleri hususî köşkünde iki defa ziyaret etti. İki devlet şefi uzun müddet görüşmüşlerdir. Müzakere mevzuu komünizm tehlikesi ve Sovyetlerin haricdeki siyasî nüfuz ve tesiri olmuştur. Umumî Harbin akabinde Macaristanda bolşeviklik vaziyete hâkim olduğundan burada bir Sovyet idaresi kurulmuştu. Filvaki Amiral Horti o zaman bolşevizmi bertaraf etmişti. Fakat bunun aksülâmeli çok şiddetli olmuştu. Bunun Bir tahsildar mahkum oldu için, Macaristanda hükumet ve bunun Dip koçanlannı doğru yazmak ve fa partileri komünizme ve Sovyet devletine kat alâkadarlara verdiği makbuzları nok karşı son derecede hassas ve ihtiyath davsan göstermek suretile ihtilâs yapmakla ranıyorlar. suçlu Belediye tahsildarlanndan MuamBu ruhî halet vaktile Macaristam ttalmerin Ağvrceza mahkemesinde devam et yaya yakınlaştırmakta mühim bir âmil olnîeTcte oTa'n* mühakemes^duri*1"l)itmiş*fir. muştu. ' Şimdi de ayni hal Macaristam Suçlunun dört sene, on ay on gün hapse her devletten evvel Almanya ile sıkı mükonmasına ve kırk lira ağır para cezası nasebette bulunmağa ve devlet şefinin almmasına karar verilmiştir. harice yaptığı ilk seyahatte M. Hitleri ŞEHİR tŞLERÎ ziyaret etmesine saik olmuştur. Amiral Horti, ancak Almanyadan döndükten Eski Maarif Nezareti binası sonra Viyanayı ziyaret edecek ve ikinci bir Alman devleti olup ahiren büyük Alnın tamiri bitti manya ile esaslı ve şümullü surette anlaşBelediyenin Maliyeden kırk bin liraya mağa muvaffak olan Avusturyanm Cumsatın aldığı eski Maarif Nezareti bina hurreisi ile bu memleketin mukadderatını sının tamiri hitam bulmuş ve dün Bele elinde bulunduran Dr. Şuşnig ile görü « diyeye teslim edilmiştir. Belediye Fen şecektir. heyeti bütün şubelerile beraber bu binaTam seyahat esnasmda Italyanın haya yerleşecektir. Makine ve sanayi şu va şefi Mareşal Balbonun Almanya gibi besi dünden itibaren taşınmağa başla sulh muahedesini yırtarak tekrar silâhlanmıştır. mağa başlamış olan Avusturyanm ilk büyük manevralanna iştirak için Avus • Et nakliyatıni Belediye turyaya gelmiş olması bir tesadüf eseri yapacak sayılmamakta ve M. Hitlerle görüfen Son zamanlarda birçok şikâyetleri mu Amiral Hortinin M. Musolini ile de göcib olan et fiatlannı makul bir hadde in rüşmesine zemin hazırlamak için olduğu dirmek maksadile Belediye et nakliya zannedilmektedir. Hatta Amiral Horti • tını bizzat kendisi yapmağı düşünmekte nin yakında, şimalî İtalyada M. Musodir. Bu maksadla alâkadarlara icab e lini ile görüşeceği son telgraflarda bildi • den tetkikatta bulunmalan bildirilmiştir. rilmektedir. Nüfus umum müdürü şehrimizde Dahiliye Vekâleti Nüfus Umum Müdürü Muhtar şehrimize gelmişn'r. tzmirde üzüm satışları Çankırı meb'usumm cenazesi Ankaraya götürülüyor Izmirde kız kaçırma vak'aları îzmir (Hususî) Menemenin Kaklıc köyünde kız kaçırmak meselesinden çıkan bir kavgada, Ahmed oğlu Basri namında bir genc, Hürmüz, Sabire ve Etnine namında üç kadını yaralamışbr. Son ıkisinin yaralan çok ağırdır. îzmir Memleket hastanesine getirildiler. Basri de yakalandı. Torbalıda da, iki genc köylü Ferdane namında 16 yaşmda bir kızı kaçınrlarken bekçi müdahale etmiştir. Hüviyetleri tesbit edilemiyen bu şahıslar bekçi ile uzun müddet boğuşmuşlar, bekçinin silâhını Darçalamışlar, nihayet kızı bırakıp kaç •nışlardır. Çorab fabrikaları da çorabların çürük olduğunu tasdik ettiler Memleketimizdeki çorab fabrikaları tarafından imal edilen çorabların çü rüklüğü hakkmda birçok şikâyetler vaki olmuştu. İktısad Vekâleti bu şikâyetleri ve bunun millî sanayi aleyhine vereceği neticeleri gözönünde tutarak Ticaret Odasından tetkikat yapılmasını istemiştir. Çorab fabrikatorlan dün sabah Ticaret Odasında toplanarak ço rabların niçin çürük olduğu, bu husustaki Hdialar ve misaller üzerinde gö rüşülmüştür. Bu konuşmalar sonunda çorab fabrikatorlan hemen ıttifakla çorabların kâfi evsafı haiz olmadığını kabul etmış lerdir. Çorabcılar bugün Sanayi umum müdürü Reşadın rıyaseti altında bir top lantı yapacaklardır. Bu toplantıda çorabların standardizasyonu için ahnacak tedbirler üzerinde g5rüşülecektir. Haydarpaşa hastanesinde vefat ettiğini yazdığımız Çankın meb'usu Rifatin cenazesi bugünkü trenle Ankaraya nak lcdilecek ve bu nakil esnasmda merasim yapılacaktır. îzmir (Hususî) Üzüm, incir satış ve ihrac faaliyeti hararetlenmektedir. Fiatlarda küçük tereffüler de olmaktadır. Ünyon ve hali tasfiyede bulunan Piyasada şimdilik en iyi cins üzüm kal Nevyork sigorta şirketlerinden yanmış mamıştır. İnhisarlar Idajesi de mubayaasigortalarm paralarını almak için ya ta başlamıştır. pılan sahtekârlığa aid tahkikata dün de Uzüm kurumu, piyasanın seyir ve inBeyoğlu Emniyet memurluğunda de kişafını tetkik etmektedir. Kurumun hu vam edilmiştir. Dünkü tahkikat fasıla sız sabahtan akşama kadar devam et susî tipleri ecnebi piyasada büyük alâka görmeğe başlamıştır. miştir. Günlerdenberi üzerinde tetkikat yapılan üç dosyanın bütün noksanları ikmal edilmiş ve ilk tahkikatın açılması içm Müddeiumumiliğe verilmiştir. Bu dosyaların haricinde kalan yeııi dosyalar da dün tetkik edilmiştir. Bu dosyaların üzerinde etraflı tetkikat yapabilmek için Ünyon sigorta şirketin den bu evrakla alâkadar on dosya ge tirtilmiştir. Dün yeniden üç kişi Emniyet memurluğuna celbedilerek isticvab edilmiştir. Bunlar tevkifhaneden getirilen Onnik tplikçiyanla müteaddid defalar müva cehe edilmişlerdir. Bu arada şirketten getirilen dosya larla Onnik İplikçiyanın yeşil kaplı defterindeki isimler karşılaştırılmıştır. Tahliye edıldıkten sonra ortadan kaybolan doktor Vassafın aranması işıle Fatıh merkez memurluğu meşgul ol maktadır. Vassaf el'an bulunamamıştır. Bu vesile ile gazetelerde sık sık ismi geçen Vassafın sinir hekimi Etem Vassafla hiçbir münasebeti olmadığını tasrih etmek isteriz. ı Manisa ve Îzmir vilâyetlerinde gerek kurum, gerekse doğrudan doğruya bağcı tarafmdan Kaliforniya sisteminde yapılacak olan kurutma tecrübesinin muvaffakiyetinden hiç şüphe edilmemektedir. Bu takdirde Almanyaya sofra üzümü olarak ve Kalifomiya mahsulü yerine ihracat yapacağız ki, bunun getireceği varidat çok mühimdir. Bu yıl, hem üzüm, hem incir mahsulünden müstahsilin çok istifade göreceği tahmin edilmektedir. Turfanda incir ve biraz da üzüm hamulesini havi iki vapur İzmirden aynlmıştır. Merkez Bankası senedleri yük8eliyor Son günlerde Merkez Bankası hisse senedleri düşmekte idi. Dün ilk defa olarak hisse senedleri tekrar yükselmeğe başlamış ve üç lira kazanmıştır. Evvelki akşam 77 lirada kapanan M e r kez Bankası senedleri dün sabah 78 lirada açılmıştır. Bundan sonra fiatlar biraz daha yükselmiş ve senedler akşam 80 lirada kapanmıştır. Türk borcu tahvilleri de dün 2315 te acılmış ve ayni fiatta kapanmıştır. General Gömböş, Almanyanm yap • yalnız kaldığı bir zamanda ansızın Ber • lıni ziyaret ederek Almanya ile Italyanm arasını bulmuştu. Şimdi de Amiral Horti gene evvelâ M. Hitlerle arkasından M. Musolini ile ve Avusturyanm başında bulunanlarla görüşerek Almanya Italya • Avusturya blokunu hem kuvvetlendir • mekte hem de genişletmektedir. Macaris* tan bir taraftan komünizm korkusu Y« Sovyet endişesi ve diğer taraftan millî emellerinin istihsalinde yardmıcı ve isti • nadgâh bulmak üzere, faşirt zümresina tamamile iltihak etmektedir. Macaristan Almanya zümresine ilti • hak ederken Almanya ile Sovyetler Bir* liği arasındaki zıddiyet büsbütün artmıj bulunuyor. Sovyetler askerî mükelefiye • tin başlangıcını 21 yaşmdan 19 yaşına indirmek suretile ordusunun hazarî mev» cudunu iki milyona çıkaracak bir karar vermişti. Bu karara Almanya muvazzaf askerlik müddetini iki seneye çıkarmak su* retile mukabelede bulunmuştur. Bu fev* kalâde askerî tedbirler aradaki itimadsız' lığı son derecede artıracaktır. Muharrem Feyzi Togay Şark şimendiferlerinin satın alınması işi Gümrükteki limonlar çıktı Izmirde tütün rekoltesi îzmir (Hususî) Bu yıl Aydın mıntakasında istihsal edilen tütün mahsulü lün çok nefis olduğu tesbıt edilmiştir. Rekolte geçen yıl 1,200,000 kilo idi. Bu yıl 2 milyon tahmin ediliyor.. Nafıa Vekâleti Şark şimendiferleri kumpanyasile satınalma müzakerelerinin 19 teşrinievvelde başlamasına karar ver miştir. Bu karar dün Şark Demiryolları kumpanyasına da tebliğ edilmiştir. Kumpanyanın mümesslleri teşrinievvel başında şehrimize gelecektir. Türk İtalyan ticaret anlaşmasmm üç ay daha uzatılması hakkmdaki ka Yurddaş! rarnamenin gümrüklere bildirilmesi üYalnız yerli manrulâtını, yerli mahzerine gümrüklerde bekliyen 76,800 sulâtuıı, yerli meşrubatmı bilmek, sevsandık dün piyasaya çıkmıştır. mek, benimsemek ulusal ahlâkımız olBu suretle bu ay içinde çok hisse mahdır. Ulusal Ekonomi ve Arttrrma Kuramn dilmiş olan limon buhranı nihaye V , te ermiş ve limon fiatlan beş kuruşa kadar inmiştir. ,