28 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

28 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

A Sayfa 4 Türk - Alman” ticareti -— Almanya'ya ithalâtımız'|! 100,3 milyon marktır Buna mukabil Almğîı)ı_ııwîi; 70,5. milyon marklıkımal almışız. Üzüm satışı iyidir. vA Üzümlerimiz Almanya'ya sevkedilirken.. Muhtelif ihracat mahsulleri- mizin Alman piyasalarındaki durumları ve Türk - Alman ticari vaziyeti hakkında Ber- lin Türk Ticaret odasınca ha- zarlanan rapor, şehrimiz Tica- ret odasına gönderilmiştir. Ra- porda, Türkiye ile Almanya arasında ticari mübadelelerden bahsedilerek - ezcümle denil- mektedir ki: Tesbit edilen ilk rakamlara göre, Türkiye - Almanya ti- careti, 936 yılının - birinciteş- rin ve ikinciteşrin aylarında da müsaid surette inkişaf et- miş ve Almanya'nın 1936 yı- hnın ilk 11 ayı içinde Tür- kiye'den ithalâtı 1003 milyon mark, Türkiye'ye ihracatı ise 70,5 milyon mark - tutmuştur. Bu suretle 936 yılının ilk 11 ayı içindeki —Türk - Alman ticareti, 1935 yılının tekmil 12 ayı içindeki ticaretten faz- la olmuştur. Bu rapora göre, Almanya- da dört yıllk iktısadi kalkın- ma plânının tatbikine büyük ehemmiyet verilmekte vesüp- rüntü olarak atilan eşyalardan bile istifade çareleri aranmak- tadır. Almanya, bütün devletlerle olan ticaretini genişletmek ve arttırmak için birçok memle- ketlerde Hicaret odaları tesis etmektedir. Bu cümleden ola- rak Yugoslavya'da kurulan Al- | man ticaret odası, heriki mem- leket ticari münasebatının in- kişafında büyük bir âmil ol- muştur. Alman iktısad nezareti, (Mü- kerrer vergi) ye meydan bırak- mamak için, Romanya ile bir muahede imzalamak üzeredir. Piyasa durumu Hamburg üzüm piyasasında, genel bakımdan geçen haftaya nazaran büyük değişiklikler olmamıştır. Bu hafta, büyük işler yapıldığı bildirilmektedir. İhracatçılarımız tarafından ya: pılan tekliflerde, 100 kilo ba- şına (sif Hamburg-istenen fiat- ler şöyledir: 7 Numara ekstrissima Kara- burun 18,30, 8 numara küp Karaburun - 19,50, 9 numara Anslese Karaburun 20,50, 10 numara Nec plusaltra 24,50, kuruştur. İzmir'de incir stoku kalma- dığından, bu hafta dahi incir üzerinden hiçbir iş yapılma- mıştır. Muahede Her sene tes'id edilecek.. Belgrad, 27 (Radyo) — Yu- goslavya - Bulgaristan arasın- daki cbedi dostluk ve ademi tecavüz muahedesi, Yugoslav ve Bulgar gazetelerinde geniş mikyasta neşriyata sebep ol- muştur. Muahedenin imza edil- diği 25 İkincikânun tarihinin her senei devriyesinde tes'idi kararlaştırılmıştır. manya gazeteleri, Yugoslavya- Bulgaristan muahedesinin Bal- kanlarda Avrupa'da iyi karşılandığını ve sulhün âmili olarak kabul edildiğini yazı- yorlar. ve İ |Amerika'da Düşecek miş... Vaşington, 27 (A.A)—Ziraat Nazırı M. Vallace istihsalâtın fazlalığı dolayısile — Buğday fiatının bütün Amerika'da te- nezzül edeceğini beyan et- miştir. Kattt illâ'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı 3 Hülâsa: Yeni sistem bir motör yaparak totbik ettik. leri ilk otomabil ile Arden ormanlık mıntakasında sa- atta 90 kilometre sür'atle gitmekte olan Dük Oberten ile Piyer Molen, şiddetli bir fırtına ve yağmura tu- tuldular ve otomobil bir çamura saplandı. On sa- niyede bir, ardı ardına ça- kan şimşeklerle ormanın az ilerisinde gördükleri hünül no Lacnatli hinama | 11 numara ekselsiyor 27,50 A ANADOLU A Zorla parasını almak iddiası Alsancak Şehitler cadde- sinde papağan sokağında Hü- seyin oğlu Derviş bir buçuk aydanberi ayrı bulunan met- resi Mustafa kızı » Fatma'nın evine giderek zorla kendisin- den 60 lira parasını aldığını iddia ve şikâyet edildiğinden yakalanmış ve üzerinde para zuhur etmediğinden hakkında cürmü meşhut kanunu tatbik edilmiştir. Kaçakçılık Urla'lı Tahir oğlu Ali, Maz- | har 180 ve Narlıdere köyün- den Abdi oğlu Ahmet ve Hü- seyin oğlu Ahmet 250 kilo kaçak kömür naklettikleri gö- rüldüğünden yakalanarak kö- mürler müsadere ve Güzelyalı memurluğuna edilmiştir. Hırsızlık Yemiş çarşısında oğlu Mehmet ve Bekir oğlu Abdullah, Ahmet oğlu İsmail'in çuvalcı dukkânından 14 adet orman boş çuval çalarak kaçmakta- | lar iken yakalanmışlardır. Kanuna aykırı hareket Şehitler hmet oğlu Kâmil amelele- rine ve kendisine ait beyan- nameyi vermemek suretile ka- nuna aykırı harekette bulun- duğundan yakalanmıştır. Silâh taşımak İkiçeşmelik merkezince ya- pılan silâh. aramasında Ah:- met oğlu Faik'te bir tabanca ve Mustafa' oğlu Mehmet'te bir- bıçak bulunarak alınmıştır. ĞA PP Üti gereesmaı Tarikat Âyini yapanlar.. Cumaovası nahiyesinin Bul- gurca köyünde tarikat âyini yaptıkları iddia edilen Şeh Halil ile arkadaşları hakkın- daki tahkikat, İkinci Sorgu hakimliğince ikmal edilmiştir. Bugünlerde maznunlar hak- Bükreş, 27 (Radyo) — Ro- | kında bir karar verilecektir. Hapishane müdürlüğü Şehrimiz hapishane müdür- lüğüne tayin edilen Adana Asri hapishane müdürü Galip İzmir'e gelerek yeni vazifesine başlamıştır. | Buğday fiatleri| Paris cinayeti Siyasi Mahiyeti haizmiş.. Paris, 27 (Radyo ) — Rus mubharriri - Dimitri Navaki'nin katli etrafında Paris zabıtası henüz bir izelde edememiştir. Katlin siyasi bir cinayet ol- duğu samlmaktadır. le bir. şekilde giyinmişti ki, yağmurdan hiç müteessir ol- muyordu. Mükemmel — fakat hafif çizmeler giymiş, bir av çiltesini tutuyor ve köpekleri Waklüliar'P. E Banlio!!n zapt için saf, zevkli çığlıklar koparıyordu. Fakat birdenbire olduk- Bu, artık hiç beklenmiyen ları ygerde durdular,rüya mı| ve somurtgan şatonun büsbü- mı kapılmışlardı? Önlerin- de karanlık ve hareketsiz salu bir göl vardı. Şiddetli rüzgür ve yağmurun sesleri arasında korkunç bir nağ- me, kapı ve penceresiz şa- todan yükseliyordu. Ve, bu anda iki Dani- marka köpeği ve bunla- rın peşisıra güzel, avcı kı- nafatinde bir kız gördüler | ı görüyorlardı? Bir -saraba tün aksi hâdise karşısında, Dük bütün soğukkanlılığını tekrar elde etti. Zaten Dük, bir -kadın karşısında herşeyi unutan ve ancak gördüğü ka- dını düşünen bir gençti. Böy- le bir muhitte ve anda, bir kadınla karşılaşmak Dük'ün kendisini — toplamasına kâfi idi. Genç kadın köpeklere: — Nadin, Sultan!. Buraya.. teslim | Osman | caddesinde fırıncı | Uluslar sosyetesikonse- 97z yi Sancak itilâfnamesinil ' tasdik ederek dağıldı İ&« — Başı | inci sayfada — Hatay'ın harici temsili de şöyledir: * Sancak halkının muvafa- kati şartile — Hatay'ın harici temsili Suriye'ye aiddir. Ankara, 27 (Hususi muha- birimizden) — :Buraya gelen haberlere göre Şam- ve Ha- leb'de bulunan - Arab'lar-ara- sında aleyhimize - nümayişler yapılmıştır, fakat toplananla- rın ekserisi, çıplak, yalınayak Arab'lardır. Bunlar, konsolos- luklarımıza da —— gitmişlerdir. | Mahalli- hükümet, könsolosluk- lara zarar — vermemeleri için zabıtaca tedbirler aldırmış ve bunları kaçmağa —mecbur et- miştir. Ankara, 27 (Hususi muha- birimizden) — Hatay -muahe- desinin imzası burada büyük sevinç uyandırmıştır. Belgrad, 27 (Radyo) — Ha- leb Arab'larından birkaç bin kişi, Sancak mes'elesi müna- sebetile bir nümayiş tertib et- mişlerdir. Amkara, 27'( Husüst y Hatay muahedesinin imza ve koönseyce tasdiki — keyfiyeti, burada sevinç uyandırmıştır. Ankara, 27 (Husuüsi muha- birimizden)” —'Hâtay' Kakkın: da hükümetimizle Fransa ara- sında akd ve imza ettirilmiş olan muahede — önümüzdeki Cuma günü büyük Millet mec- lisine gelecek ve onaylanacak- tır. Bu celsede başbakanımız İsmet İnönü de bulunacaklar ve mühim bir nutuk irad bu- yuracaklardır. Başbakanımızın bu nutkuna büyük ehemmiyet - verilmek- tedir. Cenevre, 27 (A.A) — Kon- seyin | bugün >öğleden -sonra yapacağı toplantı ile bu içti- ma devresini kapaması bekle- niyor. Bu toplantıda - konsey birkaç gündür cereyan etmekte olan başlıca üç mes'ele hak- kındaki Mmüzakerelerin netice- lerini tesbit edecektir ki, bun- lar: İskenderun, Danzig ve Madrid'de elçiliklere sığınanlar mes'eleleridir. Şurası kaydediliyor ki, her iki taraf ta mantıkan elde et- meyi temenni — edebileceğinin azamisini temin eylemiştir. Sancak Suriye arazisi dahi- linde' kalmaktadır. Sancak'ın dahil olacağı hiçbir. konlede- rasyon kurulacak değildir. Pa- ra, gümrük, siyaset Suriye'ya aid olacaktır. Türkiye ve Fr Suriye'nin tamamiyeti — mülki- yesini garanti etmektedirler. Danzig — müzakereleri de müsaid bir cereyan — almışlır. Konsey Danzig için fevkalâde komiser olarak endişesile ta- nınmış birini tayin edecektir ki, bu zat Hollanda bahriyesinin eski erkâmı — harbiye reisi Degratst'ır. Madrid'deki mülteciler mes- elesine gelince, konsey mülteci kabul etmiş olan her elçiliği doğrudan doğruya Valansiya hükümeti ile anlaşmakta ser- best bırakacağa benzemektedir. Şehrimizdeki tezahürat Gazetemizde Hatay dâvâsı- nın istediğimiz - şekilde ve le- himize intaç edilmesi münase- betile neşredilen Anadolu A- jansı ve radyo haberleri üze- rine, bütün İzmir'de büyük bir sevinç ve neş'e - başlı Şehir, biranda - ken: ve hiç işaretsiz bayraklarımızla donanmıştır. İzmir'lilerin, ben- liklerinden doğan hareketle Hatay — zaferini sükünet ve vakarlar karşılamaları çok ye- rinde ve takdir edilecek bir hâdise oldu. Herkes içinden, vicdamından gelen sesleri din- lemiş ve şehir bayraklarla do- nanmiştiır. Dün gece Valimiz Fazlı Güleç, geç vakte kadar hükü- met tarafından bu mühim za- fer hakkında Ankara'dan ge- lecek resmi ve mühim emriâ beklemişlerdir. Saat 21,30 a kadar resmi hiçbir iş'arda bu- lunulmamıştı. Roma gazeteleri Milâno konuşması hakkında neler İskenderin hakkında en son yazıyorlar? müşkül dilçmes'elesi üzerin- deydi. Yapılan anlaşmaya göre, Türkçe Sancak'da resmi lisan olacaktır. Fakat resmi Jisan münhasıran bu olmiyacaktır. Eğer konsey muhtemel olduğu üzere Arapçayı da resmi lisan olarak kabul ederse Türkiye buna itiraz etmiyecektir. Kadının sesi, hâkimane ve ayni zamanda çok tallı idi. İki yabancı gören köpekler bütün - şiddetlerile atıldıkları halde, genç kadının bu ami- rane hitabı üzerine, yerlerine mıhlanmış gibi durdular; bu- nunla beraber homurdanmak- tan vazgeçtiler! İlk müsaadede Dük ve Piyer üzerine atılmağa hazır - idiler. Köpeklerin ardı sıra, kadın daha doğrüsu genç - kız da olduğu yerde durdu; tülengi- nin dipçiğini yere dayadı; iki eli ile namlusuna dayana- rak Piyer ve Dük'e baktı. Tepeden tırnağa kadar deri elbise giymiş, saçlarını zarif bir başörtüsü toplamış ve sı- kıştırmış — olan g kadının Roma 27 (Radyo) — Ga- zeteler; Tevfik Rüşdü Aras- Kont Ciyano mülâkatından uzun - uzadıya - bahsediyorlar. Bu gazeteler, heriki diploma- tın, tayyare ile Milânoya gi- deceklerini ve şubatın üçüncü günü konuşmalara başlıyacak- larını - kaydediyorlar. o kadar güzeldi ki, iki deli- kanlı geceyi aydınlanmış san- dılar. Dük kendi kendine: “Âlâl, dedi ve elini askeri selâm vaziyetinde uzatarak genç kıza doğru yürüdü; kendine mah- sus ciddi bir tebessüm ile: — Madmazel, dedi, eğer eski zamanların avcı - kadını Diyan değilseniz, bize bazı yardımlarınızı rica edeceğim. Otomobilimiz şurada çamura saplandı, kaldı. Fırtına çok şiddetli, bir. melce zaruretindeyiz. Burada da an: cak bu zaruret yüzünden bu- lunuyoruz. Dük bunları söylerken genç kadına kâfi derecede yaklaştı. bulmak | 28 1,627 B akşamki program Istanbul radyosu (Gündüz neşriyatı: Saat 12,30- 14 Türk şarkıları, 'havadisler, plâkla hafif musiki. Akşam neştiyatı: Saat 18,30 plâkla dans musikisi, 19,30 konferans, 20 Rilat * ve arka- daşları tarafından Türk mu- sikisi, 20,30 Ömer' Rıza' tara- fından arapça-havadisler, 20,45 Safiye, 21,15 stüdyü orkes- trası, 22,10 ajans, borsa ha- berleri, plâkla sulolar. Kontrol Kararı, şubat ortala- rına doğru tatbik mevktine konacak... Londra, 27 (Radyo) Londra İspanya işlerine ademi müdahale komitesi yarın Lord Pilimot'un riyasetinde topla- nacak ve İtaly> ile Almanya- nn cevaplarını tetkik: edecek ve bunlar üzerine kararlar ve- recektir. Kamite, bu 'noktalar — üze- rinde bir uzlaşma elde edi- lirse şubat - ortalarına —doğru kontrol ve - gönüllülerin: men'i kararı tatbik edilecektir. Londra, 27 (Radyo) — İn- giltere ve Fransa * hükümetle- rinin son Alman notasına ve- recekleri cevab sükünetle bek- lenmektedir. İspanya işlerine âdemi mü- dahale komitesi de yarın top- lanacak ve İspanya işleri hak- kında karar verecektir. Ademi müdahale Komitesi bugün toplanıyor. Londra, 27 (Radyo) — İs- panya işlerine ademi müdahale tedbirlerini müzakere etmek üzere komisyon, yarın (Bugün) toplanacaktır. İngiliz notasına, Almanya ve İtalya'nın vermiş olduğu cevabi notalar üzerinde müzakerede bulunacaktır. Türkiye- Fransa Münasebatı bun- dan sonra yeni bir safhaya giriyor. Belgrad, 27 - (Radyo) — Sancak mes'elesinin hallinden sonra Türkiye - Fransa'müna- sebatının fevkalâde bir şekilde inkişaf edeceği tahmin olunu- yor. Bu iki hükümet arasında askeri bir ittifak yapılacağın- dan da bahsedilmektedir. nni tutabilecek bir yerde bu- lunuyordu. Genç kadını daha iyi göre- bilecek vaziyette - olduğundan, daha iyi bir dikkatle baktı; ve, bu genç ve güzel kadının mavi gözlü dilberin yüzündeki tebessümün altında derin bir elem ve ıstirap -saklı orduğuni anladı. « Genç. kadın da cevap - ver- mek için ağzımı açtı, fakat nedense birdenbire sustu, ma- nalı bir bakışla esratengiz ve karanlık şatoya baktı. Sanki bir tehdid-altında bulunuyor- aüf ği — Ah müsyü, dedi, burada durmayınız; burada durmiya- hm. Çabuk benimle beraber