20 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CU tVIHTJBIYET 20 Birinciteşrin 1936 Türk Dili üzerinde TETKİKLER f Şehir ve Memleket Haberleri ) Üç şirket hakkında yeni bir tahkik îplik buhranı aldı, yürüdü Benzin fiatları ucuzlıyacak mı? Elektrik, Tramvay ve Dün, 500 den fazla tezgâh Hükumetin bu hususta Tünel şirketlerine aid sahibi ipliksizlikten müsbet kararlar vereyeni gümrük kaçakçılığı çalışamadı ceği söyleniyor Elektrik şirketinin Anadolu yakasile Adalara aid tesisatı için gümrük resminden muaf olarak getirtilen 550,000 liralık malzemeyi şehrin başka semtlerinde kullanmak suretile yaptığı büyük kaçakçılığın tahkikatı devam ederken Elek trik, Tramvay ve Tünel şirketlerine aid başka bir gümrük resmi kaçakçılığı daha haber alınmış ve tahkikata başlan mıştır. Gümrük muhafaza teşkilâtınm yaptığı bu tahkikat çok ehemmiyetli olduğundan üzerinde büyük bir dikkat ve itina sarfedilmektedir. Üç şirketin takib ettikleri yoldan dolayı Hazine zarannın yüz binlerce liraya baliğ olduğu söylenmekte dir. Mesele şudur: Elektrik, Tramvay ve I ünel şirket lerinin gerek kuruluşlannda ilk tesisat için, gerek sonradan şebekelerinin her genişleyiş ve yenilenişinde icab eden malzeme gümrük resminden muaf olarak ge* tirilmiş ve şirkete verilmiştir. Bu şekilde, tramvay arabalan, raylar, fabrika ve merkezlerin levazımı, türlü elektrik malzemesi, Tünel arabalan ve sair binbir çeşid vesait hiç gümrük resmi verilme den memlekete sokulmuştur. Her üç şir ket bu malzeme e*kidiği veya herhangi bir şekilde kullanılmaz bir hale geldiği zaman bunlan satmışlardır. Üç şirketin kurulduğu gündenberi bu hal böylece devam etmiştir. Halbuki mevcud kanun ve nizamlar böyle bir satışı gümrük resmi kaçakçılığı addetmektedir. Şirketlerin bu gibi satışlarda satış bedeli üzerinden o meta memlekete yeni girmişçesine gümrük resmi vermeleri lâzımdır. îşte şimdi tahkik edilen ikinci mese lenin mahiyeti budur. Dokumacı esnafı tezgâhlarmda isli " yecek iplik bulamadıklanndan dolayı büyük bir sıkıntı içindedirler. Bu yüz den, dün, Mercanda Dokumacılar cemr yeti İplik Kooperatifi önünde 500 dfn fazla tezgâh sahibi birikmiş ve akşama kadar iplik beklemişlerdir. Yaptığımız tahkikata göre meselenin içyüzü şudur: Dokuma işinde kullanılan muhtehf numaralardaki iplikler bundan bir ay e v veline kadar paketi 475 kuruştan sahlmakta idi. İplikler üzerinde tetkikat yapan Ik tısad Vekâleti bir emirle iplik pake^le rinin 440 kuruştan sahlmasını bild'rmiş ve o vakittenberi piyasada VekSletin koyduğu fiatlar üzerinden alışveriş başlamıştır. Başvekil îsmet înönü iki gün evvel Nazillide köylülere hitaben söylediği nutukta hükumetin paramızı düşürmeğe taraftar olmadığmı, yalnız kanunî yollarla hayatı yüzde otuz nisbetinde ucuzlatmak imkânını temine çahşacağını söylemişti. Aldığımız malumata nazaran hüku met, Başvekilimizin işaret ettiği bu nokta üzerinde yakında lüzumlu tedbirler aIacaktır. Bu arada benzin fiatlarındaki gümrük ve istihlâk vergisi miktarı tenzil edilecektir. Esasen memleket dahilinde satılan benzinin kısmıazamını hükumet dairelerile belediyeler sarf ve istihlâk etmekte olduklanndan bu tenzilâttan halk kadar resmî daireler de istifade etmiş olacaktır. Siyasî icmal Orta Avrupanın karışık ahvali orta Avrupada mühim siyasî hareket ve hâdiseler birbirini takib ediyor. Macaristan Başvekili olup dört senedenberi kendisinin muhafazakârlardan teşkil ettiği partiye dayanarak dilediği gibi memleketin iç ve dış politikalannı idare eden General Gömböşün ansızın vefatı, Orta Avrupa politikasında, büyük bir boşluk peyda etmiştir. Yeni Macar Başvekili ötedenberi Gömböşün muavini ve vekili olmak iti barile politikasının bütün gaye ve sırlannı bilmekle beraber, ortadaki boşlugu kolayca dolduramıyacaktır. Yeni Başvekil M. Daranyi teşkil ettiği kabineye eski nazırların hepsini al mış, lâkin kendisi asker olmadığından General Gömböşten münhal kalan Harbiye Nazırlığına maruf bir Generali getirmiş ve kendisi Başvekâletle beraber eski nezareti olan Ziraati muhafaza etmiştir. Macaristan şimdi esas itibarile bir ziraat memleketi olup iktısadî ve hatta siyasî mukadderatı, sıkı surette ziraate bağlı bulunduğundan bu nezareti başkasına bırakamamıştır. M. Daranyinin ilk işi hükumete muzaheret için burjuva ve mu hafazakâr bütün partileri ve devlet adamIarını toplamağa teşebbüs etmek oldu. Teşriki mesaiye davet ettiği partiler den biri de M. Eckhardın lider bulunduğu küçük zürra partisidir. Bu parti küçük, lâkin ekseriyeti teminde mühimdir. On sene memleketi idare eden Kont Bethlenin zürra fırkasile ihrilâfa düşmesi, mumaileyhin mevkiini sarsmış ve su kutunu intac eylemişti. General Göm böş te en ziyade bu partinin muhalefe tile uğraşmıştı. M. Daranyi büyük bir şahsiyet olup muhalefet mevkMne geçen Kont Bethleni dahi kendi tarafma cel betmeğe çalışıyor. Yeni Başvekil burjuva partilerini ve unsurlannı toplamak suretile sabık Başvekilin kuvvetli ve hâkim şahsiyetinin bıraktığı boşluğu doldurmak istiyor. Aksi takdirde solların kuvvet bulacağını pek iyi takdir ediyor. Dış politikada General Gömböş, Al manya ile sıkı merbutiyetini İtalya ile anlaşmak ve Avusturya ile samimî teşriki mesaide bulunmak hususlarile mahirane telif ediyordu. Halbuki yeni Başvekilin Almanyaya karşı hususî münasebet ve dostluğu yoktur. Bu itibarla, Macaristanın daha ziyade Roma blokuna bağlı kalması muhtemeldir. Tam bu sırada Avusturya Başvekili doktor Şuşnig faşist milis teşkilâtı Heimvvehrleri dağıtıp bunların lideri Prens Starhembergi memleketten uzaklaştırmak ve bu teskilâtın kabinedeki mümessili Baarenfeldi dahi kabineden çıkarmak suretile memleketin bütün mukadderatını hâkim olduktan sonra, Umumî Harbin sonuna kadar Avusturyanm împaratoru ve Macaristanın Kralı bulunan Habs burg hanedanının tekrar Avusturya tahtına getirilmesine ve bunun için reyiâma müracaat edilmesine taraftar olduğunu söylemesi, Orta Avrupa işlerini büsbütün kanştırdı. Bu yüzden, evvelâ Macaris • tandaki yeni hükumet müşkül bir mevkide kaldı. Macaristanda krallık tahtma tekrar Habsıburgların getirilmesine ta * raftar olanlar çok azalmışhr. Bundan başka hanedan yüzünden Macaristan komşularile bozuşmak istemiyor. Maca ristanın bütün düşündüğü millî hududlannı düzeltmektir. Avusturyadaki yenî politika Macaristanda dahi Habsburg meselesini canlandıracaktır. Küçük İtilâftan Yugoslavya ile Ro * manya, Avusturyanm Almanya ile bir « leşmesini, Habsburglarm Avusturya tahtına gelmesine tercih ederler. Çünkü Habsburglann iş başına gelmesi Umumî Harbden sonra Yugoslavya ile Roman yaya ilhak olunan gayet zengin ve geniş yerler üzerinde bu hanedanm bir güa tekrar hakimiyet davasına kalkışmalanna yol açar. M. Şuşnigin böyle tehlikeli bir adım atması şu suretle tefsir olunabilir< Dağılan Heimwehrler Nazilerle birleş • tiklerinden Avusturyanm Almanya ile birlesmesi artık bir gün meselesi olmuştur. Vatikan ise bunu istemediğinden katolik" papaz partisinin lideri olan M. Şuşnigi, katolikliğin sadık bendesi ve hamisi Habsburglan iş başına getirmeğe teşviK ve sevketmiştir. Orijin (Origine) kelimesinin tahlili manalanchrıyor: Origine: Prensip, başlangıc, (meselâ dünyanın başlangıcı, herhangi bir hastahğın başlangıcı, bir kelimenin aslı tabirlerinde olduğu gibi) Origine: Menşeğ: (meselâ bir milletin veya bir şahsın aslı, nesebi tabirlerinde olduğu gibi.) (Littre) lugat kitabı bu (origine) kelimesinin okunma tarzını şöyle gösteriyor: O ri ji n' = orijin' ki bu bizim dilimizde (orijinğ) olur; Littre bundan sonra kelimeyi şu su retle manalandırıyor: «Kendinden herhangi bir şey çıkan bir prensip, herşeyin kendinden çıktığı teşaaup noktası (esas, ilk), bir hayvan veya nebat ve yahud uzviyetin başladığı nokta, bir insanın, bir ırkın, bir milletin çıktığı esas v. 8...» Şimdi kelimeye menşeğ olarak gösterilen lâtince (origo) söziinü ele alalım: A. Ernaut ve A. Meillet tarafmdan 1932 de yani bundan dört sene evvel neşredilen ve bu itibarla en son filoloji buluşları gözden geçirildikten sonra yazılmış olması lâzım gelen (Dictionnaire etimologique de la langue française) adlı kitabda (origo) sözüne tesadüf edilmiyor, (orior oriris ortussum oriri) kelimeleri üzerinde durmak icab ediyor; bizim mevzuu bahsimiz olan (origo) nun bu kelimeler müştakları ve mü rekkebleri olduğu ifade ediliyor. Manası da şu olduğu zikrediliyor: «Source = membağ, menşeğ Race = ırk ve bu kelimeden çıkarak ancetre = ced, fondateur = kuru cu.». Lugat kîtabı (doğru) demek olan (oriens) sözünün de bundan geldiğini bildiriyor. * * * Biz bu meseleyi iki yoldan halledebiliriz. Bunların biri bazı filologlarımızm maatteessüf gitmekte oldukları benzetme ve yakıştırma yolu, diğeri de bizim kendi yolumuz yani Güneş Dil yoludur. Birinci yol her nekadar kolay bir yol ise de biz bunun hem bir sapa yol hem de iltifata değmez gayriilmî bir metod olduğu kanaatinde bulunduğumuz için kendi yolumuzdan yani Güneş Dil metodundan işi halledeceğiz. (origine) kelimesinin okunuş tarzı (o ri ji n') olduğuna göre Türk imlâsile kelime şu şekildedir: Orijinğ. Güneş Dil kaidesi icabınca da kelimenin strüktürü bu olmak lâ zımdır. Kelimeyi metodumuza göre tahlil edelim: tince etimoloji kitablarında teyid edilen manalar aynen bizim tahlilimiz den çıkan manalar olduğuna göre kelimenin türkçe olduğu aşikârdır. Ancak bizim delillerimiz bundan ibaret değildir. Sade bu bile ilmî bir ispat olmakla beraber biz tetkikleri mizi daha ileri götürerek ayni za manda teorinin isabetini de izhar etmiş olmak için Türk dilinde bugün yaşamakta ve bir çok Türk lehçe lerinde kullanılmakta bulunan bazı sözleri sıralıyacağız: Irıhtı : esas Irk: esrari derun (bir mevcudi yetin içinin anlaşılmaz manası), işaret, kehanet, nesil, sülâle. Irık : alâmet, kabile. Irıklamak : göstermek, tefe'ül etmek (yani bir varlığın ilmin yetişe miyeceği kadar derinliğini, kıdemini bulmağa çalısmak). Lr : seher Irk : nas, alâmet. lrki : atik, kadim, (ki bundan irikinğ orikin origin orijin) sözleri çıkar. Orpak : menşeğ, neseb. örek örik : Seciye'.' öriik örlri : Âlâ, balâ. Urk : nihayet. Urug : aşiret, aile. Uruk : kabile, nesil, sülâle, ırk, neseb. Bu (uruk) kelimesinin türkçede diğer bir şekli de (koruk) tur. Ma lum olduğu üzere (koruk) yalnız bildiğimiz ekşi üzüm demek değil dir; bütün meyvaların ham, olma mış, ilk hallerine (koruk) derler; şu hale göre (uruk oruk orukin) şekillerinden (orijin) sözünün asli yeti bir bakışta görülebilir. (Irk uruk) sözleri Türk dilinde Türkün kendisi kadar eski birer kelimedir. Gene Türk lehçelerinde tesadüf edilen (oruk oruğ) sözü de Güneş Dil teorisi analizine göre ayni manayı ifade eder. KÜLTÜR İŞLERÎ îlkmekteblçrin kadroları Resmî ilkmekteblerin ikinci kadro ları hazırlanarak dün Maarif Vekâletine gönderılmıştir. Bu kadrolar gelmeden teşrinisani maaşma aid bordroların yapılmaması alâkadarlara bildirilmiştir. Uruk : uğ + ur + uk Uğ: anakök. hararet, ateş, esas varlık anlamınadır. Ur : anakök anlamının bir süje veya obje üzerinde tekarrürünü ifade eder ki o süje veya obje: uk: dur. (Bu unsur ok, ık, hulâsa v. f k, ğ... olabilir) Şu Türk kelimelerine dikkati cel bederiz: Oruk = Güneşin kendinde temerküz ile hayat bulan bir meyvanın Orijin' = oğ + or f ij + ing Oğ : anaköktür. Güneş, esas var başlangıcı ki (koruk) tur. lık, iptida, menşeğ, en eski gibi an. . = Bilhassa insanların başla Irık lamlar ifade eder. ması için menşeğ, iptida, beşik, esas. Or : Bütün bu anlamların bir süje Irık oruk orığ orij orijin: inveya obje üzerinde tekarrür ve te merküz ettiğini gösterir ki o süje ve san zekâsında varlık düşüncesinin başlangıc noktası (Point de depart ya obje: de l'existence) Ij : dir. Netice Artık neticeyi okuyuculnğ: anakök mefhumunun müte larımız kendiliklerinden çıkarmakta cellâsını isimlendirip tamamlar. Şu hale göre (orijin) : Herhangi güçlük çekmezler ve bizim ne için sık bir varlığın, herhangi bir konkre ve sık bu orijin kelimesini kullanagel apstre varlığın çıktığı yer, başlangıc, diğimizin sebebini anlamış bulunur esas ana, kök demektir. Fransızca lar. hmail Müstak MAYAKON lugat kitablarında gösterilen ve lâ Azlık ve yabancı mekteblerde Azlık ve yabancı mekteblere aid kadrolar ikmal edilerek dün Maarif müdür muavinlerinden Şevki ile Maarif Ve kâletine gönderilmiştir. Esasen benzinden vergî olarak alman para diğer taraftan benzin bedeli olarak Istanbul, Adana ve Kayseride bulu nan iplik fabrikalanndan îstanbuldaki gene hükumet hazinesinden çıkmaktadır. müstesna diğerleri iyi kalite iplik çıkaHâlen benzinin kilosu 34 35 kuruşramamakta ve bu yüzden tezgâh sahib tur. Tanzilât nisbetinin ne olacağı henüz leri Yedikule malını tercih etmektedir malum değildir. Ier. Paketine 20 kuruş fazla fiat kondır ŞEHİR İŞLERÎ ğu halde îstanbuldaki fabrikanm iplikleri kapışılırcasma satın alınmaktadır. Çöp derdi mutlaka Bu yüzden piyasada bir iplik buhrani halledilecek başlamış ve 4, 6, 10 numara iplikleri Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üs bulmak imkânsız bir hale gelmiştir. tündağ, gazetelerin neşriyatı üzerine Bu hal karşısmda İstanbuldaki fab çöp meselesile esaslı surette meşgul olrika alıcılara bir kolayhk olmak üzere mağa başlamıştır. Vali, evvelki gün Teellerindc bulunan hüviyet varakala mizlik Işleri müdür vekili Nusratı nez nna bakarak ona göre iplik da dine çağırarak meseleye biran evvel bir ğıtmağa başlamıştır. Fakat bazı esnaf bu çare bulunmasım emretmiştir. Valinin işte hile yoluna saparak fabrikadan al bu kat'î emri üzerine Temizlik İşleri dıklan ipliklerle yeni bir ticaret yapma müdürlüğü son bir tecrübe daha yapacak, bu tecrübede muvaffak olunmazsa ğa başlamışlardır. çöpler eskisi gibi denize dökülecektir. Bu vaziyet karşısmda fabrika yapılan Temizlik îşleri müdür vekilinin son oyolsuzluğu Dokumacılar cemiyetine bü larak yapmak istediği tecrübe, şehrin dirmiştir. günlük çöplerini Mecidiyeköyünün iTicaret Odasile Dokumacılar cemı * lerisindeki dereye dökmek ve her gün yeti Yedikuledeki fabrika ile temasa ge üzerlerini toprakla örterek etrafa ko çerek ipliklerin cemiyetin kooperatifinde ku neşretmelerine meydan vermemeğe satılmasma karar vermişlerdir. Fakat bu çahşmaktır. sefer de esnaf tamamen ipliksiz kalmı^Ekmek ucuzladı tır. Narh komisyonu dün toplanarak un Alâkadarlar, Anadoludaki fabrika ve buğday üatlarmr tetkik etrniştir. Un lann imal ettikleri ipliklerin kaliteîerini fiatları bir miktar düştüğünden komisdüzeltmelerini beklemektedirler. Bugün yon ekmek fiatlarmda tenzilât yap mevcud buhranın önüne geçilmek ürere mıştır. Bu tenzilâta göre, francala yirmi para noksanile 14,5, birinci nevi ekmek çareler aranmaktadır. 15,25, ikinci nevi ekmek te 9,25 kuruş tan satılacaktır. Cumhuriyet bayrammda verilecek müsamereler Sancağm mukadderatı için [Baştarafı 1 incî sahifede] Antakya ve îskenderun Türklerini tatmin edici bir şekilde neticeleneceğine muhakkak nazarile bakılmaktadır. Geçenlerde Fransada çıkan bir ka nun mucibince diplomatlar da dah'l olmak üzere 60 yaşını ikmal eden memurların tekaüde sevkı lâzım geldiği cihetle, hâlen 59 yaşmda bulunan M. Ponso da önümüzdeki sene zarfında tekaüde sevkedilecektir. M. Ponso siyasî hayattan çekilmeden evvel kendisine tevdi edilen vazifeyi ikmale azmetmiş bulunmakta dir. Iskenderunda toplantılar yasak edildi îskenderunda neşredilen bir tebliğle hernevi toplantı menedilmiştir. Mahallî gazetelerde neşredilen bu tebliği hiçbir mütalea serdine lüzum görmedn aynen ahyoruz: «Muhafızlık kanunu esasisi hakkında son zamanlarda bazı münakaşat zuhuı etmiştir. İşbu mıntaka muhtelif unsurlarla meskun bulunması dolayısile bu babda açılan her münakaşa veya yapılan her hangi bir nümayiş mezkur unsurlar a rasında sühuletle bir tahrik şeklini ala • rak inzibat ve asayişe halel getirebior. Cumhuriyet bayramı münasebetile yapılacak şenliklere ve mekteblerdeki hazırlıklara bu sene daha fazla ehem miyet verilecektir. Muallimler bayramdan bir hafta evvelinden başhyarak bayram bitinciye kadar Cumhuriyet mevzuu üzerinde çocuklarla musahabeBeynelmilel para vaziyeti tedricen hv ler yapılacaktır. Üç gün devam edecek kişaf etmektedir. Piyasayı şimdi en zi olan bayram esnasında mekteblerde yade meşgul eden mesele Almanyanm ayrıca müsamereler verilecektir. parasmı düşürme ihtimallerinin tekrar ECNEBt MEHAFİLDE ortaya çıkmış olmasıdır. Bu ihtimal, Pariste toplanan Beynelmilel Ticaret OdaSefirler Ankaraya gitmeğe sı kongresinde Alman grupu reisinin söybaşladılar lediği sözlerden çıkmaktadır. Almanya Yaz mevsimi münasebetile şehrimiz nm para işinde kat'î karannı henüz ver de bulunan ecnebi elçiler Cumhuriyet mediği anlaşılmaktadır. bayramında Ankarada yapılacak me Borsada vaziyet rasimde hazır bulunmak üzere AnkaraCumhuriyet Merkez Bankası dün İnya dönmeğe hazırlanmaktadırlar. Bu meyanda İngiliz Kralı S. M. Sekizinci giliz lirasma 615 618 kuruş fiat ver " Edvardla beraber Londraya giden İn miştir. giliz elçisi Sir Persi Loren de bugün Merkez Bankası hisse senedleri 92,70 lerde memleketimize dünecektir. Me te açılmış ve yükselerek 94 lirada ka zunen Moskovada bulunan Sovyet bü panmıştır. Türk borcu birinci tahvilleri yük elçisi M. Karahan da Ankaraya mü 23,60 ta açılmış, 23,75 te kapanmıştır. Asayişi umumiyeyi haleldar edebile teveccihen hareket etmiştir. cek herhangi bir hâdisenin önüne geçil INHİSARLARDA ÜNİVERSİTEDE mek için iş'an ahire değin nev'i ve menşei her ne olursa olsun alelıtlak bilumum înhisarlar Vekilinin Hukuk Fakültesinde imtihan nümayiş ve umumî cadde üzerinde vaki tetkikleri Hukuk Fakültesinde yapılması mu olacak hernevi tecemmü ve izdihamı Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Ra karrer olan üçüncü smıf imtihanlarma men lâzımdır. na dün sabah İnhisarlar idaresine gi bugün başlanacaktır. Ay sonuna kadar İşbu müzekkere ahkâmmı harfiyen derek idarenin yeni faaliyetlerile ya imtihanların neticesi almarak yeni teştatbik ve muhalifleri Fevkalâde Komiser kından meşgul olmuş, bu hususta U kil edilecek dördüncü smıf ta tedri hazretlerinin 4 Suriye numara ve 12 şu * mum rnüdür Mithat Yenelden izahat sata başlıyacaktır. almıştır. bat 932 tarihli kararnamesi ahkâmınca Üniversiteye kaydolunacak İnhisarlar Vekili, ayrıca Gümrükler Adliyeye tevdi edilmelerini kaymakanr talebeler lar, polis reisi ve jandarma kumandanı idaresinin taşınacağı Çinili Rıhtım hanma giderek orada tetkikatta bulun İstanbul Üniversitesinde kayidlerin beylerden rica ederim.» muştur. nihayet bulduğunu yazmıştık. Ayın îskenderun 9 teşrin 936 15 ine kadar Edebiyat Fakültesine 144, Avusturya reji heyetinin Muhafız: Hüsnü Berazi Hukuka 348, Fenne Tıb, eczacı ve dişçi tetkikleri dahil 723 talebe kaydedilmiştir. Bu Berutta bir Türkçe gazete kapatıldt Memleketimizin yeni tütün rekoltesi rakamlara nazaran Üniversitenin birinAntakya ve îskenderun hakkmdaki ni tetkik etmek üzere gelen ve şehrîmiz ci sınıflarma bu sene 1215 talebe devam neşriyatından dcdayı Berutta türkçe ola de bulunan Avusturya rejisi heyeti dün edecektir. rak intişar eden Yıldız gazetesi kıpa İnhisarlar Umum müdürünü ziyaret tılmıştır. etmiştir. Heyet ayrıca memleketimiz Müddet bugün bitiyor deki en büyük alıcı kumpanyalardan AYeni Suriye meclisinin namzedleri 936 yılmdan daha evvel ihracat yapan merikan Geri Tabako şirketine de gitfirmaların tesçili için Ticaret Odalarına Yeni Suriye meclisi için Halebden 7si miştir. müslüman, 6 sı diğer ekalliyetlere men Heyet ayın 22 sinde Triyeste yolile müracaatleri hakkında verilen mühlet bu alcşam bitecektir. Şimdiye kadar mü sub olmak üzere 13 meb'us namzed gös Avusturyaya dönecektir. terilmiştir. înhisarlar Umum müdürlüğü Avus racaat eden ihracatçılann yekunu 350 Namzedlerden biri Yüzelliliklerden turya rejisi erkânı şerefine şehrimizde dir. Bunlarm Bunlardan iki yüzünün , bir ziyafet verecektir. doktor Sadullahtır. muamelesi ikmal edilmi§tir. Iç piyasamız ve Alman parası Elektrik fiatları ucuzladı! Şirketlerin tarifelerini tetkik eden komisyon elektrik tarifesi üzerindeki tetkikatım ikmal etmiştir. Komisyon, elektrik kilovatım on para noksanile 14,25 e indirmiştir. Borsa mehafili vaziyeti dikkatle takib etmektedir MÜTEFERRİK Sovyet Hava Kurumu reisi memleketimize gelecek Sovyet sivil tayyare teşkilâtı reisi General Aldamamn Cumhuriyet bayra mmda bulunmak üzere ayın yirmi dördünde memleketimize geleceği haber verilmektedir. General Aldamamn beraberinde üç arkadaşı bulunmaktadır. Sovyet sivil tayyare başkanı bu seyahatile Türk Hava Kurumu reisi Fuad Bulcayın ziyaretini iade etmiş olacaktır. Henüz Odaya kaydolunmıyan doktorlar Gerek Etibba Odasımn, gerekse Sıhhat müdürlüğünün müteaddid tebliğlerine rağmen 3 üncü mmtaka dahilinde çalışan 15 kadar doktor henüz Odaya kaydolmamışlardır. Bunlara Oda riyasetince son bir ihbarname gönderilmiştir. Bu ihbarnameler neticesiz kaldığı takdirde Oda, kanun hükümleri da iresinde mahkemeye müracaat edecektir. Sümer Bankın tahsile gönderdigi gencler Ağır sanayi mühendisliği tahsil etmek üzere Sümer Bankuı imtihanla seçtiği 17 lise mezunundan Berlinde okuyacak olan on ikisi dün akşamki Konvansiyonelle Almanyaya hareket etmiştir. Bu on iki talebenin beşi İzmir lisesi nin bu seneki mezunlarından olduğu için şehrimizdeki bütün İzmirli talebe istasyonda Avrupaya giden arkadaşlannı büyük tezahüratla uğurlamışlardır. Londrada okuyacak olan diğer beş gene de bu hafta içinde hareket edeceklerdir. Muharrem Feyzi TOGAY Cumhuriyet Nushası 5 Kuruştar j Türkiyc Mariç C. H. PARTİSÎNDE Eyübde Parti teşkilâtı Yeni teşkil edilen Eyüb kazasmda, Parti teşkilâtınm yapılmasına karar verilmiş ve hazırlıklara ba§lanmıştır. şeraitii w» SeneÜk 1400 Kr Altı aylık 7S0 Üç ayhk 400 Bir ayltk 150 &> 1700 Kr 1450 800 yoktar