7 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İ7/11/ 936 Ddtloı Şaht'ın, yarın (Bugün) Ankara —.. Atatürk âbidesine Şelenk koydular _Ankırı, 6 (Hususi) — Mül- e mektebi talebesi bugün imize gelmiş ve istasyonda Ski mülkiyeliler " tarafından e istikbal edilmişlerdir. Mülkiyeliler, hep — birlikte meydanındaki — Atatürk #bidesine giderek çelenk köy- Muşlar, eski mülkiyeliler na- Mina Servetifünun — müessisi Ahmed İhsan tarafından bir Tutuk iradedilmiş, bir talebe ından cevab verilmiştir. Mulluynlılu. buradan Cebe- ©'de yeni mekteplerine gide- tek yerleşmişlerdir. ransa - Yugoslavya münasebatı Fransa ticaret nazırı Belgrad'a geliyor Belgrad, 6 (Radyo) — Fran- Sa ticaret nazırı M. Pol Bas- tid'in Belgrad'a geleceği ha- beri, tahakkük etmektedir. Pol- Bastid, -başvekil M. Sto- Yadinoviç'le görüşecek, Fransız quoılıv iktısadi münaseba- finın inkişafı için iktısadi mü- zakerelerde bulunacaktır. Fransız - Yugoslav - ticaret Muahedesi müzakerelerine bu- Bgün başlanmıştır. Çekoslovak- Ya - Yugoslavya ticaret mua- hedesi muııkereluı dr devam l Şarhl Afrika'da ticaret hılyın müesseselerinin in- hisarı altına mı geçecek? Roma, 6 ( Radyö) — Dev- ran eden bir şayiaya göre, şazki Afrika'da Ticaret işleri, birkaç İtalyan müessesesinin inhisarına verilecektir. Fakat Roma resmi mahafili bu haberi tekzip etmektedir. Afrika'ya giden amele Roma, 6 (Radyo) — Bu sa- bah; Venedik merdımndn M. Mussolini - Alrika ya gidecek 1000 ameleyi teftiş etmiştir. Eski muhariblere ziyafet Roma, 6 (Radyo) — Teşrini saninin yedisinde Roma valisi 13 millete mensub eski muha- ripler heyetlerine rtesmi bir ziyafet verecektir. Leningrad'da Fabrika müdürü müebbed Küreğe mahküm oldu. Riga, 6 (Radyo) — Lenin- grad'da Enven Ford fabrika- larında irtikâb töhmetile mü; di ve iki büyük memur tev- kif edilmiş ve ikisi de müeb- bed küreğe mahküm olmuştur. İ!nlub edilen para miktarı ' milyon Rubledir. Tre ile şehrimize gelmesi beklenmektedir. Dr. Şaht'ın, beraberindeki heyetle buradan 'ya gideceği ve beş senelik sanayi plâ- —— —a e a— — — lifler yapacağı Berlin'den tay- Berlin, Tunmuştur. mer bankın!sermayesi 45 45 milyon liraya cıharıldı Alman iktısat Nazırı Şaht, bugün bir heyetle Istanbul'a geliyor. r. Şaht Ankara'ya geçerek beş senelik sanayi plânımıza dahil fabrikalar için tekliflerde bulunacakmış. Ankara, 6 (Hususi) — Sümer bankın ser- .'Yeıı. 45 milyon liraya çıkarılmıştır ıubul 6 (Hususi) — Alman İktısat Nazırı nımızda yapılacak inşaatta Alman sanayiinin istifadesi için temaslarda bulunacağı, bazı tek- söylenmektedir. 6 (Radyo) — Dr. Şaht, arkadaş- larile bir toplantı yapmış ve Almanya'nın dört senelik programı etrafında müzakerelerde bu- Goçmenlere Avusturya Toprak tevziine başlanıyor. Tarbalı, (Hususi) — Ro- manya'dan gelen ikinci göç- men kafilesi Arslanlar, Çay- başı, Şehitler, Dirmil, Çapak, Kayas köylerine yerleştiril- miştir. İaşelerine — medar ola- cak buğday vesairenin tevzii için tertibat alınmıştır. Bir-iki gün sonra toprak tevziatı da başlıyacaktır. Arab komi- tesinin Kararı Kudüs 6 (Radyo) — Arab âli komitesi İngiliz tahkik ko- misyonuna boykot ilânına ka- rar vermiştir. Bunun sebebi, Avam kamarasında Sir Horzi ourun beyanatıdır. Bu be- yanat muhaceretin devamını bildirmiştir. Kudüs 6 (Radyo) — Filis- tin tahkik heyeti 11 teşrinisa- nide gelecek ve 12 teşrinisa- den itibaren tahkikata baş- layacaktır. Avusturya Ordusunu Kuvvetlendiriyor.. Viyana, 6 (A.A) — Avus- turya diyet meclisine tevdi edilen 1937 bütçesinde ordu hakkındaki masraflar yüzde 70 nisbetinde artmıştır. Belgrad, 6 (Radyo) — Vre- me gazetesinin istihbaratına göre, orduya verilen tahsisat dolayısile gelecek sene Avus- turya bütçesinde mühim açık olacaktır. Kanada başvekili müdafaa plânı hazırladığını tekzip ediyor. Gebek, 6 (Radyo) — Ka- nada başvekili beyanatta bu- lunarak: “Kral sekizinci Edvard, taç giyme mMmerasiminden — sonra Kanada-yi ziyaret edecektir. Bir İngiliz kralının Kanada'ya gelmesi ilk defa olacaktır. Kanada'nın geniş bir müda- faa plânı hazırladığı haberi yalandır. Böyle bir hareket için hiçbir. sebep ve lüzum yoktur,, demiştir. Havada rekorlar Moskova, 5 (A.A) — Tay- yareci Mişel Aleksiyev herbiri 800 beygirlik iki motörlü ve bir tonluk bir ağırlık taşıyan Ant 40 tayyaresi ile 12,694 metrelik bir yüksekliğe kadar çıkmıştır. Aleksiyev geçen Ma- yıs ayında Kokkinaki adlı Sov- yet tayyarecisinin de elde et- tiği ' beynelmilel “rekoru 594 metrelik bir farkla kırmıştır. reisi cumhuru —a e. aa — M. Miklâs Peşte'ye gidiyor. Viyana 6 (Radyo) — Avus- turya reisi cumhuru M. Mik- lâs, Budapeşte'ye giderek ami- ral Horti'ye iadei ziyaret ede- cektir. M. Miklâs, ilk defa olarak seyahate çıkıyor. M. Ruzvelt Cihan iktısat konferansının Toplanması için çalışacak. Belgrad, 6 (Radyo) — Va- şington'dan bildiriliyor : M. Ruzvelt'in tekrar - reisicumur seçilmesi, Amerika dahili ve barici siyasetinde mühim hâ- diselere sebep olacaktır. M. Ruzvelt, cihan iktısad konfe- ransının toplanması için teşeh- büslerde bulunacaktır. Vaaşington, 6 (Radyo) — Bugün hususi ikametgâhından Reisicumurların ikametine mah- sus olan beyaz saraya giden M. Ruzvelt, milyonlarca halk tarafından hararetli — surette alkışlanmıştır. İngiliz gazetelerinin makaleleri İspanya Akdeniz'in garb bekçisi olacakmış Londra, 6 (Radyo) — Deyli Meyl gazetesi: Avrupa'yaki hâdisatın - sırrı gün geçtikçe tebarüz etmek- tedir. Almanya ve İtalya gibi tamamen silâhlanmış iki dev- let sıkı bir münasebet peyda ederek diğer devletlere dirsek çevirmiş bir vaziyet almışlar- dır. Bu iki devlet, had bir Bol- şevik düşmanlığı ilân eimiştir. Sovyetlerin İspanya siyaseti akim kalacaktır. Deyli. Telgraf: General Franko hükümeti, İspanya'nın mühim bir kısmını kuvvetli bir surette teşkil et- mektedir. Bu, Moskova'ya çok bariz cevabdır. General Franko, Ak- denizin bir Rus gölü olamıya- cağını göstermiş bulunmaktadır. Liberal Niyöz Kronikil: “Alman İtalyan teşriki me- saisi Avrupa'da diktatörlük rejimini takviye etmiştir. Bu iki devletin İspanya'yı alet it- tihaz ettikleri aşikârdır. General Franko da yeni bir diktatörlük tesis etmektedir. General Franko'nun İtalya ve Almanya'ya — maddi menafi gösterdiğ! söylenmehtedir. İs- panya Akdeniz'in garp bek- çisi olacaktır. Refaha doğru Köylüye bol bol toprak verilmesinden fazla birşey bek- lemiyelim. Bununla sadece köylüyü yıllardanberi işlediği mevzu üzerinde — kölelikten kurtarmış oluruz. Köylüye kredi açmalıdır. Köylüye makine . vermeli; yâni ipüidal zer'iyat sistemini yıkarak yerine makine kuvvetini ve tekniği ikame etmeli, tam randıman almağa çalışılmalıdır. Köylüye su verilmelidir. Mus- luğunu istediği vakit açsın, iste- yince kapasın. Köylü ve rençber, cemiye- Ha başmbozak, " dağınık . bir istihsal unsuru olmaktan kur- tarılmalı, teşkilâta bağlanma- hdır. Yani kadını siyasi rüşde sıçratan bir hamle ile köylüyü de, teşkilât yaparak, icabında doğrudan doğruya dış piyasa ile temas edebilecek bir kuv- vet haline getirmelidir. Bunların neticesi şu olacak: Bol istihsal, ucuz istihsal, vasıtasız salış, oyunsuz - fiatl. Ve bu ayni zamanda, başar- mak istenilen kalkınmanın bir cephede muvaflakıyetini teşkil edecektir. Bu cebhenin hareketini bu suüretle tesbit ederken ona müvazi olarak istihlâk eşya- sını, bilhassa köylünün kul- landığı emtia ve maddeleri ucuzlatmak gerektir. Maksat nedir; Köylüye refah değil mi? Bunu başarmak için iki yoldan yürürsek iki üç sene sonra bugünkü darlığın kafasını hiç olmazsa yarı yarı- ya ezip çiğnemiş olacağız. Orhan Rahmi Gökçe Tashih ve itizar Dünkü makalede “Mütekâ- mil bir insanlık ve cemiyetçilik şuuru, diye yazdığım halde “Tekâmül bir insan ve cemi- yetçilik şuuru,, şeklinde çıkmış- tır. Keza“Atmışlardı,, kelimesi- nin aslıda “Atmıştı,, dır. Düzel- tir, hatayı yapanlar namına özür dilerim. 0.R. G. Alacahöyük- teki hafriyat.. Hafriyatla çok kıymetli eserler elde edilmiştir.. Ankara, 6 (A.A) — Türk Tarih kurumunun — Alacahö- yük'te yapmakta olduğu hafri- yat mevsim sonu dolayısile 27 İlkteşrinde muvakkaten - tatil edilmiştir. Bu seneki hafriyat geçen senekinden birkaç misli fazladır. Hafriyat, verdiği ne- ticeler itibarile Türk tarihi ve bütün beşer tarihi için fevka- lâde büyük ehemmiyeti haiz bulunmaktadır. İsfenksli kapı- nın yanıbaşında Eti impara- torluğu çağına aid mabed veya saray olması muhtemel büyük bir yapıdan başka, ba- kır çağına aid sekizbuçuk metre derinliğindeki tahminen 5000-5500 sene evveline aid hükümdar ailesi mezarlarında yüksek bir kültürün ifadesi olan altm, gümüş, bakır ve seramik —eşya bulunmuştur. Bunlar Anadolu bakır kültü- rünü orta Asya medeniyetine bağlıyan belgelerdir. On metreden ondört met- redeki ana toprağa kadar devam eden kalkolitik (Chal- kolithik) tabakada — yapılan araştırmada ise gene üç iske- let ile seramik eserler çıka- Sayfa 3 Hi Fransız âyan meclisinde gürültülü bir celse Tersanelerde amele enternasyonal marşı- nt söylüyor. Matbuat kanununu tasdik için bir komisyon toplanıyor Fransız parlâmentosu toplantı halinde Paris. 6 (Râdyo) — Fransız âyânı, bugün — toplanmıştır. Azâdan ve eski amirellerden | De Mezil, söz alarak, Fransız tersanelerinde vukubulan hâ- diseler için bahriye nazırının nazarı dikkatini celbetmiş ve bu hususta izahat istemiştir. Bunun üzerine, bahriye nazırı M. Gazite Depark kürsüye gelmiş ve demiştir ki: — Arkadaşım Amiral Do- mezinel tersanelerdeki amele- nin enternasyonal marşını çal- dıklarından ve nezaretin bir mitingde hazır bulunmaküzere ameleye bir saat mezuniyet verdiğinden nazarı dikkatimizi celbetmek istiyor, mezuniyet mes'elesinin hiçbir ehemmiyeti yoktur, nezaret bunda hiçbir mahzur görmemektedir, Ame- lenin devlet — tersanelerinde enternasyonal marşını çalma- larına ve nezâret müsteşarını bir marşla karşılamalarına ge- lince, bunu ben de takbih et- mekten geri kalamam. - Maa- haza buna dair tertibat alın- mıştır. Bahriye nazırımın bu izaha- tından sonra Müsyö (Döjar- don) da söz almış ve harbiye nazırı Müsyö Daladye'nin, or- duya siyaset cereyanları sok- maktan sakınacağını ümid et- tiğini beyan eylemiştir. yan meclisi, bunu mütca- k.b bir kârarname kabul et- mek suretile tersanelerde vuku bulan hâdiseleri takbih eyle- miştir. meb'usan meclisinde: Paris, 6 (Radyo) — Bu sa- bah Meclisi meb'usan müna- kaşalarına başlamıştır. Bugün ayaletlere ait mali lâyihalar tetkik edilmektedir. Kanun nihayet yarına kadar tasdik edilecektir. Bütçe münakaşa- ları Kânunuevvelin iptidala- rında başlıyacaktır. Meclis divanı M. Ruzvelt'e yeniden i tihabı münasebetile bir tebrik telgrafi göndermiş- DA TU A MLDAK SDK AM A AN GUD ALAD rılmıştır. Höyükte bu yıl — yapılan mesaiye Ankara tarih dil ve coğrafya fakültesi antropoloji asistanı bayan Muine de iş- tirak etmiştir. Türk tarih kurumu üyeleri dün bir heyet halinde etnoğ- rafya müzesine giderek mu- vakkaten teşhir edilen — eser- leri görmüşler ve hafriyat direktörü B. Hamit Kosayın verdiği izahatı dinlemişlerdir. Kurum gelecek yıl hafriyatına daha büyük bir mikyasta de- vam edecektir. tir. Ayni telgrafa Fransa hü- kümeti namına M, Delbos ta imza koymuşlardır. Matbuat kanunu Paris, 6 (Radyo) — Âyan: dan birçoğu takrir vererek *22 Azadan mürekkeb ve yeni matbuat kanununu tetkik et- mek üzere bir komisyon, teş- kilini istemişlerdir. Ticari vaziyet Paris, 6 (Radyo) — Sınai mecmualardan birisi, son güm- rük müsaadeleri ügerine Fran- sa'da İdhalât ve iş miktarının arttığını yazmaktadır, Bulgaristan'ın misaka gireceği tahakkuk ediyor — Başıl inci sakifede — goslav - Yunan yakınlaşması- inkişafını memnuniyetle kaydediyor ve Bulgaristan'ın da Yugoslavya ile bir dostluk muahedesi akdetmek üzere bulunduğunu haber veriyor. Bu gazete, Romanya'nın ve Yunanistan'ın Bulgaristan'la aralarındaki misakları zikrede- rek, Türkiye ile Bulgaristan arasında esasen senelerdenberi dostluk mevcud olduğunu ha- tırlatmakta ye bu suretle Yu- goslav - Bulgar anlaşmasından sonra, Bulgaristan'ın bütün Balkan devletlerine bağlanmış olacağını söylemektedir. İzmit kâğıt fabrikasını Celâl Bayar açtı - Başı 1 inci sahifede - miştir. Kocaeli valisinin teşekkür nutkundan sonra İktısat Vekili Celâl Bayar, fabrika manzu- mesinin seyrini takip ettiğini, bugün iki fabrikanın da temeli atılacağını söyliyerek : — “Bize, Türk'ler para bu- lurlar, fakat teknik adamları nereden bulacaklar diyorlârdı. Biz, bunu söyliyenlere, nazari değil, ameli olarak yükseltti- ğimiz fabrikalarla cevap veri- yoruz.,, Demiştir. Heyet, küşad resminden sonra, Ankara'ya dönmüştür. Arnautluk hükümeti İtimad istedi.. Tiran, 6 (Radyo) — Arna- vutluk hükümeti, bir lâyihanın reddedilmesi üzerine, meclis- ten itimad reyi istemiştir. Mü- zakere yarına kalmıştır. nın