12 Kasım 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

12 Kasım 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

12 Ikinciteşrin 1936 CUMHURÎYET Sinek işgalindeki semtlerimiz Hayat mücadelesi, artık sinek ACARİSTAN mücadelesi haline geldi! Asırlarca kendi benliğini bulmak ve istiklâlini faalivet içinde, bak herkes harekette, sinek avlıyor!» Orta Avrupanın temel taşı kazanmak için çalışan bu memleket şimdi geniş Bir pastacı «Sinekler arttıkça bereket arttı, diyor, herkes siyaset cereyanlarının merkezi olmuştur * Büyük Harbin rahneleri M. Musolini Macaristanı kuvvetlendirerek Avrupa karasında kendini emniyete almak istiyor Türk ve Macar münasebatı Halka masraf kapısı açıldı Evlerde, dükkânlarda okkalarla sinek ilâcı ve yığın yığın sinek kâğıdı kullanıliyor, fakat faydasıs; sinekler eksileceğine artıyorlar Sinek mücadelesinden bahseden, Şişli sakinlerinden eski Ziraat Vekili Sabri Toprak ve operatör M. Kemal Şişli ve havalisini istilâ eden sinek sü de pişman olmuş... Sinek be birader, evin hele haftalardır hasretini çektiğimiz sa rüleri için yirmi üç gün evvel Beledıye içi sinek istilâsına uğramış.. Ne tulumba bah uykusundan mahrumiyetin verdiği miz şunları bildirmişti: para ediyor, ne tutkalh kâğıd... Şimdi asabiyetle sağa sola çatışlar... İşiniz iş desene... «Aldığımız tertibat sayesinde Şişli ve hastalığı unumuş sineklerle cenkleşiyor... Oracıkta bir doktor levhası gözüme ıMecidiye köy halkı için bugünkü endişe KANDEM1R *** lişiyor. Giriyorum içeriye. sıkıntılı bir hatıradan ibaret kalacaktır.» Doktor İsmail Kenan... Mavi Tunanın incisi Budapeşteden güzel bir manzara Koca bir şehrin sıhhatile alâkadar bir Bir muharririmizin notlart Şu sinek derdi... mevzua temas eden bu çeşid tatlı bir vaŞişli istasyonunda ekmek ve tütüncü yeti Alman Impa Musolini Azizim, ben yedi senedir bu apar dükkânı sahibi Pavli muharririmize şundin tahakkuku için başka yerlerde kaç saratorluğuna zıd olan nin Milâat beklenir pek bilmem... Fakat ben, tam tımanda otururum. Hiç başımıza böyle lan söylemiştir: Bavyera ve sair Alnoda söy bir felâket gelmemişti. Son bir aydır siyirmi üç gün bekledim! « Belediye çöpleri Mecidiye köyü ediği nutukta milman prensleri ve Ve bir ay evvel, lâtif bir sonbahar gü nek akınına uğradık. Sinek diyip geçme ne dökelidenberi bütün bu havali sinek Lombardiyadaki 1 • Macar hududları nünü zehirliyen bir karasinek uğultusu yin... O, sade mide bulandırmakla kal ten geçilmez oldu. Hele son dört gün ıaricinde kalmış 4 talyan hükumetleri Mükemmelen tifo ve dizanteri de denberi havalann iyi gitmesi sinekleri içinde bıraktığım İstanbulun bu en kibar maz. le ittifak yapmak milyon Macann yasemti Şişliyi, bu vaide inanarak dün bir taşır. Bu vaziyet karşısmda bittabi der büsbütün artırdı. Görüyorsunuz her taraf adıkları olmuştur. 5$u suretyerlerle daha, eski sineksiz halinde dünya gözi hal tedbir aldım ve evimi bu murdar şimsiyah. Rahatımız kalmadı.» le Macar Alman jirlikte Macarista mahlukların şerrinden kurtarmağa çalışle görebilmek istedim. Şişli istasyonunda helvacı Halil Kurd ittifakının ilk temeli İtalyan na ilhakı davasım şiddet Dört hafta evvel, istilânın en azgın tım. Görüyorsunuz ki sokakta kaynıyan da şunlan söylemiştir: daha onuncu asırda kurul müdafaa eylemesi ve zamanında, en atılgan piştarlannı Bo sinek sürüleri, penceremin önünde kalı« Sinekleri öldürmek için hergün iimdi muştur. Macaristan uzun müdViyanada toplan monti istasyonu yakınlarında bıraktığımız yorlar... 50 kuruş ilâc parası veriyorum. Başka makta bulunan ve Alman det, Asyadan gelen milletle lyi amma, siz de pencere açamı ne söyliyeyim. Anlıyan anlasın.» sinek sürüleri, bu sefer maşallah beni rin istilâsına maruz kalmış ve anın da tasvib ve muvafakati yorsunuz.. Harbiyede karşıladılar. Şişli istasyonunda yemişçi Katina da: nzimam eden üçler konferan asırlarca Osmanlı împarator Tabiî... Tabiî gündüzleri pencere Hududsuz bir hüsnüniyetle, gözlerim« Bu sıcaklarda dükkânın kapısını ında en ziyade Macaristanın luğu idaresinde kalmıştır. Made, hafızamda herşeyimde kusurlar arı açmak haram oldu artık.. açamıyoruz. îçeriye sürü ile sinek giri ahdî kayidlerden kurtarılm? carlar Tuna havzasında yer yarak, (belki bir aksi tesadüfle bugün Doktoru hastalarile başbaşa bırakıyo yor. Ne yapacağımızı şaşırdık.» demiş mevzuu bahsedileceği anlaşılleştiklerindenberi kendileri gibi bu böyle olmuştur) dedim ve hemen o rum. tir. ması bütün dünyanm dikkatini daima şarktan ve garbden teracıkta, Harbiye mektebinin karşısındaki Şişliye doğru ileriledikçe başımın uŞişlide tramvay istasyonunda bakkal bugün Macaristan üzerinde tecavüze uğrıyan Lehlerle her Sarıyer börekçi fırınına girdim. cunda kovalamaca oynıyan sineklerin sa Kadri Osman diyor ki: merküz ettirmiş bulunuyor. zaman dost yaşamışlar ve bir Sinekler... yısı artıyor. birlerine karşı harbde ve po « Sıcaktan bunalıyoruz. Fakat Italyanm yalnız Almanya Dememe kalmadı. litikada yardımda bulunmuş Solda, kapısınm önünde mendilile si kapıları açık tutmağa imkân yok. Hergün Ie Avusturya üzerinde ve orta Tezgâhtaki usta ağzile beraber kolla nekleri iîrkütrnege çabalıyan pasfaci Ra birkaç kutu ecza harcıyoruz. Vitrinleri Avrupa hakkında uzlaşmakla lar, bilâhare Almanlarla bir nm da açarak, boynunu büktü: mazana sokuluyorum. mizin içi kilolarla sinek dolu. Camlarımız kalmayıp on üç milyon nüfuslu leşerek Avusturya Macaris tan birliğini kurmuşlardır. « Sormayın... On beş gündür sinek Sinekler arttılcça l>ereket artar ba sinek pisliklerinden şeffafiyetini kaybet tuvvetlî, büyük ve müsellâh bir ti. Dışandan içerisi, içerden dışarısı gö Macaristan yaratmağa karar Macarlar Harbi Umumiden yağıyor buraya... Hani bazı yerlere çe yım, diyor, çünkü sinek insanı tembelliksonra kendi hak ve menfaatlekirge yağarmış... İşte öyle, hatta daha ten kurtanr. Bak şu caddeye... Uyuk rünmüyor. Temizliyoruz. Fakat ertesi ••ermiş olması sebebsiz değildir. rini temin için gene Alman beter... Dükkândaki çıraklar işi gücü bı lıyan, pinekliyen tek adam var mı? Her günü gene oluyor.» 'talya kendi hayatî menfaatlelarla ve îtalyanlara sarılmak Şişlide lokantacı Andrea Altıparmak ini Akdenizde görüyor ve Akraktılar, sabahtan akşama kadar habire kes harakette... Doksanlık ihtiyarlar bile ve bir cephede yürümek za sinek kovalıyorlar, öyle iken gene baş pire gibi, yerlerinde duramaz oldular. ta şunları söylemiştir: deniz politikasında tamamile ruretini duymuşlardır. Garbî edemiyoruz. Kapıdan kovuyoruz, baca Bütün bu semt halkı sabahtan akşama « 25 gün içinde tam 5 liralık sinek serbest kalması için karadan Avrupa Umumî Harbin so dan sürü sürü giriyor mubarekler.» kadar ellerile, ayaklarile, hatta kaşı, gö öldüren ilâclardan aldım. Fakat başa arkasını emniyet altına almak nunda Macarların haklı dilekHiç birşey düşünmeden, uykusunda zü, ağzı. burnile durup dinlenmeden çıkmağa imkân yok. Dükkânda fazla sistiyor. Kara hududlannda lerini ihmal etmemiş olsaydı yürüyen bahtsız halile Nişantaşına giden cimnastik yapıyor.. Sinekler günden gü nek yüzünden müşterılerımızi de kaybeyalnız kuvvetli bir Alman cabugün karşılarına îtalyan yola sapmışım. ne çoğaldığına göre biz de Allah nazar diyoruz. Herkes sineklerden iğrenerek miasının buiunmasını kâfi bulAlman Macar blokunun diMaçka yolundayım.. dan esirgesin günden güne canlanıyoruz dükkâna gelmek istemiyor. Müşteriye muyor ve ayni zamanda kuv kilmiş olduğunu görmiyecekti. lşte karşıda, değerli operatörümüz M. demektir. şarab veriyoruz. Biraz sonra bardağın vetli ve büyük bir Macarista Kemalin apartımanı. Macarlann telâkkilerine göRaman usta, artık bu işin, yani sinek içi sinekle doluyor. Tabiî müşteri de si nın da İtalyanın arkasında buSinek derdinden kolay kolay kurtula derdinin mütehassısı kesilmiş. re dokuz yüz sene evvel oldunekli şarabı içmeyince dökmek mecburi lunmasını zarurî sayıyor. mıyacağımıza iman etmiş olan üstad güMacaristanın bugünkü siyasetini kuran müteveffa ğu gibi bugün de gerek Ma « Bakm... diye tavandan sarkan yetinde kahyoruz. Bir taraftan da dört Zaten birçok asırlar Al lümsiyerek: caristan gerek bütün Avrupa, Başvekil General Gömböş seyyar sinek mezarlıklarını gösteriyor gözle kışı bekliyoruz ki Belediyenin gemanlık bilhassa orta Avrupaşarkî Avrupa cihetinden tehdid « Avrupanın da her tarafında çöp Bunlar yirmi dört saatte bu hale geliyor tirdiği sinekleri o götürsün!» da Turanî bir ırktan olan Macarlı birlikte yürümelerinde mühim amil ol edılmektedir. varmış amma, sinek yokmuş, dedi; ne tu lar. Her sinek kâğıdı on iki gramdır. Ve Gene Şişlide sütçü Hasan Said de ğa daima dayanmış ve beraber ha muşlardır. Bugün siyasî ve içtimaî akideleri haf değil mi?.. Fakat bu işte ben, en çok otuz beş gram sinek taşır. Benim dük sunlan söylemiştir: Şimdi Macarlar bu hizmetlerinin mü başka başjca olan Avrupanın şark ve cereket etmiştir. Avrupanın ortasmda sı biçare martılara acıyorum... Emin olun kânda günde dört kâğıd dolduğuna göre «Dükkânın kapısını açmak yasak ol kışıp kalan bu muharib millet bidayette kâfatını bekliyorlar. Yani eski Macarisnubu şarkisindeki unsurların bir gün her onlar bizden de acınacak haldeler... Dü her gün 140 gram sinek topluyorum, dedu. Sinekler nerede ise, ağzımızm içine Alman hakimiyeti ve nüfuzu altında kal tanın sırf Macarlarla meskun yerlerinin uretle yekvücud olacağına Macarlar şünün bir kere eskiden çöp mavnalarının mektir. Eh, ne dersin, karınca kaderince.. de dolacak. Bu yüzden birçok zarar gödört milyon Macarı, haricde bırakan amamile kanidirler. İşte Macarlann tamıştı. peşinde nasıl süzüle süzüle akar giderler Vakıâ dört yerine elli kâğıd assam, hele rüyoruz. Günde 4045 kuruş ilâc parası Fakat millî mevcudiyetini ve istiklâlini şimdiki hududlarının değiştirilerek yeni ihe dayanan siyasî kanaatleri budur ve di... Ya şimdi?.. Sineklerin en büyük son bir iki gündür, gene müşterisiz kal veriyoruz.» eline aldıktan sonra kendi başına ve müt Macaristanla birleşmesine İtalya ile Al Umumî Harbden sonraki gayet acı tecdüşmanı muhakkak ki martılardır...» maz... Amma, her kâğıdın yüz para ceGene Şişli istasyonunda ekmekçi Ra tefiksiz yaşıyamıyacağını ve terakki ede manyanın yardım eylemesini istiyorlar. übelerden sonra istiklâllerindeki hassa Zavallı martılar... remesi var. Hoş bazan kâğıd da bulun şid şöyle demiştir: miyeceğini anladığından Almanlarla Bu hedefe doğru ilk adım İtalya Harici iyetleri ve politikalarındaki dikkat ve lyi amma, bize kim acısın?.. muyor... Kapışan kapışana... « Sinek yok diyorlarmış. Ne olur, teşriki mesaide bulunmuştur. Bu sayede ye Nazırının Almanyayı ziyareti esna htiyatları son derecede artmıştır. Profsör M. Kemalden sonra eski Zi Masraflı demek bu savaş?.. onu söyliyenler şöyle arasıra bizim dük büyük bir Macar devleti vücude gelmiştir. sında atılmıştı. İkinci adım Viyana konMesahast ve nüfusu raat Vekili Sabrinin apartımamna uğru Sorar mısın bayım... Sinek kâğı kâna uğrasalar da beraberce vaziyeti bir Umumî Harbde bile Hohenzolern ve feransında atılacaktır. ugünkü Macaristanın mesahası yorum ve koridorda soruyorum: dı... Arkasında çeşid çeşid markalarda tetkik etsek. Ekmeklerin üstü sinekten Habsburg İmparatorlarına tâbi muhtelif Macaristan Büyük Harbden sonraki 93010 kilometro murabbaıdır. « Sineklerle nasılsınız? tulumba eczalan, sonra kükürd tütsüleri gözükmez oldu, artık.» unsurlardan yalnız Macarlar harbin so Avrupanın almış olduğu siyasî şekli AlHarbden evvel Avusturyanın Salonun orta yerinde tavanda sarkan nuna kadar Almanlarla bir cephede man ve İtalyan milletlerinin lehine de iile hükümdarı müşterek bulunan Ma sinekten mamul bir garib avizeyi gösteremüşterek düşmanlara karşı düğüşmüş ğiştirmiştir. Şimdi de kendi haritasının car Krallığmın mesahası 32541 1 kilo Makedonya cephesinde ölü îngiliz gencliğinin beden rek: lerdir. Harbin sonunda bu iki millet ayn Macar milleti nef'ine değiştirilmesine metro idi. Yani Triyanon sulh muahededüşen Yugoslav askerleri terbiyesi Hamdolsun, diyor, geçinip gidi düştükleri ve hatta eski Macaristanın bir Almanya ile İtalyanın yardım eylemele sile Macaristan kendi arazisinin yüzde yoruz. Londra 11 (A.A.) Lordlar kamara Selânik 11 (Hususî) Büyük eyaleti olan Burgonland sırf bir Alman rini bekliyor. yetmiş birini kaybetmiştir. Harbde Makedonya cephesinde ölü dü smda, İngiliz gencliğinin beden kültü Ve ilâve ediyor: Italyanm buna hazır olduğunu M. hükumeti haline gelen yeni Avusturyaya Bu muahede akdedildiği zaman Ma Günler geçtikçe hususî mücadele şen Yugoslav askerleri namına Zey rünün ıslahı hakkındaki müzakereler galib devletler tarafından ilhak edilmek Musolini gayet açık olan nutkile şimdicaristanm nüfusu 20,886,478 kişi idi. tinlik mezarlığında bu ölülerin kemikle münasebetile muhafazakâr partiye men teşkilâtımız mükemmelleşıyor da rahat esuretile iki ırk arasına husumet tohumu den ilân etti. Almanya politikasının da Muahededen osnra 7,987,204 kişi kaldebiliyoruz. Şimdi bütün mesele sokakta rının muhafazası için yapılan mabedin a sub Lord Mersey, Almanyanın birçok sahalarda nümune olarak alınmıya lâ atıldığı halde Macarlar politika âlemin Orta Avrupadaki en büyük hedefi Ma mıştır. Muahharen doğumun çoğalmasınki sıneği içeri, eve sokmamaktır. Bu işin çılış resmini yapmak üzere dün buraya yık bulunduğunu, orada köylerin çok de ne Avusturyadan, ne de Almanyadan caristanı kuvvetlendirmek olacaktır. Yal dan ve haricde tabiiyet hakkını seçmekte de ehli olduk diyebilirim. Bellibaşlı ted bir Yugoslav heyeti gelmiştir. nız Almanlar ve İtalyanlar değil, Polontemiz bulunduğunu, sefalete delâlet e ayrılmamışlardır. serbest kalan Macarlardan millî tabiiyebirler meyanında meselâ tül perdeleri iyiHeyete Harbiye Nazın riyaset et der yerler bulunmadığını ve Almanya yalılar da bu davayı güdüyorlar. LehlerAvusturyada ötedenberi memleketin ti kabul ederek Macaristana gelenlerin ce indirmeden pencereleri açmamak, gü mektedir. Sosyal Yardımlar Vekilile da görülen sağlık alâmetlerinin iyi orle Macarlar arasında tarihî gayet sıkı mukadderatına hâkim katolik papas parartmasından dolayı bu sene Macaristanın nün muayyen saatlerinde tulumbalarla başlarında reis vekilleri bulunan Meb'u ganize edilmiş bir genel beden kültü rabıtalar bulunduktn başka Lehistan butisi günden güne ku\vet bulan yerli nanüfusu dokuz milyonu bulmuştur. Ma ortalığı tütsüden geçirmek.. ve saire ve san ve Ayandan birer grup, Timok met rüne delâlet ettiğini bildirmiştir. günkü vaziyette dahi en ziyade Macarcaristan mezkur sulh muahedesile nüfuzilere mağlub olarak hakimiyeti elinden saire vardır. Bütün tedbirlerimize rağ ropolidi, Üsküb müftisi, katolik piskapoların politikalarına güvenebileceği kanaBulgar ihtiyat zabitleri sunun yüzde altmış birini kaybetmiş, kakaçırmak endişesine düşmesi yüzünden men yolunu bulup aramıza girenler de su, bir haham, ihtiyat ve malul zabitleratindedir. bili zer arazisinin de gene yüzde altmış Avusturya ile Almanyanın arası fena işte şu tutkallı kâğıdlarda can veriyorlar. den birer grup ta bu heyete dahil bulunkongresi Macarların tarihî politikaları birile ormanlannın yüzde seksen sekizini, halde açıldıktan ve işe İtalya da kanşmaktadır. Bir kıt'a Yugoslav askeri mı Yorucu bir meşgale değil mi? Sofya 11 (Telefonla) İki günden acarlar kendi ırklarına Hun demiryollannın yüzde altmış ikisini, matıktan sonra da Macaristan devlet adam Hayat bir mücadeleden ibaret de zıkalarile birlikte heyetin refakatinde beri eski Zağrada senelik umumî kon adını verirler. Eski vatanlan denlerinin yüzde seksen üçünü ve fabriları ve bahusus müteveffa General dir. ğil mi? grelerini akdeden Bulgar ihtiyat zabit Kafkasyanın şimalinde Ku kalarının yüzde elli beşini elden çıkar Sinekle mücadele mi? Yugoslavya heyeti istasyonda Yunan leri uzun ve gürültülü mücadelelerden Gömböş hem Avusturya ile Almanya nın, hem de İtalya ile Almanyanın ara bun ve Don nehirleri havzalarıdır. Bura mıstır. Sanayiinin yansmdan fazlası ve Gülüşerek ayrılıyorum. hükumeti namına Adliye ve Münakaîât sonra nihayet bir takım kararlar vere sını bulmağa tavassut etmiş ve nihayet dan Orta Asyadan gelen Peçeneklerin kalan sanayiinin de ham maddelerini yeCaddeye çıkar çıkmaz, telâşla geçen Vekillerile Harbiye Müsteşarı, Matbu rek kongrelerini bitirmeğe muvaffak bu üç devleti bugünkü siyasî cephe bir zorile Tuna havzasına gelmişler ve bura tiştiren maden havzalarının dörtte üçünü at Umum Direktörü, Selânik ahalisi nabir arkadaşa raslıyorum: liğine getirmeğe muvaffak olmuştur. Bi da tavattun ettikten sonra Alman ve Bi kaybederek adeta ziraat ve hayvan mına da Belediye reisi, sivil ve askerî olmuşlardır. Verilen kararların başın Nereden böyle?.. memleketi haline gelmiştir. Eski Kastamonu meb'usu Rüştü hükumet memurları tarafından karşılan da Krala karşı sadakat ve hükumet naenaleyh Macarlar hem Alman dünya zans İmparatorlukları arasında sıkışıp yapılacak inkılâblar için yardım etmek sını birleştirmekte, hem de Alman ve î kalmışlardır. Bu büyük maddî zıyalara rağmen Maden... İki gün evvel hastaneden evine gel mış ve bir kıt'a asker tarafından selâm [Lutfen sahifevi çeviriniz] Tunada Macarların ilk politika faali talyan milletlerinin cihan politikasında bulunmaktadır. di. Fakat zavallı geldiğine de geleceğine resmi ifa edilmiştir. Zorla hıristiyan edilen Macarlar Uzun asırlardan sonra, asıllarınm Türk oduğunu anlıyarak bu vadide çalışmağa başladılar