20 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

20 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUSfflURİYEI 20 Birinciteşrin 1938 Futbol hakemlerimizi yetiştirmek için Esaslı tedbirler alındı; hakem kursuna giren hakemler idman yapacaklar ve başantrenör tarafmdan yetistirilecekler Türk Fransız ticarî münasebatı «Fransanın aklını başına toplamasının sırasıdır» Pariste çıkan La Tribune des Nations gazetesi, Gerard Tongas imzasile, «Fransız Türk iktısadî münasebetleri» başlığı altında şu makaleyi neşrediyor: «Türkiye ile münasebetlerimiz çok açık bir dostluk göstermektedir. Umumî siyaset, Akdeniz muvazenesi, Balkan paktı ve Asya statükosu bakımlanndan ara mızda tek ihtilâf yoktur. Bununla beraber bu mükemmel noktai nazar ittifakı, ekonomik sahada elle tutulur tesirler yapmamıştır. Memleketlerimiz arasındaki mübade leler, takas esası üzerine 1933 te imza lanan Modus Vivendi ile filen tahdıd edilmiş olan 1929 tarihli ticaret muahe desi mucibince yapılmaktadır. Halbuki, 1933 ten evvel Türkiyenin lehinde olan ticaret muvazenesi, Modus Vivendınin imzasından sonra birdenbire açık vermiştir. Fransada tatbik edilen kontenjan usulleri ve bilhassa kuru sebze ve meyva ithalâtına mevzu hadden aşırı resimli Türk ithalâtmın mütemadi surette azalmasını intac etmiş ve ayda 10 milyondan takriben 1 milyona düşmüştür. Fakat, Türkiyeden alacaklı olan Fransanın menfaati, Türkiyenin, ihracat sayesinde Fransaya olan borclarını ödiyecek vazi yette bulunabilmesini iktıza ettirir. Genc cumhuriyet, bu hususta çok şayanı şük ran himmetler sarfetmektedir. Nitekim, İş Bankası ve Ziraat Bankası, şu sıra da, Cumhuriyet Merkez Bankası nez dinde bloke edilmiş Fransız alacaklarına mukabil Fransaya incir ve üzüm ihracile iştigal edecek olan bir şirketin tesisi meselesini tetkik ile meşgul bulunuyorlar. Bu kapalı sermayeler takriben 2 milyon Türk lirası miktanndadır. Binaenaleyh, Türkiye Cumhuriyeti nin alâkadar makamaü hüsnüniyet göstermekten geri kalmadıklarına göre, Fransız mes'ul makamatınin da, ticarî muamelâtımızın azamî inkişafını ve azamî kolaylıkla yapılmasmı temin etmek suretile bu muamelâtm şümul dairesini genişletmeleri şayanı temennidir. Fransanın, Türkiye ile birçok asırlardanberi teessüs etmiş bulunan iş münasebatı için sarfedilen mesaiyi ve mevcud an'aneleri, sırf kendi hatası yüzünden heba etmesi çok acınacak bir hal olur. Unutmamalıyız ki, Fransanın, onaltıncı, onyedinci, onsekizinci ve ondokuzuncu asırlarda şark ticaretinin inhisarını hemen müstemirren elinde tutması Türkiye sa yesinde olmuştur. Fransanın aklını başma toplamasanın, imtiyazlarını kâmilen kaybettikten sonra maruz kaldığı müthiş darbeyi unutmamasmm tamam sırasıdır. Fransa, harab olan şeyi tamire uğraşarak değil, belki yeni şeraite azimkârane uyarak, eserini ihya etmelidir. Kamâlist Türkiye, artık, imtiyaz, müdahale, vesayet, ecnebi nüfuzu istemi yor; fakat millî kalkmma hareketinde kendisine muzahir olabilecek bütün el birliklerini dürüst bir surette kabul ediyor. Sovyet Rusya ve Almanya, Avru yanın genc Cumhuriyete yaptığı muzaheret hareketinde, çoktanberi şerefli bir mevki almış bulunuyorlar. Büyük Bri tanya dahi, şark siyasetinde yaptığı anî bir değişiklikle, Türkiyeye teveccüh et menin kendi menfaati iktızasından ol duğunu anlamıştır. Türkiyeye, Çanak kalede istediği hakkı temin eden Boğazlar mukavelesinin müzakeresi Türk Ingiliz dostluğunun teessüsünü teyid etmekte ve bu iki memleket arasında bir el birliği devresine yol açmaktadır. Sekizinci Edvardın Atatürkü ahiren vaki olan ziyareti bu iyi münasebetlerin teessüsünü resmen tasdik eden bir hâdisedir. Niha yet, yeni Türk îngiliz ticaret anlaşması, şimdiden mükemmel neticeler vermektedir. Büyük Britanya Türkiye ekono misinde büyük bir rol oynamaga faali yetle çahşmaktadır; hatta, yakın bir zamanda, belki de bir îngiliz Alman Rus rekabetine şahid olacagız. îngiliz büyük endüstri âlemine ve malî mehafiline mensub mümessillerden mürekkeb bir heyet, Türk endüstri plânının tatbikında bir Türk îngiliz elbirliği yapmak im kânlannı aramak üzere Türkiyeye gel miştir. Diğer taraftan, beynelmilel parlamentolar konferansmda îngiltere delegesi olan M. Sommervillein de Ankaraya geldiği haber veriliyor. M. Sommerville, Türkiyenin büyük şehirlerinde, bir îngiliz malî grupu tarafından, bahçeli köşklerden mürekkeb mahalleler inşası işini tetkik etmektedir. Türkiye Başve kilinin yakında îngiltereye gideceğini zikretmek te aynca ehemmiyetlidir. Ev kadını Pirelere karşı Pirelerden kurtulmak için evvelâ döşeme tahtalarının deliklerile odalar da, sofalarda mevcud diğer açıklıkları kapatmak gerektir.* Çünkü pireler yu murtalarını oralara yumurtlarlar ve 15 gün içinde yavru yetiştirirler. Sonra döşemeleri ve sair taraflan içine kâfi miktarda lizol katılmış su ile silip te mizlemelidir. Pirelerin ısırdığı yerleri kâfurulu ispirto ile silerseniz hem ka şınması geçer, hem de mikrob aşılan mak ihtimali azalır. Yeni kış kıyafetleri Terliyen el ve ayaklar Terliyen ellere karşı 70 gram kolonyayı 15 gram belladone, tentürü ile ka rıştırınız, ellerinizi her gün bu mah lulle birçok defalar ovunuz, sonra ince toz halindeki nişastaya batırıp kurulayınız. Göreceksiniz, elleriniz bu kusurdan çarçabuk kurtulacaktır. Ayakları ise sabah akşam soğuk su ile yıkamak, ovmak ve yarı yarıya kuru badem tozu ile iris de Floranceden vücude getirilmiş mahluta sokup ku Yeni kış kıyafetleri hakkmda yuka rutmak icab eder. rıki resimdeki yedi model çok iyi bir fikir verebilmektedir. Bunların içinde Somyeler ve yataklar Tahtakurusu, pire ve saire yuvası ha muhtelif kostüm, kürk ve şapka nümu line gelmiş yerler için lizol ve asidfe neleri vardır. Esas itibarile dikkat edinik iyidir amma, somya ve yataklara lecek noktalar şapkaların ya büsbütün bu terkib hiç şüphesiz iyi gelmez. Çün sivri, yahut ta adamakıllı yassı ve bakü onları yakar. Yataklı somyelerle, ya sık oluşudur. Soldan birinci, üçüncü, taklar için bu hususta tavsiye olunacak dördüncü yassılara, soldan beşinci, yeen iyi usul onları etüve vermektir. Biz dinci sivrilere, 2 nci siyah ve 6 ncı be de hususî etüv müesseseleri yoktur. O yaz da büsbütün ayrı orijinal birer şenun için belediyenin bu işte halka ko killere misaldir. Kürklere gelince, ikinci ve dördüncü gibi ceketler, birinci, ülaylık göstermesi lâzımdır. çüncü, beşinci ve altıncı gıbi mantolar çok rağbettedir. Yalnız bunların da karakteristik ciheti mantolarda bile ar tık çok uzun kürk giyilmediği ve ce ketlerin yakalarmın daima kapalı ol duğudur. İnce kürklerde uzun tayyör ve truvakar tarzı da ihtiyar edilmekte Şımdiye kadar yapılan bütün uğraş dir. Ayakkabılarda düz ve yarı dekolmalara rağmen muayyen bir yaştan te şekil hâkim olmakta devam ediyor. sonra boyu uzatmanın çaresi bulunamaSağdaki modele gelince; bu, İngiliz mıştır. Bu yaş 25 tir. Fakat ne var ki modası bir kış kıyafetidir. İnce yumu nekadar yaşlı olurlarsa olsunlar, bazı şak yünlüden yapılmıştır. Yaka geniş, insanların bir iki santimetro kadar yük omuzlar sivri ve çıkıktır. Mantonun büselmeleri imkânı vardır. O da belkemitün etrafı beyaz klâptanla karışık ince ğini düz, kafayı dık tutmak suretile okordonla çevrilmiştir. Beldeki kemer de lur, bu şeküde tabiatin size verdiği boayni tertibattan yapılmıştır. Bununla ya tamamı tamamına sahıb olursunuz. mantonun renginden ve kumaşından Hele kadınlarda belkemiğinin iğri yayvan bir şapka, ayni renk geniş çandurması pek fena bir tesir hasıl eder. ta ve ayakkabı çok iyi gider. Boyundaki Bu hal ekseriya şişman karnı olmaktan fuların mutlaka ayni tarzda düğümlenmesi şart değildiT. Herkes zevkine göre bundan daha zarif ve kendisine yakı şan şeklini pekâlâ bulabilir. Dun hakem kursunda toplanan Hakemlerımız ve yeni futbol antrenoru Futbol Federasyonu tarafından açı lan hakem kursu dün ilk toplantjsını yapmışhr. Toplantıda muhtelif kulüblere mensub Talât, Subhi, Feridun, Ekrem, Ismail Tahsin, Bahaeddin, Rıfkı, Ad nan, tzzet Muhiddin, Ahmed Âdem, Şazi, Nuri, Kemal Halim bulundular. Federasyon Reisi Hamdi Emin, Ha kem Heyeti Reisi Nüzhet Abbasın çekildiğini, yerine Sadi Karsanın geldiğini söyledi. Hakem komitesi Sadi, Ulvi Ziya, Abdullahtan mürekkeb üç kişilik bir heyet tarafından idare edilecektir. Hamdi Emin hakem komitesinin mesaisini anlatırken mühim bir noktaya temas etti. Evvelce maç hakemleri kulübler veya futbol heyeti tarafından tayin edilirdi. Yeni şekle göre futbol ajanı lik maçlan için tertib ettigi fiküstürü hakem komitesine bildirecek, komite maçların hakemlerini bizzat tayin edecektir. Bu karar çok musibdir. Hakem seçmekteki tarafgirliklerin ve anlaşamamazlıklann önüne geçecek mahiyettedir. Hakem komitesi bu sene de kursa devam edecek, futbol kaideleti toplu bir surette yeniden gözden geçirilecektir. Yeni gelen başantrenör Booth hakemlerin müsabakaları daha iyi bir şekilde idare etmeleri için onlan futbol tekniği üzerinde çalıştıracaktır. Hakemlerin yetiştirilmesi için tesbit edilen programa göre, hakemler nazarî ve amelî olmak ü zere, haftada iki defa ciddî surette ça lıştınlacaklardır. Hakem kursuna devam edeceklere her pazartesi saat 6 da kon ferans verilecek, perşembe günleri de açık hava veya salon idmanlan yaptınlacaktır. Saha idmanlan stadyomda, salon id manları Beyoğlu Halkevi salonunda yapılacaktır. Hakemler bu derslerde bu lunmağa mecburdurlar. Hakem kursunun ilk idmanı, önümüzdeki perşembe günü saat 3 te Taksim stadında yapılacaktır. Hakem komitesinin bütün idmanla rına nezaret edecek olan antrenör Booth hakemleri jjüyük bir itina ile çalışnracağını oyun kavaidi üzerinde münakaşalar yapılacağını söyledi. Başantrenör ha kemlere dair söylediği sözlerde ezcümle demiştir ki: Iyi hakemler, futbol müsabakalanmn inkişafına başlıca âmil otan unsurlardır. Anform olmıyan oyuncular kendi takımlarına zarar verdikleri halde, an form olmıyan hakemler, her iki tarafa da zarar verirler. Ingilterede de hakemler haftada iki defa beden terbiyesi yaparlar. Bugün oyun çok seri bir hale girdiğinden bunu da ancak anform olan hakemler takib ede bilirler. Hakemler oyunun içine girerek topu yakından takib etmelidirler. Bu itibarla oyunculardan fazla koşmalan lâ zımdır. Çok defa bir hakemin güzel bir maçı öldürdüğünü gördüm. Antrenör olarak bulunduğum Türkiyede oyun seviyesini yükseltebilirsek bunu ancak hakemler muhafaza edebileceklerdir. Hakemlerin en büyük rollerinden biri de yirmi iki oyuncu üzerinde hakimiyeti temin edebilmektir. Hakemin ilk on da kikada çok yorulması lâzımdır. İlk da kikalarda hakimiyeti ele almıyan hakemler derhal sarsılırlar. Takımlarda her seciyede oyuncu vardır. Her dakika itiraz eden bu kabil oyunculara zerre kadar ehemmiyet ver memek lâzımdır. Hakemlerin beden terbiyesi yapmalannda iki türlü fayda vardır. Biri kendi leri, diğeri de oyun içindir. Hakemlere dair yapılacak tenkidi kimse üzerine almamalıdır. Bu işi dai ma umumî olarak görmek lâzımdır. Ingilterede hakem!er kuliiblere değildir. Hakem herhangi bir kulübe mensub olursa olsun vazifesini dürüst olarak yapmalıdır. Şu veya bu kulübe dahil olan Türk hakemleri, daha ziyade Türk futbolu için çalışmahdır. Hakem liğin büyük sırrı olan anform ve dürüst olmaktır.» Hakem kuru ilk toplantısını gelecek pazartesi yapacaktır. Balkan kupası maçları Dört mületin iştirakile yapılan Balkan kupası kongresi bitmiş, Futbol Federas yonu murahhası Ulvi Ziya şehrimize dönmüştür. Romanya murahhası Lukidinin riya set ettiği bu toplantıda Türk millî takı mının Balkan kupası maçlanna girmesi alkışlarla karşılanmıştır. Kongrede ya pılan uzun münakaşalardan sonra kupa maçlarını idare edecek hakemlerin beynelmilel Futbol Federasyonu kadrosu içinden seçilmelerine karar verilmiştir. Maçların yan hakemlikleri Balkan milletleri hakemlerinden olacaktır. 1937 senesi içinde yapılacak olan Balkan kupası maçlarının Atina şehrinde yapılmasına karar verilmiştir. Komite reisi Lukidinin kongreye ve kupa maçlanna iştirak etmiyen Yugos lavya ile temas ederek bu işi halletmesi temenni edilmiş, kongreye bu suretle nihayet verilmiştir. Boy uzatmak için bazı tavsiyeler Balkan atıcılık müsabakaları bitti Atina 19 (Hususî) Balkan atıcılık müsabakaları hitam bulmuştur. Bal kan kupası müsabakasında yüz kurşun dan 89 unu isabet ettiren Romanya şampiyonu Stoyiç birinci olmuştur. Yunan Kralı kupası müsabakasmı 50 kurşundan 44 ünü isabet ettiren Bulgar Kristoviç kazanmıştır. Dün Falerde bulunan Ingiliz filosu zabitlerile Yunan zabitleri arasında da müsabakalar yapılmıştır. Bu müsabakalar da Akdeniz filosu Amiralı Pound da bulunmuş ve Yunan Kralı tarafından birinci çıkanlara hediyeler verilmiştir. Her evde küçük bir eczane dolabı bulundurmak mutlaka lâzımdır Evlerde, hele sayfiyelerde küçük bir aile eczanesi tertib edip bulundurmayı bütün ev kadınları kendilerine büyük bir vazife saymalıdırlar. Bu kutuyu, çocukların erişemiyeceği bir yerde kilid al tında rütubet ve güneşten âri bir yere yerleştirmelidir. Kutunun kapağmın içine bir kâğıd yapıştırarak aile dokto runuz varsa onun adresi ve telefon numarası, yoksa icabmda sizre müracaat edilebilecek her hangi bir doktorun ve ahşveriş ettiğiniz eczanenin adresi ve telefon numarası yazılmalıdır. İçeriden ve dışarıdan kullanılacak ilâçlar ayrı ayrı göze konmalı ve şişe lerin üzerine birer etiket yapıştırılarak ne oldukları, satm alındıkları tarih yazılmalıdır. Satın alınma tarihinin çok büyük ehemmiyeti vardır. Çünkü bir çok ilâçlar fazla durunca sade fayda larmı kaybetmekle kalmazlar, adeta bir zehir haline inkılâb ederler. Kaynatılıp suları içilecek nebatlar evvelden kaynatılıp saklanmamalı, bu ameliye ancak kullanılacaklan zaman yapılmalıdır. Kutuda şunlar bulunmalıdır: Hydrophile pamuk, plastra, alkol lâm bası (vantuz ve saire için), kıl eldıven veya kese (friksiyon için), muşamba, vücudün hararetini ölçmek için derece, banyonun hararetini ölçmek için yüzer termometre, harareti kaydetmek için liste, el yıkamak için fırça, vantuz, nebat kaynatmak için porselen kab, ka uçuk, sıcak su ve buz keseleri, sargı, yakı, temiz bir sabun, 20 derecelik al kol (bir şişe), kaminota ispirtosu (bir şişe), oksijenli su, dezenfekte için formol, asprin, sterlize vazelin, talk, tentürdiyod, kolonya, ökaliptüs yaprağı, melisa yaprağı, ıhlamur, amonyak, nane ruhu, asid borik, karbonat, mürver çiçeği ve saire. Haile Selâse Amerikaya gidecek Nevyorktan bir Fransız gazetesine haber verildigine göre, Habeş împaratoru Haile Selâse gelecek martta Amerikaya gidecektir. Harîcî siyaset meselelerile şiddetle alâkadar olan bir takım liberal birlikler Negüsü bu seyahati yapmağa davet etmişlerdir. Negüs alelâde bir seyyah sıfatile geleceği için Amerika hükumeti bu seyahatte bir mahzur görmemektedir. Fakat bir Kralın, Amerikanın demokrat toprağma ayak basması tarihte ilk defa görülen bir vak'a olduğundan, bu hâdise Amerikada şiddetli bir alâka uyandırmaktan hâli kalmıyacaktır. Haile Selâse birçok Amerika şehirle rini ziyarete davet edilecektir. Nevyorkta bir müddettenberi ikamet etmekte bulunan 'bir Habeş mümessili, Kralın kabulü için lâzım gelen hazırlıklan yapmaktadır. Fötr şapkaları temizlemek Fötr şapkalara ancak yağlı lekeler için benzin ve saire tatbik olunur. Buniardan maadası kirlerde cam kâğıdı denen kâğıddan gayet ince bir tabaka ahp bununla hafifçe oğunuz. Sonra üzerine bir parça talk serpiniz. 5 a pkanız yepyeni olur. Takma dişini yutan tayfa Nevyorktan, Deyli Telgraf gazetesine haber verildigine göre Europa adlı Alman transatlantiği son Nevyork seferinde diğer bir Alman transatlantiğinden aldığı bir telsizle Okyanus ortasında durdurulmuş ve iki gemi arasında tek bir tayfa mübadele edilmiştir. Mübadele edilen tayfa bir gece evvel takma dişlerini yut muş ve.Berlin adlı transatlantikte tayfaya büyük bir ameliyat yaparak karnını yaracak bir operatör bulunmadığı için tayfa Europaya konarak Nevyorka sevBütün bu arada kolunmuştur. mı duracak? ileri gelır. Karnmızı indiriniz, belkemiğmizi doğrultunuz, endamınız; daha ince, daha muntazam görünür ve boyu nuz da etrafa uzamış hissini verir. Lâkin bunu temin etmek epeyce müşkül bir idman sayesinde kabil olabilir. Resimde gördüğürîüz veçhile arkanızı duvara vücudünüzü tamamı tamamına oraya dayayacak, arada kat'iyyen açık mesafe kalmıyaoak şekilde yapıştırmı ya çalışmak gerektir. Bu vaziyeti elinizle pekâlâ kontrol edebilirsiniz. Ayni hali muhafaza ederek ayaklarmızı da duvara yaklaştırarak yükselmeğe baş larsanız idmanın faydasını daha ziya deleştirmiş olursunuz. Bu sırada omuzların da gene duvara tamamile tetabufc etmiş bulunmasına dikkat etmek icab eyler. Fakat bu iş hiç te kolay değildir. Ayakların duvara fazla yaklaşmasile vücud gayriihtiyarî bükülür. 0nun için tavsıyemizi tamamile tatbik edinciye kadar hayli müşkülât çekeceksmizdir. Bununla beraber ısrar ederseniz mutlaka yapmıya muvaffak olur ve faydasını görürsünüz. Bu vaziyet bilhassa karnın içeri çekilmesini tevlid eder ki pek mühimdir. Vücudünüzü duvara tamamile yapıştırmıya muvaffak olduktan sonra tecrübe edilecek diğer faydalı bir ekzersis te o vaziyeti muhafaza ederek elleri omuzlara götürmek ve havaya kaldır maktır. Bu da oldukça müşküldür. Belki canınızı sıkacaktır. Lâkin tekrar ediyorum, bu hareketlerden sade bo3'unuz Fransa hâlâ açıkta değil, vücudünüzün umumî sıhhati de çok istifade edecektir. Göz parlaklığı Gözleri fazla parlatmak için onlara bir damla portakal suyu sıkmak kâfidir. Şimdiye kadar artistler bu hususta Belladone denilen ilâcı kullanıyorlardı. Portakal suyu herhalde ondan daha az za rarlıdır. Çinli kadınların eski ve yeni kıyafetleri Amerikada oturan Çinliler San Fransısko şehrinde bir kadın kıyafeti sergısi açmışlar ve bu sergide Çinli kadınların eski ve yeni kıyafetlerini resimde gördüğünüz veçhile canlı mankenlerle teşhir etmişlerdir. Gerek elbiseler. gerekse başlıklar çok ağır ve karışık şeyler olmalarına rağmen güzel de görünmüyor lar değil!