28 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

28 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7130 Perşembe 28 Kâ&nunusani937 Hergün sabahları çıkar, siyasal"gazetedir. Şam ve Halep Arab'ları, Sancak hakkın- daki itilâfnameyi hoş Uluslar sosyetesikonseyi Sancakiti- ANA DOL Atatürk Hatay zaferi dolayısile her taraftan tebrik telgrafı alıyor görmüyorlarmış lâfnamesini tasdik ederek dağıldı Sancak'ın idari şekli Türkiye, Fransa ve Suriye arasında ya- pılacak üç Bız ve !talya.. Cemevre'de çok çetin müzake- relerle milli bir dâvümı fakıyete götüren Kiymetli Hariciye Vekilimiz Tevlik Rüşdü Ar: bafta kadar sonra İtal Hndeki (Milâno) şehrinde meslekdanı Kont Ciyano'ya mülâki olacaktır. Dünya gazeteleri, daha çimdi- den bu mevzu — etrafında yazılar ve tahminlerle “ doludur. Hâdiseyi berkes kendi rüiyet linde görüyor ve bittabi o şekilde tefsir ediyor. zaviyesi dahi- Hakikatte ise bü mülâkat hâ- disosi basit ve tabil birşeydir. İkisi de Akdeniz'de sahildar ve ikisi de bu denizde hayati met atlere malik olan Türkiye ile İtal- ya arasında esasen ihtilâli — mucib hiçbir mes'ele yoktur. Hattâ iki hükümet arasında esasları vaktile gene ( Milâno ) da kurulmuş bir döstlük muahedesi de mevcuddür. Yalme geçen sene İtalya Ha- beşistan seferine başlayınca Millet ler comiyeti ile bu hükümet ara sında bir ihtil&f zuhur hükümetimiz de gerek Milletler ce- miyetinde ve gerek bu cemiyetin konseyinde azâ bulunmak — wmlatile Ve tabil olarak bu ihtilâfa karışmış Ve İtalya'ya karşı zecri tedbirlerin tatbikine iştirak etmişti. Gene ayni zecri t.dbirlerin tatbiki — esnasında Tn itere —ile Akdeniz'in - İtalya hariç - diğer sahildar devletleri ara. sında aktedilen ve zecri tedbirlerin Katbiki ile mukayyed bulunan Ak. deniz itilâfına biz de gene tabil olarak dahil olmuştuk. İtalya Habeşistan — soferini tam muvaflakıyetle neticelendirliği Zaman Milletler cemiyeti disi arasında paktın telkiri yüzün: den tahassul etmiş olan bu ihtilâf da kendiliğinden ortadan kalkmış, Zecri tedbirlerin tatbikine lüzum kalmamıştı. etmiş Ve ile ken: sene sarfında Bo- Türki. Dtuva. Gene geçen Bazlar mes'elesini Ye'nin hayatf menfastlerine fik bir şekilde halletmiş olan Mon- UĞ konferansı toplandığı - zeman ©ki boğazlar mukavelesinde imzası Balünduğu halde - sarf Milletler ce- Miyetinden (filen çekilmiş vaziye- tiüde bulanduğu için İtalya hükü- eti bu konferansa iştirak — etme- Mişti. Birbirine girift ve yekdiğerinin Tabit birer neticesi halinde olan bu hâdiseler aradaki münasebetleri ih- M etmemiş olmukla - beraber ba Münasebete bir gayri tabiilik ver- mekten de hüli kalmamıştı. İşte bugün ıslâh edilmesi mev: Zuubahsolan, bu münatebetlerdir. İtalya, Habeş — emrival sonra daha geçenlerde İng Münasebatını tabii bu etmek için bir — centilmen itilâh imza etmiş ve bir itilâfname ile Akdeniz sahillerinde hâlâ mevcud ve berdevam olan statükoyu kendi hesabina küvvetle iblâl etmiye te- şebbüs tanbbüdünü al- Muştar. Centilmen — itilâfi Akdeniz'in Siyasi uf kuna aydınlattıktan sonra Tükiye Te İtalya'nın da — münase- betlerini bu itilâfa tevfik etmele. Tinden daha tabit birşey olamazdı. Sulh içinde kendi refah ve te- Takkisine çalışmaktan başka bir Kaygın olmüyan Türkiye cumhüri. yeni ve inden giltere İle hale — ilrağ etmemek cepheli bir uzlaşma ile tesbit olunacaktır Türk ve Fransiz heyetleri Cenevre, 27 (Radyo) — Ulus- lar sösyetesi könseyi, bugün öğle- den sonra ssat 17 de toplanmış ve Sancak mes'elesi - raportörü — İsveç hariciye mazın M.Sandler ile Dan: zig raportörü — İngiltere hariciye nazın — M. Eden'in rapor: larımı tedkik — ve tasdik eyledikten sonra iptidaf maddeler mes'elesinin müzakeresi için Polonya — delegesi- nin teklifini Kabul ederek içtima devresini bitirmiştir. mes'elesi İptidat$ maddeler mes'elesinin tedkiki için teşkil edilecek komi- teye, manda almaş müstemleke sa- hibi devletlerle, memleketlerinde iptidat maddeler yetiştiren ve ye tiştirem memleketler — işlirak edeceklerdir. Son gelen haberlere göre, Dan- tig komiserliğine, sabık Hollanda bahriye nezareti erkâmbarbiye reisi Müsyü Graf seçilmiştir. Pransız hariciye nazırı Müsyü Vekâletine Elektrik ve tram. eti ile bele- bir İ tilâfın sebebi şudur: Belediye, — halkın kışın soğuktan veya arasında ihtilâf çıkımışlar. yağmurdan, yazın da güneşin yakıcı hara- retinden korunması için, ihtiyı duraklarında, mecbari duraklarda da 15:20 kişilik be- Şik ve şehre yakışacak bekleme salonu inşa elektirik ve tranivay girketinden istemiş ve sabah, öğle ve akşamlafı fazla trumvay çıkarı- lazak hâlkiın yollarda kalmasına meydan seferlerin tramvay 5.-10$? tonarme, şekilde birer citirmesini verilmemesini, ü ——— yeti uzak ve yakın komştilarile döstate münasebetler tesis v mesini daima hararetle isten Bu rla Akdeniz sahiller de kenditine atfedilen istilâ lerini başka — sahalarda miş ve Akderniz'e bir #tatüko mu- hafızı olarak dönmüş olan İtalya bizim için ancak bir dost olabilir: di ve öyle de olacaktır. Hamdi Nı!zlıet Çaııçar emel- K esililk ddi &.- Belediye - Tramvay şir. keti arasında ihtilâf var Belediye, şirketi Nafıa tatmin et | İvon Delbos ile muavini Piyer Vi- yend, bu akşam Pa: döne lerdir. İngiltere hari Eden, Gribten muztarib olduğu için hareketini yarına talik etmiştir. Cenevre, 27 ( Radyo ) — M, Sandler, raporanda Sancak'a tam bir muhtariyet verildiğini ve harici işlerin Suriye tarafından idare edi- loceğini gümrük ve para işlerinin alâkadarların bir uzlaşması ile ka: n bildirmiştir. Sancak, Suriye hükümetinin fikrini almadan harici münasebet tesis edemiyecektir. Sancak polisi ancak asayişin muhafazamına — göre olacak, Türkiye - Fransa » Suriye arasında üç cepheli bir uzlaşma ile mahalli edile- cektir. Türkiye, limamın- den istifade edecektir. is'e nazırı M, idare şekli tensib İskenderan dan Uluslar sösyetesi tedkik Bu uzlaşma, | konseyi tarafından ve tak e şikâyet etti İhtilâfın sebebı, sırketın bekleme salonları yaptırmaması ve seferleri arttırmamasıdır| ihtilâlcilerin hükümet merkezi Burgozdan bir görünüş Bir tramvay arabası ve Konak'taki ” bekleme salonu tıklaştırılmasını 'bildirmiştir. Tramvay şirketi, belediyenin bu teklifleriği yerine getirmekten çekinmiş ve verdiği cevabda, tram- vay - seferlerini — sklaştıramıyacağı €ibİ, ne mocburt ve ne de“ihtiyert durak yerlerinde bekleme salönü yaptıramıyacağım beyan eylemiştir. Elektrik belediyenin, ve tramvay şirketi, Konak'taki bekleme hakkındaki teklifini kabul etmemiştir. | salonunu tenvir etmi Bu — vaziyet ürerine, belediye riyaseti Nafıa Vekâletine şikâyetle şirketin taalıhüdlerini yerine getir. mediğini bildirmiştir. Belediye, Na: fia Vekâletinin bu bususta veveceği karara göre bareket edecektir. dik edildikten sonra mer'i olacaktır. Paris, 27 ( Radyo | — Sancak hakkında uzlaşma Suriye'de ademi Mmenmudiyet uyandırmıştır. Şam ve aair şehirlerden başka Haleb'de bir nümayiş bütün mağuzalar protesto mında kapatılmıştır. Cenevre, 27 (Radyo) — Ulus- lar sosyotesi - mahaf ilinin — verdiği r habore göre, devkalâde bir hâ- çıkmadığı takdirde M. Eden, M. Delbos ve M. Viyeno bu ak- şam Cenevre'yi terkedeceklerdir. Ankara, 27 (Husasi) — Ulus lar sösyetesi iktiran eden maka- konseyinin tasdikine Hatay müahedesinin metni buraya gelmiş ve kamutayda okunmuştur. Muahedenin metnine göre Hatay'da görüşülecek resmi dil mes'elesi şöyledi Sancak'ta, Türkçe, resmi bir dildir. İkinci kısım bu dilin nerc- lerde ve hangi işlerde kullanılaca- ğini Milletler cemiyeti tedkik ve tesbit edecektir. » — Sonu 4 ncü sahifede— yapılınış ve £ ye M. Stalin'i 6 mek istediler.. Hususi kâtibinin attığı kurşunla Stalı'n, omuzundan varalandı. Belgerad, 27 (Radyo) — Son dakikada alınan bir habere göre; Stalin'in öldürmek kasdile zundan yaralamıstır. kendisine Bu hâdiseyi husust kâtibi, Stalin'i aleş etmiş ve omu: müteakib, Mos. kova'da geniş mikyasta tevkifat yapılmışar, Stalin'in hasust kâtibi, rhal yakalanmış ve tevkif edilmiştir. Bu adamın, halk tarafından linç edilmek üzerine talimen istendiği teakiben hamen isticvabına başlamlığı söyleniyor. ve fakat zabitar hapishaneye sevk. mümâncatı ve mü- Stalin Möoskova, 27 (Radyo) — Radek ve arkadaşlarının muhakemelerine bugün de devam olunmuştur. itiraf etmişlerdir. Kabinede tadilât mı va Suçlular, ithamnamede yazılı suçları Z İngiliz kabinesi, Baldvi nin riyasetinde topland Komünizm propagandalarına karşı bi emniyet cephesi teşkil edilecektir Londra, 27 ( Radyo ) — Baldvin - kabinesinin baftalık içtimat bugün yapılmıştır. İsganyada vaziyet Cumhuriyetçiler Franko- ya sulh teklif etmişler Askeri faaliyet durdu. Bunun sebebi, ha- vaların fena halde bozuk gitmesidir Salamank, 37 (Radyo) — Âst kuvvetler Madrid cenubunda baz: yerler daba işgal etmişlerdir. Cebelüttarık, 27 ( Radyo ) — Â& küvveller, Madrid'in şimalinde prado mevkini işgal etmişlerdir. Mudrid - Albaseti yolu (Radyo) — Askerf faaliyet dunııuşııır Bunun — sebehi de havaların Yevkalâde bozuk ol masıdır. Valânsiya, 27 (AA) — Havas ajansının muhabirine beyanatta bu- ” lunan milli terbiye narırı Londra- da ortaya çıkan ve İspanyol hü: kümetinin federal bir kanumu esasi hazırlamış olduğuna dair bulunan haberleri kat't surette tekzib et müştir. Paris, 273(Radyo) — — İspanya cumhuriyeti memurları ecnebi bir devlet vasıtasile general Franko'ya uzlaşma — teklifinde — bulunmuşlar, fakat bu teklif reddedilmiştir. Madrid, 27 (Radyo) — Müda- faa komitesinin bu; resmi tebliğde, tilülcilerin, — şid. detli yağmarlara rağmen mütoma- diyen taarruzda bulundukları - bil. dirilmekte ve milis kuvvetlerinin, Arankocr cebhesinde mukabil bir taarruz yaparak — düşmanı püzkürt- töğü ilâve olunmaktadır. intişar eden ıstanbul, 27 (Hususi muhabiri. mizden) — Gelen haberlere — göre, İspanya âsileri arasında isyan çık- mıştır. ŞS İstanbul, 27 (Hususi muhabirimizden) — Ramanya hariciye nazırı M. Antönesko 9 şubatta Ankara'yı ziya- rete gelecek ve hükümet ricalimizle mühim görüşmeler- de bulunacaktır. Ankara'da üç gün kalacak ve 13 şubatta Hariciye Vekilimiz doktor Tevfik Rüşdü Aras ile birlikte Atinaya İımkct cdıwldır Bu içtimada birçok dahili ve harici — mes'eleler tedkik edilmiştir. Londra, 27 (Radyo) — A. vam kamarasında amele par- tisine mensub bir meb'us in- şaatı bahriye tezgâhlarından beş kişinin işinden ihracı hak- kında — bir takrir vermiş ve Sir Samoel Hoar takrire ce- vab vermiş ve: — Bu beş kişinin ihracının sebebi, mütcâddit suikasdlar- dır. Bu çirkin suikasdlar bin- lerce İngiliz amelesinin haya- tını mahvedecek mahiyeti ha- izdir, demiştir, Sir Samoel Hoar'iın bu açık ve iltihamkâr beyanatı Avam kamarasında derin bir teessür husule getirmiştir. Gazeteler bu beyanat hak- kında neşriyat yapmaktadırlar, Deyli Meyl: “ Komünizm - suikasdlerine vemenfi propagandalarına kar: şı bir emniyet cephesi teşkili lâzımdır. Çünkü, milli mevcu: diyet, ordu, donanma aleyhine M. Baldvin birçok fena teşebbüsler hazır lanmaktadır. ,, Demiştir. Londra 27 (A.A) — Ame le fırkası icra komitesi Si Staffard'ın riyaseti altında bı lunan Sosyalist birliğinin çıkı rılması mese'elesini müzaket edecektir. Bu karar tatbik edilse bi! bile Sir Gripksin amele mel uslardan olmak sıfatile yakıi da Portsmouth'da aktedilece olan amele fırkası konferansı kabul edeceği tasrih edilmel —Sonu 6 ıncı sahifedi