7 Kasım 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

7 Kasım 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 7 İkincitesrin 1936 güzel bir kararı Garib bir esnaf mantığı Cumhuriyet abidesine çelenk koyan gencler, Geçenlerde gene Türk inkılâbının disiplinli işçileri kalacak Bu sene kıymetli üç eser İstanbulun muhtelif ayni sütunda semtlerinde ki fiat farklanndan, lüzumsuz ve larına dair and içtiler tercüme ve tabedilecek sebebsiz pahalılıktan şikâyet et [Ba$tarafı 1 inci sdhijedel lu Şükrü, birçok meb'uslar, yüksek dev let memuru bulunan eski Mülkiyeliler tarafından karşılandılar. Eski Mülkiyeliler arasında şehre giren gencler Bü yük Millet Meclisinin önünde durdular ve hep bir ağızdan Istiklâl marşmı söylediler. Bundan sonra gene toplu bir halde Ulus meydanına giderek Cumhuriyet abidesine çelenk koydular. 60 senelik bir müessese olan Mülki yenin Ankaraya nakli dolayısile mekte bin en eski mezunu olan Ahmed Ihsan Toksöz, Ankaralılar namına genc Mülkiyelilelere hoş geldiniz diyerek şu nutku söyledi: « 60 yaşma basan uğurlu, verimli ve hayırlı mektebimizin bağrında yetiş tirdiği bilgili genc yurddaşları burada selâmlamakla, onlara hoş geldiniz demekle bahtiyanm. Bunlan söylemek şerefini bana veren şey, 60 yaşma giren bilgili ocağımızın bundan 50 yıl önce almış olduğum diplomasıdır. Sizlere safa geldiniz derken yürekten ve candan hepinizi kutlulanm. Çünkü cumhuriyet evlâdlansınız; çünkü cum huriyet merkezi Ankaraya ayak bastı nız ve biraz sonra sizler için cumhuri yetin yeni yaptırdığı binaya yerleşecek siniz. Cumhuriyeti ve yeni rejimi kuran, milleti kurtaran ve medeniyet yolunda büyük adımlarla ileri yürüten sevgüi Büyük Şef Atatürk şimdiye kadar mektebden çıkanlara karşı en büyük mükâ fatı geçen yıl verdi. Ve şöyle dedi: Maarif Vekâleti, bütün dünyaca ta gözlerimizden sevinc yaşı akıtmıştır. Yüce Atamız eski diplomalılara böyle de nınmış ve coğrafya âlimleri tarafından dikten sonra şu sözleri ilâve jjuyurmuş en sahih bir mehaz olarak kabul edilmiş lardır: bulunan, Fransız coğrafyacılarmdan De Yüksek Türk senin için yük Martonun 1500 sahifelik maruf coğrafsekliğin hududu yoktur, tşte paro yasınm türkçeye çevrilmesine ve mekteblerde okutulan coğrafya kitablan için bila budur. Bunu bize parola olarak veren Ata Ie bu eserin mehaz olarak alınmasına türkün adma kurulmuş abidenin önünde karar vermiştir. Vekâlet bu eserin en kısa yiz. Hepimiz yüzümüzü ve yüreğimizi bir zaman zarfında tercüme edilmesi için ona çevirelim ve ihtiyar, genc bu paro bir komisyon teşkil edilmesini Üniversi teye bildirmiştir. ladan ayrılmıyacağımıza and içelim.» Ahmed Ihsan bundan sonra Mülkiye Kmisyon Edebiyat Fakültesi doçent mektfcbinin şimdiye kadar yetiştirdiği bü lerinden Ahmed Hulusi, Besim, Cemal yük simalardan bahsetti ve «eski Mül Alagözle Âliden mürekkeb olmak üzere kiyeliler namına sizi bir daha selâmla dün teşkil edilmiştir. Bu komisyon ewenm» diyerek sözlerini bitirdi. lâ, Hidrografiya ve Klimatologi bahis Bundan sonra Mülkiye mektebi pro lerini ihtiva eden ilk cildini tercüme e fesörlerinden Ethem Menemenli Anka decek, derhal matbaaya verecektir. Bunrahların samimî hissiyatına teşekkür ede dan sonra da ülkeler ve avarıza aid diğer rek dedi ki: cildler tercüme edilecektir. « Büyük kardeşleri gibi ruhan ve Bu suretle gelecek seneden itibaren fikren cumhuriyetçi, milliyetçi, lâik o hem Üniversite Coğrafya şubesi için, lan genc Mülkiyeliler de halkın şahsî te hem de coğrafya tedrisatı yapan ve ki şebbüsile başarmakta güçlük çektiği yer tab yazan muallimler için en emin, en de cihanm en büyük inkılâblarmı yara sahih bir coğrafya serisi hazırlanmış olatan Türk devletinin kurucu ve komyucu caktır. azminin faziletli ve kuvvetli birer yar Bundan başka bu sene Edebiyat Fadımcısı olacaklannı bu kutsal meydanda kültesinde tarih ve edebiyat kollarına aid sizlere ve bütün ulusa vadederler. Insa birkaç kitab daha bastmlacaktır. Bastıniyetin ve medeniyetin karşısında dikilen rılacak eserlerden en mühimmi milâddan şu Türkün harikalar yaratan azminir. timsali önünde başlanmızı ve kollarımızı evvel şark tarihidir. Kalblettarihî devir ona doğru kaldırarak and içiyoruz ki biz lerden başlıyarak milâdî asırlara kadar en büyüğümüzden en küçüğümüze ka devam eden Orta Asya medeniyeti, Ordar Mülkiyeliler kanrmızın sonuna ka ta Asya Türk ırkınm dünyaya yayılmadar Atatürkün yarattığı Türk inkılâbının sı, Turan ve Arya ırklarmın menşei, milâddan evvelki Çin medeniyeti, Çin si disiplinli işçileri kalacağız.». Bundan sonra Mülkiye mektebinin son yasî tarihi, Çin dini, gene ayni devirlerde sınıf talebeseinden Turgud talebe na Hindi istilâ eden Orta Asya kavimleri mına teşekkür ve arkadaşlarmın Anka tarafından tesis edilmiş Hind medeniyeraya gelmekten duydukları saadeti ifa ti, Hind siyasî tarihi, Hindistan yanma de eden heyecanh sözler söyledi. Bun dası üzerinde doğup inkişaf eden Hind Samanizm, dan sonra Mülkiyeliler otobüslere bine dinlerinden Brahmanizm, rek Cebecideki yeni mekteblerine gitti Budizmle Pers medeniyeti, Pers ta rihi, Sümer, Elâm, Kalde mede ler. niyetleri ve dinlerile bu üç ayrı ülke dinlerinin menşelerine taalluk eden bahisleri ihtiva eden bu muazzam eser de, Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti azasından pro fesör Şemseddin tarafından hazırlanmışUmumî Harbde Çanakkalede ölen Al tır. man askerlerinin kemikleri dün TarabAyrıca gene Türk Tarihi Tetkik Ceyadaki Alman sefarethanesine nakledilmiştir. Bu kemikler yarın sabah saat miyeti azasından profesör ve saylav Is 10 da hususî merasimle sefarethane bah mail Hakkı tarafından da Anadolu Selçesindeki mezarlığa gömülecektir. Bu çukilerinden başlıyarak Osmanlı Impa merasime limammızda bulunan Emden ratorluğunun yükselme devrine kadar dekruvazörünün süvarisile yüksek rütbeli vam eden Anadolu Türk medeniyeti ve zabitam da davet edilmiştir. siyasî tarihi hakkında bir eser hazır lanmıştır. Bu kitab da gelecek ders se Istanbulda sıtma ve tifo nesi başına kadar bastmlacaktır. miş, Yeldeğirmenindeki bazı fiat lan misal göstermiştik. Tesadüf bize bu sebebsiz dediğimiz pahalılığm ve fiat farkının sebebini öğretti. Kadıköyde Yeldeğirmeninde bir dükkâncıdan alışveriş etmekte olan bir muharririmiz, fiatların, adeta ihtikâr derecesindeki yüksekliğini görerek bunun sebebini dükkân sahibine sormuş ve aynen şu cevabı almıştır: Burası veresiyeci yerdir. Yani müşterilerimizden çoğu bizden veresiye mal alırlar. Fiatlar onun için biraz yüksektir. Arkadaşımız haklı olarak şu suali sormuş: Peşin para ile alışveriş eden lerin ne günahı var? Dükkâncı pişkin bir tavırla bu nun da cevabını vermiş: Onu biz düşünemeyiz. Dedi ğim gibi bu fiattaki fark veresiyelerden batağa gidenlere bir nevi karşılıktır. Bazı esnafın her halde meşru olmıyan bu açıkgözlülüğüne diyecek yok doğrusu. Onlar veresiye ver diklerini bu yoldan sigortalamayı bulmuşlar. Yük zavallı hakın sırtına yükleniyor. Bunu dükkâncı mı düşünecek, Belediye mi düşünecek, kim düşünecek? Yalnız, veresiye verdiği mahn parasını kurtarmak için peşin para ile mal alanlara adeta bir vergi yükliyen bu garib esnaf matığı dağru mudur; bu hareket yeni tertib bir ihtikâr değil midir? diye, Mülkiyeliler Ankarada { Şehir ve Memleket Haberleri Bir tütün deposu merasimle karşılandı Maarif Vekâletinin Soruyoruz! 800 işçiyi çıkardı Dün akşam bu yüzden bazı hâdiseler oldu Nemlizade Mithat müessesesinin Ahırkapıdaki tütün deposunda çalışan 800 kada amele ile müessese sahibleri arasında çıkan bir ihtilâf yüzünden dün akşam bazı hâdiseler olmuştur. Yaptığımız tahkikata göre hâdisenin sebebi şudur: Bu tütün deposunda kadın ve erkek olmak üzere 800 amele çalışmaktadır. Bunlar 80 kuruştan 200 kuruşa kadar yevmiye almaktadırlar. Müessese, amele yevmiyelerini 12, 13 günde bir ver mekte, bu yüzden amele çok defa pa ra sıkıntısı çekmektedir. Bunun için işçiler, müessese âmirlerine müracaat ederek bu sıkıntılarını anlatmışlar ve yevmiyelerinin haftadan haftaya ve rilmesini istemişlerdir. Dün akşam saat 16,40 ta amele çalı şırken müessese âmirleri, sevkiyat yapmak mecburiyetinde olduklarından bahisle ameleye artık iş olmadığmı ve yarından itibaren işe gelmemelerini tebliğ etmişlerdir. Her biri dört beş nüfuslü aile sahibi olan işçiler bir gün boş kalmalarmm bie ailelerini sefalet ve açlığa mahkum edeceğini düşünerek kendilerine iş verilmesini temin için tütün deposundan çıkmamağa karar vermişler ve paydos vakti geldiği halde işlerinden ayrılmamışlardır. Bu vaziyet karşısında tütün deposu memurları polise müracaat etmişlerdir. Tütün deposuna gelen polis memurarı, amelelere fabrikadan çıkmalarını söylemişlerdir. Ameleler hiçbir harekette bulunmak niyetinde olmadıklarını, yalnız işlerine bilSorayc roruz! nihayet verilmemesini istediklerini yüz dirmişlerdir. Fakat ameleden beş kadarı polisler tarafından depodan çıkanlmış, diğer kısmı da depoda kala rak kendilerine iş verileceğine dair teminat verilmesini istemişlerdir. Sokakta bulunan amele, yapılan muamelenin doğru olmadığı hakkında poislere derd yanarken otomobillerle hâdise yerine yeniden polis kuvveti gel miş ve ameleyi zorla depodan çıkar mıştır. Bu sırada sokakta'Ttfr' didişme'Öhriüş '"Büfidan 'â<XM ây evvel Beiiftîiyey'e ve üç kadın amele baygınlık geçirmişintikal eden eski Halic şirketinin vazaif tir. . , • ,• • , • • • ve muaroelâtiHirî tedvir ve ifası içih'Şte Amelelerden Kasımpaşada oturan hir meclisi 20 bin liralık bir tahsisat a Fethiye isminde bir kadın da bu arada yırmıştı. Bu müddet zarfında Belediye karnına yediği müthiş bir yumrukla bu 20 bin liradan on para bile sarfet yere yuvarlanmış ve hastaneden yeni memiş, temin edilen kârla da eski ida çıktığı için ameliyat olduğu yerden direden devir aldığı sekiz harab vapuru kişleri oynamıştır. tamir ettirmiştir. Son vapur da bu hafta Bu kadırt, çağırılan bir taksi ile Haiçinde havuza alınarak tamir edilecek * seki hastanesine kaldırılmıştır. tir. Fabrikadan çıkarılan ameleden bazıarı, vak'a mahallinde bulunan bir muBu suretle yeni seneden itibaren mu vakkat işletme idaresi artık kâr kayde • harririmize şunları söylemişlerdir: < Bizim yegâne isteğimiz yevmiyedecektir. Bunun içindir ki idarenin bilet lerin haftadan haftaya verilmesidir. ücretlerinden tenzilât yapılması icab etParasızlıktan sefil bir hale düştük. Hermektedir. Bu tenzilât miktarını tesbit etkes ekmeği on kuruşa yerken veresiye mek üzere önümüzdeki ay içinde tarife aldığımızdan dolayı 12 14 kuruşa yikomisyonu toplanarak yeni tarifeyi ha yoruz. Üstelik bir de işimize nihayet zırlıyacaktır. verilirse çoluk çocuğumuzla ne yapacağız? Biz fabrika dahilinde bir hasar MÜTEFERRİK yapmadık, adam öldürmedik. Bir va tandaşın malik olduğu hakla işimize niLiman müdürü Ankaraya hayet verilmemesini rica ediyoruz. Bigitti ze polis kuvvetile muamele ediyorlar.> Liman Umum müdürü Raufi Man ECNEBİ MEHAFİLDE yaslı, îstanbul Liman idar.esine aid işleri takib etmek üzere Ankaraya git Emdende resmi kabul miştir. Beraberinde limanm yeni kadro Limammızda bulunan Emden kruvave bütçesile liman nizamname projesizöründe bugün bir resmi kabul yapılani de götürmüştür. caktır. Bu resmi kabule hükumet erkâSirkeci rıhtımı tamir ediliyor nile birçok zevat davet edilmişlerdir. Sirkeci rıhtımının tamire muhtaç o Ru» sefarethanesinde resmi lan yerlerinin tesbitine dündan itiba kabul yapılacak ren başlanmıştır. Dün rıhtımın boyunca Sovyet ihtilâlinin 19 uncu yıldönümü dalgıçlar indirilerek deniz altmda rıh* tımın bozulan kısımlannın krokisi ya münasebetile bugün saat 11 den üçe pılmıştır. Bu iş birkaç gün içinde ikmal kadar şehrimizdeki Sovyet konsoloshaedilecek vu ondan sonra tamir başlıya nesinde bir resmi kabul tertib edilecektir. Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler caktır. Birliği Başkonsolos vekili M. Varte, daSirkeci rıhtımının üzerinde öteden beri kalmış olan eşyalar, hurda demir vetlilerin ve şehrimizdeki Sovyet kolonisinin tebrikâtmı kabul edecektir. ler, kütükler ve saire de tamamen kal Bu münasebetle, Ankaradaki Sovyet dırılmış ve Galata rıhtımı gibi temiz bir elçiliğinde de öğleyin bir resmi kabul hale getirilmiştir. tertib edilecek, Sovyet büyük elçisi M. Karahan tebrikâtı kabul edecektir. Şark Demiryollarınîn Gece de, sefarette bir balo verilecekcud malzemesi tir. Şark Demiryollarını satın almak üzeSovyet ihtilâlinin 19 uncu yıldönü re Ankarada yapılacak olan müzakere münü bu sene daha parlak bir şekilde lere «sas olmak üzere mevcud nakil ve kutlulamak için hazırlıklar yapılmış cer vasıtalarile malzemenin vaziyetini tır. Bu münasebetle, dün Sovyet konsotetkik ve kıymet tesbit edecek komis loshanesinin dış kapısile dahildeki bi yonlar hat üzerinde çalışmağa devam nalar elektrikle tenvir edilmiş, bahçede çiçeklerle taklar yapılmıştır. Bunlardan etmektedirler. olduğu gibi Şirketin 926 yılmdaki nakil ve cer başka, Sovyet Rusyada vasıtalarile malzemesine altı milyon konsoloshane duvarına da Leninle Staküsur lira kıymet konulmuştu. Şirket linin büyük birer resmi asılmıştır. o zamandanberi hiçbir şey almamıştır İSKÂN ÎŞLERt Eldeki vesait te bittabi çok eskimiştir. İçinde işe yaramaz halde olanlar da tzmire gönderilen göçmenler vardır. Nâzım vapurile İzmire 1600 göçmen Şirketin elyevm 50 kadar lokomotif: daha gönderilmiştir. Son günlerde İz ve 1300 yolcu ve yük vagonu olduğu gö mire gö/ıderilen göçmenlerin sayıs: 3118 e baliğ olmuştur. rülmüştür. Siyasî icmal Orta Avrupadaki siyasî faaliyet rta Avrupada ve Balkanlarda büyük bir siyasî faaliyet var. Almanyanm silâhlanması ve akabinde Rendeki gayriaskerî mıntakayı şgal ve tahkim ederek arkasım Fransaya karşı iyice temin eylemesi üzerine Fransanın orta ve şarkî Avrupadaki mütefikleri için ehemmiyeti kalmamış gibi ?örünebilir. Diğer taraftan Milletler Cemiyeti Habeş meselesinde görüldüğü veçhile küçük milletleri koruyamamış olmakla Avrupanın bu yerlerinde de bir mniyet zamânı olmak mahiyetini kay betmiştir. Bu hal karşısında orta Avrupadaki sulh muahedelerinden şikâyetçi devletler büyük cesaret bulmuşlardır. Hallerinden memnun bulunan devletler de bu yeni vaziyet önünde sulhu ve kendilerinin hakikî menfaatlerini koruyacak çare ve tedbirleri düşünüyorlar. Şikâyetçi devletlerin başında Macaristan bulunuyor. Bugün Macaristanin nüfusu dokuz milyondur. Haricdeki ekalliyetlerin de iltika ile on üç milyon nüfuslu büyük bir Macaristanin vücude gelmesi hayali şimdi Macar devlet adamlarının nazarında canlanmaktadır. İtalya Almanya ile anlaştıktan sonra Musolininin, Macarista nm bu davasını gayet açık olarak müdafaa etmiş bulunması onlann en büyük mellerini bir kat daha kuvvetlendirmiştir. >ulh muahedeleri Umumî Harbin so nunda Vilson prensipleri üzerine Avus* turyadaki Alman unsurunun kurduğu yeni devletin kâmilen Alman olan gene dört milyon halkı ve bunlann yaşadık • lan 32,000 kilometro araziyi haricde bırakmıştı. Yeni Avusturya böylece parçalanmamış olsaydı bugün on bir milyon lüfuslu ikinci büyük bir Alman devleti »lurdu. Avusturyanm kaybettiği bu nüus ve yerlerin davasını şimdi daha zi yade Almanya gütmektedir. M. Musolini son nutkunda Yugoslava ile İtalya arasındaki münasebahn iyieşmiş olmasına çok ehemmiyet vermiş • tir. Diğer taraftan Macaristanin Kral Naibi Amiral Horti bu ayın yirmi beşinde İtalya Kralını ziyaret için Romaya esmen giderken Yugoslav^a arafzisinden jeçmeğe karar vermiştir. Bu seyahatte Macarista^.ve Yugoslavya Kral Naib" lerinin görüşmeleri muhtemeldir. ttalya île Yugoslavya arasındaki münasebatın iyileşmesi Yugoslavya matbuatı tarafından Ba^yekil M. Stoyadinoviçin muvaffakiyet eseri sayıldığına göre mumaileyh ion siyasî faaliyetlerde en büyük rolü ıcra etmektedir. Ankara ve İstanbuldan dönerken Bularistan Kralına misafir olarak uzun müddet Kral Boris ve Başvekil M. Kbe Ivanof ile görüşmesi de Yugoslavya Başvekilinin Balkanların gayrimemnun yegâne devleti Bulgaristan ile hakikî an" aşmak ve bu suretle Kral Aleksandnn başlamış olduğu Yugoslav Bulgar uzaşmasını tamamlamak için çalıştığına şüphe bırakmamıştır. Almanya da Kü çük İtilâf devletlerinden en ziyade Yugoslavya ile anlaşmağa ehemmiyet ver diğini birçok vesilelerle isbat etmiştir. Denilebilir ki bugün Balkanlarda ve orta Avrupada dostluğu en ziyade ara nılan devlet Yugoslavya bulunuyor. ünkü coğrafî mevkii gayet mühim olan ve ordusuna dayandığı kadar sulh ve uzlaşmak politrkasına da ehemmiyet veren bu devlet ile anlaşmanın hem kolay hem de sağlam ve değerli olacağına dair umum devletler arasında bir kanaat vardır. Yann İtalya Hariciye Nazın Viyanaya geliyor. Burada toplanacak üçler konferansma iştirak edecek ve oradan Peşteye gidecektir. Bu seyahat orta Avupadaki siyasî faaliyete yeni bir safha açacaktır. Benim Türk milletine, Türk Cumhuriyetine, Türklüğün istikbaline cnd ödevlerim bitmemiştir. Siz onları tamamhyacaksımz, siz de eizden sonrakilere benim sözümü tekrccr ediniz. Ulu Atatürkün ağzından çıkan bu sözler irfan müessesesinden şimdiye kadar çıkmış olanlann yüreklerini gö'güs lerine sığmıyacak kadar kabarrmıştır, Muvaffakiyetli iş işte böyle olur Belediye, Halic vapurlarından kara başladı Irak Erkânıharbiye reisi Alman askerlerinin kemikleri getirildi şehrimizde IBaştaratı 1 inci sahlfede] larında bulunmak üzere Bağdaddan ayrıldım. Bu manevralardan sonra lngil teredeki müesseseleri, silâh fabrikalannı dolaşarak tetkiklerde bulundum. Sonra Almanya ve Çekoslovakyaya gittim. Bu iki memlekette de silâh fabrikaları hakkmda tetkikat yaptım. Bu tetkiklerimin neticesini bir rapor halinde hükumetime bildireceğim. Irak ordusu için yeniden birçok silâh almak ve bilhassa yeni silâh fabrikalan kurmak mutasavverdir. yokmuş! Devlet beni bu iş için adlannı saydığım Mecidiyeköyü ve Şişli semtlerinde memleketlerde tetkikatta bulunmağa me üreyen kara sineklerden sonra bu mınmur etmişti. takalarda sıtma ve tifo hastahklan baş gösterdiğini yazmıştık. Sıhhiye müdürü Teşrinievvel ortalarında Türkiyeye geldim ve Cumhuriyet bayramınızda An Ali Rıza bu rnesele hakkında dün şünkarada bulundum. Taklibi hükumet hâ ları söylemiştir: < Şişli ve civarında tifo yoktur. Sıtdisesini ben de sizin gazetelerinizden ve ajanslardan öğrendim. Fazla hiçbir şey ma meselesine gelince, bu da ne kara bilmiyorum. Maamafih halen Bağdadda sinekten ve ne de sivrisinekten hâsıl olmamaktadır. Yalnız sıtmayı tevlid esükunetin avdet ettiği anlaşılıyor.» den sivrisineğin anofil cinsidir ki lehülTaha Paşa, bundan sonra Irak orduhamd bu da İstanbulda yoktur.> su hakkında şunları söylemiştir: « Irak ordusu şimdilik üç fırkadan ibarettir. Irakta Harbiye, Erkânıharbi Elâziz koyun ihracat tacirlerinin Hava kurumuna ye, Topçu, Süvari ve Küçük Zabit mektebleri vardır. Askerlik hizmeti mecburiyardımları dir.» Elâziz (Hususî) Türk Hava kuru Taha Paşa tercümeihalini şöyle an mu merkezinden öğrendiğime göre ErIatmaktadır: zurum ve Bingölden gelerek Gazi An<< Bağdadda doğdum. 322 senesin teb yolile Halebe sevkedilen 50 60 bin de Istanbuldaki Harbiye mektebinden pi davarın beherinden beş kuruş olmak üyade mülâzimi olarak çıktım. 325 sene zere 3,000 liraya yakm bir para toplansinde erkânıharbiye yüzbaşısı oldum. mış ve koyun ihracat tacirleri tarafm Balkan Harbine kadar Suriyede ve Bal dan Türk Hava Kurumuna teberru ekan Harbinde Çatalcada bulundum. Bal dilmiştir. Hava kurumunun umumî mer kan Harbinden sonra Yemene giderek kezine yazıldığına nazaran transit suretile Elâzizden geçen bu sürülerin taharbin sonuna kadar orada kaldım. Buncirleri tarafından yapılan toplu ve müşdan sonra yedinci kolordu erkânıharbiye terek teberru işinde Elâziz Emniyet mü riyasetine tayin edildim. Mütarekeden dürü Kadri, jandarma bölük kumandasonra buraya gelerek üç sene kaldım. Bir nı Behçet ve Türk Hava kurumu Elâara Erkânıharbiye tarih şubesinde çalış ziz şubesi muhasibi Mehmed Altmelin tım. 922 senesi bidayetinde istifa ederek takdir ve tebrike şayan hizmetleri göIraka gittim. Orada Musul mmtakası rülmüştür. Koyun sürülerinin ihracı kumandanı, sonra da ordu erkânıharbiye devam etmektedir. Bugün de 20 vagon reisi oldum. Bilâhare Maarif Umum koyun sevkedilmiştir. Müdürlüğüne tayin edildim. Daha sonElâzizde irkâb ve ihrac edilen bu kora tekrar erkânıharbiye reisliğine getiril yunlar Narlı (Gazi Anteb yakınmda) dim. Altı senedenberi de bu vazifede bu istasyonuna indirilmekte ve kara yolile cenub hududlarımızı aşarak Halebe çılunuyorum.» Bir ara Maarif Umum Müdürlügü de karılmaktadır. yapmış olan Taha Paşa Iraktaki maarif hareketleri hakkında da demiştir ki: « Irakta ilk tahsil alb senedir. Bundan sonra üç senelik bir orta ve iki senelik bir de lise tahsili vardır. Beş erkek lisesi, bir kız lisesi, bir kız ve bir erkek orta mektebimiz vardır. Bundan başka her nahiye ve köyde de ilk mekteblerimiz bulunmaktadır. Henüz ünivnrsi ADLÎYEDE Merhametten doğan maraz Nebahet isminde bir kadın, sokak ortasında perişan bir halde dolaşan Dilber isminde bir kızm haline merhamet ederek yanma almış ve evine götür müştür. Henüz 16 yaşmda olan Dilber, bu merhametli kadının gösterdiği şef kate gözyaşları dökerek teşekkürler etmiş ve kendisine hayırlı bir evlâd olacağmı söylemiştir. Dilber, o gece Nebahetin evinde kalmış, fakat sabahleyin erken evden sa vuşup gitmiştir. Ev sahibi Nebahet, evlâdlık olarak tanıdığı Dilberin yeni bir manto ile bir kazağı da götürdüğünü anlamıştır. Nebahetin polise verdiği eşkâl üzerine hırsız Dilber yakalanarak Adliyeye verilmiştir. Beykozlu Kelle Ibrahimi dövenlerin muhakemesi Beykoz spor kulübü umumî kaptanı Kelle İbrahimi bir desise ile Paşabah çede Kanite isminde bir kadının evi ne götürerek orada kendisini kollanndan bir çengele asmak suretile sopalarla bayıltmcıya kadar dövmekle suçlu Kanite, Ali, Hasan, Cemil, Mustafa, Enver ve diğer arkadaşları hakkındaki muhakemeye dün de Üsküdar ceza mah kemesinde devam edilmiştir. Mahke mede suçlular tarafından müdafaa şahidi olarak gösterilen Çubuklu ilkmekteb muallimi Fuad dinlenmiştir. Şahid bir şey bilmediğini, hâdiseyi gazetelerde okuduğunu, yalnız hâdiseye tesadüf eden günlerde Kelle İbrahimi yüzü gözü şiş, başı sarılı bir halde gördüğünü söylemiştir. Bundan evvelki celsede gene suçlu lar vekili tarafından mahkemeye bir müdafaa şahidi listesi verileceği bildi rildiği halde bunun henüz verilmediği anlaşılmıştır. Hukuku umumiye şahid lerinden Galatasaray lisesi talebesin den Muzafferin celbine, müdafaa şahidlerinin isimlerini bildirmek üzere de suçlulara son bir mühlet verilmesine karar verilerek dava talik olunmuştur. Muharrem Feyzi TOGAY CEMİYETLERDE Hamallar cemiyeti yeni idare heyeti Hamallar cemiyeti idare heyeti seçin neticelenmiş ve idare heyetinden çemi kilmiş olanlann yerine Halid, Cemal, Hüseyin ve Kadri seçilmişlerdir. Seçime dört bin küsur hamal iştirak etmiştir. Cumhuriyet Nushası S Kuruçtnr temiz yoktur. Fakat yüksek tahsil ola rak Hukuk, Tıb ve Hendese Fakültelerile Yüksek Muallim mektebi vardır. îlkmekteblerde 100 bin talebe oku maktadır. Hükumet, maarifin ilerlemesi için çok çahşıyor. Umumî bütçenin yüzde on beşi maarif işlerine hasredilmektedir.» l Türkiye Hariç şeraitii ^ Senelik 1400 Kr Altı aylık 750 Üç ayl.k 400 Bir ayhk 150 *• 1700 Kr. 1450 800 yoktur