7 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

7 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

UUU P T CT Yirmialtımcı yıl No. 7062 Cumartesi 7 : Teşrinisani 936 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. M. Eden, İngiltere harici siyasetini izah ederek, M. Mussolini'ye cevap verdi.. M. Eden “Beynelmilel vazi yet oldukça ciddidir,, Dedi İngiltere hariciye nazırı, Akdeniz İtalya için nasıl hayati bir mes'ele ise, İngiltere için de kelimenin tam manasile hayati bir mes'ele, yol değildir, dedi e Atatürk'e gelen Milletler cemiyeti kuvvetlendırılecek Londra 6 (AAy) — M. Eden öğleden sonra avam kamarasında dış siyasa hakkında aşağıdaki be- yanatta bulunmuştur: Milletler cemiyeti kuvvetlendirilecek.. — Hepimizin beynelmilel va- ziyetteki bug kü vehametten tam ve rette haberdar olmamız a kümüle- şanri * Tâzımdır. Umumi topl: rinden ve mümkün olduğu kadar fazla kelabalık mitir muhakkak suürette yan- toularda beynelmilel hakkında beyanatta bulunmak, çok kullamlan bir âdet halini almışlır. Ben kendim bu âdeli taklit etmek Siyasetinde değilim. Fakat İngiliz hükümetinin ve memleketin noktai Bazarının tam — sürette bildirilmesi de icabetmektedir. Dikkatimi hale, hem de a Düle tevcih etam filde milletler er esnasında bhâkim olunamı- siyaset samaadı Bazı meha- hakkında Yunanistan'ın Mali vaziyeti... Maliye Nazırı büdçe- deki açığı anlatıyor.. Belgrad, 6 (Radyo) — na'dan bildiriliyor: Yunan Başvekil muavini ve Mıliye Nazırı Oaviç Yano, Yunanistan'ın mali vaziyeti hakkındâ bir konferans ver- tiştir. Nazır, Ağustosta h'ikümetin Varidâtının 12 milyar dinar, Masarifin ise 13 milyar 450 milyon dinar olduğunu söyle- Mmiş ve 560 milyon dinarlık bir açık hissedildiğini, borç- lara verilecek faiz ve diğer Masraflar ile bu açığın 1 mil- Yar dinarı geçeceğini etmiştir. Milli bankanın altın karşı- iğmın da o zamanlar - azal- tmakta olduğunu söyliyen nazır bu tarihten sonra 3 teşrini- saniye kadar altın karşılığının T milyon 200 bin İngiliz lira- & nisbetinde artırıldığını ve bütçedeki açığın kapanması için de birçok tedbirler alın- dığını bildirmiştir. M. Yano, pek yakında Memleketin iktısadi ve milli ticaret vaziyeti hakkında bir Onferans daha — vereceğini Söylemiştir. Tütün işçileri oepoyu terketmek İstediler polis nları dağıttı.. İstanbul 6 (Hususi) — Ali Zade tütün deposunda çalışan İçiler, patronlarla anlaşama- Ati- ilâve iklarından, işlerini bırakarak | tpoyu terketmek istemişler- ir. 800 işçi, polisler tarafın- dan, bir hâdise çıkmasına .eydln yerilmeden — dağıtıl- Ruştır, İngiliz - Fransiz münasebati en kuvvetli devresinde bulunuyor. Almanya ile anlaşmak için çalışılıyor. güf tüğüde bulan mak bugün moda e. Bu güf- etmek i Milletler rin halli içia şim- diye kadar bü lanmuş olan - en iyi prern Bazı mille fikirde depik ler. Bu milletler bu-fikirde olam dıkça milletler cemiyetinin etoritesi tam olamaz. Bununla beraber mil. letler eemiyetinin otoritesi gene tam haline getirilebilir. Ve millet- ler semiyelini mümkün olduğu ka- dar mühim bir mücssese haline koymak bizim vazifemizdir. Büyük Britanya millet haysi- yetile meşra menfaatlarının müda- M. Eden uluslar sosyetesinden çıkarken fansanda bu - vazifesini kimseye br- rakmıyacaktır. Ve bu müdafaa hiç diğer bir mil'elin meşra menlast- larına doğrü tevcih edilmiş de- gildir. Milletler cemiyetinin 18lâln hak- kındaki İngiliz teklifleri milletler cemiyetinin esas bünyesine dokun- — Sonu 6 ıncı sahifede — İspanya ihtilâli son saf hada Madrid'de sokak muha- rebeleri oluyormuş General Franka kalka balkondan söylev veriyor Alikanta, 6 (Radyo)— Nas- yonalis iki tayyare iki bomba atmış, bombalardan biri bir bankaya isâbet etmiş, müdür ölmüş, diğeri de bir gemiye rast gelmiş bir tayfayı öldür- müştür. ehirde ve limanda bütün elektrikler söndürüldüğü halde Alman ve İtalyan gemileri ışıklarını söndürmemişlerdir. Davet C.H.P. üyelerinden Ce- mal imzasile parti baş- kanlığımıza mektub gön- deren vatandaşımız, lü- zumlu ve mütemmim bazı izahat vermek üzere baş- kanlığa davet edilmek- tedir. Madrid sokaklarında hükü- met taraftarları ile aleyhtarlar, çarpışmaktadırlar. — Paytahtın sukutu muhakkak ve çok ya- kındır. - Naval Karnera, 6 (Radyo) Âsi kuvvetler bugün bir ke- sım milis siperlerini daha elde etmişlerdir. Âsi kuvvetler şim- di Bafo semtine ve Madrid'in büyük parkına varmış bulun- maktadırlar. Âsilerin bulunduğu yerden Madrid istasyonu saray görünmektedir. Katro Viyentoz tayyare ka- rargâhı âsiler tarafından işgal edilmiştir. Milislerin mukabil taarruzları defedilmiştir. —Sonu 7 inci sayfada— ve v J| Japonya Rusya'ya bir nota verdi.. elçisini kabul etmiştir. ' ——— tebrik teIgraf!arı.. Külrne G(AAJ —— Cürükürk” iyet bayramı münasebetile Amerika birleşik devletleri reisi Franklin Ruzvelt ile Atatürk arasında ati- deki telgraflar teati edilmiştir. işe cumhuriyetinin ilâ. mı yıldönümünde gerek memle- ketim namına gerek kendi namn- ma ekselânsımza samimi tebrikle- rimi arzetmekle husust bir zevk duymaktayım.,, *Gumhuriyetin — yıldönümü münasebetile ekselânsınızın yolla- mak lütfunda bulundakları nazik telgraftan — ziyadesile olarak hararı ayni Amerikan mütehassis şekkürlerimi ve Si saadetlerile nin refahı hak- kında samimi - temennilerimi ka- bul buyurmalarımı rica ederim.,, zamanı — Sonu 5 inci sahifede — Istanbul 6 (Hususi) — Lond- radan gelen haberlere göre Japonya'nın Moskova büyük elçisi; Sovyet Rusya hariciye komiserliğine bir nota vererek | Rusya'nın Mançuri hududuna asker tahşit etmesini protesto eylemıxlır M. Sto: Stoyadmovıç İtalyan elçisini kabul etti Belgrat 6 (Radyo) — M. Stoyadinoviç bugün ilk defa olarak İtalyanın yeni Belgrat | Paris 6 (Radyo) — Gre- kovar gazetesi Pariste bir ihtilâl ordusu hazırlanmak- ta olduğunu ve bu ordu- nun komünist liderlerinden Marti — tarafından teşkil edildiğini yazmaktadır. Ayni gazete ihtilâl or- dusunun 30 bin kişiden ibaret olduğunu ve bu ayın nihayetine kadar tamamen organize edilmiş buluna- cağını ilâve ediyor. Londra 6 (Radyo) — İn- gillere hariciye nezareti, Lokarno ile alâkadar dev- letlere birer muhtıra gön- dermiş ve Lokarno mes'e- lesi hakkındaki müzakere- lTerin, ne raddede bulundu- gunu bildirmiştir. Lokarno mes'elesi için son günlerde bazı müşki- lât çıkmış ise de, bütün bunların ortadan kaldırıla- cağı ümid ediliyor. Londra 6 (Radyo) — Tahtelbahirler muharebesi hakkındaki protokol, bu- gün İngiltere, Fransa, Ja- ponya, İtalya, Amerika ve bütün dömiyonlar mümes- silleri tarafından bugün imzalanmıştır. Almanya ile Rusyanın bilâhare imzala- maları muhtemeldir. Mareşal Bono'nun hatıratı Habeş |harbı ve İtalya siyasetinin İçyüzü. 6 ıncı sahifede bulacaksınız. İzmit Kâğıt fabrikasını iktısat bakanımız açtı Başvekil işleri dolayısile Ankaradan'ayrılamadılar İzmit kâğıd fabrikasını Celâl | Bayar açtı. “Bize Türk'ler parı para bulurlar, fakat tek. nik adam nereden bulacaklar diyen- lere, ameli olarak yükselttiğimiz fabrikalarla cevap veri, yoruz.,, İstanbul, 6 (Hususit mu- habirimizden) Başvekil İsmet İnönü, son da kikada çıkan işleri dolayı- sile kâğıd fab rikasınıaçmak İzmit'e gi dememi ştir. Resmi kü- şad, İktısat Vekili Celâl Bayar tarafın- dan yapılmış- tır. Sa bah le- yinİzmit'e ge- len trende, Celâl Bayar, Maliye Vekili Fuad Ağralı ve İnhisarlar Vekili Ali Ra- na ile saylar- — İzmit kâğıd fabrikamızın makineleri lar, Sümer Bank umum mü: | birlikte fabrikaya gidilmiş ve dürü' bulunuyordu. hep birlikte fabrika — gezik 'Trenden inilince davetlilerle ' — sonu 3 nncü sahifede— Işsızler Londra üzerine yürüyüş yaptılar Avam kamarasında ,;ı'ddetli münakaşalar oldu. Krala bir heyet gönderilecek Londra, 6 (Radyo) — İşsizlerin Niyokastel üzerine yürüme bareketi inkişaf etmiş ve işsizler Londra'ya vasıl olmuşlardır. Fakat Başvekil tara fiadan kabul edilmemişler, yayan gelen bu nümayişçiler trenle yerlerine iade edilmişlerdir. Londra, 6 (Radyo) — İşsizlerin nümayişinin akameti üzecine bun. Tarım mümessilleri olarak 120 kadın yeniden Londra'ya yürüyecekler ve doğradan doğruya krala müracaat edeceklerdir. İşsizlik neden başgöstermiş Londra, 6 (AA) — Kralın mutkuni - verilecek cevab hakkındaki müzakerelere Avam kamarasında devam edilmektedir. Muhalif işçi partisi, İngiliz'lerin işsizlik ve gayri kâfi gıda yüzünden' vücutça zayıf düştük- lerini iddia ederek tenkitde hulunmuştur. Hükümet namına cevab veren askerlik müsteşarı Eilot; bunun gayri kâfi gıda değil fakat askerliği bir cinayet telükki eden müuhalif işçi partisi yüzünden ileri geldiğini ve işsizliğin ise amele partisi iş başında iken bugünkünden daha fazla oldu: genu ilâve eylemiştir. Bulgaristan'ın misaka gi receği tahakkuk ediyor. Kral Boris ile Yugo Yugoslavya başvekili ara- sında bu hususta müzakereler cereyan etti | gittikçe kuvvetlenmektedir. İn- giliz gazeteleri, kral Boris'le Yugoslavya başvekili M. Sto- yadinoviç arasında bu hususta uzun görüşmeler yapıldığını yazmaktadırlar. Yunan gazetelerinin makaleleri Belgrad, 6 (Radyo) — na'dan bildiriliyor: Bütün Yunan gazeteleri, M. Milan Stoyadineviç'in Türki- ye'den dönüşte Filibe'de bu- lunan kral Boris ile yaptığı görüşmeler hakkında makale- ler yazmaktadır. Elettron Vima gazetesi, Yu- goslav - Yunanistan münaseba- tından bahsederek Kral Alek- | sandr zamanında başlıyan Yu- üzere Ati- Kral Boris İstanbul, 6 (Hususi) — Bul- garistan'ın Balkan antantına Birecaği baklen eli el