28 Ocak 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

28 Ocak 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

28 İkindikânın 107 Cuwmeniyer : Güzel San'atlarda Şeytan Eski Şark Demir- | '!'EI!BiVE' BAHiSLERi Gotik stili devrinde | yolları idaresi Terbiye ve Gcethe B “1 Türk memurlarınatazmi- AAA Şeytana verılen şekıl nat yerine sadaka mı | Büyük Alman şairi psikoloji ile filen ' Hatayın kurtuluşu vermek istiyor? lli Brala Va ea B Bu devirde Şeytan artık korkunc vasıflarını | sakk Şuk De | meşgul olmadı ama eserlerile yüksek Ve in | 'a İmirvolları " iketinin S bir terbiye telkin etti L Haytz Si Te nisbeten kaybetmiştir. Kuyruğu, pençeleri yok: | SNt Yaaslümi z Ger GİSE Werler'en z n tur. Daha ziyade insana benzemektedir ,',’:ıı,.,î::" ö Ğ (Gocthe) nin tecbiyeciliği, (. iye etmek doğru değildir. iyor. EİİL'İIM,İİ'TTÜ;'Ç;E KTT gah he), (Weriher) d eserinde d çet saltanatı görünür. Ayvtapa, medeel Cotik — usulünün vv Caklardır. — Hareket birşok fikir adamlarınca meçhul kal YA Terbiyeyi krilik ediyor. O de »| Pa el eli p hükim olduğu devre ğ İniresi reki M. An- e İyet bekamından rüşeyeci - bir' yarlık bile Maşar. Bizset Almanler bile' (Gociha) İvirde çocuğun töv'an vukna gelan a HLA a tebriye bakimınden. Çok d tetkik ee İliyetlerime sed çeken iibdnd terbiye £ Aeylamazken Etlerin "ekemül 'ej gelince birek de karye g an t mişlerdir. Ha'buk! (Göethe) hayatının | sini takbik ediyor. Hatta daha ileri gi-) Mukuku, zaferlere kanıksamış muntazam gişiklikler görüyo ÇA zesi voki M Del hiçbir merhalesinde terbiye meselele -|derek hıristiyanlık dininin mukaddes) "dulan, Paçeli İlâhe gibi yüksek san'at ruz. tembe aybaşında ha " vine kargı kayidele kalmamıştır. kilabı olan İncildek: Evamiri Aşereye cserleri. Asurlulara örnek teşkil - edecek Ortaçağlarda yeket etmek için har e. Pareci 'Evet (Gceihe) pedazcjinin amelt sa-'da itiraz ediyor. Orada ayla kimseyi Si |kadar mütekâmil mimarisi vardı. kazmb d artk 4 zırlanmaktadırlar hade hf çalışmamıştır. Büdbünün | dürmiyeceksla, diyor. (Gocihe) - Huna| " Türk millek, bema haman yi e Yarun yaveş Gail b Sabık şirketin müdüsü M. Parcal e) çalişmamaş te denemezi çürkü hususi karşı sanki çocuklar Tltemadiyen af #İdeni aeviyede olarak Örta Auyada Haai aa beşlyen Şe » p abik mühasebe müdürü M, Weinstein | derk verdiği irdği kaymetli te- kadaşlarım Üldürüyormuş çibi (D ge| Velge - Tum amunda İski, Amapar binlerde küik teyek- ileri tasfiye etmek üzere birkaç he voz Sizin) var, Ve olsema|enğe böyle gazib Vir emir vermekten küller kendini gör D memarla bütikte kendilerine tahr sdilen | ar ç anlurmm fikren ve ah-loe ona vi teriyor, Artütler d Gürelede müsekkat bir müddet dabal lkan terbiresine alâkasız kalmamış oi-İyatna ifna ek wrer vecm şeylerian| ni tesilerdeni kurtu aDa kalacaklardır. TU ylan Gürüx Terbiyecler ' İalee op kurlart demtek dıha dağradı | Beburağulları ai — aşyan immazaemi —Ü | hap vadece hayalle Te velkine görk M Tn l LAİ Ş Bali gaa Hat v Vaşyi İN gyletleri kurarak tarihte temeltaşı zalli — Tinin ve — arzularının İvünlerde. “senelerdesberi kumpanyada | "(Gortüe) nin ftreter Serbiyesi sidir | Tcethe tapkı ÇAcamesu) gibi o | *TAadı ve tani içiada a bir ai d D | 'naa bir yanında Avar imparatorluklarını: Samanoğulları, Cazneliler, Karahatalar, Sekçükiler, — Harzemşaklar, / Timurlular, bir tübü oluyorlar. , B Yealşan emektar Türk memurlarına veri İğu hayatında ve eselerinde pek ayan -|cuğun şahsiyetine hürmet lzumdır. Gi.| — Bunlar, bu zincirleme kuzulular, yük- Gotik stiki Fran İ Aremiyenin memurlar. aranada (dir. Daha (Lejptig) de gene etidiyan yor ve'amu başkalarına' bnzetmekten | velişler Türkün devlet yaratmaktaki, mer gada !VZ nei şı:w ge z taksimi için uğraşmaktadır. — İşittiğimize hlcn 'm;îgwıkührhm ye gönder - İ şakınmalı, her wu'ı' yalnız - kendire| ı!cğ.vm yırııı;:îııkı euuulıluırıuuı karakteri haiz ola - Bellekde z ve hiç mesaberindedir. * Y90 Hatin ondan Sevel Slen bi karderi (dahile meklglik işi değidir. iyor |izçe ve çok inçe bir hayat ı da a Kğz e B p Macel TU şene Nimet edea ve 30 İ |a islamini, Bi anüe (ufuiman| ve Tnt do yoneklar ” lndlesle| eli Haa n eC Tarı meydana getii: a SA alan Bir memura 58 Biz. 5 t İda Glerden n çocuclarının ve (llm | özlüdte dünyaya “bir çok tabiliyetler retir — riş olmasından | lan meydana ge- 'ne girkette direk çürüten ve ayda 75 P İğe Stçin) İn oğlunun hocası almuştu.| gezlirler, Gaların - İrkişalına — hizmet ehi ü v n yaş, 70 Üzeçkin dğer Ni ma -V0 tarüle ai halralarında Goi gö S n B üeriin çok kanaik ve Bi üatine varalr İGd Te a a Te a aa aa l lrlrin ki Grcemen e rahm »u CÜU KĞ örkek 4a ve Döbe e hakikatem daba ç" lamik gö güncesini, kültürünü n İvme en ae olar çocuklardırı. Gifel - TU Yörlleni başkalarına hizettir. İstel çaman keyfiyet bodar, Türkün hürüyete Tabest olarak inti - etmiştir. — ha İTEİ di üyate rektürü ken bülke Y a ada liyen Sillrllm eat ve Bekimiyete -bava eibi, diya gibi ilik mal ediyor. Süje Cehennemde insanlara zulmeden şeytanlar Halbuki diğer taraftan şiket mükü: aç yakit geçirtmeklen 2iyade san'at - KUla a yanlıfı yaklk seksmnini geç İYac duymus ve bu ihtiyacımı her zaman İ gz ee “admin vti Dpzin S SA ae ei FtEr Gear L n G Üa rtaniem ve meleklen nn Kai Bi lli yanlm aa 10000 ha irimiye veri G SYK Bükre Mi erate DD ö nt uree el G Haa ada aei d özmne |e Barak SA YA Ve z İ mebliyelede dd he he e | D ll Te A eli SADD Z anlç e eee Ti aa aa öluyn Fakat bu san'sın |bağa biçiminde; ucun boynuzlu, akall İne bumu vermemiştr. Şimdi Türk me - /vhabıda isabeli kararlarile bu işlere l mektem daha yüksek, daha gerefii iç| demarlarındaki seyyal - eevleri “müraba ZT h a aK K n el L m Ş e güü Bürin saralkirla |ver yılan eörünüyor, Yilanlar biter nder İmecburt olun ikamiyeden Başka biney |. (Octte) moki Üabetsisi gibi a - İi mentestini düştümeden büyük birliçinde bukmışır. Fakat Türk het vüer karşlarnda sümune olarak ubini gör -| yanya kadar yutcektadı. . Seytan | geğildir. D Bi alebe ve SYi sananda Set İteragetle çalışmak ârım geldiği kanas- | ği yenerek, der aç gidererek Düi meğe başlıyorlar. Bu usul çalışmal ıî';"l“' de Bg îîî'“v'n:;m! M'f;g:'wn Diğer taraftan şirketin ecnebi memur |mek ve öğretmek onun en büyük zevki | '"îı“:"yî' B rinde, ol |ŞER'İ vaziyetten kurtulmağa, kendi tabil ) fikinlerde harule gelen havçül mbiaile | ae Te a lraaa aa a K Dalar içide miktan meç * |idi, Nilekim onden evvel gelen Şihayet (Goethe) biz ezerinde, ol yayanmı bulmağa, tarihi de hoşml etmer Z ee e a a : AAA L İ L L et b L ea türecek - bir “tarzdadır. | ö arikârdır. bunlara 300 li atasında taze | yada nasyenal sosyalist hazeketinin te A ee ven di | Biki zamanlarda dint duyguyu kur - | Pönlara 300-ilâ 1000 vla aüt İTYİR DAG SUO KS DAG Ha İ yedendimeğe yaryan ga karkune lar - a Sir gey değilir gnn etlik € a fi aa aa gada np | e ni bi karlkatür keniklğ ae -| M Parcl bir ay sanru aat ae sin ariiye nni birbn: EETE ASA Br L SA P Te B L N |at İt eöccek ve biabi bu kadar ee 6t İmsiyeti yuklır. O, biraz da dan JaRİ Go ye gize, tübiyele gn gl a Te C| e Gotik devrinde İlalyade ayai süleler (l başla çalışın Tük vakadışlarına| Rousenınun (Emile) inden müleml . Ç0t e Söee Te zektir Jerdu bikün cihana kanı Cüdkün yalıış l başla çah a klar iş edama olarak yetiştirmektir. H mek « . baklanın da beraber alp gölürecekti . İekmuş. Haa bir everinde ” CEmil) | aa v işde mütleka akıi rehser olmar| DAT EMTTENT e? Karikalar yarsin mabardiyada Framaz tetii görümü »| — Si kame bunck teve canla başla çalır'| Put arddan aldi kieleri ati a| IZ S9 mutlaka he samaca vermeli vel; ee yor Mit Tatadealide oldeğa gö | Şitete bi la başla çah Felz oradan l Örleri İatbk aa. |UiT İt Mütleka bir semere Yerm ai e yarata müdafnaya / müktedir. aldağunu Y Müha kaledlnde oliei OBi Juklanna emin bulunduğumuz bunca: Ve | hesında biraz izdil etmiştir ae cek St het eti Di gae Grzaa aa aa aa Te ” başbalnapıa ile | Tseüe) G ve KA erbiyenin en YA TT GreE , aat Türkla eli ve eit kümine aa Bunu yeni şekilde yapılmış bir yeytanla |etaukları halde husesi Bir gustaya malik İmubterem Nafıa Vekili Ali Çetiakeya >| KöYTEli Bi teetlme. Çocuğ Yerdilya tabakkukunu görmek istetiği, İer (a. hakimiyet Hüiraem, bendi Sökmemsik o ünde Yaniyorur. - Masttam Mi |olduklarından bunlara eİtalyan Gotiğip nn ehemmiyetle nazarı dikkaçini ceibe - igma've kabiiyetinin ienb sttirdiğ ye (aşiugaz li eli tede e NSK LN DEĞRR Fndeğin karşanda ehack Gatarca GT e a gakadde süğelerde yeytan| LEZ aa öğee ae SÖĞN | «Hür bir menleketin hür : taanlar| Çelmüiredkin " # EURENA in adama benzer ytan dürarar T . |bulunuyor fakat Framada, / Bavyera'da| (Hermann et Dorothe) adli eserin <| STCE YAPIMAkA N kat ne kuyruğu, ne de pençesi kalmamış ğ * rin terirlerile şeytan da İtalyadan ya -| , (Ftrmann z Türk akt d edeniş E 've Ren havzasındaki gibi çok zengin de- Ş e SELİM SIRRI TARCAN, Türk karakterine aylör, medeniyet mef b bar y kaylılafı. Yalam berdem | <.Xllen vi dreetei e SAD SLERİ SAKGANI L D SAA n Örricto katedralinin giiş tara -(ai iki mühüm san'atkânm everleri bizi a- meğe tahaamül etmesi elbene münkün ö a T bayakı aa e , B Onrcta bakadalla G n Gdi zt Sşaerdi v e viR ufak şeytan görünüyor. Bunda, Sünen —a aa a a nde " korkune İtndielo, Luca Signorelli'nin meşbur af- İşte Hatay - davasının hakikati bur kâzların çoğaldığı ve nn için / birkaç Ka T Keb bencer Jeytanlar, efderlar|retkleri Öriegte katedralinin iç duvarla > dür ve bugün vardiğı netice de bi geşten Tüzumu san'atkân düündünmüş Y aa a dehşetli, korkune - Lucifero | Madadır. v ü B Biz için çoktanberi müjdelenmiş bir. keyfi v (büyük şeytan) oturmuştur. Buradaki şeytanlar insanlara benzer. * Ki Yetti. O sebeble Hatayın kurtuluşunu ge- XIl aei asırda Pisa'da - (Battalero) | Fakat fevkalbeşer - oldukları ” kanaatini ü b İyet tabü buluyoruz, Bu, dediğimiz - gibi Nesla Poana taradam yapılmaş ea veri, Barnuzlu ve iman düyaani tak ; AŞ b dder z rekedi” Çürkü “Tüla sehennem üğesinde: geytam tamamcn | lindedir. in necabetilc, bülün kudretile ve bür Eirüt klisin roman aülindedir. Yal :| Mikelandiele'nin — Söine - kilitesinin a tün hassasiyetile temsil eden bir zaferler maz eller ve ayaklar yerine uzun tmakhı duvarlarında Yaplığı yeyten nefret uyarr A Ş İhslk, Hatayın kurtulmasını / istemişti x at “aymca pençeler yapılmıştır. Korkune ve dehşet diran ve ihtiyar bir atlet vücudü şeklin * e Onun istediğini yapmamak ize — tahiatin tediik Iüzmdir. Flarana'daki (Bti - yerci elemanlar yoktur. Günakkârların 'dedir. Yıanlar aranada otumuş arka"| İnegöl Ciusust) — Bu yal köylünün | göylüye — avans — bara kabul edlemiyeceği bir açt tero) son sargü mozaikında şeytan (Lür / yalvarması ve endişe içinde — bulunması sını Allaha çevirmiş bir tarzda yapıl -| büyük bir kısmı tütün ekmiştir. Şimdi dir. Milli zaferi — şevkle, gururla, iftiharla 10) çek komplike ve biç te barkt - belidir. nf ea ülürlerin satışıma bir ay Yardıt, Bu | Günderdiğim resim, yalnız” bu hafta kutlularaı Hatayidara, özgürlükleri mu B Cti ee aa d, ... meşkerzaş — Gi zamanda Büklmetin eli Köylüye v lavans alan köylü kardeşlerimizi bir a| barek oluun. Rünesum devine gelince klâdik ever'| ZEYNEL AKKOÇ İzanmakla ve Zirast Bankas vasılasile İrada göstermektedir. M. TURHAN TAN Bu — yapılarda Yapmak söyesinde insan kenlirin ne |telleri içinde gerçekten eyecinen olanı y | sdağıma öğenin Yamaz yapmayı İ herbangi seckin bir vakın ile melyese e Salde ayımamak yaz her yaptağını bİ.| dimek'en çok yüksek hir kamyap yer e ezek, düşürerek yapmak lüzımdır, di İm bizim İstiklüi Mücadelemizdir - Goük sar'atkârlarının rengin fantezileri| yör. Ve ancak bu süreti * eden | vösıl olduğu parlak neticedir. O t SİYe” İminat verilmiştir. Fakat buna rağmen şeytanın en mühim zol oynadığı gene son sorgu - süjesidir. , Gotik katedrallarında ekseriya sol kapı- 'in ütünde üç süje yapılırdı. Sağda cen- zet, solda echennem ve ortada son sorgu. Gotik devrinin sonuna doğru mukad. Ü Görülüyor ki — şeytan — yavaş yavaş korküne şeklini kaybediyor. Götikçe in- sani bir şekil alıyor. adaki İtalyan san'atının hur e bir köylü vardı. Gelirinden başka ey | ömrünce bunun azabını çekiyordu. — — J rabım hakikmtini görmek için, evvelâ af-|mıdıklarındam kimeri görmek itemiyore düşünmüyen Tahat yüreklerder. “memur| " Demir, bir gerintiden dönüşte Cemale İ yonun tevirinden kurtulmalı du Halkin içine binsiz bir. geridi abi bt ye âmir” korkösu . içinde ” cür'edni|oğramışt. Ne zamandır içinde üzüntü oe | — Acı çekmek neye yarar? Anl rü-| katılmak için. tanıdik yüze yaslaman he karbamiş . bir. vehimliler — zümresine lan yanen kalmış - mühavereye - dönmek | ya cemiyetten geliyor. İçinide haile ya-İrimali olmiyan sokaklara daldı. Kula & dayandiğını bilyordu. Ti bir darbime İiçin tutuşuyordu. Onu adeta, zotla. ilkİ op onu wsamadam dişaı vuruyonunuz.| balıkta kendini unutmak mümkün olmaz balin Gediği gibi bu, açamur üzerine bina | Konuştukları yere, Rumelihanmın ctek-İ İstrabı zorla yaratıyorumuz, Sırf haya İdüğmü görünce vene tenhaya, surlara we Süphe yok, e yalmız Nuru düşünüyor-| kadaş havreti, bu işlerine delice sarilme, | kurmak» değil de neydi? lerine götürdü Tim kurbanı olduğunuz halde, —mücrimi|zanan aki ve bop tokaklara döndü. Nex du. Bürbütün unutmağa karar verdiği za- | lar, bu bir hiç için ortalığı velveleye ver- | » Etrafında herşey temelsiz, çürük ve| -— Beni rüya görmekle itham — etint | dışarda arıyorunuz. 'reye gittiğini - bilmeden böyle - saatlerce gn Zilni iamamen / onunla / doluydu. |meler hep ayni açlıktan, hayatı yaşımak | dalgalarla sürüklenip - gitmeğe - hazırd. | Belki de hakkımn var. Fakat vüya gören| " — Açlık vehim midir? Koluna biçak | yürüdükten yara uu deşnda, mezare Kendi kendisile kaldığı - vakitlerde bile ve gölgelerden kaçmak iştiyekından ge- | Ne yücudler imana ilimad. veriyor, ne|Yalnız ben miyim? Etafımızda gözleri napladığım zaman acı duyar msın? Bü. |liklar arasıdan geçü, Vaktile vene bure buna bir türlü iüraf edemiyor: Sanki fikir/liyordu Sekilar gürenilecek “gih çörünüyorde İni hakikate açmış tek inum - göslerebilir tün acı duyanlar bir safta yürümesini öğr İdan çamuslu bir günde ulanarak ve ader üzerinde durmağa razı oluna, - bütün | Nurun kendini hakikaten sevip tevme-| Hiç biney yerinde değildi: İrad sahible- İmirin? Kimi çıplak bir orduyla Kaf da.-|rendiği gün, rüya bitecekt Bicsin saplır İta kaşamak geçtiini hatırladı. Bu yolları kuvvetini kayhedecekmiş gibi geliyordu. diğini düşünmeğe bile lüzum. görmüyor İri sosyalür ve içiler dirderdı. Münev - İâinı aşarak Turana ulaştığını. Füyanım | yan ve acıyı duyan kadar Ki çıplak har Bu tehlikeli noktadan kaçındığı kadar | Hatta bunu derinden derine araştırmağa | verler sistik, ve - balk ilim hevenlsiyli | sörür, kimi çatlak bir toprak üntünde aç |kikatle kartı kanııya gelebilir? İşle mesele| , ; yerlere varacak kadar - yaklaştığımı 'da, bütüm hüdieler önünden - silnmeğe| korkuyor. Yalmız onunla geçen günlerin | Askerler #iccer ve Kiccarlar - siyasiyal |bir halkın destasını yaptığmın rüyanını| burdal Onlar birbirini / tanımak, - Dosti aa ara eecikmedi. Galiba Tapbaı < Tmahkâm gölgeler gibi kaçıp gidiyor. O hakikat olduğuna inanmak, herşeye rağr| Haydudlar itiber mevklinde Ve eşraf| görür. Kimi gırtlağına kadar borca batıp. | kim, düşman kim meydana çıkmalıl E-| aNMtuda eecikmedi, UMDa Ürelare Kendisinde kuvvetle, birşeyin eksikliğini 'men bu rüyayı bozmamak İstiyordu. On: İmakkeme kapılanndaydı. Zençinler pi | hâlü İordlar sarayının bayalini yaşar. Ki-| vet, miya aörüyonuz. Bu zehiri bilmeden |dt Yedikleye ilelemin ve tekrar eli binediyordur. Hayatım - yaşamıyordul | dan haber gelmemesine bir bakımdan ve. İti ve bordular mümifü, Alimler sokakta |mi kızlarım sabp rakı sofrasında viyecek| yudum yudum etrafa ağılıyoruz. Birbir. (merarlıklar arasından Kazliçeşmeye geh Onda yaltız yaşamak arzusu ve yaşamış viniyorda; Çünkü hergün una biraz dar| sörünüyor ve caliller “ ibaşında hüküm | kadar alçelır da, hâlü valan ve hümiyet 'e sğıan yarım “adamlar eibi hepimiz İmiti. olmak hayali vardı. Fakat anıl hayat, ge- ha inanmada devam ettiğini görüyordu. |sürüyordu. Hırsılar mahkemede at oy-) ayni azce sığınmadan başka şey yapmi-| — Yürüyüşünde yalnız kalmak arzusun. leceğe ve geçmişe sid bu gölgelerin ar /| Yazılanıda zinde bir hayan telin et | matyor, hökimler rindanlarda yapyordu. &. |yoruz. dan başka hedef olmadığı halde, neden kasında kovalandıkça kaçan ve her ele mek istiyor. Halbuki bizzat kendisi ve| — Bütün işler yerini değiştrmiş, hiç bir| Bu hücum ediş tarsı o kadar kendinindi | — Akşam Demir, heyecanla ayrıldı. Bu| gene bu kalabalığın orlasına — düştüğünü geçtiği zannedilen dakikada — birdenbire bütün arkadaşları hastaydı. O, — hakiki| şey eksik almadığı halde sanki kötü ruh-. ki, fikirlerin aykırılığına bakmasa onu be-) le zihnini karanlık bir - bulut gibilbir türlü izah edemiyordu. Yelu üstünde * avcunda eriyip dağılan bir duman halinde dostluk arıyordu. Fakat onların hergün|lu bir cin onları birer birer çıkarıp ken- nimsemekte gecikmiyecekti. kapladığı için, dostlarının vanıma'gide - araba, insan, dilenci, harabe, hiç birşeye görünüyordu. Sanki tam bir seyahate çe- birbirini aldatmadan başka şey yapmna -| dinin olmıyan yere götürmüştü. Bu müt- | — O hakıkut dediğin nedir? Cemiyet|medi. Kasden anasının meclisine döndü. | dikkat etmiyordu. İki mra iükelet yığımı kalâcak dakikada görülmüş gibi, bütün dıklarm da pekâlk görüyarda. Karvvetin | hiş bir hercümetcdi. Bir yangın yerinden |mi? Bu gölge adamlar rüya görmemiş el-| Orada kendini unutacağını sanıyordu. — İgibi uzanan yıkık tahta evleri gürmüyon. x yüütler ona kavuşulamaz hayalleri har- işiyle köylüden alması lüzm gelen bir| kuntarlan eşve gibi karmakarık, üsüste | vaydı, hangi hayatı yaşyacaktı? Acının| - Miras davalarını hâlâ bıraktığı verde | sokaklara serilmi yançıplak zayıf vücud , Tayordu. Hertey onun için fani, uçucu fikre inaayordu. Halbuki etrafına top. |iif edildiğ için karanlık'a biyey kapıp hakikatinden başka neyi göreceklerdi | döndüğünü görünee, hiddetle odanna çe-Hara bakmıyordu. 4 ve muvakkalti, Kinbilir elki de bu ar- lanan bir avuc ada içide ne bir içi, ne/giden sanra bir türlü ona alşamıyor. vel " — Gerçekl diye Demir kalkt. İst-lkildi. Ertcsi gün matbuaya gilmedi. Ta artan vari $ dan birine sapınca birkaç adımda — gene

Bu sayıdan diğer sayfalar: